Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3728
Har prøvd å oppnå lucid-dreaming de siste ukene, og har klart det ett par ganger. Men dette er ikke grunnen til at jeg skriver denne tråden(som dere sikkert skjønte). Idag, opplevde jeg min første søvnparalyse. Herregud, hvor skremmende dette var. Spesielt siden jeg ikke skjønte hva som skjedde. Da jeg våknet fra drømmen min, lå jeg på sofaen. Klarte absolutt ikke å bevege meg, og da jeg prøvde hardt, så begynte hjertet mitt å slå kjempe raskt! Svettet som en gris gjorde jeg også. Det føltes ut som jeg var lam, og på ett tidspunkt rett før jeg våknet trodde jeg faktisk at noen hadde kjørt på meg ute i gaten, for så å slenge meg på sofaen i huset mitt. Haha. Prøvde febrilsk å finne mobilen som jeg ikke fant. Så her lå jeg, på sofaen i huset mitt med full panikk, i omtrent 20-30 minutt. Plutselig snappet jeg ut av det. Noen som har opplevd noe lignende? Var jeg faktisk våken, eller foregår en søvnparalyse i en drøm? Alt i søvnparalysen var helt identisk til rommet jeg ligger i.
Anyways, ganske interessant opplevelse, dog skremmende!
Søvnparalyse er helt vanlig, og inntreffer hver eneste natt, du er bare ikke bevisst de.

I eksperimentering med LD (som jo er å gjøre hjernen bevisst) er det veldig vanlig at man opplever søvnparalysen oftere.
Og som du selv sier; uten tidligere erfaringer så er den en veldig skremmende opplevelse.

Du har trolig vært våken, men paralysert, men så mye som 20-30 min tviler jeg på at det var. Oppfatningen av tid blir veldig tåkete. Iallefall for de jeg kjenner.

Samt at du kan ha vært i mellom drøm og bevissthet og tidsperspektivet blir derfor ett litt annet.

Det viktigste er å prøve å slappe av, og huske at det er helt naturlig, og en ypperlig mulighet for WILD =)


Så ta det med ro, følg flowen og ikke la deg skremme. Hjernen er flink på fantasi når kroppen er paralysert (egen erfaring :P).

Stå på med LD, du gjør det tydeligvis riktig =)
Det var nok søvnparalyse ja, har opplevd akkurat det samme. Det med at hjertet ditt startet å slå kjempe rask er kun en hallusinasjon, urfarlig, men kan være ganske skremmende til tider. Gratulerer med din første søvnparalyse.
Sist endret av DLZ; 27. november 2012 kl. 15:46. Grunn: Skrivefeil.
Hvordan i helvete, kan man Oppnå Søvnparalyse, er ikke det en sykdom av en slags?
Sitat av ChipsyDipsy Vis innlegg
Hvordan i helvete, kan man Oppnå Søvnparalyse, er ikke det en sykdom av en slags?
Vis hele sitatet...
Du kan tvinge kroppen din i søvnparalyse på kommando ved bruk av rett teknikk. Ta en titt her.
Sist endret av DLZ; 27. november 2012 kl. 15:58. Grunn: Skrivefeil.
Sitat av ChipsyDipsy Vis innlegg
Hvordan i helvete, kan man Oppnå Søvnparalyse, er ikke det en sykdom av en slags?
Vis hele sitatet...
Slik jeg har skjønt er det bare slik at kroppen,det fysiske, fremdeles er i søvntilstand mens sinnet går over i våken tilstand.

Kroppen er paralysert fordi man normalt sett ikke skal vase rundt omkring i søvnfase. Det har blitt rapportert om hallusinasjoner når dette skjer.

I gjennomsnitt anslår man at dette oppleves av alle mennesker i gjennomsnitt to ganger i livet. Men noen er plaget med det, andre vil ikke oppleve det noen gang. Noen kan oppnå det.

Mener å ha lest dette en stund tilbake, men er ikke skråsikker
Sitat av Nysgjerrigperen Vis innlegg
Slik jeg har skjønt er det bare slik at kroppen,det fysiske, fremdeles er i søvntilstand mens sinnet går over i våken tilstand.

Kroppen er paralysert fordi man normalt sett ikke skal vase rundt omkring i søvnfase. Det har blitt rapportert om hallusinasjoner når dette skjer.

I gjennomsnitt anslår man at dette oppleves av alle mennesker i gjennomsnitt to ganger i livet. Men noen er plaget med det, andre vil ikke oppleve det noen gang. Noen kan oppnå det.

Mener å ha lest dette en stund tilbake, men er ikke skråsikker
Vis hele sitatet...
Vi alle har søvnparalyse og drømmer hver eneste natt, men som oftest legger vi ikke merke til at kroppen blir paralysert fordi hjernen sovner før kroppen. Søvnparalyse er det som kommer før du havner i drømmeland, en sikkerhets mekanisme som kroppen har for å paralysere kroppen slik at den ikke skal kunne klare å utføre akter når du drømmer. Men en sjelden gang kan kroppen bli sykronisert feil slik at kroppen sovner før hjernen eller at du våkner og kroppen er forsatt paralysert.

Dette fører til at du drømmer i våken tilstand, men er ute av stand til å røre deg. Du flyter mellom bevistheten og underbevistheten. Du kan også oppleve hallusinasjoner, både via syn, hørsel og berøring, samt fornemmelser og overbevisninger f.eks at noe ukjent er i rommet.
Sist endret av DLZ; 27. november 2012 kl. 17:28. Grunn: Skrivefeil.
Har opplevd det akkurat som du forteller 2 ganger, veldig rar experience. med dog kul : ) man sjønner forte greia når man våkner.
Trådstarter
5 0
Takk for svar folkens! Aner ikke hvordan man oppnår dette, men var jo utrolig merkelig. Skjønte med en gang hva det var da jeg våknet, pga jeg hadde lest om dette fenomenet før. Men har hørt om folk som har sett skumle ting osv når de er i paralysen. Heldigvis for meg så jeg ingen slik ting, det må jo være helt for jævelig!
Sitat av Pharaoh Vis innlegg
Takk for svar folkens! Aner ikke hvordan man oppnår dette, men var jo utrolig merkelig. Skjønte med en gang hva det var da jeg våknet, pga jeg hadde lest om dette fenomenet før. Men har hørt om folk som har sett skumle ting osv når de er i paralysen. Heldigvis for meg så jeg ingen slik ting, det må jo være helt for jævelig!
Vis hele sitatet...
Du kan lære deg kunsten å tvinge kroppen din i søvnparalyse på kommando ved hjelp av en teknikk kalt WILD (Wake Induced Lucid Dreams).

Protip: You see what you think. Hold deg rolig, ikke få panikk og for all del ikke tenk på noe som er skummelt. Bruk sansene dine. Hva er den lukten? Hva er den smaken? Spør deg selv. Se for deg fjell, elver og landskap. Hold hjernen din opptatt.
Trådstarter
5 0
Bra svar DLZ! Hehe, selvom jeg kan se for meg at det blir vanskelig å tenke på noe skummelt... Men skal prøve :-)