Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1950
Hei.

Jeg vet ikke om denne tråden er lovlig på denne siden, i så fall, beklager det.

Er det mulig å låse opp en samsung Galaxy S som er meldt stjålt/sperret?
Trådstarter
33 0
Hva mener du med titegn?
Må skrive minst 10 tegn for og få lov til å poste, read tha rules...
det går sikkert, men det letteste er vel å få dokumentert at den er din og snakke med teleoperatøren som har sperret den... :-)
Sitat av haavardgj Vis innlegg
det går sikkert, men det letteste er vel å få dokumentert at den er din og snakke med teleoperatøren som har sperret den... :-)
Vis hele sitatet...
"Jeg vet ikke om denne tråden er lovlig på denne siden, i så fall, beklager det."
Du tror det er hans?
Kommer ann på hva slags sperre det er. Er den sperret mot IMEI nr'et så er det nesten umulig.
Sitat av sluch2k Vis innlegg
Jepp. titegn
Vis hele sitatet...
Hvordan mener du han skal gjøre det? Siden trådstarter spør, regner jeg med at IMEIen er sperret på operatørnivå, og da er den ubrukelig som telefon.
Trådstarter
33 0
Den er ubrukelig ja. Fungerer ikke å sette inn noen sim kort. Kommer ikke opp krav om Pin kode i det hele tatt.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Hvordan mener du han skal gjøre det? Siden trådstarter spør, regner jeg med at IMEIen er sperret på operatørnivå, og da er den ubrukelig som telefon.
Vis hele sitatet...
Alt er mulig.
Da blir han bare kompis med ei kjerring fra operatør selskapet å puser litt på hu!
Sitat av sluch2k Vis innlegg
Alt er mulig.
Da blir han bare kompis med ei kjerring fra operatør selskapet å puser litt på hu!
Vis hele sitatet...
Det er ytterst få i Telenor/NetCom som har mulighet til å fjerne et blokket IMEI fra nettverket, så her er det nok ingen mulig. Dessuten risikerer de i tillegg til å miste jobben, også å bli straffet for dette. Altså, for en mobiltelefon som gikk av markedet for snart to år siden, ville jeg ikke risikert det.

Din eneste mulighet er å bytte IMEI-nr på telefonen. Jeg vet ikke om dette er lovregulert i Norge, men vet at det er ulovlig i flere andre land. Da IMEI skal lagres i DLD, vil jeg tro at det finnes lovverk for dette også i Norge.

For å bytte IMEI trenger du en spesiell programvare på PC-en din, samt en type "omformer" av et eller annet slag, en boks som kobles mellom telefonen og PC-en. Det finnes flere som tilbyr dette, men som hovedregel er de så dyr at det ikke vil lønne seg å kjøpe en for å låse opp én enkelt telefon.

Det er også mye du må tenke på når du bytter IMEI. Først og fremst må det være unikt, om det er to IMEI på samme nettverk, fungerer ingen av mobiltelefonene. I tillegg må du vite at telefontype kan identifiseres ut i fra IMEI. Dersom det er brukes store datamengder fra en telefon som identifiserer seg som Nokia 3210, er du rimelig kjørt. Fabrikat er kun én av tingene som kan identifiseres ved hjelp av IMEI-nummeret.

Alt i alt, ville jeg bare droppet hele ideen. Hva med å levere mobiltelefonen til hittegodset?
Sitat av chremmen Vis innlegg
Den er ubrukelig ja. Fungerer ikke å sette inn noen sim kort. Kommer ikke opp krav om Pin kode i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Skal være fult mulig å skrive pinkoden selvom den ikke kommer seg opp på nett. hvordan skal den da ellers få kobla seg i første omgang?
Trådstarter
33 0
Det skjer i så fall ikke her.