Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2234
Hei!

Ble oppringt av DNOF (info: http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/article343419.ece) etter at jeg hadde opprettet et enkeltpersonsforetak. Dum nok som jeg var, og nå angrer jeg på dette. Noe som vet om angrerettlovgivningen i Norge gir mulighet for å angre på slike salg?
Hva er det du konkret har gjort? Lettere å svare da, skjønner ikke problemet... Skjønner at DNOF er en scam men...
Angrerettsloven gjelder kun for forbrukere desverre. Så du må nok gå til Kjøpsloven. Ta kontakt med Jus formidlingen eller gratis rettshjelp.
Scenario 1:

Du har betalt for at DNOF skal opprette et enkeltmannsforetak for deg.

Scenario 2:
Du har registrert et foretak, DNOF har så kontaktet deg, å du har gjort hva for noe?

Hva skal du angre på..?

--

Jaha. Så med andre ord har du "meldt" deg inn i en forening som skal tappe deg for penger. Uten at du får noe særlig igjen for det.

Angrerettsloven kan du bare glemme, den gjelder KUN for innkjøp. Det du antageligvis har gjort her, er å inngå en avtale med et annet firma. Denne kan du ikke uten grunn si opp, da har de krav på noen tilbakeytelser.

Men du skal kunne bryte en avtale. Men hvis man er så blånaiv at man går på noe sånt, syns jeg egentlig du bare skal betale. Så har du lært at du ikke skal stole på folk.
Sist endret av Thedeeq; 17. februar 2006 kl. 17:11.
Jeg ble også "lurt" av disse ved at de sa at de hadde tilknytning til brreg og at jeg var nødt til å være med.
Sjekket opp i dette etterpå og fant ut det ikke stemte, så når de ringte igjen når jeg ikke hadde betalt fakturaen sa jeg bare "Beklager dere har lurt meg"

De ga seg med en gang.
Thedeeq: Scenario 2...
Hva med å gi litt mer informasjon om hvordan du føler deg lurt/eller hva du angrer på
Les linken han postet, og "relaterte saker" på nettavisen, alt står der.
De fleste er ikke klar over hva de har ingått en avtale om.
De fortalte iallefall meg at de var tilknyttet brreg, og at det var obligatorisk.
Den fakturaen er ikke gyldig. Det er bare å kaste den, og ringe de opp og fortelle det.. De vil aldri få gjennomslag for sin sak i f.eks forliksretten.

Jeg har selv hatt en kamp med Rosasider (nå rosaindex), som klarte å lure partneren min i firmaet vårt.. Jeg bare ringte og sa "glem det". Så forsøkte de å være tøffe, og sendte inkassokrav, men da skrev jeg et brev hvor jeg sa at "om dere kontakter oss igjen, så vil vi besøke kontorene deres med balltrær og få dere til å forstå at dere ikke kan fucke med XXXXXXX".

Da sluttet de
Om de sender saken til inkasso er det veldig viktig at dere sender brev til inkassofirmaet og forteller at kravet er omstridt slik at du ikke får betalingsarnmerkning. :-)

Alltid svar på krav du får, gjerne med et kort brev om at du avviser kravet og hvorfor.
Sitat av CoDEmASTeR
Les linken han postet, og "relaterte saker" på nettavisen, alt står der.
De fleste er ikke klar over hva de har ingått en avtale om.
De fortalte iallefall meg at de var tilknyttet brreg, og at det var obligatorisk.
Vis hele sitatet...
Jeg leste lenken, og det lukter jo scam lang vei. Men lurer fremdeles på hva de sa når de ringte. De må ha tilbudt noe, eller sagt noe som gav inntrykk av at en måtte/burde betale.
Man må vel sjekke opp hva man hiver seg inn i gutt
Sitat av Stormen
Den fakturaen er ikke gyldig. Det er bare å kaste den, og ringe de opp og fortelle det.. De vil aldri få gjennomslag for sin sak i f.eks forliksretten.

Jeg har selv hatt en kamp med Rosasider (nå rosaindex), som klarte å lure partneren min i firmaet vårt.. Jeg bare ringte og sa "glem det". Så forsøkte de å være tøffe, og sendte inkassokrav, men da skrev jeg et brev hvor jeg sa at "om dere kontakter oss igjen, så vil vi besøke kontorene deres med balltrær og få dere til å forstå at dere ikke kan fucke med XXXXXXX".

Da sluttet de
Vis hele sitatet...
Høres ikke så jævla smart ut da. Hvis man skal bli tatt seriøst... Selv om det var en naturlig måte å reagere på.
--
Hvis noen sender deg en faktura på noe du ikke har bestilt, eller bedt om. Kan du gi faen i å betale.

Sitat av Raebi
Man må vel sjekke opp hva man hiver seg inn i gutt
Vis hele sitatet...
Kunne du tenkt deg å ta en titt på reglene snart?
har du signert eller bekreftet noe da?
Det forsvant litt her:
Hvis noen sender deg en faktura på noe du ikke har bestilt, eller bedt om. Kan du gi faen i å betale. Det har vrt masse greier om akkurat slike ting.

Det er mange som sender ut regninger til firmaer, å bare håper at de betaler, har gjort det en del selv faktisk. Send en regning til feks Telenor på Kloakkutbedring den 10 mars. Sett regningen på 2000kr, send den direkte til regnskap, de betaler.

Hvis Telenor nekter å betale denne regningen, kan ikke jeg kreve dem for penger. Så lenge du ikke har inngått en avtale, så er det ingen problemer for deg, å bare gi faen i å betale hele greia. Har du derimot sagt ja til "medlemskap" over telefon må du bare håpe at han ikke tar opp samtalene sine.
Tingen er at han har sagt ja til denne "tjenesten", noe svindleren har opptak på.
Han, som mange andre, trodde sannsynligvis at han ikke hadde noe valg her, pga. måten "tjenesten" har blitt presantert på.

Thedeeq: Heh, det der med Telenor må nok... Undersøkes litt nærmere ja
Har han tatt opptak uten å gjøre oppmerksom om det på forhånd? Da er en telefon til Datatilsynet en mulighet... Hvis han ikke har gjort oppmerksom på at han har gjort et opptak bryter han en eller annen lov.
Thedeeq: Privatpersoner har i alle fall lov til å ta opp egne samtaler uten å måtte si det.
Det første man blir gjort oppmerksom på er at samtalen blir tatt opp...
Svindleren er 'selvutdannet' når det gjelder lover og regler (det er faktisk denne type 'tjeneste' han prøver å selge)
Og pointet er at folk vil nekte, og da må han ha opptak på at du har sagt 'ja'

Men bare nekt å betale, går den til inkasso så tar du bare kontakt med inkassoselskapet, dette er ikke noe problem. Mannen har måttet brukt flere inkassoselskap (som dropper han ganske fort pga. alle henvendelser) så det er egentlig spørs om han i det hele tatt *kan* sende inkasso lengre.
Inkasso:
Som Codemaster sier, så har flere inkassoselskaper droppet denne fyren, fordi han tydligvis driver med noe i gråsonen. Men enhver avtale som er ingått kan sies opp. Det er ingen som kan tvinge noen til og fortsette med noe de ikke vil, så lenge de ikke er i fengsel el lign.

Du har nok anledning for å angre på at du har meldt deg inn, når man skal betale medlemsavgift et sted, er det ikke noe krav om å gjøre det. Du kan drite i det, konsekvensen er at du ikke lenger får være medlem, som i dette eksempelet er målet ditt.

Drit i å betale, kontakt advokat og gi faen i hele fyren.