Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1732
Har tenkt til å kjøpe et speilreflekskamera til 5k, kan gå litt opp i pris, men er usikker på hva jeg skal velge. Virker som det er Canon og Nikon som er mest populært. Hvorfor? Sony har vel noen gode kameraer de også? Har hørt at Canon 550D er et bra kamera. Noen forslag?
Canon og Nikon er mest populært fordi de tradisjonelt sett, siden lenge før speilreflekskamera ble digitale, har vært de to største produsentene.

Kvaliteten på de ulike er idag så bra at det spiller veldig liten rolle om du kjøper Canon, Nikon, Sony eller noe helt annet. Det handler mer om personlig preferanse, at kamera X har en feature du har lyst på som kamera Y ikke har, hva kompisene dine har (det er fint å gå for det samme, siden man da kan byttelåne optikk) osv.

Det beste rådet er å gå til en fotobutikk, se på de forskjellige modellene som passer budsjettet og finne ut hvilken man liker best
Kjøp et kamera som er godt å holde i, som passer godt i hendene dine. Vurder gjerne et batterigrep. Er kameraet vondt/knotete/ubehagelig osv. å holde i blir det lettere liggende i en skuff enn å være med ut på tur.
Canon og Nikon tilbyr bedre brukervennlighet og flere/billigere alternativer når det gjelder objektiver og annet tilbehør. Personlig synes jeg Canon sine entry-level speilreflekskameraer er bedre enn Nikon sine, spesielt hvis du tenker å skyte mye video. 550D er bra, men jeg kan også anbefale Nikon d5100.. Du sier du kan gå litt opp i pris? da burde du ta en titt innom FotoVideo, de har Nikon D7000 (som jeg kan anbefale påhøyeste grad) på tilbud. PS: Fotovideo har samme pris i butikk og på nett.

http://www.fotovideo.no/Produkter/Sy...000131021.aspx
Canon for film, Nikon for foto. Kjøp D7000 om du har råd!

http://www.akam.no/artikler/nikon_d7000/79249/7
Sist endret av Hager; 16. september 2012 kl. 23:55.
Innbygger
PyroMartin's Avatar
Trådstarter
Ønsker nok til å bruke kameraet til både fil og bilder, men vil først å fremst prøve å til å ta gode bilder. Kan strekke med til D7000, tenker det er lurt å bruke litt penger når man først skal kjøpe
Noen tips til objektiv når vi først er i gang? Eller følger det med?
Sist endret av PyroMartin; 17. september 2012 kl. 00:03.
Canon 650D
Da får du autofokus på filming.
Fordelen med canon camera er jo selfølgelig Magic Lantern.
Innbygger
PyroMartin's Avatar
Trådstarter
Tror jeg går for Canon 650D. Bør jeg kjøpe et annet objektiv enn det som følger med eller lønner det seg å kjøpe et annet? Har liten peiling på slikt så setter pris på litt hjelp
Sitat av MicroWar Vis innlegg
Canon 650D
Da får du autofokus på filming.
Fordelen med canon camera er jo selfølgelig Magic Lantern.
Vis hele sitatet...
Ikke regn med att autofokusen fungerer bra isåfall. Manuell fokus er jo helt konge
Glem det, autofokus på DSLR er ubrukelig. Alle fokuserer manuelt. Er autofokus i video på d7000 også, men i likhet med 650D er det ingen som bruker funksjonen, da den rett og slett er for dårlig.
Canon er ikke weather-sealed, og har lettere for å få fuktskader osv., så om du vil ut i regnet eller på stranden er ikke det så praktisk. Synes Nikon sin interface er helt på trynet uforståelig, men så er jeg vel en Canon fanboi.

Det følger som regel med et 18-55mm objektiv, og dette objektivet er mye bedre enn mange skal ha det til. Og ikke hør på han over, autofokus skal ikke brukes.

Har selv EOS 550D og kan anbefale det. Om du vil ha flip-out skjerm kan du gå opp til 600D, eller om du vil ha touchskjerm kan du kjøpe 650D.
Sitat av Chloroformator Vis innlegg
Canon er ikke weather-sealed, og har lettere for å få fuktskader osv., så om du vil ut i regnet eller på stranden er ikke det så praktisk. Synes Nikon sin interface er helt på trynet uforståelig, men så er jeg vel en Canon fanboi.
Vis hele sitatet...
Nei skal du ha Canon med vær-forsegling så å du opp i 1D klassen, så da må du nok hoste opp med 50K bare for et Kamerahus i denne klassen. Nikon er litt bedre, du får ikke noe vær-forsegling får du velger D7000 eller høyere. D300,D700,D800, D3-varianter, D4. Ikke forvent for mye av værforseglingen før du er oppe i D3 / D4 variantene. Billigeste Sony med værforsegling er A77, nye A99 har det vel også, men disse kameraene er litt dyrere. Desverre så har jeg ikke noen erfaringer med Sony kamera.

Har gode erfaringer med Pentax og demmes værforseglinger. Har en K20 som jeg hatt i mangen år, denne går jeg til om det er møkkavær, og dette kamera er jeg ikke så fin på eller redd for vist det blir skadet, men det tåler jo regn. Har to objektiv til denne som er værforseglet ( 18-250mm, og 100mm ), disse har tålt det meste av turer og dropp i myrer osv. Men skal sies at jeg ikke er imponert over bildekvaliteten på bildene sammenlignet med mitt Canon 5DMII. Pentax sin største svakhet er ISO støy Har kompiser som tar mye bilder av natur og dyr, og disse sverger alltid til Pentax, men selv di nye er ikke helt gode på ISO-støy sammenlignet med Canon & Nikon kamera i samme prisklasse.

Personlig ville jeg ha valgt Canon 550D, av den enkle grunn at det er et utrolig stort Community tundt Canon, det er hauger med brukt objektiver på markedet, Flust med billige kina-produkter i div. kategorier, så ønsker man seg billig blitz, linser, fjernutløsere osv, så finnest det hauger av dette. Magic Lantern som en hacked firmware til 550D er jo også genial.
Nikon har ikke så stort Community, ikke så mye DIY guides på nettet, hacked firmware er bare å glemme. "Tethered shooting" med Nikon er litt begrenset, mye enklere på Canon, så tenker du å lage timeleaps filmer, kjør Canon.
Olympus PEN bør også vurderes, f eks E-P3.
Sist endret av nudo; 17. september 2012 kl. 17:25.
PEN er overpriset i forhold til bildekvalitet. Du betaler for og få et lite kamera.
Jeg ville valg Nikon D5100
Det er et knallbra kamera til en fornuftig pris
Hvis du vil se noen HQ bilder fra dette kameraet så sjekk ut denne siden
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Har gode erfaringer med Pentax og demmes værforseglinger. Har en K20 som jeg hatt i mangen år, denne går jeg til om det er møkkavær, og dette kamera er jeg ikke så fin på eller redd for vist det blir skadet, men det tåler jo regn. Har to objektiv til denne som er værforseglet ( 18-250mm, og 100mm ), disse har tålt det meste av turer og dropp i myrer osv. Men skal sies at jeg ikke er imponert over bildekvaliteten på bildene sammenlignet med mitt Canon 5DMII. Pentax sin største svakhet er ISO støy :( Har kompiser som tar mye bilder av natur og dyr, og disse sverger alltid til Pentax, men selv di nye er ikke helt gode på ISO-støy sammenlignet med Canon & Nikon kamera i samme prisklasse.
Vis hele sitatet...
Selv går jeg og sikler etter et Pentax K-5, men det er vel ikke noe å anbefale TS da det ikke er noe nybegynnerkamera.
Det at de hadde ISO-problemer visste jeg ikke :o
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Tror jeg går for Canon 650D. Bør jeg kjøpe et annet objektiv enn det som følger med eller lønner det seg å kjøpe et annet? Har liten peiling på slikt så setter pris på litt hjelp
Vis hele sitatet...
Anbefaler deg å kjøpe denne linsa:
http://www.japanphoto.no/product/obj...50mm-f-1.8-ii/

Godt valg av kamera. Skal selv ha meg et nytt Canonkamera. Canon eos 60d.