Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 6576
Tenkte å lage en liten tråd her om noe jeg finner meget interessant, nemlig;
[COLOR="Blue"]Elektro-Fluoriserende[/COLOR] - såkalt [COLOR="Blue"]Electroluminescent[/COLOR]`e lyskilder.
(Putter dette i DIY kategorien fordi dette blir som et slags elektrisk komponent akkurat som en LED, og kan brukes til utrolig mye stilig for de som liker LYS!)
  • Hva er det?
  • Hva brukes det til?
  • Hvordan fungerer det?
  • Produkter
  • Hvor kan jeg få tak i det?

http://www.electronics-lab.com/blog/wp-content/uploads/2008/10/roll-to-roll-oled-011.jpg



Hva er det?
Elektro-fluoriserende lyskilder er rett og slett et alternativ til lyskilde. I motsetning til LED gir det et helt jevnt lys. Tykkelsen til denne lyskilden er også det spesielle; det kreves et ekstremt tynt lag for å fremkalle et relativt kraftig lys. Det er ikke spesielt kjent for rå styrke på lyset, men har en behagelig belysning. For de som har sett Tron: Legcy, var det dette de brukte til å designe draktene og lignende.

Hva brukes det til?
Som sagt er ikke Elektrofluoriserende lyskilder kjent for kraftig lys, men på grunn av den bahagelige belysningen, den tynne oppbyggelsen, og den store fleksibiliteten til denne lyskilden, brukes det f.eks. ofte til;
- Dekorasjon inne i rom eller ute på bygninger
- Markering langs trapper i en kino
- Nødbelysning
- På tekstiler (T-skjorter o.l.)
- Backlight i LCD display

Elektrofluoriserende belysning kan brukes til så utrolig mye KULT og veldig STILIG. Her er et lite eksempel på hva en kan gjøre med elektrofluoriserende kabel: [COLOR="Red"]Youtube Link[/COLOR]

Hvordan fungerer det?
Det som skjer er at du har to ledere, separert av fosfor, altså to ledere med fosfor imellom. Det kjøres en AC (vekselsstrøm) gjennom disse to lederene, med en veldig høy frekvens. Normalt brukes 1000Hz. Spenningen kan variere veldig, men er normalt på ca. 125V (De ALLER fleste produkter kommer med en beregnet inverter)
Det som skjer når strømmen beveger seg frem og tilbake 1000+- ganger i sekundet gjennom disse separerte lederene, er at det skaper en "kondensator- effekt", hvor oppladning og utladning skjer mellom ledere veldig hurtig. Dette skaper stress i fosforen, som da avgir lys.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/97/EL_wire.svg http://www.reliant.com/en_US/Platts/art/EA1_2.gif (Bilde av elektrofluoriserende panel)
(Bilde av elektrofluoriserende kabel.)


Produkter
Det finnes mange brukbare, stilige, nyskapende og inspirerende elektrofluoriserende produkter på markedet. Jeg vil ta for meg hovedtypene som selges, som kan brukes til DIY prosjekter.
EL = ElectroLuminescent (Bruk det engelske ordet electroluminescent for å søke etter produkter.)

[COLOR="Blue"]EL wire[/COLOR] ->Bilde
EL wire er en tynn veldig fleksibel elektrofluoriserende kabel som gir et jevnt behagelig 360° lys. Kabelen kan brukes til det aller meste en måtte finne på å bruke det til.
[COLOR="blue"]EL tape/strip[/COLOR] ->Bilde
El tape er flat elektrofluoriserende tape/plastikk, som kan legges på rette overflater for en gjevn stilig spredning av lys, markering av trapper og lignende, eller hi-tech design. Kan brukes til det aller meste.
[COLOR="blue"]EL panel[/COLOR] ->Bilde
EL panel er det samme som EL tape, bare at det er store lysende tynne paneler. Dette er veldig greit å bruke i lys-skilt, som vist på bilde 3. Det kan også brukes til å lage "lysvegger". Ellers kan de brukes til det meste.
[COLOR="blue"]Annet[/COLOR] ->Bilde
Tekstiler - En får T-skjorter og lignende med tøft lysende design, filmen "Tron: Legacy" gjorde dette i stilig hi-tech design.
*Mange gadgets med lyseffekter o.l. som bruker elektrofluoriserende lyskilder, f.eks. bamser, solbriller, sko osv.

Hvor får jeg tak i det?
Skal du gå stort med store prosjekter vil du kontakte større seriøse kvalitetsprodusenter som; LightTape og E-lite. Her finner du også mye nyttig informasjon.
Ellers finner man det meste man trenger på Ebay

Hvorfor EL? (Oppsummering)
- Kult, stilig og nyskapende
- Tar liten plass -> "Universalt"
- Utrolig lavt effektforbruk
- Jevn belysning

Og til sist men ikke minst, for deg som enda ikke er imponert:
En liten promo for Elektrofluoriserende belysning.

http://product-image.tradeindia.com/00366842/b/3/Electroluminescent-strip.jpg

NB!
Jeg er ikke noen ekspert på dette området, så kom gjerne med retting eller tillegg på en hyggelig måte. Kan også diskutere alt om emnet i denne tråden.

Takk
Fin tråd du har laget

Jeg har i lang tid tenkt å begynne med spakrfun sin EL Wire Escudo. De ser skikkelig kule ut
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
Fin tråd du har laget

Jeg har i lang tid tenkt å begynne med spakrfun sin EL Wire Escudo. De ser skikkelig kule ut
Vis hele sitatet...
Det så rimelig bra ut! Kansje jeg prøver en sånn en selv

Noe som plager meg, er at jeg sliter, og da mener jeg SLITER, ikke personlig, men med å finne EL TAPE som er mange meter lang, på en rull, så en kan kutte egen lengde og lodde selv. Det er alt for lite av DIY produkter, og alt for korte lengder.

Hvis det er NOEN som vet hvor jeg kan få tak i 5/10/20 - meters rull med el tape, så hadde jeg vært virkelig takkemlig for tips

Fant 20 meter rull med el WIRE til 100 dollar da, så er fornøyd på det området
et par spørsmål:
hvor mye effekt bruker de? hvor mye effekt per lumen feks?

alle typer led bruker jo veldig lite watt, både i lyspærer og som paneler. denne EL-tapen har jo stor konkuranse derfra. hvis man vil ha mindre lys fra led-paneler kan man vel skru ned spenningen? :P

hvor stor virkningsgrad har de? eller, hvor mye varme genererer de?

og sist, var det disse "båndene" de brukte i den siste tron filmen? :P
▼ ... over en uke senere ... ▼
LED lys generelt har meget stor virkningsgrad, og derfor vil de ikke utsondre mye varme. La oss ta utganspunkt i en LED pære på 7W, dette tilsvarer ofte ca 40W. På en vanlig glødepære brukes 80% av energien til varme. LED kan man vell ta utganspunkt i 90% av energien til lys, Så den resterende effekten til varme er liten. 10% av 7W = 0,7W.
Sitat av zoil Vis innlegg
LED lys generelt har meget stor virkningsgrad, og derfor vil de ikke utsondre mye varme. La oss ta utganspunkt i en LED pære på 7W, dette tilsvarer ofte ca 40W. På en vanlig glødepære brukes 80% av energien til varme. LED kan man vell ta utganspunkt i 90% av energien til lys, Så den resterende effekten til varme er liten. 10% av 7W = 0,7W.
Vis hele sitatet...
egentlig ikke noe nytt det, men vet du noe om virkningsgraden til EL-tapen?
▼ ... over en uke senere ... ▼
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Fant noe god info på virkningsgrad her ->
http://www.ellumiglow.com/EL-Tape-s/106.htm

EL Tape is by far the least expensive lighting source on the planet today. It is extremely energy efficient, using less than 8 watts per square foot (or 0.6 watts per linear foot), even with an illumination at a brightness of 140 cd/m2. A 1" wide strip of EL Tape is 40% more efficient than LED's and 60% more efficient than florescents. The efficiency rate of 1/2" light tape is twice as efficient as the 1" strip. By far the most efficient lighting element today, greater than LED's, florescents, neon, incandescents, halogens, and more, EL Tape is what you need.
Vis hele sitatet...
Sitat av HeinzE Vis innlegg
Fant noe god info på virkningsgrad her ->
http://www.ellumiglow.com/EL-Tape-s/106.htm
Vis hele sitatet...
litt merkelig at de er 40% mer effektive enn LED, når jeg leser at LED har en virkingsgrad på opptil 90%, regner med at de tar i litt (siden de skal selge produktene sine). men takk, regner med at de er minst like effektive som LEDs.
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Det jeg vet er det faktum at virkningsgraden er større enn hos LED's. Men prisen på selve produktene er noe helt annet
Sist endret av HeinzE; 11. juli 2011 kl. 12:17.
Sitat av HeinzE Vis innlegg
Fant noe god info på virkningsgrad her ->
http://www.ellumiglow.com/EL-Tape-s/106.htm
Vis hele sitatet...
Info, ja. God info, nei.

For det første snakker de om effektivitet i form av candela per watt (hvis du tar opplysningene de oppgir ett steg videre), noe som blir en meget dårlig enhet for energieffektivitet. Candela angir lysintensitet avgitt i en spesiell retning, mens det man må vite er total mengde lys avgitt per watt – altså lumen per watt. Videre sier de at tapen er 40% mer effektiv en LEDs og 60% mer effektiv enn lysrør, noe som uansett er nødt til å være feil med mindre de har drevet nøye cherry picking av data, ettersom vanlige lysrør (T5, T8) jevnt over er mer effektive enn LEDs.

Sitat av Ferner-Jensen
litt merkelig at de er 40% mer effektive enn LED, når jeg leser at LED har en virkingsgrad på opptil 90%, regner med at de tar i litt (siden de skal selge produktene sine). men takk, regner med at de er minst like effektive som LEDs.
Vis hele sitatet...
(Hvite) LEDs har en virkningsgrad fra 0,66% til 22% uten strømforsyning, og som regel et sted midt i mellom med forsyningen medregnet. Teoretisk maksimum er 38.1–43.9%.

http://en.wikipedia.org/wiki/Luminou...acy#Examples_2
Sitat av Provo Vis innlegg

(Hvite) LEDs har en virkningsgrad fra 0,66% til 22% uten strømforsyning, og som regel et sted midt i mellom med forsyningen medregnet. Teoretisk maksimum er 38.1–43.9%.

http://en.wikipedia.org/wiki/Luminou...acy#Examples_2
Vis hele sitatet...
jeg så den jeg også, men begynte å lure litt. mange steder skriver de 90%, gjerne hos LED-pærer.

http://www.treehugger.com/files/2008...university.php

"LEDs that are currently available convert electricity to light with an efficiency of 47 to 64%."

dette overstiger jo den grensen som wikipedia skriver om.
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
jeg så den jeg også, men begynte å lure litt. mange steder skriver de 90%, gjerne hos LED-pærer.

http://www.treehugger.com/files/2008...university.php

"LEDs that are currently available convert electricity to light with an efficiency of 47 to 64%."

dette overstiger jo den grensen som wikipedia skriver om.
Vis hele sitatet...
Wikipedia (og kilden for teoretisk maksimum, en Physorg-artikkel) omtaler hvite LEDs, mens Treehugger (og deres kilde, en DailyTech-artikkel) ikke nevner noe om farge. Enten tar en av de feil, eller så omhandler DailyTech sin uttalelse LEDs generelt, og ikke hvite LEDs spesielt. Jeg tipper det siste, selv om DailyTech også skriver om LEDs i forbindelse med belysning.

EDIT: Eller så kan det være at de opererer med forskjellig grense for hva de er villig til å kalle hvitt lys. Hvite LEDs sender nemlig ut en kombinasjon av blått og gult lys, og det kan jo tenkes at effektiviteten er høyere for blå LEDs enn gule LEDs, eller omvendt, og at DailyTech er villig til å kalle et blåere eller gulere lys for hvitt enn hva Physorg er enige i.
Sist endret av Provo; 11. juli 2011 kl. 13:05.