Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 6649
Hei. Bare lurer på en ting, hadde planer om å installere en oksygenpumpe i et vann ca 150 meter bak låven. Er det egentlig noe lurt og legge en skjøteledning? Pumpa tar 30W, og skal kun ligge ute over vinteren. Er veldig skeptisk til dette med spenningstap og kortslutningsfare... Ledningen vil trolig bli rundt 200meter, pga terrenget.

Hvor tykk bør denne kabelen eventuelt være? Lar det seg i hele tatt gjøre med så lang skjøteledning? Veit det burde graves ned en skikkelig ledning, men det blir for dyrt...

Takker!

mvh Pål s
Du kan jo kjøpe issolert kabel, tipper det vil holde bedre. Alt jeg har brukt av skjøtledninger om vintern har vært sånne real snekker greier, siden far min er snekker, og de har holdt som bare det

Fulloggal, hva er fordelen med 3fase i forhold til 2fase?
Å bruke 3 fase kabel er bortkastet, da han ikke bruker 3fase..

Skaff deg en godt isolert ledning. Silikon materialer i isoleringen er alltid fint.

Vill ikke tro det er noe problem, siden det kun er snakk om 30w. Du kan ev. legge en jordfeilbryter i mellom stikket og ledningen.
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Å bruke 3 fase kabel er bortkastet, da han ikke bruker 3fase..

Skaff deg en godt isolert ledning. Silikon materialer i isoleringen er alltid fint.
Vis hele sitatet...
Akkurat det tenkte jeg og

fulloggal; om du tenkte kabel til pumpen, og så på dette som en motor, så skjønner jeg 3fase teorien din, men var vel strømkabel han siktet til.
Sist endret av luulz; 13. mai 2009 kl. 12:42.
Trådstarter
2 0
så da bør det ikke bli noe problem da? bare installere en jordfeilbryter og kjøpe en god kabel?
Nei, går nok fint om du kjøper en kvalitetskabel med issolasjon. Vet ikke om jordfeilbryter er nødvendig eller ikke, men kan jo være kjekkt
Sist endret av luulz; 13. mai 2009 kl. 12:45.
H07RN-F er nok den standaren du bør bruke. Hvor du skal få 200m derimot vet jeg ikke. Må nok bestilles, ev skjøte flere.
Sitat av langnes Vis innlegg
så da bør det ikke bli noe problem da? bare installere en jordfeilbryter og kjøpe en god kabel?
Vis hele sitatet...
Jordfeilbryter er ikke nødvendig, men for egen sikkerhet... tja. Jeg hadde valg å ha jordfeilbryter.
prøv å kjøpe PFSP 2x1,5/1,5 evt 2x2,5/2,5 (med tanke på at det bare er 30 w vil jeg tro at 2x1,5 skal holde)

den kan graves ned i jorda eller kan ligge oppå hvis du ikke gidder å grave den ned.(anbefaler å grave ned)
2x1,5 kan fint brukes til å sette stikkontakt på.
Se denne tråden. Det begynner etterhvert å bli så mange innlegg her, at sjansen for at noe er tatt opp tidligere er stor.

I tråden ovenfor finner du en formel som viser hvor stort spenningstap du får. Det er sannsynligvis neglisjerbart med så lav effekt du skal ha.

Støtter forslaget om jordfeilbryter for all utvendig strøm. Og så bør du teste om sikringskursen løser ut, hvis du kortslutter i enden av kabelen hvor oksygenpumpa skal være.

Personlig ville jeg ha vurdert solcellepanel og 12V pumpe i stedet for å trekke en skjøteledning på 200 m.
200 meter er jo ganske langt, men når du bare skal dra 30 watt tror jeg det skal går greit. Hadde gått for kabel med 2,5 kvadrat. Jeg har vært borti mange jobber med langt strekk og spenningsfall og enkelte apparater/dubedingser har en tendens til å begynne å oppføre seg rart når de får for lite strøm. Ville i alle fall fulgt godt med på den pumpa den første tiden for å se at alt går greit. Jordfeilbryter er must...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Lurer på om noen vet hvor så lange kabler kan skaffes fra?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
200 meter er jo ganske langt, men når du bare skal dra 30 watt tror jeg det skal går greit. Hadde gått for kabel med 2,5 kvadrat.
Vis hele sitatet...
http://upload.wikimedia.org/math/6/3/1/631da2e4b9327850289bc1726ce2ab53.png

Hvis jeg regner med en virkningsgrad på motoren (pumpa) på 0,9 og kabeltverrsnitt på 0,75mm2 får jeg 1 volt spenningsfall på 200 meter ved 30 watt last.
0,5mm2 gir 1,6v fall, og til slutt -
0,2mm2 kabel serverer et spenningsfall på 4,1 volt.

Du kan like gjerne grave ned en nettverkskabel >.<
Sist endret av excubated; 8. juni 2009 kl. 17:01.
Så lenge spenningsfall i % ikke overstiger 4% er det ikke noe stress.
4% maximum spenningsfall er en anbefaling ikke et krav.. kravet er: Anlegget skal være planlagt og utført slik at spenningsfall i anlegget ikke er til hinder for at utstyret får den spenningen det er beregnet for.
Sist endret av Hatred; 8. juni 2009 kl. 17:55.
Sitat av excubated Vis innlegg
http://upload.wikimedia.org/math/6/3/1/631da2e4b9327850289bc1726ce2ab53.png

Hvis jeg regner med en virkningsgrad på motoren (pumpa) på 0,9 og kabeltverrsnitt på 0,75mm2 får jeg 1 volt spenningsfall på 200 meter ved 30 watt last.
0,5mm2 gir 1,6v fall, og til slutt -
0,2mm2 kabel serverer et spenningsfall på 4,1 volt.

Du kan like gjerne grave ned en nettverkskabel >.<
Vis hele sitatet...
Virkningsgrad? Motorens virkningsgrad hører motoren til, og vil ikke påvirke strømmen i kabelen så lenge man har oppgitt et forbruk på 30W. Du tenker nok på forholdet mellom reell og kompleks effekt som følge av motorens spolevirkning, men det vil være mest naturlig å anta motoren som rent resistiv, både fordi de fleste er nærmest det i utgangspunktet i tillegg til at en evt spolevirkning kan være kompensert for med kondensatorer i motoren, og fordi det vil være dumt å anta noe som gir et lavere spenningsfall enn du kanskje får uten å ha bakgrunn for antagelsen. Altså vil det være mest naturlig å anta at cos(phi)=1.

I tillegg bør det nevnes at en evt kompleks impedans i motoren riktignok gir et lavere reelt effektforbruk enn tilsynelatende effektforbruk, men den komplekse strømmen vil likevel gå frem og tilbake i ledningen og ha sitt eget spenningstap, og dermed være et bidrag til reell effektdissipasjon i ledningen. Dette er grunnen til at strømleverandører er nøye på at denne cos(phi) ikke skal bli for liten; spesielt relevant for industribygg.

Resistansen i kabelen er gitt av resistivitet*lengde/areal, som gir:

1.72*10^-8*200/(1.75*10^-6)=1.97 ohm for 1.75 mm²
1.72*10^-8*200/(0.5*10^-6)=6.88 ohm for 0.5 mm²
1.72*10^-8*200/(0.2*10^-6)=17.2 ohm for 0.2 mm²

Strømmen i motoren er bare 30/230=130 mA, så spenningsfallene blir som følger:

130*10^-3*1.97=0.26V for 1.75 mm²
130*10^-3*6.88=0.89V for 0.5 mm²
130*10^-3*1.97=2.36V for 0.2 mm²

Med andre ord, så lite at du ikke trenger å tenke på det. Konsentrer deg heller om å få tak i en godt isolert ledning som er beregnet for å ligge ute i all slags vær og i alle temperaturer, slik at du unngår at isolasjonen eroderer eller sprekker, og at den er skikkelig terminert i begge ender så du unngår kortslutninger i endene.
Det man må tenke på er kortsluttningsstrømmen her. Dette kommer blandt annet ann på hvor stor og hvor langt det er til trafoen til e-verket.
Det som er farlig er om kortsutningstrømmen er såpass lav at ved en eventuell kortslutning klarer den ikke å løse ut sikringa, og da risikerer du brann. Går du for en veldig liten sikring, samt litt godt dimensjonert kabeltrevsnitt vil dette gå bra.
Sitat av Hatred Vis innlegg
4% maximum spenningsfall er en anbefaling ikke et krav.
Vis hele sitatet...
Det er et krav jo, står i NEK.
Men jada, den er mer i hennhold til fastinstalasjon osv. men alikevell så er det greit å gå etter den

Men om han kan bruke 0,75mm2 så har jo ikke det noe av betydning..
OT: NEK er ein norm, og jo maximum 4% spenningsfall er en anbefaling i nek400, I FEL derimot som er forskriften står kravet som eg skreiv i forleden post: Anlegget skal være planlagt og utført slik at spenningsfall i anlegget ikke er til hinder for at utstyret får den spenningen det er beregnet for.
Tror i allefall ikke kortsluttningsstrøm har noe å si. Jeg skjøtet sammen 3 tromler skjøteledning på jobb for og skjøte en 50mm2 ute. Fikk beskjed etterpå at vi ikke skulle ha den siste skjøteledningen, så jeg prøvde noe. Klippe over kabelen med tanga. Ingenting skjedde. Sikringa røyk ikke, fikk ikke skader i avbiteren. Skjedde ingenting :P
Sitat av Sa-chan Vis innlegg
Tror i allefall ikke kortsluttningsstrøm har noe å si. Jeg skjøtet sammen 3 tromler skjøteledning på jobb for og skjøte en 50mm2 ute. Fikk beskjed etterpå at vi ikke skulle ha den siste skjøteledningen, så jeg prøvde noe. Klippe over kabelen med tanga. Ingenting skjedde. Sikringa røyk ikke, fikk ikke skader i avbiteren. Skjedde ingenting :P
Vis hele sitatet...
Jeg tror kanskje du misforstår problemstillingen. Risikoen med kortslutningsstrøm er at hvis tverrsnittet er bestemt etter et strømtrekk på 130mA, og det skjer en kortslutning ved motoren, vil du få en ny strøm som er gitt av 230V og resistansen i ledningen. Hvis tverrsnittet er lite kan den resulterende strømmen bli lavere enn hva kursens sikring slår ut på, men vesentlig høyere enn hva ledningen kan tåle av effektdissipasjon. Dermed blir ledningen svært varm og isolasjonen eller omgivende materiale kan begynne å brenne.
Ah, da forstår jeg. Ja det er jo et problem. Viss ikke skjøteledningen skal flyttes og skal være for fast bruk, går det jo forsåvidt greit å lage ei lita grav til kabelen (viss den ligger ute såklart)?
Det vil nok være en bedre løsning å velge riktig tverrsnitt på kabelen, slik at en eventuell kortslutningsstrøm tar sikringen i steden for å sette fyr på ledningen.
mener at det stod i montørhåndboka at maksimal lengde på kabel for at det skal være elektromagnetisk utkobling er på litt over 200 meter ved 2,5 kvadrat kabel, skal skjekke det i morra =)
Sist endret av haavardgj; 10. juni 2009 kl. 20:39.
maksimal kabellengde i meter som garanterer elektromagnetisk utkobling

2,5 kvadrat, 10A B sikring: 111m
2,5 kvadrat, 16A B sikring: 74m

1,5 kvadrat, 6A A sikring: 202m
1,5 kvadrat, 10A B sikring: 124m

står i montørhåndboka mi... tydeligvis må det være en 6A kvikk sikring på kursen for å garantere elektromagnetisk utkobling på ca 200m