Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 7493
kan jeg låne ut bombrikk(autopass) en til en som skal på tur?
Det står at man ikke kan gjøre det, men får man bråk dersom man kjører gjennom bomringen med en annen bil enn den bombrikken er registrert på?
Får man tatt av brikken? Trodde det var sånn superlim på den jeg, slik at den brakk eller noe om man tok den av :P
Det er en brakett man limer på ruta også klikker man bare brikka inn i den. Jeg personlig har den stripsa bak grillen, så jeg slipper å ha no dritt i frontruta, samt at det er litt tykk frontrute så ikke alltid den blir lest når den sitter i ruta.. Skulle likt å vite om det blir noen reaksjon på om man swapper brikker, så jeg slipper å ha to.
Jeg fikk 300 i bot, da jeg lånte pappas bombrikke på min bil.
Det sier alt.
Sitat av OracIe
Jeg fikk 300 i bot, da jeg lånte pappas bombrikke på min bil.
Det sier alt.
Vis hele sitatet...
Hva med info om hvordan du ble tatt? De tar neppe bilder av alle bilistene og gjennomskuer alle bildene for å se om bilen stemmer overens med den som er registrert i databasen..
Sitat av simdal
Hva med info om hvordan du ble tatt? De tar neppe bilder av alle bilistene og gjennomskuer alle bildene for å se om bilen stemmer overens med den som er registrert i databasen..
Vis hele sitatet...
jo dem tar bilde AV ALLE biler, og dem har det lagret LENGE værtfall 3-4mnd hvis ikke lengre. derfor jeg ikke har orka og laget en guide hvordan kopier/endre info på dem. det er veldig enkelt faktisk. dem lufte hulla i brikka er programerings pinne for brikka.

eneste som funker og blokere skilte.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er sensor i brikka som registrer at den blir fjerna fra frontruta, og den informasjonen blir overført til bomstasjonen i det du passerer første gang etter at du har flytta brikka.
Mener du at de kan se hvor på bilen man har plassert brikka? Jeg har ikke hørt noe hvertfall..
Det går i utgangspunktet fint å ta med seg brikka frå ein bil til ein annan. Problemet kjem om brikka ikkje vert registrert i stasjonen, då vert det tatt bilde og om stasjonen ikkje er automatisk får du tilleggsavgift. Det enklaste er å sende ein mail til bomselskapet om at du flytter brikka til ny bil, ta med reg. nr. på den du flytter frå og den du flytter til og skriv når endringen skal gjelde frå (dato og klokkeslett du flytter han over). Om du gjer dette har du alt på det tørra om det skulle skje noko.

Alle bilar blir tatt bilde av, men om betalingen blir godkjent enten med belastning av brikke eller kontant blir han sletta i stasjonen, ellers vert bildet sendt til bomselskapet.

Tamper-switchen gjer at ein avkryssningsboks i programmvaren vert avkryssa, ingenting anna.
Sist endret av PocketRocket; 12. september 2008 kl. 19:57.
Sitat av slashdot
Det er sensor i brikka som registrer at den blir fjerna fra frontruta, og den informasjonen blir overført til bomstasjonen i det du passerer første gang etter at du har flytta brikka.
Vis hele sitatet...
Ja, så da gjelder det å få med seg delen som er limt til frontruta også da..
Sitat av simdal
Ja, så da gjelder det å få med seg delen som er limt til frontruta også da..
Vis hele sitatet...
eller bare vippe av loket og rive vekk den brytern som er på inn siden.
Sitat av ranvik
eller bare vippe av loket og rive vekk den brytern som er på inn siden.
Vis hele sitatet...
Eller bare ignorere den då det ikkje har noko å sei.
Funker helt fint å ta brikka fra en bil til en anen uten å melde om at du har bytta bil (reg nr.) vet at dette funker i oslo bommen ihvertafall.
men hvis brikken ikke blir registrert i bommen får du bot:P
Jeg har brukt min autopass brikke fra bilen min som jeg vraka for 2 år siden i en leiebil, flere kammeraters biler, min nye bil. Brikka er fortsatt registrert på bilen som jeg har vraka. Har ikke hørt noe fra bomringselskapet.
Sitat av -=Insane=-
Funker helt fint å ta brikka fra en bil til en anen uten å melde om at du har bytta bil (reg nr.) vet at dette funker i oslo bommen ihvertafall.
men hvis brikken ikke blir registrert i bommen får du bot:P
Vis hele sitatet...

Er det ikke slik at man slipper brikke nå siden det nye systemet har kommet?
Man får jo ikke bot selv om man kjører gjennom uten brikke.
Jo. Nå registerer de nummer-skiltet til ALLE og sender ut regninger hver 3 måned elns.
Skiltet mitt "datt" av bilen. Har ikke orket å skru det på igjen. Har ikke fått regning på 2mnd. Har også hørt at pr dags dato fotograferes bare fronten på bilen, altså ikke frontruta ( selvom om brikken registreres fra frontruta) Lurer dog på hvordan det blir med de nye bommene som skal henge over motorveien. Har hørt at de også skal fotografere bilen bakfra. Noen som vet mer om dette? Dette gjelder bommene i oslo området.
Det er ikke noe problem å bruke bombrikker i andre biler enn den som brikken er registrert på så lenge stasjonen lyser grønt. Dersom brikken ikke blir registrert eller den ikke er betalt for i det siste så får du en regning på passeringen dersom du ikke kjører til nærmeste stasjon og fyller inn skjemaet.
Det kommer vel litt an på om det er abonnement eller klippekort, er det klippekort er det ikke noe problem, da du betaler per passering, men hvis det er abonnement er det nok låst til en bil.