Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1784
Hei igjen ^^,

Jeg skulle gjerne fått tak i en litt lengre "stativskrue" (sånn skrue på stativ som man skrur inn i kameraet) enn den jeg har. Den jeg har på Gorillapoden er på 10mm, skulle gjerne hatt en på ca 15mm, fordi jeg skal ha en tynn plate i mellom kameraet og stativet.

Et par bilder av skrua:

http://img216.imageshack.us/img216/9826/img7392smlul8.th.jpg http://img216.imageshack.us/img216/2223/img7394smlmk2.th.jpg


Noen som vet hvor jeg får tak i sånne, eller hva de heter på fagspråket?
Sist endret av Handyman88; 12. februar 2008 kl. 21:45.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Tipper du kan bestille fra fotobutikk, men tipper det blir dyrt! (vet dessverre ikke hva den heter)
Dersom du derimot går på en skikkelig jernvarehandel, og tar med deg skrua du har, så er jeg 90% sikker på at de klarer å grave opp noe du kan bruke, selv om det ikke er en original del. Og til en mye billigere penge!
Ok. Jernvarehandel ja. Ikke dumt. Men tenkte mer på noe billige greier fra Ebay eller noe jeg...
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Finner du en jernvarehandel som selger skruer i "løsvekt". Vi har da det i Stavanger, så regner med du klarer å finne noe på Østlandet også, blir dette garanter billigere en å gå gjennom ebay. Vi snakker maks 10 kroner...
Sist endret av ChS; 12. februar 2008 kl. 21:52.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ChS
Tipper du kan bestille fra fotobutikk, men tipper det blir dyrt! (vet dessverre ikke hva den heter)
Dersom du derimot går på en skikkelig jernvarehandel, og tar med deg skrua du har, så er jeg 90% sikker på at de klarer å grave opp noe du kan bruke, selv om det ikke er en original del. Og til en mye billigere penge!
Vis hele sitatet...
Neppe. Det er ikkje akkurat vanlige gjenger for den dimensjonen skrue, så er nok rimelig spesielt for fotoutstyr...
Sitat av Tripod (photography) @ wikipedia
The de facto standard threading for the screw that attaches the camera to the tripod is Whitworth 1/4"-20 for small cameras or Whitworth 3/8"-16 for larger cameras. (This otherwise obsolete thread system is similar to the Unified Thread Standard still used in the USA, but with a different thread angle.)

Most cameras and tripods—even those manufactured and used in countries which use the metric system exclusively—are built with Whitworth tripod threading.
Vis hele sitatet...
Eg har berre sett ein dimensjon, så antar det må vere 1/4" skrue. 1/4" tilsvarer drøyt 6mm, medan 3/8 er knapt en cm, og ut frå kjapp sjekk med linjal har mitt EOS-350D eit skruehol som er i overkant av 5mm.

Så det er nok spesialskrue, som knapt blir brukt til andre ting. Du kan eventuelt prøve å forhøre deg om Whitworth 1/4"-20 på en jernvarehandel, men tipper dei vil sjå rart på deg...
Kk. Ingen flere forslag? Må jo gå ann å få tak i det.. ?
Støtter opp forslaget om å dra på en jernvanehandel. Tools pleier å ha fint utvalg. Du kan også prøve Würth, ProffPartner, Jernia. Det er vert et forsøk.
Om du finner ut hva slags gjenger det er og sender meg en tegning med mål skal jeg lage en til deg. Gratis

ps: 1/4"=6,35mm
Sist endret av telebohrian82; 13. februar 2008 kl. 20:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vadder
Støtter opp forslaget om å dra på en jernvanehandel. Tools pleier å ha fint utvalg. Du kan også prøve Würth, ProffPartner, Jernia. Det er vert et forsøk.
Vis hele sitatet...
Det er ingen grunn til å anta at en jernvarehandel skulle ha skruer som aldri har vore i bruk i norge, som er utgått i usa, og *KUN* er i bruk innanfor feste til fotoapparat... Dei ville muligens få solgt en i året av det. Max.

Beste sjansen er nok ebay eller fotoforhandler...

Mathfjeld: Withworth 1/4"/20-gjenger ser ut til å vere tingen.
Sist endret av vidarlo; 13. februar 2008 kl. 20:02.
Da sjekker jeg i morgen om jeg har gjengesnitt for å få dreid en slik liten morroklump.

Om det er dette som blir brukt i alle fotostativ kan jeg finne ut av gjengene, har lagd noe fotobokser på jobben så har noen gjengeinnsatser ligende
Sist endret av telebohrian82; 13. februar 2008 kl. 20:06.
Sitat av vidarlo
Det er ingen grunn til å anta at en jernvarehandel skulle ha skruer som aldri har vore i bruk i norge, som er utgått i usa, og *KUN* er i bruk innanfor feste til fotoapparat... Dei ville muligens få solgt en i året av det. Max.

Beste sjansen er nok ebay eller fotoforhandler...

Mathfjeld: Withworth 1/4"/20-gjenger ser ut til å vere tingen.
Vis hele sitatet...
Det er utrolig hva de klarer å snoke opp. Har vært i situasjon noen ganger at jeg trenger noe veldig ukurant, men som en gammel rev finner i en skuff et sted på et lager.
Så en video her om dagen hvor en kar lagde et alternativ til monopod, og der bruker de en vanlig 1/4" skrue mener jeg å huske.

http://www.metacafe.com/watch/104194...se_the_tripod/
Sist endret av Wipeout; 13. februar 2008 kl. 22:59.
Fattern har en 20L boks full av forskjellige skurer liggende et sted, hvis noen klarer og forklare meg nærmere enn 1/4" så kan jeg gjerne se etter. Dessverre er jeg ingen spesialist på området og 1/4" sier meg meget lite =/

Eller, ser endel på bildet - skal prøve å se hva jeg finner i løpet av morgendagen.
Det du ser på bildet kommer ikke til å hjelpe deg noe, for å finne ut hva slags gjenger det er på de skruene du har liggende trenger du enten, en gjengelære, skyvelære eller en mutter med de angitte gjengene.
Har du ikke mutteren må du finne ut stigningene på gjengene, dette kan jeg godt finne til deg i løpet av morgen dagen da dette står i Verkstedhåndboken, men den ligger på jobben idag gitt.
Sitat av mathfjeld
Det du ser på bildet kommer ikke til å hjelpe deg noe, for å finne ut hva slags gjenger det er på de skruene du har liggende trenger du enten, en gjengelære, skyvelære eller en mutter med de angitte gjengene.
Har du ikke mutteren må du finne ut stigningene på gjengene, dette kan jeg godt finne til deg i løpet av morgen dagen da dette står i Verkstedhåndboken, men den ligger på jobben idag gitt.
Vis hele sitatet...
Okei, som sagt så kan jeg 0 angående dette området - men med fysiske mål o.l har jeg vell en sjangs. =)
Bare sånn til info så er snakk om tommer, altså 1/4 tomme, spør hvemsomhelst som har skrudd amerikansk bil hvor moro det er...
Hadde vært flott hvis noen klarte å skaffe meg et par sånne. Jeg betaler gjerne
Hvor mange trenger du? Kan lage til deg imorgen også får du dem på tirsdag, reiser til Lillehammer imorgen så ingen mulighet før det.


Send meg pm så finner vi ut av levering