Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2696
Det har seg slik at jeg sitter på litt ekstra penger nå, og det nærmer seg også studietid. Tenkte derfor at jeg skulle forlate Microsoft for en stund og kjøpe en Mac. Men ny data er det lenge siden jeg har kjøpt, og jeg er usikker på hva jeg skal velge.

Kan noen fortelle meg hvilken jeg burde kjøpe?
http://www.elkjop.no/product/data/ba...r-13-3-mc965ha Eller
http://www.elkjop.no/product/data/ba...cbook-pro-13-3

Jeg spiller litt data, redigerer en del bilder, kommer til å skrive en hel del til studietiden og ser mye på film og serier. Jeg tenker at SSD er sweet egentlig, særlig når jeg har en ekstern harddisk som jeg kan ha filmer på og slikt. Derfor heller jeg litt over mot Macbook Air, problemet er jo at Air ikke har HDMI, og det går heller ikke å oppgradere ramen selv (?). Syns 4 gb er litt tynt altså.

Kan ikke gå over 10-11 000 kr. Takk for hjelpen.
Ang. HDMI, så får man adaptre fra Mini DisplayPort til HDMI, som også gir lyd.
Hverken Air eller Pro har HDMI-utgang. Begge har Thunderbolt-utgang som med adapter kan sende lyd og bilde via HDMI-kabel.

Hvis du skal drive med spill og bilderedigering vil Pro være langt raskere til dette. Forskjellen i regnekraft mellom Pro og Air er veldig stor. De er så og si like til avspilling av mediefiler.

Selv har jeg en Air, men hadde jeg ikke hatt en kraftig stasjonær hadde valget utvilsomt vært en Pro. For de med over gjennomsnittet bruk av maskinen egner en Air seg ypperlig som en maskin nr 2, mens en Pro i større grad kan være en alt-i-ett maskin.
Du kan jo kjøpe en MBP og sette i en SSD selv. Det har jeg gjort. Mer RAM kan du også enkelt smelle i
Sitat av bendiks Vis innlegg
Det har seg slik at jeg sitter på litt ekstra penger nå, og det nærmer seg også studietid. Tenkte derfor at jeg skulle forlate Microsoft for en stund og kjøpe en Mac. Men ny data er det lenge siden jeg har kjøpt, og jeg er usikker på hva jeg skal velge.

Kan noen fortelle meg hvilken jeg burde kjøpe?
http://www.elkjop.no/product/data/ba...r-13-3-mc965ha Eller
http://www.elkjop.no/product/data/ba...cbook-pro-13-3

Jeg spiller litt data, redigerer en del bilder, kommer til å skrive en hel del til studietiden og ser mye på film og serier. Jeg tenker at SSD er sweet egentlig, særlig når jeg har en ekstern harddisk som jeg kan ha filmer på og slikt. Derfor heller jeg litt over mot Macbook Air, problemet er jo at Air ikke har HDMI, og det går heller ikke å oppgradere ramen selv (?). Syns 4 gb er litt tynt altså.

Kan ikke gå over 10-11 000 kr. Takk for hjelpen.
Vis hele sitatet...
4 GB RAM holder i massevis på en MAC, min er styggkjapp på 2
Bendiks: Jeg studerer selv og har en Macbook pro. Jeg angrer ræva av meg på at jeg ikke kjøpte en Macbook Air.. lettere, mye mer praktisk å ta med på forelesninger, og god kapasitet og kvalitet er det på begge to uansett.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Bendiks: Jeg studerer selv og har en Macbook pro. Jeg angrer ræva av meg på at jeg ikke kjøpte en Macbook Air.. lettere, mye mer praktisk å ta med på forelesninger, og god kapasitet og kvalitet er det på begge to uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg kjøpte heldigvis Air, og har ikke angret et sekund.. fjerlett maskin som i praksis er mye raskere enn windows maskina mi som på papiret er 4x så rask og kostet nesten det dobbelte.
Lett en pro!
Vekta og størrelsen er jo ikke stort uansett, er ikke en 17" Acer akkurat.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Lett en pro!
Vekta og størrelsen er jo ikke stort uansett, er ikke en 17" Acer akkurat.
Vis hele sitatet...
Pro veier jo nesten dobbelt så mye som Air.. Bare tull å dra rundt på en murstein som det hver dag.
Ville ikke vurdert Air en gang. Den er jo både dyrere og dårligere. Ikke har den superdrive heller!
Hehe, jeg er glad jeg ikke fulgte tipsene her og gikk for magefølelsen i stedet. Mye uenigheter her ser jeg.

Jeg endte med en Macbook Pro, rett og slett fordi jeg ønsker å kunne kunne installere både ram og SSD når pengene rekker. At den veier litt ekstra bryr jeg meg ikke noe om. Pro'en har også hakket bedre kjøling som jeg nok helt sikkert kommer til å trenge når jeg skal redigere film og kanskje spille litt.

Uansett, tusen takk for de innspillene jeg fikk. Nå gjelder det bare å lære seg et nytt operativsystem.
Det blir blir jo bare et spørsmål om du vil ha mer portabilitet eller mer maskinkraft til omtrent samme pris. Selv gikk jeg for en Pro 13" for en stund siden, syns ikke den er nevneverdig mye å dra, og den passer fint ned i en skulderveske. 4gb holder veldig lenge på til OS X imho, men det kommer jo igjen ann på hva den skal brukes til.
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Ville ikke vurdert Air en gang. Den er jo både dyrere og dårligere. Ikke har den superdrive heller!
Vis hele sitatet...
Hva er superdrive? CDRom? Finnes det egentlig noe mer unyttig å ha på en datamaskin? Når brukte du sist den? Jeg har slitt ut flere laptoper uten noen gang å ha åpntet cdromen på dem :-)
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Pro veier jo nesten dobbelt så mye som Air.. Bare tull å dra rundt på en murstein som det hver dag.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du kødder eller ikke. Kaller du dét en murstein?
Da syntes jeg man er noe pinglete, om man syntes den er SÅ jævlig tung.
Alt av redigering og bruk av store programmer (feks adobe) = Pro

Mest til skriving og lesing og bruk av internett = Air

Simple as that. Pro er alt i alt en stødigere maskin til å takle store programmer. Jeg har i allefall aldri brydd meg så mye om vekt, en bærbar maskin veier ikke stort lenger uansett.
Jeg hadde valgt en Air.

Fordi den ser tøff ut
Macbook pro = om du vil ha litt mer krefter til tyngre oppgaver
Macbook air = Om du vil ha en lettere maskin som du får med deg overalt.

Macbook air vil kunne kjøre alle de basic oppgavene som du trenger, (Skriving, film, surfing etc)
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Alt av redigering og bruk av store programmer (feks adobe) = Pro
Vis hele sitatet...
Air er mye raskere enn du skulle tro, min Air med 2GB disk drar Photoshop vel så bra som min elitebook med 6GB

Videoredigering derimot blir fort problematisk ettersom disken er så liten

Sitat av olaPola Vis innlegg
Vet ikke om du kødder eller ikke. Kaller du dét en murstein?
Da syntes jeg man er noe pinglete, om man syntes den er SÅ jævlig tung.
Vis hele sitatet...
Ja, sammenlignet med Air er Pro en murstein. Liker laptoper som er så tynne at du blir overrasket når du finner den i sekken din
Sist endret av petterpan2; 27. desember 2011 kl. 21:44.
Pro all the way baby! <3
For de som har erfaring med å skrive bøker, manuskripter,
eller bare skrive veldig mye sammenhengende..

ville dere anbefalt Air over Pro eller omvendt,
eller er de identiske på dette området ??

Air er lett men Pro kan da ikke være så mye tyngre at
Pro´n blir satt i et negativt lys av den grunn, eller ?

Ikke ta prisen med i avgjørelsen,
just the best one for the job..
Den siste versjonen av MBAir som kom i Juni er super snappy.
Ville uten tvil gå for den da den klarer de fleste oppgaver like bra om ikke bedre en MBP.
So go for Air !