Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1219
Hei

Jeg har en kontor server som trenger en bedre backup løsning. Det er en mappe på ca 150 gb som skal bli sikkerhetskopiert.

I Windows sitt backup program kan jeg velge mellom Normal, Differential, Incremental backup.

Jeg ser for meg en Normal backup (hele mappen) en dag i uken og differential backup resten av dagene (alle nye eller redigerte filer siden sist normale backup).

Også er det hvor backupene skal lagres til: Nå bruker de 2 eksterne harddisker. En uke står en harddisk i, neste uke står den andre. Den som ikke står i blir tatt med hjem.

Jeg trenger hjelp. Vil dette fungere? Er dette en god løsning? Tips?
Sitat av birrho Vis innlegg
Hei

Jeg har en kontor server som trenger en bedre backup løsning. Det er en mappe på ca 150 gb som skal bli sikkerhetskopiert.

I Windows sitt backup program kan jeg velge mellom Normal, Differential, Incremental backup.

Jeg ser for meg en Normal backup (hele mappen) en dag i uken og differential backup resten av dagene (alle nye eller redigerte filer siden sist normale backup).

Også er det hvor backupene skal lagres til: Nå bruker de 2 eksterne harddisker. En uke står en harddisk i, neste uke står den andre. Den som ikke står i blir tatt med hjem.

Jeg trenger hjelp. Vil dette fungere? Er dette en god løsning? Tips?
Vis hele sitatet...
¨

Sett inn en disk til i serveren, og speil disken du skal ta bakup av isteden.
Da tåler den at den ene disken tar kvelden uten at du mister data. Mye mer lettvindt.
Hvor viktig er denne backupen?
En offsite backupserver er alltid vel og bra. Er det viktige greier kan en lokal i tillegg være hendig.
fattyacid
Trådstarter
Sitat av ProBook Vis innlegg
¨

Sett inn en disk til i serveren, og speil disken du skal ta bakup av isteden.
Da tåler den at den ene disken tar kvelden uten at du mister data. Mye mer lettvindt.
Vis hele sitatet...
De interne harddiskene i serveren er allerede speilet. men takk.


Sitat av Goophy Vis innlegg
Hvor viktig er denne backupen?
En offsite backupserver er alltid vel og bra. Er det viktige greier kan en lokal i tillegg være hendig.
Vis hele sitatet...
Det er veldig viktig at det er en fungerende backup.
Mener du å kopiere til NAS eller lokal kontor PC ?
Hardiskene er speilet, og du har 2 eksterne disker i tillegg?
Sikkerhetsklarert
Lokal backup til ekstern disk er greit det. Er det ntbackup dere kjører?
Kan jo alltids kjøre en onlinebackup i tillegg

Vi kjører stort sett backup til tape for våre kunder.

Sitat av ProBook Vis innlegg
¨

Sett inn en disk til i serveren, og speil disken du skal ta bakup av isteden.
Da tåler den at den ene disken tar kvelden uten at du mister data. Mye mer lettvindt.
Vis hele sitatet...
Nei nei nei... Raid er ingen erstatning for backup, overhodet!

Om du sletter en fil/mappe ved en feil så er dette tapt umiddelbart og replikert på alle disker i arrayet. Da hjelper det ikke om du speiler på aldri så mange disker.

Raid1 er for å gi redundanse på hardware nivå
Alt kommer an på hvor mye dere er villig å investere.

1. Deduplisering kan være logisk, iallefall lokalt.
2. Backup til tape kan være praktisk hvis det er relevant å ha langtidsdata, men uten kontroll er det bare problem.
3. Backup til et NAS som har f.eks RAID5 lokalt er ikke dumt, deretter kan man replikere dette til et NAS på en sekundærsite, denne trenger ikke nødvendigvis være veldig langt unna, to sider av et massivt bygg er god nok replikering for de fleste.
fattyacid
Trådstarter
Sitat av ProBook Vis innlegg
Hardiskene er speilet, og du har 2 eksterne disker i tillegg?
Vis hele sitatet...
Ja, RAID1 på de interne harddiskene.

Pjukern: Bruker den som følger med Windows 2003 server. Heter vel Backup Ubilty.

Onlinebackup tror jeg ikke er noen god løsning, da kontoret er koblet til norsk helsenett som har maks opp/ned hastighet på 1mb/s.
Sitat av birrho Vis innlegg
Ja, RAID1 på de interne harddiskene.

Pjukern: Bruker den som følger med Windows 2003 server. Heter vel Backup Ubilty.

Onlinebackup tror jeg ikke er noen god løsning, da kontoret er koblet til norsk helsenett som har maks opp/ned hastighet på 1mb/s.
Vis hele sitatet...
Da er det jo lokalt som gjelder. Sett opp en ekstra server som synkroniserer filene du vil ha bakup av.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ProBook Vis innlegg
Da er det jo lokalt som gjelder. Sett opp en ekstra server som synkroniserer filene du vil ha bakup av.
Vis hele sitatet...
Kan ikkje du kutte ut å poste når du vitterlig ikkje har peiling på kva du prater om? Raid er ikkje backup. Om brukeren av vanvare sletter ei fil sørger raid 1 for at du har fjerna den på to disker og ikkje en. Har du virus får du skade på to disker og ikkje en. Samme gjeld synkronisering.

Litt av poenget med backup er at den er offline. Den vil ikkje bli utsatt for samme skade som fjerna det du tok backup av, forhåpentlegvis. Automatisk synkronisering vil ikkje hjelpe her, og OP poengterer jo også at linja er for dårleg til det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kan ikkje du kutte ut å poste når du vitterlig ikkje har peiling på kva du prater om? Raid er ikkje backup. Om brukeren av vanvare sletter ei fil sørger raid 1 for at du har fjerna den på to disker og ikkje en. Har du virus får du skade på to disker og ikkje en. Samme gjeld synkronisering.

Litt av poenget med backup er at den er offline. Den vil ikkje bli utsatt for samme skade som fjerna det du tok backup av, forhåpentlegvis. Automatisk synkronisering vil ikkje hjelpe her, og OP poengterer jo også at linja er for dårleg til det.
Vis hele sitatet...
Det jeg mente var at han har en LOKAL, ja LOKAAAAAL server på samme nettverket.

Den kan stilles inn til å synkronisere hver 48. time f.eks.
Sikkerhetsklarert
Sitat av ProBook Vis innlegg
Det jeg mente var at han har en LOKAL, ja LOKAAAAAL server på samme nettverket.

Den kan stilles inn til å synkronisere hver 48. time f.eks.
Vis hele sitatet...
Da mister du jo inntill to dagers produksjon om noe skulle skje.

Jeg foreslår at man beholder dagens backup til usb løsning, men utvider det med tape. En solid kombinasjon jeg bare har gode erfaringer med. Vi bruker fortrinnsvis Symantec Backupexec. Jeg ser du skriver at dere bruker det medfølgende systemet, med Windows Server 2003 var det bare ntbackup som fulgte med. Om det er SBS utgaven så var det med et litt annet GUI som var lagt oppå ntbackup.
Jeg har også brukt Symantec BackupExec System Recovery. Dette støtter ikke tapestreamere, men cluet her er at denne gir gode image muligheter. F.eks tar den backup av hele serveren din til et image som kan restores på forskjellig hardware, evt konverteres til vhd for å bootes i hyperv.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Da mister du jo inntill to dagers produksjon om noe skulle skje.

Jeg foreslår at man beholder dagens backup til usb løsning, men utvider det med tape. En solid kombinasjon jeg bare har gode erfaringer med. Vi bruker fortrinnsvis Symantec Backupexec. Jeg ser du skriver at dere bruker det medfølgende systemet, med Windows Server 2003 var det bare ntbackup som fulgte med. Om det er SBS utgaven så var det med et litt annet GUI som var lagt oppå ntbackup.
Jeg har også brukt Symantec BackupExec System Recovery. Dette støtter ikke tapestreamere, men cluet her er at denne gir gode image muligheter. F.eks tar den backup av hele serveren din til et image som kan restores på forskjellig hardware, evt konverteres til vhd for å bootes i hyperv.
Vis hele sitatet...
I en slik løsning burde man isåfall ta daglig inkrementell backup til disk, deretter ta en månedlig eller ukentlig fullbackup til tape, man kan jo også velge å holde en historisk månedlig tape som aldri overskrives.

Alt dette er jo enklere enn å lage et ostesmørbrød med ntbackup iallefall.

Men nå kan det jo være interessant å også utvide det eksisterende miljøet med hyper-v som pjukeren nevner dersom man ønsker å ha flere servere å kunne spre tjenester på og \ eller ha testservere også.

Windows 2008 Hyper-V server er vel fortsatt gratis (denne kjører bare Core-grensesnitt) men kan enkelt administreres fra en annen host som har hyper-v toolsene installert.