Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2341
Hei.
Jeg kunne gjerne tenkt meg et yrke innenfor programmering, men vet ikke hvilket språk jeg bør lære først, har lest litt på google og sånn, men tenkte det hadde vært fint med noen svar her.

Også tenkte jeg skulle kjøpe noen bøker som feks. C++ for dummies og programming for dummies, funker dette eller burde jeg lære på en annen måte.
??
Takker for svar
Dette er anbefalt 100 ganger før, og fortsatt like aktuelt:
Lær programmering med dette:
http://www.iu.hio.no/~kjetilg/uvstof...progintro.html

Brukes av dataingeniør-studentene ved Høgskolen i Oslo og er et kjempekompendie i java. Om du kommer deg gjennom dette så kan du ikke bare java, men å programmere.

Det å anbefale et språk er jo egentlig litt teit da det finnes like mange meninger rundt dette som det finnes personer. Optimalt burde man kanskje valgt språk etter hva du skal utvikle, men om du bare skal lære programmering er nevnt kurs finfint. Om du vil ha et per konkret språk er både C og java mine favoritter. Dog jeg også ser store fordeler med pyton og perl.
Men, tror mange er enig med meg at nevnt kurs er en god start.
Mindfuck
DataFreak96's Avatar
Trådstarter
ser for meg at jeg kommer til å programmere generelle pc programmer og software
dataprogram = software.
Om du skal programmere generelle ting er java et godt utgangspunkt.
Som moret sier, hva du bør lære deg er avhengig av hva du vil programmere. Java, C++, Delphi, VB.Net, C#, Ruby, Scala mfl. er alle objektorienterte språk som er det mest vanlige til generell programmering i dag. Da handler det mer om å lære seg prinsippene bak programmering enn nødvendigvis hvilket språk du bruker. Kan du et av disse språkene er det en forholdsvis smal sak å bytte mellom dem hvis du skal gjøre noe hvor et av språkene har egenskaper som egner seg bedre.

Pr i dag vil jeg anbefale deg å begynne med Java, da det er flere språk (bl.a. Scala) som bygger videre på dette. Java har også fordelen av at du kan kjøre programmene du lager på flere operativsystemer.
For Dummies bøkene er stort sett bra, ellers kan jeg også anbefale Just Java 2
Jeg hadde ville begynt med Python. Det er veldig enkelt å komme i gang med, og du har store muligheter med dette språket.
Du kan jo ikke bare lage programmer, men hjemmesider, spill og sånt
Python vil jeg anbefale på det varmeste å begynne med, lærer du deg først et språk er det mye enklere å komme i gang med neste språk
Mindfuck
DataFreak96's Avatar
Trådstarter
takker for svar men er det vanskeligere å begynne med java eller burde jeg begynne med python så java så c++?
tror du finner mye gratis informasjons gjennom filmer på youtube
Jeg mener java og c++ er mye vanskeligere å komme i gang med. Lærer du deg først python sånn at du skjønner konseptet av å programmere, så vil neste språk du begynner med falle mer naturlig.
Sitat av DataFreak96 Vis innlegg
takker for svar men er det vanskeligere å begynne med java eller burde jeg begynne med python så java så c++?
Vis hele sitatet...
Det er ikke vannskelig å begynnne med java. Syntaks læres fort og prinsippene er basicly det samme i alle språk.
Du har også misforstått fremgangsmåten her. Du skal ikke lære python, så java så c++ så whatever. Du skal lære å programmere. Når du kan dette er det å lære et nytt språk en smal sak da det kun går på å pugge litt syntaks.

Kompendiet jeg linket til over er også mye bedre enn generelle bøker i programmering. Omtrent alle jeg gikk første året på dataingeniørlinjen for å lære å programmere åpnet ikke boken engang men brukte kun denne ressursen.
Hele greia er lagt opp på en veldig lettoppfattelig måte med masse gode eksempler og fine oppgaver.
Sist endret av moret; 9. august 2011 kl. 14:35.
Mindfuck
DataFreak96's Avatar
Trådstarter
så jeg burde lære basicsa fra denne siden??
Det har ingenting å si. Først når du kan 4-5 språk er det på tide å tenke på hva du vil "spesialisere" deg innen. Og innen den tid føler du nok uansett selv hva du liker best. Dummies-bøker er helt kurant, men det er også mye fine tutorials på nettet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hmm, skal begynne å lese Java nå
Sitat av Essy Vis innlegg
Hmm, skal begynne å lese Java nå
Vis hele sitatet...
Lykke til!
En kolega av meg er god på Java, og han ville anbefale dette for nybegynnere. Det var visst enkelt å komme i gang med.
Det er umulig å spørre om hva som er best her. Alle vil selvfølgelig foreslå språket de selv begynte med.
Java er et veldig fint språk, men dette krever at du er satt inn i tankegangen om objektorientert programmering.

Begynner du riktignok med c++ (surprise, mitt første språk) slipper du å tenke objekter før du er kommet et stykke ut i kurset eller boken.
.. og om du i stedet begynner med f.eks. Ruby eller Python slipper du å tenke på f.eks. kompilering eller typedeklerasjoner ever!

Måtte bare si det
Sitat av prenix Vis innlegg
Det er umulig å spørre om hva som er best her. Alle vil selvfølgelig foreslå språket de selv begynte med.
Java er et veldig fint språk, men dette krever at du er satt inn i tankegangen om objektorientert programmering.

Begynner du riktignok med c++ (surprise, mitt første språk) slipper du å tenke objekter før du er kommet et stykke ut i kurset eller boken.
Vis hele sitatet...
Ja det har du helt rett i. Uansett hvor mange som skriver i denne tråden vil nok aldri TS få et helt klart svar på hvilket språk han skal begynne med.
Så kanskje han nesten bare burde et tilfeldig et, begynn med det og se om han liker det.
Det viktigeste er å være svært interessert, og ha veldig lyst til å bli god. Det er først da man blir god. Å bli en god programmerer krever mye lesing og god tålmodighet.
Har du en Android telefon? eller interessert i apps og spill programmering til mobil?

En youtube kanal slapp akkurat 200 tutorials om Android development. link: http://www.youtube.com/user/thenewboston (15 til nå, resten kommer..)
Jeg synes android development er veldig kult. Det går mye fortere å få fram noe grafisk og lage noen programmer som funker enn med ren Java.

Det kan være det blir litt vanskelig å hoppe rett på Android uten å kunne java, men du kan også lage mye med bare "drag and drop". Det er også mye xml (som er lett).

Med ren Java må du skrive 50-100 linjer med "vanskelig" kode for å få fram noe grafisk som ser kult ut :P Med android kan du bruke en linje.

Jeg synes det hjelper på motivasjonen i alle fall. Også det at om du lager noe fett så kan du selge det