Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4338
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Heisann.

Ja nå har det seg sånn at jeg ble stoppet av onkel blå å de mente jeg hadde kjørt for fort, dette sa jeg ingen ting på for jeg kjørte jo over 80, men de sa de hadde måling på meg på over 102, jeg ligger ikke over 100 fordi senkesette mitt er litt feiljustert så det humper å subber noe fælt på dårlige finnmarks veier.

Så greia er at jeg må bare få stilt speedometeret mitt ned ca. 5km/t slik at jeg får 4 prikker å ikke 6, for jeg var aldri over 100. han trakk ifra 3 km/t på målingen, dette synns jeg er feil da de trakk 10% på mamma da hun ble stoppet av dem, hadde de trekt 10% på meg så hadde målingen vert på ca 89-93 og jeg hadde fått 4 prikker.

Kompisen ble stoppet 20 min før meg på en annen plass, samme greia 102 på han og, synnes det er noe merkelig her.

Noen som har litt peil her? vet det finnes bilforum å slikt men de folka bruker dager på svare.

Tråden ble sletter i ste, sikkert feil plasert? men uansett så vil jeg ikke at den skal bli slettet på nytt, for jeg kan på død å liv si at jeg var aldri over 100 og vil ikke kjøre rundt de 3 neste årene å vite at jeg kan miste lappen for å glemme blinkelys eller små bagateller.
Hei.

Alt jeg vet er at det er strenge regler på hvor ofte målelaserene skal sjekkes og kalibreres. Dette må politiet skriftelig dokumentere at er blitt gjort hvis du klager på boten.

Så vil uansett anbefale deg å klage. Behandlingstiden er sikkert lang, men er jo ikke du som har bevisbyrden så du trenger ikke gjøre mer enn å fremlegge klagen.
Over 100 km/t så trekkes det ikke lenger 10%..
Så det er nok korrekt gjort.
True phreak.
Avhengig av hjuldimensjon kan du godt holde over 100km/h selv om speedometeret ditt sier noe annet, og det er ditt ansvar som fører av kjøretøy å sørge for at speedometeret er kalibrert riktig. Om de har måling på deg (noe jeg vil anta de har) er det lite du kan gjøre, annet enn å forhøre deg om at politiet har kalibrert laseren de har brukt som de skal. Dersom de ikke har det, slipper du bot. Hvis ikke er det ditt ansvar å sannsynliggjøre at målingen er feil, og da må man fort inn med fagfolk som tar flere tusen kroner timen...

Kort fortalt: Du har svært lite å stille opp med.
Send inn en klage ja, hvis du fortsatt står på ditt etter å ha fått avslag så blir det byretten.
Du stiller nok dårlig opp imot polti i bevisføringa, hvis du derimot kan bevise at du ikke kjørte i den farta de mente... Men er jo slik at de som tiltaler skal bevise for retten at du er skyldig, ikke du som skal bevise at du er uskyldig...
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Jo jeg vet det, men da vil de kjøre bilen min å sjekke den opp mot lasern og dobbelt sjekke med en annen bil, så mitt spedometer er nok litt feil, det er alle biler, men jeg vil gjerne stille det litt ned så jeg er helt sikker på min sak å ikke går derrifra med buksa nede.

Jeg satt jo selvfølgelig ikke å ni stirret på speedometeret, så det kan jo selfølgelig hende at jeg var over 100 akkurat når lasern traff meg, men jeg kjører bare ikke over 100 der hvor de sto for det er veldig humpete å jævlig vei der, knuser jo bilen da.

Å slik som de gjorde med med min mor å trakk fra 10% på målingen så skulle jeg vert under 100 uansett, hvorfor gjorde de ikke det på meg? jo det kan jeg nesten med 100% sikkerhet si at det er fordi jeg er i 20åra.

Sitat av laxzzi Vis innlegg
Over 100 km/t så trekkes det ikke lenger 10%..
Så det er nok korrekt gjort.
Vis hele sitatet...
De gjorde det på min mor i sommer.
Sitat av Djiises Vis innlegg
jeg kan på død å liv si at jeg var aldri over 100
Vis hele sitatet...
Sitat av Djiises Vis innlegg
det kan jo selfølgelig hende at jeg var over 100 akkurat når lasern traff meg.
Vis hele sitatet...
"død å liv" er kanskje ikke så viktig for deg.
Sitat av djemb Vis innlegg
"død å liv" er kanskje ikke så viktig for deg.
Vis hele sitatet...
Vel observert.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Sitat av djemb Vis innlegg
"død å liv" er kanskje ikke så viktig for deg.
Vis hele sitatet...
Haha nå var du artig, skrev det nettopp fordi jeg ikke så på speedometer da, jeg var mer intrsert i politmannen som sto par 100 meter lenger borte, men jeg kjører ikke over 100 på den strekka der enkelt å greit fordi bilen tåler det ikke.

Jeg var nettopp ute å testet speedometer mitt opp mot gps, da jeg lå i 100 på spedoen så viste gps 96, altså jeg må ha hatt ca. 110 på spedometeret for å få målinga hannes til å stemme å det er jeg vertfall helt 100% sikker på at jeg ikke hadde!

Edit: Telefon gps'en var vist ikke helt 100% rett, fikk testet med en ordentlig gps å den sa at speedoen min viste 5 for mye ??

Jeg må klare å syte meg til å få trekt ifra de 5 da slik at jeg går ned på 4 prikker?
Det er jo faktisk ikke er min feil, bilen har så vidt vert i mitt eie i 3 måneder og jeg kjøpte bilen i god tro om alt var i orden og bilen er så si strøken så hvorfor skulle jeg tro at speedometeret viste feil?
Sitat av Djiises Vis innlegg
Det er jo faktisk ikke er min feil, bilen har så vidt vert i mitt eie i 3 måneder og jeg kjøpte bilen i god tro om alt var i orden og bilen er så si strøken så hvorfor skulle jeg tro at speedometeret viste feil?
Vis hele sitatet...
Jo, det er din feil at du kjørte for fort.
Så og si alle speedometre viser litt feil. Selv slitasje på dekkene kan endre feilmarginen.
Har vært i nokk runder med politiet når det gjelder bilkjøring til å si at dette er en lost cause. Såfremst de ikke har gjort en feil i saksbehandlingen, ved logg eller kontroll av laseren så får du 6 prikker..
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av Djiises Vis innlegg
Det er jo faktisk ikke er min feil, bilen har så vidt vert i mitt eie i 3 måneder og jeg kjøpte bilen i god tro om alt var i orden og bilen er så si strøken så hvorfor skulle jeg tro at speedometeret viste feil?
Vis hele sitatet...
Hadde du holdt deg i 80 til å begynne med hadde du hatt ingen prikker. slutt å syt og ta straffen du fortjener etter politets målinger...
Feil justert senkesett og du er i tyveårene? Tør jeg gjette at det ikke er originale felger/dekk på bilen?

Større rullediameter på hjulene gir lavere hastighet på speedometer. Altså, speedometer viser høyere hastighet enn du faktisk kjører som en sikkerhetsordning fra fabrikk. Denne feilen blir større jo raskere du kjører. Setter du på større hjul blir denne sikkerhetsordningen mindre, og i ekstreme tilfeller omvendt. Kan det være grunnen til at du ble målt i høyere hastighet enn du trodde du hadde på speedometer?

Jeg hadde nemlig seriøst større hjul på en 4x4 og suste forbi en fotoboks, og klødde meg i hue og ræva for å finne ut hvorfor jeg ble knipset
▼ ... noen uker senere ... ▼
Til TS: politiets laser/annet fartsmålingsutstyr legger automatisk inn feilmarginer; dvs at hvis du kjører i reel hastighet 80 km/t så vil laseren vise 77. Dette for å sikre seg mot at du ikke blir feilmålt. Dette med 10% som du nevner hørs mer utsom at målingen på din mors fartskontroll kan ha vært av en annen type enn din. Laser er mer nøyaktig enn f.eks. gjennomsnittsmåling eller speedometermåling, og trenger derfor mindre "feilmarginrabatt".
kjedelig streiting
Sitat av Karma81 Vis innlegg
Dette med 10% som du nevner hørs mer utsom at målingen på din mors fartskontroll kan ha vært av en annen type enn din. Laser er mer nøyaktig enn f.eks. gjennomsnittsmåling eller speedometermåling, og trenger derfor mindre "feilmarginrabatt".
Vis hele sitatet...
Om fartsovertredelsen skjer i forbindelse med en ellers aktsom forbikjøring hvor bilen en kjører forbi ligger i fartsgrensa så skal de trekke 10% av farta.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Djiises Vis innlegg
Det er jo faktisk ikke er min feil, bilen har så vidt vert i mitt eie i 3 måneder og jeg kjøpte bilen i god tro om alt var i orden og bilen er så si strøken så hvorfor skulle jeg tro at speedometeret viste feil?
Vis hele sitatet...
Synd, trist, leit. Det er ditt ansvar som fører av bilen. Og helt ærlig, dette burde du vite, det er ganske essensiell del av vegtrafikkloven. En lasermåler kan gjerne gjøre et par millioner målinger per sekund og vil statistisk sett kunne oppgi en hastigheten med svært høy nøyaktighet, man tar gjerne en gitt samle-size, fjerner topp og bunn og lager snitt ut av resten.
Slutt med tuttringen din. Hold deg innenfor fartsgrensen heretter så slipper du alle de morsomme kommentarene rundt hva du skulle ha gjort.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Som nevnt før, så bør du sjekke felgene og dekkene dine, noe sier meg de ikke har original dimensjon, sjekk målene oppimot vognkortet ditt.

Du kan jo selvfølgelig prøve å klage, men tviler på det hjelper da du begikk feilen selv, kanskje dette blir en oppvekker, som gjør at du passer mer på når du kjører?