Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  127 13012
Ålreit. Har søkt litt på forumet og fant ikke en tråd som "tilfredsstilte" meg.

Hva mener dere er lykke?

Personlig mener jeg at dette er en tilstand. En tilstand du tar med deg der hvor du går.

Om jeg skulle vinne i lotto så er det jo klart jeg ville vært lykkelig, med tanke på hva jeg kan få for pengene. Men innerst inne så vet jeg at det er ikke objekter som gjør meg lykkelig. For når pengene er brukt opp så forsvinner vel også lykken om man ikke har kjøpt objekter som kan vare lenger.

Pc'en gjør meg lykkelig, men dette er bare når den fungerer eller jeg kan bruke den til noe. En død pc gir meg ingenting. Med andre ord: Objekter gir meg kortvarige "lykkerus".

Det som gjør meg lykkelig er å være et godt medmenneske hvor jeg tar hensyn til andre og meg selv (uten at det fysiks skader andre).

Føler samfunnet idag mer legger opp til at man skal finne masse kortvarige lykker (god jobb, mye penger, flotte objekter, status, rang osv) slik at du dør før noen av disse rekker å "miste" effekt.

Kan hende det er meg som er litt ute å kjører i tankegangen. Finnes det noe slikt som "evig" lykke?
Alle følelser er i mine øyne lykke, selv de negative. Det å leve er lykke i seg selv, og hvert øyeblikk er lykke, uansett hvor mye dritt du opplever/hvor jævlig du føler deg.

Min livsregel, ingen trenger å være enig i det.
Why so serious?
Vandringsmann's Avatar
Trådstarter
Sitat av Defqon Vis innlegg
Alle følelser er i mine øyne lykke, selv de negative. Det å leve er lykke i seg selv, og hvert øyeblikk er lykke, uansett hvor mye dritt du opplever/hvor jævlig du føler deg.
Min livsregel, ingen trenger å være enig i det.
Vis hele sitatet...
Hva ville du beskrive lykke som da? Følelser? en kraft til å leve videre? bare lurer
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Hva ville du beskrive lykke som da? Følelser? en kraft til å leve videre? bare lurer
Vis hele sitatet...
Jeg tror han prøver å forklare de 2 aspektene med mennesk(e), vi er et mennesk, og vi ER altså væren...Om jeg forstår han riktig er det væren som gir han lykke=) Noe jeg relaterer meg godt med=)
Sist endret av LoveToGrow; 9. november 2009 kl. 17:30.
Why so serious?
Vandringsmann's Avatar
Trådstarter
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Jeg tror han prøver å forklare de 2 aspektene med mennesk(e), vi er et mennesk, og vi ER altså væren...Om jeg forstår han riktig er det væren som gir han lykke=)
Vis hele sitatet...
Du tenker her på astrologi? Hvor væren er "Jeg er".. Gud betyr jo også "Jeg er". Tegnet før som er Fiskene (Jesus) som igjen betyr "Jeg tror". Vel det forklarer en del

Og som Tvilling kan jeg jo si at tvilling betyr "Jeg tenker"
Sist endret av Vandringsmann; 9. november 2009 kl. 17:34.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Du tenker her på astrologi? Hvor væren er "Jeg er".. Gud betyr jo også "Jeg er". Tegnet før som er Fiskene (Jesus) som igjen betyr "Jeg tror". Vel det forklarer en del
Vis hele sitatet...
Jeg tror med væren at han mener å eksistere, og det er egentlig det jeg mener. Jeg mener at så lenge man eksisterer er man lykkelig, jeg er også en ikke-religiøs person, så jeg tror alt bare slutter når man dør, og da opplever man det motsatte av lykke, som er ingenting. Forstår du? Hva er dine meninger rundt dette?
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Du tenker her på astrologi? Hvor væren er "Jeg er".. Gud betyr jo også "Jeg er". Tegnet før som er Fiskene (Jesus) som igjen betyr "Jeg tror". Vel det forklarer en del

Og som Tvilling kan jeg jo si at tvilling betyr "Jeg tenker"
Vis hele sitatet...
Jeg mente som i å være.. Å være til stedet i sitt eget liv..Og ikke i sitt hode..
Why so serious?
Vandringsmann's Avatar
Trådstarter
Sitat av Defqon Vis innlegg
Jeg tror med væren at han mener å eksistere, og det er egentlig det jeg mener. Jeg mener at så lenge man eksisterer er man lykkelig, jeg er også en ikke-religiøs person, så jeg tror alt bare slutter når man dør, og da opplever man det motsatte av lykke, som er ingenting. Forstår du? Hva er dine meninger rundt dette?
Vis hele sitatet...
Forstår veldig godt hva LoveToGrow mener. Og som det kanskje ikke kommer så godt frem i den første posten, så tror jeg også at lykke er noe i retningen av å eksistere. Ying Yang, Micro Macro, alt har det motsatte om du forstår hva jeg mener. Og som tidligere nevnt, om du ikke eksisterer så er det jo ikke noe lykke og oppleve.

Lykke er nok alltid her, gjelder bare å se den

Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Jeg mente som i å være.. Å være til stedet i sitt eget liv..Og ikke i sitt hode..
Vis hele sitatet...
aha. si det med en gang.. Men føler væren som i astrologi ikke er så dumt å trekke inn allikevell. For iflg. relgioner så er det jo lykke å være ett med Gud og i flg relgioner så lever jo Gud inne i oss. Gud som igjen er "Jeg er".

Med andre ord. Lykke er nuet som var, er og som kommer.

Kan jo snu litt på flisa da. Hvor finner man lykke? Vi ser jo at det er noen menneske som sliter med å finne dette.
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Jeg mener at man har to typer lykke. Den ene er den man kan kjøpe, som man får når man skaffer seg noe nytt eller har oppnådd noe. Dessverre er dette en lykke man vet at går over, noe som gjør den utilfredsstillende i lengden.

Den andre typen lykke kan man ikke skaffe seg ved hjelp av fysiske ting, man må finne den i seg selv. Denne typen lykke kan vare i evigheter, og "styrer" over alle andre følelser. Da mener jeg ikke at man ikke blir trist, får kjærlighetssorg og lignende, men at man har den positive holdningen selv i tunge tider. Dette er ganske vanskelig å beskrive for de som ikke har opplevd det, men jeg håper noen kan kjenne seg litt igjen i det jeg skriver

Jeg tror at lykke er veien til et godt liv, og at det er lykken som gir livet mening. Lykke er den sterkeste av alle følelser, og det er den som styrer de andre følelsene og hvordan de skal virke på oss.
Why so serious?
Vandringsmann's Avatar
Trådstarter
Sitat av fy0phn Vis innlegg
Jeg mener at man har to typer lykke. Den ene er den man kan kjøpe, som man får når man skaffer seg noe nytt eller har oppnådd noe. Dessverre er dette en lykke man vet at går over, noe som gjør den utilfredsstillende i lengden.

Den andre typen lykke kan man ikke skaffe seg ved hjelp av fysiske ting, man må finne den i seg selv. Denne typen lykke kan vare i evigheter, og "styrer" over alle andre følelser. Da mener jeg ikke at man ikke blir trist, får kjærlighetssorg og lignende, men at man har den positive holdningen selv i tunge tider. Dette er ganske vanskelig å beskrive for de som ikke har opplevd det, men jeg håper noen kan kjenne seg litt igjen i det jeg skriver

Jeg tror at lykke er veien til et godt liv, og at det er lykken som gir livet mening. Lykke er den sterkeste av alle følelser, og det er den som styrer de andre følelsene og hvordan de skal virke på oss.
Vis hele sitatet...
ser vi har en lik tankegang
Sist endret av Vandringsmann; 9. november 2009 kl. 18:00.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Forstår veldig godt hva LoveToGrow mener. Og som det kanskje ikke kommer så godt frem i den første posten, så tror jeg også at lykke er noe i retningen av å eksistere. Ying Yang, Micro Macro, alt har det motsatte om du forstår hva jeg mener. Og som tidligere nevnt, om du ikke eksisterer så er det jo ikke noe lykke og oppleve.

Lykke er nok alltid her, gjelder bare å se den



aha. si det med en gang.. Men føler væren som i astrologi ikke er så dumt å trekke inn allikevell. For iflg. relgioner så er det jo lykke å være ett med Gud og i flg relgioner så lever jo Gud inne i oss. Gud som igjen er "Jeg er".

Med andre ord. Lykke er nuet som var, er og som kommer.

Kan jo snu litt på flisa da. Hvor finner man lykke? Vi ser jo at det er noen menneske som sliter med å finne dette.
Vis hele sitatet...
"Change is nothing, everything is" Det vil alltid være forandring(fødsel og død er en form for forandring) så lenge det er form, men dette betyr også at at det formløse er for evig.

Se for deg kroppen din, den ser tilsynelatende ut som en "kompakt masse", men sannheten er at det er like mye "rom" mellom atomene i kroppen din, som det er "rom" mellom stjernene, for ikke å snakke om at også atomer har "rom" Atomer og molekyler er form og "rom" er ikke... Du er ikke bare kroppen din men også "rommet imellom"...Get it?

Og, når det gjelder øyeblikket som var og øyeblikke som kommer finnes de ingen andre steder enn i hodet ditt, for i sannheten finnes det kun ET øyeblikk og det er dette akkurat nå!

Så jeg spør deg igjen,er du tilstedet i ditt eget liv? Kjenner du stolen du sitter i? Hører du vinden mot vinduene? Get it?
Why so serious?
Vandringsmann's Avatar
Trådstarter
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
"Change is nothing, everything is" Det vil alltid være forandring(fødsel og død er en form for forandring) så lenge det er form, men dette betyr også at at det formløse er for evig.

Se for deg kroppen din, den ser tilsynelatende ut som en "kompakt masse", men sannheten er at det er like mye "rom" mellom atomene i kroppen din, som det er "rom" mellom stjernene, for ikke å snakke om at også atomer har "rom" Atomer og molekyler er form og "rom" er ikke... Du er ikke bare kroppen din men også "rommet imellom"...Get it?

Og, når det gjelder øyeblikket som var og øyeblikke som kommer finnes de ingen andre steder enn i hodet ditt, for i sannheten finnes det kun ET øyeblikk og det er dette akkurat nå!

Så jeg spør deg igjen,er du tilstedet i ditt eget liv? Kjenner du stolen du sitter i? Hører du vinden mot vinduene? Get it?
Vis hele sitatet...
Nå begynner vi å snakke! Med andre ord så er det bare nuet som eksisterer. Det eneste beviset på at du lever er nuet, og det eneste beviset på lykke er nuet. Men da kommer det jo ann på hvilke tanker du har i dette nuet. Og en tanke er jo formløst, du kan ikke ta på den eller se den, vil du da kalle det formløse for evig? En lykkelig tanke kan jo da være evig så lenge du beholder tanken i nuet. Om du forstår?
Sist endret av Vandringsmann; 9. november 2009 kl. 18:13.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Nå begynner vi å snakke! Med andre ord så er det bare nuet som eksisterer. Det eneste beviset på at du lever er nuet, og det eneste beviset på lykke er nuet. Men da kommer det jo ann på hvilke tanker du har i dette nuet. Og en tanke er jo formløst, du kan ikke ta på den eller se den, vil du da kalle det formløse for evig? En lykkelig tanke kan jo da være evig så lenge du beholder tanken i nuet. Om du forstår?
Vis hele sitatet...
I min mening er det 2 forskjellige måter å ha tankestrømmer på, jeg tror det finnes gjennom egoet og gjennom total tilstededeværelse gjennom bevisstheten.
Why so serious?
Vandringsmann's Avatar
Trådstarter
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
I min mening er det 2 forskjellige måter å ha tankestrømmer på, jeg tror det finnes gjennom egoet og gjennom total tilstededeværelse gjennom bevisstheten.
Vis hele sitatet...
Og disse skal smeltes i sammen som igjen utgjør hvordan man opplever livet eller nuet?
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Og disse skal smeltes i sammen som igjen utgjør hvordan man opplever livet eller nuet?
Vis hele sitatet...
Tanke gjennom egoet er en tanke som har tatt form, mens jeg tror man kan dra fram en formløs bevissthet på en situasjon eller opplevelse som hever seg over tanken og gir en helt ny måte for mennesket å være tilstedet i sitt eget liv...Om det ga mening...
Lykke mener jeg er veldig individuelt. Det som er lykke for meg trenger ikke å være lykke for noen andre. Jeg kan føle lykke for materialistiske ting, mens andre føler lykke når de hjelper andre.

Jeg mener lykke er en tilstand hvor man føler seg tilfreds med tilstanden man er i for øyeblikket, som da er påvirket av en rekke faktorer blant annet materialistiske ting og hjelpe andre. Noen velger da å legge mer vekt på noen faktorer enn andre.
Sitat av Parkett Vis innlegg
Lykke mener jeg er veldig individuelt. Det som er lykke for meg trenger ikke å være lykke for noen andre. Jeg kan føle lykke for materialistiske ting, mens andre føler lykke når de hjelper andre.

Jeg mener lykke er en tilstand hvor man føler seg tilfreds med tilstanden man er i for øyeblikket, som da er påvirket av en rekke faktorer blant annet materialistiske ting og hjelpe andre. Noen velger da å legge mer vekt på noen faktorer enn andre.
Vis hele sitatet...
Helt sant
Jeg tenker også to lykker, materialistisk lykke og paradis.
Kjenner en som lever i paradis, han gjør det han aller helst skulle ønske han gjorde. For paradis er jo et sted i tankene, men man trenger riktig setting.
Jeg har som mitt mål å finne paradis. Jeg tror ikke man bare kan si: Nå er jeg lykkelig, så elsker man verden...
'Den eldste er ikke den som er tidligst født, men den som har opplevd mest'
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
The meaning of life is to give life meaning.
- Ken Hudgens
Det som hadde gjort meg lykkelig:

ingen penger/bytteting i verden
alle deler likt
ingen klasseskiller
eneste loven er kardemommeloven(og alle fölger den)
alle lever i harmoni
kanskje noe mer som jeg har glemt

Men om dette er mulig aa gjennomföres er en helt annen sak
Why so serious?
Vandringsmann's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Det som hadde gjort meg lykkelig:

ingen penger/bytteting i verden
alle deler likt
ingen klasseskiller
eneste loven er kardemommeloven(og alle fölger den)
alle lever i harmoni
kanskje noe mer som jeg har glemt

Men om dette er mulig aa gjennomföres er en helt annen sak
Vis hele sitatet...
En verden jeg gjerne ville flyttet til. Hadde latt seg gjennomføre om alle forstod at vi alle er like mye verd. Vi er alle det samme. Mennesker. Det er ingen som kan dømme andre enn seg selv.

Det du snakker om er rett å slett å leve i kjærlighet. En plass hvor man alle er glad i hverandre for den de er. En plass hvor ingen ønsker mer makt enn andre. En plass hvor ingen tror at de er bedre enn andre. Den dagen folk oppdager at vi alle er like og at vi har forskjellige egenskaper som kan plasseres på rett plass så kunne ting fort bli annerledes.

I min drømmeverden kan jeg som tømrer bygge hus for andre. Selvsagt gratis. For på den andre siden så hadde jeg fått gratis mat fra nærmeste bonde eller matutvalg. Da kunne vi brukt tiden på vennskap og harmoni. For i dag jobber vi som regel 7,5 timer hver dag for at dette samfunent som er oppfunnet skal svie rundt. Når vi da komemr hjem er vi ofte for slitne til å sitte ned og tenke.

Vil tippe at de som har røykt hasj eller vært påvirket av psykadelia vet litt hva jeg snakker om.
Er utopia off-topic?
If not
Man lever ikke etter statlige regler, bare etikk og moral.
Alle mennesker er verdt det samme, og menneskene er ikke verdt mer enn dyr.
Selvsagt er jeg kjøtteter, så svakere dyr må nok bukke under for meg. For biff skal jeg ha.
Og alt bruk er naturlig. Bilen går tilbake til hesten, og båten går på menneskekraft, ikke oljekraft.
Da hadde verden vært fet, men det er den vel også. Man må bare finne den perfekte settingen...
Lykke er i mine øyne bare en kjemisk reaksjon som skjer fra tid til annen. Niviå av serotin vil normalisere seg, og det medfører at man må gjøre noe nytt for å gjøre deg lykkelig igjen. Egentlig bare en ond sirkel, count me out.
Men fortsatt, tror ikke folk som f.eks blir stengt i en kjeller i 15 år, blir voldtatt og banka hver dag, og spiser seg selv for å overleve.. Om de vet hva lykke er, åssen kan de se at de har lykke med seg?

Forhold til folk som har råd til hva di vil (og som alle vet, er penger lykke her i verden, og ingen kan si imot en sjekk på 1million kroner).

Og om det fins en sånn person, begynner jeg faktisk å lure litt. Uansett hva det gjelder, så har penger tatt over det også!

Du skrev tidligere at lykke er noe alle har, uansett hvor jævlig man har det, men les de øverste linjene jeg skrev, sett deg i situasjonen og spørr deg selv om du hadde følt et tegn av lykke der?

Jeg skulle egentlig ikke fram til noenting, utenom at jeg realiserer drømmen om at alle har med seg lykke. Og jeg tror faktisk det er ganske umulig.
Lykke er for meg noe man ikke kan oppnå. Lykke er en følelse av at man kan få det bedre, en pådriver. Som en vis man sa en gang. "Det finnes ingen vei til lykke. Lykke er veien."
Hei.
Kaizen her...
Klarer ikke å la være å blande meg. Det er en type lykke jeg tenker på som kanskje flere burde være oppmerksom på. Noen ganger begynner jeg og gjøre noe produktivt/kreativt. Det kan være vanskelig og jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal få det til. Men så kommer jeg i gang, tiden går som bare det i denne tilstanden, og plutselig har det gått mange timer. Jeg er ferdig og har føelsen av at jeg har vært produktiv.
Sist endret av Kaizen; 9. november 2009 kl. 23:43.
Sitat av ChrisMafak Vis innlegg
Forhold til folk som har råd til hva di vil (og som alle vet, er penger lykke her i verden, og ingen kan si imot en sjekk på 1million kroner).
Vis hele sitatet...
Kan hende man drikker opp millionen, og lever resten av livet som en alkoholiker. Noe en ikke hadde hatt råd til uten millionen.

Mener ikke og si at en er nødt til å ha ett miserabelt liv som alkoholiker, men de fleste jeg kjenner, som er alkoholikere ønsker ikke å være det.

Selv om de fleste hadde tatt imot millionen, så er ikke det, det samme som lykke.
Interessant tema. Mange spennende svar.

I mine øyne er lykke en menneskeskapt greie. Den gode følelsen du får når du gjør noe bra, enten for deg selv eller andre, er gullgruve i profittmarkedet. Derfor prøver folk å tjene penger på denne følelsen ved f.eks å selge deg ting som får en selv å føle seg bedre enn vanlig, som helsekostprodukter, religion, opplevelser og ikke minst rusmidler.

Men rent subjektivt mener jeg lykke rett og slett er streben etter lykke. Naturfilosofisk sett er lykken oppnådd ved at man har de ressursene det kreves for å overleve, men ånderlig sett går denne følelsen mye dypere. For det er ikke annet enn en følelse. En individuell følelse av velbehag, og derfor ca umulig å definere.

Rent personlig har jeg ikke funnet såkalt "lykke", men jeg har funnet mye glede i livet hittil.
Må si meg veldig enig med LoveToGrow her.

Lykke er noe som oppstår når man innser at man ikke trenger noe for å være lykkelig, når man kan gi slipp på den trangen etter å måtte ha det ene eller det andre for å være lykkelig. Der tankene slutter oppstår lykken. Man kan gjerne si at materalistiske ting gjør en lykkelig, men det er kun midlertidig, etter en stund vil man ha noe mer, eller noe annet, og det som en gang gjorde deg lykkelig byttes ut med noe annet som man tror vil gi lykke. Og slik går det i en evig sirkel. Ikke noe galt i det altså, men langvarig lykke kommer først når man ikke lenger søker lykken, men innser at den er tilstede hele tiden, alltid. Synes ordet Bliss kanskje passer bedre når jeg tenker meg om.
Lykke er noe som ikke kan eksistere uten negative føleleser og hendelser da man ikke ville hatt noe å refferere til.
Etter egen erfaring vil jeg påstå at livet består hovedsaklig av monoton likegyldgihet, en god del negative hendelser og noen få lysglimt av "lykke" som du kaller det.
Men denne variasjonen med mer negativt enn positivt har igjen den effekten at det lille positive man opplever i livet virker mye større enn det egentlig er ved hjelp av sammenligning med alt det negative..
Why so serious?
Vandringsmann's Avatar
Trådstarter
Sitat av ChrisMafak Vis innlegg
Men fortsatt, tror ikke folk som f.eks blir stengt i en kjeller i 15 år, blir voldtatt og banka hver dag, og spiser seg selv for å overleve.. Om de vet hva lykke er, åssen kan de se at de har lykke med seg?
Vis hele sitatet...
Det er ikke for å være vanskelig, men om den personen har bodd i den kjelleren i hele sitt liv og ikke vet om noe annet så ja, kanskje? Hvis personen vet hva som skjer og har vært oppegående før de ble fanget så har h*n kanskje følt lykke før og velger å ta sitt eget liv for slik å bli lykkelig?

Hva hadde du selv gjort om noen hadde vist deg at den verden du lever i ikke er den virkelige? Hva om alt du viste ble snudd? Hva om noen hadde vist deg at verden var flat? Eneste grunnen til at du tror den er rund er fordi den teorien støttes opp av forskning og bilder fra satelitter. Ta som et eks. Armstrong på månen. Det spekuleres jo nå i om det hele har vært en bløff. Denne teorien blir støtt av lyset som er på bildet av han, flagget vaier ut i verdensromemt som ikke skal være mulig og måneoverflaten er annerledes enn neste mann på månen beskrev og er temmelig lik sanden de gar i amerika visse steder.Kan jo bare være tilfeldigheter?. Er ikke det at jeg tror jorda er flat, men jeg har ikke sett den selv så er litt vanskelig å uttale seg, men logisk sett så er den jo rund. Spørsmålet blir da: hvor dypt vil du grave/tenke?

Men klart nå satt du ting litt på spissen. Kanskje gjorde jeg og dette.

Sitat av wolty Vis innlegg
Lykke er noe som ikke kan eksistere uten negative føleleser og hendelser da man ikke ville hatt noe å refferere til.
Etter egen erfaring vil jeg påstå at livet består hovedsaklig av monoton likegyldgihet, en god del negative hendelser og noen få lysglimt av "lykke" som du kaller det.
Men denne variasjonen med mer negativt enn positivt har igjen den effekten at det lille positive man opplever i livet virker mye større enn det egentlig er ved hjelp av sammenligning med alt det negative..
Vis hele sitatet...
Da snakker du om lykke som en følelse som er kortvarig, men med stor effekt. Finnes personer som hele veien går med "lykke".
Sist endret av Vandringsmann; 10. november 2009 kl. 09:03.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Pussig hvordan én manns lykke vekker en annen manns kvalmende avsmak.
Vis hele sitatet...
"One man's paradise, is another man's living hell" =)

Lykke kan være så mye mer en en kjemisk reaksjon=D Om lykke er euforia for noen er helt greit det også, men ja er mer å hente enn det=)

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Og disse skal smeltes i sammen som igjen utgjør hvordan man opplever livet eller nuet?
Vis hele sitatet...
Egoet for meg er hva de kristne kaller arvesynden... Jeg tror det var en bivirkning av evolusjon.. Egoet må oppløses for at man skal få se bak sløret om du vil...
Why so serious?
Vandringsmann's Avatar
Trådstarter
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Egoet for meg er hva de kristne kaller arvesynden... Jeg tror det var en bivirkning av evolusjon.. Egoet må oppløses for at man skal få se bak sløret om du vil...
Vis hele sitatet...
Ikke en dum tanke. Er jo dette som skjer med mennsker som blir "frelst". Det nye testamentet taler jo egentlig ikke om annet enn at ego'et skal vekk. Det står ikke helt direkte, men veldig inndirekte.

Er jo mange som har fått ett nytt syn på livet etter en "ut-av-deg-selv-opplevelse". Kan også kalle dette ut av egoet. Det er vel dette som kalles for et egokollaps?
Her var det mange ulike definisjoner på lykke. Personally I do not crave for happiness, but rather for contentment. Tilfredsheten jeg tilegner meg ved å oppnå noe, ved å føle at jeg er til nytte, ved å bidra til en forandring - enten det er en forbedring eller forverring, så lenge den er ønsket. Jeg må innrømme at likegyldighet er en stor påvirkningsfaktor i livet mitt, enten du ser på det som en følelse eller en tilstand. Personlig vil jeg skille disse to med hvordan situasjonen er, om det er du som ytrer den eller andre som oppfatter den av deg. Ble litt knotete, det der. Som en følge av likegyldigheten som preger livet mitt ligger tilfredsheten more or less i mine egne handlinger. Visst kan jeg bli glad på andres vegne, ved at noe godt hender dem, men det kan ikke sammenliknes med tilfredsheten jeg oppnår på egen hånd. Lykken har sikkert streifet meg gjennom årene, men jeg har ikke bevisst stiftet bekjentskap med den. Vi kan vel nesten kalle meg lykkelig uvitende?
Selv tror jeg ikke lykke er en tilstand som er meningen å beholde. Lykke er noe man får når man oppnår noe bra. Etter en stund vil den forsvinne. Du må oppnå noe nytt. En bedre bil, et større hus, en penere dame, alt som kan forbedre ditt liv. Tilstanden "lykke" er kun en belønning fra kroppen din som skal inspirere deg til å forbedre ditt eget liv.

Den dagen lykken blir en permanent tilstand vil samfunnet gå under. Samfunnet drives framover av jakten på lykke.
Sist endret av sofa; 10. november 2009 kl. 16:52.
Lykke er det man leter og streber etter alltid.
Vi gir lykken mange forskjellige navn som penger, bil, digg dame/dude, snus, dop, kjendisstatus etc.

For meg er lykken når jeg kikker opp fra noe og oppdager at jeg er så glad at jeg vil grine.
Det varer heldigvis bare i et par sekund, slik at lykkefølelsen er like fantastisk hver gang den kommer, og jeg alltid fortsetter å lete etter den.
Jeg har tenkt mye på dette selv og har komt fram til at det er veldig variabelt dette med lykke. Selv finner jeg buddismen sitt konsept av lykke best. Om man gjør det som gjør at du har det bra og komfortabelt, og at det du gjør i alle situasjoner får deg til å føle deg bra så blir man lykkelig. Dettte kan virke litt egosentrisk, men jeg har det ikke bra om jeg ikke tenker på andre. så da blir det tilpasset deg.

Ironisk er dette mye av det som motsier kristendommen, skal ikke føle seg dømt av gud, bare av deg selv. Noenganger har jeg lyst til å frotse og være lat.

Dudeismen synes jeg er gode ting, de sier at man ikke skal stresse, og stress gjør en ikke lykkelig, iallefall ikke meg.Så ta det med ro, og jør det du vil i ditt tempo. Skal avslutte posten med et sitat av snoopy.

Snoopy
Charlie Brown's Dog

Always living up to the dictum, "It's a dog's life," he also famously said "My life has no purpose, no direction, no aim, no meaning, and yet I'm happy. I can't figure it out. What am I doing right?"
Why so serious?
Vandringsmann's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pyro_Killer Vis innlegg
Ironisk er dette mye av det som motsier kristendommen, skal ikke føle seg dømt av gud, bare av deg selv. Noenganger har jeg lyst til å frotse og være lat.
Vis hele sitatet...
Vil bare minne deg på at kristendommen er en oppfunnet "sekt". Kristendom og andre relgioner er bare tradisjoner,symboler og lovprisning av den ene og samme kraften.

Det fins bare en sannhet. Noen finner den i det du kaller kristendom. Noen finner det i det du kaller Buddhisme, noen finner sannheten helt av seg selv uten hjelp av relgioner. Men det er ikke relgioner som fører noen som helst nærmere "Gud".

Anbefaler deg å lese litt i Det Nye Testamentet. Det du etterhvert vil oppdage er at hele DNT handler om å elske hverandre. Ta vare på hverandre. Være god mot hverandre. Jesus var ingen mektig mann i seg selv. Det var kraften han hadde inne i seg. Kjærligheten. Husk også at Den Hellige Ånd også omtales som Sannhetens Ånd. Her burde det ringe ei bjelle hos de fleste.

Mennesker sliter litt med å forklare og tilbe noe formløst, derfor er Jesus som menneske blitt opphøyet i Bibelen. For å vise andre noe som er lett å forklare enn å beskrive kraften eller sannhetens ånd.

Noen gang hørt uttrykekt hvor Jesus sier: "jeg er veien, sannheten og livet"? veien i livet gått i sannhet er selve livet. Og sannheten er som Bibelen forteller om og om igjen: Alle er like. Alle er like mye verd. Vi skal elske hverandre og gjøre gode ting mot og for hverandre.

I de flestes øyne blir jeg kalt en kristen som betyr tilhenger av Jesus. Jeg kan godt kalle meg kristen da jeg er tilhenger av en som bare gjorde godt for folk. Men jeg hører ikke til Kristendommen. Jeg hører til iblant mine egne. Jeg tilhører folket. Noen som har hørt om Guds menighet? leser man videre finenr man ut at folket er menigheten. Kall meg gjerne kristen om du vil, men det som beskriver meg best er det ordet som inkluderer alle som leser dette: Sannhetssøker

Sitat av Pyro_Killer Vis innlegg
"It's a dog's life," he also famously said "My life has no purpose, no direction, no aim, no meaning, and yet I'm happy. I can't figure it out. What am I doing right?"
Vis hele sitatet...
Hmm. Minner meg mye om Jokeren i The Dark Knight:

"Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do with one if I caught it! You know, I just do things."
Sist endret av Vandringsmann; 13. november 2009 kl. 16:37.
Lykke for meg er de periodene hvor jeg har det bra med meg selv, og har den selvtilliten som skal til for å mestre ting jeg faktisk kan, men ikke er sikker på om jeg klarer. Det er når jeg omgir meg med mennesker som er bra for meg, og som jeg kan være bra for. Lykke for meg er når jeg aksepterer at hver dag ikke er perfekt, og at noen dager er tyngre enn andre, og at vonde ting kan overvinnes.
Lykke er å få gjort de tingene man må, for så å kunne gjøre andre ting fordi jeg vil, ikke fordi jeg føler jeg bør.
Jeg tenkte jeg kunne hoppe inn og si noen ord. Det som umiddelbart dukket opp i tankene mine når jeg leste enkelte poster her er at det virker som om det ikke skilles mellom behag/glede og lykke. I mitt vokabular så burde disse to skilles, simpelthen fordi alle kan oppleve en form for behag og glede uten at de er lykkelige av den grunn. Ja greit, kall det lykke der og da, men personen er jo ikke lykkelig lenger når denne situasjonen hvor han/hun fant seg "lykkelig" i forsvinner. Så dette koker jo på sett og vis ned til å bli et definisjonspørsmål, but I'll continue...

Uansett hvor jævlig du har det så kan man finne glede og behag i et gitt øyeblikk, i en gitt situasjon. Dette kan være å spise en god middag eller å få litt ekstra penger å rutte med denne måneden etc. Men middagen tar slutt, og de ekstra pengene du fikk denne måneden tar slutt. Er du fortsatt lykkelig? Ikke nødvendigvis.

For meg er lykke en vedvarende sinnstilstand som følger deg. En indre trygghet, en ro, en harmoni som vedvarer selv når du finner deg midt oppe i tøffe tider. Du kan være sint, trist, frustrert, whatever. Men det ligger alltid en stabilitet å falle tilbake på, slik at det skal fryktelig mye til for å rive deg av skaftet. At man ikke lar negativiteten på noen som helst måte ta overhånd og skygge over de gode aspektene ved ens liv. Man erkjenner den, aksepterer at den er der og er klar over at den ikke trenger å ta opp en så stor del av deg at det begynner å bli såpass problematisk at det senker livskvaliteten din. Så med dette som utgangspunkt kan jeg si at jeg i bunn og grunn er lykkelig til tross for at jeg eventuelt kunne ha vært i en trist periode. It's all apart of the wonderful thing we call life, isn't it?

"The mere sense of living is joy enough"
Sist endret av Sky; 13. november 2009 kl. 21:35.
Why so serious?
Vandringsmann's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sky Vis innlegg
Jeg tenkte jeg kunne hoppe inn og si noen ord. Det som umiddelbart dukket opp i tankene mine når jeg leste enkelte poster her er at det virker som om det ikke skilles mellom behag/glede og lykke.
Vis hele sitatet...
Jeg har vel nevnt dette flere steder, at det er forksjell på Lykke og på glede/behag i gitte situasjoner og/eller objekter. Skriver jo litt om dette i første posten.

Men nå vet jeg ikke om du sikta til meg eller de her som skriver at de har lykke i det matrialistiske?
Why so serious?
Vandringsmann's Avatar
Trådstarter
Sitat av iste2008 Vis innlegg
Lykke er når alt er som det er, og du er fornøyd med det.
Vis hele sitatet...
I hvilken setting tenker du på da? I sitt eget liv? I verden rundt enn? i omgivelsene rundt deg i nuet?

Klart noen ganger føler man at livet er på topp, men man vet det skjer mye vondt "der ute".

Sier meg ikke direkte uenig med deg, men om det skal gjelde så burde egentlig ingen ha hatt lykke ever. For du sier som sagt "fornøyd når alt er som det er". Jeg er overhodet ikke fornøyd med at alt er som det er, men det er en god del av dette jeg må akseptere og være klar over. F.eks det finnes folk som ønsker å myrde,banke,rane,skade,utnytte osv osv. Kan ikke si meg fornøyd med dette, men jeg aksepterer det. Og har fremdeles følt "lykke" som i noe mer enn glede/behag i livet.
Sitat av iste2008 Vis innlegg
Lykke er når alt er som det er, og du er fornøyd med det.
Vis hele sitatet...
Helt enig!

For min del kan lykke være fra den minste tingen som å få en god klem, spise en god sjokolade, slappe av i badstua men dette er ofte kortvarig lykke. Langvarig lykke er vel mer for meg familie, venner og generelt folk som jeg er glad i. Uansett om den er kort, eller lang så er det viktig og utnytte det så ofte som mulig. Er du trist og lei så tenk på noe som gjør deg glad, ring en venn, ring hjem, møt nye folk, kjøp noe du liker, så lenge det gjør det lykkelig.

Skulle bare ønske flere var lykkelige...
Lykke er når du har det godt i magen og i sjelen,at du har en bra familie som støtter deg og er der for deg vis du driter deg ut,elr kommer i dumme situasjoner...

Lykken kan også være en kjæreste som gjør at du kommer ut fra skallet ditt,og gir deg mange nye og spennendes opplevelser..

Lykken kan også være et pat ullsokker som varmer din tær,eller gode votter med godt for inni=)
Jeg har valgt å definere lykke som en dyp glede eller følelsen av dette. Men hvor går grensen om du bare er glad eller om du er lykkelig? Jeg er ofte glad, men når er jeg lykkelig? Jeg er glad når jeg er med noen som betyr noe for meg, jeg er glad når jeg hører på all den nydelige musikken som finnes, jeg er glad når jeg får nye ting, jeg blir glad for gaver jeg får, men mest fordi jeg får det fra noen som bryr seg, som er glad i meg. Det fineste er gaver med betydning. Men er dette lykke? Jeg tror lykke for meg er å lykkes. Hva er bedre enn å vite at du har mestret noe, gjerne noe du har jobbet med lenge. Er det ikke lykke å få 6’er på eksamen, hva med når dommeren blåser av kampen og du har vunnet finalen i håndballcupen? Dette er lykke for meg. Prestasjon er viktig. Om jeg aldri hadde fått til noe, ville jeg nok ikke vært lykkelig. Jeg har vært så heldig at jeg klarer å prestere ganske gjevnt over. Noen ting er jeg flinkere til en annet, men det er sjelden det er noe jeg absolutt ikke klarer, i hvert fall ikke om jeg går inn for det. Om det skjer, henger det litt over meg, men er jeg ulykkelig? Nei. Det er jo så mange andre ting jeg klarer. La oss se litt på det overnevnte, de såkalte gledene. Er de ubetydelige? Absolutt ikke, alt spiller inn. Jeg tror lykke henger sammen med hva du er vokst opp med. Men man trenger påfyll. Man kan ikke feire den ene 6’eren i tre år. Slik er det med materialistiske goder også, man må ha nye, bedre ting. For meg er dette falsk lykke. Mulig lykke er noe du må jobbe for, noe du må vite at du har fortjent.
Jeg støtter meg til et litt buddhistisk lykkebegrep der harmoni er nøkkelordet.

Har du indre harmoni og ro - så er du lykkelig.

Er en slik indre harmoni og ro avhengig av ytre omstendigheter (som er i stadig forandring) og opp- eller nedturer gjennom livet så er man som et blad i vinden for livets hendelser. Blir man syk f.eks, eller gammel så vil man bli sterkt ulykkelig - om ens lykke er avhengig av å være ung, sprek og ha masse materielle ting.

Da jeg har jobbet på sykehus så slår det meg stadig vekk hvordan enkelte mennesker klarer å ha en harmoni og å smile selv om man har mistet både armer og bein eller er gammel og svakelig eller svært syk. Mens andre tyr til bitterhet og motvilje ved minste motstandskraft.

En sann lykke er for meg en lykke som er uavhengig av materiell velstand, helse osv.

I livet vil det komme uønskede situasjoner og ønskede situasjoner vil ikke intreffe. Man vil da få en sterk følelse i kroppen som det utrenede sinn fort vil reagere blindt på (med enten hat, motvilje, sinne, sorg osv). Med en gang man blir overbemannet av negative følelser som hat,motvilje, sinne, sorg, depresjon osv - så har man mistet sin indre ro og harmoni. Man er IKKE lykkelig.

Gjennom livet vil man også oppleve behag og situasjoner som med nytelse og velvære. Det utrenede sinn reagerer ofte blindt i slike situasjoner også. Man reagerer med å miste den indre harmoni og ro og å bli svært knyttet til disse behagelige følelsene. Fordi man knytter seg så sterkt til følelser av behag så vil man oppleve et savn når disse følelsene tar slutt (man er ikke forelsket alltid - det er ikke sommer hele året osv) og man blir utilfreds. IKKE lykkelig.

Veien til sann lykke (indre ro og harmoni) er derfor å være en vismann som holder sitt sinn balansert og som ikke reagerer blindt på alt som skjer i livet - men som derimot observerer livets gang på en objektiv måte uten å reagere. En slik person er alltid fylt med indre ro og harmoni - altså lykke.
Why so serious?
Vandringsmann's Avatar
Trådstarter
Sitat av Viing Vis innlegg
Hva er bedre enn å vite at du har mestret noe, gjerne noe du har jobbet med lenge. Er det ikke lykke å få 6’er på eksamen, hva med når dommeren blåser av kampen og du har vunnet finalen i håndballcupen? Dette er lykke for meg. Prestasjon er viktig
Vis hele sitatet...
Prestasjon over deg selv elelr prestasjon over andre? Å få en 6'er burde jo være en prestasjon man henger inne i seg, men et håndball trofe ofte blir satt ut for å vise til alle.

Er ikke noe galt i å vise sine prestasjoner, men om man ønsker å mestre noe for å bli bedre/slå andre så ligger lista feil. Svømming er et godt eksempel. Der svømmer du kun mot deg selv og dine egne tider. Medalje er bare bonus. Å vinne gull, men å ligge 4 sek bak egen rekord er ikke så godt innvendig som man skulle tro.

å mestre livet - det er en prestasjon det!

Sitat av Bearass Vis innlegg
Veien til sann lykke (indre ro og harmoni) er derfor å være en vismann som holder sitt sinn balansert og som ikke reagerer blindt på alt som skjer i livet - men som derimot observerer livets gang på en objektiv måte uten å reagere. En slik person er alltid fylt med indre ro og harmoni - altså lykke.
Vis hele sitatet...
Som nevnt før i tråden. Det handler om å våkne i sitt eget liv. bra innlegg fra din kant
▼ ... noen uker senere ... ▼
Når du må fryktelig drite og kommer løpende hjem, låser opp døra, vrenger av deg jakka og slenger av deg skoene, stormer inn på do, slenger igjen døra og gjør endelig det du må. Ahhh! Lykke i et nøtteskall.
penger er lykke fordi vi lever i et pengebasert samfunn.

Ergo, har du penger, har du økonomisk frihet også.
Dvs igjen, du kan fokusere på deg selv og livet ditt og ikke jobbe,se på tv,sove og så jobbe igjen resten av livet til du havner på sykehus.

Har du penger så kan du ta deg god tid, du kan ta deg en joggetur, dra opp til akerbrygge og kjøpe en god og fersk fisk til middag osv, men har du hatt en slitsom dag på jobb så ender du opp mest sannsynlig med peppes eller grandis.

Samtidig slipper du det psykologiske stresset med regninger og gjeld.
Lykke kan vell defineres på fler måter, og det er individuelt for kvar enkelte hva lykke er, ellers hadde svarene her vært noe mer ensidige? En tinge de fleste forbinder med lykke, eller blir lykkelig er viss man er tilfreds med det som opptar livet? Om det er å vinne i lotto, personlige mål eller man er heldig å finner en 500 lapp på gata. Men viss man skal være lykkelig over tid, da det finnes plenty av kortvarige lykker og så få langvarige. Når man tar de 2 i betrakning.
Lykke er vell å være glad, tilfreds og fornøyd etc, tror ikke det finnes noe fasitsvar.. Det er sikkert mange som forbinder lykke med penger, men jeg deler ikke det synspunktet. Finnes fattige lykkelige folk, og mange ulykkelige rikinger. Det er det som opptar livet som betyr noe, ikke penger i seg selv. På en måte.
Sist endret av sneipen; 12. desember 2009 kl. 22:27.