Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 6285
Sitat av Jonta Vis innlegg
slashdot la ut screenshot av «Diskusjon» der man så at 60% av trådene var slettet. meitemark kommenterte at dette må har vært på en bra dag. Mods, crew og admins har liv.
Vis hele sitatet...
Bullshitt. Hvis de til og med hadde et hypotetisk liv, har de fortsatt et ansvar på sine skuldre.
Sist endret av 852; 13. juni 2011 kl. 12:53. Grunn: "fortsatt"
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Men en ting jeg mener burde vert på plass her, er tilbakemeldig til brukere hvorfor tråder slettes.
Vis hele sitatet...
Vi sletter for mykje til at det er interessant å bruke tid på. Når vi hadde vanleg diskusjon så såg vi som crew at over halvparten av trådane i det forumet var sletta.

Kort sagt er det ikkje et stort problem. Folk ser ut til å oppfatte rimelig raskt kva som passer inn og kva som ikkje passer inn. Utan at eg har sjekka, trur eg det er sjelden vi sletter tråder fra folk med over 250 innlegg.

Sitat av 852 Vis innlegg
Bullshitt. Hvis de til og med hadde et hypotetisk liv, har de fortsatt et ansvar på sine skuldre.
Vis hele sitatet...
Ansvar for kva? Liker du ikkje nFF står du fritt til å nytte eit anna forum. Moderatorer og crew svarer til eigar av forumet, nso. Ikkje til brukerane.
852
852's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ansvar for kva? Liker du ikkje nFF står du fritt til å nytte eit anna forum. Moderatorer og crew svarer til eigar av forumet, nso. Ikkje til brukerane.
Vis hele sitatet...
Forumet i seg selv er ikke verdt en dritt uten brukere, så nso og hele gjengen burde begynne å respektere brukere i større grad. Det er nødvendig at dere tar mer ansvar etterhvert som antall brukere øker.

Det blir for patetisk å fraskrive seg all ansvar fordi det er privateid. Enda patetisk er det å referere deres brukere til "andre forumer hvis du ikke liker det".

Det er kanskje nødvendig at dere ser verdien i enkeltbrukere. Hvor mye informasjon de sitter på kan ikke engang måles.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Helt enig med Bombasa der.

Men en ting jeg mener burde vert på plass her, er tilbakemeldig til brukere hvorfor tråder slettes.
Har vert i kontakt med flere brukere her som sitter og lurer på hvorfor tråden dere ble slettet. Og ja, dem har lest reglene.
Vis hele sitatet...
Det ville tatt utrolig lang tid å måtte skrive en kommentar til alle innlegg som bryter reglene.

Om ikke matten min er helt riv ruskene gal her, noe den sannsynlig vis er. Så er det i alle fall et bilde av hvor mye jobb det er.

Jeg har på ca 5 år fått slettet 60 innlegg totalt.

Dette blir ca et per måned. Det er 57000 registrerte brukere på freak.no.

Om alles statistikk var lik min ville det utgjøre 57000 slettede innlegg per mnd.

Men statistikken har flere feil. Noen poster bedre(får slettet mindre) enn meg, noen poster mindre og andre er inaktive. Så la oss redusere dette tallet med 99%. Da sitter man fortsatt med 570 slettede innlegg per dag. Mulig dette tallet også er noe høyt, men sikkert ikke veeeldig langt unna.

Sist men ikke minst så er det frivillig å være her, og de som jobber med freak.no gjør det på sin fritid. Den jobben de gjør ville blitt mangedoblet om de skulle måtte legge en kommentar hver gang. Så jeg skjønner det igrunn godt.

Jeg kan i alle fall ikke huske å ha blitt urettmessig sensurert noen gang.

Edit: Litt sent ute der ja :P
Sist endret av murloc; 13. juni 2011 kl. 13:11.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
852: Tenk over at du registrerte deg i forrige måned. På et forumet som har vokst i over 10 år. Uten å være kommersielt.

Det er ikke snakk om å fraskrive seg alt ansvar.

Hvorfor er det patetisk å referere til andre fora?
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Det kan heller ikke måles hvor store mengler møl den generelle bruker også sitter på. De som har noe å bidra med kan gjøre det uten å være redd for at tråden blir slettet. Rir du derimot på flere nicks og troller rundt, liker jeg å tro at du har nådd ditt potensiale og blir sendt på "ferie" som meitemark så fint sier.

Selv om det du sier er sant, så sverger mange til nFF nettopp fordi det blir moderert med jernhånd, noe som alltid har vært saken.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 852 Vis innlegg
Forumet i seg selv er ikke verdt en dritt uten brukere, så nso og hele gjengen burde begynne å respektere brukere i større grad. Det er nødvendig at dere tar mer ansvar etterhvert som antall brukere øker.
Vis hele sitatet...
Det er heilt korrekt at det ikkje er verdt noko utan brukarar, men så langt har ikkje rekrutering vore eit problem, og erfaringsmessig går vi ikkje glipp av noko om dei som oppretter tråder som blir sletta forsvinn...

Og ingen har sagt at vi ikkje respekterer og lytter til brukerane, for det gjer vi - men det vil ikkje sei at vi føler oss forplikta til å svare på alle slags spørsmål dei måtte ha, eller forklare oss for dei.

Eg kan heller ikkje sjå kvifor vi må ta større ansvar når brukermassen aukar - tvert imot vil det jo bli mindre viktig om enkeltpersonar forsvinn?
Sitat av 852 Vis innlegg
Det blir for patetisk å fraskrive seg all ansvar fordi det er privateid. Enda patetisk er det å referere deres brukere til "andre forumer hvis du ikke liker det".
Vis hele sitatet...
Kva anna skal vi gjere? Det viktige er å skape eit godt forum vi har tru på, og da meiner vi det er meir fornuftig å bruke tida på god moderering enn opplyse folk om slettegrunnlag. For 90% forstår slettegrunnlaget utmerka fint.

Kva du måtte meine er patetisk og ikkje er uinteressant. Det er kalde fakta at ingen tvinger deg til å bruke nFF, og vi har inga vesentleg interesse i at akkurat du bruker nFF. Det er kjekt med fleire brukarar, men ikkje på bekostning av resten av forumet. nFF passer ikkje alle, og det veit vi utmerka godt.
Sitat av 852 Vis innlegg
Det er kanskje nødvendig at dere ser verdien i enkeltbrukere. Hvor mye informasjon de sitter på kan ikke engang måles.
Vis hele sitatet...
Enkeltbrukarar er uinteressante når ein skal lage policies for eit forum med femti tusen brukarar. Då må ein heller vurdere kva som er best for 90% av dei, og akseptere at en del ikkje liker det.

Vi lytter, og vi har endra handlingsmåte mange ganger dei siste åra på grunn av tilbakemeldinger, men til skilnad frå andre forum debaterer vi stortsett ikkje slike endringer offentleg. Vi bare gjennomfører det i det stille, ofte etter intern debatt hos oss som modererer.
852
852's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jonta Vis innlegg
852: Tenk over at du registrerte deg i forrige måned. På et forumet som har vokst i over 10 år. Uten å være kommersielt.

Det er ikke snakk om å fraskrive seg alt ansvar.

Hvorfor er det patetisk å referere til andre fora?
Vis hele sitatet...
Helt riktig at jeg helt ny her med minimal erfaring. Forumet er fantastisk, og jeg mener at jeg har mer å bidra mer enn gjennomsnittlig bruker da min kunnskapsnivå strekker seg over altfor mange felt.

Det blir rett og slett som jeg skulle få ansvaret for en båt som var eid av en med navnet nso. Båten er ikke verdt noe hvis det ikke eksisterer vann. Det blir som å ha en begrenset mengde vann og samtidig la andre drikke av vannet gratis.

Sitat av wiggles
Det kan heller ikke måles hvor store mengler møl den generelle bruker også sitter på. De som har noe å bidra med kan gjøre det uten å være redd for at tråden blir slettet. Rir du derimot på flere nicks og troller rundt, liker jeg å tro at du har nådd ditt potensiale og blir sendt på "ferie" som meitemark så fint sier.

Selv om det du sier er sant, så sverger mange til nFF nettopp fordi det blir moderert med jernhånd, noe som alltid har vært saken.
Vis hele sitatet...
Det er helt korrekt og jeg er enig med deg. Men det er viktig å være klar over et par ting. Ingen nye brukere leser reglene, alle gjør feil til og med jeg har gjort feil og fått et par tråder slettet. Poenget er at man gjør det vanskelig for nye brukere når man fjerner tråder uten begrunnelse. Argumentet mitt er ikke bare for "begrunnelse" men at forumet generelt blir mer bevisst på å ta mer ansvar når den stadig øker. Da kan må få eksponentiell vekst, istedenfor å skremme vekk 80% av nye brukere og øke med 20% kan man øke med 100% nye trofaste brukere enn 5% fra ovennevnte 20%. Du ser poenget?

Uansett, man kan ikke forvente at bare folk med evnen til å "bidra" skal registrere seg. Andre som har mindre å bidra med kan også registrere seg. Det skal ikke nødvendigvis bety at de ikke er godt nok for forumet. Man lærer etterhvert å tilpasse seg, og hvem vet, kanskje brukeren viser seg å ha mye mer kvalitative bidrag enn kvantitative bidrag
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av murloc Vis innlegg
Det ville tatt utrolig lang tid å måtte skrive en kommentar til alle innlegg som bryter reglene.

Om ikke matten min er helt riv ruskene gal her, noe den sannsynlig vis er. Så er det i alle fall et bilde av hvor mye jobb det er.

Jeg har på ca 5 år fått slettet 60 innlegg totalt.

Dette blir ca et per måned. Det er 57000 registrerte brukere på freak.no.

Om alles statistikk var lik min ville det utgjøre 57000 slettede innlegg per mnd.

Men statistikken har flere feil. Noen poster bedre(får slettet mindre) enn meg, noen poster mindre og andre er inaktive. Så la oss redusere dette tallet med 99%. Da sitter man fortsatt med 570 slettede innlegg per dag. Mulig dette tallet også er noe høyt, men sikkert ikke veeeldig langt unna.
Vis hele sitatet...
Innlegg er det sa som sa med, men hva med trader som slettes?
Det at TS i en av disse tradene hadde spurte veldig pent hvorfor traden ble slettet sa syntes jeg han burde fa et svar pa det.
Har selv sett flere trader som slettes tilsynelatende uten grunn.
Sist endret av Bombasa; 13. juni 2011 kl. 13:39.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Innlegg er det sa som sa med, men hva med trader som slettes?
Det at TS i en av disse tradene hadde spurte veldig pent hvorfor traden ble slettet sa syntes jeg han burde fa et svar pa det.
Har selv sett flere trader som slettes tilsynelatende uten grunn.
Vis hele sitatet...
Det står der hvor du kan se hvor mange innlegg du har fått slettet - "Inneholder IKKE: Innlegg og tråder som er slettet av deg selv. Dine innlegg i andres slettede tråder.
"
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
852: Målet trenger ikke nødvendigvis være vekst. Jfr. hvordan slashdot formulerer seg.

Bombasa: Om man spør på #nFF@EFnet burde man da få ganske greie svar? Som nevnt før; ja, det er en viss terskel for å bruke nFF.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 852 Vis innlegg
Det blir rett og slett som jeg skulle få ansvaret for en båt som var eid av en med navnet nso. Båten er ikke verdt noe hvis det ikke eksisterer vann. Det blir som å ha en begrenset mengde vann og samtidig la andre drikke av vannet gratis.
Vis hele sitatet...
Her antar du at vi er ute etter å vokse. Kva om det ikkje er tilfelle? Kva om vi er nøgde med det talet brukarar vi har i dag? Kvalitet over kvantitet er vel godt ordspråk her.

Tilsiget er uansett større enn frafallet, og slik har det vore meir eller mindre samanhengande i 10 år, til tross for at vi ikkje har opplyst om slettegrunnlag. Så heilt ærleg verkar det som ei grunnlaus bekymring.
Sitat av 852 Vis innlegg
Det er helt korrekt og jeg er enig med deg. Men det er viktig å være klar over et par ting. Ingen nye brukere leser reglene, alle gjør feil til og med jeg har gjort feil og fått et par tråder slettet.
Vis hele sitatet...
Du samtykker til reglane når du registrerer deg. Du samtykker til reglane kvar gang du poster. Under quick answer-boksen står det ettertrykkeleg at du samtykker til reglane ved å poste. Og når ting blir sletta er det kanskje ein idè å lese reglane?

Det blir omtrent som å hevde at alle som har førerkort har råkjørt, og difor bør akkurat du sleppe straff når du blir tatt...
Sitat av 852 Vis innlegg
Poenget er at man gjør det vanskelig for nye brukere når man fjerner tråder uten begrunnelse. Argumentet mitt er ikke bare for "begrunnelse" men at forumet generelt blir mer bevisst på å ta mer ansvar når den stadig øker. Da kan må få eksponentiell vekst, istedenfor å skremme vekk 80% av nye brukere og øke med 20% kan man øke med 100% nye trofaste brukere enn 5% fra ovennevnte 20%. Du ser poenget?
Vis hele sitatet...
For det første antar du at 80% blir skremt vekk. Eg veit ikkje det er tilfelle. Dessutan er mange av dei som blir skremt vekk slike som vi strengt tatt ikkje har nytte av - dei har elendig språk, elendeg framstillingsemne, poster ting som har null debattverdi o.l.

Viare så har vi allereie eksponensiell vekst eller deromkring, utan at eg har gjort matten på det. Tar vi tala på wikipedia for god fisk brukte vi 6 år på å nå 600000 innlegg, deretter eit drøyt halvår på dei neste hundre tusen innlegga. I 2007 hadde vi 20000 brukarar. I 2010 hadde vi meir enn dobla det talet, til 50000. Det er nærare eksponensiell enn lineær vekst iallefall.
Sitat av 852 Vis innlegg
Uansett, man kan ikke forvente at bare folk med evnen til å "bidra" skal registrere seg. Andre som har mindre å bidra med kan også registrere seg. Det skal ikke nødvendigvis bety at de ikke er godt nok for forumet. Man lærer etterhvert å tilpasse seg, og hvem vet, kanskje brukeren viser seg å ha mye mer kvalitative bidrag enn kvantitative bidrag
Vis hele sitatet...
Og folk lærer stortsett å tilpasse seg. Men grunnleggande i argumentasjonen din så bommer du. Vi er ikkje ute etter å bli størst. Vi er ute etter å vere nFF.
852
852's Avatar
Trådstarter
slashdot, det er ikke opp til dere å bli størst eller ikke. Det er opp til brukerene.

50 000 betyr ikke at dere har har 50 000 brukere innlogget samtidig. Nå si meg hvor mange av disse 50 000 er dobbelt/trippel-kontoer? Det blir for mye feilkilder.

Uansett, jeg er for at tråder blir slettet, jeg er for at de blir slettet uten begrunnelse, det eneste jeg sier er at vekst innebærer ansvar og jeg vil at dere skal være bevisst på det. Respekt synes jeg er en fin ting, selv om dere har 100 000 brukere, men jeg krever det ikke av dere.

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg blir kritisert? Er det fordi jeg har baller til å kritisere dere i motsetning til mange høner her?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
852: Du ser bare ikke ut til å fatte poenget: nFFs mål er ikke vekst.

Og om du kunne vært konkret på hva du mener med ansvaret du mener kommer med flere brukere ville vi nok kunne kommet videre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 852 Vis innlegg
slashdot, det er ikke opp til dere å bli størst eller ikke. Det er opp til brukerene.
Vis hele sitatet...
Du har fortsatt ikkje forstått at det er rett og slett ikkje et mål for oss som driv forumet. Og vi lytter som sagt til brukerane, men vi har ikkje akkurat følt at det å bli størst er noko vi har hørt veldig ofte.
Sitat av 852 Vis innlegg
50 000 betyr ikke at dere har har 50 000 brukere innlogget samtidig. Nå si meg hvor mange av disse 50 000 er dobbelt/trippel-kontoer? Det blir for mye feilkilder.
Vis hele sitatet...
Det er litt uinteressant når vi snakker om å anslå vekst. Det er usannsynleg at den feilkilda ikkje er relativt konstant, og det verkar lite truleg at den skulle stå for en signifikant andel av dei.

Forøvrig veit du relativt lite om kor mykje tid vi bruker på å sjekke brukerkontoer, så eg trur vi veit meir om det enn deg.
Sitat av 852 Vis innlegg
Uansett, jeg er for at tråder blir slettet, jeg er for at de blir slettet uten begrunnelse, det eneste jeg sier er at vekst innebærer ansvar og jeg vil at dere skal være bevisst på det. Respekt synes jeg er en fin ting, selv om dere har 100 000 brukere, men jeg krever det ikke av dere.
Vis hele sitatet...
Igjen forstår ikkje du at vekst ikkje er noko vi bevist prøver på. Vi ser heller på vekst som en indikasjon på at vi gjer visse ting rett. Og som sagt tidlegare - vi har ein debatt om moderering rimelig kontinuerlig.
Sitat av 852 Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor jeg blir kritisert? Er det fordi jeg har baller til å kritisere dere i motsetning til mange høner her?
Vis hele sitatet...
Nei, det er vel heller fordi vi er ueinige i kritikken du kjem med. Forøvrig er det jo snedig at du maser om respekt i forrige avsnitt, for å så kalle andre brukarar høner. Konsistent argumentasjon.
Sitat av 852 Vis innlegg
50 000 betyr ikke at dere har har 50 000 brukere innlogget samtidig. Nå si meg hvor mange av disse 50 000 er dobbelt/trippel-kontoer? Det blir for mye feilkilder.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det ikke 50 000 inne samtidig. Og klart noen kontoer er duplikater eller inaktive. Det sier seg selv.

Sitat av 852 Vis innlegg
Uansett, jeg er for at tråder blir slettet, jeg er for at de blir slettet uten begrunnelse, det eneste jeg sier er at vekst innebærer ansvar og jeg vil at dere skal være bevisst på det. Respekt synes jeg er en fin ting, selv om dere har 100 000 brukere, men jeg krever det ikke av dere.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra at de ikke respekterer brukerne her? Det er allerede sagt hvorfor det ikke begrunnes, det er ikke pga. mangel av respekt.

Sitat av 852 Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor jeg blir kritisert? Er det fordi jeg har baller til å kritisere dere i motsetning til mange høner her?
Vis hele sitatet...
Akkurat hvor blir du kritisert? Alt jeg kan se er at du har fått helt greie og saklige svar. Og det er vel i stor grad du som mangler respekt når du kaller oss andre brukere for høner.
Sist endret av murloc; 13. juni 2011 kl. 14:04.
852
852's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jonta Vis innlegg
852: Du ser bare ikke ut til å fatte poenget: nFFs mål er ikke vekst.

Og om du kunne vært konkret på hva du mener med ansvaret du mener kommer med flere brukere ville vi nok kunne kommet videre.
Vis hele sitatet...
Når har jeg utpekt at freak.no er ute etter vekst? Men kvalitativ vekst kommer ikke alene, hvis du tror det er du veldig naiv. Kvalitativ vekst kommer med kvantitativ vekst, som innebærer større ansvar.

Ansvar trenger ikke nødvendigvis ha noe å gjøre med å begrunne slettede innlegg. Men ansvar har noe med å forstå at ikke alle leser hele denne jævla regelboka og pugger den. Det er som å si at man skal pugge norsk lov fordi man bor i Norge.

Det innebærer at man viser forståelse for brukere, og ikke sier "gå bruk en annen hvis du ikke liker meg". Det innebærer at man har noe og tar ansvar for det istedenfor å fraskrive seg ansvaret fordi det er privateid.

Sitat av murloc Vis innlegg
Akkurat hvor blir du kritisert? Alt jeg kan se er at du har fått helt greie og saklige svar. Og det er vel i stor grad du som mangler respekt npr du kaller oss andre brukere for høner.
Vis hele sitatet...
"Kritisert" var kanskje feil ord å bruke. Poenget mitt var rett og slett at jeg føler det er meg mot resten når jeg er enig med 99% av det dere skriver.
Jeg synes det er fint at såpass mange engasjerer seg i å gjøre forumet bedre ihvertfall.

Selv om folk reagerer på at enkelte tråder og innlegg blir slettet er jeg selv for at enda mer skal slettes. Jeg får fnatt av å se spørsmål som ikke avsluttes med spørsmålstegn, setninger uten tegnsetting, kun små bokstaver og så korte innlegg at det får forumet til å ser ut som en chattjeneste.

Jeg skal rapportere så mye jeg bare klarer og orker, så håper jeg alle andre gjør det samme. Jeg håper spesielt at man er steinhard ift. å tvinge folk til å bruke samletråder og/eller korrekt underforum, uansett hvor fin trådstarten enn er.

Sitat av meitemark Vis innlegg
Det korrekte å gjøre i en slik situasjon er å trykke på lenken "Rapporter regelbrudd" slik at moderatorer og crew får vite om det. Posting av bilder eller tilsvarende kan komme til å medføre at poster får seg en fin liten ferie fra forumet.
Vis hele sitatet...
Et spørsmål til crew rundt dette: Hvordan ser den enkleste, mest lettfattelige rapporteringen ut for dere? Vil dere helst bare ha nevnt hvilke forumregler som er brutt (eks.: 'Regel #2, #14 og #15')? Kort beskrivelse (eks.: 'Kan finnes ut ved hjelp av google/søkefunksjon, nesten uleselig og dårlig emnefelt')?
Sitat av 852 Vis innlegg
Når har jeg utpekt at freak.no er ute etter vekst? Men kvalitativ vekst kommer ikke alene, hvis du tror det er du veldig naiv. Kvalitativ vekst kommer med kvantitativ vekst, som innebærer større ansvar.

Ansvar trenger ikke nødvendigvis ha noe å gjøre med å begrunne slettede innlegg. Men ansvar har noe med å forstå at ikke alle leser hele denne jævla regelboka og pugger den. Det er som å si at man skal pugge norsk lov fordi man bor i Norge.

Det innebærer at man viser forståelse for brukere, og ikke sier "gå bruk en annen hvis du ikke liker meg". Det innebærer at man har noe og tar ansvar for det istedenfor å fraskrive seg ansvaret fordi det er privateid.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk bare 25 regler her inne på forumet, de reglene syns jeg er veldig passende og slettes ikke vanskelig å huske. Hvis nye medlemmer ikke ønsker å lese reglene er det jo deres egen feil at de får slettet innleggene sine og den slags.

Du leser vel manualen til et nytt produkt du har kjøpt? kjedelig å gjøre noe feil så du ikke får den til å virke...samme ting med nFF.
852
852's Avatar
Trådstarter
** hele argumentasjonen startet i utgangspunktet da slashdot nektet å ta ansvar. Se på side 1.

Beefen min er rett og slett denne holdningen mot brukere

Sitat av slashdot
Ansvar for kva? Liker du ikkje nFF står du fritt til å nytte eit anna forum. Moderatorer og crew svarer til eigar av forumet, nso. Ikkje til brukerane.
Vis hele sitatet...
Sist endret av 852; 13. juni 2011 kl. 14:08.
Sitat av 852 Vis innlegg
** hele argumentasjonen startet i utgangspunktet da slashdot nektet å ta ansvar. Se på side 1.

Beefen min er rett og slett denne holdningen mot brukere
Vis hele sitatet...
Slashdot har da overhodet ikke nektet å ta ansvar. Han har derimot stilt seg undrende til hva slags ansvar du egentlig snakker om. Og det er det flere som lurer på tror jeg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 852 Vis innlegg
Når har jeg utpekt at freak.no er ute etter vekst? Men kvalitativ vekst kommer ikke alene, hvis du tror det er du veldig naiv. Kvalitativ vekst kommer med kvantitativ vekst, som innebærer større ansvar.
Vis hele sitatet...
Det kan også komme av auka kvalitet innanifrå.
Sitat av 852 Vis innlegg
Ansvar trenger ikke nødvendigvis ha noe å gjøre med å begrunne slettede innlegg. Men ansvar har noe med å forstå at ikke alle leser hele denne jævla regelboka og pugger den. Det er som å si at man skal pugge norsk lov fordi man bor i Norge.
Vis hele sitatet...
Difor har vi oppsummert reglane i nokre få punkt:
*Oppfør deg
*Følg norsk lov
*Tenk/søk først
*Skriv leselig og korrekt norsk
*Respekter crew.
Dei fem punkta dekker antakeleg nitti prosent av det vi sletter. Så det er ikkje nødvendig å pugge reglane akkurat...
Sitat av 852 Vis innlegg
Det innebærer at man viser forståelse for brukere, og ikke sier "gå bruk en annen hvis du ikke liker meg". Det innebærer at man har noe og tar ansvar for det istedenfor å fraskrive seg ansvaret fordi det er privateid.
Vis hele sitatet...
Men det er her du bommer. Vi er ikkje interessert i å tiltrekke oss flest mulig. Vi er ute etter å vere nFF. Liker ikkje folk nFF så finst det andre forum, med andre regler. Vi har ingen ønsker om å ta markedsandeler, vi vil vere nFF. Men som presisert tidligere - vi lytter til brukerane. Bare at vi tar ikkje diskusjoner om regler offentleg, ei heller modereringspolicy.
Sitat av 852 Vis innlegg
** hele argumentasjonen startet i utgangspunktet da slashdot nektet å ta ansvar. Se på side 1.

Beefen min er rett og slett denne holdningen mot brukere
Vis hele sitatet...
Poenget er at vi betaler ikke for å sitte her inne, så de kan egentlig gjøre akkurat hva faen de vil. At de driver skuta så seriøst og profesjonelt som de i dag gjør syns jeg er veldig spennende og bra. Skaper en arena for oss som liker å snakke og dele info om litt andre temaer i samfunnet. Det er ikke mange forum som tilbyr det heller.
852
852's Avatar
Trådstarter
Sitat av Drachir Vis innlegg
Slashdot har da overhodet ikke nektet å ta ansvar. Han har derimot stilt seg undrende til hva slags ansvar du egentlig snakker om. Og det er det flere som lurer på tror jeg.
Vis hele sitatet...
Sitat av Jonta
slashdot la ut screenshot av «Diskusjon» der man så at 60% av trådene var slettet. meitemark kommenterte at dette må har vært på en bra dag. Mods, crew og admins har liv.
Vis hele sitatet...
Poenget er at selv om de har et liv, så skal de ha ansvar for å følge med og slette tråder o.a moderator-relatert. Det er et ansvar de har ovenfor brukere. Tar jeg feil når jeg sier at mods ikke kan fraskrive seg dette ansvaret med:

Sitat av slashdot
Ansvar for kva? Liker du ikkje nFF står du fritt til å nytte eit anna forum. Moderatorer og crew svarer til eigar av forumet, nso. Ikkje til brukerane.
Vis hele sitatet...
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Poenget er at vi betaler ikke for å sitte her inne, så de kan egentlig gjøre akkurat hva faen de vil.
Vis hele sitatet...
Det er motsigende med det faktum at nff vil ha mer av kvalitet og mindre av kvantitet, tar jeg feil? Vi betaler ikke, med det er korttenkt å tro at nFF og nso ikke sitter på en verdi når de har 50 000 e-postadresser. Like korttenkt er det å tro at de ikke tjener 1kr.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 852 Vis innlegg
Poenget er at selv om de har et liv, så skal de ha ansvar for å følge med og slette tråder o.a moderator-relatert. Det er et ansvar de har ovenfor brukere. Tar jeg feil når jeg sier at mods ikke kan fraskrive seg dette ansvaret med:
Vis hele sitatet...
Kven har gitt oss det ansvaret? nso, ikkje brukerane. Gjer vi ein dårleg jobb så vil brukarar antakeleg forsvinne, og det vil gå utover nFF. Men vi har ikkje dermed eit ansvar ovanfor brukerane.

nFF tener forøvrig penger på reklame, men målet er ikkje å tene penger for å sei det slik. Ingen av oss som bruker tid på nFF har vesentlige økonomiske problemer, og pengane nso tener på nFF er vel under 10% av årsinntekta vil eg anta. Det er meir snakk om å unngå utlegg av eiga lomme for å halde skuta flytande.
Sist endret av vidarlo; 13. juni 2011 kl. 14:17.
852
852's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kven har gitt oss det ansvaret? nso, ikkje brukerane. Gjer vi ein dårleg jobb så vil brukarar antakeleg forsvinne, og det vil gå utover nFF. Men vi har ikkje dermed eit ansvar ovanfor brukerane.

nFF tener forøvrig penger på reklame, men målet er ikkje å tene penger for å sei det slik. Ingen av oss som bruker tid på nFF har vesentlige økonomiske problemer, og pengane nso tener på nFF er vel under 10% av årsinntekta vil eg anta. Det er meir snakk om å unngå utlegg av eiga lomme for å halde skuta flytande.
Vis hele sitatet...
Okay, det avgjørende spørsmålet: så nso må ikke svare til brukere?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
852: Jeg vet ikke om den øl-en din betyr at du er tilfreds, men fortsatt; epostadresser? Srsly? Fant kjapt ut at jeg kan kjøpe spesifisert liste over 50.000 for $127. Mye enklere og billigere enn å drive et forum i over ti år.
852
852's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jonta Vis innlegg
852: Jeg vet ikke om den øl-en din betyr at du er tilfreds, men fortsatt; epostadresser? Srsly? Fant kjapt ut at jeg kan kjøpe spesifisert liste over 50.000 for $127. Mye enklere og billigere enn å drive et forum i over ti år.
Vis hele sitatet...
Målrettet markedsføring er noe helt annet. Kjøpe 50 000 hvem vet hva er noe helt annet enn f.eks 50 000 nerder som man kan lage detaljerte profiler av. Men nå går jeg mest sannsynlig for langt her

eller..
Sitat av 852 Vis innlegg
Det er motsigende med det faktum at nff vil ha mer av kvalitet og mindre av kvantitet, tar jeg feil? Vi betaler ikke, med det er korttenkt å tro at nFF og nso ikke sitter på en verdi når de har 50 000 e-postadresser. Like korttenkt er det å tro at de ikke tjener 1kr.
Vis hele sitatet...
Freak.no er en av de behageligste sidene jeg bruker daglig pga. mangelen på masse fremtredende reklame over alt. Håper virkelig nso får inn nok til og drive med dette på de to nesten usynlige reklamene som er her.
Jeg synes det er vel og bra at moderatorene passer på at kvaliteten på forumet opprettholdes. Men, en ting jeg synes er synd er at man ikke har mulighet for å lese postene man har fått slettet. Jeg skjønner at dere ikke gidder forklare hvorfor de er slettet, men hadde vært greit om vi selv kunne sett gjennom postene våre som ble slettet, så hadde vi nok i mange tilfeller forstått selv hvorfor de ble slettet og lært av dette.
Sitat av 852 Vis innlegg
Målrettet markedsføring er noe helt annet. Kjøpe 50 000 hvem vet hva er noe helt annet enn f.eks 50 000 nerder som man kan lage detaljerte profiler av. Men nå går jeg mest sannsynlig for langt her

eller..
Vis hele sitatet...
Dersom du virkelig ønsker å være en god bidragsyter til forumet, med dine evner som du betegner som over gjennomsnittet, ville du nok være tjent med å unngå kverulering som dette her.

Moderatorer har overhodet ikke frasagt seg ansvaret for å moderere innlegg, det er vel grunnen til at de er moderatorer, men de mener at modereringen ikke skal være underlagt brukerkontrollen, men nso.
852
852's Avatar
Trådstarter
Sitat av murloc Vis innlegg
Han skriver nynorsk...
Vis hele sitatet...
he-he tror det er en kombinasjon med dialekten hans.

Jeg synes det er vel og bra at moderatorene passer på at kvaliteten på forumet opprettholdes. Men, en ting jeg synes er synd er at man ikke har mulighet for å lese postene man har fått slettet. Jeg skjønner at dere ikke gidder forklare hvorfor de er slettet, men hadde vært greit om vi selv kunne sett gjennom postene våre som ble slettet, så hadde vi nok i mange tilfeller forstått selv hvorfor de ble slettet og lært av dette.
Vis hele sitatet...
Ifg. det jeg har forstått er du ikke verdt noe og din mening blir hørt men ikke respektert, ingen trenger å svare noe ovenfor deg.

Føler jeg har en usikker fremtid av å dele min kunnskap her på dette forumet Hvem vet, om forumet skulle forsvinne er det ingen som har et ansvar. Om moderatorene skulle sovne er det ingen som har ansvar... altså ovenfor brukere
Sist endret av 852; 13. juni 2011 kl. 14:29.
Modereringen gjør at brukere nFF ikke vil ha forsvinner, og brukere nFF vil ha fortsetter her. Variasjon i brukermengden er viktig, men en felles idé om håndhevelsen av diskusjonene er absolutt en fordel. Jeg ser virkelig ikke det store problemet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 852 Vis innlegg
Ifg. det jeg har forstått er du ikke verdt noe og din mening blir hørt men ikke respektert, ingen trenger å svare noe ovenfor deg.
Vis hele sitatet...
Det er vel heller det motsette av det eg har sagt. Hovedpoenget mitt er at vi kan ikkje lytte til enkeltpersoner. I tillegg trur vi at vi har hakket meir erfaring med nFF og drift av nFF enn mange andre, fordi vi ser fleire sider av det.
Sitat av 852 Vis innlegg
Hvem vet, om forumet skulle forsvinne er det ingen som har et ansvar. Om moderatorene skulle sovne er det ingen som har ansvar... altså ovenfor brukere
Vis hele sitatet...
Korrekt. Slik er det med mange tilbud her i samfunnet, inkludert facebook. Å problematisere det at folk ikkje lenger eig mediet dei publiserer i er enkelt, men det er på sida av nFF. Det er eit generelt problem, og ikkje spesifikt til oss.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av dvs Vis innlegg
[...] Men, en ting jeg synes er synd er at man ikke har mulighet for å lese postene man har fått slettet. [...]
Vis hele sitatet...
Det er på TODO'en
Sist endret av nso; 13. juni 2011 kl. 14:43. Grunn: Endret quoten for å fjerne tvetydighet
852
852's Avatar
Trådstarter
Som slashdot så fint skriver, det er ingen som tvinger deg til å bruke nFF.

Håper dere forblir en like god forum
Takk for meg
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Et spørsmål til crew rundt dette: Hvordan ser den enkleste, mest lettfattelige rapporteringen ut for dere? Vil dere helst bare ha nevnt hvilke forumregler som er brutt (eks.: 'Regel #2, #14 og #15')? Kort beskrivelse (eks.: 'Kan finnes ut ved hjelp av google/søkefunksjon, nesten uleselig og dårlig emnefelt')?
Vis hele sitatet...
Ser at ingen i kru har svart deg, men jeg kan dele min egen erfaring fra pyroforumet. Som oftest trenger du ikke skrive noe spesifikt hvis det er et åpenbart regelbrudd (eks: tråder som "hvrodan lage bombe??!" og "va er kno3"), da skjønner vi med en gang at det skal slettes og rapporten virker kun som en "heads-up" for oss.

Når det ikke er like åpenbart, f.eks. tråden er OK, men en duplikattråd, er det greit å nevne det (og inkludere link til en eldre tråd hvis du gidder). Sitering av regelnummer hjelper ingenting (for meg), da jeg ikke har pugga regelnumrene. Mistenker at det er slik for de fleste.

Kort oppsummert: Skriv en kort grunn hvis det ikke er fullstendig åpenbart. Vi skjønner stort sett hvorfor det skal slettes.
Sist endret av BomberMan; 13. juni 2011 kl. 14:50.
Sitat av 852 Vis innlegg
Forumet er fantastisk, og jeg mener at jeg har mer å bidra mer enn gjennomsnittlig bruker da min kunnskapsnivå strekker seg over altfor mange felt.
Vis hele sitatet...
Etter 5 år som aktiv leser på nFF kan jeg fortelle deg at det finnes ingen gjennomsnittlig bruker på dette forumet.
Helt til nå har jeg blitt bannet 2-3 ganger, og blitt slettet et dusin topicer! Noen av disse topicene har jeg lenge grublet over hvorfor har blitt slettet! Har også flere ganger blitt irritert over bann/topicsletting uten pm begrunnelse!

Igår ble en topic til slettet av en mod. Men da fikk jeg en melding om grunnen, og tbh all respekt for en gangs skyld til mod/admin!

Når dere sletter topics, er alt vi krever bare en liten begrunnelse i pm.

Tråden ble postet i et veldig uferdig og useriøst format, tråden sporet av i forbedringstips fra brukere og annet.

I Tillegg er det endel slangord og skrivefeil i postene dine, les reglene en gang til, vi tillater bare korrekt bokmål og nynorsk.

-Mvh (navnet)
Vis hele sitatet...
All respekt til denne moderatoren/adminen! ^^

Jeg vet dette er et privat forum, som mods/admins kun trenger å begrunne seg til øverste hold for, men som sagt lenger oppe "Uten brukere, intet forum"!
Uten brukere intet forum. Over hundre brukere og slapp moderering=4chan. Den såkalte strenge modereringen er nok grunnen til at kvalitetspostere"" orker å oppholde seg her. Sitter fremdeles og lurer på hvilket ansvar som savnes på forumet, men kan godt la det forbli en gåte..
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av 852 Vis innlegg
Som slashdot så fint skriver, det er ingen som tvinger deg til å bruke nFF.

Håper dere forblir en like god forum
Takk for meg
Vis hele sitatet...
Nok et bevis på at den linjen moderator/crew holder i dag fungerer slik det skal. Takk for deg.
Nff er vel en av de forumene som er på siden av alt annet. De holder seg ikke kun til biler eller kun til hvilken shampoo du bør bruke.
De holder seg til litt ahvert og det er rom for å diskutere ting som du faktisk ikke får diskutere andre steder.
Jeg husker når jeg snublet over forumet for en del år tilbake så var det diskusjoner om hvordan man kunne kvitte seg med lik osv.
Nff er ikke ute etter å bli størst men å holde kvalitet istedenfor kvantitet. Hvis de skulle begrunne hver eneste tråd de sletta tror jeg de ville sittet her 24/7 og da blir det en heltidsjobb. Dette ville antageligvis ført til at NSO måtte ansette folk og i værstefall at vi måtte betale for å poste her.
Jeg syntes de gjør en jevnt over god jobb her, og du ser feks at slashdot ikke bare skriver som crew men også som bruker noen ganger og han har ekstremt god kvalitet på postene sine og jeg vil tro han sitter på noen slags juss utdannelse uten at jeg kan si det sikkert.
Når det er sagt er nff et forum for de som faktisk kan skrive og begrunne postene sine, og ikke for folk som ikke engang har hatt rettskriving på skolen.
Hvis du er meget misfornøyd med at du overhodet ikke blir hørt av crew eller mods eller tilogmed andre brukere her inne er det kanskje på tide og vurdere om det du har og si egentlig er så interessant for alle andre?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Ivar Vis innlegg
Når dere sletter topics, er alt vi krever bare en liten begrunnelse i pm.
Vis hele sitatet...
Poenget er vel at crew bruker allerede en del tid på å moderere forumet, og skulle man sette seg ned å skrive en personlig hilsen til hver eneste post som blir slettet i tillegg, så tidobler man vel arbeidsmengden.
Ser ikke helt greia til 852. Det bør dog lages en mulighet slik at man kan se innlegget som ble slettet og eventuelt "overklage" dette.

Anyway.

Finnes ikke muligheter for å diskutere litt mer "shady" saker sikkert og trygt her derfor råder jeg ALLE til å holde kjeft når det kommer til slike temaer.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Nå er det godt mulig at jeg er litt treig, men hva mener TS med "ansvar"? Selv etter å ha lest gjennom denne tråden flere ganger, evner jeg fremdeles ikke å se kjernen i denne diskusjonen.

Menes det med "ansvar" at mods etc. skal være mer aggressive når det gjelder sletting av innlegg som bryter reglene? Eller skal de ta ansvar for å få brukerene til å føle seg mer hjemme? Eller skal de ta ansvar for eventuelle konsekvenser av det som blir diskutert (f.eks. bruk av rusmidler eller skader påført av pyroteknikk)?

Ettersom jeg ikke ser noen rød tråd, så blir det meste her å oppfatte som stråmannsargumentasjon.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det kan også komme av auka kvalitet innanifrå.
Vis hele sitatet...
Dette er så sant som det er sagt. Det tilhører sjeldenhetene at nye brukere bidrar med høy kvalitet fra dag én (selv om det finnes hederlige unntak).
Sist endret av Dekilaz; 13. juni 2011 kl. 16:39. Grunn: typos
Jeg startet en lignende tråd som ble slettet da jeg spurte om hvorfor en annen tråd som ikke var i strid med reglene ble slettet. Så opprettet jeg den på ny med en annen formulering, den ble og slettet. Når man sletter tråder som ikke synes å være i strid med reglene, synes jeg at man kunne fått en tilbakemelding på hvorfor det skjedde. For da er den ikke slettet pga reglene, men pga moderators egen personelige mening.
Har deler av startposten forsvunnet, eller er det bare jeg som er forvirret? Har han startet en ny tråd med utgangspunkt i en post i en annen tråd?

Det tok meg også forferdelig lang tid å forstå at trådstarter ville frem til at crew/moderatorer burde være snillere med brukere, ikke bare følge regler hele tiden. Men dette er hele grunnen til at jeg henger på nFF, nemlig at idiotiske poster lider med døden nærmest øyeblikkelig, og at det ikke er en altfor høy takhøyde for hva slags diskusjoner man kan forvente å finne i et bestemt forum.

Spørsmålet mitt til trådstarter er hvorfor *du* synes at du fortjener oppmerksomhet og dulling av en gjeng fremmede personer som ikke tjener en krone på det. Se på de som gartnere som luker ugress i favorittparken din, så skjønner du hvor dumt det blir å kjefte på dem fordi du personlig liker løvetann.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Har deler av startposten forsvunnet, eller er det bare jeg som er forvirret? Har han startet en ny tråd med utgangspunkt i en post i en annen tråd?
Vis hele sitatet...
Diskusjonen startet i en annen tråd som off-topic og ble flyttet over til denne egne tråden.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Fuzzyfossen Vis innlegg
Jeg startet en lignende tråd som ble slettet da jeg spurte om hvorfor en annen tråd som ikke var i strid med reglene ble slettet. Så opprettet jeg den på ny med en annen formulering, den ble og slettet. Når man sletter tråder som ikke synes å være i strid med reglene, synes jeg at man kunne fått en tilbakemelding på hvorfor det skjedde. For da er den ikke slettet pga reglene, men pga moderators egen personelige mening.
Vis hele sitatet...
Det skjer ikke. Det er bare du som ikke har lest reglene godt nok. Henviser til regel 12.

I tillegg har kru/moderatorer en policy på å ikke kommentere enkelttilfeller av moderering.
Jeg begynner å bli så lei av at folk syter om det her. Før dere kommer hit og krever respekt og flere gratis tjenester, hva med å vise litt respekt for moderatorer og admin, som bruker fritiden sin til å passe på at nFF forblir den kule debattarenaen som vi alle har glede av? Respekt er ikke noe man automatisk har rett på, det er noe man gjør seg fortjent til. Dette er ikke barneskolen, hvor alle har krav på lik oppfølging av pedagoger og annet fagpersonell. Klarer du ikke å tilpasse deg forumets normer og regler over tid, så er det ditt problem, ikke vårt. Vi har ikke ansvar for noens fritidsproblemer, annet enn det vi selv velger å påta oss utav empati.

Dessuten er påstanden om at forumledelsen og moderatorene ikke tar nok ansvar helt grunnløs. Jeg har ikke tall på hvor mange brukere vi har forsøkt å hjelpe med diverse problemer, både praktiske og personlige. Personlig bruker jeg heller en time på å hjelpe et medmenneske med et virkelig problem, enn å kaste bort fem minutter på en sinna bruker som klager og sutrer og krever respekt.

Så istedenfor å bitche om at forumet ikke er optimalisert for å møte alle sine personlige behov, så kanskje en skulle tenkt litt over at dette forumet består av tusenvis av brukere, og det modereres av en liten gruppe mennesker som tro det eller ei, ikke kan bruke hele dagen sin på å pudre rumpa til alle som ikke har lest reglene eller forstått forumets uskrevne normer. All hjelp man får gratis på internett er en bonus. Du blir altså ikke frarøvet noe du hadde rett på i utgangspunktet, så det er egentlig ingenting å syte for.
Sist endret av mentalmelt; 13. juni 2011 kl. 17:04.