Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 12070
Tabbe. Aldri inrøm noe du ikke strengt tatt trenger å inrømme. De skriver det opp bak øret og bruker det mot deg ved en senere anledning. Blir du spurt igjen så si at du ikke har brukt det, og si at du misforstod spørsmålet forrige gang det le stilt, eller noe den duren.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Skal gjøre det hvis jeg får sjansen..

Jeg fikk brev i posten idag fra politiet.
Jeg er herved siktet for overtredelse av "straffeloven §162 b, første ledd, jf fjerde ledd"
For å ha innført stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som dopingmiddel. Og boten ligger på 6000kr eller 12 dagers fengsel.

I sluttrapporten punkt 7.3.7.4 bokstav a, jf. 7.3.7.5 gikk Jahre-gruppen inn for å legge påtalekompetansen i saker om forbrytelser mot § 162 b første og tredje ledd til politiet:

«Politiet behandler kun et fåtall slike saker i året, men bestemmelsene har så mange likhetstrekk med narkotikabestemmelsen i straffeloven § 162 første ledd - hvor politiet har delegert påtalekompetanse - at hensynet til sammenheng i rettsreglene tilsier at det samme bør gjelde her.»
Vis hele sitatet...
"I medhold av strl § 35, jfr. § 37 d, inndras til fordel for statskassen 28,3 gram Ephedra Sinica Dry Extract til fordel for statskassen." (deres typo, ikke min

En ting til, de klarte tilfeldigvis å sende det til mine besteforeldre sin postboks istedenfor den adressen som står på brevet (og som er den eneste jeg har gitt dem) Litt rart eller hva?

Jeg skulle tydeligvis ha nektet å ha bestilt dette til å begynne med..

Hva mener dere, er det en litt høy sum? Det tilsvarer 500kr dagen i fengsel, og er mer enn jeg tjener pr dags dato. Hvor står efedrin oppført? Jeg leter og finner ingen referanser..
Sist endret av loopback; 25. april 2006 kl. 20:09.
http://www.antidoping.no/t2.asp?p=61017
".....Stimulerende midler (katin, kropropamid, krotetamid, efedrin, etamivan, famprofazon, heptaminol, isomethepten, levmetamfetamin, meklofenoxat, p-metylamfetamin, metylefedrin, niketamin, norfenefrin, oktopamin, ortetamin, oksilofrin, fenprometamin, propylhexedrin, selegilin, sibutramin)
"
Trådstarter
Fikk råd om å avtale møte med påtalemyndighetene for forsøke å få saken henlagt, jeg oppdaterer med fremgang senere..
Blir interessant å se. Ønsker deg lykke til Keep us posted.
blir spenende å høre . . .. .
kanskje vi skulle hatt en slik film laget på norsk "BUSTED - Guide to Surviving Police Encounters" det ville nok ha hjelpet folk med dems rettigheter og sleipe triks fra politiet
Sitat av cspace
kanskje vi skulle hatt en slik film laget på norsk "BUSTED - Guide to Surviving Police Encounters" det ville nok ha hjelpet folk med dems rettigheter og sleipe triks fra politiet
Vis hele sitatet...
Ideen er god, det er bare det at vi ikke har så jævli mye rettigheter
Sitat av loopback
Ok, da regner jeg med at det går i orden, skal rapportere evt. hva slags argumenter de brukte o.l. her etter at jeg har vært i avhør.
Vis hele sitatet...

Er du kraftig/fet ? isåfall bør du jo prøve deg på å si at du kjøpte det pga fettforbrenning.
du har blitt mobbet siden 1 klasse osv osv. kansje de viser medlidenhet ?
noen av de som eier det også :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Lette litt rundt på lovdata, og oppdaget at ettersom § 162b inneholder nesten helt lik ordlyd som § 162 ("stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika" og "stoff som etter regler fastsatt av Kongen er ansett som dopingmiddel") så måtte det jo være en dopingliste akkurat som det er en narkotikaliste... Nå er lovdata like søkbar som en middels antikk polsk papirbibel, men jeg klarte tilslutt å finne den:
Dopinglista
Efedrin (S)
Vis hele sitatet...
Sist endret av SilverKhan; 19. mai 2006 kl. 12:54.
må berre vere heilt rolig og tenke positive tanker så går nok d fint


ikkje at eg har bestillt noe slikt, men
eg bestillte koffein piller og taurin(aminosyrer) for ikkje så lenge siden og det gjekk jo fint.
Trådstarter
Ja det stemmer nok, men jeg søkte litt før og da fant jeg ingen ting..
Det er jo også klassifisert som et legemiddel og slik jeg ser det er det heller som et legemiddel jeg hadde tenkt til å bruke det. Og i den sammenhengen har jeg jo tross alt skaffet resept..

Men uansett oppdatering: Når jeg møtte politiadvokaten som har "siste ord" i saken så kom det frem ennå en "shocker", virker på meg som om de liker å holde tilbake informasjon til de kan si det til deg in-person slik at de kan tolke reaksjoner og evt. få et svar som ikke er veldig gjennomtenkt.. kanskje jeg bare begynner å bli for paranoid rundt alt dette her

Men deres shocker denne gang (første gang var at det var efedrin og ikke kratom), var at det finnes enda en forsendelse med effedrin, og da enda en anmeldelse.
Denne andre forsendelsen ble så brukt som en begrunnelse for at jeg skulle betale den første fordi da skulle den andre bli henlagt.
Virker litt utspekulert hvis du spør meg..
Dvs. det hadde vært en ganske vennlig gest hvis jeg hadde bestilt den andre pakken men det har jeg ikke.

Jeg oppfattet det også som at noen forklaring/bevis på at jeg hadde bestilt den andre pakken trengte de ikke siden de hadde det i forbindelse med den første, og det var da jeg ble litt forbannet..
Nå har jeg fått en advokat til å se på papirene og jeg har ikke hørt noe mer om saken ennå.

PS: Kan en mod forandre tittelen, den er ganske misvisende siden jeg er skyldig i litt mer enn som så (Eks: efedrin og tollen)
Sist endret av loopback; 19. mai 2006 kl. 19:58.
Trådstarter
Sitat av EscalienteX
Er du kraftig/fet ? isåfall bør du jo prøve deg på å si at du kjøpte det pga fettforbrenning.
du har blitt mobbet siden 1 klasse osv osv. kansje de viser medlidenhet ?
noen av de som eier det også :P
Vis hele sitatet...
nei det var det jeg sa først at jeg skulle ha det til å slanke meg men det trodde de knapt på pga jeg er ikke mye overvektig ;>


ellers så takk for mye positiv input (alle), ender nok opp med å betale ivertfall den ene boten.. kjøper aldri noe "dopingmiddel" over internett igjen
Sist endret av loopback; 20. mai 2006 kl. 21:53.
Jeg har ett spørsmål.

Bestillte 10g Argyreia nervosa fra Deva Ethnobotanicals den 15. mai. Det har ennå ikke kommet og jeg sporte sendingen på posten.no. Der står det: AVVIK I PRODUKSJONEN, Årsak: Antatt tollpliktig.

Jeg har ikke fått noe brev eller mail fra posten, men lurer på hva jeg kan vente meg?
Sitat av kjikji
Jeg har ett spørsmål.

Bestillte 10g Argyreia nervosa fra Deva Ethnobotanicals den 15. mai. Det har ennå ikke kommet og jeg sporte sendingen på posten.no. Der står det: AVVIK I PRODUKSJONEN, Årsak: Antatt tollpliktig.

Jeg har ikke fått noe brev eller mail fra posten, men lurer på hva jeg kan vente meg?
Vis hele sitatet...
Du har ikke lov til å innføre Argyreia Nervosa fordi det inneholder LSA. Så du burde nok vente på et brev fra tollfolka..
kjikji: For din del håper jeg du har bestillt og betalt på en måte som ikke kan spores til deg. Hvis ikke kan du regne med et forelegg.
er ikk det litt smart og sjekke om det er lovlig før du bestiller? rekner med dei finner ting ganske raskt pga dei ikk vil at posten skal bli ein lett måte og tøye reglene.
▼ ... over et år senere ... ▼
shiiiiiiiiiiittttt!!! hva gjør jeg nå? bestilte ripped fuel på nettet idag tidlig. før jeg leste alt dette... åhnei!!! jeg kan virkelig ikke juge om den blir stoppet. jeg ba dem sende det rekomandert da.. men vet ikke om dette er til noen hjelp. noen råd om hva jeg kan gjøre??? bestilte ekstrem versjonen...

noen som har prøvd dette??? noen med erfaringer??? skal kunn ha det til å få mer energi.. og kansje litt slanking. men først og fremst for å bli mer opplagt, da jeg jobber natt. g sover veeeeldig mye mer enn vanlig.

RIPPED FUEL!!!!

Noen som vet om det er farlig å drikke alkohol samme sag som man har tatt en ripped fuel pille?? Jeg mener ikke at jeg har tenkt til å mikse det sammen... men jeg jobber netter, og har tenkt til å prøve ripped fuel for å se om jeg får mer energi av det... og om jeg har tatt det på jobb samme natt, er det da farlig å dra ut å drikke senere på kvelden da??
Ikke helt sikker på hva kratom er - Men vet at de fleste effedrin-lignendes bokser inneholder ephedra xtract og lignendes, husk å fortell politiet at dette ikke er effedrin, men diverse ting satt sammen som gjør at det virker på samme måte, ikke ulovlig.
Ingen som vet hva som skjedde med loopback da? Kisen har ikke vært pålogget siden 31 Mai, så tviler på at han ser denne posten noe mer.
Har bestilt hauer av Kratom sjøl og blitt stoppet. Poenget ditt må vere at det er UMULIG å finne ut at Kratom står oppført som et virkestoff som er under vurdering av legemiddeltilsynet og derfor er regnet som et legemiddel. Det står ikke på narkotika listen og det er umulig å finne ut noen plass at det for tiden er regnet som legemiddel.

Dermed har du en sterk sak. Politiet kan si at det er din plikt å finne ut om "medikamentet" er lovlig før du importerer. Men i tilfellet Kratom finnes ingen info om det, og du kan hevde at det var umulig for deg å finne info om at det var ulovlig. Trodde bare det var en uskyldig urt som tross alt er lovlig i Storbritania og andre europeiske land vi kan sammenligne oss med.
Tror egentlig ikke det var kratomen han måtte i avhør for, men det andre han hadde bestilt.

Får man kratom stoppet i tollen blir det jo ikke politi-sak av det....skal iallefall ikke det i og med at det ikke er på narkotikalisten.

Har fått kratom igjennom mange ganger, kun fått en pakke stoppet og åpnet for tollkontroll, men de sendte den videre til meg etter å ha sjekka den. Vet om folk som har fått flere kg med kratom sjekket i tollen, og fått det igjennom....

Litt rart at kratom er oppført som reseptpliktig her, de har jo ikke kommet med noen begrunnelse, men de trenger vel ikke det heller....hehe.. gjør som de føler for.. det er jo fullt lovlig i nesten alle andre land, iallefall i europa og USA..
LOV 1966-06-10 nr 05: Lov om toll (tolloven)

Tolloven, § 29 - 32

Skal du lete etter muligheter å ro, så blir det vel å lese igjennom §29, §30 og §32. Det ser stygt ut, med mindre du klarer å overbevise tolleren om at du bestilte med uviten og uvilje (tja, kanskje ikke rette ord). Få med deg forelegg evt. dokumentasjoner vedrørende paknings-innhold, dra til fastlegen din og bedyr overfor ham hvilket vanskelig knipe du er havnet i, og hvilket 'misforståelser' som ligger til grunn. Få ham til å skrive en resept som gjør deg istand til å bevare det prikkfrie rulleblad, eventuellt en bekreftelse på at du handlet i god tro - og dermed kan returnere varen. Lov å håpe, ihvertfall..

Overskriften endret ved lov 19 juni 1997 nr. 65 (i kraft 1 juni 2000 iflg. forskrift 25 mai 2000 nr. 535). - Ved lovendring 3 juni 1994 nr. 14 utgikk avsnittsoverskriftene « Innførsel » og « Utførsel ».
Vis hele sitatet...

Tolloven, § 61 - 65

Under § 61 - 65 må du gjøre deg forstått med reglene, men det må ikke røpes.

Se om eventuell situasjon med fortolling havner under et av disse punktene, og forsøk å notere deg hvis trussel med innvolvering av politi blir lagt frem. Ikke vedta, aksepter eller samtykk i noe som medfører mer enn ett forelegg, eventuellt etter forelegget få tollerne til å vise deg referansene på bruddet eller forseelsen, deretter sjekk med noen av disse gratis-hjelp-advokatene på nett om det fins unntak for din situasjon.

Hvis ikke, finn en annen lege (hvis fastlegen din sa nei), en terapeut eller annen behandler med rett til å foreskrive enten henvisning eller skrive ut resept (gjelder både kratom og effedrin, tror jeg, skal sjekke). Med mindre det er snakk om usedvanlig iøyefallende kvanta, så kan resept fra fastlege være gyldig, men forelegg og toll-avgift slipper du ikke unna.

Overtredelser nevnt i § 61-65 er forseelser.
Vis hele sitatet...

Tolloven, § 73 - 74

Utdrag av § 73

§ 73. Foreligger skjellig grunn til mistanke om overtredelse som nevnt i dette kapittel, kan tollvesenet legge beslag på ting det kan bli tale om å inndra...

... når vilkårene for pågripelse etter reglene i straffeprosessloven er til stede, kan den foretas av tollvesenet, som snarest mulig skal overlevere den pågrepne til politiet.
Vis hele sitatet...
Ser du situasjonen slik at det er best å skygge banen, la vær å hente pakka. Rekommandert henviser til at du har referanse-nummer eller -bekreftelse, men den er ikke gyldig før skrevet under. Om tollerne ser situasjonen an at det dreier seg om mengde eller kvanta verdt et besøk til deg, så har du deg selv å skylde i utgangspunktet. Rekommandert var nok ikke særlig smart da.

NB!
Det er politi som kommer hjem til deg, isåfall, men de har bare med et brev som de forkynner til deg, så de er sikre på at beskjed kom deg til rette, mottatt og inneforstått, om du velger å returner til stasjon med brevet eller til tollerne er dem likegyldig. (dette er hvis det regnes under Tolloven §61 - §65)

Omkostninger og utgifter er herved overlatt rette eier, du registreres med en liten anmerkning hos tollvesenet - men du kan også ha snodd deg unna en kinkig affære, alt etter hvordan forklaringen din tolkes av tollerne, eventuelle anmerkninger du har på rullebladet fra før. Har du rent rulleblad, ihvertfall ikke som direkte kan forbindes med import-forsøket, og mengde/kvanta innenfor de gitte foreleggs-rammer, så er det en fordel å møte opp, heller få bota der. En eventuell resept kan om du er heldig, få varene tilfalt deg som eier. Dyrt da.


Jeg vil på ingen måte fremstå med forslag, råd eller behjelpelighet med forsøk for å sno seg unna norske lover og regler, og prøver til enhver tid å fremlegge svar eller innlegg som kan tolkes dit hen, med grundig og utfyllende, men nøytral opplysning eller svar/innlegg, sett fra en forum-lesers ståsted. Selvom det fins hull i regelverket, trenger vi ikke finne de alle - det holder med de aktuelle.
Ripped Fuel, trudde det var Kratom, jeg... vel, hvis det er same Ripped Fuel du venter på som jeg så beskrivelse av, trenger du ikke være for nervøs.. Guarana, Ephedra, Syneprine - der ephedra er vel av de tre som er overvåket , men ikke kontrollert eller restriktert, og heller ikke ulovelig innen rimelig kvote. Hvis ikke Norge tar etter USA og skjerper inn regler, men de pleier vente på EU og WHO, da. Trur jeg.

Men skulle du gjøre samme tabba med kratom er det kanskje verre?

Sitat av underoath
Tror egentlig ikke det var kratomen han måtte i avhør for, men det andre han hadde bestilt.

Får man kratom stoppet i tollen blir det jo ikke politi-sak av det....skal iallefall ikke det i og med at det ikke er på narkotikalisten.

Har fått kratom igjennom mange ganger, kun fått en pakke stoppet og åpnet for tollkontroll, men de sendte den videre til meg etter å ha sjekka den. Vet om folk som har fått flere kg med kratom sjekket i tollen, og fått det igjennom....

Litt rart at kratom er oppført som reseptpliktig her, de har jo ikke kommet med noen begrunnelse, men de trenger vel ikke det heller....hehe.. gjør som de føler for.. det er jo fullt lovlig i nesten alle andre land, iallefall i europa og USA..
Vis hele sitatet...
Hm, jeg må ha mistolket kratom. Hørte det første gang av en kis som påstod det var vanskelig å innføre, og siden jeg kjente igjen navnet i denne tråden. dro jeg relasjoner til hva som hendte sist. En liten titt på nettet bekreftet forsåvidt at han som fortalte meg hadde rett i sine påstander, men netthenvisningene var jo ikke timent Norge, da.

Uansett, som en opiumssubstitusjon tross sine egentlige aktive egenskaper, tror jeg myndighetene i dette landet er mest opptatt av kratomets mest kjente bruk i Asia, og med tanke på at rusen beskrives ".. som en blanding av opium og kokain..", tolleren må jo ha tenkt det verste. Men hvis den ikke er oppført på no liste så... da lurer jeg på hva som skjedde forrige gang med han som fortalte meg om kratom.
Hør her: jeg sjekka Kratom med statens legemiddeltilsyn og de sa at det var et virkestoff som var under vurdering, og når det var under vurdering var det inntil konklusjon er dradd å regne som et legemiddel.PUnktum.
kratom = narkotika????
Sitat av PuteMester
kratom = narkotika????
Vis hele sitatet...
....nei....

Sitat av usansynelig
Hør her: jeg sjekka Kratom med statens legemiddeltilsyn og de sa at det var et virkestoff som var under vurdering, og når det var under vurdering var det inntil konklusjon er dradd å regne som et legemiddel.PUnktum.
Vis hele sitatet...
Når sjekka du det? de har klassifisert det som reseptpliktig legemiddel....hva mer enn det kan statens legemiddeltilsyn gjøre?