Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 8538
Som alle vet, bruker lærere dette programmet for å se om noen har kopiert noe fra nettet eller kopiert fra andre elever.
Det jeg vil si:
Jeg ble tatt av læreren min, at jeg hadde kopiert ordrett fra nettet at 87% av teksten min fra nettet, men jeg hadde ikke tatt noe fra nettet. Jeg hadde jobbet alt selv, det strevet jeg hadde gjort ble dårlig mottatt av læreren. Jeg vil være ærlig, hvorfor skal jeg lyve?

Er det noen som vet hvorfor det har kunne ha skjedd?

Og jeg vil også vite om hvor man kan laste ned plagieringskontrollen for egen bruk, man kan bruke den selv for å se om kanskje teksten din blir koblet opp til noe.

Jeg håper jeg for noen svar som kan hjelpe meg.
Takk
Sist endret av rs-dude; 7. oktober 2008 kl. 21:18.
"Jeg vil være ærlig, hvorfor skal jeg lyve?"
- Fordi du har jukset?

Ontopic: Er det mulighet for å se hvor det er kopiert fra? Eventuelt da få en link hvor teksten din er "kopiert" fra.
Sikkerhetsklarert
Kan vel ikke være værre enn å be om bevis fra læreren din.
Be han/henne vise deg siden du har kopiert det i fra.
Det er vel en slik mulighet i It's Learning, så om det er denne løsningen de bruker må du nok få deg en bruker der med de korrekte rettigheter.
Om din skole bruker et program vet jeg ikke, men vet bare at It's Learning har slike muligheter.
Hvis to personer skriver så godt som rett av samme leksikon eller en anne kilde blir det fort over 80% likt...
Vi har fått en demonstrasjon av plagiatkontrollen her, og da står det link til hvor informasjonen er funnet. Med det systemet er det veldig, veldig vanskelig å jukse. Den søker igjennom alt som ligger på Internett omtrent, både html og pdf,doc osv. Finner den noe som er kopiert så gir den referanser på hvor det er funnet. 87% betyr at du enten har jukset eller så er plagiatkontrollen udugelig.
jeg har vært borti noe av det samme, men jeg hadde en udugelig lærer. læreren tok stikkprøver, dvs. tok diverse setninger og søkte på google. jeg fikk trekk pga. et sitat! sitater skal jo siteres ordrett.

ja, itslearning har plagiatkontroll. men læreren som lager oppgavene kan velge om den skal være på eller av
Plagiatkontrollen i it's Learning sier fra hvor en evt. har plagiert fra...
Jeg har ikke kopiert, hvis jeg hadde kopiert hva kunne jeg gjøre da, hadde godtatt straffen som er at innleveringa ikke telte, fikk en 3.
Tror du ikke at de som hadde kopiert hadde godtatt straffen og den 3 ikke hadde telt i grunnlaget?

Jeg hadde ikke skrevet det her hvis jeg hadde jukset!!
Sitat av bobbo
Vi har fått en demonstrasjon av plagiatkontrollen her, og da står det link til hvor informasjonen er funnet. Med det systemet er det veldig, veldig vanskelig å jukse. Den søker igjennom alt som ligger på Internett omtrent, både html og pdf,doc osv. Finner den noe som er kopiert så gir den referanser på hvor det er funnet. 87% betyr at du enten har jukset eller så er plagiatkontrollen udugelig.
Vis hele sitatet...

Enten det eller at det oppgaven var om er et tema mange har skrevet om (det er bare så og så mange variasjoner av et gitt tema som er mulig) og at mange av de ligger på nett.

edit: jeg vet av folk som har levert inn oppgave, ventet noen dager og så lagt den ut på egen hjemmeside etc, for så å få servert at det var kopiert fra nettet. Ei av de måtte ta det opp til fylkesnivå før hun klarte å få de til å se at det som lå på nett OGSÅ lå under hennes navn.
Sist endret av meitemark; 7. oktober 2008 kl. 21:37.
Læreren min tar det ikke så seriøst som jeg gjør det. Tenk all det strevet du har gjort, skrevet flere sider. Så kommer læreren din med at du har kopiert det?

Jeg kan følge denne saken veldig langt.
Du har sikkert et ganske akademisk språk som gjør at plagieringskontrollen plukker opp en setning her, og en setning der fra internett, og tror at det er plagiering. I følge læreren min er det normal med relativt høye plagieringsprosenter fra elever som skriver "leksikon-ish". Spør lærern din om du kan få vite hvilke nettsider den har funnet informasjonen på, eventuellt hvor mange forskjellige sider teksten din er tatt fra.

Hvis du fortsatt har en logg over nettaktiviteten din fra tidsrommet du skrev stilen printer du den ut og leverer den til lærern. Hvis du er heldig tenker ikke læreren på at du kan ha brukt en annen pc eller redigert loggen

Tobbelulle
Plagiatkontroll er ofte noe dritt men også en nyttig ting som hindrer deg fra å jukse. Som det blir sagt tror jeg ikke du kan laste ned et slikt program selv, i såfall må du være en lærer eller noe. Men som du skriver at du har fått så mye plagiat tror jeg nesten ikke på deg da du har skrevet alt selv. Elendig plagiatkontroll tror jeg neppe fordi da de kjører plageringen på tekster finner kontrollen kun setninger som er korrekt skrevet av samme ord og orddelinger. Du har kansje lagt ut en lignende tekst på internett som du har skrevet før men ville bruke om igjen, da vil sansynligvis plagiatkontrollen finne din gamle tekst og sammenligne den med din som du skrev nå.
jaja.. skal snakke med læreren. Hun skulle snakke med sjefen sin, men hvis det ikke blir en enighet da får jeg vel gå rettens vei.
Sitat av rs-dude
jaja.. skal snakke med læreren. Hun skulle snakke med sjefen sin, men hvis det ikke blir en enighet da får jeg vel gå rettens vei.
Vis hele sitatet...
Er du helt vekke? du kommer jo kjempe langt ved det, gjør du ikke?
Snakk med rektor, om ikke det funker, kanskje EO kan hjelpe deg.
Hvor lang er denne teksten din? Antall ord/tegn? Er teksten rundt tre-fire sider lang i et word-dokument er sjansen for at du skal ha skrevet akkurat det samme som noen andre så godt som null.

Dersom plagieringskontrollen finner 87 prosent samsvar med din tekst og en annen tekst på nettet, er det fire ting som kan ha skjedd.
1. Du har kopiert den samme kilden, som den samme teksten på nettet har kopiert.
2. Plagieringskontrollen fungerer ikke.
3. Du har gått i søvne og kopiert en annens tekst fra nettet.
4. Du har kopiert teksten med overlegg.

Som sagt: sjansen for at du har skrevet 87 prosent likt som en annen person, uten å ha sett denne teksten, eller at begge har kopiert fra samme kilde er latterlig liten. Med forbehold om at det er en viss lengde på teksten, selvsagt.
Sitat av VivaLatrina
jeg har vært borti noe av det samme, men jeg hadde en udugelig lærer. læreren tok stikkprøver, dvs. tok diverse setninger og søkte på google. jeg fikk trekk pga. et sitat! sitater skal jo siteres ordrett.

ja, itslearning har plagiatkontroll. men læreren som lager oppgavene kan velge om den skal være på eller av
Vis hele sitatet...
Da har du ikke skrevet hvem du har tatt sitatet fra, som regnes som plagiering
nei, sitat i dette formatet: "Å være eller å ikke være" (shakespeare, 1881) < bare tull, men dere skjønner poenget. men jeg fikk avklart det med læreren min uansett
Av de tekstene plagiatkontrollen mener du har jukset på, er dette merket i teksten hos læreren, samt hvilke kilde plagiatkontrollen fant teksten hos.
Med andre ord burde du sett om du kunne spurt læreren om denne kilden.

Plagiatkontrollen ser ut til å fungere ved at den søker\bruker søkemotor (er) for å sammenligne tekster. - Kopier setningen(e) inn i Google se om du får treff.

Plagiatkontrollen har ikke tilgang til lukkede nettverk (treff som ikke søkemotorene finner), som f.eks. artikkeler inne på snl.no (dersom du er registrert, betalt bruker). Mulig du også kan gjøre dette med bøker.
Sitat av tobbelulle
Du har sikkert et ganske akademisk språk
Vis hele sitatet...
Tror ikke det.

Sitat av rsdude
jaja.. skal snakke med læreren. Hun skulle snakke med sjefen sin, men hvis det ikke blir en enighet da får jeg vel gå rettens vei.
Vis hele sitatet...
Ta det opp med menneskerettighetsdomstolen. Dette er ikke rettferdig!

Venter på at vidardott skal komme med noe sarkastisk og, for oss, morsomt her.

Plagieringskontrollen er nok ikke så langt ute på jordet.
Neste gang du skal levere inn noe, legger du inn en hvit bokstav i stedet for mellomrom mellom alle ordene ihvertfall:P eller tar printscreen av teksten og limer inn i et pdf dokument (vi fikk ihvertfall lov til å levere inn tekster som pdf...)
Det er jo mer stress å legge inn hvit bokstav mellom alle ordene enn å skrive en liten oppgave. Dessuten, jeg tror nok læreren liker å ha formaterbar tekst i hende, og ikke et bilde.
Sitat av tobbelulle
Neste gang du skal levere inn noe, legger du inn en hvit bokstav i stedet for mellomrom mellom alle ordene ihvertfall:P eller tar printscreen av teksten og limer inn i et pdf dokument (vi fikk ihvertfall lov til å levere inn tekster som pdf...)
Vis hele sitatet...
Akkurat det fant jeg ut og. Prøvde først i ett Word Dokument, men når lærerne ikke har kunnskap til og skjønne at PDF er tekst, så begynte hele elektro klassen og levere i PDF(Som besto av screenshots)
Realist1: min gamle lærer printa ut alle oppgavene og retta de "manuelt". Innleveringen over itslearning var bare for å ha bedre oversikt over hvem som har levert inn, og plagiatkontroll han var dog en gammel misjonær, som jeg tviler på hadde spisskompetanse innen data og informasjonbehandling:P Er urovekkende mange lærere som ikke har oppdatert seg i det hele tatt på digitale læremidler og metoder...
Sitat av Realist1
Det er jo mer stress å legge inn hvit bokstav mellom alle ordene enn å skrive en liten oppgave. Dessuten, jeg tror nok læreren liker å ha formaterbar tekst i hende, og ikke et bilde.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig det?
I word er det iallefall bare å skrive en oppgave, helt vanlig med mellomrom, deretter kan man enkelt bytte ut alle mellomrom med f.eks en"*" ved hjelp av "Replace" tool (vet ikke hva det heter på norsk word). Finn og marker alle "*" med "Find" tool. Etter det er det bare å velge hvit. Voila. Alt er gjort på 30 sek..
Ja, da så. Var klar over replace, men visste ikke at det var så lett å markere alle "mellomrommene", slik at man kan endre farge.
Sitat av Realist1
Ja, da så. Var klar over replace, men visste ikke at det var så lett å markere alle "mellomrommene", slik at man kan endre farge.
Vis hele sitatet...
Ja, er litt vrient å markere alle "*" hvis man aldri har gjørt det før, men for de som ikke vet det må man altså gjøre det slik:
Trykke "Find"
under "Find what:" skriver du "*"
Trykk deretter på "Find in"
Og til slutt trykk på "Main Document"
Og alle vil være markert

Husk det at *(stjerne) er et relativt bredt tegn, og at kanskje ' egner seg bedre..

For min del så teksten rar ut når "mellomrommene" ble så brede..
Sist endret av simdal; 7. oktober 2008 kl. 23:48.
Jeg var ikke helt med, find?
Jeg bruker norsk word dokument.
Eller hvordan skal jeg gjøre det, skal jeg lime inn * etter hver setning eller?
Forsto ikke helt.
Sist endret av rs-dude; 8. oktober 2008 kl. 19:15.
oh takk
Men fungerer det her 100% eller ja?
Sitat av Evelen2
Vis hele sitatet...
Har du en alminnelig tekst på 1000+ ord tar jo det lengre tid enn å skrive noe skikkelig.
jeg har ikke så mye men rundt 300-600 ord.

Men fungerer det at it's learning ikke klarer å søke å finne den samme?
Sitat av rs-dude
jeg har ikke så mye men rundt 300-600 ord.

Men fungerer det at it's learning ikke klarer å søke å finne den samme?
Vis hele sitatet...
300-600 ord? Hele virker som snusk spør du meg, og antallet ord er så lite at det lett kan sammenlignes med andre tekster på nettet. Hadde du hostet opp en oppgave på 1500, så hadde jeg kanskje engasjert meg, men det tallet der er jo såvidt mer enn en setning. Oppgi kilder, alltid, da dette redder deg fra enhver plagiatanklage. Selv går jeg førsteåret på universitetet, og stiler fra 1500 til 3000 ord kan være skrevet nesten ordrett uten at noen bryr seg nevneverdig.

Å gå rettens vei for en liten notis som det er også fullstendig unødvendig. Spør læreren om hvilke kilder og sammenhenger han har sett og krev om få sett dette skriftlig. Ta det opp med rektor om du absolutt skal dra det så langt. Du er såvidt 2. året vgs (om profilen din er riktig), og er ikke farlig om du driter deg ut på en stil.
Sist endret av RadioSlave; 8. oktober 2008 kl. 20:36.
jeg har prøvd det på en skisse til en artikkel, men den jeg ble tatt på var en filmanalyse som var på 2000 ord.
Sitat av Evelen2
Vis hele sitatet...
Utrolig tungvinn måte å gjøre det på
Replace delen kan også gjøres enkelt inne i Word. Trenger aldeles ikke et tekstdokument. Og istedet for å trykke "Find next" - "Hvit farge" - "Find next" - "Hvit farge" osv, trykker du bare "Find in" - "Main Document" og alle vil bli markert, deretter klikke "Hvit farge". Slik kan du gjøre alle hvite samtidig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
ITSL er noe bugga greier føler jeg.

Denne meldingen fikk jeg av læreren min idag:

"Hei, "Restyle",

Nynorskteksten din er fanget opp av plagieringskontrollen i ITSL med 98 prosent treff. Derfor: har du juksa? eller har du levert den to ganger?

mvh Xxxxx"

At noen har skrevet så likt min tekst er 100% umulig.
Faen ass, dette kan blir masete føler jeg.
Restyle: svaret ditt må jo bli både nei og nei. Jeg foreslår du spør læreren din om du kan få se hvor ITSL mener at den finner 98% av teksten din.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Restyle
ITSL er noe bugga greier føler jeg.

Denne meldingen fikk jeg av læreren min idag:

"Hei, "Restyle",

Nynorskteksten din er fanget opp av plagieringskontrollen i ITSL med 98 prosent treff. Derfor: har du juksa? eller har du levert den to ganger?

mvh Xxxxx"

At noen har skrevet så likt min tekst er 100% umulig.
Faen ass, dette kan blir masete føler jeg.
Vis hele sitatet...
Vist du lastet den opp i "mine filer" mappen før du leverer den inn så tar plagiat kontroll den.
Synderen: God ide

Da burde vel plagiatkontrollen gå på bærtur hvis jeg faktisk jukser med hensikt?

Er det noen som har mer info om dette? Vises bare teksten med størst treff, eller vises flere kilder fra nettet også?
Sitat av Synderen
Vist du lastet den opp i "mine filer" mappen før du leverer den inn så tar plagiat kontroll den.
Vis hele sitatet...
Jeg antar at plagiatkontrollen i ITSL oppgir hvor de "originale" tekstene finnes hen, men oppgir den samlige kilder, eller bare første treff som er likt? Isåfall kan man jo laste opp teksten sin først i mine mapper, og håpe at plagiatkontrollen først sjekker egen server, for så påpeke for læreren at det er din egen tekst du har "plagiert".


Damn; the freak beat me to it...
Sist endret av emphi; 23. oktober 2008 kl. 23:33.
Sitat av meitemark
Restyle: svaret ditt må jo bli både nei og nei. Jeg foreslår du spør læreren din om du kan få se hvor ITSL mener at den finner 98% av teksten din.
Vis hele sitatet...
Jepp. Jeg trur jeg har grunnen forresten.
Først lastet jeg opp teksten min på ITSL, ganske lenge før tidsfristen. Også slettet jeg den igjen, og redigerte noe småpirk jeg fant underveis - og lastet ned opp på nytt.
Hvis ITSL da er så dum å matcher den første innleveringa mi mot den andre, vil det naturligvis slå ut såpass høyt.