Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6290
Jeg har blitt litt interessert i aksjehandel og vurderer å prøve meg litt. Jeg har registrert meg på Plus500 og lekt meg i demomodus.
Jeg tenker mest på daytrading, kjøpe og selge innenfor korte tidsrom, ikke langsiktig (har penger i aksjefond til det). Planen er å overføre 15 000 og kjøpe aksjer for 5-10000 i to eller tre selskaper. Har prøvd denne metoden litt i Plus500 og ser at det er mulig å tjene noen hundre kroner inni mellom. Det er midt i blinken for meg siden jeg gjør dette fordi det er gøy og for å lære, ikke for å bli rik. Legger ved et bilde som viser kontoen min litt tidligere i dag. Hadde jeg solgt da, ville jeg tjent de 433 kronene, eller er det noe jeg har oversett?



Hvis jeg skal prøve meg på dette med ekte penger, anbefales Plus500 eller andre nettmeglere som f. eks Nordnet? Ser at hvis jeg handler for ca 10 000 et par ganger i uken, vil mye forsvinne i kurtasje til megleren?

Jeg har råd til å tape de 15 000 jeg eventuelt overfører, og målet er å tjene småpenger/ha det kjekt, ikke å bli rik. Er det realistisk, eller bør jeg styre unna? Noen råd til meg før jeg begynner?
Vist du tenker å daytrade så hold deg langt unna plus500, kjøp deg eller infront å handle igjenom nordnet eller noe.
Har du vurdert å trade på litt lengre tidsrom? Intraday trading er som regel bare støy å profitt blir veldig fort spist opp av kurtarse. Det er dessuten vanskelig å få en "edge". Du kommer til å konkurere mot algoritmer som både er mye raskere å smartere en deg.

Hadde jeg vært deg ville jeg eller sett litt på swing trading å holdt possisjoner på ett par dager til noen uker
Kan anbefale deg å sjekke ut denne podcasten om du vil lære mer https://chatwithtraders.com/podcast/
Som Paddus nevnte, er kurtasjen inkludert i profitten din?
Trådstarter
74 1
Takk for svar
Tenker helst over noen dager evt uker, ikke timer.

Sitat av Fekillix Vis innlegg
Som Paddus nevnte, er kurtasjen inkludert i profitten din?
Vis hele sitatet...
Er litt det jeg lurer på, er profitten 433 kroner, eller er det noe jeg har glemt?
Slik jeg har forstått det, er det ikke kurtasje hos Plus500, men heller litt mer spread?
Hadde jeg gjort dette hos f. eks Nordnet i stedet for Plus500, ville vel profitten fort blitt spist opp av kurtasjen?
Sist endret av Lassen; 12. juli 2016 kl. 23:03.
Sitat av Lassen Vis innlegg
Takk for svar
Tenker helst over noen dager evt uker, ikke timer.



Er litt det jeg lurer på, er profitten 433 kroner, eller er det noe jeg har glemt?
Slik jeg har forstått det, er det ikke kurtasje hos Plus500, men heller litt mer spread?
Hadde jeg gjort dette hos f. eks Nordnet i stedet for Plus500, ville vel profitten fort blitt spist opp av kurtasjen?
Vis hele sitatet...
Når man handler aksjer så er det som regel spred som er den største kostnaden. Plus500 har ekstrem høy spread
Hva er Spread?
Sitat av thundercat Vis innlegg
Hva er Spread?
Vis hele sitatet...
Spread betyr enkelt forklart på differansen mellom laveste selger og høyeste kjøper.
Hvis du skal bli rik, har jeg ett godt tips: Nano. Søk det opp opp og legg 100.000 i potten. Gi det 4 år og voila: ifølge manges prognoser mellom 2- 7,5 mill. Om ting klaffer. Slutt å spekuler i pengene dine. Les og engasjer deg i selskaper

Nano Oslo børs vel å merke
Sist endret av GodBlanding; 13. juli 2016 kl. 05:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av GodBlanding Vis innlegg
Hvis du skal bli rik, har jeg ett godt tips: Nano. Søk det opp opp og legg 100.000 i potten. Gi det 4 år og voila: ifølge manges prognoser mellom 2- 7,5 mill. Om ting klaffer. Slutt å spekuler i pengene dine. Les og engasjer deg i selskaper
Vis hele sitatet...

Meget skummelt å presentere det på denne måten. Dette er da også spekulasjon? Sier ikke at jeg ikke har tro på NANO, men det er ikke til å komme fra at dette må kalles høyrisiko, spesielt dersom du ikke har en diversifisert portefølje fra før av.
Sitat av GodBlanding Vis innlegg
Hvis du skal bli rik, har jeg ett godt tips: Nano. Søk det opp opp og legg 100.000 i potten. Gi det 4 år og voila: ifølge manges prognoser mellom 2- 7,5 mill. Om ting klaffer. Slutt å spekuler i pengene dine. Les og engasjer deg i selskaper

Nano Oslo børs vel å merke
Vis hele sitatet...
Større penger gir ofte mer utbytte, men for en som er uerfaren burde det han starter med holde. Om det bare skal være en hobby, og han bare har tenkt og kose seg med litt aksjer er jo dette bra. Er ganske få i Norge, selv med vanlig lønn som kan hive inn 100.000kr, men ja du har rett at du tjener mer ettersom mer du legger inn, men å si at du kan legge inn 100.000 og komme ut med alt fra 2-7,5 millioner kroner så ville alle ha gjort det. En må ha ganske stor interesse, tid og erfaring for å kunne jobbe med slike summer. Har interessert meg for aksjer en stund selv, driver du med aksjer GodBlanding?
Ha en god dag -slappegodt
Sist endret av slappegodt; 13. juli 2016 kl. 05:59.
Selvsagt er det spekulasjon. Som jeg har brukt hundrevis av timer på å analysere. På ingen måte risikofritt, men uendelig mye bedre enn å "gå inn i aksjemarkedet" for å tjene noen hundrelapper. Kortsiktig aksjehandel er for for meglerhusene..
Trådstarter
74 1
Solgte nettopp alle aksjene jeg kjøpte for to dager siden på demoversjonen. Sitter igjen med 100 551 kr etter å ha startet med 100k, altså tjent 551 kr. Er de 551 kronene tjent, er det virkelig så enkelt å tjene litt småpenger hvis jeg går over til ekte penger? Jeg brukte kun 15k av de 100k siden jeg kommer til å starte med ca 15k med ekte penger.

Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lassen Vis innlegg
Solgte nettopp alle aksjene jeg kjøpte for to dager siden på demoversjonen. Sitter igjen med 100 551 kr etter å ha startet med 100k, altså tjent 551 kr. Er de 551 kronene tjent, er det virkelig så enkelt å tjene litt småpenger hvis jeg går over til ekte penger? Jeg brukte kun 15k av de 100k siden jeg kommer til å starte med ca 15k med ekte penger.
Vis hele sitatet...
Hugs at du ofte må betale kurtasje - nordnet skal t.d. ha 0.15%, som altså vil utgjere 60 spenn - eller snaut 10% av resultatet ditt. I tillegg vil ikkje du tene på alle aksjer - du vil gå i tap på enkelte.
Du kan umulig tjene penger på å daytrade med så småbeløp hos en aksjeforhandler (Nordnet), siden du da betaler 30 krx2 for hver posisjon, som vidarlo sier. Når du handler en aksje igjennom Nordnet så får du faktisk eierskap over aksjen.

Når du åpner en posisjon hos Plus500 derimot, er det ingen handel som skjer. Det eneste som skjer er at Plus500 gir deg penger om prisen på den underliggende aksjen går opp (gitt at du gikk long), og du lukker posisjonen din. Dette er grunnen til at de kan tilby "spreads" istedenfor kurtasje. Dette blir mye billigere. Men så er CFD-brokere også mye mer shady, fullstendig uregulert, og det hadde ikke forundret meg om brokeren din plutselig skulle begynne å opptre veldig uprofesjonelt når du først vil ta ut pengene du har tjent. Eventuelt kan de begynne å fucke med spreadsene for å aktivere stoplossen din (noe som har skjedd mye med Forex CFD brokere tidligere).
Prøvde meg på Plus500 og hadde over 50k i fortjeneste. Sist gang jeg lekte meg der gjorde jeg ett stort salg hvor plutselig aksjen hoppet opp noe sinnsykt og vips.. pengene tapt. Dette hoppet så aldeles ikke normalt ut for det var laaaaaangt utenfor normal kurve...den gikk rett ned til normal etterpå, gjorde ikke noe mere med det men kunne kanskje klaget!? Vel.. ikke noe mer Plus500 for meg
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hadde du satt de 15.000,- i Nordic Nanovector 12. Juli som jeg var inne på, ville du nå hatt i underkant av 25.000,- bare en liten oppdatering. Og dette er sannsynligvis en rakett som skal til månen.
Sitat av GodBlanding Vis innlegg
Hadde du satt de 15.000,- i Nordic Nanovector 12. Juli som jeg var inne på, ville du nå hatt i underkant av 25.000,- bare en liten oppdatering. Og dette er sannsynligvis en rakett som skal til månen.
Vis hele sitatet...
Ja er enig i dette, om denne medisinen er så fantastisk som dem påstår og at dem får markedsførings tillatelse i 2019.. Kjøp nå!