Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2723
Fikk lønningslippen idag, og det står at jeg har jobbet 5 timer når jeg ikke har jobbet i det hele denne måneden. Skal bli utbetalt om et par dager.

Bør jeg ringe til arbeidsgiveren min og gi beskjed, eller hva?
Sist endret av I ChiiSSii I x; 23. november 2011 kl. 15:27.
Nei, hvorfor det?
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Kan det hende at dette er sluttpakken min?
Har ikke jobbet på lenge hos denne arbeidsgiveren min, og vurdert å si opp
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har sagt opp ennå, er det lite sannsynlig at det er sluttpakken
Om du skal gjøre deg til kjeltring for 5xtimelønn-skatt? Ikke noe særlig om det blir oppdaget heller ift. attest/referanse.
Om du har arbeidskontrakt med denne plassen er sannsynlig mer enn stor for at det står at eventuelle feilutbetalinger kan trekkes fra neste lønning osv osv. Usikker på hva reglene sier om dette dersom ingenting er kontraktsfestet, men det finner du sikkert ut av med google.

Jeg ville vært ærlig og ringt dem og spurt hva som foregår...
Hvis jeg hadde vært i din situasjon hadde jeg sagt ifra til sjefen. Din egen selvfølelse + at din sjef vil mest sannsynlig bli positivt overrasket eller imponert av din holdning er da mer verdt enn 5x timelønn?
Du må også huske hvilken reaksjon en slik ærlighet vil frembringe hos din sjef, hvilke han sikkert vil særdeles sette pris på. Dette vil da igjen kunne medføre en enda bedre attest/referanse fra h*ns side.

Du får selv avgjøre hva du ønsker
5 timer med halv skatt! For en luksus...

Ikke gjør deg til kjeltring over noe slikt.
Attest og referanser fra standard ungdomsjobber er oppskrytt. Så om det bare er en deltidsjobb hadde jeg bare holdt godt kjeft. Blir det oppdaget betaler du selvfølgelig tilbake, men sjansen for det er minimal.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av nikita Vis innlegg
Attest og referanser fra standard ungdomsjobber er oppskrytt. Så om det bare er en deltidsjobb hadde jeg bare holdt godt kjeft. Blir det oppdaget betaler du selvfølgelig tilbake, men sjansen for det er minimal.
Vis hele sitatet...
Langt derifra. Å ha en arbeidsgiver som har positive ord å si om deg kan få deg langt frem i køen i fremtidige jobber. Det sier da seg selv at det er bedre å ha på seg at man er arbeidsom og flink, enn at man er en latsabb som slurver unna?

Referanser er _alltid_ bra å ha med seg, samme hvilken jobb eller hvor lenge man har jobba der. Arbeidsgivere er (relativt) upartiske personer som observerer hvordan man arbeider i forhold til andre. De har dermed et perfekt utgangspunkt for å bedømme om arbeidstaker er flink eller ei, og det vet dine fremtidige arbeidsgivere òg.

Forøvrig ville jeg anbefalt å ringe og høre om hva som skjer. Det kan være forskudd på feriepenger?
Sitat av Liverbird Vis innlegg
5 timer med halv skatt! For en luksus...

Ikke gjør deg til kjeltring over noe slikt.
Vis hele sitatet...
Frikort, så er nok til at det teller for en 17-åring
Si ifra.
Som nevnt over.. referanser, referanser, referanser.. Det har egentlig UTROLIG mye å si om din neste jobb innebærer at dem ringer referansene dine (som det omtrent alltid gjør).

Dette kan være avgjørende.
Du ville for eksempel IKKE fått jobben om din gamle arbeidsgiver hadde svart: Litt slurvete, prøvde også å lure til seg ekstra lønn en gang.

Du hadde hatt MYE større sjans for å fått jobben hvis han svarte følgende: En ekstremt ærlig og flink arbeider. Han har også sagt ifra når han har fått for mye lønn!
Du kan gjøre akkurat som du vil. Bare vær oppmerksom på at hvis det blir oppdaget (noe det i all sannsynlighet vil), er du berettiget til å tilbakebetale beløpet (evt. trekk i neste lønnsutbetaling).
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Frikort, så er nok til at det teller for en 17-åring
Vis hele sitatet...
Hvis fem timers lønning har så mye å si for deg, må du ihvertfall ikke finne på å slutte i jobben!
Sitat av thomasf Vis innlegg
Langt derifra. Å ha en arbeidsgiver som har positive ord å si om deg kan få deg langt frem i køen i fremtidige jobber. Det sier da seg selv at det er bedre å ha på seg at man er arbeidsom og flink, enn at man er en latsabb som slurver unna?

Referanser er _alltid_ bra å ha med seg, samme hvilken jobb eller hvor lenge man har jobba der. Arbeidsgivere er (relativt) upartiske personer som observerer hvordan man arbeider i forhold til andre. De har dermed et perfekt utgangspunkt for å bedømme om arbeidstaker er flink eller ei, og det vet dine fremtidige arbeidsgivere òg.

Forøvrig ville jeg anbefalt å ringe og høre om hva som skjer. Det kan være forskudd på feriepenger?
Vis hele sitatet...
Man får ikke forskudd på feriepenger, året før uten grunn. Og det kommer ikke opp med timer heller, siden det ikke har noe med timer å gjøre. Ang det med referanse, har thomasf så vanvittig rett. En god referanse kan være alfa omega når du skal sloss om en stilling.

OT: Du er så vidt jeg vet, pliktig til å betale tilbake det du har fått for mye. Så hva om du bruker opp pengene, og arbeidsgiver kommer med krav om tilbakebet. neste uke?
Tror ikke akkurat sjefen kommer til å mistenke han for å lure seg til fem ekstra timer, hvis han ikke sier fra. Hvor mange 17-åringer teller timer de jobber? Ikke meg hvertfall. Jeg ville nok lat være å si ifra, men selvfølgelig, du får en pluss i boka hvis du gjør det.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Si ifra.
Som nevnt over.. referanser, referanser, referanser.. Det har egentlig UTROLIG mye å si om din neste jobb innebærer at dem ringer referansene dine (som det omtrent alltid gjør).

Dette kan være avgjørende.
Du ville for eksempel IKKE fått jobben om din gamle arbeidsgiver hadde svart: Litt slurvete, prøvde også å lure til seg ekstra lønn en gang.

Du hadde hatt MYE større sjans for å fått jobben hvis han svarte følgende: En ekstremt ærlig og flink arbeider. Han har også sagt ifra når han har fått for mye lønn!
Vis hele sitatet...
Forrige arbeisdgiver har ikke lov til å ramse opp negative ting ....
Men litt seriøst her nå. Hvis ts vil, kan han bare spille dum når det blir oppdaget, og si:

"Jeg visste ikke at jeg fikk inn for mye penger? Jeg pleier ikke å skjekke lønningskontoen min!"

Hvis arbeidsgiver blir sur kan du jo dra den gamle:
"Jaja, se positivt på det: Alt er ordnet opp i, og jeg har lært at jeg må passe på kontoen min for å hindre slike tilfeller. Var jo ikke min feil uansett?

For over et år siden så jobbet jeg som butikkmedarbeider i en .. shabby butikk.

Første måned fikk jeg betalt kontat ut av kasse(!) pga datatull fra sjefens side.
Andre måned var datasystemet i orden, og jeg fikk betalt for både måned 1 og 2, eller ca dobbelt så mye som jeg burde ha fått utbetalt.

Dette sa jeg til sjefen, og vi skulle nok få ordnet det. Det gikk noen uker og jeg nevnte det flere ganger. ''Skal ordne det snart'' var svaret jeg fikk i respons.

Vel. Etter tre uker cirka, så kom jeg på jobb som normalt hvor en kar står i døra og møter meg. Hei, du må være ''xxxx''? Følg etter meg er du snill. Holdt på å pisse på meg, selv om jeg ikke hadde grunn til det egentlig.
Uansett kunne denne herren meddele at den forrige sjefen var hentet av politiet samme formiddag og at han nå var den nye sjefen. Han sa at han drev flere butikken og kom til å hente ut ansatte fra andre butikker til å jobbe her. Fikk med andre beskjed at jeg kom til å jobbe minimalt fremover. Sa ifra at enten vil jeg ha over 50timer i måneden, eller så kan det være det samme.

Det var min siste dag på jobb. Nevnte også pengeproblemet fra forrige sjef, flere ganger, men han brydde seg så lite at jeg ga faen etter så mange forsøk på å gjøre opp for meg. Tok aldri kontakt med hverken gammel eller ny sjef etter denne dagen og pengene står enda på konto.


Til TS: Holdt kjeft og holdt pengene på konto en viss tid. Hører du ingenting iløpet av et par måneders tid, kos deg med pengene.
Sist endret av Bombasa; 23. november 2011 kl. 18:17.
Sitat av Bl4derunner Vis innlegg
"Jeg visste ikke at jeg fikk inn for mye penger? Jeg pleier ikke å skjekke lønningskontoen min!"
Vis hele sitatet...
Det er derfor man får lønnslipp i posten... Da kan man ikke si slike ting som det der... Og vertfall ikke når man ikke har jobbet i det hele tatt den måneden...
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Det er derfor man får lønnslipp i posten... Da kan man ikke si slike ting som det der... Og vertfall ikke når man ikke har jobbet i det hele tatt den måneden...
Vis hele sitatet...
Jeg jobber i en vanlig matbutikk, og jeg henter min lønnslipp på pauserommet. Så jeg skjønner fint lite av hva du mener...
Dessuten, jeg pleier ikke å si hvor mye jeg har tjent/jobbet i løpet av en måned, og ingen andre av mine medarbeidere som har oversikt om jeg plutselig får 500,- ekstra på bok... Da er vel planen vanntett hvis man spiller litt?
Sist endret av Bl4derunner; 23. november 2011 kl. 18:27.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Forrige arbeisdgiver har ikke lov til å ramse opp negative ting ....
Vis hele sitatet...
Det kan være riktig, men hvis det kun stod på attesten at han var en sosial kar har det samme virkning som hvis det stod noe negativt.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Hvis fem timers lønning har så mye å si for deg, må du ihvertfall ikke finne på å slutte i jobben!
Vis hele sitatet...
Har seg slik da at jeg har fått en ny jobb, og jeg er ikke gal etter 593 kroner, men er ganske greit og kunne godt beholdt dem