Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3049
litt inspirert av "Beste filmene du noengang har sett "-tråden, men hovedsaklig av at jeg nettopp så den på nytt - så bestemte jeg meg for å skrive et blogginnlegg om en av de mest herlige filmene jeg noensinne har sett - nemlig Primer. så tenkte jeg at jeg kunne jo like greit lage en tråd her, når jeg først var i gang, for å forkynne ordet.

trailer: http://www.youtube.com/watch?v=4CC60HJvZRE


Primer er en uavhengig film om to ingeniører som lager en tidsreisemaskin. historien går c.a. slik:

http://imgs.xkcd.com/comics/movie_narrative_charts.png
(klikk her for full størrelse)

Primer er tidvis rett og slett utrolig kompleks og forvirrende, men det er litt av sjarmen. den er veldig modig i måten den unngår enhver form for neddumming, som er en ting som ødelegger mange TV-serier og filmer som er iboende teknologisk - etter min mening, iallfall.

samtidig så er ikke i den til tider obskure teknologiske ingeniørdialogen som gjør denne filmen kompleks, men heller den helt ville historien. på tross av at Primer til stor grad unngår å snakke om "the grandfather paradox", presterer den fortsatt å være en mind fuck av uante dimensjoner, med minst ni tidslinjer.

Primer er rett og slett en ubeskrivelig deilig - og ikke minst unik - film som bare må ses!


p.s.
overnevnte blogpost som omtaler den litt mer i dybden enn denne tråden finnes her: http://ride-bikes.net/blog/2011/05/0...s-of-all-time/
Sist endret av Anonym57965; 8. mai 2011 kl. 23:24.
Jeg klarer ikke koble bildet til teksten, kunne du forklart sammenhengen? Dont kill me !
bildet er forklart i toppteksten (på bildet)
'Tidenes beste filmer', personlig så kvalifiserer ikke 20 tidslinjer og en gigantisk clusterfuck av hodet som en bra film. Jeg har sett den, til og med to ganger uten at den vil av den grunn havne på noen lista over gode filmer. Kan være at det bare er jeg som ikke forstår den fulle historien, men hvem orker å sette seg ned og skrive notater/gruble over tidslinjer gjennom hele filmen?

Én ting skal filmen ha, den er interessant.
nå er det vel ikke kompleksiteten som gjør Primer til en utmerket film, men heller detaljrikdommen kombinert med hvor unik og innoverende filmen er.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
nå er det vel ikke kompleksiteten som gjør Primer til en utmerket film, men heller detaljrikdommen kombinert med hvor unik og innoverende filmen er.
Vis hele sitatet...
Der må jeg nesten arrestere deg, for unik og innoverende er filmen tross alt ikke. Hele konseptet med filmen er jo brukt i utallige andre filmer og tv-serier. Tidsreise, paradoks, kryssende tidslinjer etc er ikke nye idéer. Eneste forskjellen på Primer og alt det andre er kompleksiteten.
Primer er en realistisk og jordnær skildring av hva som skjer med to ingeniører - rent etisk og filosofisk - etter at de har funnet opp en tidsreisemaskin. nevn gjerne andre filmer med samme utgangspunkt, men jeg har ikke sett noen.

det virker som om du tolker filmen som om den legger vekt på teknologien og tidsreisinga. det er ikke poenget. Primer handler om mennesker, ikke maskiner. det er nettopp derfor "the grandfather paradox" blir i stor grad unngått, da den er ved siden av poenget med fortellingen.

tidsreising i seg selv er langt i fra noe spesielt. det finnes utallige filmer med og om dette. men ingen helt som Primer.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
Primer er en realistisk og jordnær skildring av hva som skjer med to ingeniører - rent etisk og filosofisk - etter at de har funnet opp en tidsreisemaskin. nevn gjerne andre filmer med samme utgangspunkt, men jeg har ikke sett noen.

tidsreising i seg selv er langt i fra noe spesielt. det finnes utallige filmer med og om dette. men ingen helt som Primer.
Vis hele sitatet...

Kanskje ikke HELT som Primer, men på denne listen må det da være en som omhandler etikken rundt tidsreiser? http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Time_travel_films

Hva faen er greien din med å mase om ting du synes er fett, for så å begynne å grine som en liten fitte hvis noen skulle være så frekk å motsi deg?(jfr. din tidligere tråd om emomusikk)

Du må rett og slett akseptere at folk har forskjellige oppfatninger av ting, og vil nødvendigvis ikke alltid være enig med deg.
Din bombastiske argumentasjonsteknikk overbeviser ingen.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Hva faen er greien din med å mase om ting du synes er fett, for så å begynne å grine som en liten fitte hvis noen skulle være så frekk å motsi deg?(jfr. din tidligere tråd om emomusikk)

Du må rett og slett akseptere at folk har forskjellige oppfatninger av ting, og vil nødvendigvis ikke alltid være enig med deg.
Din bombastiske argumentasjonsteknikk overbeviser ingen.
Vis hele sitatet...
såvidt jeg ser prøver han bare å diskutere, og griner ikke i det hele tatt. forum hadde vært ganske kjedelig hvis ikke folk hadde forskjellige meninger, alt han gjør er å forsvare hans. det er kun du som er frekk her.
Sist endret av Årolilja; 9. mai 2011 kl. 00:41.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Det var en fin historie, men den er fortalt på en forferdelig klossete, usystematisk og lite fengende måte. Syns det bare er feil å romantisere et slikt makkverk med ord som "kompleks" eller "modig".

Enten er filmen ment å være fortalt på en måte som gjør at seeren må slite med å henge med (noe som forøvrig er totalt idiotisk og pretensiøst) eller så er ikke skaperne i stand til å fortelle en historie på en ordentlig måte. Jeg heller litt mot sistnevnte. Det er stor forskjell på inkompetanse og kunstnerisk frihet.

Samtidig irriterte jeg meg over uklare bilder, mørke scener og kjedelige settinger (aka. vi-er-ikke-så-gode-på-akkurat-dette-så-vi-gjør-det-enklest-mulig-og-driter-egentlig-litt-i-det). Flott holdning å ha når man skal lage film eller hva? Karakterene var også kjedelige og det var usedvanlig vanskelig å sympatisere med de, eller i det hele tatt å engasjere seg i hva skaperne prøvde å formidle.

Det er også sjeldent jeg ønsker at filmer skulle vart lenger enn de gjorde, men i denne filmen kunne de fort tatt seg tid og fortalt historien på en grundig og oversiktlig måte da budskapet var, for meg, milevis unna havn da rulleteksten kom.

Jeg så ingenting unikt i denne filmen, bortsett fra hvor unikt stor clusterfuck de klarte å skape utav en relativt enkel historie. Tipper denne filmen er glemt når jeg våkner opp i morgen.
Sist endret av thomasf; 9. mai 2011 kl. 02:52.
høres ikke ut som du er særlig glad i surrealistiske filmer, samt at du kanskje har en preferanse for "store titler"? for personlig syns jeg Primer ser helt nydelig ut. redigeringa, musikken, det estetiske, etc er i min mening perfekt utført.

men å si at skaperen er inkompetent og "driter i det" er nok feil - og litt fornærmende. han brukte mange år på denne, og den er jevnt over regnet som den beste sci-fi filmen siden den første Matrix, og den mest orginale siden 2001: A Space Odyssey. iallfall av alle sci-fi anmeldere. populærmedia har en tendens til å kalle den forvirrende, og klage på alt for teknisk prat. sistnevnte respons er et åpenbart resultat av fraværet av neddumming, samt en genial klipping som reflekterer forvirrelsen til hovedkarakterene.

at du ikke likte den får være så. (flaks at du ikke kommer til å huske den i morgen!) men å si at skaperen ikke bryr seg eller vet hva han holder på med blir for dumt, uansett hvor mye du ikke liker uavhengig film (om det er tilfelle).
Så primer hos en kompis sånn rent tilfeldig, og må si at det finnes veldig få som den. Har ikke helt fått med meg hele handlingen, men har planer om å sette meg ned å prøve en dag. Er enig med deg om at det er en bra film, men ikke tidenes beste filmer. Selv om mange her sier at det finnes haugevis av "sånne" filmer, så finnes det ikke mange som er som primer.
Virka som en film for meg, takk for tipset
Jeg vil anbefale Memento. Filmen er satt opp slik at du hele veien skal sitte med samme følelse som karakteren man følger fra start til slutt. Uten å avsløre filmens handling handler filmen om en mann som har mistet sin livs kjærlighet og gjør alt i sin makt for å hevne seg. Litt klisjeaktig, men når han ikke har mulighet til å huske mer enn et par minutter bak i tid før alt bare forsvinner ut i intet byr det stadig på problemer for å løse puslespillet. Alt har en grunn, men den får dere finne ut av selv...

http://i.imgur.com/q7vNa.png
den har jeg hatt lyst å se ei stund. takk for at du minte meg på den! må sjekke den ut snart.

p.s.
en klisjé blir som oftest en klisjé fordi den funker, hehe.



edit:
@daaa fortell hva du syns etter du har sett den! men OBS, den er nok ikke noe for deg om du virkelig ikke takler uavhengige filmer eller surrealistiske filmer. er du glad i høyverdiproduksjon, så burde du nok bare unngå Primer. den er vel litt nerdefilm, og jeg har nok overvurdert dens appell til "det generelle publikum", hehe. dersom du ikke har sett noe særlig med uavhengige eller surrealistiske filmer, så burde den bli en *meget* interessant introduksjon iallfall. :-)
Sist endret av Anonym57965; 9. mai 2011 kl. 10:39.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av alexanderb Vis innlegg
høres ikke ut som du er særlig glad i surrealistiske filmer, samt at du kanskje har en preferanse for "store titler"? for personlig syns jeg Primer ser helt nydelig ut. redigeringa, musikken, det estetiske, etc er i min mening perfekt utført.
Vis hele sitatet...
Surrealistisk? På hvilken måte? Un Chien Andalou er et godt eksempel surrealistisk film. Primer er langt fra surrealistisk.


Sitat av alexanderb
at du ikke likte den får være så. (flaks at du ikke kommer til å huske den i morgen!) men å si at skaperen ikke bryr seg eller vet hva han holder på med blir for dumt, uansett hvor mye du ikke liker uavhengig film (om det er tilfelle).
Vis hele sitatet...
Har du grunnlag for å si noe annet? Mannen har laget EN film. Utover det vi ser i Primer, er det ingen som vet hva mannen er i stand til. Det blir derfor gjenstand for subjektivitet og tolkning.

Spiller det noen rolle om filmen er uavhengig eller et studioprosjekt?
dersom skaperen ikke hadde brytt seg, så ville han neppe ha finansiert alt selv og brukt flere år på å redigere den til perfeksjon. at han er teknisk dyktig er noe "alle" sci-fi-fans er relativt enige om, da Primer har fått mye skryt på grunn av estetikken såvel som redigeringa. at redigeringa er modig i og med at den uten tvil fremmedgjører filmen for mange er det ikke tvil om. men jeg vil påstå at Carruth får til det han ønsker å oppnå med redigeringa, og kan dermed ses på som en dyktig regissør og klipper. at folk ikke liker det er jo grei skuring. men å si at det han ikke vet hva han holder på med, er som om jeg skulle sagt at ingen i Dream Theater kan spille instrumentene sine fordi jeg ikke liker musikken deres noe særlig.

og, ja. det spiller en stor rlle at det er en uavhengig film. ikke bare for budsjettet, men også fordi at uavhengig kunst er - som oftest - mer ekte, da menneskene bak den har investert alt *selv*, samt at de får en komplett kustnerisk frihet.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Kan si meg enig, Primer er nok på topp 10 lista over de beste filmene jeg har sett noensinne. Ikke bare fordi den er kompleks og "avansert", men også fordi hele stemningen rundt filmen er sinnsykt vakker, men samtidig ekstremt ekkel. Jeg tror ikke de som ikke forstår filmen klarer å få dette med seg, da det er en film som er ekstremt vanskelig å henge med på og å forstå.
Det var faktisk såpass at jeg ikke forsto filmen før to dager etter at jeg hadde sett den, og det var intens grubling i to dager. Men når jeg fatta den, så sa noe virkelig klikk i hodet mitt. En kongefilm!
Sist endret av Dongerino; 9. mai 2011 kl. 14:02.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av alexanderb Vis innlegg
dersom skaperen ikke hadde brytt seg, så ville han neppe ha finansiert alt selv og brukt flere år på å redigere den til perfeksjon. at han er teknisk dyktig er noe "alle" sci-fi-fans er relativt enige om, da Primer har fått mye skryt på grunn av estetikken såvel som redigeringa. at redigeringa er modig i og med at den uten tvil fremmedgjører filmen for mange er det ikke tvil om. men jeg vil påstå at Carruth får til det han ønsker å oppnå med redigeringa, og kan dermed ses på som en dyktig regissør og klipper. at folk ikke liker det er jo grei skuring. men å si at det han ikke vet hva han holder på med, er som om jeg skulle sagt at ingen i Dream Theater kan spille instrumentene sine fordi jeg ikke liker musikken deres noe særlig.

og, ja. det spiller en stor rlle at det er en uavhengig film. ikke bare for budsjettet, men også fordi at uavhengig kunst er - som oftest - mer ekte, da menneskene bak den har investert alt *selv*, samt at de får en komplett kustnerisk frihet.
Vis hele sitatet...
Nei, det er slett ikke som å si at Dream Theater ikke kan spille instrumentene sine. De har spilt musikk siden før du var født. Shane Carruth har laget _EN_ film. Hvor har du det forresten fra at alle disse sci-fi fansa er enige om at Carruth er sååå dyktig?

Du tror forresten ikke at store regissører får frie tøyler? Oppfatter du det som at Kubrick og Tarantino har begrensninger i sin utfoldelse?

Jeg syns fremdeles Primer er en kalkun. Kudos til Carruth som har fått så mye oppmerksomhet på tross av lavt budsjett, men noen god filmopplevelse er det ikke for min del.

Med det sagt, berømmer jeg mer enn gjerne uavhengig film, men det må like fullt være et godt produkt. Det irriterer vettet av meg at folk ender opp med å glorifisere lavbudsjettfilmer på grunn av "tenk hvor god den kunne vært med ordentlig budsjett", eller underdog-faktoren. Blir filmopplevelsen noen bedre eller dårligere av den grunn? Jeg syns ikke det, og budsjett burde aldri bli brukt som et argument for eller imot at en film er "bra".
les f.eks hvilken som helst anmeldelse som er lenka til fra WikiPedia. sci-fi-bladene kaller den den beste sci-fi filmen siden 2001, mens noen av populærmedia kaller den forvirrende og teit.

Kubrick og Tarantino har nok ikke helt frie tøyler, men de nyter nok en del kreativ frihet som mange ikke gjør. sistnevnte gjør visstnok til og med alt av ren skaperglede, da han har nok penger til å kunne pensjonere seg for lengs. men han er et unntak.

tviler for at det finnes noen som glorifiserer Primer fordi den kunne vært god med "ordentlig" busjett, men det er ikke noen tvil om at et begrenset budsjett fører til at de involverte må investere mer av seg selv i prosjektet, og dermed har et svært ekstra insentiv for å lage noe de kan være stolt av og fornøyd med.

jeg - og de fleste/alle andre - liker nok Primer grunnet utførelsen og følelsen man sitter igjen med etter å ha sett den.
Wub-wub-what?
Kognito's Avatar
Jeg så nettopp Primer.. Å jeg må si jeg skjønte alt helt fint helt til de (Spoiler, bruk merkering --> )[COLOR="White"]treffer på Thomas Granger[/COLOR], da begynte det å gå helt i surr for meg! :P

Leste her etter jeg så filmen, løste alle spørsmålene jeg satt igjen med etter filmen!
Sist endret av Kognito; 11. mai 2011 kl. 23:37.
@waf

så nettopp Memento. virkelig bra film! verdt å se.
Wub-wub-what?
Kognito's Avatar
Sitat av alexanderb Vis innlegg
@waf

så nettopp Memento. virkelig bra film! verdt å se.
Vis hele sitatet...
Så den nettopp selv for noen uker siden; fantastisk film!
Så nettopp primer, skjønte ikke en dritt av noe som helst. faen for et jævla rot... aldri vært så skuffa over en film noen gang. bare vas og vås. venta i evigheter på noe svar men fikk det aldri.

drittfilm og waste of time
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Ampier Vis innlegg
Så nettopp primer, skjønte ikke en dritt av noe som helst. faen for et jævla rot... aldri vært så skuffa over en film noen gang. bare vas og vås. venta i evigheter på noe svar men fikk det aldri.

drittfilm og waste of time
Vis hele sitatet...
VENTA på et svar? Du kan ikke vente på et svar, du må tolke deg frem til et svar. Filmen er ikke et rot i det heletatt, man må bare være i stand til å følge SKIKKELIG med, det er ikke en film man ser med en kompis man sitter og småsnakker med like samtidig liksom. Man må følge helt med, og virkelig bruke hjernen.
Fin film. litt i samme sjanger som Pi kanskje?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Shantibaba Vis innlegg
Fin film. litt i samme sjanger som Pi kanskje?
Vis hele sitatet...
tja, filmmessig syntes jeg PI ligger ganske langt foran, den er jo tross allt laget av Darren Aronofsky. Pi handler om en person som prøver å finne ut et mysterie og hvordan det plager han, Primer gjør seeren til den personen
Primer var imponerende, nytt friskt konsept, men skuespillet, stemningen og utførelsen er en annen klasse i forhold til Pi.
Sist endret av Bothrops; 13. mai 2011 kl. 11:34.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
VENTA på et svar? Du kan ikke vente på et svar, du må tolke deg frem til et svar. Filmen er ikke et rot i det heletatt, man må bare være i stand til å følge SKIKKELIG med, det er ikke en film man ser med en kompis man sitter og småsnakker med like samtidig liksom. Man må følge helt med, og virkelig bruke hjernen.
Vis hele sitatet...
Det var ikke jeg forberedt på da jeg åpna filmen igår kveld å skulle se noe før jeg la meg leste igjennom den bloggen over og fikk litt mer informasjon. hvilket gjorde det hele litt enklere.

men i bunn og i grunn tror jeg bare ikke at denne filmen var noe for meg. desverre. kansje litt overdrevet å kalle det drittfilm og slikt, men var bare så sykt skuffa og den følelsen jeg satt igjen med etter filmen fortalte meg kun at jeg hadde kasta bort tiden min.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
VENTA på et svar? Du kan ikke vente på et svar, du må tolke deg frem til et svar. Filmen er ikke et rot i det heletatt, man må bare være i stand til å følge SKIKKELIG med, det er ikke en film man ser med en kompis man sitter og småsnakker med like samtidig liksom. Man må følge helt med, og virkelig bruke hjernen.
Vis hele sitatet...
Filmen er ikke rot? Tror ikke det finnes en annen film som har like kompleks historielinje. Den personen som forstår hele historien på første gjennomsitting er begavet.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Elemental Vis innlegg
Filmen er ikke rot? Tror ikke det finnes en annen film som har like kompleks historielinje. Den personen som forstår hele historien på første gjennomsitting er begavet.
Vis hele sitatet...
Jeg vil absolutt ikke kalle filmen for rot, hele konseptet er gjennomtenkt og det er tydeligvis en klar sammenheng i historien (hvis du leser på bloggen postet tidligere).

Selv forsto jeg bare HVORDAN tidsreisene til guttene funket første gang jeg så den, andre gang jeg så den forsto jeg litt mer av historien. Derfor tviler jeg også sterkt på at noen skal forstå hele historien etter første gjennomsitting, regissøren selv hadde jo faktisk også sagt at man er enten en løgner eller et geni hvis man sier at man har forstått den etter første gjennomsitting.
@Skeetonez
det har han ikke. det ville vært drøyt pretensiøst. :-P det er en sci-fi-anmelder som har sagt dette.

@Shantibaba
jeg må vel sjekke ut Pi. takk! :-)

@Bothrops
et av målene med Primer var jo nettopp å sette seeren i samme sko som karakterene; og prøve å formidle deres forvirrelse. forøvrig syns jeg ikke skuespillet eller utførelsen er noe dårlig. faktisk syns jeg utførelsen er helt perfekt. Primer gir rett og slett en fantastisk *følelse*.