Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4451
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Hei, jeg har en eiendom med hustomt og skogsområde på 120 mål.

jeg har ikke snøring på hva jeg skal gjøre med den, så jeg tenker på å kanskje selge.
tingen er at jeg vet ikke hvordan man går fram for å selge, vil jo ikke gjøre noe feil så jeg blir lurt når jeg skal selge.

vet noen hva det koster å få takst på en så stor eiendom?
har dere noen ide om noe jeg selv kan bruke eiendommen til? fattern sa at det vokste ca 80kubikk i året når man tynna ut og "stelte" skogen.(men skogsarbeid har ikke jeg peiling på selv)

jeg er arbeidsløs og vil enten selge om jeg får inn noen hundre tusen eller starte noen form for selvstendig næringsdrivende der..

tar imot alle tips å råd =)
Det lureste du gjør når du skal selge er, tro det eller ei, å ta kontakt med en eiendomsmegler. De vil også kunne hjelpe deg med alle spørsmålene du stiller her og dermed sørge for riktig saksgang. Om du ønsker å benytte deg av en megler eller ikke, er opp til deg - men så og si alle gir deg gratis veiledning i begynnelsen for å sikre deg som kunde.
Hvis du har endel penger altså rundt 50k eller mer. Kjøp en traktor, en motorsag, en henger til traktoren, og litt sånn vedmaskin. Onkel har en gammel fiat verdi rundt 20k, ny vedmaskin 38k og motorsag verdi 2k + gammel traktor henger kjøpt for 5k bytta noen planker til max 500kr. Det vil si litt over 50k men du trenger jo ikke splitter ny vedmaskin.

Onkel tjener 500kr ish for en 1000l sekk med ved, det tar max en time å gjøre alt for denne ene sekken. Eller du kan droppe henger og bestille såkalte favn med ved tror de er 2m lange stokker også får du som oftest så mye du vil.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Trådstarter
Sitat av m0nte Vis innlegg
Det lureste du gjør når du skal selge er, tro det eller ei, å ta kontakt med en eiendomsmegler. De vil også kunne hjelpe deg med alle spørsmålene du stiller her og dermed sørge for riktig saksgang. Om du ønsker å benytte deg av en megler eller ikke, er opp til deg - men så og si alle gir deg gratis veiledning i begynnelsen for å sikre deg som kunde.
Vis hele sitatet...
Vet de kan hjelpe meg med salg, men har hørt de kan å lure folk som ikke har noen som helst kunnskap om dette, jeg ble iallefall advart av en mann jeg pratet med om dette som virket som han hadde gode kunnskaper om slikt, så jeg er litt rådvill :P hehe

Sitat av Rabbern Vis innlegg
Hvis du har endel penger altså rundt 50k eller mer. Kjøp en traktor, en motorsag, en henger til traktoren, og litt sånn vedmaskin. Onkel har en gammel fiat verdi rundt 20k, ny vedmaskin 38k og motorsag verdi 2k + gammel traktor henger kjøpt for 5k bytta noen planker til max 500kr. Det vil si litt over 50k men du trenger jo ikke splitter ny vedmaskin.

Onkel tjener 500kr ish for en 1000l sekk med ved, det tar max en time å gjøre alt for denne ene sekken. Eller du kan droppe henger og bestille såkalte favn med ved tror de er 2m lange stokker også får du som oftest så mye du vil.
Vis hele sitatet...
det pappa sa til meg at jeg "kunne" gjøre, men jeg eier ikke arbeidserfaring innen dette :P hehe ville vært litt skummelt å hoppe inn i, dessuten er jeg blakk og har bare 5k i et skogsfond, så har nok råd til en motorsag :P hehe
men traktorer kunne jeg fått lånt, men vedmaskin blir litt verre. men veldig god ide, takk =)
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Vet de kan hjelpe meg med salg, men har hørt de kan å lure folk som ikke har noen som helst kunnskap om dette, jeg ble iallefall advart av en mann jeg pratet med om dette som virket som han hadde gode kunnskaper om slikt, så jeg er litt rådvill :P hehe
Vis hele sitatet...
En eiendomsmegler kommer ikke til å prøve å lure deg på noen måte. Et godt gjennomført salg er av alle parters interesse. Blir helt tullerusk av hvor dårlig rykte det yrket har. Ufortjent sådan!

Du har plenty grunner til å bruke eiendomsmegler. Meglere er bundet av langt strengere spilleregler enn du har som privatperson. Sjansen for at noen ikke blir fornøyde i handelen er dermed langt lavere. Dessuten er det betydelige summer som skal behandles i en salgsprosess, og det vil du vel ha profesjonelle til å håndtere for deg? I tillegg er en god megler i stand til å markedsføre eiendommen din langt bedre enn du kan som privatperson.

Den eneste grunnen til å ikke bruke megler er at det koster penger, og de pengene vil du mest sannsynlig "tjene tilbake" ved at megler får en bedre pris enn du ville fått selv. Det er den absolutt tryggeste løsningen. Meglere vet hva eiendommen din er verdt og hva du kan få for den.

Mitt tips; ring to-tre meglere i nærheten og hør om de vil komme på befaring. Velg den du får best inntrykk av, og len deg tilbake til salget er fullført.
Sist endret av thomasf; 21. mai 2012 kl. 00:30.
btw kan du også få et lokalt sagbruk til å hugge ned deler av skogen. Du kan også selge deler av tomten regner jeg med, men ikke ta alt jeg sier for riktig da jeg bare er 15 år. (men bor på bygdaa)
120 mål er ikke bare 120 mål - det kommer litt an på hvor denne eiendommen ligger.
Er det en plass der ingen skulle tro at nokon kunne bu? Eller mer sentralt?
Er det konsesjonsplikt? Hvilke reguleringsplaner gjelder i området?
Hva går tilsvarende eiendommer for? Sjekk med andre gårder i området. Går du på kommunen har de gjerne kart over området med inntegnet gårds og bruksnummer på. Ta deg en kjøretur i området. Se etter gårder som er lik i størrelse og beliggenhet. Så kan du sjekke på FINN hva de andre gårdene ble solgt for sist de ble omsatt.

Når du ser hva andre har gått for og tidspunkt for salget kan du enklere danne deg et bilde over verdien på eiendommen. Husk at du må tenke på hvilken stand bolig/driftsbygning etc er i.

Har du flaks og bor i et område som er attraktiv så kan du jo søke om å få stykke opp eiendommen og selge tomter?
Få evt. en utbygger med på laget og del profitt mot at utbygger står for kostnader til vei/vann/kloakk etc.

Får takst bør du helt klart bruke en landbrukstakstmann, dette pga det er egne regler for takst på landbrukseiendommer. Det er blant annet faktisk en makspris. Alle disse reglene kjenner en landbrukstakstmann. Han vil også kunne gi deg råd, tips og veiledning mtp en evt. oppstykking for salg av tomter.
Sist endret av random67489; 21. mai 2012 kl. 00:33.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Trådstarter
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
120 mål er ikke bare 120 mål - det kommer litt an på hvor denne eiendommen ligger.
Er det en plass der ingen skulle tro at nokon kunne bu? Eller mer sentralt?
Er det konsesjonsplikt? Hvilke reguleringsplaner gjelder i området?
Hva går tilsvarende eiendommer for? Sjekk med andre gårder i området. Går du på kommunen har de gjerne kart over området med inntegnet gårds og bruksnummer på. Ta deg en kjøretur i området. Se etter gårder som er lik i størrelse og beliggenhet. Så kan du sjekke på FINN hva de andre gårdene ble solgt for sist de ble omsatt.

Når du ser hva andre har gått for og tidspunkt for salget kan du enklere danne deg et bilde over verdien på eiendommen. Husk at du må tenke på hvilken stand bolig/driftsbygning etc er i.

Har du flaks og bor i et område som er attraktiv så kan du jo søke om å få stykke opp eiendommen og selge tomter?
Få evt. en utbygger med på laget og del profitt mot at utbygger står for kostnader til vei/vann/kloakk etc.

Får takst bør du helt klart bruke en landbrukstakstmann, dette pga det er egne regler for takst på landbrukseiendommer. Det er blant annet faktisk en makspris. Alle disse reglene kjenner en landbrukstakstmann. Han vil også kunne gi deg råd, tips og veiledning mtp en evt. oppstykking for salg av tomter.
Vis hele sitatet...
Ja, der ingen skulle tru at nokon kunne bu, det er i Grong i trøndelag.
ingen konsesjonsplikt der lenger. umm jeg vet ikke hva reguleringsplaner er for noe egentlig.
hadde tenkt å iværtfall stykke opp tomten der hvor det er plass til værtfall 2 hus om det hadde vært mulighet for det. takk for linken, jeg skal undersøke den litt nærmere.
takk for gode tips og råd =) setter stor pris på det.
Får jeg kjøpe 3 mål for en tusing??
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rabbern Vis innlegg
btw kan du også få et lokalt sagbruk til å hugge ned deler av skogen....
Vis hele sitatet...
det er kanskje ikke så dumt, hadde jo vært greit å tjent en slant på at folk kunne hogge i skogen, men jeg bor i nordland og hakke snøring på hvem jeg skulle kontakte eller hvordan. heeh
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
det er kanskje ikke så dumt, hadde jo vært greit å tjent en slant på at folk kunne hogge i skogen, men jeg bor i nordland og hakke snøring på hvem jeg skulle kontakte eller hvordan. heeh
Vis hele sitatet...

Døøh, du sitter på freak .. det er mindre kjent enn google altså.

http://www.180.no/bransje/sagbruk-og...er-grong/1.htm
Er ikke fisking big bizniz i grong og området da? Ved en ikke så dum location kan du tjene penger på dette i framtiden. Greit å ville ha noe for det nå, men vil eventuelt sett ann muligheten før jeg hadde solgt tomta. Så ja, ikke forhast deg!
Dude du høres veldig ung ut - sørg for at du henter inn profesjonell hjelp og helst en som kan ta korrekt takst på eiendommen altså en landbrukstakst.
Det er helt utrolig hvor griske enkelte blir når det er snakk om eiendom så ikke la deg lure av noen og ikke sett en absolutt tidsfrist for deg selv for et evt. salg. Velg simpelten den løsningen som gir deg mest penger. Enten det er å stykke opp tomter og selge tomter eller det er å selge alt under ett. Ta deg tid til å undersøke pris på tilsvarende gårdsbruk og tenk nøye gjennom hva som kan være rett og best kanal for å selge eiendommen og det blir det du til slutt ønsker å gjøre. Kanskje treffer du rett kjøper via facebook, eller kanskje på et nederlandsk forum for organisk mat?

Tror du skrev tidligere noe om ca 80m3 med skog per år. Er det bra kvalitet på skogen - slik at det blir tømmer eller egner den seg best for vedproduksjon? Er det det siste så regn med ca 1.000 kr + per kubikkmeter som en tommelregel.

Om du ikke er i en situasjon hvor du MÅ selge akkurat nå kan du jo forsøke å leie ut eiendommen? Friluftsmennesker, hundefolk, hestejenter, eller kanskje bare noen som ønsker å bo landlig? Så kan du kose deg med tusenvis av kroner inn på konto fast hver måned? Dessuten du sage veden fra skogen selv og selge. Da har du penger inn hver måned i husleie + penger på salg av ved. Så kan du kanskje leie ut stall-plass til noen hestejenter. Kanskje 1000-2000 per hest? Blir fort kroner av det også. Har du dyrkbar jord og traktor/redskap på gården? Hva med å slå jordene og selge feks rundballer eller tørket høy til hestefolket? Med litt kremmerånd og flaks kan du fort dra inn 10-12.000 kroner hver måned eller kanskje ennå mer. Pluss penger på ved og evt. for til hester.

Cluet er tenk nøye på hvordan du BEST kan forvalte den eiendommen for den eiendommen kan faktisk ha en enorm påvirkning på livet ditt om du tenker langsiktig og eller lønnsomhet. Du har muligheten til å ha inntekter og tjene penger på denne i årevis fremover om du treffer rett beslutning.

Sitat av thomasf Vis innlegg
En eiendomsmegler kommer ikke til å prøve å lure deg på noen måte. Et godt gjennomført salg er av alle parters interesse. Blir helt tullerusk av hvor dårlig rykte det yrket har. Ufortjent sådan!

Du har plenty grunner til å bruke eiendomsmegler. Meglere er bundet av langt strengere spilleregler enn du har som privatperson. Sjansen for at noen ikke blir fornøyde i handelen er dermed langt lavere. Dessuten er det betydelige summer som skal behandles i en salgsprosess, og det vil du vel ha profesjonelle til å håndtere for deg? I tillegg er en god megler i stand til å markedsføre eiendommen din langt bedre enn du kan som privatperson.

Den eneste grunnen til å ikke bruke megler er at det koster penger, og de pengene vil du mest sannsynlig "tjene tilbake" ved at megler får en bedre pris enn du ville fått selv. Det er den absolutt tryggeste løsningen. Meglere vet hva eiendommen din er verdt og hva du kan få for den.

Mitt tips; ring to-tre meglere i nærheten og hør om de vil komme på befaring. Velg den du får best inntrykk av, og len deg tilbake til salget er fullført.
Vis hele sitatet...

En ordinær eiendomsmegler vil IKKE være rett instans å søke hjelp hos.
Det er jo et gårdsbruk/skogsbruk og det hefter ofte driveplikt på eiendommen. Dvs at da er det helt egne takster og regler som gjelder ved salg. Dermed må det inn en som har erfaring med såkalt landbrukstakst.

Selv om ts er blakk om dagen bør han nøye vurdere og tenke gjennom hvilke potensielle inntekter eiendommen kan gi på sikt og hva som vil generere mest inntekter for ham. Det kan godt være at utleie av bolig+stallplass+stor hundegård+vedhogst vil være det som gir best avkastning. Evt kombinert med utskilling av en eller flere tomter enten til boligformål eller hytte/fritidsbolig om området egner seg best for det.

Poenget er at ts må ta seg tid til å regne på flere alternativer slik at han er trygg på at han får mest mulig igjen for eiendommen. Og en eiendom som aktiv forvaltes feks gjennom utleie kan alltids selges senere om det blir behov for å frigjøre midler.

Kanskje kan ts bruke midler fra utleie av eiendom og driftsbygninger til å spare opp slik at han om noen år kan gjennomføre oppstykking av tomter og samtidig kan besørge vann/kloakk slik at han får maksimalt høy pris for tomtene. Og det er jo ikke lengre slik at en tomt må være på 1 mål - her kan det jo være potensiale for 100-200 tomter for alt vi vet.

Ts du er blakk idag og har ikke jobb. Alle må jobbe for å ha mat på bordet. Skaff deg en jobb mens du tenker over hva du skal gjøre med eiendommen. Selv en "drittjobb" der du tjener småpenger kan bli gi et svært behagelig liv om du tenker at du har faste ekstrapenger gjennom salg av ved, utleie av eiendom og driftsbygning. Og for hver tomt du i fremtiden selger vil du jo få en real jackpot. Tenk deg nøye om før du bestemmer deg.
Sist endret av random67489; 21. mai 2012 kl. 08:17.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Trådstarter
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Dude du høres veldig ung ut - sørg for at du henter inn profesjonell hjelp og helst en som kan ta korrekt takst på eiendommen altså en landbrukstakst.
Det er helt utrolig hvor griske enkelte blir når det er snakk om eiendom så ikke la deg lure av noen og ikke sett en absolutt tidsfrist for deg selv for et evt. salg. Velg simpelten den løsningen som gir deg mest penger. Enten det er å stykke opp tomter og selge tomter eller det er å selge alt under ett. Ta deg tid til å undersøke pris på tilsvarende gårdsbruk og tenk nøye gjennom hva som kan være rett og best kanal for å selge eiendommen og det blir det du til slutt ønsker å gjøre. Kanskje treffer du rett kjøper via facebook, eller kanskje på et nederlandsk forum for organisk mat?

Tror du skrev tidligere noe om ca 80m3 med skog per år. Er det bra kvalitet på skogen - slik at det blir tømmer eller egner den seg best for vedproduksjon? Er det det siste så regn med ca 1.000 kr + per kubikkmeter som en tommelregel.

Om du ikke er i en situasjon hvor du MÅ selge akkurat nå kan du jo forsøke å leie ut eiendommen? Friluftsmennesker, hundefolk, hestejenter, eller kanskje bare noen som ønsker å bo landlig? Så kan du kose deg med tusenvis av kroner inn på konto fast hver måned? Dessuten du sage veden fra skogen selv og selge. Da har du penger inn hver måned i husleie + penger på salg av ved. Så kan du kanskje leie ut stall-plass til noen hestejenter. Kanskje 1000-2000 per hest? Blir fort kroner av det også. Har du dyrkbar jord og traktor/redskap på gården? Hva med å slå jordene og selge feks rundballer eller tørket høy til hestefolket? Med litt kremmerånd og flaks kan du fort dra inn 10-12.000 kroner hver måned eller kanskje ennå mer. Pluss penger på ved og evt. for til hester.

Cluet er tenk nøye på hvordan du BEST kan forvalte den eiendommen for den eiendommen kan faktisk ha en enorm påvirkning på livet ditt om du tenker langsiktig og eller lønnsomhet. Du har muligheten til å ha inntekter og tjene penger på denne i årevis fremover om du treffer rett beslutning.




En ordinær eiendomsmegler vil IKKE være rett instans å søke hjelp hos.
Det er jo et gårdsbruk/skogsbruk og det hefter ofte driveplikt på eiendommen. Dvs at da er det helt egne takster og regler som gjelder ved salg. Dermed må det inn en som har erfaring med såkalt landbrukstakst.

Selv om ts er blakk om dagen bør han nøye vurdere og tenke gjennom hvilke potensielle inntekter eiendommen kan gi på sikt og hva som vil generere mest inntekter for ham. Det kan godt være at utleie av bolig+stallplass+stor hundegård+vedhogst vil være det som gir best avkastning. Evt kombinert med utskilling av en eller flere tomter enten til boligformål eller hytte/fritidsbolig om området egner seg best for det.

Poenget er at ts må ta seg tid til å regne på flere alternativer slik at han er trygg på at han får mest mulig igjen for eiendommen. Og en eiendom som aktiv forvaltes feks gjennom utleie kan alltids selges senere om det blir behov for å frigjøre midler.

Kanskje kan ts bruke midler fra utleie av eiendom og driftsbygninger til å spare opp slik at han om noen år kan gjennomføre oppstykking av tomter og samtidig kan besørge vann/kloakk slik at han får maksimalt høy pris for tomtene. Og det er jo ikke lengre slik at en tomt må være på 1 mål - her kan det jo være potensiale for 100-200 tomter for alt vi vet.

Ts du er blakk idag og har ikke jobb. Alle må jobbe for å ha mat på bordet. Skaff deg en jobb mens du tenker over hva du skal gjøre med eiendommen. Selv en "drittjobb" der du tjener småpenger kan bli gi et svært behagelig liv om du tenker at du har faste ekstrapenger gjennom salg av ved, utleie av eiendom og driftsbygning. Og for hver tomt du i fremtiden selger vil du jo få en real jackpot. Tenk deg nøye om før du bestemmer deg.
Vis hele sitatet...
Takk, nå fikk jeg jo noe å tenke på
mye av eiendommen er fjell så det egner seg ikke så bra til mange hus tomter, men kanskje 2-3 stk. jeg skal reise dit i sommer å sjekke ut mulighetene nærmere tror jeg. takk for svar =)
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Vet de kan hjelpe meg med salg, men har hørt de kan å lure folk som ikke har noen som helst kunnskap om dette, jeg ble iallefall advart av en mann jeg pratet med om dette som virket som han hadde gode kunnskaper om slikt, så jeg er litt rådvill :P hehe



det pappa sa til meg at jeg "kunne" gjøre, men jeg eier ikke arbeidserfaring innen dette :P hehe ville vært litt skummelt å hoppe inn i, dessuten er jeg blakk og har bare 5k i et skogsfond, så har nok råd til en motorsag :P hehe
men traktorer kunne jeg fått lånt, men vedmaskin blir litt verre. men veldig god ide, takk =)
Vis hele sitatet...
Få inn en fyr som har peiling og splitt inntektene 50-50% ?
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Takk, nå fikk jeg jo noe å tenke på
mye av eiendommen er fjell så det egner seg ikke så bra til mange hus tomter, men kanskje 2-3 stk. jeg skal reise dit i sommer å sjekke ut mulighetene nærmere tror jeg. takk for svar =)
Vis hele sitatet...
Tja fjell er vel stort sett ingen hindring med mindre det er stup rett ned.
Det bygges jo boliger i fjellsider langs hele norskekysten og hva med Alpene?
Og hytter skal vi jo ha alle mann i dette land, så hva er vel bedre enn å selge hyttetomter på fjellet?

Mtp tomter må du huske at en utbygger eller en med erfaring vil se mange muligheter som du helt sikkert ikke ser.

Bra du reiser opp og sjekker ut skikkelig. Og jo mer du lar dette modnes i hodet jo flere ideer og muligheter vil du oppdage. og som sagt forvaltet rett så vil jo eiendommen være med å kunne gi deg et svært behagelig liv økonomisk sett.
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Takk, nå fikk jeg jo noe å tenke på
mye av eiendommen er fjell så det egner seg ikke så bra til mange hus tomter, men kanskje 2-3 stk. jeg skal reise dit i sommer å sjekke ut mulighetene nærmere tror jeg. takk for svar =)
Vis hele sitatet...
Fjell er yppelig til hustomter.

Men, nå må jo dette være et område som enten er nært knyttet til en by, eller generelt er en plass folk vil bosette seg, for at dette skal få et brukbart resultat.

Som en nevner over her, er det ikke stor interesse for fiske i området?
Det å sette opp flere hytter, nær elva/vannene, vil fort kunne innbringe en del kroner om sommeren, bare det blir reklamert godt nok for.

Om vinteren så er det salg av ved du kan klare å leve av. Selv om dette ikke alltid er så lønnsomt, så å ha en jobb vedsidenav er et must.

Men om du ikke har noen mulighet, arbeidslyst o.l til å utføre noe slikt, så er nok det enkleste å selge en slik tomt. Evt se muligheten med å skille ut noen tomter på 4-10 mål, som kan brukes til bolighus.
Sist endret av Blackkoz; 21. mai 2012 kl. 14:04.
Skille ut tomter på 4-10 mål? Hvorfor det?
Må vel være bedre å skille ut flere mindre tomter?
Er nå ingen som vil bo midt på bondelandet, og kun ha 1 måls tomt ?

Fordelen med å bo på landet, er at man har større tomter.
Tja det kommer nå helt an på hva og hvordan du selger inn prosjektet det.
Er feks plenty med små tomter overalt i Norges land, både boligtomter og hyttetomter.
Store fellesarealer kan veie opp for stor tomt - vektlegge enkelthet og lite hagearbeid feks men likevel ha viktige ting som lekeplasser og ballbinger.
Hvor er dette? :-)
Sitat av TZN Vis innlegg
Hvor er dette? :-)
Vis hele sitatet...
Grong, ca 1 time utenfor namsos.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
En ordinær eiendomsmegler vil IKKE være rett instans å søke hjelp hos.
Det er jo et gårdsbruk/skogsbruk og det hefter ofte driveplikt på eiendommen. Dvs at da er det helt egne takster og regler som gjelder ved salg. Dermed må det inn en som har erfaring med såkalt landbrukstakst.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du ikke "ordinære" eiendomsmeglere har greie på det her? Det er jo de som kan det. Heftelser og reguleringer er forsåvidt den enkleste sak i verden å få oversikt over, og er helt rutinemessige elementer i en salgsprosess.

Du vil ha en takstmann til å bistå med et eventuelt salg da? TS later til å kunne gjennomføre resten av salget selv? Jeg skjønner ikke...

Om trådstarter vil selge eiendommen eller drive næringsvirksomhet selv, det skal jeg ikke legge meg borti. Om han derimot hadde planer om å kutte ut megler-leddet i et salg, kan jeg ikke få poengtert nok hvilken forferdelig dårlig idé det er.
Ja da får du nesten google landbrukstakst da thomasf.
Vanlige eiendomsmelgere har ikke spisskompetansen på landbrukseiendommer.
Det er feks slik at om en nabobonde trenger mer dyrkbar jord kan det stikke kjepper i hjulene for et raskt og enkelt salg av slike eiendommer. Eiendommer en viss størrelse er konsesjonsbelagte og dermed utenfor det vanlige eiendomsmelgere driver med.
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
det pappa sa til meg at jeg "kunne" gjøre, men jeg eier ikke arbeidserfaring innen dette :P hehe ville vært litt skummelt å hoppe inn i, dessuten er jeg blakk og har bare 5k i et skogsfond, så har nok råd til en motorsag :P hehe
men traktorer kunne jeg fått lånt, men vedmaskin blir litt verre. men veldig god ide, takk =)
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke akkurat noen heksekunst å hogge ved. Det kan læres på et par timer. Hvis du er arbeidsledig høres det ut som en super plan å hogge ved. Sett igang med hoggingen nå, har du tørr ved klar til salg til vinteren.
Hvis vi deler 50/50 av fortjenesten av vedhogsten så kan jeg komme oppover i sommerferien og lære deg det jeg kan.

Basis - motorsag, felleskår - velge åssen vi treet skal falle. Sage på motsatt side av treet til det faller. kvisting - øks eller motorsag, få av all kvisten. Opphogging for transport - 2m lengder ca så de er lette å transportere. Kappe de i ønsket lengde ofte mellom 20-30cm og kløyve de i to eller tre. Voila du har din første vedkubbe. (Hvis stammen er tynn trenger du ikke kløyve den, er den tjukk må du kløyve den flere ganger.)

For å kløyve enten øks eller http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage...-6-tonn-17039/
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Trådstarter
ja, litt under min tomt har de nettopp bygd nytt boligområde så er nok litt interesse der tror jeg.
En takstmann er ikke det samme som en megler
Sitat av wanna-b Vis innlegg
En takstmann er ikke det samme som en megler
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri sagt heller - men det er viktig for ts at han får en korrekt takst på eiendommen om han velger eller vurderer å selge da det er nødvendig i forhold til en konsesjon og evt. driveplikt samt at det vil avklare hvorvidt eiendommen er underlagt regler for jordbrukseiendommer. En riktig takst vil ta hensyn til bonitet, grøfting og drenering av evt. dyrket mark, kvalitet på driftsbygning etc. Alt dette er langt unna det en vanlig eiendomsmegler driver med.

Dessuten vil en som driver med landbrukstakst være veldig godt kjent med regelverket og vil kanskje kunne komme med verdifulle innspill i forhold til evt. salg av tomter o.l.

Salg av tomter fra en slik eiendom kan være en krøkkete prosess med søknader til jordbrukssjef og evt. fylkesmann og er det feil i skjemaer og slikt forlenges prosessen ytterligere.
Sist endret av random67489; 22. mai 2012 kl. 00:15.
Den vedkløyveren fra biltema kan jo brukes til person bruk hvis du ikke gidder øks.
For å selge til andre vil dette bare være tull, skaff deg en skikkelig kløyver.
En som festes bak på traktor og drives av hydraulikken. De kan kappe på begge sidene når selve kappehodet går frem og tilbake.
Får du en finger mellom der ryker den.

Bruk vernehjelm med visir og vernebukser med mindre du ønsker å få ei sag som spretter opp i trynet ditt hvis du er litt uoppmerksom og saga tar tak.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Det har jeg aldri sagt heller - men det er viktig for ts at han får en korrekt takst på eiendommen om han velger eller vurderer å selge da det er nødvendig i forhold til en konsesjon og evt. driveplikt samt at det vil avklare hvorvidt eiendommen er underlagt regler for jordbrukseiendommer. En riktig takst vil ta hensyn til bonitet, grøfting og drenering av evt. dyrket mark, kvalitet på driftsbygning etc. Alt dette er langt unna det en vanlig eiendomsmegler driver med.

Dessuten vil en som driver med landbrukstakst være veldig godt kjent med regelverket og vil kanskje kunne komme med verdifulle innspill i forhold til evt. salg av tomter o.l.

Salg av tomter fra en slik eiendom kan være en krøkkete prosess med søknader til jordbrukssjef og evt. fylkesmann og er det feil i skjemaer og slikt forlenges prosessen ytterligere.
Vis hele sitatet...
Absolutt! Lenger bak i tråden diskuteres det om man bør bruke vanlig megler eller landbrukstakst. Det er ikke samme yrket og deres arbeidsoppgaver er forskjellige. Jeg husker ikke hvem som var innblandet i diskusjonen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Det har jeg aldri sagt heller - men det er viktig for ts at han får en korrekt takst på eiendommen om han velger eller vurderer å selge da det er nødvendig i forhold til en konsesjon og evt. driveplikt samt at det vil avklare hvorvidt eiendommen er underlagt regler for jordbrukseiendommer. En riktig takst vil ta hensyn til bonitet, grøfting og drenering av evt. dyrket mark, kvalitet på driftsbygning etc. Alt dette er langt unna det en vanlig eiendomsmegler driver med.

Dessuten vil en som driver med landbrukstakst være veldig godt kjent med regelverket og vil kanskje kunne komme med verdifulle innspill i forhold til evt. salg av tomter o.l.

Salg av tomter fra en slik eiendom kan være en krøkkete prosess med søknader til jordbrukssjef og evt. fylkesmann og er det feil i skjemaer og slikt forlenges prosessen ytterligere.
Vis hele sitatet...
Og av en eller annen grunn tror du ikke eiendomsmeglere er klar over dette? Meglere er jo ikke takstmenn, og ville kalt inn en uavhengig takstmann uansett. Meglerkontor har god kontakt med takstmenn siden de er en del av hvert eneste oppdrag meglere har, og ville fort funnet ut om en landbrukstakst var nødvendig.

Hvorfor du tror at dette ville gått bransjen hus forbi, skjønner jeg virkelig ikke.