Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 6630
Fikk med meg denne artikkelen i VG:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10023311

Dette gir overhodet ingen mening for meg, noen her som er interessert i å utdype teorier på politiets logikk i denne saken?
Forsvaret er ikke noe mer politi enn andre og man gir ikke politimakt til hvem som helst.
Sitat av Mith Vis innlegg
Forsvaret er ikke noe mer politi enn andre og man gir ikke politimakt til hvem som helst.
Vis hele sitatet...
Men parkeringsvakter har mer makt mener du? Nei, men de får likevel jobben sammen med politiet. Helt ulogisk at garden, som har mannskap nok, ikke får lov til å patruljere ekstra i slottsparken og rundt slottet i helgene spør du meg.

Hva skade kan det vel gjøre å sette inn ekstra bemanning? Selv om de ikke har mer makt enn vanlige folk vil det fortsatt være en viss sikkerhet i at de patruljerer.
tror de fleste voldtektsmenn hadde sprunget visst 10 bevæpna soldater kom marsjerendes mot seg. Men igjen så har ikke de noen form for mer rettigheter enn vanlige mennesker, og visst de skal beskytte noen kan de ta av og de kan misbruke det.
Sist endret av Larsiii; 2. november 2011 kl. 17:21.
Sitat av nimr0z Vis innlegg
Men parkeringsvakter har mer makt mener du? Nei, men de får likevel jobben sammen med politiet.
Vis hele sitatet...
Hva fabler du om?
Sitat av nimr0z Vis innlegg
Helt ulogisk at garden, som har mannskap nok, ikke får lov til å patruljere ekstra i slottsparken og rundt slottet i helgene spør du meg.
Vis hele sitatet...
Det er derfor man ikke spør deg, men folk som har greie på hvordan rettsstaten er organisert og hvem som har ansvaret for hva.
Sitat av nimr0z Vis innlegg
Hva skade kan det vel gjøre å sette inn ekstra bemanning? Selv om de ikke har mer makt enn vanlige folk vil det fortsatt være en viss sikkerhet i at de patruljerer.
Vis hele sitatet...
Å sette inn militæret mot sivilbefolkningen er noe man bare gjør i unntakstillstand i siviliserte land. Militæret og politi er to forskjellige deler av maktapparatet og det er politiets jobb å sørge for ro og orden i gatene.
Sist endret av Mith; 2. november 2011 kl. 17:26.
Sitat av Larsiii Vis innlegg
tror de fleste voldtektsmenn hadde sprunget visst 10 bevæpna soldater kom marsjerendes mot seg. Men igjen så har ikke de noen form for mer rettigheter enn vanlige mennesker, og visst de skal beskytte noen kan de ta av og de kan misbruke det.
Vis hele sitatet...
Er ikke bare gutta i Garden som eventuelt ville misbrukt sin makt ovenfor andre om de skulle bli satt til en slik oppgave, det vil forekomme med hvilken som helst gruppe så lenge de har muligheten til det.

Vil påstå at Garden har mer vett i topplokket enn en gjeng med parkeringsvakter, da de er drillet på forsvar av Kongehuset.

Tviler også på at de vil få lov til å gå rundt bevæpnet med maskinpistol om de skulle bli satt til en slik oppgave.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Forsvaret er ikke noe mer politi enn andre og man gir ikke politimakt til hvem som helst.
Vis hele sitatet...
Nå har da Garden (dog kun vaktkommandøren) begrenset politimyndighet på lik linje med f.eks. MP.

Og hvorfor takker politiet nei? Garden går da allerede patruljer i slottsparken på nattestid, og hvis de har mulighet til å øke hyppigheten av patruljene for å gjøre parken tryggere må da vel det bare være bra!?
Sitat av Mith Vis innlegg
Hva fabler du om? Det er derfor man ikke spør deg, men folk som har greie på hvordan rettsstaten er organisert og hvem som har ansvaret for hva.
Vis hele sitatet...
Følger du ikke med i nyheter? Parkeringsvakter skal hjelpe politiet og være "voldtektsvakter". Følg med før du driter deg ut.

Å sette inn militæret mot sivilbefolkningen er noe man bare gjør i unntakstillstand i siviliserte land. De er to forskjellige deler av maktapparatet og det er politiets jobb å sørge for ro og orden i gatene.
Vis hele sitatet...
Men når politiet ikke klarer å holde ro og orden i gatene fordi de ikke har nok mannskap (noe de selv har sagt, at de er for få), og folk slutter i politiet grunnet for mye overtid. Skal vi bare sette oss på rævva og lese hver helg om hvor mange som blir voldtatt fordi politiet ikke hadde nok mannskap på de riktig stedene?
Skader absolutt INGEN om garden patruljerte ekstra i helger. Vil bare trygge området rundt.
Sist endret av nimr0z; 2. november 2011 kl. 17:29.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hva fabler du om?
Vis hele sitatet...
http://mobil.tv2.no/nyheter/innenrik...n-3625676.html
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Forsvaret er ikke noe mer politi enn andre og man gir ikke politimakt til hvem som helst.
Vis hele sitatet...
Man behøver ikke være politi for å skremme bort en voldtektsmann og avverge en voldtekt. Mer folk (militært, politi eller sivilt) i et område vil jeg tro kan forebygge voldtekter. Å gi spesiell autoritet til gardistene er ikke nødvendig, så lenge de er tilstede. Om jeg skulle voldtatt noen, tror jeg at jeg hadde holdt meg unna områder der jeg visste det gikk patruljer og/eller var folk.

Når Garden sier de har ressurser, og er villige til å stille opp, syns jeg det er en dårlig avgjørelse av politiet å takke nei. Jeg tipper en av hovedgrunnene til at de takker nei er autoritetsspørsmålet. Hvor mye autoritet skal man gi til folk som er soldater, som ikke nødvendigvis har de rette forutsetningene for å ta beslutninger i gitte situasjoner?

Man behøver som sagt ikke å gi gardistene mer autoritet enn Ola Nordmann. I-styrken på Sunnmøre har for eksempel sosialpatruljer i diverse byer, uten at de har autoritet til å legge folk i bakken av den grunn.

Man behøver ikke gi spesielle dispansasjoner. Det viktigste er at de er tilstede. Jeg tror det kan utgjøre en forskjell i det gitte området. De er jo uansett rett i nærheten?
Etter min mening har det ikke noe å gjøre med HVEM som partuljerer, så lenge det er nok folk rundt omkring så vil antallet voldtekter bli redusert. Folk voldtar ikke på åpen gate.
Så ser ikke helt hvorfor det blir takket nei.
På hvilken måte kunne det vært dumt med noen soldater med en Walkie-talkie patruljerende? Ev. Sivilt kledd?
Sitat av r0bin Vis innlegg
Nå har da Garden (dog kun vaktkommandøren) begrenset politimyndighet på lik linje med f.eks. MP.

Og hvorfor takker politiet nei? Garden går da allerede patruljer i slottsparken på nattestid, og hvis de har mulighet til å øke hyppigheten av patruljene for å gjøre parken tryggere må da vel det bare være bra!?
Vis hele sitatet...
Garden skal passe på slottet og militært område, de har ingen myndighet utover det.
Oops, Ninjae'd by Thomasf..
Nå vet jeg ikke, men jeg som en vanlig borger må da ha lov til å klinke til en kar som voldtar noen å slippe unna uten straff? Det er jo bare sykt om det er noe annet, så derfor om du setter inn garden ( selvom di ikke har mer makt en oss borgere ) ville de fortsatt gjort gatene mye tryggere.
Sitat av AmundK Vis innlegg
Folk voldtar ikke på åpen gate.
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/2011/11/01/n...grep/18840563/
Sitat av stagg Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja, men å ha flere folk i gatene er noe helt annet enn å ta ressurser fra garden og bruke dem til politiets oppgaver. Garden er ikke under kommunens kontroll og har andre oppgaver de skal drive med.

Man behøver ikke være politi for å skremme bort en voldtektsmann og avverge en voldtekt. Mer folk (militært, politi eller sivilt) i et område vil jeg tro kan forebygge voldtekter. Å gi spesiell autoritet til gardistene er ikke nødvendig, så lenge de er tilstede. Om jeg skulle voldtatt noen, tror jeg at jeg hadde holdt meg unna områder der jeg visste det gikk patruljer og/eller var folk.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig og alle gardesoldater som vil kan bruke fritiden sin på å patruljere slottsparken så mye de vil.
Når Garden sier de har ressurser, og er villige til å stille opp, syns jeg det er en dårlig avgjørelse av politiet å takke nei. Jeg tipper en av hovedgrunnene til at de takker nei er autoritetsspørsmålet. Hvor mye autoritet skal man gi til folk som er soldater, som ikke nødvendigvis har de rette forutsetningene for å ta beslutninger i gitte situasjoner?

Man behøver som sagt ikke å gi gardistene mer autoritet enn Ola Nordmann. I-styrken på Sunnmøre har for eksempel sosialpatruljer i diverse byer, uten at de har autoritet til å legge folk i bakken av den grunn.

Man behøver ikke gi spesielle dispansasjoner. Det viktigste er at de er tilstede. Jeg tror det kan utgjøre en forskjell i det gitte området. De er jo uansett rett i nærheten?
Vis hele sitatet...
Ja, dette er spørsmål om prinsipper og så fort vi bryter dem så vil det bli diskusjon om temaet i ettertid.

Garden har sine definerte oppgaver de skal utføre og hvis de har så mye penger og menn til overs, samtidig som politiet sliter, så vil det være naturlig å ha en diskusjon om vi kan kutte forsvarsmidler for å stryke politiet.
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Nå vet jeg ikke, men jeg som en vanlig borger må da ha lov til å klinke til en kar som voldtar noen å slippe unna uten straff? Det er jo bare sykt om det er noe annet, så derfor om du setter inn garden ( selvom di ikke har mer makt en oss borgere ) ville de fortsatt gjort gatene mye tryggere.
Vis hele sitatet...
Ja, vi kan jo ha uniformert og bevæpnede soldater marsjerende i gatene, men er det virkelig et samfunn vi vil ha?

Tillater man slike unntak så blir dette fort et spørsmål om frihet vs. kontroll.
Sist endret av Mith; 2. november 2011 kl. 17:46.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Garden skal passe på slottet og militært område, de har ingen myndighet utover det.
Vis hele sitatet...
Nei, og det har jeg heller ikke påstått!

Men slottsparken blir patruljert av Garden allerede, det ligger i instruksen dems. Så hva blir da problemet å øke hyppigheten av denne praksisen?
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, men å ha flere folk i gatene er noe helt annet enn å ta ressurser fra garden og bruke dem til politiets oppgaver. Garden er ikke under kommunens kontroll og har andre oppgaver de skal drive med.
Vis hele sitatet...
Nå står det i artikkelen vi snakker om at de har ressurser til det, om politiet skulle be om det.

Siterer fra artikkelen:
Ifølge sikkerhetsoffiser Geir Løvhaug i Hans Majestet Kongens Garde har vaktene ressurser til å bistå politiet, dersom de blir bedt om det.
Sist endret av stagg; 2. november 2011 kl. 17:47.
Sitat av stagg Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Åja, folk blir visst det, hva er vitsen med å prøve å sette inn mer folk da?

Nei, hvis du leser hele min forrige post, så skjønner du det at jeg mente at antallet voldtekter vil bli redusert noe VELDIG om det nesten alltid var noen ute rundtom i Oslo. Bare fordi det stod noen inkompetente idioter på sidelinja og så på her, så betyr det ikke at det trenger å bli en standard!
Sitat av stagg Vis innlegg
Nå står det i artikkelen vi snakker om at de har ressurser til det, om politiet skulle be om det.

Siterer fra artikkelen:
Ifølge sikkerhetsoffiser Geir Løvhaug i Hans Majestet Kongens Garde har vaktene ressurser til å bistå politiet, dersom de blir bedt om det.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jeg klar over, men det betyr ikke at de kommer til å få det neste år hvis det viser seg at vi gir garden og forsvaret så mye penger at de kan drive med en hel masse oppgaver utenom de pengene er ment å dekke. Da vil jeg heller gi politiet de pengene.
Sitat av Mith Vis innlegg
Da vil jeg heller gi politiet de pengene.
Vis hele sitatet...
Der er vi enige
Sist endret av stagg; 2. november 2011 kl. 17:53.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Garden har sine definerte oppgaver de skal utføre og hvis de har så mye penger og menn til overs, samtidig som politiet sliter, så vil det være naturlig å ha en diskusjon om vi kan kutte forsvarsmidler for å stryke politiet.

Ja, vi kan jo ha uniformert og bevæpnede soldater marsjerende i gatene, men er det virkelig et samfunn vi vil ha?

Tillater man slike unntak så blir dette fort et spørsmål om frihet vs. kontroll.
Vis hele sitatet...

Ja, Garden har helt definerte oppgaver de skal løse, noe dem gjør veldig bra med tanke på hvor lite penger de faktisk har til øvelser. Forslaget fra Garden innebærer minimalt med ekstra midler. De kommer bare til å øke hyppigheten på patruljene til vaktlaget som allerede er på vakt.
Og som de fleste vet, værnepliktige har ikke betalt overtid eller natttilegg.

Helt enig med det siste du sier, vi skal ikke ha soldater i gatene i fredstid. Men det er jo ikke det forslaget til Garden går ut på, så dette blir ikke et unntak, det blir allerede praktisert og det har det gjort i ganske mange år.
Sist endret av r0bin; 2. november 2011 kl. 17:54.
Jeg likte tanken med en gang jeg hørte det på radio, men tror det er bedre å overlate dette til politiet i første omgang. Evt sette inn garden om ikke politiet klarer å ordne opp i disse forferdelige problemene som bare blir verre og verre.
Hva skjer med verden?
Sitat av D.Wilson Vis innlegg
Hva skjer med verden?
Vis hele sitatet...
Hva er det som ikke skjer med verden? Dommedagen er nær, vi er alle dau innen 24 timer.
Sist endret av stagg; 2. november 2011 kl. 18:05.
Ikke det at jeg noen gang ser på TV2 nyhetene men nyhetskanalen stod tilfeldigvis på i går mens jeg satt foran Das datamaskin.

Først et innslag om 150 politistudenter i Oslo som var uten jobb etter endt utdanning. Litt senere er det et innslag om storberget som sier han ønsker å hente inn politifolk fra distriktene og til Oslo. Han påstår også at det vil ha en preventiv effekt på kriminaliteten i disktriktene... Jaha?

Jenter kan også gjøre noe, f eks. ta med seg en stor kniv, tazer, skytevåpen osv. når man går ute seint på kvelden.

Hadde jeg vært jente og det var stor risiko for at jeg ble voldtatt når jeg beveget meg ute hadde jeg hvert fall ikke stolt på myndighetene. Jeg hadde skaffet meg beskyttelse akkurat som om jeg var under større risiko for å miste liv og helse osv.

Hvem hadde ikke gjort det`?
Sist endret av Skatteetaten; 2. november 2011 kl. 18:17.
Ser ingen sammenheng med at garden skal begynne aa patrulere. Det er som aa sende ut SFO vikarer.

MP, natteravn, rode kors o.l... that makes sense.. Naa skal ikke garden blande seg altfor mye her..
Jenter kan også gjøre noe, f eks. ta med seg en stor kniv, tazer, skytevåpen osv. når man går ute seint på kvelden.
Vis hele sitatet...
Ingen god plan spør du meg.
Kan tenke meg at jenter flest vil nøle med å bruke slike våpen i en gitt situasjon, og vips blir midlene brukt imot offeret istedenfor.

Edit:
Da med fokus på stor kniv og skytevåpen.
Sist endret av Palarie; 2. november 2011 kl. 18:25.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Selvfølgelig og alle gardesoldater som vil kan bruke fritiden sin på å patruljere slottsparken så mye de vil.
Vis hele sitatet...
Men at en offiser får bruke 1 time av fritiden deres til å gå organiserte patruljer blir for mye?
Sitat av Mith
Ja, dette er spørsmål om prinsipper og så fort vi bryter dem så vil det bli diskusjon om temaet i ettertid.
Vis hele sitatet...
Så la diskusjonen komme. Vi bryter et prinsipp, ser hvordan det går, og tar det til etterretning. I verste fall lærer vi av opplevelsen.
Sitat av Mith
Garden har sine definerte oppgaver de skal utføre og hvis de har så mye penger og menn til overs, samtidig som politiet sliter, så vil det være naturlig å ha en diskusjon om vi kan kutte forsvarsmidler for å stryke politiet.
Vis hele sitatet...
Vi kan ikke heller sende ut et ekstra par øyne fra desember og slippe fem år med byråkrati?
Sitat av Mith
Tillater man slike unntak så blir dette fort et spørsmål om frihet vs. kontroll.
Vis hele sitatet...
Ingen blir fratatt frihet i dette tilfellet. Det er heller frihet som ivaretas ved at folk kan føle mer trygghet i et visst område. Å frastå fra å gjennomføre slike tiltak basert på en _idé_ om at flere gjennomføringer av lignende _kanskje_ ville medført en dårlig utvikling er rimelig pessimistisk, og begrenser handlekraften i samfunnet betraktelig. Man må kunne behandle situasjoner individuelt, og det kan vi i 2011.
Sist endret av thomasf; 2. november 2011 kl. 18:56.
Jeg forstår godt prinsippet om å skille på ulike ansvarsområder for garden og politiet, og problematikken som oppstår når dette blandes om hverandre. Vi kan selvsagt ikke benytte oss av militæret hver gang politiet har knappe ressurser, men allikevel synes jeg at dette tilfellet blir i overkant byråkratisk.

Det er ikke snakk om å sende soldater ut i gatene, men snarere om å litt hyppigere patruljere et område som allerede er under oppsyn av garden. Det vil ikke si at garden overtar politiets ansvar. De vil ikke få noen utvidede rettigheter, og de vil ikke oppføre seg noe annerledes enn om det skulle oppstå en situasjon på en av de allerede faste rundene deres. De går jo rundt der fra før av, og de har jo som alle andre her i landet anledning til å avverge et overfall om de skulle bli vitne til et. Forskjellen er at de med rett kan bære våpen, noe som i verste fall kan få fatale konsekvenser, men så lenge de holder seg i Slottsparken og på andre militære områder, så ser jeg ikke noe galt i at de intensiverer aktiviteten litt.

Det handler tross alt om en gjeng som uansett bruker mesteparten av tiden sin på å stå bom stille. Det er med andre ord ikke et ressursspørsmål, og det handler slik jeg ser det strengt tatt heller ikke om å overta politiets arbeid.
Jeg ser helt klart problemet med å bruke soldater til politiets oppgaver, og er sterkt i mot det så fremst det ikke er snakk om en unntakstilstand - morsomt nok så kan det jo ikke være langt unna unntakstilstand i Oslo om retorikken til media og enkelte politikere skal få bestemme . Akkurat i dette tilfellet ser jeg dog ikke helt det store problemet med å la Garden patruljere, på det premisset at det ikke går utover noen av deres andre oppgaver og at det bare er en positiv bieffekt av å øke hyppigheten av patruljer som ville funnet sted allikevel.

Selv om jeg tviler på at Garden - eller noen annen gren av Forsvaret for den saks skyld - har for mye midler å rutte med og dermed har penger som kunne/burde forsterket politiet, så er det nå en gang snakk om strakstiltak. Overføring av penger må nødvendigvis skje via statsbudsjettet og jeg tror alle er innforstått med at det er en svært møysommelig prosess.

Det virker som et greit tiltak fra Forsvaret, deres tilstedeværelse vil skape trygghet i det respektive området og det later til at det vil kreve minimalt med ressurser fra deres side. I noen tilfeller er det ikke fornuftig å følge prinsipper, og dette ser for meg ut til å være et slikt tilfelle.
Jeg gjentar som flere over meg, da dere ikke later til å gidde å lese mer enn ett inlegg:

Om garden intensiverer patruljene sine koster ikke dette noe ekstra. En menig for nøyaktig 0 kroner mer i løpet av førstegangstjenesten om han må patruljere dobbeøt så mye. Kjipt for soldatene, men det koster ikke penger.
I forhold til å overta politiets oppgaver kan man jo si ay dette skjer ikke, men det er vel egentlig på tide at noen gjør noe. Politiet fikk det ikke til.
Snart må vi vell starte vår egen superhelt gjeng og patruljere Oslo selv!
Tha Freak force!
Selv om jeg i praksis er for at garden skal få patruljere slottsparken for å forhindre at voldtekter skje så tror jeg at det er flere grunner til at politiet sier nei til forslaget.

Vi lever i Norge, et av de mest velfungerende demokratiene i verden. Vi lever i en politistat, ikke en militærstat og akkurat det imaget synes jeg er noe vi burde beholde. Jeg tror at det imaget ville blitt svekket hvis det militære skulle fått større rettigheter og tilstedeværelse i samfunnet som opprettholder av loven, jeg tror mye av det dreier seg om politikk og ikke nødvendigvis "flere ressurser" innad i politiet.
Sitat av Tihi Vis innlegg
Vi lever i en politistat, ikke en militærstat og akkurat det imaget synes jeg er noe vi burde beholde.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du bør slå opp ordet politistat før du baserer flere argumenter på det begrepet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Politistat
jeg skjønner ikke hvordan mere synlig politi eller patruljerte gater skall løse dette problemet, selfølgelig vill ingen voldta mens noen står å ser på. men hovedproblemet her er vell heller "hvordan skall vi håndtere de som er så syke i hode at de tyr till voldtekt" samfundet som helhet har ett ansvar her.
Haha, jeg forstår politiet! Garden gjemmer seg jo under senga så fort voldtektsalarmen går.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg tror du bør slå opp ordet politistat før du baserer flere argumenter på det begrepet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Politistat
Vis hele sitatet...
Hehe, ser den. Blandet begreper da jeg knotet sammen forrige innlegg
Jeg er helt enig med Mith at dette handler om prinsipper. Garden er en del av Forsvaret og skal dermed ikke brukes mot sivile borgere i fredstid. Jeg har likevel ingen innvendinger mot at frivillige organisasjoner, private vaktselskaper eller andre tar i et ekstra tak.

Derimot vil det ikke være noen prinsipiell forskjell på å sette inn Garden eller Telemarks Bataljon. Forsvaret skal ikke løse politiets oppgaver. EOD.
Sitat av juster Vis innlegg
Jeg er helt enig med Mith at dette handler om prinsipper. Garden er en del av Forsvaret og skal dermed ikke brukes mot sivile borgere i fredstid. Jeg har likevel ingen innvendinger mot at frivillige organisasjoner, private vaktselskaper eller andre tar i et ekstra tak.

Derimot vil det ikke være noen prinsipiell forskjell på å sette inn Garden eller Telemarks Bataljon. Forsvaret skal ikke løse politiets oppgaver. EOD.
Vis hele sitatet...
Beklager å skuffe deg, men de tre bokstavene der avslutter ikke diskusjonen.

Det er nemlig en stor prinsipiell forskjell på de to sakene du setter opp mot hverandre her. Her er det ikke snakk om å sette inn militære styrker mot sivile borgere, men om å la garden, som allerede er ansvarlig for vakthold i slottparken, gå noen ekstra runder på kveldene. Rundene går de allerede, og om de snubler over en situasjon, så vil de pr. dags dato uansett måtte håndtere det på et vis. De vil ikke bli stående og se på fordi sivile saker ikke angår dem. Forslaget fremmer dermed ingen brudd på prinsippet du forsvarer, med mindre du mener at prinsippet allerede er brutt slik ting fungerer i dag.

Som sagt, problematikken med å blande politiets og militærets arbeidsoppgaver er åpenbare, men jeg har fortsatt til gode å se et eneste godt argument for at dette er et slikt tilfelle. Frem til slike argumenter foreligger, så virker det for meg som om vurderingen politiet gjør her, i all hovedsak er av frykt for å miste ansikt. Denne saken har blitt såpass blåst opp nå, og politiet samt justisdepartementet har fått såpass mye kritikk, at jeg tror politiets ledelse ville ansett det som et stort nederlag om det skulle vise seg at garden klarte å snu på statistikk som politiet stadig sliter med.
Sitat av juster Vis innlegg
Garden er en del av Forsvaret og skal dermed ikke brukes mot sivile borgere i fredstid.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke så mye mer å tilføye i forhold til argumentene som støtter dette forslaget, men i dette tilfellet vil jeg vel heller si at Garden hadde blitt brukt for sivile borgere i fredstid.

Å la Garden ta seg en ekstra runde eller to i parken sin ville på alle måter vært et kostnadseffektivt mottiltak mot voldtekstsbølgen som er, og ikke minst et tiltak som kan iverksettes rimelig kjapt.
Sist endret av Ezukiel; 2. november 2011 kl. 21:50.
Sitat av juster Vis innlegg
Jeg er helt enig med Mith at dette handler om prinsipper. Garden er en del av Forsvaret og skal dermed ikke brukes mot sivile borgere i fredstid. Jeg har likevel ingen innvendinger mot at frivillige organisasjoner, private vaktselskaper eller andre tar i et ekstra tak.

Derimot vil det ikke være noen prinsipiell forskjell på å sette inn Garden eller Telemarks Bataljon. Forsvaret skal ikke løse politiets oppgaver. EOD.
Vis hele sitatet...

Du må jo skille mellom vanlige uskyldige borgere og voldtektsmenn?
Hva er egentlig problemet med at militæret hjelper til.
Når politiet ikke gjør jobben og de takker nei til hjelp hvem skal da hindre disse onde skapningen i fucke upp enda et kvinnelig liv.

Ga deg Kp ved en feil.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Du må jo skille mellom vanlige uskyldige borgere og voldtektsmenn?
Vis hele sitatet...
Det er viktig å ikke blande kortene her. Lovbrytere er også sivile, så vi kan ikke bruke det som argument for å la militæret gripe inn. Isåfall ville jo militæret kunne overta politiets rolle i sin helhet, og da er vi på villspor.
Sist endret av mentalmelt; 2. november 2011 kl. 22:59.
Sitat av nimr0z Vis innlegg
Men parkeringsvakter har mer makt mener du? Nei, men de får likevel jobben sammen med politiet. Helt ulogisk at garden, som har mannskap nok, ikke får lov til å patruljere ekstra i slottsparken og rundt slottet i helgene spør du meg.
Hva skade kan det vel gjøre å sette inn ekstra bemanning? Selv om de ikke har mer makt enn vanlige folk vil det fortsatt være en viss sikkerhet i at de patruljerer.
Vis hele sitatet...
Det er da ingen som sier at garden ikke FÅR LOV til å patruljere. De kan gjøre akkurat hva de vil uavhengig av politiet....
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Det er da ingen som sier at garden ikke FÅR LOV til å patruljere. De kan gjøre akkurat hva de vil uavhengig av politiet....
Vis hele sitatet...
Det stemmer nok ikke helt. På samtlige øvelser jeg har vært på i Forsvaret, har politiet vært involvert, eller i det minste kontaktet. Så sant vi skal være i nærheten bebygget område, må politiet i det minste være informert om at vi er der. Grunnen til det er nok at folk gjerne vil vite hva som skjer når åtte mann med våpen rusler rundt utenfor huset deres, og da er politiet helt naturlig å kontakte.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Beklager å skuffe deg, men de tre bokstavene der avslutter ikke diskusjonen.

Det er nemlig en stor prinsipiell forskjell på de to sakene du setter opp mot hverandre her. Her er det ikke snakk om å sette inn militære styrker mot sivile borgere, men om å la garden, som allerede er ansvarlig for vakthold i slottparken, gå noen ekstra runder på kveldene. Rundene går de allerede, og om de snubler over en situasjon, så vil de pr. dags dato uansett måtte håndtere det på et vis. De vil ikke bli stående og se på fordi sivile saker ikke angår dem. Forslaget fremmer dermed ingen brudd på prinsippet du forsvarer, med mindre du mener at prinsippet allerede er brutt slik ting fungerer i dag.

Som sagt, problematikken med å blande politiets og militærets arbeidsoppgaver er åpenbare, men jeg har fortsatt til gode å se et eneste godt argument for at dette er et slikt tilfelle. Frem til slike argumenter foreligger, så virker det for meg som om vurderingen politiet gjør her, i all hovedsak er av frykt for å miste ansikt. Denne saken har blitt såpass blåst opp nå, og politiet samt justisdepartementet har fått såpass mye kritikk, at jeg tror politiets ledelse ville ansett det som et stort nederlag om det skulle vise seg at garden klarte å snu på statistikk som politiet stadig sliter med.
Vis hele sitatet...
Takk for et godt tilsvar. Jeg ser argumentene dine og er selvfølgelig helt enig i at Garden skal ta tak i situasjoner de "snubler over".

Samtidig mener jeg fortsatt det prinsipielle problemet ligger i formålet med økt patruljering. Dersom formålet med økt patruljering hadde vært knyttet opp mot Gardens ansvarsområde, ville ikke dette være noe problem.

Problemet, slik jeg ser det, oppstår når en økt patruljering forsvares med formål om å løse oppgaver innen politiets ansvarsområde.

Sett på en annen måte: La oss tenke oss at nedre del av Bogstadveien var svært belastet med volds- og vinningskriminalitet i helgene. Ville det da være riktig å utvide Gardens geografiske ansvarsområde for å løse dette ordensproblemet?

Dersom de "snubler over" kriminalitet skal de selvfølgelig bryte inn og rapportere videre, men jeg synes det blir feil å sette inn 18-19 år gamle gardister med et spesifikt formål å løse politiets oppgaver.

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Du må jo skille mellom vanlige uskyldige borgere og voldtektsmenn?
Hva er egentlig problemet med at militæret hjelper til.
Når politiet ikke gjør jobben og de takker nei til hjelp hvem skal da hindre disse onde skapningen i fucke upp enda et kvinnelig liv.

Ga deg Kp ved en feil.
Vis hele sitatet...
Problemet er nettopp at de er en del av Forsvaret. Selv om intensjonene er svært gode er jeg prinsippielt imot å sette inn deler av Forsvaret for å løse sivile saker. Jeg mener vi da krysser en grense og bryter med et viktig demokratisk prinsipp.

Narkotikasalg langs Akerselva er også et stort samfunnsproblem. Ville det være riktig å sette inn deler av Forsvaret her for å løse dette problemet? Jeg tror ikke det.

På den andre siden er jeg selvfølgelig enig i at alle gode krefter må settes inn for å sette en stopper for denne bølgen av voldtekter. Jeg stiller meg svært positiv til at frivillige organisasjoner, natteravner, parkeringsvakter, sjenkekontrollører tar i et ekstra tak og stiller opp. Alle bortsett fra Forsvaret, nettopp fordi de er Forsvaret.
Sitat av Bruflat Vis innlegg
Snart må vi vell starte vår egen superhelt gjeng og patruljere Oslo selv!
Tha Freak force!
Vis hele sitatet...
Im in.. Men fra spøk til alvor, så er faktisk dette et scenario. Hadde dette vært i min hjemby skal du ikke se bortifra at vi hadde samlet oss å tatt noen runder om kvelden.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av juster Vis innlegg
T

Problemet, slik jeg ser det, oppstår når en økt patruljering forsvares med formål om å løse oppgaver innen politiets ansvarsområde.
Vis hele sitatet...
Hvilket problem oppstår her mener du?
Det er du som lager denne problematikken. Du bommer med argumentasjonen din litt, for jeg trur de aller fleste er enige i at vi ikke skal bruke forsvaret til politiets oppgaver. Men jeg mener at dette prinsippet ikke blir brutt i denne situasjonen og hvis du mener det så er det allerede brutt.

Garden patruljerer allerede dette området og hadde patruljen kommet over et voldtektsforsøk i kveld så hadde de stoppet dette.
Forslaget til Garden var kun å øke hyppigheten av disse patruljene som blir allerde blir gått og vil dermed øke sannsynligheten å avverge en voldtekt.

Så hva er det beste/værste som kan skje:
Beste - Avverge en voldtekt. (Noe som er bra, uansett om det er nattravnene, politiet eller forsvaret som gjør det.)
Værste - Gardistene får noe mindre søvn og må gå noen meter ekstra.
Sitat av Palarie Vis innlegg
noen her som er interessert i å utdype teorier på politiets logikk i denne saken?
Vis hele sitatet...
De er vell for skinnhellige til å ta imot hjelp..
Sitat av juster Vis innlegg
Takk for et godt tilsvar. Jeg ser argumentene dine og er selvfølgelig helt enig i at Garden skal ta tak i situasjoner de "snubler over".

Samtidig mener jeg fortsatt det prinsipielle problemet ligger i formålet med økt patruljering. Dersom formålet med økt patruljering hadde vært knyttet opp mot Gardens ansvarsområde, ville ikke dette være noe problem.

Problemet, slik jeg ser det, oppstår når en økt patruljering forsvares med formål om å løse oppgaver innen politiets ansvarsområde.
Vis hele sitatet...
Jeg ser argumentet med motiv, og har ventet på at noen skal bruke det. Det er et berettiget spørsmål å reise, men allikevel mener jeg det er alt for byråkratisk til å lene seg på, når de rent praktiske forholdene er helt uproblematiske. Problemet her er 100% fiktivt. En kan begrunne økt patruljering med et ønske fra Garden om å opprettholde ro og orden rundt slottet, noe som er i Gardens interesse siden de da vil være i bedre stand til å ivareta den generelle sikkerheten på området. Dette tror jeg forsåvidt Garden kan avgjøre helt selv. At de spør Politiet er av ren respekt og høflighet.

Sitat av juster Vis innlegg
Sett på en annen måte: La oss tenke oss at nedre del av Bogstadveien var svært belastet med volds- og vinningskriminalitet i helgene. Ville det da være riktig å utvide Gardens geografiske ansvarsområde for å løse dette ordensproblemet?
Vis hele sitatet...
Nei, naturligvis ikke. Garden har ansvar for sikkerhet i slottsparken, samt militære områder. Ikke bogstadveien.

Sitat av juster Vis innlegg
Dersom de "snubler over" kriminalitet skal de selvfølgelig bryte inn og rapportere videre, men jeg synes det blir feil å sette inn 18-19 år gamle gardister med et spesifikt formål å løse politiets oppgaver.
Vis hele sitatet...
Som sagt, formålet kan tolkes i flere retninger, og for de som kritiserer forslaget vil det være naturlig å se på det som at Garden foreslår å løse Politiets oppgaver. Jeg mener dette er å skyte seg selv i foten. La oss heller se litt pragmatisk på det:

Vi har et høyst reelt problem, her og nå. Vi har ressurser å sette inn, kostnadsfritt. En enkel formulering av formålet, som for eksempel det å besitte en god oversikt over aktivitet rundt slottet, er alt som skal til. Vi skal ikke sende ut gardister for å pågripe lovbrytere, men for å ivareta ro og fred på området, hovedsakelig gjennom passiv tilstedeværelse.

Helt ærlig. Tror du dette forslaget er en trussel mot prinsippet vi snakker om? Jeg forstår utgangspunktet ditt, men jeg synes som sagt det har lite reell tyngde når vi ser på de faktiske forholdene. Det er ingen fare for at dette kunne utviklet seg til ukontrollerte brudd på viktige prinsipper.
@mentalmelt: Jeg er helt enig i at dersom argumentet hadde vært at Garden skulle bedre rutinene inne sitt eget ansvarsområde, ville ikke dette vært noe problem i det hele tatt. Det rent praktiske har jeg ikke noe imot. Det er motivet bak tiltaket som er mitt problem.

OK argumentasjon: Garden finner ut (på egenhånd) at de trenger hyppigere patruljer for å hindre uønskede elementer, da de anser Slottsparken som sitt ansvarsområde.

Ikke OK argumentasjon: Garden ser at dette er en politioppgave, men tilbyr ressurser for å løse problemet.

Jeg tror du ser poenget mitt, selv om en del andre her inne kanskje ikke ser det med en gang. Og nei, jeg tror ikke et slik tiltak vil utvikle seg til ukontrollerte brudd på et viktig prinsipp. Men jeg mener det vil være et faktisk brudd på prinsippet (om enn veldig lite).

Garden skyter seg selv i foten, etter min mening, med å gå ut slik de gjør. Her belyser de et problem politiet ikke har ressurser til å løse, og tilbyr seg å løse det ved å sette inn ledige ressurser. De skulle bare iverksatt egne tiltak innenfor eget ansvarsområde uten videre seremoni. Spørsmålet om rolleblanding mellom politi/Forsvar er det etter min mening Garden som legger opp til selv når de går ut i media på den måten.

Så kan du si at dette er flisespikkeri fra min side, og der er jeg helt enig :-)
Sist endret av juster; 3. november 2011 kl. 19:55.