Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 5033
På en episode av The Dudesons, så hadde de en konkurranse om førstemann å bli arrestert. Da gjorde de flere morsomme ting som feks. å danse naken i ballerinakostyme foran en politibil. De endte opp med bøter og en ble arrestert. Det jeg lurer på er hva skjer om de ikke hadde ID og nekter å si hvem de er. Hva kan politiet gjøre da? Hvordan kan de da gi dem bot?
Sist endret av Obi von Knobi; 24. mai 2010 kl. 19:55.
Politiet holder de inntil de kan finne ut hvem de er.
Trådstarter
3 0
Så hvis du er i andre enden av landet du bor i og nekter slik at de ikke kan finne ut hvem du er, så kan du i teorien være fengslet resten av livet? Si at noen har begått et lite lovbrudd, dvs. ikke et mord eller væpnet ran, men for eksempel stjålet en bil, hvor lang tid hadde det gått før de slapp h*n om de ikke fant ut identiteten?
hvor lenge gidder du egentlig sitte i varetekt for en mindre alvorlig hendelse fordi du ikke vil oppgi hvem du er?

Politiet finner vel stort sett ut identiteten din uansett, rart med hvordan man setter spor etter seg...
All den tid det er en kriminell handling i seg selv å ikke oppgi navn til politiet, og de må da anta at det er en grunn til at du ikke gjør det (ie, du er ettersøkt el) så kan du bli sittende inntil de finner ut hva du heter.
så i praksis har det en strafferamme på livstid å nekte å identifisere seg for politiet? (forusatt at de ikke finner ut hvem du er selv om dette er usansynlig i "lille" norge)
Vanlige regler gjelder vel for fengsling, så du må isåfall bli idømt varetektsfengsling og deretter bli dømt for å ha nektet å oppgi hvem du er. Jeg tviler på at du vil bli dømt til livsvarig fengsel for dette

Uansett finner nok politiet ut hvem du er ganske raskt. Døde folk pleier heller ikke ville si hva de heter, men de blir som regel identifisert allikevel.
er ingen som blir dømt til livsvarig fengsel, derfor jeg sa i praksis. de kan jo holde deg der til du blir identifisert (jeg forutsatte at du ikke blir det) så hvis de orker den endeløse mølla og personen ikke ser ut til å bekymre seg nevneverdig over å bo på celle på ubestemt tid.. shrug
Sitat av Seppo Vis innlegg
er ingen som blir dømt til livsvarig fengsel, derfor jeg sa i praksis. de kan jo holde deg der til du blir identifisert (jeg forutsatte at du ikke blir det) så hvis de orker den endeløse mølla og personen ikke ser ut til å bekymre seg nevneverdig over å bo på celle på ubestemt tid.. shrug
Vis hele sitatet...
Som sagt, så regner jeg med at vanlige regler for fengsling gjelder. Det er ikke lov å holde noen innesperret på ubestemt tid uten dom, så nei, man kan ikke få "livstid" for å nekte å si hvem man er. Hverken i teori eller praksis.
men da motsier du jo meitemark som rett over her sier at du kan bli sittende til de finner ut hvem du er, må vel kanskje finnes noe mellomting i form av noe kompliserte paragrafer. hum, frister ikke å navigere mer i lovdata for øyeblikket, det er stukete xD

forutsettning er fortsatt at de ikke vet hvem du er og du nekter å si det, må de slippe deg til slutt da?
Sist endret av Seppo; 26. mai 2010 kl. 14:24.
Det hele kommer antakelig an på forseelsen og hvor mye politiet gidder dille med det. Har du rappa ett eple fra den lokale grønnsakshandleren tipper jeg du er ute på noen timer... Ved mer alvorlige forseelser vil du nok bli varetekts-fengslet. Her kan du idømmes fengsling i 4 uker av gangen. Hvor lenge dette pågår derimot er det ingen som kan si, da du bare blir dømt til 4 nye uker dersom politiet ikke er fornøyd med infoen de har fått tak i.

Så for å besvare spørsmålet ditt - Ja, du kan, i teorien, sitte hele livet ditt i varetektsfengsling. Igjen, så kommer det nok helt an på forseelsen. Springer du naken gjennom storgata er du antakelig ganske kjapt ute igjen. Dreper du noen får nok pipa en annen lyd.
Neutral Good
Mith's Avatar
Selv om du holder kjeft så er det kanskje noen på utsiden som savner deg og da er det jo naturlig å gå til politiet...
jo , jo, de finner alltids ut av hvem du er tilslutt, selv han kineseren(?) som de fant sovende på en benk i slottsparken fikk de sendt tilbake til slutt, men han satt leeenge før de kom så langt.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Som sagt, så regner jeg med at vanlige regler for fengsling gjelder. Det er ikke lov å holde noen innesperret på ubestemt tid uten dom, så nei, man kan ikke få "livstid" for å nekte å si hvem man er. Hverken i teori eller praksis.
Vis hele sitatet...
Man kan vel ikke dømme folk uten å vite hvem de er?
Er ikke det forresten en begrensing på hvor lenge du kan være i arresten? (Fyllearrest)
Sist endret av KRS93; 6. mai 2011 kl. 11:26.
Dette her sporer litt av saken, men siden topicen passer så bra så spørr eg uansett.

Her for et års tid siden ble en venninde av meg arrestert, og grunnen til at hun ble det, var at hun gikk i gata uten ID på seg.
Og siden hun begynte og diskutere på dette så endte hun såklart opp med håndjærn på ryggen og en tur til politistasjonen.

Mitt spørsmål, har de lov til og gjøre dette? Det er jo ingen plikt og gå med ID på seg i Norge er det vel?

Grunnen til at hun ble stoppet i førsteomgang var for offentlig drikking, der hun fikk valget om og helde ut drikka, eller få bot, da helte hun den ut selfølgelig..
Det var etter det hun ble spurt etter ID. Og nei det er ikkje snakk om en mindreåring, hun er godt over 20.
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Dette her sporer litt av saken, men siden topicen passer så bra så spørr eg uansett.

Her for et års tid siden ble en venninde av meg arrestert, og grunnen til at hun ble det, var at hun gikk i gata uten ID på seg.
Og siden hun begynte og diskutere på dette så endte hun såklart opp med håndjærn på ryggen og en tur til politistasjonen.

Mitt spørsmål, har de lov til og gjøre dette? Det er jo ingen plikt og gå med ID på seg i Norge er det vel?

Grunnen til at hun ble stoppet i førsteomgang var for offentlig drikking, der hun fikk valget om og helde ut drikka, eller få bot, da helte hun den ut selfølgelig..
Det var etter det hun ble spurt etter ID. Og nei det er ikkje snakk om en mindreåring, hun er godt over 20.
Vis hele sitatet...
Oppga hun korrekt personalia da?
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Oppga hun korrekt personalia da?
Vis hele sitatet...
Det rakk hun ikkje og gjøre før hun var på stasjonen. De spurte om hun hadde ID på seg, hun sa nei, og da ville de ha henne med på stasjonen. Da begynte hun og protestere på det, siden hun mente på at det ikkje var leg plikt på gata i Norge, og da var det håndjern neste. Syke greier spørr du meg.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Det er da ikke så voldsomt rart at hun blir tatt med ned på stasjonen da. Er det vanlig der du bor å dra ut i byen uten legitimasjon? Om jeg hadde vært politimann og noen sa de ikke hadde legitimasjon på seg(etter å ha blitt tatt for offentlig drikking), ville jeg også reagert, og trodd det var noe mer bak. Jeg hadde tolket det som et forsøk på å skjule sin identitet. Mest sannsynlig gjorde politiet det de gjorde for å finne ut identiteten til jenta, ikke noe mer.
Var ute med en kompis så stoppa politietoss siden han idioten hadde på tåkelys og nærlys og sefølgelig så hadde jeg ikke legitimasjon på meg siden han ringte meg seint så stakk jeg ut for å se på bilen hans

Politiet stopper oss, hun politidama spør meg om legitimasjon jeg sier " nei har ikke det med meg " så sier hun bare " ok " og hadebra lol?
Det er ikke legitimasjonsplikt i den forstand at du må produsere et offentlig godkjent id-kort, men tjenestemannen (eller kvinnen) skal være fornøyd med den identifiseringen (som står i forhold til hvorfor de har et tjenestlig behov til å få vite det).

Hvis du er passasjer i en bil som ikke gjør spesielt mye galt så er det ikke så fryktelig farlig hvis du tilsynelatende svarer helt normalt for deg og det ikke er noe annet som reiser mistanke.
Er du derimot i en polskbil i et område med mange innbrudd og det kan være interessant å finne deg igjen siden så holder det nok ikke å si at du heter "Prawo Jazdy" og finne på en fødselsdato…
Sist endret av MrBlaine; 6. mai 2011 kl. 13:07. Grunn: fornorskning
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Dette her sporer litt av saken, men siden topicen passer så bra så spørr eg uansett.

Her for et års tid siden ble en venninde av meg arrestert, og grunnen til at hun ble det, var at hun gikk i gata uten ID på seg.
Og siden hun begynte og diskutere på dette så endte hun såklart opp med håndjærn på ryggen og en tur til politistasjonen.

Mitt spørsmål, har de lov til og gjøre dette? Det er jo ingen plikt og gå med ID på seg i Norge er det vel?

Grunnen til at hun ble stoppet i førsteomgang var for offentlig drikking, der hun fikk valget om og helde ut drikka, eller få bot, da helte hun den ut selfølgelig..
Det var etter det hun ble spurt etter ID. Og nei det er ikkje snakk om en mindreåring, hun er godt over 20.
Vis hele sitatet...

Og nå lager jeg tråden enda mer offtopic, men jeg MÅ bare spørre:
Er ikke det en form for forsøpling å helle ut drikke på et offentlig sted?
Svigermors drøm
colabox's Avatar
er regn forsøpling?

neida. De heller det somregel i kummer/kummelokk da
Her i området så får vi somregel det valget, og de reagerer ikkje på det im vi bare tømmer det utover fortauet eller noe. Vet ikkje hvordan det er andre steder men.
Politiet hadde jo saken med mr x som de fant på gata i oslo. Han var kineserer mener jeg og huske og de kunne ikke finne ut hvem han er og jeg tror han sitter i varetekt enda
▼ ... noen uker senere ... ▼
Du har plikt til å opplyse navn, adr og personnr til politiet når de spør om det. Du har ikke plikt til å ha id med deg, men hvis du nekter å oppgi personalia til politiet har de rett til, og kommer til, å ta deg med inn til stasjonen inntil din identitet er fastslått. Siden det er straffbart å nekte å opplyse hvem du er overfor politiet, vil du også bli ganske hardt bøtelagt for det. Du har derimot ikke plikt til å opplyse pin-kode på mobilen din etc, uansett hva politiet sier om den saken... Håper dette hjelpe litt :-)
Dersom du nekter å oppgi identitet, kan politiet arrestere deg til de finner ut av det.
I saker hvor mennesker har nektet å oppgi identitet eller mistet hukommelsen går politiet ut med bilde i media for å finne ut hvem h*n er.

Hvem er dette?
Det lurer på politiet på. Kan du hjelpe dem? - "Han nekter å oppgi sin identitet til politiet."


TØNSBERG: Denne mannen vet ikke hvem han er. Politiet ber publikum om hjelp.

Jente funnet på Manhattan - vet ikke hvem hun er
For å oppsummere litt:

Som nevnt flere ganger i tråden har man plikt å opplyse navn til politiet. Dersom du ikke oppgir korrekt personalia til politiet eller de har grunn til å tvile på det du opgir kan én av to ting skje:

1: du innbringes etter politilovens § 8 i inntil fire timer.

2: du har uansett brutt plikten om å opplyse personalia til politiet etter straffeloven § 333 og kan pågripes etter straffeprosesslovens § 173 ettersom du treffes på fersk gjerning. Du kan i prinsippet holdes inntil du oppgir hvem du er på grunn av faren for bevisforspillelse.