Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 5319
Noen som vet om det er mulig å "sone" bøter du skylder staten?. Jeg har 2 bøter som jeg ikke klarer å betale innen fristen å jeg soner gladelig noen uker i fengsel for å slippe å betale.. Noen som har noen erfaringer på området?
Skal svært mye til for å få lov til å sone. Har du ingen intekt?
Soning er fra statens side absolutt siste utvei. De vil heller sette opp autotrekk fra lønna, ta fra BSU-konto og lignede om de kan.

-Zorro
Tror ikke det skal være noe problem å sone isteden for å betale, men det tilsier da at inntekten din er lav nok til å ikke tilfredstille kravene politiet setter på en betaling
Kjedelig om dem kommer å tar bilen din.
Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Soning er fra statens side absolutt siste utvei. De vil heller sette opp autotrekk fra lønna, ta fra BSU-konto og lignede om de kan.

-Zorro
Vis hele sitatet...
jeg backer opp denne.
Koster staten penger å la deg sone, så ingen vinn situasjon.
Klart det. Men har du muligheten til å betale så setter politiet deg ikke inn, du koster staten 66 kr dagen mens du er inne , lykke til!!
Er vel ikke akkurtatt så kurant å ha f.eks 2 uker i fengsel å vise til når du en gang skal ha deg jobb heller..
Sitat av TøffeLuna Vis innlegg
Klart det. Men har du muligheten til å betale så setter politiet deg ikke inn, du koster staten 66 kr dagen mens du er inne , lykke til!!
Vis hele sitatet...
Uten at jeg sitter på noen kilder, så vil jeg tro det er mer enn det?

Mat, strøm, lønn osv.
Det koster ca 1500 kr dagen i snitt å ha en innsatt i fengsel for staten.

Men back til topic: Å sitte inne er ikke så ille. Tv, trening, middag, og litt jobb så dagene går fort. Bare å ta med seg en PS3, noen spill, og slappe av..

Soning er imidlertid siste utvei, tjener du penger, tar dem pengene. Får du dagpenger/trygd, tar dem pengene.
Det er klart det er mer enn 66kroner dagen. Å drifte fengsler er noe av det aller dyreste en stat driver med. Ikke bare taper staten penger fordi det krever sikkerhetsutstyr, mat, bygg, ansatte osv, men de taper også på tapt arbeidstid, verdiskapning og skattepenger som hver innsatt hadde produsert. Pluss på byråkratiet rundt selve rettsapparatet og advokater på begge sider så ser du at fengsler koster samfunnet gigantiske summer, selv om det også fører med seg en del arbeidsplasser.
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Uten at jeg sitter på noen kilder, så vil jeg tro det er mer enn det?

Mat, strøm, lønn osv.
Vis hele sitatet...
Får innsatte lønn? Alltid lurt på dette. Vet at man kan spikre paller osv, men de som ikke gjør en dritt, får de lønn? Eller blir man tvunget til å jobbe?
Ja, man får lønn. Du blir selvfølgelig ikke tvunget til å jobbe, hvordan skulle det fungert i praksis?
Sitat av Fleinaren Vis innlegg
Er vel ikke akkurtatt så kurant å ha f.eks 2 uker i fengsel å vise til når du en gang skal ha deg jobb heller..
Vis hele sitatet...
Det har ingenting å si, det heter subsidiær soning og har ingenting å si angående vandel eller sikkerhetsklareringer.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, man får lønn. Du blir selvfølgelig ikke tvunget til å jobbe, hvordan skulle det fungert i praksis?
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke gjør en dritt i fengsel. Hvorfor skal du få lønn?
Ring statens innkrevningssentral og få de til å sette opp en betalingsplan. Du kan dele disse bøtene opp i ganske mange små deler, slik at du får betalt de. Dette har jeg selv gjort med en fartsbot, ikke noe problem. Da var det en bot på rundt 3000 som ble delt opp i 500-kroners avdrag(jeg var da student).

Som nevnt over er soning kun et alternativ hvis de ikke får inn pengene på noen annen måte.
Sist endret av Bercedes-Menz; 15. september 2010 kl. 22:01.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Hvis du ikke gjør en dritt i fengsel. Hvorfor skal du få lønn?
Vis hele sitatet...
Fordi man har krav på det. Se på det som trygd/dagpenger. Husker ikke helt satsene, men de ligger litt over det man får i førstegangstjeneste iirc.
Sist endret av Mith; 15. september 2010 kl. 22:02.
Sitat av TøffeLuna Vis innlegg
Klart det. Men har du muligheten til å betale så setter politiet deg ikke inn, du koster staten 66 kr dagen mens du er inne , lykke til!!
Vis hele sitatet...
utgiftene på en fange er mer tusenvis av kroner pr døgn. Ikke gratis å bygge fengsel, mate, passe på osv.

Det som skjer hvis du ikke betaler bøter er følgende. Først prøver de å kreve inn eller inndra eiendeler som de ifølge loven kan ta. Bil f.eks lønnstrekk. Lykkes de ikke med dette vil du få innkalling til soning. Enkelt og greit.
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Uten at jeg sitter på noen kilder, så vil jeg tro det er mer enn det?

Mat, strøm, lønn osv.
Vis hele sitatet...
Ja klart det koster mye mye mer. Men nå tenkte jeg mer på hva han får ut av det å det er 66 kr i dagpenger

Fengslet får ca 88 kr i matpenger per fange. + at de betaler for utdanning og annet vis vass, så skal man regne på det blir det mye!

( og det er ikke noe som heter lønning når man sitter inne, men DAGPENGER, som alle har krav på, dersom man gjør noe , man blir trukket en viss sum om man ikke gjør noe, om det er du som ikke gidder ( tilogmed når man er syk) er det fengslet så trekker de ingen ting

Kommer du i et åpen fengsel kommer du til en feriekoloni
kommer du i et lukket fengsel , lykke til.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, man får lønn. Du blir selvfølgelig ikke tvunget til å jobbe, hvordan skulle det fungert i praksis?
Vis hele sitatet...
Jo, innsatte i norske fengsler har det som heter aktivitetsplikt. Det vil si at de enten skal
gå på skole, arbeide i arbeidsdriften eller delta i programvirksomhet. Dette får de betalt
for i form av dagpenger. Varetektsinnsatte har ikke aktivitetsplikt.

Kilde: [1]
Jojo, men det er da ikke det samme som at man blir tvunget til å jobbe. Det høres jo ut som en arbeidsleir.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jojo, men det er da ikke det samme som at man blir tvunget til å jobbe. Det høres jo ut som en arbeidsleir.
Vis hele sitatet...
Om man har krav på dagpenger for å sitte i fengsel. Som man er dømt til grunnet lovbrudd, så er det da for faen ikke for mye forlangt at man jobber for det!
Jo, det er faktisk for mye forlangt, derfor finnes det andre tilbud som feks. skolegang og programmer som feks. sinnemestring, stressmestring og foreldreveiledning for nå nevne noen. Dette får man også betalt for å delta på.
Det heter Kriminalomsorg, ikke Statens organ for hevn og straff.
Prinsippet er at man rehabiliterer med gulerot, ikke straffer med pisk og det viser seg å være en av de meste effektive fengselsystemene verden har sett.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jo, det er faktisk for mye forlangt, derfor finnes det andre tilbud som feks. skolegang og programmer som feks. sinnemestring, stressmestring og foreldreveiledning for nå nevne noen. Dette får man også betalt for å delta på.
Det heter Kriminalomsorg, ikke Statens organ for hevn og straff.
Prinsippet er at man rehabiliterer med gulerot, ikke straffer med pisk og det viser seg å være en av de meste effektive fengselsystemene verden har sett.
Vis hele sitatet...
Tro meg, når du først havner der, er det jævelig deilig å ha noe å gå til, jeg tror alle mennesker egentlig trenger å jobbe og i hvertfall når man sitter inne, det er mer glede enn en straff. Det er heller ikke noe slik at man må spikrepaller eller sy en dukkekjole. Det flere tilbud som variere etter fengslet og årstidene. Uten om sommerferien kan du velge å gå på skolen når jeg satt inne i sommers i fjord, fikk vi kurs av lilleborg Og man får penger for å delta i de krusene eller andre program ect fengslet setter opp. Det er dersom du ikke gjør en dritt du ikke får noen penger.
Utav ren nyskjerrighet. Hvordan kan en arbeidsgiver vite om jobbsøker har vært i fengsel ett par uker, om jobbsøker aldri nevner noe om det?
Takker for svar folkens.. Men nå har det seg sånn at jeg er desverre uten jobb for øyeblikket, Jeg har en ryggskade som gjorde at jeg mistet jobben min.. Jeg har prøvd i mangen måneder å få hjelp fra NAV men sålangt har jeg ikke komt noen vei. Hadde jeg hatt noe som staten ville vært intressert i å ta som betaling ville jeg gitt det ifra meg med engang. Men jeg har bare meg selv å ett par kroner i sparebørsa å siste måned i leil som jeg ikke klarer å betale leie for siden jeg ikke får noe hjelp... så jeg håper de tar meg inn til soning både for losji å for å slippe gjeld å slikt.. får bare se hva som skjer =/
Sitat av Outier Vis innlegg
Utav ren nyskjerrighet. Hvordan kan en arbeidsgiver vite om jobbsøker har vært i fengsel ett par uker, om jobbsøker aldri nevner noe om det?
Vis hele sitatet...
Han kjenner en person som jobber i politiet og kontakter denne vennen for å sjekke folk som søker jobb. Tviler på at det er lovlig, men jeg vet at det forekommer.
Sitat av Eastvalley Vis innlegg
Takker for svar folkens.. Men nå har det seg sånn at jeg er desverre uten jobb for øyeblikket, Jeg har en ryggskade som gjorde at jeg mistet jobben min.. Jeg har prøvd i mangen måneder å få hjelp fra NAV men sålangt har jeg ikke komt noen vei. Hadde jeg hatt noe som staten ville vært intressert i å ta som betaling ville jeg gitt det ifra meg med engang. Men jeg har bare meg selv å ett par kroner i sparebørsa å siste måned i leil som jeg ikke klarer å betale leie for siden jeg ikke får noe hjelp... så jeg håper de tar meg inn til soning både for losji å for å slippe gjeld å slikt.. får bare se hva som skjer =/
Vis hele sitatet...
Jeg felte en tåre. Norge er ikke ett lett land å leve i.
Sitat av Twistz Vis innlegg
Jeg felte en tåre. Norge er ikke ett lett land å leve i.
Vis hele sitatet...
Norge er et forferdelig lett land å leve i, uheldigvis er det folk som ikke kan oppføre seg.
AtXbYeA : Med å si at norge er ett "forferdelig" lett land å leve i vil jeg bare si en ting til deg. Vær veldig forsiktig med dine handlinger med vårt såkalt "politi" i nærheten.. Jeg er ikke kriminell av meg, Det jeg har fått bøter for har ingenting med at jeg har gjort feil handlinger mot samfunnet. Noen sier det å bli dømt feilmessig er noe som skjeldent skjer.. men det gjør det! oftere en folk vil tro Jeg kunne sikkert engasjert advokat til å ta opp saken min i retten men sålenge ingen kan hjelpe meg økonimisk har jeg ikke mulighet! Min fastlege har sykemeldt meg 100% uansett hva jeg prøver å forhandle med å jeg kan klarer ikke få en jobb så lenge jeg er det. Jeg er så utroligt frustert over situasjonen min hvordan mitt samfunn som jeg respekterer å setter så pris på bare kan snu ryggen sin til meg å bare la meg svi.. Du har gjerne rett " AtXbYeA " men jeg synes ikke du burde dømme folk før du vet bakgrunnen...
Sitat av Mith Vis innlegg
Jo, det er faktisk for mye forlangt, derfor finnes det andre tilbud som feks. skolegang og programmer som feks. sinnemestring, stressmestring og foreldreveiledning for nå nevne noen. Dette får man også betalt for å delta på.
Det heter Kriminalomsorg, ikke Statens organ for hevn og straff.
Prinsippet er at man rehabiliterer med gulerot, ikke straffer med pisk og det viser seg å være en av de meste effektive fengselsystemene verden har sett.
Vis hele sitatet...
Ser den! Sikker på at alle voldtektsoffer gladelig betaler skatten sin for å sikre gjerningsmannens rettigheter. Skulle da bare mangle at han får betalt uten å gjøre en dritt mens han soner straffen sin!
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, man får lønn. Du blir selvfølgelig ikke tvunget til å jobbe, hvordan skulle det fungert i praksis?
Vis hele sitatet...
pisk?

titegn.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
pisk?

titegn.
Vis hele sitatet...
Jobbe, skole, "vaske gangen 1 gang om dagen", møte opp på kjøkken for å åpne noen brødposer også legge seg igjen..

Ikke så veldig vanskelig, men de aller fleste gjør det
Sitat av Eastvalley Vis innlegg
AtXbYeA : Med å si at norge er ett "forferdelig" lett land å leve i vil jeg bare si en ting til deg. Vær veldig forsiktig med dine handlinger med vårt såkalt "politi" i nærheten.. Jeg er ikke kriminell av meg, Det jeg har fått bøter for har ingenting med at jeg har gjort feil handlinger mot samfunnet. Noen sier det å bli dømt feilmessig er noe som skjeldent skjer.. men det gjør det! oftere en folk vil tro Jeg kunne sikkert engasjert advokat til å ta opp saken min i retten men sålenge ingen kan hjelpe meg økonimisk har jeg ikke mulighet! Min fastlege har sykemeldt meg 100% uansett hva jeg prøver å forhandle med å jeg kan klarer ikke få en jobb så lenge jeg er det. Jeg er så utroligt frustert over situasjonen min hvordan mitt samfunn som jeg respekterer å setter så pris på bare kan snu ryggen sin til meg å bare la meg svi.. Du har gjerne rett " AtXbYeA " men jeg synes ikke du burde dømme folk før du vet bakgrunnen...
Vis hele sitatet...
Dersom du har så dårlig råd som du hevder, så har du rett til helt fri rettshjelp. Du får en helt gratis advokat til å ta saken din om du har en sak og vil ta den opp.
Har hørt om fri rettshjelp ved straffesaker, men ved bøtesoning?
Sitat av TøffeLuna Vis innlegg
Klart det. Men har du muligheten til å betale så setter politiet deg ikke inn, du koster staten 66 kr dagen mens du er inne , lykke til!!
Vis hele sitatet...
Det koster flesk å ha folk sittende inne. Mer enn å booke dem inn på et fem-stjerners hotell. 66 kroner dagen kommer på toppen av dette. Jeg går ut i fra at det er dag-satsen på lommepenger vi snakker om.

Når det gjelder bøte-gjeld, forvaltes denne av Statens Innkrevingssentral. Denne innstansen kan man kontakte for å få i stand en rimelig ordning hvis betalingen blir uoverkommelig. Staten vil heller gå med på en nedbetaling på 5 kroner i måneden, rentefritt over 20 år, fremfor en kostbar soning.

Lykke til!
staten vil faktisk ikke heller gå med på en netbetaling på 5kr måneden i 20 år nei.

Jeg har selv sont for bot ved en anledning og for noe annet ved en annen anledning.

I mitt tilfelle var det snakk om en liten bot på 4000kr, kosta meg 8 dagers fengsel fordi staten ikke vil gå med på 200kr måneden! de krevde 500 minimum, så da ble det fengsel.

Som vanlig fange(altså ikke varetekt) så er det aktivitetsplikt. ingen aktivitet ingen penger til røyk.
man får heller ikke så mye som en del tror. man får rundt 250kr uken som skal dekke tobakk og evt brus/sjokolade/blader.

På de aller fleste fengsler for bot-sonere, så snakker vi om åpne fengsler. Ingen mulighet for å ta med ps3 og slikt som noen skrev tidligere. Dette er det kun langtidsfanger som får lov til, og kun ved noen fengsler. Ved åna kretsfengsel får man fx ikke lov å ha med seg noe ps3 eller tv eller mp3spiller engang.

Til tross for hva media ynder å fremstille og folk tror så er fengsel faktisk straff. Det kan på INGEN måte sammenlignes med hotell.

Hvor mye det koster staten å ha folk i fengsel er faktisk ikke relevant engang. Når man får en bot skal boten være en straff. Man får ikke en bot fordi staten skal ha en inntekt. Når man da ikke betaler straffen sin, blir det alternativ straff (fengsel). Det er mao straffen som står i senter, ikke den potensielle bote-inntekten til staten.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Norge er et forferdelig lett land å leve i, uheldigvis er det folk som ikke kan oppføre seg.
Vis hele sitatet...
Det er også folk som blir utsatt for urettferdig behandling.

Du vet ingenting om Trådstarter sin situsasjon.

Så det dere drittet der kan du bare spare deg for.
Sitat av technot Vis innlegg
staten vil faktisk ikke heller gå med på en netbetaling på 5kr måneden i 20 år nei.

Jeg har selv sont for bot ved en anledning og for noe annet ved en annen anledning.

I mitt tilfelle var det snakk om en liten bot på 4000kr, kosta meg 8 dagers fengsel fordi staten ikke vil gå med på 200kr måneden! de krevde 500 minimum, så da ble det fengsel.

Som vanlig fange(altså ikke varetekt) så er det aktivitetsplikt. ingen aktivitet ingen penger til røyk.
man får heller ikke så mye som en del tror. man får rundt 250kr uken som skal dekke tobakk og evt brus/sjokolade/blader.

På de aller fleste fengsler for bot-sonere, så snakker vi om åpne fengsler. Ingen mulighet for å ta med ps3 og slikt som noen skrev tidligere. Dette er det kun langtidsfanger som får lov til, og kun ved noen fengsler. Ved åna kretsfengsel får man fx ikke lov å ha med seg noe ps3 eller tv eller mp3spiller engang.

Til tross for hva media ynder å fremstille og folk tror så er fengsel faktisk straff. Det kan på INGEN måte sammenlignes med hotell.

Hvor mye det koster staten å ha folk i fengsel er faktisk ikke relevant engang. Når man får en bot skal boten være en straff. Man får ikke en bot fordi staten skal ha en inntekt. Når man da ikke betaler straffen sin, blir det alternativ straff (fengsel). Det er mao straffen som står i senter, ikke den potensielle bote-inntekten til staten.
Vis hele sitatet...
TV/PS3/PC får man inn i åpne fengsel ved kortere dommer, men ved bøtesoning er det ikke sikkert..
igjen, det kommer helt an på fengselet. noen tilater, andre ikke. det eneste åpne jeg har vært på er sandeid, der sitter folk for alt fra bøter til ting uaktsomt drap(kjøre ned noen i fylla fx). på dette fengselet er det ikke lov å ha med seg noe. uansett om man har kort eller lang dom. samme gjelder ved åna. osv. så det er forskjeller rett og slett.