Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 980
Har hørt at i5 er best til kun gaming, mens i7 er best til redigering/multitasking. Men selv om jeg har i5, så er det vell ikke helt umulig å lage musikk også?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Nei, se på det som en Audi A6 og en Audi A8, den ene er dyrere og har flere funksjoner, men den andre kan også kjøre på veien.
Så med en i5 går det helt fint å holde på me for eksempel fl studio?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Siden du spør dette spørsmålet regner jeg ikke med du er en avansert bruker av FLstudio, og vil trolig ikke behøve den ekstra kraften som er i i7en.

Og det er ikke bare CPU som får mye last under musikkproduksjon selv om brorparten havner ofte der.
Sist endret av AtXbYeA; 25. juli 2013 kl. 16:41.
Fikk så vidt begynt å leke meg litt rundt før laptopen min tok kvelden, men det var noe jeg syntes var kjekt så jeg har lyst til å fortsette med det på den nye pcen jeg skal kjøpe, bare lurte på om det var nødvendig å ha i7 for å bruke det
Sist endret av Sauraman37; 25. juli 2013 kl. 16:43.
Sitat av Sauraman37 Vis innlegg
Så med en i5 går det helt fint å holde på me for eksempel fl studio?
Vis hele sitatet...
JA du kan holde på med en i5 i FL.
Eneste forskjellen er at en i7 har Hyper Threading, altså den har fire fysiske kjerner + 4 logiske. Programmer som ikke bruker mer enn 4 kjerner drar null nyte av en i7. For eksempel: så og si alle spill.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Claryn Vis innlegg
Eneste forskjellen er at en i7 har Hyper Threading, altså den har fire fysiske kjerner + 4 logiske. Programmer som ikke bruker mer enn 4 kjerner drar null nyte av en i7. For eksempel: så og si alle spill.
Vis hele sitatet...
Tjæ, er ganske mange i5'ere som har HT også.
Sitat av Sauraman37 Vis innlegg
Så med en i5 går det helt fint å holde på me for eksempel fl studio?
Vis hele sitatet...
Ja jeg har i5 2500k (uten OC) og det funker utmerket i FL studio.
EDIT: Hvis du skal ha ny PC så kjøper du i5 og de pengene du sparer på det bruker du på lydkort
Sist endret av iColdman; 25. juli 2013 kl. 17:34.
i5 bruker mindre strøm og vil trolig gi lengre batterilevetid i en bærbar maskin.
Sist endret av nudo; 25. juli 2013 kl. 18:03.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av nudo Vis innlegg
i5 bruker mindre strøm og vil trolig gi lengre batterilevetid i en bærbar maskin.
Vis hele sitatet...
Det er da meget relativt :

i7 mobile i siste generasjon har mellom 15 og 47w TDP

http://ark.intel.com/products/family...cessors/mobile

i5 mobile i siste generasjon har mellom 11.5 og 28w TDP

http://ark.intel.com/products/family...cessors/mobile

Så hvis man sammenligner 11.5 vs 47, sure ganske mye, men hvis du har en i5 og en i7 med 28w TDP er det ikke noen forskjell.
Skal man flytte noen ikoner på skrivebordet vil 11.5 og 15 være sammenligningsgrunnlaget.

Dersom man åpner Photoshop og bruker Photoshop vil man trolig kunne sammenligne 28 med 47, det samme vil også gjelde Flash på en Mac, men dersom man bruker annen H264 til avspilling vil dette ikke kjøres merkbart via CPU, vel å merke om man tar i bruk VDA; det finnes sikkert tilsvarende hardware dekoding i Linux( NVIDIA og ATI har hver sitt alternativ ) og Windows. Nå kan vel de vise diskutere til evigheten og forbi hvorvidt GPU bruker mindre strøm enn CPU til den nevnte oppgaven.

Selv har jeg valgt i5 på bærbar ene og alene pga lengre batterilevetid.
Sist endret av nudo; 25. juli 2013 kl. 18:57.