Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1052
Hei dere!

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne med dette, men det er en del ting jeg lurer på om noen kanskje har noen svar på eller skjønner situasjonen.. Skal prøve å gjøre det kort.

Vil begynne først med å si at jeg er 30 år, i fast forhold og har gode rammer. Fra jeg var ca 18, begynte jeg å utforske med weed som i begynnelsen var veldig uskyldig men utviklet seg videre til hver dag, flere ganger om dagen gjennom mange år. Alltid slitt med angst, engstelighet og bekymringer, etter mye mobbing i oppveksten og i et veldig kristent hjem og miljø (de fleste ville kanskje kalle det en sekt). Har også prøvd molly, LCD, kokain og noe amf (som vi trodde var kokain). Fikk aldri smaken for noe av dette, men ble veldig glad i weed. Noe som gjorde at alle venner jeg hadde var kun folk som drev med det. Fikk etter 10 år med røyking ganske heftige panikkanfall som gjorde meg helt ute. La derfor rusen på hylla, og livet ble ganske herlig etterpå med mye kontakt med gamle venner. Da gikk jeg også til psykolog, som var 100% sikker på at jeg sliter med en kraftig ADD/ADHD, og ble sendt videre til DPS som konstaterte med: du har litt ADHD, men ikke nok(må også legge til at inntrykket av behandleren på DPS var forferdelig dårlig, noe også mine foreldre fikk inntrykk av da de måtte inn for samtaler de også). Fant nye ting hele tiden som jeg ble engasjert i, men ble fort kjedelig og sluttet med det. Samme gjaldt relasjoner og damer. Trening har alltid vært en stor lidenskap for meg, samme med sunt kosthold. Møtte ei dame jeg visste ikke var bra for meg, og som jeg etter noen måneder endte opp med å ta en røyk med, og da var jeg hooket igjen. Ble slutt med hun fordi jeg visste det var feil (noe jeg har følt med så og si alle damer jeg har vært med). Endte opp med at jeg flyttet sammen med en barndomskompis som jeg vet røyka, og det ble den nye hverdagen igjen. Full jobb, trening og røyk på kvelden. Denne gangen ikke i samme omfanget som før, ventet til jeg var ferdig med alt jeg skulle, og holdt meg som regel til kun en «joner» om dagen.

Jeg har den siste måneden/5 ukene vært utrolig sliten, lei meg (uten at jeg har noen grunn til å være lei meg) og ikke hatt følelsene på plass i det hele tatt. De svinger veldig, til de dypeste daler til høye topper, med mye apatiske følelser. Hatt veldig mye angst (noe jeg har fått mer kontroll på nå, føler jeg). Er i fast forhold med ei dame som er utrolig bra på alle måter, gjør meg til en bedre person, mer strukturert og orden ++. Likevel så har jeg den følelsen der «vil jeg dette?» «er dette riktig?». For sannheten er vel at jeg er lei her også, men nå er jeg fast bestemt på å prøve. Har gått til samme psykologen nå, og han mener fortsatt at jeg har veldig ADD/ADHD og sier jeg ville fått en mye bedre opplevelse med livet hvis jeg hatt fått prøve medisiner. Skal derfor bli henvist igjen til en annen DPS avdeling, for en ny vurdering. Da livet er veldig «rotete» og «fjernt».. Hukommelse, konsentrasjon, at jeg føler at det er noe «galt» med meg. Har veldig angst for psykiske lidelser som psykose, bipolar +++ og føler jeg har tvangstanker rundt det flere ganger om dagen, sliter meg helt ut og jeg blir direkte dårlig av det. Går rundt som et nervevrak store deler av dagen, føler ikke jeg får gjort noe som helst. Plutselig er alt fint, og jeg ler av de dårlige tankene jeg har hatt. Lest mye om forskjellige ting, og når folk sier de føler tv’en f.eks snakker til de, hva menes da? For kan innimellom bli veldig påvirket av tv’en, at noe som blir sagt er rettet mot hvordan jeg tenker om dagen ++. Eller er det sånn at de føler at tv’en direkte snakker til en? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er veldig redd for psykose, veldig redd for å miste kontrollen..

Har forresten lagt røyken på hylla, og det er 5 uker siden nå og har ikke noe som helst tenkt til å starte med det igjen ettersom det gjør angsten og stresset generelt i kroppen mye verre enn det faktisk er for min del. Drikker ikke alkohol heller.

Ble et langt innlegg, men kunne skrevet så mye mer egentlig..
Bra du har slutta med rus. Du virket å være i en svært sårbar fase nå så ta det med ro. Lite stimuli og kun good vibes. Fortsett dialogen men psykologen din. Gjerne vis han hva du har skrevet. Hang on.

Unngå stress så godt som mulig.

Ps: TVen kommuniserer ikke med deg!
Sist endret av Astro Man; 21. desember 2023 kl. 19:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Føler du at TVen kan "snakke" til deg dess mer stress du opplever? Etter å ha kjørt meg selv ganske hardt i grøfta rent psykisk tåler jeg ikke stress og kan bli paranoid om jeg ikke trekker meg unna. Et par dager med stress (uten noe rus) så kan jeg begynne å demontere ting i huset for å sjekke etter mikrofoner eller kamera uten at jeg har mistanke om spesifikke som overvåker meg. Men kan være så lite at kondensstripa på badespeilet ligger feil og tror derfor det er "noe" bak.
Om du ikke når frem med DPS som man nesten må sloss mot for å få hjelp som voksen kan du prøve avtalespesialist som er privat psykiater med vanlig egenandel.
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
På veien mot psykose kan det gå sakte før det plutselig smeller. Typisk at man føler ting er mye mer betydningsfullt og personlig enn det er. At en film man tilfeldig setter på er et tegn til seg osv. Men når man snakker om at TVen snakker til en så er det at stemmen fra TVen høres ut som noen som sitter i levende live rett foran deg å snakker til deg, og det som blir sagt har ikke kontekst og sammenheng med filmen men dukker mer opp som en unik kodet beskjed sendt fra en entity/gud/alien/what ever man tror på, og bruker TVen som transmittor. Da er man i psykose men man kan tro at man bare er begavet eller utvalgt eller opplever noe overnaturlig og ikke skjønne at det er psykose.
Siden du har lagt rusen på hylla før det har smellt så vil nok hjernen din normalisere seg etterhvert men ikke ta flere sjanser med rus for om det først smeller da sliter du. Da kan hjernen være ødelagt for alltid.
Sånn over til det andre du skriver tenker jeg at du ikke passer til å være i forholdet du er i når du er i tvil og når du beskriver at du har følt at det har vært feil med alle damene du har vært i forhold med. Kanskje du er skeiv eller kanskje du har skam fra det religiøse miljøet som gjør at du legger lokk på kjærlighet og tilknytning eller kanskje det er helt andre grunner. Hverfall noe du burde fikse opp og ha på stell før du drar noe dame inn i livet for sånn jeg ser det blir det bare bruk og kast av damer og det er dårlig stil å kaste bort tiden til andre sånn som tror det kan bli et godt og evig forhold mens du går å kjenner at det ikke er det du vil og at ting føles feil. Da er det mest voksent for alles del å bare gjøre det slutt og å bruke noen år på terapi som du skal begynne i.
Trådstarter
2 0
Han vet om alt jeg har skrevet, med mer, så det er ikke noe problem. Han sier jeg er langt ifra psykose eller noe annen «verre» lidelse. Jeg er bare over gjennomsnittet stresset som person in general, stresser over alt i livet. Dermed også sårbar for spesielt weed og den type stoffer som er med på å trigge mer stress og angst. Ved da at han mener jeg har en ordentlig dose med ADD/ADHD, som kan være med på å utløse det. Når jeg da har veldig angst for lidelser nevnt over, så stresser jeg mye over det. Føler ikke at TV’en «snakker» til meg, hører ikke stemmer eller sånt. Er når jeg får veldig mye angst, at jeg blir litt «rar» sånn sett.. Nå er det ingen rus på noen måte, fikk ett brett med Sobril av legen fordi jeg alltid har slitt med søvnproblemer, som også skal hjelpe når angsten står på veldig. Detta fikk jeg for 5 uker siden, og har over halve brettet igjen. Tar som regel en halv, 5mg når jeg tar det, så ser ikke at det skal ha noe effekt.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Vedkubbe Vis innlegg
Han vet om alt jeg har skrevet, med mer, så det er ikke noe problem. Han sier jeg er langt ifra psykose eller noe annen «verre» lidelse. Jeg er bare over gjennomsnittet stresset som person in general, stresser over alt i livet. Dermed også sårbar for spesielt weed og den type stoffer som er med på å trigge mer stress og angst. Ved da at han mener jeg har en ordentlig dose med ADD/ADHD, som kan være med på å utløse det. Når jeg da har veldig angst for lidelser nevnt over, så stresser jeg mye over det. Føler ikke at TV’en «snakker» til meg, hører ikke stemmer eller sånt. Er når jeg får veldig mye angst, at jeg blir litt «rar» sånn sett.. Nå er det ingen rus på noen måte, fikk ett brett med Sobril av legen fordi jeg alltid har slitt med søvnproblemer, som også skal hjelpe når angsten står på veldig. Detta fikk jeg for 5 uker siden, og har over halve brettet igjen. Tar som regel en halv, 5mg når jeg tar det, så ser ikke at det skal ha noe effekt.
Vis hele sitatet...
ADHD kan virkelig kjøre hodet ditt i alle retninger. Jeg inkludert flere jeg kjenner med ADHD/ADD kan slite med ganske negative og destruktive tanker. Fort gjort at tankene spinner utav kontroll.
Spess uten behandling. For noen kan det være god hjelp å bare få diagnose og en knagg å henge det på, mens for andre kanskje medisiner.
Hei,
Kan med grei sikkerhet si at det er rusmidlene som ofte er rotårsaken til mange psykiske problemer, så det er godt å se du har lagt det på hylla.

Derimot kan det ta lang tid før man blir "frisk" fra symptomene man har opplevd mens man har ruset seg.

Gitt at du ikke har noen andre underliggende psykiske lidelser så gi deg 3-6 måneder, så tror jeg du vil føle deg bedre.

Hvis du har et eget sted å bo, dame som er glad i deg, og fast jobb, så burde du gjøre alt du kan for å holde på dette.

Hvis hodet ditt sier "vil jeg egentlig dette?" og du tviler, så tror jeg hjernen din bare spiller deg et puss. Jeg regner med du lærte deg noen gode verdier i oppveksten din selvom du kanskje ikke tilhører det trossamfunnet?

Stå på! Det blir bedre.
Sitat av Vedkubbe Vis innlegg
. Føler ikke at TV’en «snakker» til meg, hører ikke stemmer eller sånt. Er når jeg får veldig mye angst, at jeg blir litt «rar» sånn sett..
Vis hele sitatet...
Det er derfor jeg ber deg holde deg unna stress. Det innvendige stresset er vanskelig å gjøre noe med, men man kan redusere det stresset som kommer utenfra enklere. Jeg hadde tatt dette på alvor.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vil bare nevne utbrenthet som en mulig del av problemet de siste 5 ukene. Noe av det du skriver kan relatere til det.
Anonym bruker
"Allergisk Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Føler du at TVen kan "snakke" til deg dess mer stress du opplever? Etter å ha kjørt meg selv ganske hardt i grøfta rent psykisk tåler jeg ikke stress og kan bli paranoid om jeg ikke trekker meg unna. Et par dager med stress (uten noe rus) så kan jeg begynne å demontere ting i huset for å sjekke etter mikrofoner eller kamera uten at jeg har mistanke om spesifikke som overvåker meg. Men kan være så lite at kondensstripa på badespeilet ligger feil og tror derfor det er "noe" bak.
Om du ikke når frem med DPS som man nesten må sloss mot for å få hjelp som voksen kan du prøve avtalespesialist som er privat psykiater med vanlig egenandel.
Vis hele sitatet...
Fytti helvete, hva slags diagnoser har du?
Kjempe bra av deg å legge rusen på hylla når du selv er bekymret!
Når det kommer til det norske helsevesen anngående hjelp til diagnose av adhd så er dette ett system som er lagd for friske folk i mine øyne.. når du treffer bunnen å virkelig trenger hjelp er det ingen der. Men klarer du selv å oppsøke hjelp, møte opp på timer og holde deg clean kan de virkelig endre livet ditt for det bedre.
Jeg har selv venner som måtte gjennom dette med adhd diagnose og de er helt andre mennesker etter de fikk hjelp.
Husk at ett av symptomene på add/adhd er høy risiko for avhengighet da hjernen allerede sliter med altfor lite dopamin og rusmiddler gir deg akkurat dette..
Når det kommer til at tv'en prater til deg så er det beste exempelet jeg har å gi som så: Tenk deg at du sitter å ser på YouTube så treffer du på en video om simulasjons teori, den kommer med eksempler som absolutt gir mening for deg og du er enig i alt den sier. Så blir du bekymret for at dette er tegn fra utsiden av simulasjonen direkte til deg.
Det føles helt ekkelt ut og du begynner og spørre deg selv om alt er ekte, linjen mellom virkelighet og fiksjon blir mindre.
Når dette går langt nok i sammenheng med rusmiddler som påvirker evnen til logisk tenkning kan mennesker bli overbevist om hva som helst.
MK ultra viste oss på 50 tallet hvor fleksibel hjernen kan være mtp. Reprogramering
Så la oss ikke late som LSD i stua og konspirasjonsteorier på YouTube ikke kan gjøre noe lignende.
Å til slutt vær forsiktig med hva du sier til psykolog, de er der for å hjelpe men de nøler ikke ett sekund med å frata deg førekort om de mener det er gyldige grunner
Føler førerkort er den minste bekymringen her. Det viktigste er vel å bli frisk?
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg


Fytti helvete, hva slags diagnoser har du?
Vis hele sitatet...
ADHD, depresjon å utbrenthet.
Anonym bruker
"Utstø Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I og med om at du ber om råd, prioritér:
  1. God og jevnlig søvn hver natt
  2. God og jevnlig mat hver dag
Så lenge du opprettholder de 2 punktene vil risiko for psykose minimeres totalt.