Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2545
Ble rett og slett skremt av ytringene til Tore Tvedt og Arne Tumyr.
Fikk inntrykket av at de begge ønsket å igangsette en ny "borgerkrig", Tumyr kallte blant annet Profeten Muhammed for både pedofil og voldsfanatiker, hvis dette burskapet hadde blitt kringkastet, ville Oslo nærmest sett ut som en slagmark, horder av demonstrerende ungdom ville inntatt gantene, anno 2006 ( muhammedkarikatur strden), og ville på mange måter underbygge påstanden til Breivik.
Alle har lov til å ytre sin mening. På godt og vondt.
Vel, jeg skjønner jo hvor det kommer ifra. Kikket igjennom wikipedia for å se om det var noe i påstandene og faktisk, han giftet seg jo med jenter nede i 9 år.

http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad's_wives
Det som er problemet med disse utsagnene er jo at de som uttrykker dem ikke tar i betraktning hvilken tid de levde i. Det var helt normalt å ha sex med svært unge jenter (og gutter i noen kretser) på den tiden.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Vel, jeg skjønner jo hvor det kommer ifra. Kikket igjennom wikipedia for å se om det var noe i påstandene og faktisk, han giftet seg jo med jenter nede i 9 år.

http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad's_wives
Vis hele sitatet...
Hmmm. Stemmer det der. Men på hvilken måte kan man direkte knytte dette opp mot islam?? - jeg må si Arne Tumyr gjør det klassiske, der han tar barbariske fenomener gjort i uland eller i middelalderen og lager mange linker av det til hele islam.

Islam er jo svært utbredt.., betyr det at det mange andre steder er "helt greit" å gifte seg og ha sex med tenåringsjenter/barn - der islam i seg selv forkynner det?

Du må se, i Arabia er det å ta barn til ekteskap og som sexpartner mer utbredt og akseptert enn i hvorsomhelst annet sted. Med andre ord, det er kulturelt betinget.

Det som er problemet med disse utsagnene er jo at de som uttrykker dem ikke tar i betraktning hvilken tid de levde i. Det var helt normalt å ha sex med svært unge jenter (og gutter i noen kretser) på den tiden.
Vis hele sitatet...
Normalt og normalt.. Vil heller si akseptabelt, kanskje til dels akseptabelt, men ikke fullt normalt
Sist endret av aeon_illuminate; 7. juni 2012 kl. 15:10.
Arne Tumyr sa i intervju at islam bringer en kultur av udemokratiske prinsipper, og det er derfor en grunn til å være skeptisk til integreringen av islamsk kultur. Er dette en ekstrem holdning?
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Det som er problemet med disse utsagnene er jo at de som uttrykker dem ikke tar i betraktning hvilken tid de levde i. Det var helt normalt å ha sex med svært unge jenter (og gutter i noen kretser) på den tiden.
Vis hele sitatet...
Det er vel derfor mange innenfor Islam fortsatt har disse primitive holdningene den dag i dag. Enkelt å se at ortodoks religion tilhører en gitt tidsperiode, og ikke passer i dagens samfunn.

Synes forøvrig det er dumt at disse vitnene blir sensurert. Det at de med denne ideologien og tankegangen i så liten grad får slippe til i media, fører til at de blir blir mer lukket fra samfunnet, så da er det også vanskeligere å få belyst eventuelle feil i fakta ved deres politiske ståsted.
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Arne Tumyr sa i intervju at islam bringer en kultur av udemokratiske prinsipper, og det er derfor en grunn til å være skeptisk til integreringen av islamsk kultur. Er dette en ekstrem holdning?
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke dette er en ekstrem holdning.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Vel, jeg skjønner jo hvor det kommer ifra. Kikket igjennom wikipedia for å se om det var noe i påstandene og faktisk, han giftet seg jo med jenter nede i 9 år.

http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad's_wives
Vis hele sitatet...
Dette var helt normalt på den tiden, ikke bare i midt-østen.
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Arne Tumyr sa i intervju at islam bringer en kultur av udemokratiske prinsipper, og det er derfor en grunn til å være skeptisk til integreringen av islamsk kultur. Er dette en ekstrem holdning?
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke direkte usant, så jeg mener heller ikke at dette er en forferdelig ekstrem holding. Men det finnes også andre utsagn av Tumyr som jeg mener holder til litt mer på den ekstreme parten. Likevel, jeg er fullt for ytringsfrihet i dette landet.
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Arne Tumyr sa i intervju at islam bringer en kultur av udemokratiske prinsipper, og det er derfor en grunn til å være skeptisk til integreringen av islamsk kultur. Er dette en ekstrem holdning?
Vis hele sitatet...
Det er jo en ytring uten begrunnelse, med andre ord rimelig verdiløst å skulle diskutere.
Det er argumentene og bevisene til Tumyr som ikke holder vann, sluttingen han trekker på bakgrunn av disse er feil og reaksjonene og holdingen ekstrem.

Så nei, den uttalelsen der er ikke ekstrem, bare verdiløs.
Sist endret av Mith; 7. juni 2012 kl. 15:29.
Sitat av Oransje Vis innlegg
Dette var helt normalt på den tiden, ikke bare i midt-østen.
Vis hele sitatet...
Det er viktig å få med. Derfor kan man også enkelt knytte religion til en tidsperiode; noe jeg forøvrig mener er et godt grunnlag for å mene at religion er menneskeskapt.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er jo en ytring uten begrunnelse, med andre ord rimelig verdiløst å skulle diskutere.
Det er argumentene og bevisene til Tumyr som ikke holder vann, sluttingen han trekker på bakgrunn av disse er feil og reaksjonene og holdingen ekstrem.

Så nei, den uttalelsen der er ikke ekstrem, bare verdiløs.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg godt nok informert til å debattere dette temaet, og jeg kommer aldri til å orke å ofre så mye av tiden min til det heller. Men han nevnte eksempler. Slik han nevnte, og som jeg har sett selv, så ligger det å spre sin egen religion veldig sentralt for enkelte muslimer. Vil det ikke da være skadelig om vi får en del 'ekstreme' muslimer inn i Norge? Muslimer som sier at du ikke er en god muslim, og du vil ikke få det godt etter døden om du ikke lever etter disse normene? Jeg personlig ville støttet den påstanden der, gitt at jeg har noen gode eksempler å henvise til.

Ellers så vil jeg jo påpeke at Tore Tvedt blir 'etterfulgt'. Kan man egentlig forsvare dette? Han har jo ganske mange meninger som jeg mener er litt dumme. I tillegg så er språkbruken hans så gjennomsyret av frustrasjon at poenget hans glipper litt. Jeg har heller aldri skjønt meningen med å argumentere for at holocaust ikke fant sted. Livet går videre. Men kanskje jeg bare ikke bryr meg nok.
”I en forsvarssituasjon er det klart at da har vi nøyaktig den samme situasjonen som vi hadde i 1940-1945. Da hadde vi valget om å enten underkaste oss disse overgriperne eller å gripe til våpen". - Arne Tumyr

”Diagnosen er nemlig udiskutabel: Perversiteten som sitter i hodet på forbryterne kalles islam. Den Allah-infiserte hjernen må desinfiseres og vaskes med salmiakk. Deretter må de mentalt forkvaklede religionsslavene fra koranskolene plasseres i en omskoleringsleir – eller sendes tilbake til opprinnelseslandet.” - Arne Tumyr.

Ytringsfriheten stopper så snart den grenser til slike hatbudskap. Tumyrs giftige ord ligner nazisten Goebbels' hatbudskaper på 30-tallet om jøder og jødedommen. Trenger ikke minne om hva Goebbels & co. gjorde.

Turmyr burde anmeldes for flere av sine utsagn;

"Paragraf §135a (Rasismeparagrafen)

Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres:

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn, eller
c) homofile legning, leveform eller orientering."
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Det er vel derfor mange innenfor Islam fortsatt har disse primitive holdningene den dag i dag. Enkelt å se at ortodoks religion tilhører en gitt tidsperiode, og ikke passer i dagens samfunn..
Vis hele sitatet...
Hvorfor nevner du ikke at dette er noe (mer eller midre) spesifikt for land på den arabiske halvøya og rundt Afghanistan? For å dra det over på en annen side, hvor mange persere eller tyrkere har du sett som gifter seg med barn?

Selvfølgelig, jevnt over så gifter jentene seg sikkert 8-10år yngre enn Norge. Men i det hele tatt, å sette likhetstegn mellom primitive holdninger og en verdesreligion blir for tynt.

Til og med i bygde-Norge får par unger og gifter seg god del tidligere enn nordmenn som er urbaniserte.

Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Synes forøvrig det er dumt at disse vitnene blir sensurert. Det at de med denne ideologien og tankegangen i så liten grad får slippe til i media, fører til at de blir blir mer lukket fra samfunnet, så da er det også vanskeligere å få belyst eventuelle feil i fakta ved deres politiske ståsted.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg! Jeg ble såfurten da jeg så at Tumyr og Tvedt ikke ble direktesendt som de andre. Min mening er at folk får gjøre seg opp sin mening etter å ha hørt disse to, for i 2012 er sensurering idiotisk. Møt dem heller med (gode) motargumenter.
Eller fengsle dem for rasisme (spøk).

Uansett så er det meste av det de sier mer eller mindre ren propaganda, god klyse med paranoid tankegang (noe som faktisk er skadelig, så de burde vurdere å legge seg selv inn for hjelp).

La de heller få gjøre seg ferdig med sitt verdiløse budskap og bli glemt. Eller kan vi alltids knuse dem med rasjonelle argumenter, og drite de ut. Slik at de kanskje vil tenke seg om et par ganger før de bestemmer seg for å åpne kjeften?
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hmmm. Stemmer det der. Men på hvilken måte kan man direkte knytte dette opp mot islam??
Vis hele sitatet...
På hvilken måte man kan knytte profeten Muhammed opp mot islam? Tuller du?
Sitat av toretønne Vis innlegg
Ble rett og slett skremt av ytringene til Tore Tvedt og Arne Tumyr.
Fikk inntrykket av at de begge ønsket å igangsette en ny "borgerkrig", Tumyr kallte blant annet Profeten Muhammed for både pedofil og voldsfanatiker, hvis dette burskapet hadde blitt kringkastet, ville Oslo nærmest sett ut som en slagmark, horder av demonstrerende ungdom ville inntatt gantene, anno 2006 ( muhammedkarikatur strden), og ville på mange måter underbygge påstanden til Breivik.
Vis hele sitatet...
Du tror muslimene hadde gått amok i gatene om meningene hadde blitt kringkastet, og likevel er det meningene til de folka du blir skremt av? Ikke at muslimene går amok i gatene pga noens meninger?
Sist endret av KultNick; 7. juni 2012 kl. 17:12.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Normalt og normalt.. Vil heller si akseptabelt, kanskje til dels akseptabelt, men ikke fullt normalt
Vis hele sitatet...
Nå spikker du fliser. Det var akseptert i flere eldre kulturer lenge før muhammed.

Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Det er vel derfor mange innenfor Islam fortsatt har disse primitive holdningene den dag i dag. Enkelt å se at ortodoks religion tilhører en gitt tidsperiode, og ikke passer i dagens samfunn.

Synes forøvrig det er dumt at disse vitnene blir sensurert. Det at de med denne ideologien og tankegangen i så liten grad får slippe til i media, fører til at de blir blir mer lukket fra samfunnet, så da er det også vanskeligere å få belyst eventuelle feil i fakta ved deres politiske ståsted.
Vis hele sitatet...
Hva? Hvordan derfor? Forklar gjerne nærmere.

Det samme har pågått i sivilisasjonens krybbe og det foregår fortsatt i den katolske kirke.

Men herregud, de er jo hvite, og snakker stort sett engelsk + at de har enorm sans for gull å annet rikmannsjuggel, så de må vi jo bare ta imot med åpne armer! Altså, vi kan jo ikke slå alle katolikker over en kam? Det ville jo vært forferdelig.
True phreak.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Nå spikker du fliser. Det var akseptert i flere eldre kulturer lenge før muhammed.



Hva? Hvordan derfor? Forklar gjerne nærmere.

Det samme har pågått i sivilisasjonens krybbe og det foregår fortsatt i den katolske kirke.

Men herregud, de er jo hvite, og snakker stort sett engelsk + at de har enorm sans for gull å annet rikmannsjuggel, så de må vi jo bare ta imot med åpne armer! Altså, vi kan jo ikke slå alle katolikker over en kam? Det ville jo vært forferdelig.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke om jeg tolket innlegget ditt rett, men det er jo på det rene at land som styres etter Sharia-lov (og land hvor Islam står sterkt generelt) systematisk utsetter mennesker for grove brudd på menneskerettighetene: Henrettelse ved steining, for eksempel, er jo ikke akkurat noe som oppfattes som verken spesielt sivilisert eller humant.

Mye av grunnen til at landene i midtøsten oppfattes som mindre siviliserte enn vestlige land, er at de aldri gikk gjennom reformtiden/mørketiden. Vi hadde vår periode på 6-700 år, hvor religiøse makter fikk rå fritt, men vi har kvittet oss med det, og som resultat har vi fått det samfunnet vi har i dag, som bygger på verdslige verdier og gjensidig respekt.
Sitat av Orph Vis innlegg
Nå vet jeg ikke om jeg tolket innlegget ditt rett, men det er jo på det rene at land som styres etter Sharia-lov (og land hvor Islam står sterkt generelt) systematisk utsetter mennesker for grove brudd på menneskerettighetene: Henrettelse ved steining, for eksempel, er jo ikke akkurat noe som oppfattes som verken spesielt sivilisert eller humant.

Mye av grunnen til at landene i midtøsten oppfattes som mindre siviliserte enn vestlige land, er at de aldri gikk gjennom reformtiden/mørketiden. Vi hadde vår periode på 6-700 år, hvor religiøse makter fikk rå fritt, men vi har kvittet oss med det, og som resultat har vi fått det samfunnet vi har i dag, som bygger på verdslige verdier og gjensidig respekt.
Vis hele sitatet...
Greit det, men hvordan er det et resultat av at Mohammed hadde sex med yngre jenter?
Trådstarter
9 4
Han tok med 800 sider med dokumentasjon... hvor mye bevis krever du egentlig?
Sitat av toretønne Vis innlegg
Han tok med 800 sider med dokumentasjon... hvor mye bevis krever du egentlig?
Vis hele sitatet...
Hvem mener du? Arne Tumyr?
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hvorfor nevner du ikke at dette er noe (mer eller midre) spesifikt for land på den arabiske halvøya og rundt Afghanistan? For å dra det over på en annen side, hvor mange persere eller tyrkere har du sett som gifter seg med barn?
Vis hele sitatet...
Nå mente jeg egentlig all type primitive holdinger, og ikke spesifikt innenfor sex/ekteskap med barn. Riktig at tvangsekteskap med barn først og fremst finner sted på den arabiske halvøya og midtøsten; samtidig så finner man hovedantallet av de ortodokse/ekstreme muslimene nettopp på disse områdene.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Selvfølgelig, jevnt over så gifter jentene seg sikkert 8-10år yngre enn Norge. Men i det hele tatt, å sette likhetstegn mellom primitive holdninger og en verdesreligion blir for tynt.

Til og med i bygde-Norge får par unger og gifter seg god del tidligere enn nordmenn som er urbaniserte.
Vis hele sitatet...
Igjen, jeg konkretiserte at primitive holdinger hovedsaklig gjelder blant den ortodokse/tradisjonelle/"ekstreme" gruppen innenfor en religion, så jeg setter på ingen måte likhetstegn mellom primitive holdinger og en verdensreligion. Slike ortodokse grupper finnes innenfor alle religioner.

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Hva? Hvordan derfor? Forklar gjerne nærmere.

Det samme har pågått i sivilisasjonens krybbe og det foregår fortsatt i den katolske kirke.

Men herregud, de er jo hvite, og snakker stort sett engelsk + at de har enorm sans for gull å annet rikmannsjuggel, så de må vi jo bare ta imot med åpne armer! Altså, vi kan jo ikke slå alle katolikker over en kam? Det ville jo vært forferdelig.
Vis hele sitatet...
At det er derfor det finnes en del muslimer med primitive holdninger; at fundamentalistene følger den tradisjonelle troen og derfor følger mange av de samme holdingene som fant sted på denne tidsalderen (ca. 600 e.kr).

Mye mørke hemmeligheter innenfor den katolske kirke, ja.
Sist endret av Isbjørn; 7. juni 2012 kl. 21:42.
Trådstarter
9 4
Stemmer det

Sitat av Mith Vis innlegg
Det er jo en ytring uten begrunnelse, med andre ord rimelig verdiløst å skulle diskutere.
Det er argumentene og bevisene til Tumyr som ikke holder vann, sluttingen han trekker på bakgrunn av disse er feil og reaksjonene og holdingen ekstrem.

Så nei, den uttalelsen der er ikke ekstrem, bare verdiløs.
Vis hele sitatet...
Han tilbød Lippesta 800 siden med dokumentasjon ( liste over islamistisk terror)
Nå er vel Arne Tumyr på topp ti over minst pålitelige personer i Norge så uansett hva han ønsket å levere fra seg skjønner jeg at det ikke ble mottatt. Det skal også sies at jeg ikke følger med på rettssaken og aner ikke hva dette dreide seg om.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av toretønne Vis innlegg
Han tilbød Lippesta 800 siden med dokumentasjon ( liste over islamistisk terror)
Vis hele sitatet...
Javel, men rettsaken er ikke plassen å diskutere hverken Arne Tumyr eller islamsk terror, så at retten ikke tar imot noe slik er vel ikke så rart?
Det politiske synet til tiltalte ligger jo helt sentralt i hvorfor han utførte handlingene sine. Hvorfor skal man ikke da diskutere islamsk terror? Er det ikke dette som er meningen når de tar fram slike vitner?

Synes også det er litt rart hvordan dere vifter vekk dokumentasjonene hans fordi dere anser han som upålitelig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Det politiske synet til tiltalte ligger jo helt sentralt i hvorfor han utførte handlingene sine. Hvorfor skal man ikke da diskutere islamsk terror? Er det ikke dette som er meningen når de tar fram slike vitner?
Vis hele sitatet...
Fordi det ikkje er eit gyldig forsvar i norsk rettspraksis. Det er irrelvant at andre er terrorister - heldigvis.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Det politiske synet til tiltalte ligger jo helt sentralt i hvorfor han utførte handlingene sine. Hvorfor skal man ikke da diskutere islamsk terror? Er det ikke dette som er meningen når de tar fram slike vitner?
Vis hele sitatet...
Ja, men hva har påstått islamsk terror med Utøya å gjøre? Ingenting, men at han ikke er alene om å tro at muslimer prøver å ta over Europa derimot, det er tydeligvis viktig for forsvaret å få belyst.
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Synes også det er litt rart hvordan dere vifter vekk dokumentasjonene hans fordi dere anser han som upålitelig.
Vis hele sitatet...
Hehe, hvilket annet grunnlag skal vi vifte den vekk på? Jeg og de fleste andre har ikke tid, evne eller lyst til å lese gjennom alt gærningene publiserer som fakta så da er det vel greit å forholde seg til konsensus blant de som faktisk har greie på det og ikke nødvendigvis bruke tia på meningene til en liten gruppe uten formell kompetanse på området?
Sitat av Detectable Vis innlegg
Vel, jeg skjønner jo hvor det kommer ifra. Kikket igjennom wikipedia for å se om det var noe i påstandene og faktisk, han giftet seg jo med jenter nede i 9 år.

http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad's_wives
Vis hele sitatet...
Ja huff, sikkert ingen vikinger som voldtok småjenter på tokt.. Så går vi enda lenger tilbake? Dette er for dumt..
Sist endret av Tafattt; 11. juni 2012 kl. 14:37.
Sitat av Tafattt Vis innlegg
Ja huff, sikkert ingen vikinger som voldtok småjenter på tokt.. Så går vi enda lenger tilbake? Dette er for dumt..
Vis hele sitatet...
Du kan ikke sammenligne det, Mohammed er det perfekte mennesket ifølge Islam, vikinger er ikke perfekte mennesker ifølge nordmenn.