Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1766
Hei
Min mor har arvet en gammel kniv av sølv. Denne tilhørte tidligere min mors oldemor, og mer vet vi ikke. Vet noen hvordan kniv dette er? Eller har noen evt. tips om hvordan vi kan få vite det? Vi er ikke sikre om det er en kvinnekniv, men kanskje en brevåpner (?)
Kniven er inklusiv sliren 14,5 cm lang og 1,7 cm på det bredeste.

Bilde:
http://bildelagring.no/uploads/6k6a1.jpg

Kan noen hjelpe ?

Mvh Tom Nielsen
Ser ut som en forseggjort bunadskniv for meg...
Trådstarter
Hmm... kanskje det
Noen forslag??

Trur ikke det er det etter å ha søkt litt, kan noen hjelpe eller vet om noen som kan?
samlsamlerforum er nok et bedre sted å spørre om dette, de gutta har bedre oversikt enn de fleste av brukerne her inne.
Trådstarter
Er der, men må jo prøve fler, fra freak.no har jeg god erfaring
Noen som kjenner denne kniven?
pga utformingen på bladet så ser det for meg ut som en brevåpner, er bladet i sølv også, noe som ikke kommer så godt frem fra bildene er det helt sikkert en brevåpner
Trådstarter
Ja den er sølv, hmm.. hvorfor så sikker?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av tom3008 Vis innlegg
Ja den er sølv, hmm.. hvorfor så sikker?
Vis hele sitatet...
fordi en reell kniv ikke har blad i sølv. sølv er mykt.
pga at sølv er et meget "svakt" materiale. det ville slipes bort etterhvert hvis kniven mot formodning skulle brukes, det kan også vere en pyntekniv/bunadskniv men bladet er likevell formet som en brevåpner. men det skal sies att med antikviteter som er håndlagde så kan man nesten ikke være helt sikker
Trådstarter
Knivbladet er i stål, srry
Hva er det nå a?
Det er en kniv.

Hvorfor er det så viktig og vite HVA slags kniv det er? Det er en liten kniv med utforminger og mønster.
Neutral Good
Mith's Avatar
Du burde være i stand til å kjenne forskjellen på en brevåpner og en kniv, i grunn bare på kvaliteten.
Jeg går for brevåpner, bladet og eggen ser jo helt ødelagt ut.
Dessuten ser det ikke ut som om det er noe beltefeste på slira, så hvordan skal den festes på kroppen, hvis den hører til en bunad eller skal brukes som annen pynt? Jeg ser ikke for meg noe annet bruksområdet for ett slik blad, og behandlingen det har fått ser ikke ut til å være typisk for en slik kniv, spesielt ikke hvis den er så spesiell.
Sist endret av Mith; 25. mai 2011 kl. 23:08.
Trådstarter
Det er beltefeste bak på slira. Og bladet er da ikke ødelagt?
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Det er en kniv.

Hvorfor er det så viktig og vite HVA slags kniv det er? Det er en liten kniv med utforminger og mønster.
Vis hele sitatet...
Fordi kniven har en familiehistorisk verdi for han, og det er kult å grave litt i familiehistorien sin. Det er vel ikke så vanskelig å begripe.
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Fordi kniven har en familiehistorisk verdi for han, og det er kult å grave litt i familiehistorien sin. Det er vel ikke så vanskelig å begripe.
Vis hele sitatet...
Korrekt
Tipper det er en brevkniv siden den skarpesiden er oppover. Ser ihvertfall slik ut på bildet i midten.
Trådstarter
Den er like skarp på begge sider, på bildet ligger den litt skjevt
Vill gjetning dette, men kan det være en sermonial dolk? Er for dårlig oppløsning til at jeg kan tyde noe av inngraveringen. Har du en anelse om hvor gammel den kan være? Din mors oldemor, så er jo 5 generasjoner + i alle fall..
Sist endret av Doc. Lester; 26. mai 2011 kl. 00:06.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av tom3008 Vis innlegg
Det er beltefeste bak på slira. Og bladet er da ikke ødelagt?
Vis hele sitatet...
Det ser hvertfall veldig ødelagt ut på bildet, eggen ser veldig ujevn ut og veldig dårlig slipt. Jeg kan heller ikke se noen praktisk bruk av en slik kniv som skulle tilsi en slik slitasje.
Trådstarter
Men det er ikke tilfellet, er nok uheldig med bildene...Den er jo ikke slipt i dette århundre, nei, men den er ikke værst