Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 9097
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Lurer på hvordan det fungerer med fastlønn kontra timelønn, sjefen mener h*n kan justere fastlønna i slutten av året angående hvor mye jeg jobber, siden jeg ikke får betalt for når h*n tar seg fri som kan skje opp til tre dager i månden nå som jeg har timelønn, har jeg rett på å få betalt disse dagene vis jeg går over til fastlønn?
Fastlønn er fastlønn. Overtid kommer selvfølgelig i tillegg til fastlønnen.
Du får ikke betalt når sjefen tar seg fri? Det høres barer teit ut. Har du fått noe forklaring på det?
Hva jobber du med? og er det noen organisasjon som kan passe deg for bedre arbeids og lønnsvilkår?

Se om du kan finne noe nyttig her:
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=90849
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Fastlønn er fastlønn. Overtid kommer selvfølgelig i tillegg til fastlønnen.
Vis hele sitatet...
Det fins flere typer fastlønn.
Fastlønn inkludert overtid og fastlønn med betalt overtid.
Det er jo bare kontrakten mellom deg og sjefen som setter grensen for "hva som går an" (med begrensning i loven).

PS: Hvorfor skal du ikke få lønn når sjefen har fri?
Hva jobber du med?
Sist endret av Grimdoc; 14. mars 2011 kl. 19:34.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Jeg har fastlønn, men får ikke overtidsbetalt men jeg får jo avspasering, som er det samme som fri med lønn ^^
Eneste vi får overtid for er personalmøter, passer meg fint egentlig ^^
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Trådstarter
Sitat av Putas Vis innlegg
Du får ikke betalt når sjefen tar seg fri? Det høres barer teit ut. Har du fått noe forklaring på det?
Vis hele sitatet...
Nei, så lenge han ikke jobber den dagen og ikke kommer inn noe inntekt i bedriften mener han at jeg ikke har krav på timer den dagen..

Noen som har en link til noe info som jeg kan printe ut så jeg kan ha noe svart på hvit å vise fram så kanskje jeg kan bli ferdig med det tullet her

Sitat av Jalla09 Vis innlegg
Hva jobber du med? og er det noen organisasjon som kan passe deg for bedre arbeids og lønnsvilkår?

Se om du kan finne noe nyttig her:
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=90849
Vis hele sitatet...
takk skal ta å se på den.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Det fins flere typer fastlønn.
Fastlønn inkludert overtid og fastlønn med betalt overtid.
Det er jo bare kontrakten mellom deg og sjefen som setter grensen for "hva som går an" (med begrensning i loven)
Vis hele sitatet...
Det står ikke noe om at det er inkludert overtid eller betalt i kontrakten kun at det er ca 40timer i uka, men det står ingen ting om at jeg skal bli trekt de dagene jeg blir pålagt fri.
Sitat av Undergrunn Vis innlegg
Det står ikke noe om at det er inkludert overtid eller betalt i kontrakten kun at det er ca 40timer i uka, men det står ingen ting om at jeg skal bli trekt de dagene jeg blir pålagt fri.
Vis hele sitatet...
Det står vel avtalt noe om arbeidstid?
sjefen din kan ikke trekke deg i lonn faar at han skal ha fri ,han skal betale deg faar hver dag , om han skal ha fri eller ikke har nok jobb, er ogsaa hans problem... saa lenge han har ansatt deg fulltid..
Nå er det vel forskjellige former for fastlønn og timelønn. På min jobb har vi endel folk vi kan kontakte, som er timelønte. De kan vi få på jobb i de timene vi spør dem om. Så slikt jeg ser det så er fastlønn når du har faste arbeidstider. Hvis bare blir lønnet etter timer så er arbeidssituasjonen din litt anderledes og jeg kan ikke se hvordan din arbeidsgiver skal justere ditt time antall, siden du da i utgangpunktet ikke har fast time antall. Eller er jeg på tyttebærtur nå?
Fastlønn: Avtalt i kontrakt for arbeidet du gjør.
Eksempel: Ola har arbeidskontrakt på 150 timer i måneden, han har fastlønn på 30 000 kr, minus skatt (36%). Hvis antall timer overstiger 150 timer, har Ola krav på vanlig timebetalt og overtid på alle timene over 150 timer.

Så ja, går du til fastlønn så har du krav på full lønn, uansett om sjefen tar seg 1 uke eller 1 år fri.

Timelønn: Avtalt i kontrakt.
Eksempel: Ola har en 60 % stilling på kiwi, han har en timelønn på 136,50.
Ola jobber skift, og er i tillegg deltidsansatt, så han har ikke krav på overtid, men skal ha skifttillegg på alle dagene han jobber kveld / helg og 100% lønn på røde dager.

Her har du timelønn, og får bare penger for de timene du faktisk er på jobb. (Mest normale lønningsforhold).

Husk at alt av kurs og obligatoriske oppmøter skal du ha betalt for.
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Trådstarter
Sitat av thisisfifty Vis innlegg
Fastlønn: Avtalt i kontrakt for arbeidet du gjør.
Eksempel: Ola har arbeidskontrakt på 150 timer i måneden, han har fastlønn på 30 000 kr, minus skatt (36%). Hvis antall timer overstiger 150 timer, har Ola krav på vanlig timebetalt og overtid på alle timene over 150 timer.

Så ja, går du til fastlønn så har du krav på full lønn, uansett om sjefen tar seg 1 uke eller 1 år fri.
Vis hele sitatet...
Takk for hjelpen folkens, akkurat det jeg lurte på! Siden jeg jobber opp mot 200t +\- så blir det jo over 40timer i snitt over 4uker. men da vet jeg hva jeg skal si til sjefen, vis du har en link jeg kan slenge i bordet også så jeg slipper ref. til freak.no hadde jeg blitt glad