Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3051
Jeg har en ny plan for å tjene en del penger, og jeg lurer på om den er idiotsikker.

Jeg har 3 ganske så gode forretningsideer, som kan fort bli en gullgruve om en person med mye kapital, business-erfaring og kontakter setter dem i spill - jeg er ikke en person med det.

Så jeg tenkte å kanskje lage en webside der har bilde av en USB-penn og proklamerer at jeg selger disse 3 fantastiske forretningsideene - uten å si hva de er selvfølgelig, for en viss sum penger. Hensikten er da å få noen skikkelig rikinger til å komme over denne siden, og forhåpentligvis få en av dem til å gamble på dette. (For alt de vet kan jo dette være totalt lureri, noe det ikke er. Jeg har stor tro på at alle 3 ideene kan slå skikkelig an)

Men jeg må selvfølgelig beskytte meg fra svindlere. Er det mulig å forfalske en banksjekk for eksempel? Hvordan kan jeg se det? Hvis jeg gjør en bakgrunnssjekk på eventuelle kjøpere, og kanskje tar med meg en advokat og en "thug" når kjøpet skal fullføres, og møtes på en offentlig plass, er dette da en idiotsikker plan?
Lykke til med å selge noe som ingen får vite hva er før de har kjøpt det. I beste fall kan du få bruktpris for usb pennen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Problemet ditt er at det er en halv milliard tullinger som selger forretningsideer, som uten unntak suger balle. Du blir ikkje tatt seriøst, og får ikkje pengar up front utan å sei kva planen din er. Ingen som har penger er så dumme.
Håper at noen rikinger har is nok i magen til å satse på det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du er en av millioner: "Jeg har en stor idè, jeg må bare ha blabla for å sette den i gang" er noe folk med kapital hører flere ganger dagen, og fra deres side vitner det til latskap.
Om du ikke har prøvd å realisere ideen på noe som helst nivå, så vil ikke en investor komme i nærheten av deg.

Så nei, uansett hvor genial denne ideen din er, vil ingen investere i det med mindre du har noe konkret å vise til, f.eks en prototype e.l. som vitner til arbeidsvilje og initiativ fra din side.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Hvis jeg gjør en bakgrunnssjekk på eventuelle kjøpere, og kanskje tar med meg en advokat og en "thug" når kjøpet skal fullføres, og møtes på en offentlig plass, er dette da en idiotsikker plan?
Vis hele sitatet...
Føler også at det blir noe suspekt at du skal selge forretningsideer som du påstår er 'legit', hvor salget kun baserer seg på tillit, for så å møte opp med en gorilla og advokat i sann Breaking Bad stil.
Jeg vet at dette er sikkert noe de har hørt mange ganger... Men jeg VET faktisk at det er et behov for disse tingene. Hvorfor skal det være så vanskelig for gründere i Norge? Bare å ta patent koster jo enorme summer.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Jeg vet at dette er sikkert noe de har hørt mange ganger... Men jeg VET faktisk at det er et behov for disse tingene. Hvorfor skal det være så vanskelig for gründere i Norge? Bare å ta patent koster jo enorme summer.
Vis hele sitatet...
Da må du rett og slett presentere ideen for en investor og håpe denne personen er interessert i å satse på din idé. Det er ingen som vil satse på en ide uten å vite noe som helst om denne. Hadde du tatt en slik sjanse?

Og hvis du er så sikker på at dette vil slå an, så er det vel ikke noe problem å patentere dette, siden du er sikker på at du kommer til å tjene det inn igjen på ideen din?
Sist endret av Fuzzybossen; 25. november 2012 kl. 16:00.
Sitat av Trymba Vis innlegg
Føler også at det blir noe suspekt at du skal selge forretningsideer som du påstår er 'legit', hvor salget kun baserer seg på tillit, for så å møte opp med en gorilla og advokat i sann Breaking Bad stil.
Vis hele sitatet...
Hehe, det er jo kun i tilfelle det skulle vise seg at kjøperen er en uærlig kar.

Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Da må du rett og slett presentere ideen for en investor og håpe denne personen er interessert i å satse på din idé. Det er ingen som vil satse på en ide uten å vite noe som helst om denne. Hadde du tatt en slik sjanse?
Vis hele sitatet...
Men da har jeg jo ingen garanti for at de ikke bare vil stjele ideen.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Jeg vet at dette er sikkert noe de har hørt mange ganger... Men jeg VET faktisk at det er et behov for disse tingene. Hvorfor skal det være så vanskelig for gründere i Norge? Bare å ta patent koster jo enorme summer.
Vis hele sitatet...
Det er ikke spesielt vanskelig for gründere i Norge. Dersom du har en idé du brenner for, vil jeg anbefale å ta kontakt med Innovasjon Norge. De kan hjelpe deg med rådgivning, finansiering, nettverksbygging og i det store og hele alt du trenger for å drive en bedrift.

Dersom du ikke klarer å få på plass det grunnleggende, kan du sjekke om kommunen din/fylket ditt har et etablererkontor/entreprenørskapsprogram av et eller annet slag (eks. Hoppid i de fleste kommuner i Møre og Romsdal, etablererkontoret i Telemark osv.). Her vil du få hjelp på et mer grunnleggende plan enn det man kan få hos Innovasjon Norge. Jeg synes nok at det er der du helst bør gå. Der kan du få hjelp med ideavklaring, forretningsplaner og ikke minst hvordan du beskytter ideen. Siden dette virker å være din største bekymring, synes jeg du bør undersøke hvorvidt du har et sånt kontor i nærheten.

For mer info kan du se nav.no, samt altinn.no når vedlikeholdsarbeidet er ferdig.

Å følge din nåværende plan ser jeg ikke på som noe særlig gunstig. Ingen seriøs investor kommer til å kjøpe ideene dine sånn du legger frem saken, og dersom du virkelig har troen, ville det være veldig dumt ikke å undersøke hvilke muligheter du har før du kaster vekk det hele.
Hmmm, takk for tips. Kanskje jeg bør prøve å gjøre dette selv ja..
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Men da har jeg jo ingen garanti for at de ikke bare vil stjele ideen.
Vis hele sitatet...
du kan ikke seriøst mene at du tror noen vil investere masse penger i et prosjekt de ikke ANER hva handler om?

"jeg lover det er en bra idè" holder ikke i businessverdenen dessverre, du kommer aldri til å få noen investorer på den måten.

skriv en taushetserklæring og få partene til å signere om du er redd for at noen skal stjele idèen din.
Rikinger blir rike nettopp fordi de ikke gambler.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Rikinger blir rike nettopp fordi de ikke gambler.
Vis hele sitatet...
Noen av dem blir rike fordi de gambler. De gambler gjerne litt smartere enn å gi penger til enhver kar som kan kjøpe en USB-pinne dog.
Haha.. Det blir postet så mye dumt på Freak.no, men dette tar kaka...

Det minner meg egentlig mest om de som selger bøker som heter "How to become a millionaire online" - og det eneste tipset i boka er å skrive en bok om hvordan man blir millionær...

For å si det sånn: Du har veldig mye annet å tenke på, før du begynner å lure på hvordan du skal spotte en falsk banksjekk. Sjansen for at du noen gang får en sjekk fra en riking - enten påtegnet 1 krone eller 1 million - er så forsvinnende liten at du like gjerne kan gamble på at det blir zombieapokalyse i morgen.

Når det er sagt - HVIS du noengang skulle kommet over en totalt retardert, impulsstyrt, ukritisk, pengegrisk og ensom millionær som er villig til å gi deg 1 million kroner for en - muligens tom! - USB minnepenn, så ville jeg anbefalt deg å tatt med en advokat i det første møtet.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Jeg vet at dette er sikkert noe de har hørt mange ganger... Men jeg VET faktisk at det er et behov for disse tingene. Hvorfor skal det være så vanskelig for gründere i Norge? Bare å ta patent koster jo enorme summer.
Vis hele sitatet...
Det er ikke vanskelig for grundere i Norge, men det er vanskelig for folk med kun ideer... noe som er rimelig naturlig, fordi ideer er pissenkle å komme opp.

Gjennomføring derimot er ikke bare jævli vanskelig, men det krever også disiplin, kompetanse og erfaring.
Sist endret av DumDiDum; 25. november 2012 kl. 19:21.
Hvis du virkelig mener disse ideene er så bra, kontakt en corporate finance avdeling ved et hvilket som helst meglerhus