Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2603
Jeg reflekterer over artiklene jeg leser om Russland, som har gjennopptatt strategiske flyvninger i internasjonalt luftrom etter 15 år med hvile. Russland er i en økonomisk boom, og nå vil de vise muskler, og konkurrere med USA på stormaktsmarkedet.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/08/22/509667.html

Med det ble også tidligere i sommer kjent at Russland oppgraderer våpenforsvaret sitt, har startet kraftig opprustning av hæren sammen med Kina, og utøver militærøvelser med SCO-landene, hvor også Kina er medlem. Dette er riktig nok en antiterror-organisasjon mellom sentralasiatiske land, men det er allikevel første gang de opererer på denne måten. I tillegg kommer det også krass kritikk mot USAs planlagte våpenskjold, og det er en intens stemning mellom Russland og de andre "allierte". Norge er også beskyldt for å være en brikke i USAs planlagte våpenskjold, for ikke å snakke om angrepet på "fascistkrigen" vi deltar i.

Er dette bare Russland/Kina som viser muskler og vil ta vare på sine interesser nå som de er i ekstrem økonomisk vekst, eller er det grunn til bekymring? Jeg kan ikke gjøre annet enn å følge med på en spenning som stadig øker, men dette skal media ta en del av ansvaret for også. Man skal ta det media sier med en klype salt, og se det i den store sammenhengen.

Hvilke tanker har dere om dette?
Spennende tema. Vanskelig å si om de bare flexer litt eller om de faktisk mener noe med det hele. Bare å vente og se, for dette kan fort bli en enda mer spennende tid.
Sist endret av Gest; 22. august 2007 kl. 12:43.
Jeg personlig tror de er ute etter å vise muskler. Men de viser muskler slik at f.eks. USA ikke skal ta like lett på å komme med kritikk og anklager.

Både Russland og Kina er veldig(!) store land. Som alle andre land prøver også de å gjøre seg store i internasjonale sammenhenger. Bare se på Russland sitt stunt hvor de liksom satte ett flagg på havdypet under nordpolen. Dette gikk over hele verden og var deres forsøk på å prøve å kreve store deler av dette verdensområdet (stor sannsynelighet for olje og gass ressurser der). Dette viste seg senere å være godt sammenklipte bilder fra bl.a. Titanic filmen... Er allikevel ikke langt ifra det samme som USA gjorde når de satte ett flagg på månen. USA viser også hele tiden muskler.
Jeg studerer russisk på Kongsbakken videregående skole 3 året...
Grunnen til dette er nettop den økonomiske "boomen" som russland har fått.
Middelklassen i russland vokser og russerne har fått mer innflytelse fra vesten.
Fordi sammarbeidet mellom Norge og Russland innen olje, gas og fisk kommer til å øke betraktelig de neste årene, håper jeg på en jobb i f.eks. Statoil som tolk.
Det å ha "Russisk" på CV'n i fremtiden kan gi deg opptil 5000 ekstra i uka! (!).

btw. det er vel ikke noen som tilfeldighvis har "Ztrasvotje 3" ISBN: 82-03-13821-7 eller 82-03-13874-8 ?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Det virker hvertfall som media har tenkt å blåse dette opp til å bli "Den Kalde Krigen II". Om de har rett i det har jeg ingen forutsetning til å uttale meg om, men det er jo ikke noen nytt om avisene igjen koker suppe på spiker.

Men for all del, Kina og Russland er to seriøse stormakter som man ikke vil ha imot seg så de må behandles med stor respekt. Håper for guds skyld ikke de drar med seg noe Nord-Korea i fellesskapet sitt hvertfall.
Sist endret av tnt; 22. august 2007 kl. 13:09.
http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/5/50/509/509667/0708jagerfly_858_1187773080.jpg

Dem musklene blei isåfall til fiskeboller når det nye engelske jagerflyet kom og avskjærte det.. Gammelt propellfly tror jeg ikke skremmer så mye. Tror egentlig dem bare ypper seg litt. Viser at dem er der.. egentlig uforståelig for meg O.o

edit: Beklager for stort bilde
edit2: Det bildet kan egentlig være manipulert også
Sist endret av PepsiCo; 22. august 2007 kl. 13:39.
Solkongen
Keyser Söze's Avatar
Trådstarter
Sitat av PepsiCo
[img]
Dem musklene blei isåfall til fiskeboller når det nye engelske jagerflyet kom og avskjærte det.. Gammelt propellfly tror jeg ikke skremmer så mye. Tror egentlig dem bare ypper seg litt. Viser at dem er der.. egentlig uforståelig for meg O.o

edit: Beklager for stort bilde
edit2: Det bildet kan egentlig være manipulert også
Vis hele sitatet...
Bildet er ikke manipulert, og det er nok ikke fiskeboller heller. Et Bear-Bomberfly som dette flyr nærmest like fort som amerikanske B52 (som har 4 jetmotorer), og det har like stor rekkevidde. Dog, mye bedre akselerasjon, og det er ofte observert at det akselererer fortere enn enkelte jagerfly som forfølger det. Russerne er ikke dumme. Og det er nok sant at de vil vise seg - det er jo taktisk. På samme måte viser det norske forsvaret at vi er observante i nord, med både fly og bakke. Man må vise at grensen er der. Et smart politisk spill.
Sist endret av Keyser Söze; 22. august 2007 kl. 14:10. Grunn: fjerne bildet
jeg liker ikke tanken på at vi er så forbanna nært russland. Norge er et lite, men rikt land og jeg er sikkert på at de sikler etter oljen vår. jeg har tenkt tanken at de skulle komme til å angripe oss, kanskje jeg bare er veldig paranoid.

hadde noen land hatt tid til å gripe inn om de hadde angrepet? hadde de orket det?
Solkongen
Keyser Söze's Avatar
Trådstarter
Sitat av TSN
jeg liker ikke tanken på at vi er så forbanna nært russland. Norge er et lite, men rikt land og jeg er sikkert på at de sikler etter oljen vår. jeg har tenkt tanken at de skulle komme til å angripe oss, kanskje jeg bare er veldig paranoid.

hadde noen land hatt tid til å gripe inn om de hadde angrepet? hadde de orket det?
Vis hele sitatet...
Vi er først og fremst støttet av Nato, og spesielt USA og Tyskland tror jeg hadde vært villige til å hjelpe. For det andre er det ikke aktuelt å bare valse inn i Norge. Alle troppeforflytninger blir holdt under oppsyn, og for å ta oss er de nødt gjennom Sverige, da det i Nord-Norge er innstallasjoner i fjellene lans veirutene som er vanskelig å ta ut. Å bare fly folk inn med fly/helikopter er ikke så lett det heller, men trolig det de hadde valgt å gjøre først. Men da kreves det at mange tropper forflyttes i Russland, noe som vil bli oppdaget. Jeg sier ikke at det er umulig, men at vi har fordelen på vår side.
Min hypotese er at russland prøver å vise at de fortsatt er med, det følger den samme taktikken som USA: "Vis at vi er størst, rikest, og sterkest". Akkurat som USA leker verdenspoliti, prøver nå russland å vise at de er en trussel.

Russland-Norge
Men tenk, hvis det kommer et russisk bombefly inn i norsk luftrom og norge sender opp 4 av sine F-16 jagerfly. Hva skjer da? Jo, det ender jo bare med at de Norske jagerfly følger etter og at russerene får seg en god latter, for selv om norge tror de er verdens nest største supermakt så er vi ikke det. Og det å skyte ned et russisk bombefly, bare tenk på konsekvensene. Russland hadde mest sannsynelig ærklært krig på grunn av at deres eget bombefly ble skutt ned, selv om det var de som var i Norsk luftrom uten lov. Ærklærer Russland krig mot Norge da blir det en ny verdenskrig, grunnet at Norge er et NATO land, noe Russland ikke er. Det blir da katastrofale politiske følger.


Dette bombeflyet er ei heller ufarlig med tanke på at det kan bære 9000 kg med sprengstoff i form av bomber. Det å vri dette til en ny kald krig er kanskje en overdrivelse..

Hvis det er noe jeg har skrevet som er feil, rett meg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dersom eit russisk bombefly vart skote ned over norsk territorium, så hadde russerane enten allereie vore i krig med norge, eller så hadde dei ikkje hatt interesse av å gå til krig for ei slik fillesak...

Dersom det dei held på med er maktdemonstrasjon, så er dei klar over at fly kan bli skotne ned om dei kjem over i norsk luftterritorium, og vil bare bli irriterte av slikt.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Tror Russland driver å viser fram sin militære styrke for å framtså som ett sterkt rike jeg.
USA har jo omtrent den oppfatningen at de kan valse over alt og alle for de er størst, og det å mure Russland inne ved å sette opp forsvarssystemer i alle landa rundt Russland er jo så klart noe russerne ser på som en trussel.
I verste fall kan det ende med at USA kan teppebombe russerne med langdistansemissiler, mens russerne ikke har mulighet til å slå tilbake fordi det flotte nye forsvarsnettet til USA hindrer deres militære slagkraft i å nå ut.

Det er jo ganske logisk, jeg heller valser jo ikke rundt i hardkriminelle byområder med gåstol og tusenlapper stikkende ut av lomma! Da ber jeg jo rett og slett om å bli grisejult og rundstjålet! Det er viktig å være stor og sterk for å oppnå respekt, noe som også gjelder mellom nasjoner.
Sitat av TSN
jeg liker ikke tanken på at vi er så forbanna nært russland. Norge er et lite, men rikt land og jeg er sikkert på at de sikler etter oljen vår. jeg har tenkt tanken at de skulle komme til å angripe oss, kanskje jeg bare er veldig paranoid.

hadde noen land hatt tid til å gripe inn om de hadde angrepet? hadde de orket det?
Vis hele sitatet...
Pappa har snakket om at russerne snart kommer i fem år
Jeg har da fortalt at jeg har svært liten tro på dette, men årene går og jeg begynner selv å tenke tanken.

Sitat av Talberz
Russland-Norge
... for selv om norge tror de er verdens nest største supermakt så er vi ikke det.
Vis hele sitatet...
Har ingen tro på at vi tror det. For å være en "supermakt" trenge man store militære styrker. Ikke bare olje. USA, Russland, Kina, Storbritania, Frankrike, Canada osv. hadde alle eid oss i 1 vs. 1 krig. [Om man da ikke tenker på Nato etc.]

Har aldri hørt noen uttalelser om at vi er en supermakt fra noen politker.
Sitat av TSN
jeg liker ikke tanken på at vi er så forbanna nært russland. Norge er et lite, men rikt land og jeg er sikkert på at de sikler etter oljen vår. jeg har tenkt tanken at de skulle komme til å angripe oss, kanskje jeg bare er veldig paranoid.

hadde noen land hatt tid til å gripe inn om de hadde angrepet? hadde de orket det?
Vis hele sitatet...
Om jeg ikka tar helt feil så hadde Canada under den kalde krigen tropper som var klare for å rykke inn i Norge hvis Russland skulle invadere. Det er også en av grunnene til at Canada viser mistillit til Norge når det gjelder Irak krigen, siden de har bidrat med mange soldat. Mens Norge nærmest har nektet.

Det er ihvertfall det jeg har hørt.
Det er en tysk statsråd som skrev en bok om Norge i fjor tror jeg det var. Da hadde hun på grunnlag fra Norsk politikk (tydeligvis) og norsk væremåte fastslått at Norge trodde de selv var verdens nest største supermakt.


Acidous.
Du har et poeng, men noe du må ta med i beregningen er at Russland og mao zedong bydge opp kina, Mao klarte det kun ved hjelp av Sovjetisk penge og våpenstøtte. Derfor har Russland en mektig alliert fra kina sin side! tenk deg at russland sender russisk og kinesisk infanteri, artilleri og pansersoldater over beringsstredet. Det er jo æreløst å få en pike i kina så det er en majoritet av menn, og det er 1,3 milliarder mennesker som bor der. Det er også en god del i russland. Det å gå til krig mot kina er som å hoppe utenfor et stup. Så lenge landet du bor i ikke heter India
Sist endret av Bleedingsnow; 22. august 2007 kl. 17:23.
Sitat av Talberz
Det er en tysk statsråd som skrev en bok om Norge i fjor tror jeg det var. Da hadde hun på grunnlag fra Norsk politikk (tydeligvis) og norsk væremåte fastslått at Norge trodde de selv var verdens nest største supermakt.
Vis hele sitatet...
Link til bok?
(Ikke at jeg ikke tror deg. Jeg vil bare lese det selv, og få med meg detaljene.)
Sitat av Panybs
Om jeg ikka tar helt feil så hadde Canada under den kalde krigen tropper som var klare for å rykke inn i Norge hvis Russland skulle invadere. Det er også en av grunnene til at Canada viser mistillit til Norge når det gjelder Irak krigen, siden de har bidrat med mange soldat. Mens Norge nærmest har nektet.

Det er ihvertfall det jeg har hørt.
Vis hele sitatet...
Canada er ikke med i Irak-krigen, men du tenker gjerne på Afghanistan. Jeg vet ikke noe om Canada-Norge relasjoner overhodet på det området, men det kan godt være de er litt misfornøyde (Bush har vertfall eksplisitt utvist misnøye med norge og andre nato lands bidrag i Afghanistan).

At Russland viser krefter er helt naturlig. Etter Sovjets fall oppstod det en anakronisme i styrkeforholdet mellom Russland og vesten. Det var helt unaturlig at et land som Russland med sin massive befolking, industri og ikke minst reelle militære kapasiteter var så sideparkert som til å bli en irrelevans i forhold til vesten. Det vi ser nå er et aktivt Russland som gjenopptar sin militære styrke.

Og forresten; jeg ville ikke som sagt kimse av de gamle sovjetiske bombeflyene (som først fløy tidlig på 50-tallet). Amerikanernes B-52 som ble introdusert i 1952 var instrumentale i Irak-krigen og er enda ikke i ferd med å fases ut så vidt jeg vet. Et bombefly er et bombefly, og det er ikke så himla mange måter å lage ett på. Såklart har dog disse flyene mottat en rekke oppgraderinger i årenes løp, men hovedpoenget er å slippe ting som sier bang.

Sitat av Talberz
Du har et poeng, men noe du må ta med i beregningen er at Russland og mao zedong bydge opp kina, Mao klarte det kun ved hjelp av Sovjetisk penge og våpenstøtte. Derfor har Russland en mektig alliert fra kina sin side!
Vis hele sitatet...
Totalt historieløst. Sovjets hjelp til Kina har alltid vært noenlunde begrenset, og utover 60-tallet surnet forholdet totalt, til det snittet at det brøt ut grensekamper mellom landene. Mao bygget heller ei opp landet i det hele, men rævkjørte det totalt med sine feilslåtte reformer. Det tok Deng Xiaoping og en åpning mot vesten før Kina reiste seg skikkelig.

Sitat av Talberz
tenk deg at russland sender russisk og kinesisk infanteri, artilleri og pansersoldater over beringsstredet.
Vis hele sitatet...
Og hvordan skal de klare det? Ingen av landene har noen nevneverdig marine til å stille opp mot NATO. (Russland har kanskje en del ubåter som kan gjøre litt skade, men de vil være mindre brukbare til å støtte en invasjon til sjøs).

Sitat av Talberz
Det å gå til krig mot kina er som å hoppe utenfor et stup. Så lenge landet du bor i ikke heter India
Vis hele sitatet...
Kina har ganske så begrenset militære kapasiteter. Ja, det ville nok være særdeles vanskelig for NATO å bedrive en landkrig på fastlandskina, men kina selv har utrolig begrensete muligheter for å utvise makt utenfor sine grenser.
Sist endret av Kinseek; 22. august 2007 kl. 17:39.
Russland har i moderne politikk, ofte hatt en tendens til å bruke makt ovenfor særlig østeuropeiske land. Ovenfor Europa, og USA, har det tradisjonelt handlet mest om å vise at man vil være en makt å regne med, men når det kommer til øst-Europa, har Russland ofte ikke nølt med å vise hvem som er storebror i forholdet. Etter den kalde krigen, og Sovjetunionens kollaps, gikk Russlands økonomi nedenom og hjem. Siden penger er makt, så har Russland forståelig nok vært varsomme med å braute for mye i internasjonal politikk. Men sakte men sikkert har den russiske økonomi igjen begynt å stabilisiere seg, og vi ser at Russland på nytt bruker makt, om enn mer subtilt.

Den 1. januar 2006, stoppet det russiske gasselskapet Gazprom all forsyning av gass til Ukraina, hvorfor?
Fordi Ukraina ikke var villige til å betale en pris på 230 dollar pr. 1000 kubikkmeter med gass.
På overflaten kunne det jo virket som en helt vanlig reaksjon fra et selskap som vil justere prisen sin etter markedets økonomiske krefter, bare at det er en hake. For det samme selskapet krevde nemlig på daværende tidspunkt bare 110 dollar per 1000 kubikkmeter gass fra Georgia, og 50 dollar igjen fra Hvite-Russland. Det at Gazprom ikke minst er et statseid selskap i Russland, og at gassprisen tilfeldigvis faller sammen med Russlands forhold til mottagerlandet, viser ganske tydelig at Russland igjen hadde begynt å presse naboland ved å bruke gass som et maktmiddel.

En annen interesant hendelse var da Estlands myndigheter besluttet å fjerne et sovjetisk krigsminnesmerke og soldatgraver fra hovedstadens sentrum. Dette var selvfølgelig noe som ikke ble varmt motatt i Kreml. Et massivt hackerangrep på Estlands offisielle nettsteder og flere andre av landets nettsteder begynte rett etter rivingen av monumentet. Selvfølgelig var Russlands reaksjon på beskyldningene i pressen om at de stod bak, at de var helt uskyldige, men til og med det norske utenriksdepartementet syntes uenige med Russlands versjon. Den russiske ambassadøren i Norge ble kalt inn på teppet, og forklart at den norske stat regnet med at hackerangrepene på Estland stopped omgående. En ganske klar beskjed...

Den pågående rakettskjold striden mellom USA og Russland, handler kanskje ikke like mye om strategiske utplasseringer av militære, som det handler om Russlands dominans over øst-Europa. Ved at USA utplasserer et slikt våpensystem i feks. Polen, vil Polen sannsynligvis være mer skjermet ovenfor en russisk inngripen, spesielt militært. Påstanden om at rakettskjoldet er en trussel mot Russland er tøv! Det var nylig full fest i Pentagon da rakettskjoldet klarte å skyte ned to mål samtidig... Just for the record: Russland har flere tusen atomvåpen klare til utskytning til enhver tid. Et rakettskjold vil være som et pust i en full orkan, om Russland skulle bestemme seg for å sprenge noen.

Men det som er bekymringsverdig er at russiske myndigheter utviser en slik mentalitet som de har gjort i mange av disse sakene. For den mentaliteten oser av konfliktene fra den kalde krigen, og vi vet alle at det var ikke en rolig periode...
Man skulle tro at Russland er kronisk redd for krig.
Eller at de konstant tror at de er i krig :-P

Men men, let them flex!
HeHe.
"Bra" at noen andre enn USA viser frem hva de har.

(Er egentlig lei av at USA hele tiden skal fremstå som verdenspoliti jeg.. Æsj!)
Og hvordan skal de klare det? Ingen av landene har noen nevneverdig marine til å stille opp mot NATO. (Russland har kanskje en del ubåter som kan gjøre litt skade, men de vil være mindre brukbare til å støtte en invasjon til sjøs).
Vis hele sitatet...
Beringstredet er islagt det meste av året, på vinterstid er isen tykk nok til å bære t.o.m. tanks. Ikke at jeg veit noe om hvordan det nåværende statsoverhodet i kina tenker, men er han i det hele tatt lik de som har hatt den samme posisjonen, så hadde ikke han nølt med å sende 150 millioner soldater gjennom kina, mongolia og russland for å bekjempe amerika. selvfølgelig ville sikker minst 50% dø. Men som alle vet er soldater det billigste krigsmateriell.
Sikkerhetsklarert
Russland har vel alltid hatt et vist behov for å vise frem militærstyrken sin.

Jeg snakket med en som hadde vært grensevakt mot grensen til rusland under 1.gangstjenesten. Det hendte som regel at de møtte på de russiske grensepatruljene, og hilste på de. Neste dag kunne de møte på den samme patruljen, bare at de da hadde med seg 10-20tanks og en del personell. Bare for å vise at de var der.

En kar på jobben fortalte også en historie fra de som patruljerte grensene med F-16 tidligere. Der kunne det hende at de møtte på en og annen mig, som de da avskjærte og eskorterte ut til grensen. En gang så hadde de møtt på en og var på vei til å fly følge med han ut av landet.. Da så de 36 andre på radaren.. Også bare for å vise at de er i flertall.
Jeg syntes det er artig hvordan folk plutselig blir paranoide av dette, når det er det USA har gjort i årevis. Jeg venter med å dømme situasjonen før jeg ser hvordan det utvikler seg, selv om jeg regner med det bare blir en litt mer balansert maktfordeling i verden, noe som sikkert er sunt.
Sitat av q_Werty
Jeg syntes det er artig hvordan folk plutselig blir paranoide av dette, når det er det USA har gjort i årevis. Jeg venter med å dømme situasjonen før jeg ser hvordan det utvikler seg, selv om jeg regner med det bare blir en litt mer balansert maktfordeling i verden, noe som sikkert er sunt.
Vis hele sitatet...
russland er jo nærmere oss en USA, men USA kunne jo ha sendt fly, båter og jævelskap mot oss ganske fort. virker bare mer sansynlig at russland skal gjøre det. fattig land som (såvidt) grenser til et av verdensrikeste land.

men jeg er av den typen som blir skremt når jeg hører om noe på TVen. det går noen dager så er det ute av hodet mitt. for en del år siden var jeg redd for at korea skulle lage atombomber å sprenge oss
Sitat av q_Werty
Jeg syntes det er artig hvordan folk plutselig blir paranoide av dette, når det er det USA har gjort i årevis. Jeg venter med å dømme situasjonen før jeg ser hvordan det utvikler seg, selv om jeg regner med det bare blir en litt mer balansert maktfordeling i verden, noe som sikkert er sunt.
Vis hele sitatet...
Men Russland er generellt sett et veldig suspekt land, syns jeg hvertfall!
Altså, det kan ta timesvis å komme seg inn i Russland, for grensevaktene er så inni granskauen redde for at noen skal ha med seg noe ulovlig, eller lignende.
Jeg fikk ikke lov til å reise inn i Russland, fordi jeg hadde udiagnostisert Epilepsi.
Altså... Er jeg terrorist jeg da?
- Russland er et rart land :-P
Men det er nå bare min mening ;-)

Norge har jo forresten overvåket personer som har jobbet i Russland, fks. morfaren min ble overvåket i flere ti-år, fordi han jobbet i Russland.
Og alt han gjorde var suspekt "Herr Ryvik går ut av huset med papirer i hånden og kjører avgårde i en voldsom fart, klokken *ditt og datt*. En time senere kommer han tilbake, uten papirene, og går inn i huset igjen."
Liksom... Hæææ?

Jeg tror den Norske stat er driiit redd for Russland.
But whyyy?
Når jeg leste tittelen trodde jeg at jeg kom til å se link til nyheter om hvor galne russerene er.
Jeg var på en russisk nyhetsside (teksta på engelsk though), og der var det bare interessante nyheter (Det virket som ingen av russerene hadde noe sympati for noe).

Klarer ikke delta med noe annet her siden jeg hater politikk, poenget mitt var bare at det er masse gale folk i Russland.
Sitat av Grantax
Når jeg leste tittelen trodde jeg at jeg kom til å se link til nyheter om hvor galne russerene er.
Jeg var på en russisk nyhetsside (teksta på engelsk though), og der var det bare interessante nyheter (Det virket som ingen av russerene hadde noe sympati for noe).

Klarer ikke delta med noe annet her siden jeg hater politikk, poenget mitt var bare at det er masse gale folk i Russland.
Vis hele sitatet...
akuratt som det er masse gale folk på tøyen eller bærum
Men gale folk på tøyen har ikke atomvåpen

Noe jeg tror (Correct me if I am wrong) er at Norge er redd for som under kalde krigen kommunisme. Alle er redd for kommunisme fordi: "jorden tilhører alle" bare er noe tull.

Når jeg var på ferie i Cuba for noen år siden så hadde folk med lege utdanning startet å jobbe som taxisjafører fordi da fikk de tips noe som innebærte mer betalt
Sitat av |24/\/\0
akuratt som det er masse gale folk på tøyen eller bærum
Vis hele sitatet...
Men du leser ikke nyheter fra Norge om folk som kaster andre på sjøen i en kiste, eller hogger opp kjæresten og serverer han som kjøttboller ..
Sitat av Grantax
Men du leser ikke nyheter fra Norge om folk som kaster andre på sjøen i en kiste, eller hogger opp kjæresten og serverer han som kjøttboller ..
Vis hele sitatet...
Jo, bare færre sånne ting skjer, for vi er ikke like mange mennesker. Jeg elsker hvordan dere alle er suspekte til russland uten å kunne komme med noen god, rasjonell forklaring på hvorfor.
Sitat av Grantax
Men du leser ikke nyheter fra Norge om folk som kaster andre på sjøen i en kiste, eller hogger opp kjæresten og serverer han som kjøttboller ..
Vis hele sitatet...
kommenten min var ment som en kommentar til : Det viser bare at det er masse gale folk i russland.. si en plass hvor det ikke er gale folk
Dette er ikke noe nytt. Russerene gjorde dette opptil fler ganger daglig før. De gjør det for å beregne beredskapen til Norge. Det blir litt som wargames. Begge parter har skarpe skudd i magasinene, men ligger bare og kiler hverandre litt under armene.

Hvis et russisk fly skulle komme inn over Norge så ville det mest sannsynlig være det norske NASAMS-systemet som ville skutt ned flyet. Alle fiendlige objekter vil etter kort tid bli automatisk skutt ned over Norsk jord. Er forøvrig samme systemet som bevokter "no flight zone" over det hvite hus.

Norge sender opp jagere for å opprettholde luftherredømme. Russerene på sin side ligger noen få meter på utsiden av norsk territorium. Er ikke snakk om provokasjon.