Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4179
Jeg skal snart sette meg på flyet og flytte til England - rettere sagt Guildford (rett utenfor London). Er det noen her som har erfaring med England? Ikke bare som feriested, men bosted. Det jeg lurer på er følgende:

- Hvilke mobilselskaper kan være verdt å sjekke ut med tanke på pris og dekning?
- Er det noen butikker som er rimeligere enn andre? Slik som Coop, Rimi, Rema osv her i Norge.
- Hvordan er flysikkerheten nå for tiden?
- Er laptop lov å ha med?
- Har de noen spesielle regler for alt som kan være flytende eller halvveis flytende (tannkrem, parfyme, deo, o.l.)?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Mobilselskap - Vodafone \ O2
Butikker - Spar skal visstnok være en av de dyrere butikker (selv handler jeg på spar )
Flysikkerheten - Maks 100ml veske med deg på flyet, ellers pakk all drit i bagasjen og ha minimalt i håndbagasje \ på deg.
Laptop er lov å ha med på flyet ja, men er et helvete i sikkerhetskontroll.

Pakk all drit som tannkrem etc i baggasje IKKE håndbagasje.
Verdt å nevne at om du handler væske i TAXFREE - sørg for at det er forseglet. Ser til stadighet pappvin-esker og brennevinsflasker/parfyme uten skikkelig forsegling som blir satt igjen. Kan være en dyr tabbe.
Man får vel strengt tatt ikke ta med noe flytende veske inn på selve flyplassen?
Jeg måtte tømme ut vannet fra imsdalsflasken min.
Tannkrem og dritt går helt greit i håndbagasjen, så lenge det ligger i en forseglet pose.
De kan forsegle stuff for deg på flyplassen.

Jeg hadde ikke noe stress med å ta med laptop,
måtte bare sende den gjennom scanneren for seg selv,
samt la personalet se på den.
Sitat av Krizzeyboi
Man får vel strengt tatt ikke ta med noe flytende veske inn på selve flyplassen?
Jeg måtte tømme ut vannet fra imsdalsflasken min.
Vis hele sitatet...
Dette er fordi den ikke er skikkelig forseglet (hjelper ikke med kork-forsegling), og fordi det var mer enn 100ml. Men som du sier, væske kan man ta med seg, så lenge det er max 100ml, og ligger i en egen pose.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Brukt Orange kontantkort, aldri hatt noen problemer og omtrent alle butikker/kiosker selger ringetid.
Sainsburys er jo helt ok, litt som mega, du har utvalget, men kan også handle billigere merker. Men du har jo ofte små lokale butikker med helt greie priser.
Når det gjelder væske, eller det de der og da definerer som væske/flytende/halvflytende whatsoever, så kan ikke beholderene være større enn 100 ml, og alt skal få plass i den gjennomsiktige posen de leverer ut ved sikkerhetskontroll, som rommer 1 liter.

Brus/vann du kjøper på innsiden av sikkerhetskontrollen kan derimot være i større beholdere, da kioskene/butikkene "på innsiden" regnes som sikre.

I tillegg så er vel Storbritania på høyeste terrorberedskap nå etter bombefunnene, slik at de kan nekte mer eller mindre all væske i håndbagasjen - dette vil du få beskjed om ved sikkerhetskontrollen på flyplassen i Norge i såfall.
Sist endret av Sjanten; 5. juli 2007 kl. 16:28.
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Enda en ting jeg lurer på. Man må jo ha overgang til ladere og sånt. Om man bruker en overgang kombinert med en strømpad, vil det kunne gå galt?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Nei, det fungerer greit, kjører selv overgang her fra en irsk kontakt til en norsk kontakt, koster mellom 70-100kr for en overgang, fås kjøpt i taxfreeavdelingen og i de fleste butikker.
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Ok, det høres bra ut Hvorfor kjøpe en overgang til hver ledning når man bare kan bruke pad?

Takk for alle svar!
Man trenger ikke overgang for stikkontakter (men jeg vet ikke hvor bra dette er for batterier ol.)
Sist jeg var i England så satte vi bare de norske laderene ol. rett i.
Du trenger bare bruke to av hullene!
De er litt trange å få inn, men jeg har aldri knukket eller bøyd noen.

Er det ikke slik at strømmen i de engelske kontaktene er svakere, eller noe?!?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GothQueen
Man trenger ikke overgang for stikkontakter (men jeg vet ikke hvor bra dette er for batterier ol.)
Sist jeg var i England så satte vi bare de norske laderene ol. rett i.
Du trenger bare bruke to av hullene!
De er litt trange å få inn, men jeg har aldri knukket eller bøyd noen.

Er det ikke slik at strømmen i de engelske kontaktene er svakere, eller noe?!?
Vis hele sitatet...
Du må ha overgang, jo. Hulla i dei engelsk stikkkontaktene er rektangulære, og du er ikkje garantert god kontakt ved å bruke dei norske direkte. Du får heller ikkje jording, sidan jord er kopla på anna måte. Idiotisk å spare en hundrelapp for å risikere at du svir av huset...

Spenningsnivået i england er samme som her: ~230V. Det meste av IT-utstyr aksepterer uansett 100-250V uten problemer.
^^,
Vi gjorde det hvertfall :-P
Funka bra!
HeHe.
Sitat av Joshiwo
Jeg skal snart sette meg på flyet og flytte til England - rettere sagt Guildford (rett utenfor London). Er det noen her som har erfaring med England? Ikke bare som feriested, men bosted. Det jeg lurer på er følgende:

- Hvilke mobilselskaper kan være verdt å sjekke ut med tanke på pris og dekning?
Vis hele sitatet...
Selv har jeg hatt O2 i 3 år, er veldig fornøyd. Pay & Go er dyrt i England, men du kan få noen bra dealer på telefon med abb. Da er 3 billigst, men de har dårlig dekning mange steder!

Sitat av Joshiwo
- Er det noen butikker som er rimeligere enn andre? Slik som Coop, Rimi, Rema osv her i Norge.
Vis hele sitatet...
ASDA og Tesco er de billigste (Lidl og Netto er også billige, men de har lite...) Sainsbury's har mye god mat til grei pris, min favoritt. Waitrose er dyrt, M&S (Marks & Spencer Food) er også dyrt.

Sitat av Joshiwo
- Hvordan er flysikkerheten nå for tiden?
- Er laptop lov å ha med?
Vis hele sitatet...
Det er lov, men den må tas ut av baggen, men dette er jo ikke noe problem.
Sitat av Joshiwo
- Har de noen spesielle regler for alt som kan være flytende eller halvveis flytende (tannkrem, parfyme, deo, o.l.)?
Vis hele sitatet...
Dette må i en pose som har en viss størrelse og må kunne lukkes, det er begrensninger, sjekk på osl.no.

Kos deg i England, ser jo ut til at vi kan få et nFF treff i London, med tanke på at SharQ er i London også nå
Sist endret av devotio; 5. juli 2007 kl. 23:14.
med orange er fordelen att hvis du fyller på f.eks 10 pund i måneden, får du noen ekstra pund gratis å ringe for. de har også tilbud som orange to orange ring gratis enkelte dager og orange wednesdays hvor du får en ekstra kino bilett for prisen av en. må si jeg er fornøyd med orange kontant kort.
Jeg vil anbefale deg å ta en liten titt på denne http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=140883
Jeg har orange i Frankrike og de er helt jævlige. De sender sånne stygge reklame sms hele tiden. Også med en gang jeg bruker litt penger så minner de meg på saldoen og sier jeg må fylle på. Bruker jeg ikke pengene på en uke så sletter de dem. Kjøper man mer varer det lengre. Dette gjelder da orangre kontankort. Hvis det er samme greiene i England, ikke velg det.
Jeg og samboeren min drømmer også om å flytte til england, men har i den forbindelse sikkert hundre spørsmål. Så tenkte jeg skulle prøve å spørre i denne eksisterende tråden=)
Jeg lurer på: Må man søke for å få flytte inn i england? Må det gjøres før flytting? Må jeg virkelig betale skatt til norge i tre år? Er det noe regler for å leie, kjøpe bolig med en gang? Er det noen krav til de som skal flytte dit?
Problemet er vel kanskje at jeg innbiller meg at det er vasnkligere enn det virker, men håper på svar=)
Jeg bodde og arbeidet i to år i nord-vest England, ikke så langt fra Liverpool og er gift med en engelsk dame, jeg kan svare på spørsmål som måtte dukke opp på pm eller i forum.

Et stalltips for alle som reiser over er å ikke handle på tax-free, for alt er stort sett billigere i butikkene der uansett, så man gir seg selv bare mer bagasje.

@lovetogrow: Du trenger ingen søknader eller liknende, får du jobb så får du være der så lenge du vill, men husk å melde flytting ellers blir du skjønnslignet i Norge, og tro meg det suger å komme tilbake hit etter et par år og måtte betale skatt for hele den tiden du har betalt skatt til Storbritania.
Sainsburys er best, masse digg mat grei pris og overfylt med "dressmann tilbud" (ta 3 betal for 2)
Sist endret av campod; 8. juli 2007 kl. 14:50.
Sitat av Baxter
Jeg bodde og arbeidet i to år i nord-vest England, ikke så langt fra Liverpool og er gift med en engelsk dame, jeg kan svare på spørsmål som måtte dukke opp på pm eller i forum.

Et stalltips for alle som reiser over er å ikke handle på tax-free, for alt er stort sett billigere i butikkene der uansett, så man gir seg selv bare mer bagasje.

@lovetogrow: Du trenger ingen søknader eller liknende, får du jobb så får du være der så lenge du vill, men husk å melde flytting ellers blir du skjønnslignet i Norge, og tro meg det suger å komme tilbake hit etter et par år og måtte betale skatt for hele den tiden du har betalt skatt til Storbritania.
Vis hele sitatet...
Pm er sendt
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Sitat av error
Jeg vil anbefale deg å ta en liten titt på denne http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=140883
Vis hele sitatet...
Tusen takk. Jeg skal sørge for at laptop og alt jeg bryr meg om blir med meg inn på flyet
Sitat av campod
Sainsburys er best, masse digg mat grei pris og overfylt med "dressmann tilbud" (ta 3 betal for 2)
Vis hele sitatet...
Omtrent ALLE butikker i UK har ta 3 betal for 2 tilbud.

UK er ikke en del av Schengen så man må vise pass for å komme inn i landet, men UK er en del av EU. Siden Norge er en del av EØS kan vi fritt jobbe i UK. Det kan være litt kronglete å få den første jobben fordi man må ha et National Insurance number for å få jobb, men får å få denne må man ha jobb. Lovligsett så er arbeidsgiver pliktig å gi deg et midlertidig frem til du får ditt eget, men mange unngår dette. Angående skatt må du skatte til Norge dersom du jobber mindre enn 12 måneder og er dersom du er i Norge mer enn 70 dager (eller noe) i løpet av det året. Ring skatteetaten, de kan fortelle deg mer.

Formelt sett skal man melde ifra til den norske ambassaden i London siden man flytter til UK, men de brydde seg ikke mye om det når jeg skulle melde i fra.

Ingen myndigheter i UK trenger en flyttemelding fra deg eller søknad, men når du flytter inn må du betale husskatt (council tax), noen kommuner sender deg regning atomatisk når du mottar første strøm regning, mens andre må du selv melde ifra til!

Personlig er jeg dritt lei UK, håper jeg slipper å være der FOR mye de neste årene...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Da nærmer dagen seg. Flyet går på torsdag klokka 06:50 fra Gardermoen.. men jeg har fortsatt noen spørsmål.

Jeg holder på å pakke, men jeg lurer på noe:

1. Tilter security om jeg har for mange elektroniske duppeditter med på flyet?
- Laptop
- Ekstern harddisk u/ledning
- Bærbare spillkonsoller
- iPod
- Alt annet som jeg måtte være redd for å sende med bagasjen
2. Tannkrem, parfyme, aftershave, samt andre ting som lett kan slå lekk/ødelegges - er dette ting som man ikke får ha i bagasjen og må ha med inn på flyet? Jeg tenker på de hersens posene man må ha all veske i, noe jeg helst vil slippe.. Alt ligger i en toalettmappe som skal surres godt inn i håndklær.

Merker at det er en stund siden jeg reiste utenlands
Kan desverre ikke svare på det, men bare lurer på:
Hvorfor skal du flytte ? er det bare på impuls ?
Trenger du forandring ? fått deg jobb der borte ?
Håper ikke jeg er frekk, hehe, er bare nyskjerrig.
Høres veldig spennende ut i grunn, kunne tenkt meg å gjøre noe sånt selv en gang.
Sist endret av Konflict; 27. august 2007 kl. 19:00.
Sitat av Joshiwo
Da nærmer dagen seg. Flyet går på torsdag klokka 06:50 fra Gardermoen.. men jeg har fortsatt noen spørsmål.

Jeg holder på å pakke, men jeg lurer på noe:

1. Tilter security om jeg har for mange elektroniske duppeditter med på flyet?
- Laptop
- Ekstern harddisk u/ledning
- Bærbare spillkonsoller
- iPod
- Alt annet som jeg måtte være redd for å sende med bagasjen
2. Tannkrem, parfyme, aftershave, samt andre ting som lett kan slå lekk/ødelegges - er dette ting som man ikke får ha i bagasjen og må ha med inn på flyet? Jeg tenker på de hersens posene man må ha all veske i, noe jeg helst vil slippe.. Alt ligger i en toalettmappe som skal surres godt inn i håndklær.

Merker at det er en stund siden jeg reiste utenlands
Vis hele sitatet...
Kan aldri tenke meg at de tilter på masse elektrodingser. Garanert mange som har med ipod, eksterndisk og laptop gjennom hver eneste dag. Jeg har alltid med meg ipod, kamera, ladder osv. Null stress.
Når det gjelder parfyme, shampo osv har jeg aldri gjort noe annet en å ha det i hovedbagasjen som man sjekker inn. Null stress hittil. Bare sørg for å ha poser rundt i tilfelle det knuser. Dårlig stemning om det lukter Old Spice av alle klærne dine når du kommer frem!

God tur og post gjerne statusoppdateringer her, jeg er nyskjerrig på jobbing i UK.
Sitat av Joshiwo
Da nærmer dagen seg. Flyet går på torsdag klokka 06:50 fra Gardermoen.. men jeg har fortsatt noen spørsmål.

Jeg holder på å pakke, men jeg lurer på noe:

1. Tilter security om jeg har for mange elektroniske duppeditter med på flyet?
- Laptop
- Ekstern harddisk u/ledning
- Bærbare spillkonsoller
- iPod
- Alt annet som jeg måtte være redd for å sende med bagasjen
2. Tannkrem, parfyme, aftershave, samt andre ting som lett kan slå lekk/ødelegges - er dette ting som man ikke får ha i bagasjen og må ha med inn på flyet? Jeg tenker på de hersens posene man må ha all veske i, noe jeg helst vil slippe.. Alt ligger i en toalettmappe som skal surres godt inn i håndklær.

Merker at det er en stund siden jeg reiste utenlands
Vis hele sitatet...
Du har en grense på 100ml væske i håndbagasjen, og det må legges i egne plastposer. Disse finner du før sikkerhetskontrollen. Skal du ha det i bagasjen du sjekker inn, er det ikke noe problem. Pakk det inn i en handlepose, og surr det som du nevner deretter inn i håndklær. Gass under trykk skal ikke taes med i det hele tatt.
Lykke til i England, jeg savner å bo der, kom tilbake før sommerferien, gikk på skole og sånn der
<3 engelske priser, steder, språk
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Sitat av Konflict
Kan desverre ikke svare på det, men bare lurer på:
Hvorfor skal du flytte ? er det bare på impuls ?
Trenger du forandring ? fått deg jobb der borte ?
Håper ikke jeg er frekk, hehe, er bare nyskjerrig.
Høres veldig spennende ut i grunn, kunne tenkt meg å gjøre noe sånt selv en gang.
Vis hele sitatet...
Jeg skal studere ved University of Surrey - Translation studies som en del av bachelorgraden jeg holder på med i Kristiansand.

Sitat av Aslevik
God tur og post gjerne statusoppdateringer her, jeg er nyskjerrig på jobbing i UK.
Vis hele sitatet...
Jeg har planer om å lage en videologg som kommer både på Youtube og på bloggen min (se link i signatur). Jeg kan sikkert lage en tråd på akkurat dette også.. en form for reisebrev?
Sitat av Joshiwo
Da nærmer dagen seg. Flyet går på torsdag klokka 06:50 fra Gardermoen.. men jeg har fortsatt noen spørsmål.

Jeg holder på å pakke, men jeg lurer på noe:

1. Tilter security om jeg har for mange elektroniske duppeditter med på flyet?
- Laptop
- Ekstern harddisk u/ledning
- Bærbare spillkonsoller
- iPod
- Alt annet som jeg måtte være redd for å sende med bagasjen
2. Tannkrem, parfyme, aftershave, samt andre ting som lett kan slå lekk/ødelegges - er dette ting som man ikke får ha i bagasjen og må ha med inn på flyet? Jeg tenker på de hersens posene man må ha all veske i, noe jeg helst vil slippe.. Alt ligger i en toalettmappe som skal surres godt inn i håndklær.

Merker at det er en stund siden jeg reiste utenlands
Vis hele sitatet...
Sikkerhetsvaktene har i alle fall ikke brydd seg när jeg har hatt med meg kamera, laptop, ekstern harddisk, playstation, ipod og annet staesj. Sä lenge du ikke overskrider vekt grensene er det ikke noe problem. Om du overskrider vektgrensene kan det vaere flyselskapet bryr seg, men det har aldri bydd pä noen problemer for meg.

Parfyme og annet flytende bör du nok sende med innsjekket bagasje.

Det er ikke noe stress og fly utenlands, bare vaer i god tid när du har med deg sä mye ting, flört litt med hun som sjekker deg inn og vaer "overhyggelig", spesielt hjelper dette fra London! Har du ikke bonusprogram bör du skaffe deg det, da er de som regel litt snillere (poengene fär du nok ikke brukt uansett...)