Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3246
Jeg har lenge ikke tenkt på dette men ble akkurat nå nylig provosert av småtteri religiøst ekkeltskap, som arv og greier:http://www.nettavisen.no/na24/trodde...n/8487515.html

La meg si det enkelt, nå melder jeg seriøst ut av statkirken, og alt det driten hvordan går jeg fram, lasta ned et par filer fra statkirken ang utmelding men er så jævla mye jobb (forståelig nok)

dette printes ut og sendes til kirkerådet ellerno??

Grunnlag... De 7 dødssyndene inneholder grådighet og fråtseri som synd likevel praksiseres dette overalt til og med i disse religiøse sektene vi har i norge... jeg er uinterresert i å gi penger, arv, eller lignende til folk som "Tror" på ting som ikke eksisterer, jeg er lei av å være passiv nå så nå bretter jeg opp armene og være saklig mot alle som "tror" på noe, kan man ikke vite bedre sjøl???

Så ifall, kan man enklere enn å laste ned PDF filer og sende dem inn for avmelding av trossamfunnet??, eller må jeg fortsette å være kristent på papiret?? gud finnes jo ikke!!
Utmelding av Den norske kirke

Utmelding må skje ved henvendelse til ditt lokale kirkekontor. Utmeldingen kan skje skriftlig eller ved personlig frammøte (jf kirkeloven § 3). E-post godtas ikke da elektronisk underskrift foreløpig ikke er tillatt. Utmeldinger kan derfor ikke skje pr. e-post. Ved utmelding skal en oppgi fødsels- og personnummer.

Finn kontaktinformasjon til din menighet ved å benytte søkefeltene i venstre spalte.
Vis hele sitatet...
Tusen takk Turbolego (lego liker jeg)

Visste det var tull med pdf greiene og å sende via mail, er bare rett og slett forbanna nå :/

Rart man må henvende til disse folka for å melde seg ut :/
Sist endret av Bunker; 18. september 2014 kl. 03:49.
Hva har Filidelfia med den norske kirke å gjøre?
Jeg synes generelt det er en god ide å melde seg ut av statskirka, spesielt hvis man ikke tror på tullet.

At ei frikirke, som ikke har noe med statskirka å gjøre (tvertom er en konkurrent) holder på rettighetene sine i møte med grådige arvinger, det er veldig veldig dårlig grunn.

Hvis det er grunn til å være sur på noen her er det sulliken som har skrevet testamentet. Mente han at han hadde grunn til å gå vekk fra den han hadde avtalt med ektefellen sin burde han ha dokumentert det. Avtaler skal holdes, også med døde folk.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Jeg synes generelt det er en god ide å melde seg ut av statskirka, spesielt hvis man ikke tror på tullet.

At ei frikirke, som ikke har noe med statskirka å gjøre (tvertom er en konkurrent) holder på rettighetene sine i møte med grådige arvinger, det er veldig veldig dårlig grunn.

Hvis det er grunn til å være sur på noen her er det sulliken som har skrevet testamentet. Mente han at han hadde grunn til å gå vekk fra den han hadde avtalt med ektefellen sin burde han ha dokumentert det. Avtaler skal holdes, også med døde folk.
Vis hele sitatet...
Det ble dokumentert med nytt testamente som burde være mer enn bra nok. I tillegg var det vitner til dette. Vitnene er døde nå, men slikt kan man ikke spå.
Jeg lurer..
Vist en melder seg ut av kirken, kan en fremdeles, bli begravd der? Bli giftet der? Få ungene sine døpt der?

Er selv ikke reiligøs, men tanken av av min kropp skal i en ovn når jeg dør.. huff.
Og vist jeg skulle få meg en samboer som ønsker å gifte seg/døpe eventuelle barn.
Så er jo det ekstra stress å måtte melde seg inn igjen til kirken..
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Jeg lurer..
Vist en melder seg ut av kirken, kan en fremdeles, bli begravd der? Bli giftet der? Få ungene sine døpt der?
Vis hele sitatet...
Du kan få kirkelig arrangert begravelse om du ikke er medlem av statskirken, men kirken tar da betalt. Gravlundene er uansett for alle, så det er ikke et valg mellom kremering og medlemskap. Om du skal gifte deg der holder det at en av dere er medlemmer, men den enkelte prest kan nekte å gjennomføre vigselen om ikke begge er medlemmer. Angående dåp av barn, så blir barnet automatisk innmeldt i Den norske kirke dersom en av foreldrene er medlemmer. Om man får døpe barnet sitt i Den norske kirke om ingen av foreldrene er medlemmer er jeg usikker på, men det vil jeg anta. Jeg ser imidlertid ikke hvorfor man skulle ønske å døpe og melde inn barnet i et trossamfunn ingen av foreldrene ønsker å være medlemmer av.
Sist endret av Provo; 18. september 2014 kl. 11:34.
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Jeg lurer..
Vist en melder seg ut av kirken, kan en fremdeles, bli begravd der? Bli giftet der? Få ungene sine døpt der?

Er selv ikke reiligøs, men tanken av av min kropp skal i en ovn når jeg dør.. huff.
Og vist jeg skulle få meg en samboer som ønsker å gifte seg/døpe eventuelle barn.
Så er jo det ekstra stress å måtte melde seg inn igjen til kirken..
Vis hele sitatet...
Det er også viktig å huske på at Human-Etisk Forbund tilbyr sekulære alternativer til alle seremoniene du nevner.

De har Humanistisk Gravferd, Humanistisk Vigsel, Humanistisk Navnefest, og Humanistisk Konfirmasjon. Disse er også åpne for alle, eneste untak er vigsel hvor en av partene må være medlem.

Som nevnt tidligere er gravlundene (tidligere kirkegård) åpne for alle uansett tro, da dette er det eneste stedet man har lov til å bli begravd i Norge.
Merkelig du fyrer deg over noe som ikke har noe med statskirken å gjøre.


Greit å velge seg et mål du kan fyre deg på, eh?
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Det ble dokumentert med nytt testamente som burde være mer enn bra nok. I tillegg var det vitner til dette. Vitnene er døde nå, men slikt kan man ikke spå.
Vis hele sitatet...
Problemet er bare at det første testamentet var et gjensidig testamente. Litt av poenget (eller for å si det mer nøyaktig: hele poenget) med å lage sånne er at den ene ikke kan endre det når den andre er død.
Er det slik at hvis du melder deg ut og ikke melder deg inn i annet trossamfunn eller forbund vil kirken fremdeles få støtte av staten for deg?
Kirken får en fast sum bestemt av stortinget hvert år. De deler så denne summen på antall medlemmer slik at man får en verdi per medlem. Andre trossamfunn får da sin støtte beregnet med antall medlemmer ganget med dette tallet.

Men å melde seg ut sender et tegn til stortinget om at man ikke støtter denne - og om mange nok gjør det vil det kunne påvirke masse.
Sist endret av etse; 19. september 2014 kl. 20:59.
Takk etse, jeg skjønner nå. Godt forklart
Klokt valg, TS. Jeg meldte meg ut for 6-7 år siden. Burde gjort det langt tidligere, men gadd rett og slett ikke fordi det var så mye styr.

Etter min mening bør det være et aktivt valg å melde seg inn. Man skal ikke være medlem av et religionssamfunn by default fordi foreldrene er medle.
For å være pirkete. så har vi forøvrig ingen statskirke i norge..

Den ble avviklet i 2012. norge har ingen offentlig religion.


jeg er selv døpt. men er utmeldt av den norske kirke. meningsløs organisasjon å være medlem av
Sitat av DSlhm Vis innlegg
For å være pirkete. så har vi forøvrig ingen statskirke i norge..

Den ble avviklet i 2012. norge har ingen offentlig religion.


jeg er selv døpt. men er utmeldt av den norske kirke. meningsløs organisasjon å være medlem av
Vis hele sitatet...
Staten og kirken er delt, men alle som jobber der får lønn fra staten...
Sitat av DSlhm Vis innlegg
For å være pirkete. så har vi forøvrig ingen statskirke i norge..

Den ble avviklet i 2012. norge har ingen offentlig religion.


jeg er selv døpt. men er utmeldt av den norske kirke. meningsløs organisasjon å være medlem av
Vis hele sitatet...
Hvorfor er den meningsløs?