Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 3890
hei, jeg har tenkt å bygge en gaming pc til verdi 6000kr, men vet ikke helt hva jeg eventuelt bør velge.

jeg kom på noen av disse fra komplett ferdig bygget:

http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10520

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622365

men som sagt så er det ferdig bygget, men viss det er mulighet til å få bedre pc til den prisklassen så vil jeg heller velge å kjøpe den

hva anbefaler dere? og viss dere kan bygge en pc på komplett, så ville ikke det vært feil
Vent heller en stund og bruk litt mer penger, er ikke mye gaming pc for 6k:/ pluss at kombonenter blir også billigere etter en stund
Trådstarter
har ikke tid til å vente, vil ha den nå
Hmm:/ kan du ikke legge litt mer i det, eventuelt kjøpe brukt?
Trådstarter
kan jo forsåvidt gjør det, men ville helst betale avdrag (12mnd)
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
Vent heller en stund og bruk litt mer penger, er ikke mye gaming pc for 6k:/ pluss at kombonenter blir også billigere etter en stund
Vis hele sitatet...
Grunnen til at gamle komponenter blir billigere er fordi nye pc-deler med større ytelse er på markedet, samtidig som nye spill med høyere krav er kommet.
pc liten, praktisk og kraftig hvis du vil ha en større modell bytter du til midi/big-tower og til atx-utgaven av kortet
Sitat av Eplefjøla Vis innlegg
pc liten, praktisk og kraftig hvis du vil ha en større modell bytter du til midi/big-tower og til atx-utgaven av kortet
Vis hele sitatet...
Harddisk er alltid praktisk å ha med.
Synd flommen gjør de ekstremt overpriset for tiden, og det kommer til å vare en stund.
Trådstarter
hvordan vil den takle bf3?
Sitat av olaPola Vis innlegg
Harddisk er alltid praktisk å ha med.
Synd flommen gjør de ekstremt overpriset for tiden, og det kommer til å vare en stund.
Vis hele sitatet...
det er så svindyrt, så det legger jeg ikke ved for øyeblikket

Sitat av LiLz Vis innlegg
hvordan vil den takle bf3?
Vis hele sitatet...
relativt bra! jeg har samma saker i ett midi-tower, men med vannkjøling og kjører det på ultra dog ville jeg ikke gått over high/very high hvis du vil over 30 fps du får ekstrem ytelse til prisen
Trådstarter
hørtes jo ganske bra ut , men er det verdt å betale avdrag på det 800 i mnd = 8000 i året?

642 i måneden *
Sitat av LiLz Vis innlegg
hørtes jo ganske bra ut , men er det verdt å betale avdrag på det 800 i mnd = 8000 i året?

642 i måneden *
Vis hele sitatet...
opp til deg du betaler jo mer, men hvis du ikke har råd til å betale hele på en gang er det jo en løsning
Trådstarter
men, hva skal andre ting trenger jeg utenom? operativsystem?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Eplefjøla Vis innlegg
jeg har samma saker i ett midi-tower, men med vannkjøling og kjører det på ultra dog ville jeg ikke gått over high/very high hvis du vil over 30 fps du får ekstrem ytelse til prisen
Vis hele sitatet...
Vannkjørling har dan overhode ingenting med fps og gjøre!
Skjemkortet vil slite litt på ultra 1080p, grunnet litt for lite minne
Men oppsettet er bra det. Dårlig kabinett, men det er vel det eneste

Sitat av LiLz Vis innlegg
men, hva skal andre ting trenger jeg utenom? operativsystem?
Vis hele sitatet...
Os laster du ned fra bukta
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
Vannkjørling har dan overhode ingenting med fps og gjøre!
Skjemkortet vil slite litt på ultra 1080p, grunnet litt for lite minne
Men oppsettet er bra det. Dårlig kabinett, men det er vel det eneste



Os laster du ned fra bukta
Vis hele sitatet...
nei, men BF3 kan få prosessoren opp i skumle temps med stock-kjøler men jeg har aldri prøvd, så jeg vet ikke

det er da ikke noe galt med kabinettet? litt lite, men det er liksom hele poenget! lite, praktisk og håndterlig

samme liste, men bedre kjøling hvis trådstarter skulle bekymre seg om det her
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Eplefjøla Vis innlegg
nei, men BF3 kan få prosessoren opp i skumle temps med stock-kjøler men jeg har aldri prøvd, så jeg vet ikke

samme liste, men bedre kjøling hvis trådstarter skulle bekymre seg om det her
Vis hele sitatet...
Skal gå fint med standar vifte så lenge ts ikke overklokker

Hvorfor driver folk og setter opp den forbanna vifta? Hva skal dere med den?

Sitat av Eplefjøla Vis innlegg
det er da ikke noe galt med kabinettet? litt lite, men det er liksom hele poenget! lite, praktisk og håndterlig[/url]
Vis hele sitatet...
Kabinettet er lite, trangt, dårlig airflow, lite fremtidslettet,mtp opgradering.
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
Skal gå fint med standar vifte så lenge ts ikke overklokker

Hvorfor driver folk og setter opp den forbanna vifta? Hva skal dere med den?


Kabinettet er lite, trangt, dårlig airflow, lite fremtidslettet,mtp opgradering.
Vis hele sitatet...
jeg er sikkert ikke den eneste som liker gode temps når jeg gamer
selvfølgelig er kabinettet lite og trangt, men det er ett micro-tower men trådstarter kan jo bytte til dette, samt hovedkort til dette
Sitat av LiLz Vis innlegg
men, hva skal andre ting trenger jeg utenom? operativsystem?
Vis hele sitatet...
Skjerm, mus og tastatur er en fordel. Om du vil ha lyd ut av maskinen er et lite annlegg ca 300kr på komplett, med mindre du ALLTID har headsett plugget i.

Har du en harddisk? Handlelisten jeg så på istad hadde ikke det.
sånn da... dere blir jo aldri fornøyd større kabinett, samt matchende hk, og en harddisk men det er som sagt svindyrt, så 500 gb koster 1000
edit: nå er det jo en del over 6000 da....
Sist endret av Eplefjøla; 28. desember 2011 kl. 21:14.
Er litt usikker på om det holder med 550W CPU, men vil tro dette er en ganske grei pc til rundt 6000,-
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...F-B552DE9F0CEB

Er litt usikker på om det holder med 550W PSU*, men vil tro dette er en ganske grei pc til rundt 6000,-
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...F-B552DE9F0CEB
Sitat av Unsub Vis innlegg
Grunnen til at gamle komponenter blir billigere er fordi nye pc-deler med større ytelse er på markedet, samtidig som nye spill med høyere krav er kommet.
Vis hele sitatet...
Det er sant! Men hvist han kjøper nå, klarer han jo vertfall ikke kjøre spill i framtiden, å da betaler han jo enda mer for noe som er ubrukelig om en stund...
Gaming pc for rundt 6k nå, eller rundt 8k om noen måneder??
Bruk rundt 10k på pc, så varer den dobbelt så lenge som en pc til 6-7k
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
Det er sant! Men hvist han kjøper nå, klarer han jo vertfall ikke kjøre spill i framtiden, å da betaler han jo enda mer for noe som er ubrukelig om en stund...
Gaming pc for rundt 6k nå, eller rundt 8k om noen måneder??
Bruk rundt 10k på pc, så varer den dobbelt så lenge som en pc til 6-7k
Vis hele sitatet...
ikke om han er flink til og oppgradere da holder den kjempe lenge,

nytt skjermkort i ny og ne, nye hdd'er i ny og ne, nytt hk samt cpu og ram en gang hvert jubelår, vil lønne seg og tenke slik
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
ikke om han er flink til og oppgradere da holder den kjempe lenge,

nytt skjermkort i ny og ne, nye hdd'er i ny og ne, nytt hk samt cpu og ram en gang hvert jubelår, vil lønne seg og tenke slik
Vis hele sitatet...
Joda, men vist han har et budsjett på 6k, tror jeg ikke han har så lyst å bruke rundt 3k annen hver måned for å oppgradere. Men er eller ganske enig med deg!
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
Joda, men vist han har et budsjett på 6k, tror jeg ikke han har så lyst å bruke rundt 3k annen hver måned for å oppgradere. Men er eller ganske enig med deg!
Vis hele sitatet...
bruker han 3-5 k i året på oppgradering skal det holde til og ha en ganske oppdatert maskin.
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
bruker han 3-5 k i året på oppgradering skal det holde til og ha en ganske oppdatert maskin.
Vis hele sitatet...
Ja, overdrev nokk litt med 3k hver andre måned, men får håpe han er villig til å bruke 3-5k i året + 6k nå
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
Ja, overdrev nokk litt med 3k hver andre måned, men får håpe han er villig til å bruke 3-5k i året + 6k nå
Vis hele sitatet...
kan også fordeles. "følger vi nVIDIA sin pris historikk" kjøp et 650 til sommeren. kjøp bedre kjørling og oc til vinteren.

kommer vel på rundt 3 k tenker jeg. ikke så dyrt. 2500k vil nok vere oppdater i ca 2 år fremover før den må byttes tenker jeg
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
kan også fordeles. "følger vi nVIDIA sin pris historikk" kjøp et 650 til sommeren. kjøp bedre kjørling og oc til vinteren.

kommer vel på rundt 3 k tenker jeg. ikke så dyrt. 2500k vil nok vere oppdater i ca 2 år fremover før den må byttes tenker jeg
Vis hele sitatet...
Yepp, men da må han jo ut med ca 8-9k nå, så slipper han å oppgradere på en stund...
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
Yepp, men da må han jo ut med ca 8-9k nå, så slipper han å oppgradere på en stund...
Vis hele sitatet...
må nokk oppgradere snart uansett, men 560ti burde vel holde i et år? så oppgradere han da. så ender han på denne tiden av året med en mye kraftigere pc, en om han kjøper en til 8-9k nå
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
må nokk oppgradere snart uansett, men 560ti burde vel holde i et år? så oppgradere han da. så ender han på denne tiden av året med en mye kraftigere pc, en om han kjøper en til 8-9k nå
Vis hele sitatet...
Vist han kjøper en pc for 6k nå, får han jo ikke et bra hovedkort, eller massevis av ram(trengs mer ram i framtiden) så må jo oppgradere andre kombonenter en bare skjermkort, så da ligger han jo kanskje på rundt 10k om ca 1 år, jeg annbefaler hvertfall å bygge en pc til ca 8-9k nå med 560ti, så oppgradere til i7 om ca 2år

Eller selvfølgelig, en bedre prosessor, er nokk bedre prosessorer om ca 2år, for ca samme pris som i7 ligger på nå
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
Vist han kjøper en pc for 6k nå, får han jo ikke et bra hovedkort, eller massevis av ram(trengs mer ram i framtiden) så må jo oppgradere andre kombonenter en bare skjermkort, så da ligger han jo kanskje på rundt 10k om ca 1 år, jeg annbefaler hvertfall å bygge en pc til ca 8-9k nå med 560ti, så oppgradere til i7 om ca 2år
Vis hele sitatet...
listen til TS innbefatter er relativt bra hk. så det er fremtidsrettet. 8gb ram til ved en seinere anledning koster da ikke mer en noen hundre lapper. og skal vi tro rykter vil win8 kreve mindre ram en win7, orker ikke finner fram kilder nå.

edit: var ikke ts sin liste, men forsod det som det var den han skulle bruke
Sist endret av Frufsa; 29. desember 2011 kl. 01:22.
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
Vist han kjøper en pc for 6k nå, får han jo ikke et bra hovedkort, eller massevis av ram(trengs mer ram i framtiden) så må jo oppgradere andre kombonenter en bare skjermkort, så da ligger han jo kanskje på rundt 10k om ca 1 år, jeg annbefaler hvertfall å bygge en pc til ca 8-9k nå med 560ti, så oppgradere til i7 om ca 2år
Vis hele sitatet...
hva faen er vitsen i å oppgradere til i7? behovet for ram øker ikke så mye som du tror, det er større sjans for at han må oppgradere til ddr4 (det må da komme etter hvert det å), og dermed trenger han nytt hovedkort. derfor ser jeg lite vits i high end-hovedkort og i7.

oppsummert: i7 er waste til gaming, og high end-hovedkort er bortkastet da det stadig kommer noe nytt.
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
listen til TS innbefatter er relativt bra hk. så det er fremtidsrettet. 8gb ram til ved en seinere anledning koster da ikke mer en noen hundre lapper. og skal vi tro rykter vil win8 kreve mindre ram en win7, orker ikke finner fram kilder nå.

edit: var ikke ts sin liste, men forsod det som det var den han skulle bruke
Vis hele sitatet...
Bra HK ja, men nå ligger du jo på rundt 8k er noe sånt jeg mener, så kanskje oppgradere til bedre prosessor etter ca 2år
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
Bra HK ja, men nå ligger du jo på rundt 8k er noe sånt jeg mener, så kanskje oppgradere til bedre prosessor etter ca 2år
Vis hele sitatet...
da må han bytte hk uansett. lga1155 er garantert steinalder før den tid
Sitat av Eplefjøla Vis innlegg
hva faen er vitsen i å oppgradere til i7? behovet for ram øker ikke så mye som du tror, det er større sjans for at han må oppgradere til ddr4 (det må da komme etter hvert det å), og dermed trenger han nytt hovedkort. derfor ser jeg lite vits i high end-hovedkort og i7.

oppsummert: i7 er waste til gaming, og high end-hovedkort er bortkastet da det stadig kommer noe nytt.
Vis hele sitatet...
1. Mener ikke at han skall oppgradere til i7, men om ca 2år trengs det nokk ny prosessor...

2. Mente egentlig å oppgradere Rammen, mente ikke å kjøpe mer ram (altså kanskje ddr4 etter en stund)

3. Burde jo ha et hovedkort som funker en stund, ikke bare et som funker noen uker...

Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
da må han bytte hk uansett. lga1155 er garantert steinalder før den tid
Vis hele sitatet...
Derfor jeg mener han burde vente en stund for å kjøpe en bedre pc i framtida, men vist han skal kjøpe en gaming pc til 6k nå for å oppgradere nesten allt om en stund så ver så god
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
1. Mener ikke at han skall oppgradere til i7, men om ca 2år trengs det nokk ny prosessor...

2. Mente egentlig å oppgradere Rammen, mente ikke å kjøpe mer ram (altså kanskje ddr4 etter en stund)

3. Burde jo ha et hovedkort som funker en stund, ikke bare et som funker noen uker...
Vis hele sitatet...
føler det bare blir masse vissvass nå.

et hk til 500kr vil fungere i mer en noen uker.

cpu må oppgraderes om ca2 år og da må hk oppgraderes

var vanskelig og forstå helt hva du mente ang ramen :/
rammen som er i oppsettet er kjempebra ram som vil fungere utmerket til ddr4 kommer!

Sitat av MarkusPe Vis innlegg
Derfor jeg mener han burde vente en stund for å kjøpe en bedre pc i framtida, men vist han skal kjøpe en gaming pc til 6k nå for å oppgradere nesten allt om en stund så ver så god
Vis hele sitatet...
skal han bygge fremtidrettet pc må han kjøpe lga2011 uansett. og da kommer cpu samt hk godt over budskjettet til ts.
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
føler det bare blir masse vissvass nå.

et hk til 500kr vil fungere i mer en noen uker.

cpu må oppgraderes om ca2 år og da må hk oppgraderes

var vanskelig og forstå helt hva du mente ang ramen :/
rammen som er i oppsettet er kjempebra ram som vil fungere utmerket til ddr4 kommer!



skal han bygge fremtidrettet pc må han kjøpe lga2011 uansett. og da kommer cpu samt hk godt over budskjettet til ts.
Vis hele sitatet...
Jepp, så hvorfor waste 6k, for å så kjøpe ca allt nytt om ikke så lenge for samme pris som om han venter en stund å kjøper allt nytt da? Da taper han jo 6k!
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
Jepp, så hvorfor waste 6k, for å så kjøpe ca allt nytt om ikke så lenge for samme pris som om han venter en stund å kjøper allt nytt da? Da taper han jo 6k!
Vis hele sitatet...
Akkurat det samme kan du si når de nye komponentene kommer på markedet. Sitter man bare å venter på det nye som kommer kommer man jo aldri til å få kjøpt seg en pc.
Hovedprioriteten hans og egentlig alle som kjøper og skal bygge selv burde å gjøre den mest mulig fleksibel med tanke på fremtidig oppgraderinger.
Sitat av Eplefjøla Vis innlegg
sånn da... dere blir jo aldri fornøyd større kabinett, samt matchende hk, og en harddisk men det er som sagt svindyrt, så 500 gb koster 1000
edit: nå er det jo en del over 6000 da....
Vis hele sitatet...
Minst 700W på PSU'n!
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Sitat av Fusjon Vis innlegg
Minst 700W på PSU'n!
Vis hele sitatet...
En merkelig spøk forhåpentligvis? Med dét oppsettet kunne man faktisk klart seg fint med 400W. For å få god belastning på PSU, ha rom for overklokking og oppgraderinger kan 550W være fordelaktig. For SLI bør man ha 600-650W.

Edit: ..høø? Over tusen innlegg jo?!
Sist endret av 83leo; 30. desember 2011 kl. 10:29.
Sitat av 83leo Vis innlegg
En merkelig spøk forhåpentligvis? Med dét oppsettet kunne man faktisk klart seg fint med 400W. For å få god belastning på PSU, ha rom for overklokking og oppgraderinger kan 550W være fordelaktig. For SLI bør man ha 600-650W.

Edit: ..høø? Over tusen innlegg jo?!
Vis hele sitatet...
Nei, faktisk ikke. Det er grunnet fremtidige oppdateringer av hardware + at du ikke skal stresse PSU'n for mye.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Da er vi nesten enige da, men hvorfor ikke begrunne utsagnet ditt i ett og samme innlegg så du slipper å oppklare i ettertid? Ingen, eller svært få er synske her, såvidt jeg vet.
Trådstarter
prisene på delene har gått opp, noen som kan justere ned på prisen ved å bytte delene ut til at det blir 6000kr? (med harddisk)

bump!!!!!!!!
Trådstarter
er det noe hjelp å få ?
Vi kan ikke gå ned i pris uten at det skal gå utover ytelsen \ spec. Men her er en som er nærmere :

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...2-DB0BADFD0E82

Sitat av 83leo Vis innlegg
Ingen, eller svært få er synske her, såvidt jeg vet.
Vis hele sitatet...
Ikke enda nei ! Bare vent, må få lasta ned den sansen etterhvert mtp alle som utelater 98% av relevant info.
Sist endret av Ruudi; 5. januar 2012 kl. 00:53.
Kabinett og cd/dvd rom kan du lett finne hvor de kaster gamle pcer. Da er du nede på 6000 my friend

Fortsatt en god og kraftig pc, men som mest sannsynlig ser ut som en jøde (unnskyld uttrykket).
Sist endret av Marr; 5. januar 2012 kl. 00:51.
Trådstarter
takk ruudi! den bestilles da så fort som mulig