Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 6359
Norge er et godt utviklett demokrati med mange forskjellige partier. Alle partiene i Norge har et ungdomsparti. Selv om meldemsmassen og måten de praktiserer politikk og dems syn på ungdomspartier varierer veldig. Jeg skal ta for meg hvert enkelt ungdoms parti fra et praktisk syn. Dvs hva det praktisk vil si å være medlem av de diverse ungdomspartiene. Jeg skal prøve å være kort og presis

Først burde jeg kansje forklarere litt om hva et ungdomspartie egentli ER. Et undomsparti er ment til å reflektere politikken til moderpartiet fra en undoms ståsted. Det innebærer ikke at de har samme politikk eller program, men at f.eks at en som ville stemt eller stemmer FRP kansje ville blitt medlem av dems ungdomsorganisasjon Fremskrittspartiets Ungdom. Et godt eksempell på at ungomspariets politikk kan avvike eller være anerledes er SVs ungdomsparti Sosialistisk Ungdom(SU). De kaller seg selv sosialister og "norges største venstreradikale ungdomsorganisasjon!". Det gjør IKKE SV. SU har ved flere anledninger demonstrert mot SV eller godt ut i media og sagt de er imot enkelt saker SV er for.

Sosialistisk Ungdom (SU) - Sosialistisk Venstreparti (SV) www.su.no

SU er er sosialistisk, feministisk parti. SU kaller seg selv sosialistiske, men jobber ikke aktivt for noen revulosjon i Norge. SU henger seg som regel om i enkelt saker, som anti-rasisme og homofiles retigheter. SU har en lang tradisjon med solidaritets kampanjer. Sist solidaritets kampanje var mot den lovlig valgte sosialistiske makthaveren i Venezuela, Hugo Chavez. SU har god infrastruktur og nye medlemer blir tatt godt vare på. Mange kritikere sier at SU er en jatteklubb. At de aldri for noe gjort og demosterer skjeldent, og når de først gjør det dilter de som regel etter RU i saker RU og SU har felles bakke på. Et godt eksempel på hva folk syns om SU er vitsen "Hvor mange SUere trengs det for å skru inn en lyspære? 21: 1 til faktisk å skru inn lyspæra og 20 til å fortelle om hvor revlusjonært det var." SU har også en tradisjon med å bli fillerista fra både venstre og høyre i alle slags skole debatter. SU sin leder er den karismatiske (og søte?) Kirsti Bergstø.


Arbeidernes Ungdomsfylking (AUF) - Det Norske Arbeiderpartiet (AP) www.auf.no

AUF er det eneste selværklerte Sosialdemokratiske ungdomspartiet i Norge. AUF skiller seg fra AP på noen saker. AUF sin fanesak er et fritt Palestina. Praktisk mener AUF at Norge som stat må nærme seg mer et sosialdemokrati, og ikke at Norge er et fullkomment sosialdemokrati som trenger forbedringer, som nye AP ville hevde. AUF har hatt mange småkrangler med LO om 1mai bannere og slikt. AUF sikter på å være et aktivt ungdomsparti, men mange ville kritisere dem for å ha en infratruktur innad i partiet som ikke sikter på å være uavhengig av AP, men heller en nikkedukke. AUF er under sterk kritikk for å værve medlemer som ikke vil ha noe med politikk å gjøre, kun for å få høyere statsstøtte. Jeg har selv sett at lokale AUF ledere prøver å værve folk med metoder som "Du gir meg en tier, jeg gir deg denne Colaen, så er du med i AUF." Siden pengene for å bli med i partiet må komme fra egen lomme. I 1998 måtte daverende leder gå av for å ha forfalsket medlemslister for å få høyere statsstøtte. Leder av AUF er Martin Henriksen.


Unge Venstre (UV) - Venstre www.ungevenstre.no

UV er ultra liberale på alle måter. Lovligjøring av Cannabis(det er vell favoritten her på forumet? UV er forøvrig det eneste partiet som går inn for det) er en av sakene, medlemskap i EU er en annen, så du kan si at det er store forskjeller med UV og moderpartiet, men de har iværtfall samme ideologiske plattform. Selv om de vil ha medlemskap i EU hevder de at hovedpunktene på programmet er "klimapolitikk, rettferdig handel og utdanning". Dette er ironisk siden ideen med rettferdig handel md alle landet blir dirrekte drept ved medlemsskap i EU. Noen ville også hevde at den norske klimapolitikken er mer abasiøs en EU sin, og at EU vil gå inn for privatisering av skoler, slik at dette også blir et paradoks, men EU diskusjonen er en annen diskusjon. Annet har UV gått inn for at venstre skal omtale seg som "liberale" og ikke "sosialliberale", en mer venstreradikal versjon av liberalismen. UV er veldig synerlige iforhold til hvor mange medlemer de har. Selv om UV har en tradisjon med å ikke dukke opp på skoledebatter og lignene som de er bedt på. UV har også en veldig solidarisk utenrikspolitik, noe som ikke alle ungdomspartier er så veldig klare på. Legalisering av cannabis er vell en av favoritene her på forumet, og UV er det eneste ungdomspartiet som støtter dettte. Lederen av UV er Lars-Henrik Michelsen.

Senter Ungdommen (SE) - Senter Partiet(SP) www.senterungdommen.no

SE er kansje det partiet som dullter etter moderpartiet mest. Hvis du kan partigrunnlaget til SP, så se på det fra en ungdomsståsted og vips så har du SE. Noen av sakene de fronter er gratis førerkort på videregående skole, et sterkt nei til EU og miljø politikk.Siden SE ikke skiller seg ut fra de andre partiene på noen spessielle måter, så har de også ganske tynn medlemsmasse. SE kaller seg selv "desentralister". Det vil si at de vil spre makta mest mulig, fremme lokaldemokrati og sentralisere minst mulig. SE er vell kansje den mest usynelige ungdomsorganisasjonen, og er derfor kansje ikke så nødvendig å gå så veldig grunndig inn på dem. Leder for SE er Erlend Fuglum.

Kristelig Folkepartis Ungdom (KFRU) - Kristerlig Folkeparti (KRF)www.krfu.no

KRFU er kritendemokrater. Mens Kristerlig Folkeparti i de senere årene har lagdt mest vekt på "folke" delen, har kansje KRFU lagdt mest vekt på "kristerlig" delen av navnet. De hevder selv de er for "kriserlig moral og verdier" og er mot ting som selvbestemt abort, og er for ting som u-help og fjerning av matmoms. Nei til norsk oljeboring, skyting av uvlen og miljøpolitikk er også ting som står sterkt i ungdomspartiet. KRFU har en tradisjon med å være forbeholdt kristene. Men det kan være under forandring, siden KRF skal satse på "ungdommen". Det betyr vell ganske direkte pengestøtte til KRFU, og det betyr mer innflytelse. KRFU har en tradisjon med å komme på alle debatter de blir bedt på, siden de nesten aldri blir invitert. Jeg personelig har vært på en debatt med KRFU, og hver gang karen fra KRFU fikk ordet snakket han om religion, ordstyreren sluttet etterhvert bare å la han få ordet. Lederen av KRFU er Inger Lise Hansen

Fremskrittspartiets Ungdom (FPU) - Fremskrittspartiet (FRP) www.fpu.no

FPU kaller seg selv liberalister. Selv om FPU sin ideologi er like omdiskutert som FRP sin. Ny konservative, populister, markeds liberale eller bare liberale, kall dem hva du vil, du kan pollitikken dems. Det er nemmerlig ikke uten grunn at Fremmskrittpartiets ungdom står i eieform, de har nemmelig nøyaktig samme pollitken som FRP. Selv om ungdomspartiet selfølgelig står for en noe mer radikal utgave. Lavere skatter, bruk av oljepenger, at det skal være enklere for billister og lavere alkoholaldersgrense er frontsakene. Selv om UHL holder elite-kurs for de mest verdsatte i partiet sitt, så kan det sies at FPU har de beste debatantene. Når FPU møter opp på debbatter er det stort sett skandaler de må forsvare. Grisefyll på landmøte, katastrofalt mange formenn på kort tid og medlemsjuks er blandt favoritene. FPU har en noe tett medlemsmasse. Lederen (eller formannen da, kall det hva du vil) heter Trond Birkedal.

Unge Høyres Landsforbund (UHL) - Høyre www.ungehoyre.no

UHL kaller seg selv et liberalkonservativt parti, selv om markedsliberalistisk ville vært en mer passende tittel, siden det er de kapitalistiske kreftene som faktisk drar partiet, og ikke de konservative. Unge Høyre er noe mere ideologisk en moder partiet. UHR lever nemmerlig i den tro at det er riktig å la en kapitalistisk ideologi styre norge, framfor en sosialdemokratisk ideologi slik som vi har idag. Unge høyre er også blant de som lager de beste depatantene. Å komme høyt i UHR er en CV verdig. Noe lederen Torbjørn Røe Isaksen er et levende eksempel på. Han er det neste store innen norsk poltikk.

Jeg er selv med i Rød Ungdom. Så de kan jeg på en måte ikke skrive om

Håper noe du kansje lurte på blei klarere, eller at du lærte noe nytt no. Selv om inlegget kansje ikke er så veldig banebrytende syns jeg det er en fin oppsumering.

Si ifra hvis noe er feilaktig eller ikke nøytralt så forandrer jeg det
Sist endret av Propaganda; 6. juli 2007 kl. 02:34.
Copy+paste? Hvis du har skrevet alt så respekt!

Skal lese gjennom senere, kansje du fortjener et KP? ^^
Lover. Har skrevi allt
Det kan du se på at det er litt Rød Ungdom moral over det
Sist endret av Propaganda; 6. juli 2007 kl. 01:44.
Ok, har allerede gitt deg et KP så
hehe, jo takk 'a
Greit nok, men det er ganske lett å se at du er farget av den røde siden. Kan være greit nevne at også UH har elitekurs. Slik jeg har blitt fotalt så rangerer vel elitekurset til UH høyest av alle kurs man kan ta innenfor politikken.
bare for å pirke så må du fikse på den urlen med kristelig folkeparti... Men knall dette!
Sitat av Leif Motorvei
bare for å pirke så må du fikse på den urlen med kristelig folkeparti... Men knall dette!
Vis hele sitatet...
jo, takk og done
Gav deg et KP, selv om det var alt for tydelig at du er politisk rød i posten din. Jeg ville heller ha satset på å skrive den fra et mer objektivt ståsted enn du har gjort nå, for denne teksten kan tolkes som nicket ditt; propaganda.
Hvor er Rød Ungdom?:P

Du fikk kvalitetspong av meg der!


Edit: Sorry, leste bare fort igjennom, så ikke at du var medlem i det.
Sist endret av Valberg; 6. juli 2007 kl. 03:23.
Sitat av Valberg
Hvor er Rød Ungdom?:P

Du fikk kvalitetspong av meg der!
Vis hele sitatet...
Les teksten så ser du at han har valgt å ikke uttale seg om RU siden han er medlem der selv. Kanskje ikke så lurt å gi KP til en post du ikke har lest ut en gang?
Sitat av Bjølg
Les teksten så ser du at han har valgt å ikke uttale seg om RU siden han er medlem der selv. Kanskje ikke så lurt å gi KP til en post du ikke har lest ut en gang?
Vis hele sitatet...


Leste bare ut Unge Høyre, pleier å stå så jævelig mye unødvendig under. Men det som sto der, var faktisk relevant. Sorry.
Bra insj, men du burde kanskje lese litt gjennom ungdomspartienes programmer først, og droppet en del av den politisk usaklige informasjonen som virker litt som fordommer. Men politikk er vel subjektivt og alle tolker partiene etter sitt syn.

Fremdeles fortjener du en KP for å prøve å opplyse alle oss som springer forvirret rundt i den politiske jungelen.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Hadde du skrevet det samme på nytt med et objektivt syn hadde du fått KP.
Sist endret av thomasf; 6. juli 2007 kl. 14:07.
kan dere istedet for å si at det ikke er objektivt komme med konkrete ting som ikke er objektive?
Sist endret av Propaganda; 6. juli 2007 kl. 17:32.
Du må gjerne nevne at UV vil ha fri piratkopiering. Personlig holder jeg med dem pga dette, og at de vil legalisere all bruk av narkotika.
Den delen med fpu var vel veldig lite objektiv. En ting har du rett i er at frp er som fpu bare at det er sterkere. Fpu er for øyeblikket for en fri innvandring og et par andre ting. Det har seg nemlig slik at fpu er mer ideologiske i forhold til liberalismen.
(Men, dog ikke like liberalistiske som dlf). Som fpu medlem mener jeg at kommentarer som "Grisefyll på landmøte, katastrofalt mange formenn på kort tid og medlemsjuks er blandt favoritene" ikke stemmer helt med virkeligheten.Flere av de store innen arbeiderpartiet ,rv og sv nå har i sin tid måttet svare for å melde bla. inn kjæledyrene o avdøde foreldre inn i partiet for å få lmu støtte. Grunnen til at det er mange formenn på kort tid er vel et tegn på at demokratiet innad i partiet fungerer samtidig som at de fleste som blir valgt til nestformenn er nødt til å gå over til større stillinger (les: Birkedal bla.). Fpus medlemmsmasse er generelt flinke til å debatere , men skoledebatantene er vel de mest prioriterte fordi vi som det partiet som er mest populært blant ungdom nødt til å arbeide for. Å si at fpu og frp er populistiske er jo bare latterlig i forhold til hva bla. ru driver med. (les asylmarsjen , obiora saken (selv om den er alvorlig er det vel strengt tatt ikke nødvendig å blåse det opp som rasisme og drapstrue politimenn i hytt og gævær) Den globale oppvarmingen(der det er interesant at dere hyller Al Gore som er medlem av et parti som man kunne plassert til høyre for frp i Norge.) Anti usa o.l)

Jeg finner flere punkter i framstillingen din hos en del andre partier også bla. Et godt eksempel på hva folk syns om SU er vitsen "Hvor mange SUere trengs det for å skru inn en lyspære? 21: 1 til faktisk å skru inn lyspæra og 20 til å fortelle om hvor revlusjonært det var." for å komme med et lite innspill her : det su bestemmer på møtene sine påvirker faktisk et parti på stortinget og da må de tenke litt mer over ting. "Videre finner jeg SU har også en tradisjon med å bli fillerista fra både venstre og høyre i alle slags skole debatter" har debattert en gang mot et su medlem + jeg har sett debatter med de og su har meget dyktige debatanter, men de ender opp som skyteskiven på venstresiden slik fpu er det på høyresiden. Derfor blir de nødt til å svare på veldig mye og su og fpu får gratisreklame for sin politikk ved å måtte svare på all slags kritikk selv om noe høres litt idiotisk ut så er det bedre å snakke om sitt eget partis politikk. fra rød ungdom har jeg kun sett mimir i ru snakke på en bra måte.
"and we ramble on"

"AUF har hatt mange småkrangler med LO om 1mai bannere og slikt"
Spesifiser du nevner noe om partiet uten å nevne noe spesielt. Hva de har konflikter med fagbevegelsen om er viktig siden ap og aufs motto i mange sammenhenger er for å sitere kolberg: "Fagbevegelsen , fagbevgelsen ,fagbevegelsen!!"

"AUF sikter på å være et aktivt ungdomsparti, men mange ville kritisere dem for å ha en infratruktur innad i partiet som ikke sikter på å være uavhengig av AP, men heller en nikkedukke"
I ap er auf deltakelig i prossesen med å ta avgjørelser derfor har de i mange tilfeller grunner til å være enig og fornøyd med moderpartiets avgjørelser. videre kan det sies at mange ap topper i dag kom til auf utenifra og det er en fortsettende trend og det er hovedsakelig disse som lager "bøljer" i auf.

"AUF er under sterk kritikk for å værve medlemer som ikke vil ha noe med politikk å gjøre, kun for å få høyere statsstøtte. Jeg har selv sett at lokale AUF ledere prøver å værve folk med metoder som "Du gir meg en tier, jeg gir deg denne Colaen, så er du med i AUF."

Dette er en unødvendig kommentar. De auf har vervet på denne måten har en tendens til å melde seg ut igjen. + at de i etterkant ringer og følger opp nye medlemmer for å få de på møter. For å få flest mulig medlemmer (les lmu-støtte) så må man ha en verving som er attraktiv for ungdommen. Jeg vil ikke si jeg liker auf måten gjør det på, men det blir feil å kritisere det.

På Uv sin der du kommenterer eu bør du heller kritisere alle partier utenom frp og sv som stemmer for eu direktivene hver gang de kommer. Unge venstre er for at Norge sin eu avtale skal åpne for mer selvstyre noe som igjen gjør at vi kan stemme ned direktivene så din skjulte kritikk av venstre framstår for meg som irrelevant.

"SE er kansje det partiet som dullter etter moderpartiet mest. Hvis du kan partigrunnlaget til SP, så se på det fra en ungdomsståsted"
Dette er vel ikke helt korrekt, men siden ungdommen som støtter sp ofte er mennesker fra distriktet og har fått sin politiske opplæring igjennom foreldre som er sp mennesker (drar kanskje alle over en kam her) så åpner det for lite møter mellom lokallag og det gjør det vanskelig for partiet og lage en helt egen politisk plattform.

"UHL kaller seg selv et liberalkonservativt parti, selv om markedsliberalistisk ville vært en mer passende tittel, siden det er de kapitalistiske kreftene som faktisk drar partiet, og ikke de konservative."
Uh er verdikonservative men , har et liberlistisk syn på markedet derfor er de liberalkonservative. Det som kan sies er at partiet har stått likt de siste årene mens høyre har gått litt til venstre derfor framstår Uh som mer "liberalistiske"

Det var et fint innlegg og absolutt en fin oppsummering . Men, du får fram egne meninger i dette innlegget og det er kanskje ikke meningen så da bør du jobbe mer utifra programmene i ungdomsparti kontra moderparti noe som kanskje ikke ble gjort i alt for stor grad her.

(beklager at jeg ikke har lest korrektur har det litt hektisk her akuratt nå. Blir gjort i løpet av dagen)
Jeg skal ta en dag i morgon hvor jeg svarer på all kritikk. Vil bare kort si til |24/\/\0 at jeg syns du bebaterer veldig som en fpuer. Det eneste du gjør når du sier jeg tar feil om FPU så bare konfirmerer du jo det jeg sier. Og argumentet ditt mot AUF er jo helt latterlig. Og at jeg ikke kan dokumentere allt jeg skriver var jo halve poenget med innlegget. Det var ikke ment som propaganda, men som en veiviser fra en som har _sett_ litt av ungdomsparti kulturene.

Selv om jeg selfølgerlig syns det er søtt at en FPUer kan kvale seg til å si at noe en RUer har gjort er et "fint innlegg". Selv om er det en ting you got to hand to FPU: Selvironi
Innføringer bør være objektive og helst inneholde så få skrivefeil som mulig. Fakta om partier skal jo helst ikke være preget av dine egne meninger.
Du mister mye troverdighet av slikt.
Språk og delvis subjektiv skriving hindret teksten fra å nå sitt høyeste potensial, men det var underholdende lesning. Du sa òg at du var med i rød ungdom. Av egen erfaring mener jeg at du klarer å holde deg mer objektiv enn mange fra "det området", så kudos til deg for det.

Det var ikke ment som propaganda, men som en veiviser fra en som har _sett_ litt av ungdomsparti kulturene.
Vis hele sitatet...
Ting som blir "sett" av personer går alltid gjennom det subjektive filteret som er hjernen. Så har du jo også det faktum at det finnes flere personer som har "sett" motstridende ting i forskjellige saker. Derfor kan ikke teksten sees på som en ren veiviser, men heller en oppramsing av ungdomspartiene og flere av deres karaktertrekk sett fra en tilhenger av Rød ungdoms synspunkt.

Og dette merkes

Men en grei tekst uansett. God natt og god helg.

R.
Hei, synes det var en spennende tekst selv om du kunne vært mer objektiv og kanskje kuttet noen må detalje som for eksempel at KFPU møter opp på alt de får fordi de ikke får så mye. Eller du kunne hatt først ett avsnitt hvor du introduserer partiet litt mer objektiv så kan du ha ett nytt avsnitt med dine erfaringer. Vel det er bare ett forslag

Også synes jeg egentlig det kunne vært interessant dersom du skreiv en beskrivelse av RU ? Jeg mener det er greit dersom du gjør det i en slik sammenheng bare du bemerker det først.
Merka meg at du har ikke tatt med NKU, Norges Kommunistiske Ungdomsforbund? Vi eksisterer enda. Sjekk ut www.kommunisme.org for fakta om du bestemmer deg for å slenge oss opp også blant de andre ungdomspartia i førsteposten.

Edit: Retta på linken
Sist endret av Poke; 7. juli 2007 kl. 09:30.
Sitat av Propaganda
Jeg skal ta en dag i morgon hvor jeg svarer på all kritikk. Vil bare kort si til |24/\/\0 at jeg syns du bebaterer veldig som en fpuer. Det eneste du gjør når du sier jeg tar feil om FPU så bare konfirmerer du jo det jeg sier. Og argumentet ditt mot AUF er jo helt latterlig. Og at jeg ikke kan dokumentere allt jeg skriver var jo halve poenget med innlegget. Det var ikke ment som propaganda, men som en veiviser fra en som har _sett_ litt av ungdomsparti kulturene.

Selv om jeg selfølgerlig syns det er søtt at en FPUer kan kvale seg til å si at noe en RUer har gjort er et "fint innlegg". Selv om er det en ting you got to hand to FPU: Selvironi
Vis hele sitatet...
Hva vil det si å debattere som en fpuer. Har deltatt i 2 debatter hittil (sametinget og privatisering i helsesektoren) og i en debatt som varte 40 minutter med 4 partier måtte jeg i 22 minutter svare for fpu sin politikk. konsekvensen ble da at vi fikk masse gratisreklame.
Dersom du synes mine argumenter mot/for auf er latterlige kan det komme av at jeg tidligere har vært medlem der . På kvinnedagen skulle vi gå i tog mot kjønnskvotering og da kom det rød ungdom medlemmer å tente på bannerne våre det og mange liknende erfaringer kan jeg trekke inn mot f.eks rød ungdom , su , auf o.l. Jeg har også irritert meg over aufs vervingsmetoder men, til syvende og sist så ser man hvilke ungdomsparti som markerer seg i nærområdet der man bor uavhengig av medlemstall fordi det er kjernen i ungdomspartiet som demonstrerer står på stands . skriver leserinnlegg oppdaterer hjemmesider osv. derfor er en manglende ting i denne presentasjonen netopp temaet aktivitet og oppfølging ganske viktig.

også tok jeg meg friheten å legge inn et inlegg for ru. Gjerne protester mot det du synes er urett.

Rød ungdom er ungdomspartiet til Rødt som harn utgått av Rød Valgallianse og Arbeidernes Kommunistiske parti. Ru er for en en sosialistisk revolusjon, men de understreker at den må skje over lengre tid av demokratiske fattede vedtak. Rus karismatiske leder Mimir Kristjanson snakker ofte om drømmesamfunnet sitt i debatter i motsetning til andre politiske ledere som har en tendens til å rakke ned på andres politikk framfor å fremheve sin egen.I rød ungdom er feminisme en kampsak og de frammer den via demonstrasjoner , bøllekrus og ved å ha en kvinnepolitisk talsperson i lokalstyrene sine. Rød ungdom er også åpne mot homoseksuelles rettigheter som bla. ekteskap , adopsjon o.l. Som et selvutnevnt miljøparti er de også for å stoppe den menneskeskapte globale oppvarmingen ved mange forskjellige tiltak. På det punket har ru motatt litt kritikk for å fokusere innenlands når de største problemene ligger utenlands. RU har også markert seg i sin kamp mot rasisme , imperialisme og liberalisme. Til tross for en noe grumsete fortid ser det nå ut til at Ru har fått hodet over vann å har en fin organisasjonstruktur og meget aktive medlemmer. Rød ungdom er en av bærebjelkene i Rødt og det er et lite problem fordi mange medlemmer forsvinner fra Ru når de har vært med noen år.
Sist endret av |24/\/\0; 7. juli 2007 kl. 13:48.
Sitat av Poke
Merka meg at du har ikke tatt med NKU, Norges Kommunistiske Ungdomsforbund? Vi eksisterer enda. Sjekk ut www.kommunisme.org for fakta om du bestemmer deg for å slenge oss opp også blant de andre ungdomspartia i førsteposten.

Edit: Retta på linken
Vis hele sitatet...
NKU er såppas lite at dere er ikke nevneverdige (og ikke gi meg noe bullshit om at dere er flere enn vi trur, jeg kjenner dere alle sammen :P.) Dessuten hadde det bare blitt krangel om hvilket jeg skulle ta? Det nye eller det gamle?

og til |24/\/\0: Ja, det var drittbra. Skulle gjerne hatt det i artikkelen min, men kan ikke edite mer. Eneste jeg syns blir helt feil å si er det du sier med miljø. Der kommer det fram at du er veldig FPU. Det er jo et ideologi spørsmål om du skal ta innenlands eller utenlands. Men ellers syns jeg det var en veldig fin oppsumering av RU sin politikk. Mangler kansje litt spydigheter ol, men det er greit
Sist endret av Propaganda; 7. juli 2007 kl. 15:08.
miljøkritikken jeg sikter til kommer fra gro harlem og ap. at jeg har et annet ideologisk syn på global oppvarming prøvde jeg ikke å framme men viss jeg gjorde det så sorry.
Sitat av |24/\/\0

Rød ungdom er også åpne mot homoseksuelles rettigheter som bla. ekteskap , adopsjon o.l.
Vis hele sitatet...
Du mener sikkert FOR homoseksuelles rettigheter. Ellers er det godt skrevet, og korrekt.
mener for ja .. får ikke til å edite mer
Sist endret av |24/\/\0; 7. juli 2007 kl. 15:48.
Fin oppsummering begge to, men det hadde kanskje vært nyttig med noe liknende om moderpartiene siden det tross alt er dem vi må stemme på?
jo kan jo lage en med moderparti kontra ungdomsparti. men, la meg få en dag eller 2 da
Tja, bra du tar initiativ (du holdt deg overraskende nøktern når du skrev om RU), men fokuser heller på moderpartiene, jeg synes ikke ungdomspartiene er så interessante og jeg tenkte mer på det som en oversikt e.l. for folk som ikke har snøring på hva de skal/bør/er interessert i å stemme på. Personlig har jeg ikke det store behovet for en sånn oversikt, men jeg vil anta at det er mange som har behov for å få med seg hva de forskjellige partiene står får. Så da kan jo du skrive en om alle unntatt Frp?
Sist endret av mongeland; 7. juli 2007 kl. 16:57.
Sitat av mongeland
Tja, bra du tar initiativ (du holdt deg overraskende nøktern når du skrev om RU), men fokuser heller på moderpartiene, jeg synes ikke ungdomspartiene er så interessante og jeg tenkte mer på det som en oversikt e.l. for folk som ikke har snøring på hva de skal/bør/er interessert i å stemme på. Personlig har jeg ikke det store behovet for en sånn oversikt, men jeg vil anta at det er mange som har behov for å få med seg hva de forskjellige partiene står får. Så da kan jo du skrive en om alle unntatt Frp?
Vis hele sitatet...
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=88425
there you go.. editer den om en ukes tid for å få vekk skriveleifer og andre ting
Er Rød Ungdom og Sosialistisk Ungdom noe av det samme, ettersom du ikke har skrevet om RU?
Ellers en utrolig fin liste !
siden han var med i ru ville han ikke skrive om det, men det har jeg gjort lenger opp i tråden
Og så har vi også unge fedrelanspartiet. De baserer seg på de 1 bud og vil ha null innvandring. De gjør meg direkte kvalm. Unge fedrelandspartiet har ingen hjemmeside menm de finnes. Se www.fedrelandspartiet.no. De var på Bergen katadral skole på en debatt under valget i 2005. Alle snudde ryggen sin til dem da de sa de var for null invandring.

Forresten, hva skjer med RU og SU for tiden. Det var jo snakk om at de skulle fusjoneres. eller var det Ru og NKP?
Det var nok ingen av delene, gud_er_død. Det var moderpartiene til RU, RV og AKP som slo seg sammen og danna Rødt .

Edit: la til link, jeg
Sist endret av Propaganda; 12. juli 2007 kl. 05:07.
Supert inlegg, men gi fpu mer pepper!
Sist endret av Mech; 13. juli 2007 kl. 02:58.
Fint innlegg, kunne ikke så mye politikk fra før av, men like fullt bryr det meg midt på ryggen fortsatt. Noe så usansynlig kjedelig. Holder meg til realfagene mine jeg :P
Sitat av ralith
Ting som blir "sett" av personer går alltid gjennom det subjektive filteret som er hjernen. Så har du jo også det faktum at det finnes flere personer som har "sett" motstridende ting i forskjellige saker. Derfor kan ikke teksten sees på som en ren veiviser, men heller en oppramsing av ungdomspartiene og flere av deres karaktertrekk sett fra en tilhenger av Rød ungdoms synspunkt.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke akkurat steriotypisk Ru'er, nei. Selv om jeg er veldig rød
Sist endret av Propaganda; 13. juli 2007 kl. 03:35.
▼ ... flere år senere ... ▼
Kroppsfunksjoner
NoiseMerchant's Avatar
Sitat av Propaganda Vis innlegg
Lover. Har skrevi allt
Det kan du se på at det er litt Rød Ungdom moral over det
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke lyst til å fornærme deg på noen måte, men jeg synes personlig at Rød (og Rød Ungdom for den saks skyld) prøver alt for hardt å være den ideelle radiss organisasjon. Jeg vet ikke ekstremt mye om partiet, så min mening er basert på det lille jeg har fått høre om ungdomspartiet og moderpartiet. Det virker litt som Rød Ungdom er blitzere som nekter å flytte hjemmefra. Meningsløse opprørere. Ofre for hardtslående radiss retorikk (er selv demokratisk sosialist, så kanskje litt ironisk å tenke dette .

Jeg vil gjerne ha ditt syn på partiet
Propaganda har ikke skrevet på nff siden desember 09 så kan vel ta en stund å få svar ?? (lite tips se når posten er skrevet)


(ja vet det er tull å komentere dette men bare måtte)
Sitat av NoiseMerchant Vis innlegg
Jeg har ikke lyst til å fornærme deg på noen måte, men jeg synes personlig at Rød (og Rød Ungdom for den saks skyld) prøver alt for hardt å være den ideelle radiss organisasjon. Jeg vet ikke ekstremt mye om partiet, så min mening er basert på det lille jeg har fått høre om ungdomspartiet og moderpartiet. Det virker litt som Rød Ungdom er blitzere som nekter å flytte hjemmefra. Meningsløse opprørere. Ofre for hardtslående radiss retorikk (er selv demokratisk sosialist, så kanskje litt ironisk å tenke dette .

Jeg vil gjerne ha ditt syn på partiet
Vis hele sitatet...
Hvis du har litt mer konkrete spørsmål å komme med enn det her så kan jeg forsøke å svare. Aldri vært med i RU, men har en del med Rødt å gjøre. Jeg har flytta hjemmefra for flere år siden og er ikke blitzer.
Sist endret av Mith; 28. januar 2012 kl. 18:23.
Kroppsfunksjoner
NoiseMerchant's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis du har litt mer konkrete spørsmål å komme med enn det her så kan jeg forsøke å svare. Aldri vært med i RU, men har en del med Rødt å gjøre. Jeg har flytta hjemmefra for flere år siden og er ikke blitzer.
Vis hele sitatet...
Jeg lot det være et åpent spørsmål (lite konkret) for å gi folk muligheten til å fortelle hva de vil om Rødt (evt. Ungdomspartiet). Som sagt vet jeg svært lite om partiet, og jeg vil få bekreftet om det er meningsløst opprør, barnslig idealisme eller noe ekte bak det.
Sitat av NoiseMerchant Vis innlegg
Jeg lot det være et åpent spørsmål (lite konkret) for å gi folk muligheten til å fortelle hva de vil om Rødt (evt. Ungdomspartiet). Som sagt vet jeg svært lite om partiet, og jeg vil få bekreftet om det er meningsløst opprør, barnslig idealisme eller noe ekte bak det.
Vis hele sitatet...
For å svare like åpent så er det ikke barnslig idealisme eller meningsløst opprør vi driver med. Korrupsjon i oslopolitikken feks. er en av de hotteste sakene vi har avslørt i det siste: Unibuss-saken.
Kroppsfunksjoner
NoiseMerchant's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
For å svare like åpent så er det ikke barnslig idealisme eller meningsløst opprør vi driver med. Korrupsjon i oslopolitikken feks. er en av de hotteste sakene vi har avslørt i det siste: Unibuss-saken.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke gå inn i automatisk forsvarsmodus. Jeg er her for å lære, ikke å krangle. Isteden for å gå rundt grøten kan du fortelle meg litt mer. Jeg kunne selvsagt googlet det, men nettsidene til politiske partier prøver alltid å rekruttere meg til noe, litt sånn som markedsføring. Det er ikke det jeg er ute etter. Jeg er ute etter hva en som er involvert i partiet (som deg selv) mener.
Hehe, jeg går da ikke i forsvar, men hva mener du jeg skal svare på? Du spør jo om det jeg bruker en del av fritida mi på er barnslig idealisme eller meningsløst opprør og da er jo selvfølgelig svaret nei. Så jeg ber deg igjen, konkretiser. Det er helt umulig å svare på et så åpent spørsmål uten å måtte skrive side opp og side ned (som du forsåvidt finner på http://roedt.no) og det har jeg rett og slett hverken tid eller mulighet til. Hvilket aspekt av partiet er det du vil vite noe om? Er det politikken? Er det organisasjonen? Er det aktiviteten? Osv osv...
Kroppsfunksjoner
NoiseMerchant's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Hehe, jeg går da ikke i forsvar, men hva mener du jeg skal svare på? Du spør jo om det jeg bruker en del av fritida mi på er barnslig idealisme eller meningsløst opprør og da er jo selvfølgelig svaret nei. Så jeg ber deg igjen, konkretiser. Det er helt umulig å svare på et så åpent spørsmål uten å måtte skrive side opp og side ned (som du forsåvidt finner på http://roedt.no) og det har jeg rett og slett hverken tid eller mulighet til. Hvilket aspekt av partiet er det du vil vite noe om? Er det politikken? Er det organisasjonen? Er det aktiviteten? Osv osv...
Vis hele sitatet...
Alt du nevnte (og forhåpentligvis litt til)
Da vil jeg anbefale at du leser gjennom http://rødt.no/politikk/prinsipprogram/
Jeg aner jo ikke hva du vet eller ikke vet om partiet, alder eller annen organisasjonserfaring, så det er veldig vanskelig å skrive en kort og grei post om hva vi mener og hvordan vi arbeider.
Siden du kaller deg demokratisk sosialist så vil jeg jo tro at du har en viss greie på hva det dreier seg om.
det eneste som slår meg når jeg leser igjennom hele posten er at det ser ut som at det er FrP/FpU som har den beste politikken
Kroppsfunksjoner
NoiseMerchant's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Da vil jeg anbefale at du leser gjennom http://rødt.no/politikk/prinsipprogram/
Jeg aner jo ikke hva du vet eller ikke vet om partiet, alder eller annen organisasjonserfaring, så det er veldig vanskelig å skrive en kort og grei post om hva vi mener og hvordan vi arbeider.
Siden du kaller deg demokratisk sosialist så vil jeg jo tro at du har en viss greie på hva det dreier seg om.
Vis hele sitatet...
Er enig i mye av det som står der. Mener fortsatt at proletariatet og bourgeoisen må samarbeide (ettersom det er mer demokratisk i mine øyne, ikke fordi jeg ønsker at det skal eksistere noen overklasse). Personlig tror jeg ikke marxismen fungerer i et vestlig samfunn. Det er så absolutt gjennomførbart, bare ikke her. Men om revolusjonen kommer, skal jeg ikke slåss i mot for å si det sånn.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Må si jeg har sansen for Unge Venstre. Liberale og for legalisering og avkriminalisering også. Tror også de er ganske åpne og liberale når det kommer til polygami.