Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  204 23242
Sitat av emptychange Vis innlegg
Så familien din skaper ingen verdier og jobber ikke? Hvis dere jobber, betaler dere skatt, og dere ville betalt tilsvarende mindre skatt, og så kjøpt en sykeforsikring. Ved å velge bort risikoadferd som røyking og rusmidler kunne dere spart merkostnaden det medfører. Hvis dere ikke jobber i det hele tatt, så ville mennesker hjulpet dere helt uten tvang. Det er utrolig hvor medmenneskelig det norske folk er, jeg tror ikke noen her trenger tvang for å hjelpe de som er mindre heldig. Gjør du det? Hvis foreldrene dine ikke ble skattet ihjel kunne de spart opp penger, i tillegg til forsikringer mot uførhet og sykdom. De ville fått akkurat det samme som i dag, men de ville hatt valgmuligheter. I USA skriver legemiddelindustrien lovene, og FDA er sterkt påvirket av den samme industrien. I Norge har vi ikke disse problemene, og dette er problemer ved statlig innblanding, ikke ved kapitalisme. Men dette vet vell du, som samfunnsfagstudent?

Er det egoistisk å ville gi pengene til fattige selv? Jeg ville kuttet ut mellomleddet. Ingen land betaler skatt; det gjør innbyggerne. Hvis du mente at alle land har skatt; så tar du feil der og, og jeg argumenterer ikke i mot skatt, men jeg vil senke den kraftig å la innbyggerne selv kjøpe tjenester de trenger. Det er ingen behov for et mellomledd her heller. Bistanden Norge driver med er ikke bra nok, og jeg tror ikke vi trenger et mellomledd for å overføre penger til en valgfri veldedig organisasjon eller rett til fattige; gjør du?

Hvis alle ble som meg? Du mener hardt arbeidene, som gir penger til de fattige, og som ikke trenger tvang for å gjøre det? En som er i stand til å disponere egne midler og å klare seg selv? En som ikke liker å bli umyndiggjort?

Prisene går opp ved konkurranse? Det er en økonomisk prinsipp som ikke er meg bekjent, sist jeg sjekket blir prisene lavere når det er konkurranse. Jeg vil gjerne lese om hvorfor konkurranse øker priser, gjerne gi meg en kilde.

DLF stemmer jeg på.
Vis hele sitatet...
Foreldrene mine er sykmeldte, men de har jobbet i mange år, og de ønsker gjerne å jobbe. Du sier at foreldrene mine blir skattet ihjel. De er uføretrygdet og betaler skatt etter reglene i landet vårt. Med andre ord synes du vi betaler for mye skatt? Jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan systemet vårt burde være. Kan du nevne et land som ikke betaler mye skatt? Et land som har den styresformen du vil Norge skal ha? Jeg trekker tilbake påstanden om at prisene går opp med konkurranse, my bad. Tror jeg egentlig skjønner tankegangen din.
Så du mener at ALLE skal tvinges til dårlig helsevesen bare fordi DU ikke mener man trenger et egent rom når man er syk? Hvorfor vil du ikke at noen som er villige til å betale for det skal kunne få det bedre?
Vis hele sitatet...
Det er ikke monopol på å drive helsetjenester i Norge. Hvis du ønsker et bedre tilbud er det bare å legge seg inn på et privat sykehus. Du tjener sannsynligvis mer etter skatt her i Norge enn gjennomsnittet i USA før de har betalt helseforsikring.

Jeg trekker tilbake påstanden om at prisene går opp med konkurranse, my bad.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig går prisene opp med konkurranse. Et eller annet sted må eierne tjene penger, og det er på økte priser. USA har faktisk verdens dyreste helsevesen per innbygger.

"Per capita health spending in the United States in 2004 was $6,102, twice that of Germany, which spent $3,005. Canada spent $3,165, New Zealand $2,083 and Australia $2,876, while Britain spent $2,546 per person." (http://www.reuters.com/article/2007/...30711120070515)

Samme studie viser at kvaliteten også er dårligere i USA.
Det ser ut som at flere av dere som tror at en enkel sykeforsikring er nok i Usa ikke har satt dere inn i systemet , det er ikke sånn at man kjøper en forsikring og dermed er man dekket, man kjøper en forsikring til , tja , 400 dollar måneden, og da dekker denne si 60% av helseutgiftene dine , det betyr at det er en egenandel på 40% som du må dekke ut av egen lomme, når en enkel operasjon lett kommer oppi en 100-200K Dollar så er det ganske mye penger å måtte cashe ut med det...

Ved større og mer avanserte operasjoner kommer prisen lett oppi 500K dollar og stiger derfra liksom...
Liker også overskriften.
''Offentlig helsevesen - roten til alt vondt''

Skulle jo tro det var satan selv du snakket om.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Liker også overskriften.
''Offentlig helsevesen - roten til alt vondt''

Skulle jo tro det var satan selv du snakket om.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg trodde det var religion det var snakk om.
Sitat av etse Vis innlegg
vet ikke med deg, men enkelte bruker så mye tid på studiene at man har lite tid og krefter igjen til å jobbe om man ønsker å få greie karakterer. 8- 10 timer 5-6 dager i uken, og gjerne enda mer rett før innleveringer og eksamener. Det er en grunn til at man kaller det å være heltidsstudent; målet er jo at studenter skal klare seg uten å måtte jobbe ved siden av studiene.
Vis hele sitatet...
Du har ganske drøye studier om du må jobbe 8-10 timer hver bidige dag 5-6 dager i uken for å klare studiene.

Får de fleste studenter så er det ikke et problem å ha seg en deltidsjobb 2-4 kvelder i måneden og fremdeles kalre seg greit på skolen.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Foreldrene mine er sykmeldte, men de har jobbet i mange år, og de ønsker gjerne å jobbe. Du sier at foreldrene mine blir skattet ihjel. De er uføretrygdet og betaler skatt etter reglene i landet vårt. Med andre ord synes du vi betaler for mye skatt? Jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan systemet vårt burde være. Kan du nevne et land som ikke betaler mye skatt? Et land som har den styresformen du vil Norge skal ha? Jeg trekker tilbake påstanden om at prisene går opp med konkurranse, my bad. Tror jeg egentlig skjønner tankegangen din.
Vis hele sitatet...
Ja, 5% skatt ville dekket de tjenestene kun Staten kan yte. Politi, militære og rettsvesen er ikke så dyrt, og da ville politiet og militæret fått langt mer penger enn i dag.

Som sagt; ingen land betaler skatt. Innbyggere betaler skatt. Nei, styreformen jeg foreslår har dessverre aldri blitt prøvd ut. Eksempler på at styresettet Norge har ikke er bærekraftig finner du i hele Europa.
ville blitt ett greit klasseskille om de "drøye" studiene krevde finansiering hjemme i såfall.. må jo være litt godt med norge at man ikke trenger en rik familie for å bli noe stort..
Sitat av seven_up Vis innlegg
ville blitt ett greit klasseskille om de "drøye" studiene krevde finansiering hjemme i såfall.. må jo være litt godt med norge at man ikke trenger en rik familie for å bli noe stort..
Vis hele sitatet...
Jeg klarte meg fint gjennom videregående med 50% jobb, jeg kunne klart det samme gjennom universitetsutdanning, og lån slutter jo ikke å finnes selv om Staten ikke tilbyr dem. Det finnes mange løsninger hvis man bare åpner øynene.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Jeg klarte meg fint gjennom videregående med 50% jobb, jeg kunne klart det samme gjennom universitetsutdanning, og lån slutter jo ikke å finnes selv om Staten ikke tilbyr dem. Det finnes mange løsninger hvis man bare åpner øynene.
Vis hele sitatet...
Så du mener med andre ord at vi ikke burde hatt tilgang på studielån?
Problemet er ikke at vi har et offentlig helsevesen i Norge (eller i andre land for den saks skyld).
Problemet kommer derimot når det offentlig helsevesenet drives etter kapitalistiske prinsipper (drive mest mulig effektivt hele tiden, sentralisering av sykehus, flere og flere pasienter pr. lege osv). Dette fører til at det offentlige tilbudet blir dårligere og dårligere og at de som har penger til det heller kjøper (helse)tjenestene sine av private. Det fører også til at enkelte folk (som for eksempel deg som startet denne tråden) ikke ser sammenhengen og begynner å snakke om at det offentlige helsetilbudet er så dårlig og heller vil privatisere mer og mer.
Det man derimot burde gjøre er å skattlegge de som tjener mye (feks. over 5-10 mill i året og oppover) mye mer og så bruke disse pengene (sammen med oljefondet og pengene staten får inn på andre måter) på å gi et godt offentlig tilbud (ikke bare på helse, men på alle områder). De som tjener såpass mye har så de klarer seg uansett.
Samtidig ville folk som ikke har så mye fått det bedre enn de har det i dag.
DET ville vært solidaritet i praksis!
Sitat av emptychange Vis innlegg
Jeg klarte meg fint gjennom videregående med 50% jobb, jeg kunne klart det samme gjennom universitetsutdanning, og lån slutter jo ikke å finnes selv om Staten ikke tilbyr dem. Det finnes mange løsninger hvis man bare åpner øynene.
Vis hele sitatet...
Du den tviler jeg litt på. Stooor forskjell fra VGS til universitetet.
At du skal klare 50% jobb gjennom en hel bachelor/master har jeg ikke noe tro på at mange klarer.

En deltidsjobb på siden for en tusenlapp eller to i lomma hver måned en ting, men en 50% jobb forsiden av studiene er litt verre. Spesielt i den hektiske sessongen som senvåren med eksamner, innleveringer og skolemas fra alle kanter.

Og hvordan forventer du at det skal være nok jobber til alle studentene?
Litt kleint når 2-3 tusen studenter som skal ha seg jobb 2-5 dager i uken og hvor 95% kun kan jobbe kveld og helg.
Sist endret av Bombasa; 9. januar 2012 kl. 18:07.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Du har ganske drøye studier om du må jobbe 8-10 timer hver bidige dag 5-6 dager i uken for å klare studiene.

Får de fleste studenter så er det ikke et problem å ha seg en deltidsjobb 2-4 kvelder i måneden og fremdeles kalre seg greit på skolen.
Vis hele sitatet...
det heter realfag, og de fleste jeg studerer sammen med bruker cirka så mye tid. det er heller ikke drøyt. Det å ta 30 studiepoeng er lagt opp til at man skal arbeide 8 timer om dagen, akkurat som på en arbeidsplass.
Sitat av etse Vis innlegg
det heter realfag, og de fleste jeg studerer sammen med bruker cirka så mye tid. det er heller ikke drøyt. Det å ta 30 studiepoeng er lagt opp til at man skal arbeide 8 timer om dagen, akkurat som på en arbeidsplass.
Vis hele sitatet...
Hvilken linje er det du går på? Master eller bachelor?
Bare lurer.

Sitter selv på førsteåret innen bachelor ingeniør, og tror ikke det er mange i klassen her som må sitter med nesa nede i en bok 8-10 timer hver bidige dag for å i det hele tatt klare studiet. Kanskje et par selvfølgelig, men de aller fleste klarer seg med mindre lesning enn det.

Men ja, studiet blir nok verre etterhvert. Nå har jeg tross alt bare gått i et halvt år.
Sist endret av Bombasa; 9. januar 2012 kl. 20:41.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Jeg er ganske delt i synet mitt på saker som dette. Ser forøvrig at en av Onar Åms disipler (TS) går amok her inne, og pleier litt løs omgang med virkeligheten. Det gir et litt uheldig utgangspunkt for debatt.

På den ene siden er jeg for større individuell frihet, men jeg ser ikke at det er gjennomførbart uten at det vil skape et veldig uheldig elitistisk skille i samfunnet.

På den annen side, synes jeg mennesker står for alle problemer, så det kunne kanskje vært en løsning å hatt et system som gjør det bedre for noen få, enn å ha en skokk mennesker man ikke klarer å gjøre til lags uansett.
Er ikke enig med TS i at akkurat denne løsningen ville vært god, i og med at mange antagelig ville valgt å ikke betale, men allikevel søkt sosialhjelp når uhellet er ute.

Mer valgfrihet er uansett etterlyst. Når man legger moms og avgifter oppå inntekts- og formuesskatt, så ender man opp på rundt 60-70% for de fleste. Siv Jensen hadde rett i det. For meg er det utrolig mye når man setter det opp mot hva vi får tilbake. Tenk på hva som kunne vært gjort med alle disse pengene. Veier, tog, forskning, kultur osv. I stedet har vi historiens største byråkrati. Norge har den største staten i Europa. Lav arbeidsledighet blir faktisk et problem når for mange stillinger opprettes på politisk grunnlag og ikke har produksjon som rettferdiggjør dem. Vi må passe oss for å sette for mange av oss i avhengighetsforhold til staten. Leve over evne, som det heter.

Var det lavere skatt kunne jeg brukt pengene som holder liv i et forvokst byråkrati, til å skape et bedre liv for meg og mine, og fortsatt hatt penger å gi til veldedige formål. Er det mer penger i sirkulasjon er også næringslivet fornøyde og kan ansette flere.

Selv tror jeg ikke på noen nattvekterstat i norden, men at det er rom for kutt, reformer og omveltninger skulle jeg tro var åpenbart. Det burde holde at man leste aviser i en uke. Jeg håper det kommer et politisk paradigmeskifte med de økonomiske skandalene vi har sett lenge nå, der folket blir sin makt bevisst og selv er med på å bestemme prioriteringene på områder som samferdsel, utdanning og kultur - som et minimum. Noe annet ville være hyklersk i et samfunn som kaller seg demokratisk.

Penger er frihet, i den forstand at handlingskraften utvides. Mer penger gir ikke automatisk mer lykke, men jeg tror det motsatte kan sies om tvang.
Sist endret av SleekMinister; 9. januar 2012 kl. 23:39.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Er ikke enig med TS i at akkurat denne løsningen ville vært god, i og med at mange antagelig ville valgt å ikke betale, men allikevel søkt sosialhjelp når uhellet er ute.

Mer valgfrihet er uansett etterlyst. Når man legger moms og avgifter oppå inntekts- og formuesskatt, så ender man opp på rundt 60-70% for de fleste. Siv Jensen hadde rett i det. For meg er det utrolig mye når man setter det opp mot hva vi får tilbake. Tenk på hva som kunne vært gjort med alle disse pengene. Veier, tog, forskning, kultur osv. I stedet har vi historiens største byråkrati. Norge har den største staten i Europa. Lav arbeidsledighet blir faktisk et problem når for mange stillinger opprettes på politisk grunnlag og ikke har produksjon som rettferdiggjør dem. Vi må passe oss for å sette for mange av oss i avhengighetsforhold til staten. Leve over evne, som det heter.

Var det lavere skatt kunne jeg brukt pengene som holder liv i et forvokst byråkrati, til å skape et bedre liv for meg og mine, og fortsatt hatt penger å gi til veldedige formål. Er det mer penger i sirkulasjon er også næringslivet fornøyde og kan ansette flere.

Selv tror jeg ikke på noen nattvekterstat i norden, men at det er rom for kutt, reformer og omveltninger skulle jeg tro var åpenbart. Det burde holde at man leste aviser i en uke. Jeg håper det kommer et politisk paradigmeskifte med de økonomiske skandalene vi har sett lenge nå, der folket blir sin makt bevisst og selv er med på å bestemme prioriteringene på områder som samferdsel, utdanning og kultur - som et minimum. Noe annet ville være hyklersk i et samfunn som kaller seg demokratisk.

Penger er frihet, i den forstand at handlingskraften utvides. Mer penger gir ikke automatisk mer lykke, men jeg tror det motsatte kan sies om tvang.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt flere som tilhører høyresida komme med påstander om det dere beskriver som et "forvokst byråkrati" men har aldri lest noe om det. Kan ikke du være snill å vise til noe litteratur eller forskning som sier noe om temaet, gjerne noe som sammenligner Norge med andre land i Europa?
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Mer valgfrihet er uansett etterlyst. Når man legger moms og avgifter oppå inntekts- og formuesskatt, så ender man opp på rundt 60-70% for de fleste. Siv Jensen hadde rett i det.
Vis hele sitatet...
Hun har selv innrømmet at det ikke stemmer, så hvor har du fått tallene dine fra? http://freak.no/forum/showthread.php?t=178466
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
I stedet har vi historiens største byråkrati. Norge har den største staten i Europa.
Vis hele sitatet...
Igjen, hvor er tallene dine?
Nå har jeg bare skummet gjennom tråden, men det virker som om trådstarter øsnker ett samfunn basert mye mer på dete frie markedet.
To stikkord: Thomas Malthus og David Ricardo. De viser i sine teorier om populasjonsvekst og lønnsnivå hvordan situasjonen blir under ett fritt marked (det de mente var eneste mulighet).

Kort fortalt: populasjonen vil øke eksponensielt og matproduksjon lineært - ergo for lite mat, de fattigste vil sulte ihjel og sørge for balanse.
Lønningene til arbeidere (og andre lavtlønnede, nederste brorpart) vil aldri overskride eksistensminimum.

I følge folk som Malthus og Ricardo er eneste måte å organisere samfunnet gjennom ett fritt marked (som TS ønsker gjennom privatisering av helsetjenestene). Norge i dag er ett godt eksempel på att det ikke er eneste måte å organisere ett samfunn.

Nå kan det hende at trådstarter ikke er for ett slikt samfunn(ganske trolig), men hvis man kjøper man argumentasjonen for at helsetjenestene blir bedre ved full privatisering, må man nødvendigvis kjøpe argumentasjonen helt ut, den er lik hele veien. Mer effektivisering ved konkuranse er gjengangeren. Spørsmålet er vel egentlig: hva slags samfunn ønsker vi oss - Et mest mulig effektivt samfunn, eller ett samfunn som Norge i dag hvor folk fra ganske fattige familier faktisk har muligheter i samfunnet.

Les mer om malthus- http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Malthus
Ricardo - http://en.wikipedia.org/wiki/David_Ricardo
Ricardos harde lov om lønninger - http://en.wikipedia.org/wiki/Subsist...heory_of_wages
(interressant lesing uansett)
Sist endret av taeerom; 10. januar 2012 kl. 00:32.
Sosietær maniker
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg har hørt flere som tilhører høyresida komme med påstander om det dere beskriver som et "forvokst byråkrati" men har aldri lest noe om det. Kan ikke du være snill å vise til noe litteratur eller forskning som sier noe om temaet, gjerne noe som sammenligner Norge med andre land i Europa?
Vis hele sitatet...
Forskning?

Er det ikke nok å vite at vi har godtatt over 8000 lover fra EU uten å mukke? Lover som folka i parlamentet der nede ikke engang har lest, for det har de ikke sjans til når de er på 1000+ sider og de kommer tre i slengen. At mange av de gjelder flisespikkende standardiseringsarbeid er nokså irrelevant. USA innførte martial law som et tillegg, i en forskrift, i en lov på mange hundre sider.

Offentlig sektor er utvilsomt stor i Norge. Side 9. Hvor mye variasjon man finner i Europa synes jeg er ganske uinteressant. De styres alle av arrogante paragrafryttere som nå har ordna seg innpass i statsfinanser.

Til avklaring tilhører jeg ingen side som helst og synes det er latterlig å forenkle noe så variert og komplekst som et samfunn, ned til to kategorier.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Forskning?

Er det ikke nok å vite at vi har godtatt over 8000 lover fra EU uten å mukke? Lover som folka i parlamentet der nede ikke engang har lest, for det har de ikke sjans til når de er på 1000+ sider og de kommer tre i slengen. At mange av de gjelder flisespikkende standardiseringsarbeid er nokså irrelevant. USA innførte martial law som et tillegg, i en forskrift, i en lov på mange hundre sider.

Offentlig sektor er utvilsomt stor i Norge. Side 9. Hvor mye variasjon man finner i Europa synes jeg er ganske uinteressant. De styres alle av arrogante paragrafryttere som nå har ordna seg innpass i statsfinanser.

Til avklaring tilhører jeg ingen side som helst og synes det er latterlig å forenkle noe så variert og komplekst som et samfunn, ned til to kategorier.
Vis hele sitatet...
Det er ingen tvil om at EU-systemet er overdimensjonert og kostnadskrevende men jeg vet ikke om dette skal brukes som eksempel på at staten Norge bruker for mye penger på selvstyre. Når det gjelder antall statsansatte er det ikke automatisk sånn at folk som er ansatt i staten driver med unødvendig papirflytting. Det er sikkert der som alle andre steder at det er folk man kunne vært foruten men jeg er fortsatt usikker på om Norge er spesielt bedre eller verre enn andre land vi sammenligner oss med.

Det er jo de som mener prinsippielt mener at staten skal reduseres til det absolutte minimum og for slike folk er en ansatt en for mye. Har man det som utgangspunkt for spørsmålet om byråkrati eller ikke er det vanskelig å diskutere videre.

NHO (Næringslivets Hovedorganisasjon) lager hvert år et "konkurranseevnebarometer" som forteller noe om hvor sterkt et land stiller seg i den globale kapitalismen og satte i 2011 Norge på andreplass etter Danmark, i "konkurranse" med ti andre europeiske land og USA. Ikke det at jeg stoler på NHO i denne saken eller andre, men de har i hvertfall uttalt seg.

Edit: NHO sitt barometer tar tydeligvis kun stilling til byråkratiet når det gjelder bedrifter/økonomi og ikke f.eks byråkratiet på helseforetakene. Der tipper jeg det forsvinner enorme summer til konsulenter og andre hvitsnipper.
Sist endret av DonTomaso; 10. januar 2012 kl. 00:50.
Sosietær maniker
Sitat av Mith Vis innlegg
Hun har selv innrømmet at det ikke stemmer, så hvor har du fått tallene dine fra?
Vis hele sitatet...
Inntekts- og formueskatt, moms og avgifter. Hva hun sier av politiske grunner underslår ikke realiteten.

Sitat av Mith Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Tall
Sitat av emptychange Vis innlegg
Dette høres fantastisk ut på papiret, men fungerer det i praksis? På papiret virker jo også kommunisme som en fantastisk ide, men det er rett og slett ikke gjennomførbart. Jeg mistenker at det er noe av det samme her. Samtidig ser jeg ikke fordelen ved at staten skal detaljstyre det norske helsevesenet isteden for at selskaper som konkurrerer mot hver andre. Konkurranse fører som kjent til økt kvalitet og lavere priser, og det gir et sterkt incentiv (profitt) til å utvide kapasiteten.
Vis hele sitatet...
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Inntekts- og formueskatt, moms og avgifter. Hva hun sier av politiske grunner underslår ikke realiteten.



Tall
Vis hele sitatet...
seriøse tall det as... uansett betaler du med glede dem rike dyrt får noe dem selv har kjøpt billig, feks kilo poteter betaler butikken under en krone og selger ut for 25kr, da klager du ikke
Sosietær maniker
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er ingen tvil om at EU-systemet er overdimensjonert og kostnadskrevende men jeg vet ikke om dette skal brukes som eksempel på at staten Norge bruker for mye penger på selvstyre. Når det gjelder antall statsansatte er det ikke automatisk sånn at folk som er ansatt i staten driver med unødvendig papirflytting. Det er sikkert der som alle andre steder at det er folk man kunne vært foruten men jeg er fortsatt usikker på om Norge er spesielt bedre eller verre enn andre land vi sammenligner oss med.
Vis hele sitatet...
Det er ikke et spørsmål om vi skal ha byråkrati eller ikke. Selv nattvekterforfekterne må jo se seg nødt til å ha folk med høy spisskompetanse i rettsvesenet. Hovedpoenget mitt er at byråkrati uten demokrati er veldig farlig. Både fordi det skaper en klasse av elitister som alene sitter med kompetansen til å forstå lovverket, og fordi tregheten i et system med for mange ledd, skaper anledningen til å innføre vanvittige lover som DLD og tidsubegrenset arrest uten rettergang. Dette er viktigere enn noengang tidligere.

Størrelsen på offentlig sektor mot privat er mest et økonomisk spørsmål og generelt ønsker jeg at vi har så mange offentlige ansatte som mulig, men absolutt ikke på bekostning av min personlige frihet. En sterk rettferdiggjøring skal ligge til grunn for en innstramming på 60-70%. Det er så mye at Norges barn kunne hatt personlig sjåfør til den skolen de er tvunget til å gå på i ti år. Narkomane skulle hatt førsteklassesbilletter til ibogabehandling i Mexico. Hvor er prosjektene? Hvor er visjonene?

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er jo de som mener prinsippielt mener at staten skal reduseres til det absolutte minimum og for slike folk er en ansatt en for mye. Har man det som utgangspunkt for spørsmålet om byråkrati eller ikke er det vanskelig å diskutere videre.
Vis hele sitatet...
Heh, ja. Det blir som når temaet er abort og heroin på resept.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
NHO (Næringslivets Hovedorganisasjon) lager hvert år et "konkurranseevnebarometer" som forteller noe om hvor sterkt et land stiller seg i den globale kapitalismen og satte i 2011 Norge på andreplass etter Danmark, i "konkurranse" med ti andre europeiske land og USA. Ikke det at jeg stoler på NHO i denne saken eller andre, men de har i hvertfall uttalt seg.

Edit: NHO sitt barometer tar tydeligvis kun stilling til byråkratiet når det gjelder bedrifter/økonomi og ikke f.eks byråkratiet på helseforetakene. Der tipper jeg det forsvinner enorme summer til konsulenter og andre hvitsnipper.
Vis hele sitatet...
Jaha, det er jo hyggelig å høre. Kunne spekulert langt om grunnene til det, men jeg er ikke opptatt av profitt og velger å fokusere på menneskene som ligger stabla i bunn av denne bedriften vi kaller nasjon.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvilken linje er det du går på? Master eller bachelor?
Bare lurer.

Sitter selv på førsteåret innen bachelor ingeniør, og tror ikke det er mange i klassen her som må sitter med nesa nede i en bok 8-10 timer hver bidige dag for å i det hele tatt klare studiet. Kanskje et par selvfølgelig, men de aller fleste klarer seg med mindre lesning enn det.

Men ja, studiet blir nok verre etterhvert. Nå har jeg tross alt bare gått i et halvt år.
Vis hele sitatet...
master i informatikk. 2 året var helt klart mest krevende og det første ganske slappt. Det tredje året også ganske krevende med mye arbeid med innleveringer. men dette ble veldigoff topic.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Inntekts- og formueskatt, moms og avgifter. Hva hun sier av politiske grunner underslår ikke realiteten.
Vis hele sitatet...
Hvorfor bruker du argumenter du ikke gidder å forsvare? Du vet tydeligvis at hun ikke snakker sant, men velger fortsatt å sitere henne...

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jaha, men for å sitere DonTomaso, det er ikke automatisk sånn at folk som er ansatt i staten driver med unødvendig papirflytting. Hvor er tallet som indikerer størrelsen på byråkratiet?
Sosietær maniker
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvorfor bruker du argumenter du ikke gidder å forsvare? Du vet tydeligvis at hun ikke snakker sant, men velger fortsatt å sitere henne...
Vis hele sitatet...
Eh, hva? 36% på inntekt + 1,1% på formue + 25% moms + avgifter = ca 60-70%. Det blir selvfølgelig ikke så høyt som 70% for absolutt alle av oss. Det avhenger av hvilke varer du kjøper mye av og hvor mye du tjener.

Sitat av Mith Vis innlegg
Jaha, men for å sitere DonTomaso, det er ikke automatisk sånn at folk som er ansatt i staten driver med unødvendig papirflytting. Hvor er tallet som indikerer størrelsen på byråkratiet?
Vis hele sitatet...
De skaper ikke nye verdier, men administrerer eksisterende. Nesten 30% er høyt, synes du ikke?
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Eh, hva? 36% på inntekt + 1,1% på formue + 25% moms + avgifter = ca 60-70%. Det blir selvfølgelig ikke så høyt som 70% for absolutt alle av oss. Det avhenger av hvilke varer du kjøper mye av og hvor mye du tjener.
Vis hele sitatet...
Hehe, det er dessverre ikke slik regnestykket for marginalskatt er. Har du i det hele tatt sett på tråden jeg linket deg i går? Der er det regnestykker fra forskjellige professorer og journalister og de konkluderer med at "det totale skatte- og avgiftstrykket for de fleste lønnsmottakere i Norge ligger i området 40 til 45 prosent."
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
De skaper ikke nye verdier, men administrerer eksisterende. Nesten 30% er høyt, synes du ikke?
Vis hele sitatet...
Du har jo ikke noen tall som sier at det er 30% som bare flytter papirer... Statlige ansatte kan feks. være helsearbeidere, lærere og renovasjonsarbeidere. Administrerer disse eksisterende utgifter?
Sosietær maniker
Sitat av Mith Vis innlegg
Hehe, det er dessverre ikke slik regnestykket for marginalskatt er. Har du i det hele tatt sett på tråden jeg linket deg i går? Der er det regnestykker fra forskjellige professorer og journalister og de konkluderer med at "det totale skatte- og avgiftstrykket for de fleste lønnsmottakere i Norge ligger i området 40 til 45 prosent."
Vis hele sitatet...
Deler ikke din umodne sans for tall. Så lenge skattene er hva de er, så blir det 60-70%. Hvor kommer de hemmelige fradragene inn? Reisevei? Å, jippi, 1300kr mindre i året. Bensinavgifta gjør opp for det, gitt. Det skal ikke mer til enn elementær matte. Å hevde noe annet enn at 60-70% er helt vanlig, blir å legge seg på samme dødfødte nivå, som makroøkonomene som forsvarer Fractional Reserve Banking - og dermed eksponentiell vekst ut i evigheten. De kommer ti på dusinet og har ikke noe mer rett i sin sak fordi de har slavet seg til en akademisk tittel. Vet du at 90% av alle vitenskapsmenn lever i dag? At det er gått inflasjon i doktorater burde være en kjent sak etter skandalen i FNs klimapanel. Men du er kanskje for ung til å vite hvem Dr. Leary er?

Sitat av Mith Vis innlegg
Du har jo ikke noen tall som sier at det er 30% som bare flytter papirer... Statlige ansatte kan feks. være helsearbeidere, lærere og renovasjonsarbeidere. Administrerer disse eksisterende utgifter?
Vis hele sitatet...
Eksisterende verdier. Joda, det er mye bra som blir gjort også, og en god del underbygger grunnlaget for verdiskapning, men jeg synes nå fremdeles det er vanvittig høyt med nesten en av tre i det offentlige. Men nei, jeg har ingen oversikt over hva disse menneskene driver med. Jeg vet derimot at veier, vannrør, strømnett og telekabler har sett bedre tiår, og jeg finner ingen annen forklaring enn at prosessene blir stående i en byråkratisk hengemyr, som ærgjerrige politikere har interesse av å ytterligere forkludre, for de vil heller bruke pengene på symbolsaker og andre ting som ikke tar ti-tjue år å bygge.

Det er i grunn ikke antall sysselsatte som bekymrer meg mest, men at vi ikke bruker skattepengene mer fornuftig. Infrastruktur. Forskning. Utvikling. Hvor blir det av? Vi har penger uti granskauen, men bruker bare smuler. Frykter inflasjon, du liksom. Innfør gullstandard da, tomskaller.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av emptychange Vis innlegg
Nei, sykeforsikring vil ikke ramme noen. De som er "fattige" får den hos NAV, mens de som har råd kan kjøpe en som gir raskere/bedre behandling.
Vis hele sitatet...
Sitat av emptychange Vis innlegg
Hvis jeg hadde bestemt hadde jeg kuttet staten ned til: politi, militær og rettsvesen. Alt annet kan private ta seg av.
Vis hele sitatet...
Et privat NAV som gir dårligere helsetilbud til de fattige altså...?

Sitat av emptychange Vis innlegg
Nei, jeg vil at staten skal betale for deres sykehusforsikring.
Vis hele sitatet...
Nå ble jeg virkelig forvirret. Skal denne ordningen administreres under politiet, militæret eller rettsvesenet i drømmestaten?
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Deler ikke din umodne sans for tall. Så lenge skattene er hva de er, så blir det 60-70%. Hvor kommer de hemmelige fradragene inn? Reisevei? Å, jippi, 1300kr mindre i året. Bensinavgifta gjør opp for det, gitt. Det skal ikke mer til enn elementær matte. Å hevde noe annet enn at 60-70% er helt vanlig, blir å legge seg på samme dødfødte nivå, som makroøkonomene som forsvarer Fractional Reserve Banking - og dermed eksponentiell vekst ut i evigheten. De kommer ti på dusinet og har ikke noe mer rett i sin sak fordi de har slavet seg til en akademisk tittel. Vet du at 90% av alle vitenskapsmenn lever i dag? At det er gått inflasjon i doktorater burde være en kjent sak etter skandalen i FNs klimapanel. Men du er kanskje for ung til å vite hvem Dr. Leary er?



Eksisterende verdier. Joda, det er mye bra som blir gjort også, og en god del underbygger grunnlaget for verdiskapning, men jeg synes nå fremdeles det er vanvittig høyt med nesten en av tre i det offentlige. Men nei, jeg har ingen oversikt over hva disse menneskene driver med. Jeg vet derimot at veier, vannrør, strømnett og telekabler har sett bedre tiår, og jeg finner ingen annen forklaring enn at prosessene blir stående i en byråkratisk hengemyr, som ærgjerrige politikere har interesse av å ytterligere forkludre, for de vil heller bruke pengene på symbolsaker og andre ting som ikke tar ti-tjue år å bygge.

Det er i grunn ikke antall sysselsatte som bekymrer meg mest, men at vi ikke bruker skattepengene mer fornuftig. Infrastruktur. Forskning. Utvikling. Hvor blir det av? Vi har penger uti granskauen, men bruker bare smuler. Frykter inflasjon, du liksom. Innfør gullstandard da, tomskaller.
Vis hele sitatet...
At du ikke forstår noe betyr jo ikke at ingen andre kan forstå det heller.
Jeg foreslår at du kommer tilbake når du faktisk har noe å vise til som backer opp påstandene dine. At du ikke stoler på forskere og matematikere forklarer jo en hel del, men du har jo absolutt ingenting å komme med annet enn surmaga synsing og ny-liberalistisk namedropping. Med andre ord så er du på nivå med de andre ny-liberalistene som kommer hit for å få oss til å innse at vi alle er sauer, staten fascistisk og skatt er ran på åpen gate.
Sist endret av Mith; 10. januar 2012 kl. 11:09.
Sosietær maniker
Sitat av Mith Vis innlegg
At du ikke forstår noe betyr jo ikke at ingen andre kan forstå det heller.
Jeg foreslår at du kommer tilbake når du faktisk har noe å vise til som backer opp påstandene dine. At du ikke stoler på forskere og matematikere forklarer jo en hel del, men du har jo absolutt ingenting å komme med annet enn surmaga synsing og ny-liberalistisk namedropping. Med andre ord så er du på nivå med de andre ny-liberalistene som kommer hit for å få oss til å innse at vi alle er sauer, staten fascistisk og skatt er ran på åpen gate.
Vis hele sitatet...
Vel, etter jeg hørte en foreleser i exphil på UiO, helt nonchalant, nevne i forbifarten at vakter i konsentrasjonleire ikke kunne holdes ansvarlige, i følge en eller annen dame som hadde en undersøkelse en gang (hvor og hva var lissom ikke så viktig), så mistet jeg den lille resten av respekt jeg hadde for dagens dannelsesinstitusjoner. Du er arrogant og uvitende, og jeg håper du konfronterer demonene dine før du får korruptert andre folk med din intetsigende hets. Min argumentasjon var kanskje ikke vanntett, men jeg kommer i hvert fall ikke med hvite løgner og svartmaling.

Du oppsummerte faktisk situasjonen brilliant i din siste setning. At du lukker øynene for den største overføringen av velstand til private hender i historien, er mildt sagt skammelig. 1% eier halvparten av verden, samtidig som halvparten av oss lever på 2$ dagen - mange av de i akutt fattigdom, som direkte følge av plyndringen nykolonialistene har utført under skalkeskjul av IMF, Verdensbanken og WTO. Du har internett, så hvorfor er du ikke ajour? Har du ikke fått med deg at myndighetene i USA nå kan arrestere hvem som helst og holde dem på ubegrenset tid uten rettergang? Sier det deg ingenting om tingenes tilstand?
...det jeg aldri har helt klart å forstå - og jeg har tenkt på det siden jeg var liten og så amerikanske filmer/serier på TVen, er hvordan dritrikt land (som USA f.eks) klarer å samtidig ha mange mange fattige.

Selvfølgelig skjønner jeg det nå når jeg er blitt voksen, har med systemet og i hele tatt kapitalismen å gjøre med..

Men; fremdeles forstår jeg ikke det 110%: hvordan rike land som USA, UK og noen til, kan tillate seg å ha en stor underklasse når man samtidig har økonomiske muskler som bare faen..
Hvorfor gjør ikke flere som de nordiske landene liksom??
...................

Med tanke på private helseforsikringer, som er spørsmålet her, spør du meg- så svarer jeg deg; æsj, nei ikke faen om en jævla økonom eller hva det er i de forsikringsselskapene skal avgjøre om jeg er syk eller ikke!!

"Alle sørger for sin egen helse/sykehusopphold" - hæ?? siden oldtiden har dèt vært samfunnets oppgave. Tydeligvis ikke i USA eller lignende, har du ikke penga, går det ille med deg.
I et land som fremdeles (trass krise) er stinn med dollar, med seff bare 5-10% kan nyte godt av dem.

Takk for at vi lever her til lands
Sist endret av aeon_illuminate; 10. januar 2012 kl. 11:43.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
...det jeg aldri har helt klart å forstå - og jeg har tenkt på det siden jeg var liten og så amerikanske filmer/serier på TVen, er hvordan dritrikt land (som USA f.eks) klarer å samtidig ha mange mange fattige.

Selvfølgelig skjønner jeg det nå når jeg er blitt voksen, har med systemet og i hele tatt kapitalismen å gjøre med..

Men; fremdeles forstår jeg ikke det 110%: hvordan rike land som USA, UK og noen til, kan tillate seg å ha en stor underklasse når man samtidig har økonomiske muskler som bare faen..
Hvorfor gjør ikke flere som de nordiske landene liksom??
...................

Med tanke på private helseforsikringer, som er spørsmålet her, spør du meg- så svarer jeg deg; æsj, nei ikke faen om en jævla økonom eller hva det er i de forsikringsselskapene skal avgjøre om jeg er syk eller ikke!!

"Alle sørger for sin egen helse/sykehusopphold" - hæ?? siden oldtiden har dèt vært samfunnets oppgave. Tydeligvis ikke i USA eller lignende, har du ikke penga, går det ille med deg.
I et land som fremdeles (trass krise) er stinn med dollar, med seff bare 5-10% kan nyte godt av dem.

Takk for at vi lever her til lands
Vis hele sitatet...
USA er et fascistisk samfunn, der skoleunger puttes i fengsel for å søle smuler i kantinen (true story, de brakk armen mens de arresterte den stakkars jenta som ikke ryddet opp etter at hun mistet en muffin). Landet har store finansielle vanskeligheter, fordi staten tar på seg for mye ansvar. Når staten har mye penger, stiller store og mektige selskaper seg i kø for å få sin del. I Norge deles skattepengene ut til diverse ulønnsomme virksomheter, men det gjør ikke noe for vi har overflod av oljepenger (foreløbig). Antall mennesker i fengsel i USA er enormt, straffene for å bruke rusmidler er utrolig høye, og etter en dom er det vanskelig å få jobb.

Systemet i USA er ikke kapitalistisk, det er et fascistisk styresett der personlig frihet ikke lengre er verdt noe. Når to svenske journalister ble arrestert i Etiopia mistenkt for terrorisme fikk de en rettssak, forsvarer, dommer, og tiltale. I USA kan du bli fengslet på ubestemt tid uten tiltale, uten advokat, og uten en dom. Samtidig er USA mye større en Norge, de største bedriftene i USA kan bruke milliarder på å få subsidier, eller tilrettelagte lover. Legemiddelindustrien er beskyttet, konkurranse er gjort utrolig vanskelig ved patentbestemmelser og andre restriksjoner påført av FDA. Kostnaden ved å få et nytt ledemiddel godkjent er så høy at bare de største selskapene får råd til det. Dette er ikke et fritt marked. Se på SOPA, der har media-industrien og legemiddelindustrien spleiset på en lov som i praksis sensurerer internett.

Hvis Staten går utover sitt ansvarsområde, vil vi se tilstander som i USA, der private nyter godt av skattepengene. Hvis vi er prinsippfaste og står for et fritt marked kan ikke dette skje.

Jeg setter personlig frihet foran materiell velstand; jeg mener ikke at du skylder meg noe, og om du tjener mye så skal du få beholde fruktene av ditt harde arbeid. Jeg vil frivillig, uten tvang av staten, hjelpe alle fattige, som jeg har midler til å hjelpe (da definerer jeg fattige som ethvert individ som ufrivillig mangler hus, klær og mat).

Se på hele Europa, og gjeldskrisene der. Verdensøkonomien er på vei inn i en krise på grunn av tankegang som din. Ja, vi kunne innført kommunisme og ikke hatt en underklasse, eller så kan vi innse at i et fritt samfunn vil det alltid være forskjeller, men teknologiske framskritt vil gjøre ALLE rikere.

Undertrykkingen av de svakeste er tydelig under en sosialistisk regjering: rusmisbrukere får ikke hjelp (ikke engang en injeksjon med det billige stoffet de misbruker), personer fra andre land stenges ute av arbeidsmarkedet ved hjelp av tariffer og regler mot "sosial dumping". Sosialismen har bare solidaritet med de som er med i vårt samfunn, og undertrykte som ikke egentlig er undertrykte (kvinner, homofile, innvandrere, muslimer, osv). Mens heterofile hvite menn skal tvinges til å ta pappapermisjon, og skal diskrimineres sånn at kvinner og menn blir statistisk like. Åpne opp øynene dine; hvis du skal få noe gratis må noen andre betale for det!

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg

Med tanke på private helseforsikringer, som er spørsmålet her, spør du meg- så svarer jeg deg; æsj, nei ikke faen om en jævla økonom eller hva det er i de forsikringsselskapene skal avgjøre om jeg er syk eller ikke!!

"Alle sørger for sin egen helse/sykehusopphold" - hæ?? siden oldtiden har dèt vært samfunnets oppgave. Tydeligvis ikke i USA eller lignende, har du ikke penga, går det ille med deg.
I et land som fremdeles (trass krise) er stinn med dollar, med seff bare 5-10% kan nyte godt av dem.

Takk for at vi lever her til lands
Vis hele sitatet...
Det er jo selvsagt leger som avgjør om du er syk. Når du krasjer din forsikrete bil, er det en økonom eller en bilmekaniker som sjekker om bilen trenger reparasjon? Forsikringer er ikke et vanskelig konsept: du betaler (som nå) og mottar helsebehandling når du trenger det (som nå), men du kan spare penger hvis du lever et sunnere/tryggere liv, eller betale mer når du lever et usunt/farlig liv.

Jeg kan leve et bra liv uten penger, du er utrolig materialistisk.

Du skjønner tydeligvis ikke mye om økonomi. Problemene i USA kommer av at de er et fascistisk samfunn. Som du ser nå med Obama sin helsereform osv. De har ingen rettigheter lengre, og folket sitter bare å ser på.
Hehe, ehhh nei mr. trådstarter.

For å sammenfatte det kort; veldig enig at det er MYE kontroversielt i USA - men fascistisk, nei !!

Hadde det vært fascistisk land hadde du ikke hatt den samme muligheten til å starte og drive virksomhet/bedrift, de mange demonstrasjonene/protestene du ser ofte fra USA hadde ikke vært under et fascist styre (demokrati ^^), religion hadde vært undertrykket -religion står sterkt i amerka(!!) -- og ikke dæven om de hadde hatt pornoinnspillinger i LA under et fascist-styre (for å bruke et annet eksempel )... you name it...

Også kan jeg også litt om økonomi, serru
Sist endret av aeon_illuminate; 10. januar 2012 kl. 12:26.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hehe, ehhh nei mr. trådstarter.

For å sammenfatte det kort; veldig enig at det er MYE kontroversielt i USA - men fascistisk, nei !!

Hadde det vært fascistisk land hadde du ikke hatt den samme muligheten til å starte og drive virksomhet/bedrift, de mange demonstrasjonene/protestene du ser ofte fra USA hadde ikke vært under et fascist styre (demokrati ^^), religion hadde vært undertrykket -religion står sterkt i amerka(!!) -- og ikke dæven om de hadde hatt pornoinnspillinger i LA under et fascist-styre (for å bruke et annet eksempel )... you name it...
Vis hele sitatet...
Om det ikker er tilfellet idag, så ser man at det er det som er utviklingen NDAA og internettsensur.

(sarcasm Ja, for occoupy wallstreet og tilsvarende ikkevoldelige protestgrupper går jo uberørt av politiet (sarcasm)

USA er litt av en suppe.
Joda, vi har blitt kåret til å ha blandt verdensbeste helsetilbud til alle innbyggere uten krav til forsikring eller dokumentasjon på hvem du er.

Kongen får behandling.
De fattige av de fattige får behandling.

Når vi ble et olje imperium var det ikke en finansmann, politiker eller en bedreviter som la grunnlaget for hvordan nasjonen vår skal fungere. Det ble faktisk en filosof som ble utpekt til å utføre den jobben. Godt valg.
Sitat av Fossen Vis innlegg
Om det ikker er tilfellet idag, så ser man at det er det som er utviklingen NDAA og internettsensur.

(sarcasm Ja, for occoupy wallstreet og tilsvarende ikkevoldelige protestgrupper går jo uberørt av politiet (sarcasm)

USA er litt av en suppe.
Vis hele sitatet...
USA er *litt* av en innholdsrik suppe, med mye i ^^

Men de to tingene du nevner over der må nesten sees i sammenheng- USA sliter ennå per januar 2012 med fare for terror, selv om den er mindre, og ikke minst: i blandt egen befolkning er det mye gugge! masse gugge!!

Våpenfreaks, høyreradikale, venstreradikale, høyreekstreme, KKK, kristne, sioniter(*gærne* jøder), miljø/øko-ekstremister.
Du har dem alle her i Europa og Norge også,men generelt mindre.

Svært få som liker de lovene, men USA er USA. Det er og blir et land med store paradokser. Pga sin størrelse, militære kraft og kompleksitet.
Sist endret av aeon_illuminate; 10. januar 2012 kl. 12:42.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hehe, ehhh nei mr. trådstarter.

For å sammenfatte det kort; veldig enig at det er MYE kontroversielt i USA - men fascistisk, nei !!

Hadde det vært fascistisk land hadde du ikke hatt den samme muligheten til å starte og drive virksomhet/bedrift, de mange demonstrasjonene/protestene du ser ofte fra USA hadde ikke vært under et fascist styre (demokrati ^^), religion hadde vært undertrykket -religion står sterkt i amerka(!!) -- og ikke dæven om de hadde hatt pornoinnspillinger i LA under et fascist-styre (for å bruke et annet eksempel )... you name it...

Også kan jeg også litt om økonomi, serru
Vis hele sitatet...
åja, sålenge du kan starte en bedrift, protestere i et regn av tåregass, utøve din religion (så lenge du ikke er muslim, da kan du bli fengslet som terrorist kun pga en mistanke), og pornoinnspillinger kan det ikke være fascistisk? Hva ville du kalt samfunnet deres da? Der staten sitter å stjeler fra de fattige og gir til de rike, fengsler fattige (ruskulturen til de svakeste er forbudt, og mørkhudede har mye høyere sannsynlighet for å bli tilfeldig stoppet), fredelige demonstranter blir sprayet med tåregass, unger blir fengslet for å søle smuler i kantinen, og studenter blir sprayet med tåregass hvis de stiller uønskete spørsmål til senatorer i en skoledebatt. Høres fascistisk ut for meg, det handler om kontroll, og du kan ha litt frihet innenfor et ubetydelig område, og likevel leve i et fascistisk samfunn. Og du kan ha et religiøst fascistisk samfunn.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av emptychange Vis innlegg
Jeg setter personlig frihet foran materiell velstand; jeg mener ikke at du skylder meg noe, og om du tjener mye så skal du få beholde fruktene av ditt harde arbeid. Jeg vil frivillig, uten tvang av staten, hjelpe alle fattige, som jeg har midler til å hjelpe (da definerer jeg fattige som ethvert individ som ufrivillig mangler hus, klær og mat).
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke at du mener dette kan være bedre enn det eksisterende systemet. Mennesker kan gjøre mye godt, men jeg tviler på at vi hadde fått mer penger til velferdsordninger om folk selv fikk valget å fordele pengene mellom seg selv, helseforsikringer, veiavgifter, skoleutgifter og velferdsordninger i dette systemet du foreslår.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg skjønner ikke at du mener dette kan være bedre enn det eksisterende systemet. Mennesker kan gjøre mye godt, men jeg tviler på at vi hadde fått mer penger til velferdsordninger om folk selv fikk valget å fordele pengene mellom seg selv, helseforsikringer, veiavgifter, skoleutgifter og velferdsordninger i dette systemet du foreslår.
Vis hele sitatet...
Men du er enig i at milliarder kastes bort på byråkrati i dagens system? Og at det er skummelt at det ikke finnes politisk opposisjon på stortinget?
Sitat av emptychange Vis innlegg
åja, sålenge du kan starte en bedrift, protestere i et regn av tåregass, utøve din religion (så lenge du ikke er muslim, da kan du bli fengslet som terrorist kun pga en mistanke), og pornoinnspillinger kan det ikke være fascistisk? Hva ville du kalt samfunnet deres da? Der staten sitter å stjeler fra de fattige og gir til de rike, fengsler fattige (ruskulturen til de svakeste er forbudt, og mørkhudede har mye høyere sannsynlighet for å bli tilfeldig stoppet), fredelige demonstranter blir sprayet med tåregass, unger blir fengslet for å søle smuler i kantinen, og studenter blir sprayet med tåregass hvis de stiller uønskete spørsmål til senatorer i en skoledebatt. Høres fascistisk ut for meg, det handler om kontroll, og du kan ha litt frihet innenfor et ubetydelig område, og likevel leve i et fascistisk samfunn. Og du kan ha et religiøst fascistisk samfunn.
Vis hele sitatet...
... er et nestenkapitalistisk samfunn men med fremdeles store klasseskiller og sosial uro.

men; du har all verdens mulighet til å kunne stige oppover i samfunnet om du kan&vil. Se på Barack.

Det er et langt mer konservativt og patriotisk samfunn enn vi, spesielt i midten av USA, men fascistisk nei. Og pga det firkantet i sitt syn på mange ting... men ikke fascistisk

Da må jeg nesten si vise deg egentlig med en youtube klipp hva virkelig europeisk fascisme er (Jobbik-partiet - notoriske ungarske fascister!)
Sist endret av aeon_illuminate; 10. januar 2012 kl. 12:52.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
... er et nestenkapitalistisk samfunn men med fremdeles store klasseskiller og sosial uro.

men; du har all verdens mulighet til å kunne stige oppover i samfunnet om du kan&vil. Se på Barack.

Det er et langt mer konservativt og patriotisk samfunn enn vi, spesielt i midten av USA, men fascistisk nei. Og pga det firkantet i sitt syn på mange ting... men ikke fascistisk

Da må jeg nesten si vise deg egentlig med en youtube klipp hva virkelig europeisk fascisme er (Jobbik-partiet - notoriske ungarske fascister!)
Vis hele sitatet...
De er jo lengre unna kapitalistisk enn Norge. Når Staten blander seg inn i privat næringsliv er det ekstremt skadelig.

Å trekke fram Barack Obama som et eksempel blir som å si alle i Etiopia har muligheter fordi en der vant i lotto.

Hvordan er det patriotisk å tåregasse og arrestere innbyggere uten grunn?

De fengsler store deler av underklassen, er det noen andre eksempler i historien av ledere som fengslet store deler av befolkningen? Hvordan gikk det?

Jeg snakker dessverre ikke Ungarnsk, så jeg skjønte ikke mye av filmen.
Sosietær maniker
"This country was founded by a group of slave owners who told us all men are created equal."

"The poor are there... just to scare the shit out of the middle class."

George Carling

Alvorlig talt er vel en underklasse av noen sort en uunngåelighet. Selv om det er mat til alle, vil det fortsatt finnes folk som drar alt til ytterpunktene og lever fra dag til dag. Å tro at fattigdom kan utryddes er ikke naivt, men for folk i en verden der utbyttet på en jordlapp var femti ganger lavere enn i dag, så er det vel en naturlig tilstand. At det er tankegods som får dominere den dag i dag har vel mest å gjøre med at de rike har gjort alt for å konsolidere sin makt, kanskje pga riflen ankomst, som jo fikk overklassen til å se på bønder med litt andre øyne enn tidligere. Folkets lojalitet var brått blitt noe å trakte etter. Da er det lettvint å ty til fremmedgjøring og stigmatisering for å sette underklassen opp mot hverandre. Religionskrigene på 1600-tallet var av de blodigste krigene Europa hadde sett til da. Heksejakter tok av. Skrekken kom igjen og igjen ettersom teknologien ble mer effektiv og håndvåpen billigere.
............................

[COLOR="RoyalBlue"]edit(1)[/COLOR]; det sitter i tillegg en demokrat i Det Hvite Hus. Det kan ikke være fascisme, selvom jeg er enig at det føres en i overkant kynisk politikk på mange områder.

Dessuten har det pga valget i 2010(?) blitt sånn at republikanere har flertallet i Representantenes Hus, demokratene flerrtall i Kongressen. To partier med forskjellige meninger, og de kjemper bittert seg i mellom. Det ligner ikke en fascistisk ettparti-stat!
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
............................

[COLOR="RoyalBlue"]edit(1)[/COLOR]; det sitter i tillegg en demokrat i Det Hvite Hus. Det kan ikke være fascisme, selvom jeg er enig at det føres en i overkant kynisk politikk på mange områder.

Dessuten har det pga valget i 2010(?) blitt sånn at republikanere har flertallet i Representantenes Hus, demokratene flerrtall i Kongressen. To partier med forskjellige meninger, og de kjemper bittert seg i mellom. Det ligner ikke en fascistisk ettparti-stat!
Vis hele sitatet...
Hvis du får valget mellom å spise epler, brød eller la noen andre velge for deg, har du da fått et valgfritt måltid? Om det er to brødre som deler makten, og folket kan velge en av dem, er det et demokrati?

Hvis jeg ville gi inntrykk av et demokrati, ville jeg skapt en motstander som jeg var uenig med på noen punkter, og så diskutert fram og tilbake disse ubetydelige tingene.

Hvilken politiske ideologier passer SOPA inn i? Hvilken politikere vil ha dyrere og potensielt dårligere medisiner? Er det ikke tenkelig at det private næringsliv trekker litt for mye i trådene?

Politiet brukes som et maktapparat for å undertrykke, og for å bli kvitt uønskede meninger. Det er ikke lengre et fritt land når en kan bruke tåregass på sine innbyggere mens de foretar en fredelig demonstrasjon, eller knekker armen på et barn som smuler i kantinen.

Krigen mot terrorisme minner mye om tidligere heksejakter, du har en vag beskrivelse av en fiende som truer samfunnet, som må bli bekjempet med alle middler. Erstatt "terrorist" med jøde, homofil, en tilfeldig religion, etnisitet, osv så ser man hvor likt det er. Alle totalitære styrer har hatt en kunstig fiende, som lederen/lederne kunne skylde på hvis noe går galt. Krigen mot narkotika er litt det samme, en skummel, vagt beskrevet fiende som må bli bekjempet med alle middler.

USA er ikke et demokrati.
Sitat av emptychange Vis innlegg
De er jo lengre unna kapitalistisk enn Norge. Når Staten blander seg inn i privat næringsliv er det ekstremt skadelig.
Vis hele sitatet...
Nei, nå tuller du altså. Norge har langt flere statseide bedrifter enn USA, og mindre markedsliberalisme i hele tatt.
Gudskjelov at staten blander seg litt i privat næringsliv, noen må jo holde styringa/ holde dem i ørene - ikke sant?

Sitat av emptychange Vis innlegg
Å trekke fram Barack Obama som et eksempel blir som å si alle i Etiopia har muligheter fordi en der vant i lotto.
Vis hele sitatet...
Ja, alle har muligheter i USA. Er faktum det. ikke LIKE mye, men skillelinjene er langt mindre enn England f.eks.
En bondesønn fra Michigan kan godt få jobb som stjerneadvokat i Chicago City.

Sitat av emptychange Vis innlegg
Hvordan er det patriotisk å tåregasse og arrestere innbyggere uten grunn?

De fengsler store deler av underklassen, er det noen andre eksempler i historien av ledere som fengslet store deler av befolkningen? Hvordan gikk det?
Vis hele sitatet...
Det må jo hva vært EN grunn. Demonstrantene hadde jo trengt seg inn i WallStreet, men ja er enig med deg at de beskytter bankene noe kraftig.

Fengsler?; mye mer kriminalitet i USA...., med det har årsaker som går lengre enn 5-10 år.

Sitat av emptychange Vis innlegg
Jeg snakker dessverre ikke Ungarnsk, så jeg skjønte ikke mye av filmen.
Vis hele sitatet...
eeeekk, tssss, hvem er det som kan ungarsk liksom ??

Poenget var å vise at fascisme er en europeisk ide - og hva fascisme egentlig er, pluss at den fremdeles ligger gløder under overflaten i mange europeiske land.
Sist endret av aeon_illuminate; 10. januar 2012 kl. 13:22.
slik går det når vi stemmer på møkkafolk som ikke vil folkets beste,men heller å tjene noen flere kroner til statskassa
da får vi bare lide frem til nok folk skjønner å kaste fra seg venstreorientert møkkapolitikk
Sist endret av alanapoli; 10. januar 2012 kl. 14:49.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av emptychange Vis innlegg
Men du er enig i at milliarder kastes bort på byråkrati i dagens system? Og at det er skummelt at det ikke finnes politisk opposisjon på stortinget?
Vis hele sitatet...
Akkurat hvor mange som er ansatt i offentlig sektor som er nytteløse papirflyttere har vi ikke noe tall over, noe som er presisert tidligere i tråden. Jeg tviler på at noen slik oversikt eksisterer, noe som er synd, jeg er selvfølgelig åpen for å trimme vekk unødvendige byråkratiske stillinger. Men så lenge vi ikke har noen oversikt blir jo disse utalelsene ren spekulasjon.

Ingen politisk opposisjon? Vi har da koallisjonsregjering nettopp pga folk stemmer forskjellig og det er dette et ekte demokrati er. Politikk handler ofte om kompromisser mellom interessegrupper, og interessene din politikk ivaretar er de rikes (og kanskje ikke alle de en gang, for de fleste betaler skatt med glede) og ingen andre. Ideene appelerer bare til de som setter en ting over det meste: penger og nedrustning av velferdssystemet, disse er heldigvis ikke overrepresentert blandt velgere.
Sosietær maniker
Ekte demokrati?

I antikken var en stor polis på rundt 10 000 og det var blant de største. Noen anslag for Roma ligger på rundt en million, men det var som kjent et fascistisk plutokrati med sans for rettferdighet og litt sosial mobilitet. (Advokater fikk brent en L i panna for falsk anklage... Ikke tull!)

Hvor er vår agora? Stedet der vi anmoder, diskuterer og avgjør? Det ville vært vanskelig, men ikke umulig. Ikke etter internett.

Grekerne så på slaveri som en uheldig skjebne, forresten.