Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 17109
Det er ikke vanskelig å leve på 200kroner i 15dager, maten vil ikke akkurat være gourmet, men du overlever.

På Rema får du 900gram Nordfjord pølser for 17kroner, i et billigbudsjett kan du ha pølser som kjøttbasis.
Frokost/lunsj så kjøper du billig kneip, billig syltetøy eller noe lignende så har du måltider til et par kroner.
Middag, ris/pasta/spagetti/poteter og et par pølser og ketchup/thousand island eller annen dressing.

Vil du ha en alternativ frokost har du havregrøt, billigste versjonen er havregryn og vann, vil du ha bedre smak kan du spe med melk/smør og ha noe syltetøy til.

Det viktigste er å planlegge måltidene disse 15dagene, lag et budsjett og se hva du får for disse pengene og vær sikker på at maten varer i 15dager, dropp heller litt luksus og kjøp ekstra pasta eller noe lignende så du slipper å sulte.
Sitat av Essy Vis innlegg
Nei, det går fint an å snylte litt hvis du ikke har noen moralske kvaler ved det... :P
Vis hele sitatet...
Jeg hadde en kompis som var sånn.
Sitat av Essy Vis innlegg
Nei, det går fint an å snylte litt hvis du ikke har noen moralske kvaler ved det... :P
Vis hele sitatet...
Poenget med dette veddemålet er vel å vise at en person kan overleve på 200kroner som matbudsjett. Veddemålet var ikke om det er mulig å snylte til seg mat i 15dager.
nudler/frossen pizza!
Lok litt rundt på kiwi og finn utdatert matvare!
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg hadde en kompis som var sånn.
Vis hele sitatet...
Døde han på grunn av sult?
Sitat av moret Vis innlegg
Du får 1 kg first price müsli-blanding for 15,- eller no. Så du kan spise bra mye frokostblanding en liten stund ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Kjøpte den en gang og fant små steinbiter i den og knuste en jeksel med en av dem. Hurra.
Sitat av pocolocos Vis innlegg
Kjøpte den en gang og fant små steinbiter i den og knuste en jeksel med en av dem. Hurra.
Vis hele sitatet...
Du blir mett selv om du mister jeksler?
En klassiker fra dager med dårlig økonomi, tror denne kom ut til rundt 11 - 12,- pr måltid:

First price karbonader som kuttes i terninger og stekes (tror du kan lage tre middager med en slik pakke), first price spagetti og first price pastasaus.

Du kan kjøpe first-price/x-tra egg til en billig penge og steke/koke og ha på 2 kroners brødet ditt.
fær på nærmeste bensinstasjon før stengetid og spørrom du kan få varmaten, de bruker og kaste den, funker hver gang
Paradise lost
1492's Avatar
First Price Lasagne er til å gråte av.Smaker nesten ingenting. og er ille i sin konsistens, var det ikke for at det er næring til kroppen slik som det er så burde skiten bli forbudt å selge!!
Brød trenger du ikke betale for, bare ta med deg skalkene som ligger igjen i oppskjæringsmaskinene; "Skal ha dem til hunden". Folk gjorde dette hele tiden da jeg jobbet i butikk. Liker prosjektet, lykke til!
Herlig folkens! Bra respons og mange gode forslag. Skal på handletur i morgen så får se hva det blir til. Men pasta, pølser, nudler, frossenpizza, brød, og syltetøy blir nok bra.

Hensikten er å bruke alle pengene kun på mat. Jeg står fritt til å få mat, men jeg kan ikke pante flasker, stjele, o.l. Har KUN 200,- disponibelt.

Blir spennende å se om jeg ikke sulter i hjel første uken
Ville prøvd å høsta fra naturens goder. f.eks fiske, bærplukking osv.
Men om du liker lavt energinivå på jobb og timesvis på dass så er det bare å kjøre på med firstprice brød etc.
Husk å hold oss oppdatert!
Start deg ett band For noen måneder siden var jeg på turné med bandet mitt i 2 uker, og da var det en fyr fra det bandet vi reiste med som hadde 17 kr når turneen startet.
Her på jokeren setter de ut gammelt brød (inneholder også boller, pai, kake you name it) ut på kvelden. Det er egentlig bakeren som skal hente dette men det gjør ikke noe om du tar en bolle-pakke eller 2 .
Greit å poengtere at jeg får dekket lunsj av jobben, så måltider jeg må dekke selv er frokost, middag, og evt kveldsmat i ukedagene.

Holder dere oppdatert
Nå må du huske å betale regning for internetttilgang også da
Gjer som far min. Lev på knekkebrød.

Det var dog for å få råd til bensin.
Bare sånn rent teoretisk i forhold til dette veddemålet: På hvilken måte skal du bevise at du ikke har brukt mer enn 200kr? Om dette går på kvitteringer så kan jo du bare hjemme unna noen osv.
Nå har ikke jeg lest gjennom hele tråden, men kan anbefale ris. Ganske billig, holder deg mett lenge, og er i tillegg ganske godt med krydder på.
Det er lett å leve i 15 dager med 200 kroner. Men sikkert gørrkjedelig. Kjøp nudler og det billigste brødet og du klarer deg "fint". Du har til og med råd til pålegg...

Sitat av Huztle Vis innlegg
Bare sånn rent teoretisk i forhold til dette veddemålet: På hvilken måte skal du bevise at du ikke har brukt mer enn 200kr? Om dette går på kvitteringer så kan jo du bare hjemme unna noen osv.
Vis hele sitatet...
Det er vel noe i det å bevise det for seg selv også...kjipt å lyve i et veddemål for å få den usle tusenlappen. Som han selv påpeker så hater han å tape, så da er det vel det å gå skikkelig inn for å klare det også.
Sitat av Huztle Vis innlegg
Bare sånn rent teoretisk i forhold til dette veddemålet: På hvilken måte skal du bevise at du ikke har brukt mer enn 200kr? Om dette går på kvitteringer så kan jo du bare hjemme unna noen osv.
Vis hele sitatet...
Som tidligere skrevet så er alle mine bankkort, og kredittkort låst inn i safen på jobben, og alt jeg har av likvide midler er en 200-lapp.

Jeg kan sikkert å gå i banken med passet og ta ut penger, men dette er for meg en morsom utfordring og en konkurranse jeg nekter å tape. Blir for teit å jukse da.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Har ikke lest hele tråden, men ser en del dyre og usunne forslag hittil.
Ris koster ca 50 kroner for 5 kilo, og du spiser ikke det på 15 dager.
Nakkekoteletter til 35 kroner kiloen er også ganske greit, eventuelt laksekoteletter til samme prisen.
Dette utgjør en grei middag, og til frokost er det bra med havregrøt.
Kjøp litt billig margarin i tillegg så får du litt fett i samme slengen

Slik kan du fint klare deg uten å benytte deg av fruktgarantien på Kiwi,
men om du handler sakene på Kiwi, så tar det deg maks 5 minutter å finne en pakke druer
og litt dårlig avocado, så har du utlignet utgiftene med ca. 50 kroner
Må jo sies at det er mye god makrell i fjorden nå! Fisk er godt og sunt!
lage barkebrød?
Lett. Dra på fisketur i helga. Kjøp inn diverse du kan ha sammen med fisk, du trenger ikke bruke alt av pengene til det engang.

For morro skyld, drar du på burger king siste dagen. For du har faktisk penger til det om du bare fisker.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Kjøp en pakke "bjørn havregryn store" så trenger du melk og blåbærtsyltetøy.

Blåbærene plukker du i heia nå. Du bruker ikke så mange timene på plukke en liter blåbær. Bland i litt sukker og knus dette så har du syltetøyet ditt.

Hvis du kjenner noen som just har fått en unge, så er det mange mødrer som overproduserer brystmelk. Du kan jo høre litt rundt om du ikke kan få noe for å ha i havregrøten (dette var en spøk)

Så heller du havregryna i ei skål, hell på melk slik at det akkurat dekker gryna, så dette du dette på 2min i micro'n. Så tar du på et par gode spiseskjeer med blåbærsyltetøyet ditt. Dette er godt og har spist dette så lenge jeg har levd
Faktisk, du under maskinen ligger det fersk brød som kundene ikke tar med seg. Disse er helt lov å gratis å ta med seg. Vi snakker om masse brød biter,store normale.
stikk innom esso ved stengetid, de har ofte pølser som fortsatt er varme på grillen, har vert innom esso selv fikk vel 2 grillpølser de gjør sikkert det samme på shell og andre bensinstasjoner, så på tv engang at å¨7eleven kasta de mange boller'/småkaker.

La vere å kjøre bil til jobb, bensin/diesel koster peng.

Lykke til håper du blir 1000kr rikere
Sist endret av diego; 11. august 2011 kl. 16:16.
En 3 dager gammel og så og si identisk tråd kom med mange gode tips, selv om ale tipsene var det samme.
Kjøp first price ting, snylt av Kiwis garantier etc.

Dra på middag hos familien er også greit noen dager.
Dumpsterdiving FTW. Det er sinnsykt mye bra mat som kastes av butikkene fordi de ikke ser perfekte ut eller har gått ut på dato. Egg, fjordlands, øl, sjokis, rent kjøtt(vær skeptisk til kylling og pølser) og bakevarer er alt ypperlig mat selv om det har gått ut på datoen. Stikk til din lokale butikk med lommelykt og klær som kan bli skitne, vask all maten når du kommer hjem og sjekk nøye med øyne og nese.

Har funnet mat for over 2000kr på en uke, inkludert spekemat, øl og sinnsykt mye fjordlands. Bare husk å vask kjøkken, embalasjen og deg selv etterpå
▼ ... noen uker senere ... ▼
Exterminate!
jonnis's Avatar
Noen update her eller? 25.aug i dag. Sprukket og i skam?
Sultet ihjel tenker jeg.. ;/
▼ ... over en uke senere ... ▼
Update! Jeg har ikke sultet i hjel!

Utfordringen gikk fint, og jeg vant veddemålet! Det gikk (jævla) mye First Price! Mye nudler, ris, kneipbrød, Coop Pizza til 10,- pølser, og pasta med ketchup! Jeg tømte også brødmaskinen på Rema for skalker, og sa det var til endene :P

Var også buden bort et par kvelder så fikk servert middag, men ble enige om at dette var ok.

Jeg er derfor 1000,- rikere! Takk for alle supre tips!
Sitat av shickabang Vis innlegg
Update! Jeg har ikke sultet i hjel!

Utfordringen gikk fint, og jeg vant veddemålet! Det gikk (jævla) mye First Price! Mye nudler, ris, kneipbrød, Coop Pizza til 10,- pølser, og pasta med ketchup! Jeg tømte også brødmaskinen på Rema for skalker, og sa det var til endene :P

Var også buden bort et par kvelder så fikk servert middag, men ble enige om at dette var ok.

Jeg er derfor 1000,- rikere! Takk for alle supre tips!
Vis hele sitatet...

Gratz!

Hybelfreaks kan lære av tråder som dette
Såpekoker av rang
Dette er mitt scenario også akkurat nå, men har ingenting med noe veddemål å gjøre. Har 300 til 3 uker.
Brukte 100kr for et par dager siden på noe billig pizza, billig brød, billig pålegg. Forventer å bruke dette over
en 7-8 dager. Går fint så langt, men regner med å være en tynnslitt jævel når lønninga kommer. Gode tips her!
Sist endret av monoid; 4. september 2011 kl. 21:29.
gå på Kiwi og se etter utgåtte varer!
Bønner i tomatsaus koster 5 kroner boksen!
Grattis med vel overstått da Shickabang! Sikkert artig erfaring å ha med seg videre? Kp fra meg som ekstra gratulasjon
Sist endret av Bl4derunner; 4. september 2011 kl. 21:41.
Litt sånn off topic, men for en stund sida var det noen som linka til ei nettside med matvarer som var på tilbud. Kan noen vennligst si lenka, for jeg har klart å glemme den. Med tanke på at jeg er student nå, og det ikke er noe kjære mor lengre, kunne den sida vært til stor nytte.
Kp fra meg. Likte bra den der med skalkene. Sa det var til endene. Super ide om man faktisk trenger gratis brød. Alle skalkene er jo dagens. Ikke dumt.
Gratulerer. Tusen (lettjente?) kroner kommer alltid godt med...
Sitat av jonnis Vis innlegg
Gratulerer. Tusen (lettjente?) kroner kommer alltid godt med...
Vis hele sitatet...
Lettjente... nja.

Pasta og ketchup skal jeg ALDRI spise igjen!
Sitat av Alky Vis innlegg
Litt sånn off topic, men for en stund sida var det noen som linka til ei nettside med matvarer som var på tilbud. Kan noen vennligst si lenka, for jeg har klart å glemme den. Med tanke på at jeg er student nå, og det ikke er noe kjære mor lengre, kunne den sida vært til stor nytte.
Vis hele sitatet...
hverdagskupp.no kanskje? Men det ser ut til at de har lagt ned dessverre, for siden har ikke fungert på flere uker/måneder nå. Konseptet var genialt!
Sitat av shickabang Vis innlegg
Lettjente... nja.

Pasta og ketchup skal jeg ALDRI spise igjen!
Vis hele sitatet...
Skjønner godt at du vil holde deg unna pasta og ketchup i en lengre periode ja.
nice! jeg bruker selv 40 % av lønna på mat. hater brød, fisk og pålegg. Elsker pølser, biff, hamburgere og kebab
Sitat av DarthVidar Vis innlegg
nice! jeg bruker selv 40 % av lønna på mat. hater brød, fisk og pålegg. Elsker pølser, biff, hamburgere og kebab
Vis hele sitatet...
Ja, mat er dyrt. Spess om man er glad i god mat :P
gå på en innvandrerbutikk, kjøp en kasse nudler for rundt 100,- kok, så stek disse nudlene i smør med frossne erter eller noe annet som er billig. Gulrøtter, mais, egg. Så kan du har noe kokte, noe stekte, så får du litt forandring. Kjedelig med samme retten i 15 dager uansett
Her må vi nok lavere enn Erling Sundals under 100-lappen middag ja! Det må vel gå i for det meste vann, billig First Price brød, kanskje kjøpe en skinke-pakke som holder til 15 dager med frokost, nudler til lunsj og evt. middag Lurer på om dette virkelig var verdt 1000-lappen