Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 5478
Leste nettopp denne artikkelen på db.no:

http://www.dagbladet.no/2011/03/14/n...nami/15812879/

Jeg blir svært glad av å lese slike saker, da jeg mener at det viser en utrolig positivt side av det å ha en kollektivistiske tankegangen i et samfunn.

Det blir vist til orkanen i New Orleans i artikkelen, der det ble mye plyndring, som da på den andre siden blir et resultat av den sterke individualistiske tankegangen de har. Selvom de prøver å fremstille seg som at de er det motsatte, der de skal stå samlet og alle passer på naboene sine.

Det er jo også svært mange andre negative sider ved å ha et for individualistisk samfunn, slik jeg ser det. Da spessielt når det kommer til helse. Det er svært mange barn som lider av underærnæring og dårlig helse i USA (sett iforhold til mange land her i europa), men da det ble foreslått en lovendring som skulle sikre barna, ble dette avslått fordi man ikke skulle blande seg inn i folks privatliv.

Hva tenker dere om kollektivisme vs individualisme? Hvordan mener dere Norge er, når det kommer til dette? Og hva tror dere er hovedgrunnene til at japanerene ikke plyndrer i denne tiden?
Japanerne har en helt annen holdning enn oss. De lever i et meget repektfult og høflig samfunn, og jeg tror rett og slett (etter jeg har lest og hørt om japanere) at de er for høflige og for "fornuftige/respektfulle" til å plyndre fra andre mennesker som har det like ille som dem selv. Det er jo i bunn og grunn en ganske egoistisk ting å gjøre i slike tider.
Tror de kanskje er litt mere roligere for å ikke skape panikk og kaos
Fordi det ikke er noe å plyndre?
Sitat av ztaale Vis innlegg
Fordi det ikke er noe å plyndre?
Vis hele sitatet...
Så du linken? Hele japan er ikke lagt i grus, men noen byer ja. Butikkene senker jo prisene samt gir bort noen varer, så noe å plyndre er det jo.
Kollektivistisk = Demokratisk?

Hvis så, så er det vel ganske så riktig at det er bedre å gi litt til alle, behandle alle likt, enn at det skal være 10% rike og resten slaver som jobber for ingenting. Klart at det er færre som vil plyndre da.
Fordi de er så ekstremt disiplinerte, hørte på nyhetene at de stoppet på rødt lys i kryss selv om det nesten ikke er verken vei eller biler der.

Hvis dere ikke har lagt merke til det så finnes det nesten ikke en eneste film under tsunamien hvor det er kaos og folk løper rundt alle bare tar det helt med ro. Er nesten litt skummelt
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av sagem Vis innlegg
Hvis dere ikke har lagt merke til det så finnes det nesten ikke en eneste film under tsunamien hvor det er kaos og folk løper rundt alle bare tar det helt med ro. Er nesten litt skummelt
Vis hele sitatet...
Det er fordi dette er normalt for dem, de har jo jordskjelv 1 gang i uka.

OT: Japanerne har generelt mer respekt for sine medmennesker.
Dere glemmer noe vesentlig: japan er "verdensmestre" i jordskjelv, dvs. de fleste japanere har opplevd jordskjelv før, bare ikke like sterkt som nå.
Man kan sammenligne det med at vi nordmenn ikke går bananas og begynner å plydre dersom vi plutslig får 2 meter snø (som det var i Tromsø i 1997), fordi vi har sett mye snø før, og "litt mer" er ikke nok til at vi klikker apeshit og begynner å stjele...

En annen ting å tenke på er inntektsnivå og arbeidsledighet.
Japan lå i 2010 på 3'dje plass i BNP: http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_land_etter_BNP
Japan lå i 2010 på 11'dje plass i HDI: http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_land_etter_HDI

Selv om USA ligger over Japan i BNP og HDI, har japan en lavere arbeidsledighet.

Her er arbeidsledigheten til Japan sammenlignet med arbeidsledigheten i USA: blobalis.no - japan vs. usa - arbeidsledighet

Så, hva sier det om japanerne?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Her er arbeidsledigheten til Japan sammenlignet med arbeidsledigheten i USA: blobalis.no - japan vs. usa - arbeidsledighet

Så, hva sier det om japanerne?
Vis hele sitatet...
At de ble Amerikanisert i 1999 :-D
Innen psykologien er det en kjent sak at visse land i Asia har en mye mer kollektivistisk oppbygning, med fokus på gruppen framfor individet. Der det i USA og vest-Europa er høyt verdsatt å være individualistisk og sterk, og å skille seg ut i mengden, er det spesielt i Sør-Korea og Japan status å være en del av en gruppe.

Det er svært mange studier innen sosialpsykolgien som beskriver dette fenomenet; og det er interessant at det i Japan ikke engang eksisterer den stereotypiske bohem-"personlighetstypen", men at de har en stereotyp familieperson som jobber og tar vare på de rundt seg.
Synst det er svært bra at i en sånn situasjon de sitter midt oppi, er de så rolige og tenker ikke egoistisk som man leser i artikkelen.
Det første som slo meg personlig var "Samma faen, alle får berge sitt eget skinn". Når jeg tenker mer på det, ser jeg at om alle hadde hatt samme tanken som jeg fikk, hadde det gått ganske dårlig med majoriteten. Noen enkelt individe hadde sikkert fått med seg rikelig med varer mens andre ikke hadde fått en brødskalk engang.

som en tidligere lærer sa: "Jo mere man gir til fellesskapet, jo mere kan man få tilbake fra fellesskapet" synst jeg passer ganske godt her.

Bra Japan, BRA!
Sitat av sagem Vis innlegg
Fordi de er så ekstremt disiplinerte, hørte på nyhetene at de stoppet på rødt lys i kryss selv om det nesten ikke er verken vei eller biler der.
Vis hele sitatet...
Norge var faktisk sånn før. Israel er det faktisk fortsatt. Sør-Korea og de tyske landene har også noen av de samme tendensene.. så helt uhørt er det ikke
Sitat av dvs Vis innlegg
Hva tenker dere om kollektivisme vs individualisme? Hvordan mener dere Norge er, når det kommer til dette?
Vis hele sitatet...
Norge var sterkt kollektivistisk, men har nå flyttet seg et stykke over mot "meg, meg"-tankegangen. Tror det går et sterkt skille mellom de nyere generasjonene og min generasjon (er 31 år, jobbet på vgs så har litt belegg for dette) når det gjelder det å oppføre seg i grupper og i samfunn.

Ser fortsatt dog at normenn i det store og hele instiktivt unngår endel atferd som gjør livet enklere for seg selv, men verre for helheten. Tenker da særlig på hvordan vi oppfører oss i kø og i forhold til forsøpling. Jeg vet jeg har ganske mange flere eksempler på atferd som er destruktiv for samfunnet/gruppen, men kommer ikke på dem nå. I de arabiske landene så jeg mye av denne mangelen på omtanke for helhten.

Tror Amerikanere er mer kollektivistiske enn de fleste tror forøvrig. Husk at det er en fryktelig stort konformitetspress der, familieliv er viktig og det er stort fokus på charities, kirkesamfunn og andre forsamlinger.

Og hva tror dere er hovedgrunnene til at japanerene ikke plyndrer i denne tiden?
Vis hele sitatet...
De er ikke forbanna idioter. Se på hva som skjer i de tyske landene under naturkatastrofer, er ikke akkurat panikk der heller. Samme med Norge forsåvidt.. hadde det samme skjedd her hadde vi nok ikke tatt det i nærheten av like rolig, men tviler sterkt på at vi hadde sett noe særlig plyndring og fandenskap.
Jeg vil tro det har litt med oppbyggingen av det japanske samfunn, hvor man har et noe annet syn på respekt og tilitt enn man finner i mange vestlige land, og også det faktum at mange japanere har vært borte i de sørgligste naturkatastrofer fra før, og derfor har en viss forståelige av hvordan ting funker.

Uansett, samme hva grunnen til deres holdninger og måten de håndterer ting på måtte være - er dette for min del fryktelig bemerkelsesverdige bilder og nyheter vi får fra "der nede". Nå skal det nevnes at mitt syn på det japanske samfunn/folket i denne tragedien hovedsaklig kommer fra det vi blir servert i media - men jaggu for et folkesklag de er.
Fordi de engang var sinnsyke samuraier som tok selvmord istedefor å drit seg ut!
Som turbolego sa; Ukesnytt for dem. hadde vel vært rart om de tok til gatene å plyndret et par ganger i mnd :P de har vel også en generel oppfattelse av at staten vil ta vare på dem med mat/husly/sanitære produkter om de overlever, noe som lite trolig ville ha skjedd i USA eller Afrika.

Nå kan vi da stille spm ved om vi i Norge ville ha raidet butikker o.l hadde noe slikt lusket seg opp oslofjorden.
Noe jeg tror ville skjedd (hvertfall i oslo).
helt annen kultur etc.. som sagt. tror også straffen for tyveri er ganske mye høyere, selv iforhold til statene. i mange asiatiske land får du f.eks 10 år fengsel for 10 gram cannabis.
Sitat av psilonaut Vis innlegg
helt annen kultur etc.. som sagt. tror også straffen for tyveri er ganske mye høyere, selv iforhold til statene. i mange asiatiske land får du f.eks 10 år fengsel for 10 gram cannabis.
Vis hele sitatet...
Rart dette, jeg var i Banda Aceh i 8 år før tsunamien. Før det brydde ingen seg med om noen brukte narkotiske stoffer, nå etter at de har fått erstatning fra verdenssamfunnet har de opprettet et imponerende sharia politi der enhver form for narkotiske stoffer gir dødsstraff. Dere er herved advart.
licenced penis
pizzadelivery's Avatar
38 5
jeg måtte legge bare legge merke til at eksempelbildene for de som faktisk plyndrer. er. ikke spesielt "heldige". er det noen andre som ser det, eller skal jeg bare legge meg? sorry hvis det er litt off topic
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av pizzadelivery Vis innlegg
jeg måtte legge bare legge merke til at eksempelbildene for de som faktisk plyndrer. er. ikke spesielt "heldige". er det noen andre som ser det, eller skal jeg bare legge meg? sorry hvis det er litt off topic
Vis hele sitatet...
Bildene av de som fant/plyndret etter Katarina var jo også omdiskutert.
Å tolke slike situasjoner utfra stillbilder er rimelig farlig.
http://akelly8490.files.wordpress.co...eople-loot.jpg
Sist endret av Mith; 15. mars 2011 kl. 09:11.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Dere glemmer noe vesentlig: japan er "verdensmestre" i jordskjelv, dvs. de fleste japanere har opplevd jordskjelv før, bare ikke like sterkt som nå.
Man kan sammenligne det med at vi nordmenn ikke går bananas og begynner å plydre dersom vi plutslig får 2 meter snø (som det var i Tromsø i 1997), fordi vi har sett mye snø før, og "litt mer" er ikke nok til at vi klikker apeshit og begynner å stjele...
Vis hele sitatet...
Eh nei, de er ikke vant til katastrofer som dette De kan være vant til jordskjelv, ja, men dette kan uansett ikke sammenlignes. De kan være vant til høye bølger men dette kan uansett ikke sammenlignes. Og 2 meter snø kan heller ikke sammenlignes.
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Japanerne har en helt annen holdning enn oss. De lever i et meget repektfult og høflig samfunn, og jeg tror rett og slett (etter jeg har lest og hørt om japanere) at de er for høflige og for "fornuftige/respektfulle" til å plyndre fra andre mennesker som har det like ille som dem selv. Det er jo i bunn og grunn en ganske egoistisk ting å gjøre i slike tider.
Vis hele sitatet...
Hvem er oss da ? Når var det sist du hørte om plyndringer her i Norge ? Det virker som du blander nordmenn sammen med de amerikanske plyndrerne siden vi begger bor i det såkalt "vesten". Eller tar jeg feil ?
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Hvem er oss da ? Når var det sist du hørte om plyndringer her i Norge ? Det virker som du blander nordmenn sammen med de amerikanske plyndrerne siden vi begger bor i det såkalt "vesten". Eller tar jeg feil ?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke nevnt ett ord om oss fra den såkalte vesten har jeg? Uansett, sett oss i Japans situasjon. Jeg er tror at langt flere nordmenn ville plyndret enn Japanere. Gå inn i en Japansk skole og sammenlikn den med en skole fra Norge. Hvor ser du mest respekt? Hvor er elevene mest disiplinerte? Sammenlikn en Norsk arbeidsdag mot en Japansk en. Japanerne har en helt annen kultur enn oss, men det betyr ikke at jeg blander nordmenn sammen med de amerikanske plynderne.
Sist endret av Mongotryne; 16. mars 2011 kl. 18:41. Grunn: Stor leif
De har en respekt for andre og familien som er helt enestående. Virkelig fascinerende egentlig.

Man fikk jo en liten forsmak her hjemme når transportstreiken var for ett par år siden. Folk var helt gale etter å hamstre i matvarebutikkene, og det var jo ikke akkurat store "krisen" i forhold.

Vi kan nok alle lære en ting eller to fra Japanerne.
Sist endret av Omaha; 16. mars 2011 kl. 18:51. Grunn: 600 :-)
Som mange andre har sagt, japanere er veldig høflige folk. De er også veldig etter loven.
Har de ikke den høyeste selvmordsraten i verden?
Sitat av DenFeiteMannen Vis innlegg
Har de ikke den høyeste selvmordsraten i verden?
Vis hele sitatet...
Det har jeg faktisk ganske stor tro på. I japan er det veldig stor fokus på å lykkes i livet. God utdanning, god jobb etc, og hvis det ikke går så tror jeg de sitter igjen med en følelse av å ikke være verdt noenting.
Kan kanskje sammenligne det litt med hvordan fokuset på utseende har blitt her i norge? ikke like ekstremt, men..
De slipper å tenke på utseendet. Alle er jo klin like...
Sitat av DenFeiteMannen Vis innlegg
De slipper å tenke på utseendet. Alle er jo klin like...
Vis hele sitatet...
Ja du har helt rett. De har faktisk ikke Id-kort i Japan fordi de ser så like ut. Det er så ille at folk ikke kjenner igjen sine egne barn engang. ... Jævla idiot. Du mener kansje at alle ikke-hvite er umulig og se forskjell på? Mulig du prøvde og være morsom, du failet i i alle fall stort.
Sitat av DenFeiteMannen Vis innlegg
Har de ikke den høyeste selvmordsraten i verden?
Vis hele sitatet...
Mesta, men ikkje heilt.

Det er ikkje direkte slik at japsane er «høflege». Det er mest ei romantisk og såleis forenkla haldning, just som at «svartingar» vera så «atletiske» eller tyske folk vera så frykteleg disiplinerte. Det er no ikkje reint gali lell, men årsaki ligg i den japanske kulturen, som i høg grad handlar om å gå ikkje gjera skam på slekti eller bedrifti. Det er såleis ikkje rein respekt, men heller ei frykt for å bringe æreløyse på gruppone dei tilhøyrer. Det er derfor Toyota-direktørar faktisk grin når dei må trekkje 50 000 bilar frå marknaden grunna feil i girsystemet — d'er vanæra.
Sist endret av uppdali; 16. mars 2011 kl. 21:43.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Mesta, men ikkje heilt.

Det er ikkje direkte slik at japsane er «høflege». Det er mest ei romantisk og såleis forenkla haldning, just som at «svartingar» vera så «atletiske» eller tyske folk vera så frykteleg disiplinerte. Det er no ikkje reint gali lell, men årsaki ligg i den japanske kulturen, som i høg grad handlar om å gå ikkje gjera skam på slekti eller bedrifti. Det er såleis ikkje rein respekt, men heller ei frykt for å bringe æreløyse på gruppone dei tilhøyrer. Det er derfor Toyota-direktørar faktisk grin når dei må trekkje 50 000 bilar frå marknaden grunna feil i girsystemet — d'er vanæra.
Vis hele sitatet...
Er ikke dette noe som kommer fra det føydale japan?
Det med japansk høflighet kan jo også ha noe med at det er strengt imot kulturen å tiltrekke seg unødvendig oppmerksomhet, noe plyndring nødvendigvis gjør. Det er samme grunn til at usømmelig beføling og foto opp under skjørt på t-banen er ett så stort problem. Folk vil ikke heve stemmen eller konfrontere den som oppfører seg usømmelig. mens i vesten beskytter vi oss selv mye mer, kanskje på bekostning av andre (plyndring)?
Sitat av taeerom Vis innlegg
Det med japansk høflighet kan jo også ha noe med at det er strengt imot kulturen å tiltrekke seg unødvendig oppmerksomhet, noe plyndring nødvendigvis gjør. Det er samme grunn til at usømmelig beføling og foto opp under skjørt på t-banen er ett så stort problem. Folk vil ikke heve stemmen eller konfrontere den som oppfører seg usømmelig. mens i vesten beskytter vi oss selv mye mer, kanskje på bekostning av andre (plyndring)?
Vis hele sitatet...
Det med unødig oppmerksomhet er vel litt både og. Gå på gata i Tokyo, der vil du nok finne mange sært kledde folk som trekker ganske mye oppmerksomhet. Dette vil jo være på en helt annen måte selvfølgelig enn om folk skulle dratt rundt å plyndret og misvist respekt.
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Jeg har ikke nevnt ett ord om oss fra den såkalte vesten har jeg? Uansett, sett oss i Japans situasjon. Jeg er tror at langt flere nordmenn ville plyndret enn Japanere. Gå inn i en Japansk skole og sammenlikn den med en skole fra Norge. Hvor ser du mest respekt? Hvor er elevene mest disiplinerte? Sammenlikn en Norsk arbeidsdag mot en Japansk en. Japanerne har en helt annen kultur enn oss, men det betyr ikke at jeg blander nordmenn sammen med de amerikanske plynderne.
Vis hele sitatet...
Du nevnte "oss", jeg spurte deg hvem du refererte til ?
At du tror fler nordmenn ville plyndret enn japanere har du ikke noe belegg for å si. Det er uansett vanskelig å karakterisere folkeslag etter plyndringslyst.
Jeg kan ikke si jeg har vært så mye på japanske skoler, men at en sammenligning mellom disiplin i skolen og tilbøyeligheter til kriminelle handlinger synes jeg fungerer svært dårlig.
Heftig disiplin der borte ja..! ^^
De har alltid hatt selvrespekt og ære for seg selv. Det er nedverdigende å stjele.

Under 2verdenskrig da det var Japan VS Usa, ble aldri noen japanske soldtater tatt i livet. De begikk alltid selvmord før de ble tatt
Det med unødig oppmerksomhet er vel litt både og. Gå på gata i Tokyo, der vil du nok finne mange sært kledde folk som trekker ganske mye oppmerksomhet.
Vis hele sitatet...
Det er nok heller det at de får stort sett gå i fred og ikke blir glana på tenker jeg. Få som vil stoppe opp å kommentere antrekket og sånn.

Men nå kan jeg jo ta feil også. Leste det i en eller annen artikkel, så kildene mine er ikke akkurat banka i stein.
Japp, dette har blitt sakt før, men ære er veldig viktig faktor i det Japanske samfunnet.
Du bringer skam over familien hvis du stjeler. Bra stigmatiseringsprosess som stopper plyndring.
Det er nok heller det at de får stort sett gå i fred og ikke blir glana på tenker jeg. Få som vil stoppe opp å kommentere antrekket og sånn.

Men nå kan jeg jo ta feil også. Leste det i en eller annen artikkel, så kildene mine er ikke akkurat banka i stein.
Vis hele sitatet...

Dette er nok feil, de blir glana på og elsker det og de aller fleste poserer gladelig for fotografer.
De var jo isolert i 251 år. Det gjør sitt for kjemien.

Etter skjelvet i Kobe i 1995 var Yakuzaen med på oppbygginga. Mener å ha hørt at de delte ut mat og vann også.
Sitat av dvs Vis innlegg
Leste nettopp denne artikkelen på db.no:

http://www.dagbladet.no/2011/03/14/n...nami/15812879/

Jeg blir svært glad av å lese slike saker, da jeg mener at det viser en utrolig positivt side av det å ha en kollektivistiske tankegangen i et samfunn.
Vis hele sitatet...
Jeg er hardbarket anti-kollektivist og jeg stjeler aldri. Ikke engang når jeg ikke vet hvem som eier tyvgodset eller vet med 100% sikkerhet at jeg ikke blir tatt. Det er ikke individualistisk å stjele!

Sitat av dvs Vis innlegg
Det blir vist til orkanen i New Orleans i artikkelen, der det ble mye plyndring, som da på den andre siden blir et resultat av den sterke individualistiske tankegangen de har. Selvom de prøver å fremstille seg som at de er det motsatte, der de skal stå samlet og alle passer på naboene sine.
Vis hele sitatet...
USA er ikke preget av en sterk indivitualistisk tankegang. Politikken som føres der er hovedsakelig nasjonalistisk og kollektivistisk.

Sitat av dvs Vis innlegg
Det er jo også svært mange andre negative sider ved å ha et for individualistisk samfunn, slik jeg ser det. Da spessielt når det kommer til helse. Det er svært mange barn som lider av underærnæring og dårlig helse i USA (sett iforhold til mange land her i europa), men da det ble foreslått en lovendring som skulle sikre barna, ble dette avslått fordi man ikke skulle blande seg inn i folks privatliv.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra at USA har et svært individualistisk helsevesen? Er dette noe du har undersøkt, eller sier du noe som for alt du vet kan være en løgn? Sannheten er at USA er blant de landene som bruker mest offentlige penger på helse per innbygger. Det er omtrent på samme nivå som Norge.

http://www.whatswrongwiththeworld.ne...alth_care.html

http://www.nationmaster.com/graph/he...lic-per-capita
Det er også at respekt for andres eiendom er mer nedfelt i selve japanske kulturen. De er jo veldig på det der med respekt og ære. Japan er litt unikt sånn sett.