Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2227
Hallo!
Jeg er med i et Melodic/Trash/Heavy/Hard/Black Metal band ( Ja vi spiller alle Metal sjangere om trent :P)

Også lurte jeg på, hvor mye vil det koste å evt. Leie noen amps, lyd og lys folk, osv, og alt vi trenger da.

Hvis vi f.eks er i en av Salene her.
Kan legge til at det er i Hedmark!

-Sorry for rotete tråd, spørr om mer hvis dt er noe ^^
For å bruke ett eksempel jeg har litt kjennskap til:

Ett band hvis meg bekjente leide Elm street i oslo for 5000 spenn. De fikk en kasse øl backstage og spilte for døra. Jeg mener å huske det var full backline, lydman og trommesett allerede tilstede.

På Driv i Tromsø mener jeg det er en del som spiller enten gratis(+kasse øl backstage og ett måltid) eller for døra.

Dere kan sikkert finne en plass dere får til en lignende deal. Møt opp på Garage eller noe og prat med eieren av stedet.
Spør på diverse utesteder på Hamar, det er vel antakelig noen plasser som kan ordne utstyr til dere.
Å ta fastpris for en spillejobb er på tur til å dø ut, utestedene setter stor pris på at folk spiller for døra, det betyr mindre risiko for dem, mens at det ikke er vanskelig for et band å få en jobb.

Om dere ikke er godt kjente i distriktet ville jeg anbefalt 50cc, er dere litt etablert tar dere 100cc.
Husk at folk ikke er nøye på musikken om det er en femtilapp i cover, og 95% gir f i hva slags musikk dem får servert for den prisen.
Om dere tar hundre risikerer dere et tomt lokale med musikksjangeren deres, om dere ikke har faste personer som vet hvem dere er, eller at dem vet at dere er dugendes til å spille.
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Spør på diverse utesteder på Hamar, det er vel antakelig noen plasser som kan ordne utstyr til dere.
Å ta fastpris for en spillejobb er på tur til å dø ut, utestedene setter stor pris på at folk spiller for døra, det betyr mindre risiko for dem, mens at det ikke er vanskelig for et band å få en jobb.

Om dere ikke er godt kjente i distriktet ville jeg anbefalt 50cc, er dere litt etablert tar dere 100cc.
Husk at folk ikke er nøye på musikken om det er en femtilapp i cover, og 95% gir f i hva slags musikk dem får servert for den prisen.
Om dere tar hundre risikerer dere et tomt lokale med musikksjangeren deres, om dere ikke har faste personer som vet hvem dere er, eller at dem vet at dere er dugendes til å spille.
Vis hele sitatet...
Okei, jeg tror faktisk det ikke er EN sjel i Hamar eller andre steder enn Løten som vet om oss :P
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Okei, jeg tror faktisk det ikke er EN sjel i Hamar eller andre steder enn Løten som vet om oss :P
Vis hele sitatet...
Da ville jeg nok tatt det rolig i starten, kan jeg spørre hvor mange hoder dere er i bandet?
Da tror jeg dere kommer langt med å finne en passe rocka plass som har backline klart og spørre om dere får spille på en fredag for døra og kreve så lite som overhodet mulig (25kr). Da blir det akkurat som en vanlig kveld på byen for de besøkende, samtidig som dere kan ende opp med noen fans. Og ikke minst kan dere sirkulere navnet deres mange ganger i sammenheng med PR arbeidet dere gjør i forkant. Hvis dere er dugelige musikere, men lite kjent er det utrolig mye verdt å få folk til å høre navnet på bandet og kanskje til og med være på en konsert. Skaff gig, første pri. Bli store: pri 2
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Da ville jeg nok tatt det rolig i starten, kan jeg spørre hvor mange hoder dere er i bandet?
Vis hele sitatet...
Vi er 3 atm, men vi skulle gjerne hatt 2 til
Da spør du om dem kan arrangere en gratis konsert mot at dere får f.eks 500 per hode. Eller eventuellt ingenting første gangen. Dette blir god reklame for dere og utestedet.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Da spør du om dem kan arrangere en gratis konsert mot at dere får f.eks 500 per hode. Eller eventuellt ingenting første gangen. Dette blir god reklame for dere og utestedet.
Vis hele sitatet...
De færreste utesteder ville vel betale spesielt mye for å arrangere en konsert med et totalt ukjent band.

Har jeg vært dere så hadde jeg slått meg til ro med å få spille gratis (som nevnt lengre oppe er det mange som tar betalt og/eller depositum når de booker totalt ukjente artister "for døra").
Når jeg og en annen arrangerte en konsert, så kostet lyd og lys rundt 11.000 til sammen. Dette var ikke store lokalet, forventet maks 200 stykker.

Dette var fra lokalfirmaer, og inkluderte også lydmann, opprigg/nedrigg, og transport.
Sist endret av Bruskork1; 30. januar 2011 kl. 14:36.