Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  125 8573
jeg tror at Macgyver hadde klart å endre landet, men frp tror jeg ikke kommer til å endre en dritt...
De klarer noen ting da... Skape inflasjon, bruke opp masse penger, skape et stort klasseskille...
Ødelegge Norge? ;D
helt enig med deg snublebrus. tror ikke de kommer til å gjøre noe serligt med landet vårt, men hvis de klarer å få ned bensin prisen tror jeg at jeg stemmer på de.
Bensinprisene må høyrere opp.. Men da må vi selvsagt få igang et ordentlig kollektiv-system da :P Som er 100% statelig eid, slik at det ikke blir om å gjøre å tjene mest penger.

Grunnen til mitt syn på bensinprisene er at dette skaper et høyt utslipp, noe som verden ikke tåler..
Med høyere bensinpriser vil mindre forbruket gå ned --> Mindre utslipp
*KOLLEKTIVET MÅ ENDRES!!!*
Noe må gjøres, og my kan innhentes på det området =)
Sitat av error
FRP vil også betale for det materiell som trengs på videregående skole, så da kan du ikke komme å si at du ikke har råd til matteboka di!
Vis hele sitatet...
Vel, FRP burde isåfall følge litt med, da dette alt har blitt vedtatt og satt ut i praksis.

Sitat av error
Etter det jeg har lest i media må folk faktisk ligge på gangen på sykehusene i Norge pga. for lite plass.
Hva er galt med å bruke mer penger på sykehus da?
Hvorfor skal vi kutte ned på sykehusbudsjette da?
Vis hele sitatet...
Jeg tror samtlige politikere på stortinget gjerne skulle bevilget mer penger til sykehusene OM statsbudsjettet hadde hatt mer å rutte med. Alle pengene som går inn i statskassa ved avgifter og skatter blir fordelt utover samfunnet. Litt går til skole, litt til veier, litt militæret, litt til sykehusene osv. Alle pengene blir brukt, og skal man bevilge mer til en sektor må man kutte i andre sektorer. Det er ingenting galt med å bruke mer penger på sykehus, men Norge AS har ikke uendelig med penger.

Sitat av error
FRP har sagt at det trengs over 240mrd. kroner for og få veinettet opp på en god standar, norge bruker idag 7mrd kroner.
Staten krever inn over 50mrd. kroner i avgifter på bil og bilbruk.
Vis hele sitatet...
Og resten av de pengene staten tar inn på bil og bilbruk blir brukt i andre sektorere, som skoler og sykehus. Skal vi bruke alle pengene fra bilsektoren på bilsektoren blir det mindre i andre sektorer, og da ville FRP klagd på for små prioriteringer i andre sektorer. FRP har aldri gjort annet enn å stå på sidelinjen og klage, og som vi alle vet er det lett å være etterpåklok. FRP vil vel helst bevilge mer penger til alle sektorer, og samtidig senke skatter og avgifter. Hvordan regnestykket da skal gå opp skjønner ikke jeg..

Det er der FRP vil bruke av pensjonsfondet. Det mener jeg er helt feil, da det er et pensjonsfond, og ikke et "åå vi skulle så gjerne hatt mer penger å bruke, og siden vi har kutta skattene har vi enda mindre å bruke, men jammen bra vi har pensjonsfondet å låne litt av"-fond.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av error
Jeg er helt ny innen politikkens verden men så langt har jeg ikke sett det dårlige med FRP.
For det første så vil vel ikke FRP kun ha privat skoler?
Etter det jeg har lest og sett så vil FRP lage et konkurranse Norge, hvor det både er offentlig og private sykehus, sykehjem og skoler.
De vil at staten skal betale for sykehusoppholdet ditt uansett om du har valgt et privat eller offentlig sykehus.
Hva er galt med flere valg muligheter?
Er det ikke gjennom konkurranse vi forbedrer oss?
Vis hele sitatet...
Staten har ikke råd til å finansiere 100% av utgiftene som følger med private sykehus. De har jo ikke råd til å betale 100% av utgiftene til offentlig sykehus engang. Det betyr at de som har råd til å betale en høyere egenandelen da kan kjøpe seg bedre plasser, evt. kjøpe seg frem i operasjonskøer og få andre goder under sykehusopphold. Dette rammer kun de som ikke tjener så godt og de som har lav pensjon. De som har mest fra før får mer.
Sitat av error
Norge er kjent for å ha blant de verste skolene i Europa,
så jeg ser fram til en forandring innen skolesystemet.
Hvorfor ikke starte å samarbeide mer på internasjonalt nivå?
FRP vil også betale for det materiell som trengs på videregående skole, så da kan du ikke komme å si at du ikke har råd til matteboka di!
De vil også innføre stykkprisfinansiering slik at pengene fra staten overføres til skolen du velger, uansett om den er privat eller offentlig.
Vis hele sitatet...
Det samme gjelder her, finansieringen til staten kommer ikke til å dekke alle utgifter ved private skoler, så her også blir det forskjell på de rike og fattige. Siden det er utdannelsen din som i stor grad bestemmer lønnen din blir systemet ufattelig skakkjørt hvis kun de som alt har mye penger skal ha råd til å ta seg god utdannelse. Igjen, det rammer de lavere klassene i samfunnet.
Sitat av error
Etter det jeg har lest i media må folk faktisk ligge på gangen på sykehusene i Norge pga. for lite plass.
Hva er galt med å bruke mer penger på sykehus da?
Hvorfor skal vi kutte ned på sykehusbudsjette da?
Med flere sykehus vil også ventelisten på nødvendige opprasjoner minke, og Norge vil spare inn unødvendige sykepenger og heller få folket ut i jobb fortest mulig.
Jeg har også forstått at FRP vil bruke flere typer medisin som er godkjent i andre land men forbudt i Norge, (LAR-Behandlig) det kan vel ikke være slik at nordmenn er allerigsike mot en type medisin som tyskerne tåler? Trodde vi var ferdig med raseskille..
(Det eneste jeg er skeptisk til med private sykehus er at kvaliteten kan synke pga. griske folk som lar underkvalifiserte jobbe, men til dette har vi vel noen som vil sjekke opp på liklinje med offentlige sykehus?)
Vis hele sitatet...
Det at folk ligger på gangen, lange køer og dårlig stell blir ikke bedre om pengene forsvinner fra de offentlige sykehusene og følger med de rike pasientene til de private sykehusene. For de som blir igjen i det offentlige vil køene bli lengre, helsevesenet dårligere og igjen så er det de som ikke har råd til å betale for private tjenester som lider. Og hvordan skal de offentlige instansene har råd til å ansette de beste folkene når de private kan betale mye mer?
Når det kommer til medisiner så er det vel egne kontroll organ for dette i Norge. Det at lobbyister har klart å få ett legemiddel eller behandling lovlig i tyskland betyr faktisk ikke en dritt, hvis ikke behandlingen/medisinen holder den standarden vi krever her til lands.
Sitat av error
FRP har sagt at det trengs over 240mrd. kroner for og få veinettet opp på en god standar, norge bruker idag 7mrd kroner.
Staten krever inn over 50mrd. kroner i avgifter på bil og bilbruk.
FRP er også for kollektivtrafikk, både buss og bane.
Vis hele sitatet...
Veiene er for dårlige, men ikke så dårlig at vi kan ta penger fra utdanning og helse. Dette er diskutert mange ganger her på forumet så gidder ikke gå mer inn på det.
Sitat av error
Hvis vi kan stole litt på FRP så vil jeg legge ut en sitat fra deres side:
"Påstandene om at vår politikk vil medføre inflasjon og renteøkning, er tilbakevist av Statistisk Sentralbyrå , som har regnet på vårt budsjettalternativ."
Da burde ikke dette være noe problem egentlig... Hvordan de klarer dette med tanke på at de slår et lite hull på oljesekken vet ikke jeg.
Vi skal vel få goder av det vi sparer vi også?
Du ser vel ikke onkel skrue med et glis om munnen gjør du vel?
Vis hele sitatet...
Vi får goder for det vi sparer, pensjon bla. Skulle pengene bli brukt på noe fornuftig så må det være forskning på noe vi kan tjene penger på når oljen tar slutt. Hva skal vi med firefelts veier over hele landet når ingen har råd til å kjøpe bensin til bilen? Se fremover, spar penger til man faktisk trenger det. Den dagen er ikke så alt for langt unna skal man tro forskerne.
Sitat av error
Nå har jeg gitt noen argumenter som kan skytes ned og jeg kan lære litt mer om den Norske politikk, fyr løs!

Edit: Husk at mye av dette kan være invisteringer, ikke bare utgifter!
Vis hele sitatet...
Som du ser så vil privatisering og idiotisk pengebruk bare føre med seg elendighet for de som ikke går under betegnelsen "rik". Poenget med offentlige instanser er at det skal være like muligheter for alle. Det er også ett poeng at så fort noe er privatisert så skal det mye til å gjøre det statlig igjen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av bo1e
Er det miljøskadet å reagere på et så til de grader injurierende utsagn som å sammenligne siv jensen med adolf hitler? Det går ingen grenser for hva man kan kaste etter FrP, det har jeg forstått. Men oppegående mennesker bør klare å se forskjell på saklige argumenter og ren idioti. Det er idioti selv om det flettes inn i noe som kanskje kan ligne på noe saklig.
Vis hele sitatet...

Nei, det går ikke ann å sammenligne noen med Hitler. Han var den største lederen Tyskland har hatt. Hadde det ikke vært for han og hans styre, så hadde Tyskland og store deler av Europa vært styrt av jøder. Synd han måtte være så hard mot jødene, han kunne bare ha sendt dem ut av Europa istedet.
Sist endret av Tanguhi; 13. juni 2008 kl. 22:49.
Sitat av Tanguhi
Nei, det går ikke ann å sammenligne noen med Hitler. Han var den største lederen Tyskland har hatt.
Vis hele sitatet...
Han var langt fra den største, men bare så vidt 170cm. Helmut Kohl var f.eks 193cm, og til og med Angela Merkel er større enn den puslete, mørkhårede, ikke-ariske dvergen Adolf Hitler.
Sitat av Tanguhi
Nei, det går ikke ann å sammenligne noen med Hitler. Han var den største lederen Tyskland har hatt. Hadde det ikke vært for han og hans styre, så hadde Tyskland og store deler av Europa vært styrt av jøder. Synd han måtte være så hard mot jødene, han kunne bare ha sendt dem ut av Europa istedet.
Vis hele sitatet...
Jeg undres alltid over folk som sier dette. Hitler gjorde noen smarte trekk i begynnelsen(sett fra hans ståsted), men i det store og hele gjorde han bare tabbe på tabbe. Det er synd å si, men det er faktum.

Utover at han var en gudsbenådet taler, har jeg vanskelig for å dele ditt engasjemang overfor Hitler, sorry ..
Sitat av Matthiesen
Det kommer aldri til å skje, og dere vet det.
Vis hele sitatet...
Nei vel... hva er det som kommer til å skje da. En eller annen outsider fra høyre stiller overaskende som statsminister og blir kjempepopulære? Ettersom folk ikke forstår seg på soosial demokratene blir denne personen kjempepopulær og høyre og Frp "redder" Norge? For slik ting er på vei her i landet er det mer sansynlig at Frp stiller alene og har mesteparten av makten og overkjører alle andre enn at vi ser noe mer til sosialdemokratene.

Og til alle som synes tanken om hvor lik Siv Jensen og Hitler kan være så var ikke Hitler EN mann som snudde alt på hode men en psykopat som sugde jøde hat og maktsykdom ut av folk. Hvis Si Jensen skal snu ting på hodet, må hun ha mange med seg. ikke til å ta over verden og fjerne alt hun ikke liker i en illusjon om at dette gjør hennes verden forferdelig. Men man kan kanskje erstatte hitlers jødehat med Siv jensen og Frps skatte, renter, "høy innvandring" og moms hatet.
Sist endret av gud_er_død; 14. juni 2008 kl. 01:50.
Sitat av Tanguhi
Nei, det går ikke ann å sammenligne noen med Hitler. Han var den største lederen Tyskland har hatt. Hadde det ikke vært for han og hans styre, så hadde Tyskland og store deler av Europa vært styrt av jøder. Synd han måtte være så hard mot jødene, han kunne bare ha sendt dem ut av Europa istedet.
Vis hele sitatet...
Og hva er så gale med at jøder styrer noe?
Sitat av Allure
Skjønner ikke hvorfor folk hele tiden vil sitte å spare på pengene i landet, staten har så sinnsykt mye penger, og det eneste den makter og gjøre er å heve skattene, og legge på avgifter. Hvorfor skal vi i Norge ha formueskatt? Og skatt på uttak av utbytte? Hvorfor skal de som tjener mer penger, legge en sinnsykt mye større prosentandel av lønna si i skattekassen? Når man skatter 50%+, og har en statskasse som fint kunne gitt flate skatter, ser jeg ingen grunn til å ikke benytte seg av det. Husk at staten har sinnsykt mye aksjer, fond og investeringer de tjener penger på. Nå er det påtide å få inn Høyre eller FRP, så kanskje _litt_ kan skje hvertfall.
Vis hele sitatet...

Fordi skatten går til kommunen.

Kommunen i seg selv er ganske fattige fordi staten ikke gir dem nok penger. pga. dette trenger de skatter for å dekke utgifter i kommunen, kommer det ikke nok penger inn må kommunen kutte på områder (eldreomsorg+sykehus+skoler har alltid potensiale til å spare inn noen mill 0_o) dette samtidig som Kristin Halvorsen setter flerfoldige hundre milliarder på bok.

Og til dere idiotene, sterkt uttrykk men velfortjent til personer som ikke ser lengre enn sin egen nesetipp.

"bruke oljefondet? hva med vår pensjon?"
Med tanke på at oljefondet har vokst 1000mrd siste 5-10årene vil jeg tro vi har råd til å satse et par mrd i norge.
Og dere som sier at frp vil bruke penger, de har et annet grep. Nemlig investere i bedre infrastruktur som veier. FRP er det eneste partiet som ser på veier oglignende som en investering, mens andre partier ser på det som en utgift.

Og det FRP også vil gjøre er (NEI IKKE BRUKE) men investere penger fra oljefondet i norske bedrifter.
Hvorfor skal norske oljepenger komme amerikanske bedrifter til gode?


Og joda, helt enig, høres forjælig ut, at Ola Nordmann skal få litt igjen for sitt arbeid i 50år der han trofast har betalt skatt og avgifter til oljefondet vårt.
Så skal frp komme og gi dem tilbake? 0_O


Edit: til dere som mener FRP bare følger folket ved å stemme for lavere avgifter.
Nå må vi ikke glemme hva frp egentlig er for noe?
Anders Langes Parti for nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep.
Med andre ord, senke skattene har vært frps mål hele veien
Sist endret av Unsub; 14. juni 2008 kl. 03:56.
Sitat av Nubeland

Edit: til dere som mener FRP bare følger folket ved å stemme for lavere avgifter.
Nå må vi ikke glemme hva frp egentlig er for noe?
Anders Langes Parti for nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep.
Med andre ord, senke skattene har vært frps mål hele veien
Vis hele sitatet...
FRP lever på, og får medlemmer og stemmer av at de har lite avgifter. Lite avgifter = lite statlig styring, som peker til store forskjeller i samfunnet. Folk som stemmer FRP tenker på at de SPARER penger på å ikke betale skatter og avgifter, og tenker bare på seg selv. Problemet med rikdom er at mennesker blir mer egoistiske jo rikere vi blir. Norge er rikt, og blir rikere, og det eneste vi tenker på er å ha mest lommepenger, slik at man kan kjøpe seg en jævla flatskjerm, men alle de som er faktiske fattige i dette landet, de tenker vi ikke på, fordi de kan brenne i helvette, så lenge vi har penger nok til flatskjerm. Det er dette FRP lever på. Lever på at noen enkelte mennesker i samfunnet skal ha det godt (de rike, som faktisk har det godt fra før av), og de fattige, de kan fortsette å være fattige. Det er kvalmt, og det er en skam at dette er det største partiet vi har i Norge. Det viser den negative siden av all velferden vi har i Norge. Egoismen.
Sitat av Max-Mekka
Det er dette FRP lever på. Lever på at noen enkelte mennesker i samfunnet skal ha det godt (de rike, som faktisk har det godt fra før av), og de fattige, de kan fortsette å være fattige. Det er kvalmt, og det er en skam at dette er det største partiet vi har i Norge. Det viser den negative siden av all velferden vi har i Norge. Egoismen.
Vis hele sitatet...
De rike? Meningsmålingene viser at ca 30% av befolkningen som er stemmeberetiget ville ha stemt på FRP vis det var stortingsvalg i dag! Jeg tror ikke at de som svarte at de ville stemme på FRP var så spessielt rike. Jeg tror det ver helt vanlige folk som er dritt lei statens høye skatter på alt og ingenting.

Og de negative siden av all velferden vi har i Norge? Egoismen har eksistert i all evighet, og det var AP som begynnte egoismen for fullt etter krigen. Folk skulle ha det godt og ha oppvaskmarkisner, kjøleskap og nå flatskjermer og de beste mobilene osv.

Og de fattigere blir ikke noe fattigerer av at FRP kommer til makten! FRP kommer vel ikke til og kutte det lille de fattige får nå? At noen blir er fattige kommer aldri til og forandre seg. I Sovjetunionen var folk lut fattige og alle pengene de tjente gikk til staten. Du ville vel heller likt at alle var lut fattige en at nesten hele norge er "rike"? De "rike" bealer med glede stktt men ikke så veldigt mye! Lavere skatter er til fordel for sammfundet i form av større kjøpekraft og mere inntekter i form av moms osv. Og moms er statens største inntektskilde. Det vil gi mere penger til og hjelpe de fattige.
Sist endret av norpost; 14. juni 2008 kl. 12:52.
Sitat av Max-Mekka
FRP lever på, og får medlemmer og stemmer av at de har lite avgifter. Lite avgifter = lite statlig styring, som peker til store forskjeller i samfunnet. Folk som stemmer FRP tenker på at de SPARER penger på å ikke betale skatter og avgifter, og tenker bare på seg selv. Problemet med rikdom er at mennesker blir mer egoistiske jo rikere vi blir. Norge er rikt, og blir rikere, og det eneste vi tenker på er å ha mest lommepenger, slik at man kan kjøpe seg en jævla flatskjerm, men alle de som er faktiske fattige i dette landet, de tenker vi ikke på, fordi de kan brenne i helvette, så lenge vi har penger nok til flatskjerm. Det er dette FRP lever på. Lever på at noen enkelte mennesker i samfunnet skal ha det godt (de rike, som faktisk har det godt fra før av), og de fattige, de kan fortsette å være fattige. Det er kvalmt, og det er en skam at dette er det største partiet vi har i Norge. Det viser den negative siden av all velferden vi har i Norge. Egoismen.
Vis hele sitatet...


Ironien i det er jo at mesteparten av FRP sine velgere er lavtlønnede personer med liten utdannelse.
Sitat av Nubeland
Ironien i det er jo at mesteparten av FRP sine velgere er lavtlønnede personer med liten utdannelse.
Vis hele sitatet...
Kilder på dette er du grei?
Sitat av undik
Kilder på dette er du grei?
Vis hele sitatet...
Kilder? I Norge har man hemmelige valg......
Det er vel bare en anakelse eller fra en spørreundersøkelse.
Sist endret av norpost; 14. juni 2008 kl. 23:55.
Sitat av undik
Kilder på dette er du grei?
Vis hele sitatet...
De som faktisk er representanter er i alle fall ikke blant de med høyest utdanning ... speiler vel velgerne ganske bra stort sett. http://dt.no/article/20080614/NYHET/...459/1063/NYHET
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Vet ikke helt hva jeg skal si, er imot FrP. Men samtidig så er det omtrent ingen som kan styre landet skikkelig.

Eneste karen jeg faktisk tror har litt peiling er, Per Christian Foss. Men som alle vet så presser stortinget ut flinke folk. Og ikke minst om de er homser.
Sitat av Lunicks
Og hva er så gale med at jøder styrer noe?
Vis hele sitatet...

At folket var fattig, Tyskland var fattig, og innvandrere slik som jøder hadde makten. Er det positivt? Skulle ha sett deg hvis f.eks muslimer tok over Norge og styrte alt. Du hadde nok ikke godtatt det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tanguhi
At folket var fattig, Tyskland var fattig, og innvandrere slik som jøder hadde makten. Er det positivt? Skulle ha sett deg hvis f.eks muslimer tok over Norge og styrte alt. Du hadde nok ikke godtatt det.
Vis hele sitatet...
Tyskland var vel gjerne fattig som følge av krigsbota etter første verdskrig, og det faktum at det var nedgangstider over heile verda på omtrent samme tidspunkt.

Frankrike okkuperte delar av Rhindalen, som på mange måtar er vogga for tysk industri.

Å skulde dette på jødane for deg til å sjå ut som et simpelt troll, og det blir bare plent umulig å ta deg i nærheten av seriøst.
Sitat av comi
Vet ikke helt hva jeg skal si, er imot FrP. Men samtidig så er det omtrent ingen som kan styre landet skikkelig.

Eneste karen jeg faktisk tror har litt peiling er, Per Christian Foss. Men som alle vet så presser stortinget ut flinke folk. Og ikke minst om de er homser.
Vis hele sitatet...

Jeg ville heller gått for Jonas Gahr Støre... Dyktigste fyren på stortinget for øyeblikket.
Han er dog kanskje kun dyktig på det fagfeltet han jobber med nå. (utenriksminister for de stakkarene som ikke har fått det med seg)
Det som er ganske interessant, som ikke alle FRP'ere tenker over når de argumenterer for økt bruk av oljepenger er konsekvensen av inflasjon. Den kan lettere bli forklart ved å se på arbeidsledigheten i Norge som fortiden er meget lav. Skal man da pøse inn penger i markedet, enten man skal bygge flere veier eller senke avgifter på ting, så vil prisene øke. Og vi vil da oppleve en økning i verdie på varene og ikke produksjonen til Norge. Arbeidsmarkedet i Norge i dag er såpass kokende at vi er ekstra sårbare for inflasjon.

La oss ta et eksempel, om staten går inn for utbygging av veier, så vil dette kreve arbeidere. Siden arbeidsledigheten er så lav blir man nødt til å øke lønningene til disse stillingene som skal stå for veibygging, slik at noen vil bygge veiene istedenfor å gjøre andre ting. Da vil resultaten bli at staten tar arbeidskraft fra for eksempel industrien eller la oss si snekkere(som omskolerer seg) og dermed vil forespørselen etter snekkere være for stor i forhold til antall snekkere, slik at prisene vil øke. Med andre ord så vil Ola måtte betale mer for å bygge en garasje eller lignende. Vel nå er ikke det eksempelet her det beste men håper endel her inne forstår hva konsekvensen av bruken av økte oljemidler kan føre til..

For å se på om vi kan bygge flere veier eller skape fler barnehageplasser så må man ikke bare se på pengene vi får ut av oljen men også faktisk hvilke arbeidstimer vi har til rådighet. Man kan si at i Norge i dag så er det ikke pengene det alltid går på men heller arbeidstimene. Så kanskje det heller ikke er så dumt å få økt innvandring og fler arbeidstimer til Norge? Såfremt integreringen fungerer.

edit: skrivefeil
Sist endret av Panybs; 15. juni 2008 kl. 01:58.
Bare lurer, men er det noen her av dem som syns at Siv Jensen skal bli statsminister som faktisk har lest partiprogrammet til FRP? De har et! hovedmål, og det er å senke skatter og avgifter og sørge for at Norge blir minst mulig styrt av regjeringen. Kortsiktig tankegang? Neida...

Jeg er forsåvidt enig i at Norge ikke ville skutt selv i foten ved å investere litt av oljefondet, så lenge det er innenfor Norge, men FRP syns jeg drar linja litt langt.

Og i tillegg vil de faktisk avskaffe lånekassen, og sørge for at invandrere skal bli værende på asylmottak til de har lært seg norsk.. Hvor lang tid hadde ikke du brukt på å lære et språk hvis man ikke fikk snakke med andre som snakket det språket enn en eller annen billig kursleder og en gjeng med andre som ikke kunne språket i det hele tatt?

De eneste jeg kjenner som stemmer FRP, er de mest snevre menneskene jeg kjenner, som har tenkt kun en ting når de velger studier, og det er penger og atter mer penger. Jeg har ikke til hensikt å generalisere FRP velgere, men jeg har til gode å treffe en reflektert FRP velger som prøver å se på livet fra en litt annen vinkel enn sin egen.

My 2 cents...
Sitat av Panybs
Det som er ganske interessant, som ikke alle FRP'ere tenker over når de argumenterer for økt bruk av oljepenger er konsekvensen av inflasjon. Den kan lettere bli forklart ved å se på arbeidsledigheten i Norge som fortiden er meget lav. Skal man da pøse inn penger i markedet, enten man skal bygge flere veier eller senke avgifter på ting, så vil prisene øke. Og vi vil da oppleve en økning i verdie på varene og ikke produksjonen til Norge. Arbeidsmarkedet i Norge i dag er såpass kokende at vi er ekstra sårbare for inflasjon.

La oss ta et eksempel, om staten går inn for utbygging av veier, så vil dette kreve arbeidere. Siden arbeidsledigheten er så lav blir man nødt til å øke lønningene til disse stillingene som skal stå for veibygging, slik at noen vil bygge veiene istedenfor å gjøre andre ting. Da vil resultaten bli at staten tar arbeidskraft fra for eksempel industrien eller la oss si snekkere(som omskolerer seg) og dermed vil forespørselen etter snekkere være for stor i forhold til antall snekkere, slik at prisene vil øke. Med andre ord så vil Ola måtte betale mer for å bygge en garasje eller lignende. Vel nå er ikke det eksempelet her det beste men håper endel her inne forstår hva konsekvensen av bruken av økte oljemidler kan føre til..

For å se på om vi kan bygge flere veier eller skape fler barnehageplasser så må man ikke bare se på pengene vi får ut av oljen men også faktisk hvilke arbeidstimer vi har til rådighet. Man kan si at i Norge i dag så er det ikke pengene det alltid går på men heller arbeidstimene. Så kanskje det heller ikke er så dumt å få økt innvandring og fler arbeidstimer til Norge? Såfremt integreringen fungerer.

edit: skrivefeil
Vis hele sitatet...
Det stopper oss fortsatt ikke fra å leie arbeidskraft fra andre land. La dem komme hit å jobbe, og ta med penga hjem. Da får vi de tilstrekkelige arbeidstimene uten å skape noen særlig inflasjon.
Sitat av Elefanten
Det stopper oss fortsatt ikke fra å leie arbeidskraft fra andre land. La dem komme hit å jobbe, og ta med penga hjem. Da får vi de tilstrekkelige arbeidstimene uten å skape noen særlig inflasjon.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i at, leie av arbeidskraft ikke er dumt. Men da er det endel ting man må ta med i beregningene, for eksempel hvor sensetiv inflasjonen er. De vil jo selvfølgelig måtte bruke penger mens de er i Norge, dette er begrenset siden mest sannsynelig vil ha med seg det meste hjem. En annen ting er det praktiske rundt det, slik som språk og kultur barrierer, som eksisterer allerede endel i byggebransjen. Og at Norge kan gjøre det dumt i å bli avhengie av å leie arbeidskraft, for ikke å få for høy inflasjon, for hva skjer om de vil hjem, eller ikke om vi ikke får nok arbeidere ? Det tar tross alt lang tid å utbygge veier. Men er enig at det rent økonomisk sett ikke er dumt, men at det også er viktig å ha en stabilitet i arbeidskraften.

edit: en annen ting er at det å for eksempel bygge veier, krever ikke bare arbeidskraft av de som legger selve veien, men også de som skal gjøre alt forarbeidet med planleggingen, eller transporten av for eksempel grunnmateriell. Så nesten uansett hva man bruker pengene på vil dette innebære bruk av arbeidskraft, og når det er så store summer det er snakk om vil denne bruken mest sannsynelig være kraftig. Om man hadde klart å leie inn alle ledd ville jo det hjulpet mye, men rent praktisk sett vil jeg tro det er vanselig i mange situasjoner.
Sist endret av Panybs; 16. juni 2008 kl. 23:41.