Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 17439
Hvor mye skal man spise av soppen(ca), og hvor lang tid tar det sånn ca før man merker noe?

Takker for svar!
85-110stk? Går vel en time tenker jeg
Flein (Wiki)
Flein (Erowid)

Mellom 50-70stk anbefaler jeg om det er din første gang(?)
Sist endret av tomiz; 21. august 2006 kl. 18:56.
Selv vil jeg anbefale 30-50 sopp dersom det er en førstegangs tripp.
hvor mange hvis det er tørkede ?
Hvis du måler dosen i antall sopp er det ingen forskjell på om soppen er tørket eller fersk. Om du derimot måler dosen i vekt stiller det seg annerledes. Et gram fersk sopp blir ikke det samme som et gram tørket, pga. at soppen inneholder masse væske, som jo forsvinner når den tørkes. Dermed veier tørket sopp langt mindre enn fersk.
Ot. : Blir man dårlig i magen av og spise flein?
Noen blir litt dårlige i magen. Ikke noe alvorlig eller smertefullt, og det går fort over igjen. I verste fall kaster du opp så gir det seg. Folk blir dårlige før trippen starter, tenk på det som en slags omvendt fyllesjuke.

Ikke ta mer enn 50 stk dersom du ikke har erfaring med tilsvarende stoffer fra før. Er mye bedre med en passelig trip første ganger enn en overveldende kraftig og langvarig en.
Sitat av felix_poker
Hvis du måler dosen i antall sopp er det ingen forskjell på om soppen er tørket eller fersk. Om du derimot måler dosen i vekt stiller det seg annerledes. Et gram fersk sopp blir ikke det samme som et gram tørket, pga. at soppen inneholder masse væske, som jo forsvinner når den tørkes. Dermed veier tørket sopp langt mindre enn fersk.
Vis hele sitatet...
Korrekt, soppen inneholder 90% vann omtrent. Og vil derfor gjennomgå en betydelig vektreduksjon ved tørking.
Jeg vil bruke denne muligheten til å linke til denne soppkalkulatoren:

http://www.shroomery.org/index.php/par/12195

Her kan man velge mellom mange typer, også hvor mye man trenger for å nå visse nivåer.
Kan enten kalkulere tørr eller fersk vekt.

edit: Vet ikke hvor mye vekta spiller inn her. Men å legge på/trekke fra et par prosent hvis man er undervektig/overvektig burde vel funke ^^
Sist endret av Jumbo; 22. august 2006 kl. 15:02.
Har hort at du kan miste lappen for alltid hvis man blir tatt av onkel blaa for aa spise flein. (p.g.a faren for flashbacks o.l) Er det bare bull eller noen andre som har hort dette?
Eng. tast btw :P
Trådstarter
46 0
hehe=)...takk for alle svar!....spiste en liten dose i går for 26 timer siden og er enda litt fjern.....er det noen som vet om det er vanlig å ha et tripp så lenge?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Berntern: Bare tull og tøys.

sigg: Nei, trippen varer ikke så lenge, men man kjenner det ofte dagen etterpå. Dvs. ikke trippen i seg selv, men at man er sliten f.eks.
Trådstarter
46 0
nei=)....mener ikke selve trippet.....spiste det mandag kveld....kjenner meg ganskje fjern ennå...(borte)
sigg: psykedelia kan ha en ettereffekt som vare en stund (over en uke for enkelte nybegynnere) men virkestoffene er ute av kroppen ganske kjapt.

Norsk flein kan variere ganske mye i psilocybin og psilocin innhold (opptil 1:10) så nøyaktig dosering er ikke så lett. Mennesker har også forskjellig terskel for psykedelia (Hoffmann f.eks er nesten overfølsom for psykedelia og trenger lite mens andre må ha trippel for å få noe funk. Erfaring har også noe å si seff.

Start med 20-30 sopp, vent en halvtime-trekvarter og spis halvparten av dosen du starta med hvis ikke fargene har kommet . Fortsatt ikke fornøyd etter en halvtime så spiser du en ny halvpart av startmengden (om du skjønner). Keep going until infinity
Sist endret av morpheum; 23. august 2006 kl. 14:14.
Trådstarter
46 0
tusen takk....sorry det nye innlegget mitt...(er litt stressa)
hail fargene (tjuetegn)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av morpheum|
Norsk flein kan variere ganske mye i psilocybin og psilocin innhold (opptil 1:10) så nøyaktig dosering er ikke så lett. Mennesker har også forskjellig terskel for psykedelia (Hoffmann f.eks er nesten overfølsom for psykedelia og trenger lite mens andre må ha trippel for å få noe funk. Erfaring har også noe å si seff.
Vis hele sitatet...
Har dere fremdeles ikke fått med dere at "dronningflein" teorien er litt ute å kjøre, greit nok, det kan variere litt psilocybin og psilocin innhold men ikke så mye.

Hvor fikk du det med hoffman ifra? Du tenker vel ikke på første turen hans på LSD, da han ved et uhell fikk i seg en uhorvelig stor mengde via dampen fra eksperimentet/synteseringen han drev med. Jeg fant ikke noe stoff om hans sensitivitet noen steder på nettet iallefall.


Men tilbake til trådstarters spørsmål:
Hold deg unna store måltider i dagen du skal trippe, hold deg til enkle ting, frukt osv. (Hiver du i deg et fett måltid med kjøtt og poteter f.eks er risikoen for kvalme og oppkast betraktelig større).
30-50 flein er en fin start første gangen.
Dodecha:
Han sa da ikke noe om dronningflein. Og 1:10 er ikke så far of..
Og da Hofmann klarte å søle lsd på seg selv fikk han absolutt ikke i seg en uhorvelig dose. Bare nok til at han merket en effekt. Det var først da han med hensikt tok 250ug at han trippa skikkelig..

morpheum:
Skjønte heller ikke dette med Hofmanns overfølsomhet. Hvor har du det fra?
Er det bare å plukke soppen å tørke den å spise? :P
Sitat av sorbert
Er det bare å plukke soppen å tørke den å spise? :P
Vis hele sitatet...
Ja. Men husk at det smaker høgg, så ha gjerne noe å skylle ned med. I min trippetid pleide jeg bare å fylle kjeften halvveis med en smakstilsatt væske, ta en håndfull knust fleinsopp i kjeften og svelge alt sammen. Etterfulgt av en god styrt med brus e.l.

Vær også obs på at du kan føle deg litt dårlig i begynnelsen, på vei til å bli kvalm e.l. Dette går snart over!
Sist endret av xtapolapocetl; 24. august 2006 kl. 18:40. Grunn: la til quote grunnet ny side i tråden
Eller spise den rå...
hva er best/lurest spise dem rå eller tørke? skal jeg spise stilken og:P?
Som tidligere nevnt i tråden består soppen av omtrent 90% vann og dette vannet trenger du ikke. Det blir bare mye mer jobb å spise dem rå. Jeg har selv gått og plukket og spist etterhvert som jeg har funnet sopp, men dette er tungvindt og ikke spesielt godt.

Erfaringsmessig er det bedre å tørke dem og få i deg en skikkelig mengde på en gang, så du slipper å sitte og spise disse ekle soppene... Sånn liker jeg det iallefall..

Stilk eller ikke: Pleide bare å tørke hele sopper jeg, så knuse og spise... Med stilk og alt. Om det er mer psilocybin i hatten enn i stilken, og om det i det hele tatt finnes i stilken, aner jeg ikke, men det er jo ikke mye materiale det er snakk om uansett...
ok takk for svarene=)
Stilken kan godt spises, men jeg har lest at man ikke burde spise den aller nederste delen av stilken (hvis man er barbar og røsker opp hele soppen istedenfor å kutte stilken), da denne kan inneholde deler av soppens "rotnettverk", som kan være giftig. Det var noen p norshroom som nevnte dette, men jeg kunne ikke finne det nå og jeg vet ikke om det medfører riktighet.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg lurer på om det med roten ikke bare var at man burde kutte stilken i stedet for å røske den opp, for å sikre fremtidig vekst.
Sitat av mxyzptlk
Ja. Men husk at det smaker høgg, så ha gjerne noe å skylle ned med. I min trippetid pleide jeg bare å fylle kjeften halvveis med en smakstilsatt væske, ta en håndfull knust fleinsopp i kjeften og svelge alt sammen. Etterfulgt av en god styrt med brus e.l.
Vis hele sitatet...
Har aldri skjønt greia med at alle synes det smaker så dritt. Kan ikke si jeg digger smaken, men er ikke glad i sopp generelt. For meg har det aldri vært verre enn å tygge, spise og skylle ned med appelsin jus engang iblant. Ingen av de jeg har tura med har delt synspuktene deres heller
Selv synes jeg ikke at soppen smaker forferdelig, en kompis brekkte seg når man skulle spise de.
Vi er jo alle forskjelige
har fleinsoppen kommet eller kommer den litt senere på høsten? noen som har funnet noe rundt trondheim? er det lett å ta feil av fleinsoppen?
Sist endret av sorbert; 24. august 2006 kl. 22:33.
Det vokser flein i buran parken. Så det var det der i dag
bor 5 mil sør for trondheim egentli:P bare lurt på om det hadde kommet noe her i området:P
sør? Melhus eller noe? o.O
er det sånn at det gjerne tar litt lengre tid før den kommer til sørlandet?
Blir vell kaldere tidligere lengere nord, så den kommer vell en stund før den dukker opp på sørlandet ja.
tenkte meg det, da burde jeg kanskje vente til rundt 1 sep før det er noen vits? skal grave meg igjennom grimstad sine jorder
Sitat av Sinister
Har aldri skjønt greia med at alle synes det smaker så dritt. Kan ikke si jeg digger smaken, men er ikke glad i sopp generelt. For meg har det aldri vært verre enn å tygge, spise og skylle ned med appelsin jus engang iblant. Ingen av de jeg har tura med har delt synspuktene deres heller
Vis hele sitatet...
Tja, du fikk meg til å tenke litt der, jeg hater smaken av all sopp så det kan ha litt med saken å gjøre...

Når det er sagt skal det nevnes at flere jeg har trippa med har freaka på smaken og opplevd brekninger osv.
Sitat av Tias
Jeg lurer på om det med roten ikke bare var at man burde kutte stilken i stedet for å røske den opp, for å sikre fremtidig vekst.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg også hørt, derfor kaller jeg det barbarisk oppførsel å rive opp soppen med "roten". Jeg er imidlertid sikker på at jeg har lest dette med giten også, men kan jo ikke garantere for at det stemmer .
Uansett; kutt/ikke røsk!
Hvor kan jeg finne det? Står at det vokser på marker hvor sauer og andre dyr beiter, er det vanlig?
Noen plass å finne det på Jæren?
Sitat av Tias
Jeg lurer på om det med roten ikke bare var at man burde kutte stilken i stedet for å røske den opp, for å sikre fremtidig vekst.
Vis hele sitatet...
Det medfører ikke riktighet.
En sopp vokser nede i bakken, det du ser over, og som plukkes og spises er bare "blomsten" på soppen.

Selve soppen lever nede i bakken.
Det eneste du kan gjøre ved å fjerne hele soppen er at du hindrer den i å spre sine sporer. Men den opprinnelige soppen finnes fortsatt i bakken, og vil fortsette å spire og gro så lenge forholdene er gode for den.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ja, jeg er klar over at selve soppen i seg selv bare er kjønnsorganet, eller blomsten som du kaller det, til et større mycelnettverk. Det ble imidlertid nevnt et sted, enten i en artikkel eller i et innlegg på Norshroom, at soppen hadde blitt mindre utbredt enkelte steder da folk hadde plukket på feil måte og dermed skadet mycelikulturen i bakken.

Men det er mulig det bare var rovplukking som hadde funnet sted, og ikke feil plukkemetode?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Har alltid bare plukket soppen, eller røsket som dere sier, men til mitt forsvar, plukker jeg aldri "babysopp", og jeg knipser litt på hatten sånn at masse deilige sporer blir spredt utover marka
Har også alltid hørt at man ikke skal røske all soppen opp fordi det er skadelig og det kommer mindre sopp neste år. Dagbladet kjørte en Q&A session med tidligere leder av Norsk Soppforening (link);

Spørsmål: "Har det noe å si om man plukker soppen med bunn/rot, eller bør man skjære av stilken et pr cm over bakken? Har hørt at det siste må til for å sikre at det kommer sopp i samme området også året etter."
Svar: "Jeg vrir soppen forsiktig opp, og renser den deretter på stedet. Jeg tror ikke det har noen hensikt å la noe av stilken står igjen."

Så soppen er på en måte frukt som eplene på et epletre? Da kan jeg ikke se det skulle spille noen rolle om man plukker alle soppene så lenge man ikke graver opp jorda.

Har alltid brukt regelen om at man aldri plukker noe med rot i naturen og at man ikke plukker absolutt alt av en art på en begrenset plass, noe som etter min mening vanligvis er fornuftig. En kvass og god kniv (sterilisert med en lighter) er grei å kappe/plukke sopp med, like mye for å unngå jord og graps som for å spare rot, stilk og greier som er i jorda.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen her som vet om det kan ha noen langtids virkniger av og bare spise sopp (flein) et par ganger?
selvmord: Dette kunne du lett funnet ut selv ved å sjekke f. eks. erowid!

Nei. Så vidt man vet har psilocybin ingen langtidseffekter. Det vil alltid være en risiko for flashbacks og en trip kan utløse en latent psykose. I tillegg risikerer du å bli mer "alternativ" og "spirituell", særlig hvis du er en lettpåvirkelig fjott fra før :P Husk allikevel på at det ikke er ALT man vet, så ikke overdriv bruken eller bruk sopp carelessly.

Selv har jeg aldri trippet skikkelig på sopp, men regner med nyskjeriigheten kommer til å vinne over engstelese, før eller senere.
Første gang jeg prøvde flein, var vi to stk som delte på rundt 50 sopp. Fikk en behagelig virkning som ikke ble for intens. Min andre gang spiste jeg rundt 50 selvplukkete alene, og må si at opplevelsen ble for sterkt, nesten som man kan si at jeg fikk en badtrip, riktig nok var ikke forholdene for å trippe spesielt bra, masse ukjente folk rundt meg og på 2-dagersfylla.