Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  97 14130
Sitat av DannyFugl
NB: før du trykker i deg denne soppen les dette, stor fare for å bli forgiftet, symtomer =
Vis hele sitatet...
Kult nok at du har tatt deg tid til og wiki emnet, men si meg,
har du noen gang spist sopp selv? Psylocybin/Muscimole(sistnevnte er virkestoffe i Rød fluesopp) Greit nok at du linker til disse symptomene på forgiftning,
som du forøvrig fant på wikipedia, men utifra måten du fremstiller dette på så skulle man tro det var
yderst livsfali, har du noe erfaring med sopp generellt?
Sist endret av Eyeamare; 9. mai 2008 kl. 01:57.
De fire første punktene der beskriver jo bare selve rusopplevelsen, mens de fire siste beskriver potensielle bieffekter som man kan oppleve i større eller mindre grad.

At det er en stor fare for forgiftning ved inntak av rød fluesopp er det ingen tvil om da deler av rusopplevelsen strengt tatt er en forgiftning i seg selv. Dette gjelder jo også for alkoholrusen, samt en rekke andre rusgivende vekster og stoffer.

Det interessante er imidlertid at behandlet riktig så er denne soppen i langt større grad psykoaktiv enn den er toksisk, noe som tilsynelatende har blitt forsøkt holdt hemmelig gjennom litterær vranglære i mangfoldige tiår.

Ifølge Jonathan Ott så er det kun to rapporterte dødsfall som det går ann å verifisere, ett av A. Muscaria, og ett av A. pantherina som inneholder de samme virkestoffene. Dette gir om ikke annet en god indikasjon på hvor mye grunnløs demonisering denne vesle veksten har vært utsatt for.
Sist endret av mentalmelt; 9. mai 2008 kl. 02:40.
Alle symptomer under en sopp-tur, det være seg psylosybin eller fluesopp,
er vel strengt tatt klare symptomer på en forgiftning, det samme gjelder vel når du har
intatt MDMA,øyne som begynner å flakkre, kald/varmsvette,generelle
kropps skjelvinger i større ellere mindre grad. men uansettt, poenget mitt her
er vel mere det at vilkårlige folk kommer og poster svar
der de ser mulighet for å tjene poeng til nok et innlegg,når de åpenbart egentlig bare surfer over alle forum kategoriene for å tjene disse. (steamed out)

¨Foresten KP til deg mentalmelt for klare tanker når det gjelder akkurat Fly agara
Sist endret av Eyeamare; 9. mai 2008 kl. 02:41.
takk for det =)


Sitat av Eyeamare
Alle symptomer under en sopp-tur, det være seg psylosybin eller fluesopp, er vel strengt tatt klare symptomer på en forgiftning.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg ikke helt enig i. Alt er jo naturligvis giftig i høye nok doseringer, men stoffer som for eksempel psilocybin og LSD er ikke toksiske innenfor de doseringene som produserer en normal ruseffekt.

Det er faktisk en ganske stor differanse mellom en aktiv og en toksisk dose når det gjelder denne typen stoffer, og dette gjør at de rent fysisk sett er veldig trygge psykoaktiver.

Stoffer som alkohol og ibotensyre derimot er direkte giftige, noe som i praksis vil si at ruseffekten er et direkte resultat av en forgiftning i kroppen. Ibotensyre er til og med et nevrotoksin, som betyr at molekylet er spesialdesignet for å angripe nerveceller.
Sist endret av mentalmelt; 9. mai 2008 kl. 03:11.
mm i stand corected.. hadde faktisk den oppfartning av at alle fysiske symptomer etter innrtak av fremedstoffer som sopp var klare tegn på at kroppen var forgifted uansett dosering ( i større eller mindre grad ).
Sitat av mahogn
Men det er nok sant som du sier, det er flere brukere som fremdeles bruker å drikke sin egen urin etter å ha konsumert fluesopp for å få muscimol tilbake i kroppen uten andre giftige stoffer siden det har blitt renset vekk av nyrene.
Vis hele sitatet...
Hvordan tror du nyrene kvitter seg med avfallsstoffene? Jo, de skilles ut i urinen.
Sitat av KultNick
Hvordan tror du nyrene kvitter seg med avfallsstoffene? Jo, de skilles ut i urinen.
Vis hele sitatet...
Feil, de svettes ut.
Sitat av KultNick
Hvordan tror du nyrene kvitter seg med avfallsstoffene? Jo, de skilles ut i urinen.
Vis hele sitatet...
Poenget hans var vel at giftstoffene som er igjen etter tørking brytes ned til psykoaktive stoff i kroppens metabolisme. Kroppen vår er med andre ord det beste destilleringsapparatet for fluesopp. Men, da må du jo først spise den "udestillert".

Men, mahogn: Vær litt forsiktig med han der Hawk. Han misjonerer for at amanita spises best rå, og det synes jeg er en uting. Mye unger på youtube som kan få alvorlige problemer av å se videoene hans, da han ved å avdemonisere den ubehandlede fluesoppen gir inntrykk av at det er helt ufarlig å spise den rå. Det er det på ingen måte. At han har spist den rå i 30 år er fint for ham, men det betyr ikke at det ikke er skadelig. (hør ham prate... )

Personlig synes jeg både Hawk og Pastor David virker noe slitne i både kropp, sjel og intellekt. Jeg vil anbefale alle å sjekke ut andre kilder enn/i tillegg til disse to for å få et nyansert bilde av fluesoppene.
Sitat av capo420
Poenget hans var vel at giftstoffene som er igjen etter tørking brytes ned til psykoaktive stoff i kroppens metabolisme. Kroppen vår er med andre ord det beste destilleringsapparatet for fluesopp. Men, da må du jo først spise den "udestillert".

Men, mahogn: Vær litt forsiktig med han der Hawk. Han misjonerer for at amanita spises best rå, og det synes jeg er en uting. Mye unger på youtube som kan få alvorlige problemer av å se videoene hans, da han ved å avdemonisere den ubehandlede fluesoppen gir inntrykk av at det er helt ufarlig å spise den rå. Det er det på ingen måte. At han har spist den rå i 30 år er fint for ham, men det betyr ikke at det ikke er skadelig. (hør ham prate... )

Personlig synes jeg både Hawk og Pastor David virker noe slitne i både kropp, sjel og intellekt. Jeg vil anbefale alle å sjekke ut andre kilder enn/i tillegg til disse to for å få et nyansert bilde av fluesoppene.
Vis hele sitatet...
Er enig med deg der. Hawk sliter med leveren, det har han selv sagt. Samtidig skal det også nevnes at Hawk er temmelig hard på sopp, han har f.eks. spist grønn fluesopp flere ganger (han viser en av gangene på en video @ youtube), og tilogmed hvit fluesopp EN gang - det mente han var første og siste. Kona hans har nok konsumert mer fluesopp enn noen av oss her på forumet, og hun snakker relativt oppegående. Samtidig skal det også nevnes at de begge -skriver- relativt bra i boka (den ligger som pdf flere steder på nettet) Så ja, han er kanskje utslitt, men han lever. Jeg lurer på om vi hadde sett like "spreke" tendenser i en som hadde drukket like mye alkohol målt opp i samme målestokk som f.eks. rød fluesopp, over så lang tid? Jeg tror Hawk hadde slitt en smule mer om han det var alkohol han pimpet på dag ut og dag inn (vi snakker tross alt store daglig konsum).

Ergo, alt handler vel i grunn om moderasjon.

Det er liten tvil om at Rød Fluesopp bør tørkes fra å inneholde giftig ibotensyre til det langt mindre skadelige, psykoaktive stoffet, muscimol.


Om du er interessert i å lese f.eks. mye av det viktigste stoffet i boka til Donald E. Teeter - Herb of Immortality, registrer deg på norshroom.org og les tråden "Den famøse Amanita Muscaria-tråden (Rød Fluesopp)" på http://www.norshroom.org/ubbthreads/...t&Number=96003, med 'hvordan jakte', 'oppskrifter' o.l. (mye som har vært diskutert i denne tråden) oversatt fra engelsk til norsk.

Teeter mener rød fluesopp tørket i moderate doser er omtrent like skadelig som kaffe.


Forresten, hvor har du sett og hørt Pastor David prate, capo420?
God damn lang tråd, e altfor blazed til å gidde å lese hele so here goes:

Amantia Muscaria e soppen du leiter etter, rød med hvite vorter på sopp hodet.
Finner størst annsamling i skog og mark (skog+elv+gress er cluet)
Du river av toppen, hiver stilken, klemmer sopphodet (toppen) til en kule og svelger hele driten. Om du føler for å spy etter en stund så spy, men hold det i systemet ihvertfall i 5-10 min først (ikke nødvendig å spy etter inntak av kun 1 for folk flest, enkelte kan føle irritasjon og magesmerter.)
- Ville generelt anbefalt å faste i 2-3 dager før inntak av soppen for så å spy det ut igjen etter 15-18 min.

Og når det gjelder Vikingene var trikset at de kombinerte Amantia Muscaria (fluesopp) med Psilocybin Cubensis (Fleinsopp) for å kunne ignorere smerte og fysisk utmattelse.

Sitat av mahogn
Er enig med deg der. Hawk sliter med leveren, det har han selv sagt. Samtidig skal det også nevnes at Hawk er temmelig hard på sopp, han har f.eks. spist grønn fluesopp flere ganger (han viser en av gangene på en video @ youtube), og tilogmed hvit fluesopp EN gang - det mente han var første og siste. Kona hans har nok konsumert mer fluesopp enn noen av oss her på forumet, og hun snakker relativt oppegående. Samtidig skal det også nevnes at de begge -skriver- relativt bra i boka (den ligger som pdf flere steder på nettet) Så ja, han er kanskje utslitt, men han lever. Jeg lurer på om vi hadde sett like "spreke" tendenser i en som hadde drukket like mye alkohol målt opp i samme målestokk som f.eks. rød fluesopp, over så lang tid? Jeg tror Hawk hadde slitt en smule mer om han det var alkohol han pimpet på dag ut og dag inn (vi snakker tross alt store daglig konsum).

Ergo, alt handler vel i grunn om moderasjon.

Det er liten tvil om at Rød Fluesopp bør tørkes fra å inneholde giftig ibotensyre til det langt mindre skadelige, psykoaktive stoffet, muscimol.


Om du er interessert i å lese f.eks. mye av det viktigste stoffet i boka til Donald E. Teeter - Herb of Immortality, registrer deg på norshroom.org og les tråden "Den famøse Amanita Muscaria-tråden (Rød Fluesopp)" på http://www.norshroom.org/ubbthreads/...t&Number=96003, med 'hvordan jakte', 'oppskrifter' o.l. (mye som har vært diskutert i denne tråden) oversatt fra engelsk til norsk.

Teeter mener rød fluesopp tørket i moderate doser er omtrent like skadelig som kaffe.


Forresten, hvor har du sett og hørt Pastor David prate, capo420?
Vis hele sitatet...



Når det gjelder å tørke ut et av de giftige virkestoffene i fluesopp er dette ganske meningsløs da hele ruskonseptet er at fluesopp har en deliriums rus... du vet, julenissen-nordiske shamaner etc... men anyways, soppen skal være fersk...kan kanskje hindre fjols fra å ta det i overdrevne doser? ^^
Sitat av wolty
Og når det gjelder Vikingene var trikset at de kombinerte Amantia Muscaria (fluesopp) med Psilocybin Cubensis (Fleinsopp) for å kunne ignorere smerte og fysisk utmattelse.
Vis hele sitatet...
For det første så har Psilocybe cubensis aldri vokst i nordisk natur og vil heller aldri gjøre det. Soppen du fabler om heter Psilocybe semilanceata.

Men uansett så finnes det ingen historiske beviser for at vikingene brukte denne soppen til krigføring, og om du hadde kjent til den psykoaktive effekten soppen gir så hadde du skjønt at det heller ikke er noen logisk grunn til at de skulle ha brukt den.


Sitat av wolty
Når det gjelder å tørke ut et av de giftige virkestoffene i fluesopp er dette ganske meningsløs da hele ruskonseptet er at fluesopp har en deliriums rus... du vet, julenissen-nordiske shamaner etc... men anyways, soppen skal være fersk...kan kanskje hindre fjols fra å ta det i overdrevne doser?
Vis hele sitatet...
Om du hadde giddet å kikke gjennom tråden så hadde du lært at ved tørking av Rød fluesopp så omdannes det svært giftige stoffet ibotensyre til det langt mer trygge psykoaktive stoffet muscimol.

Soppen bør så absolutt ikke være fersk ved inntak, og folk bør vel heller ikke uttale seg om slike ting hvis de ikke vet hva de snakker om, da dette i stor grad angår folks fysiske helse.
Sist endret av mentalmelt; 9. mai 2008 kl. 20:36. Grunn: skrivefeil
1.) Soppen bør så absolutt ikke være fersk ved inntak.

2.) Soppen bør tørres HELT.

eller

3.) Soppen koges ca. 20 min. ved svag varme.

Her er min hjemmeside: http://www.thelostword.dk/
Sitat av tbhan55
1.) Soppen bør så absolutt ikke være fersk ved inntak.

2.) Soppen bør tørres HELT.

eller

3.) Soppen koges ca. 20 min. ved svag varme.

Her er min hjemmeside: http://www.thelostword.dk/
Vis hele sitatet...

Så det er DU som står bak den siden. Meget bra, jeg har leste gjennom hele greia fra begynnelse til slutt for noen måneders tid tilbake - kos lesestoff på senga det der.

Hva fersk og tørket angår.
Det er flere som sier at rød fluesopp bør være tørket, mens Hawk mener den er best fersk for spirituelle fordeler. MEN - leveren til Hawk har sett bedre dager og http://www.somashamans.com (hjemmesiden til Hawk & Venus) skriver selv at Hawk ikke lengre kan spise like mye fersk rød fluesopp som han kunne før, nettopp pga Hawk's ødelagte lever.


Brukte vikingene fluesopp?

Jeg tror det.
I boka til Hawk skriver han at han tok STORE doser rød fluesopp, alene, langt uti villmarka. Han kaldsvettet som en gud og følte etter en stund et overveldene raseri og var glad ingen var i nærheten da det skjedde osv. Ellers står det en interessant artikkel om akkurat vikingene og rød fluesopp på Wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8d_fluesopp


Her står det bl.a. følgende:

'Vikingenes berserker hadde gjerne også for vane å spise fluesopp for å gjøre seg ekstra skummel, sterk og gal før de skulle plyndre, selv om dette ikke kan bevises. Det er derfor fascinerende å ta med at Zulu-krigerene brukte Amanita Muscaria i uansvarlig store doser før de skulle i krig. Krigerene som hadde fått pulverisert fluesopp, cannabis samt andre diverse urter blåst opp i nesa, ble alltid satt fremst i rekka, akkurat som berserkene. Grunnen til dette lå i at rusen gjorde at synet til krigerene bestod i et uklart energifelt, de klarte bare se et rødt felt i alt levende som rørte på seg, samt en uforklarelig trang til å drepe det, fiende eller ikke. Derfor, høyere enn flyet, hogget krigerene gjerne ned alt de fikk øye på, samme hva det var, i en vill ekstase for hvert eneste slakt. Dette minner litt om perspektivet andre kulturer som kom i kontakt med vikingene på krigstien, fikk inntrykk av.'

Med andre ord, mye av det samme som Hawk beskriver i et eller annet kapittel i boka si.


Personlig tror jeg ikke Hawk er så dum at han ville sagt amanita muscaria er best fersk uten grunn, da han sikkert vet at noen før eller senere vil prøve det ut selv. Samtidig innrømmer han at det er mer skadelig for leveren med fersk muscaria enn tørket - jeg tror newbier gjør best i å begynne forsiktig og tørke den før bruk - med mindre de er virkelig dedikert til å sette seg inn i hva det går i. =P
Sist endret av mahogn; 9. mai 2008 kl. 19:50.
1.) Traditionelt er fluesoppen altid blevet tørret eller kogt ved indtagelse. Der er ingen naturfolk der bruger den rå eller laver "The Resurrection of Christ", så vidt jeg ved.

2.) Hawk mener at kun han er i stand til at vurdere en fluesoppes styrke ved synet af den.
Er ånden i den "uvenlig" kan han "formilde" den. DETTE VIRKER SOM DET RENE NONSENS.
Sist endret av tbhan55; 9. mai 2008 kl. 20:01.
Sitat av tbhan55
Traditionelt er fluesoppen altid blevet tørret eller kogt ved indtagelse. Der er ingen naturfolk der bruger den rå eller laver "The Resurrection of Christ", så vidt jeg ved.
Vis hele sitatet...
Om jeg styrte et land i gamle dager og oppdaget noe i naturen som, ikke bare produserte overmenneskelige krefter, men tilogmed kontakt med det guddommelige (opplevelser mennesker ikke forstår) ville jeg holdt det så hemmelig som mulig, og sørget for at mine egne evt sjamanskoler med dedikerte lærlinger/trollmenn/prester/vismenn ga meg tilbakemeldinger om hva dette kunne være, med regler som sladring til "folket" med døden til følge. Sikkerhet først.

Det jeg mener er, man får ikke informasjon på topp hemmelig nivå, inkludert kunnskap fra evt annerkjente mystikkskoler servert på et sølvfat helt uten videre. Det er ikke slik verden fungerer.

Sitat av tbhan55
2.) Hawk mener at kun han er i stand til at vurdere en fluesoppes styrke ved synet af den.
Er ånden i den "uvenlig" kan han "formilde" den. DETTE VIRKER SOM DET RENE NONSENS.
Vis hele sitatet...
Praktiserende amanita muscaria sjamaner i Sibir mener det samme. De mener å kunne kommunisere med den bare ved å holde den, og se hvilke opplevelser de vil oppleve osv.
Sist endret av mahogn; 9. mai 2008 kl. 20:10.
Det har du ganske ret i.
Jeg vet ikke om dette stemmer, men jeg tror faktisk det eksisterer en lov i Norge et eller annet sted, ca 1000 år gammel, som erklærer at det er forbudt å gå berserk. =P
Ja den findes. Fra wikipedia http://da.wikipedia.org/wiki/Bers%C3%A6rk

Den eneste samtidige kilde til bersærkerne er at i 1015 gjorde jarlen Erik Håkonsson alle bersærker fredløse i Norge.
Sist endret av tbhan55; 9. mai 2008 kl. 21:02.
Sitat av tbhan55
Ja den findes. Fra wikipedia http://da.wikipedia.org/wiki/Bers%C3%A6rk

Den eneste samtidige kilde til bersærkerne er at i 1015 gjorde jarlen Erik Håkonsson alle bersærker fredløse i Norge.
Vis hele sitatet...
Samme med no.wiki: http://no.wikipedia.org/wiki/Berserk

Utkast:

'På samme måte som sjamanen eller volvens seid ble framkalt av ritualistiske sjanting eller messing, tromming og dansing for nå en tilstand av ukontrollerbar ekstase, menes det at berserkene før kampen gjorde det samme. De påkalte ytre krefter hinsides dem selv. Den romerske skribenten Tacitus har sin beskrivelse av germanernes religion fortalt hvordan de bærer seg ad når de går i kamp: De biter i skjoldene sine og synger til krigsguden Herkules, hvilket har blitt stående som selve arketypen av en berserk. Norrøne sjakkbrikker funnet på Hebridene viser dog en kriger som biter i skjoldet mens han løfter sverdet.'


Mhm - for man oppnår et unormalt kraftig raseri om enn tar i bruk hemmelig psykologisk visdom man bruker når man hopper opp og ned og slår på en tromme - eller har vi kanskje utelatt noe, med vilje? Det tar seg sikkert ikke bra ut om folk begynner å berserke/gå amok i fredelige protester, evt på byen. Tenk dere, rød fluesopp berserk state vs alkohol. Stakkars lille dranker.
Sist endret av mahogn; 9. mai 2008 kl. 22:00.
Her er den opskrift jeg oprindelig brugte da jeg begyndte at ta fluesoppe.

http://www.jamesarthur.yage.net/recipe.html
Sitat av mahogn
Forresten, hvor har du sett og hørt Pastor David prate, capo420?
Vis hele sitatet...
Er en som kaller seg det på div nettfora som omhandler enteogener. Tror det er samme fyren bak nickene for alle skriver like usammenhengende og uforståelig. Sier selv han er "den" Pastor Dave. Virker ikke helt klar i hodet spør du meg.
Sist endret av capo420; 12. mai 2008 kl. 14:18.
Sitat av mentalmelt
For det første så har Psilocybe cubensis aldri vokst i nordisk natur og vil heller aldri gjøre det. Soppen du fabler om heter Psilocybe semilanceata.

Men uansett så finnes det ingen historiske beviser for at vikingene brukte denne soppen til krigføring, og om du hadde kjent til den psykoaktive effekten soppen gir så hadde du skjønt at det heller ikke er noen logisk grunn til at de skulle ha brukt den.



Om du hadde giddet å kikke gjennom tråden så hadde du lært at ved tørking av Rød fluesopp så omdannes det svært giftige stoffet ibotensyre til det langt mer trygge psykoaktive stoffet muscimol.
Soppen bør så absolutt ikke være fersk ved inntak, og folk bør vel heller ikke uttale seg om slike ting hvis de ikke vet hva de snakker om, da dette i stor grad angår folks fysiske helse.
Vis hele sitatet...
Hyggelig nok oppdager jeg jo at 'mahogn' har anskaffet kilder siden sist jeg var her, fortsatt samme formen, ganske fint å slippe arbeidet selv ^^

Men ja, må beklage den grove navne feilen og re-formulere det til "spiss norsk fleinsopp" for å sikre meg :P

Når det gjelder historiske beviser finnnes det mer enn få hint og antydninger til bruk av sopp blant vikinger (berserkere) i gammel myte, folkesagn, og noen historiske nedtegnelser.
Utover det på det personlige planet har jeg selv inntatt "spiss norsk fleinsopp/Psilocybe semilanceata" ved flere anledninger og ved 2 anledninger ilag med små mengder fluesopp..
Å kalle en ringrev uvitende kan bli vanskelig å backe opp ^^

Kan være av effektmessig betydning at jeg naturlig er en veldig hyperaktiv person.

Når det gjelder inntak av flein alene vil jeg ganske enkelt be deg ta en sykkel tur/løpetur/armhevinger osv i sprint tempo og ta en nøye titt på hvordan utmattelse/smerte/psykiske sperrer bare fordufter til du er ferdig med målet du har satt deg for øyet og brått finner ut at du vil dobbelt så langt etterpå, oftest i samme tempo hjem igjen (tykt/som krem på boks hvitt skum vil danne seg rundt munnvikene om du ikke husker å innta mye vann... høres kjent ut? ^^).

Jeg vil stort sett frem til at du normalt kanskje bruker 14% av kroppens egentlige styrke mens ved inntak av flein er du nærmere 20%...

Når det gjelder fluesopp (små mengder, tok kun 1 hver gang) med (moderate til store mengder) flein vil du oppleve fysisk de samme fordelene med enda høyere smerte terskel, utrolig kort lunte (mye pga forvirringen i det å ruse seg på en delirium frembringende gift), ville hatt vanskeligheter med å bruke våpen men var tilfredstillende kapabel i grep og kast med lettere vanskeligheter i å slå nøyaktig, kunne ikke slått i hode høyde nøyaktig nok, med noe tilnærmende umenneskelig styrke og utholdenhet..
Er forsåvidt også ganske sikker på at med 1/2 - 1/4 fluesopp (mindre mengder) ville jeg kunne benyttet våpen tilfredstillende nok til at styrkeøkningen hadde gjort resten for å gi meg 'gode' fordeler i eventuelt et berserker angrep hvor rå styrke, villskap og ingen smerte terskel er alfa omega. ^^

Og når det gjelder tørking av fluesopp og giftighet vil jeg etter egen erfaring anbefale den rå om berserker effekten er målet og giftighets problemet løser du med å spy ut materien du har inntatt som jeg kommenterte med tidligere...
Og om du tar fluesopp mye over tid vil du oppleve mange fysiske lidelser så vel som psykiske, og det er vel verdt å nevne generelt i forhold til hallusinogene rusmidler at det fins mennesker med annlegg for å bli sittende fast på den hallusinogene delen slik at det du ser alltid er en form for hallusinasjon (visuelt lander du aldri, ofte til dels psykisk og, selvfølgelig en påvirkende faktor ), det fins en amerikansk forskningsgruppe og hjelpe side, og enten en svensk,norsk eller dansk oversatt linket side.
men er desverre for lat til å finne dem akkurat nå.



Så...var det mer? :P
Peace out ^^
Ja.

En ringerev kan du være så mye du vil i ditt eget nabolag, her på forumet derimot er du simpelthen hva du skriver, og når du skriver tøv så blir du heller ikke ansett som noen ringerev, ihvertfal ikke av meg..

Det finnes ingen kilder eller historiske bevis på at vikingene benyttet seg av fleinsopp, og spesielt ikke til kamp. Du har ingen kilder på dette, og det har heller ingen andre, så påstanden din om at vikingene blandet Amanita med Semilanceata før de flippet ut er helt useriøs, enkelt og greit.

Om du skulle finne noe så er du imidlertid mer enn velkommen til å poste det i den tråden her: "Historisk bruk av fleinsopp". Hadde satt stor pris på det, dog jeg regner med at du ikke har så mye å by på.

Ang giftigheten av fersk fluesopp så løser du ingenting ved å spy etter inntak. Ibotensyren er jo allerede i blodet ditt, hvis ikke så hadde du ikke fått noen særlig ruseffekt. Et av de primære aktive virkestoffene er også et nevrotoksin, noe som betyr at du blir forgiftet samtidig som du blir beruset. Å spy vil redusere skaden, men ikke forhindre den.


Jeg synes det er dumt å anbefale folk å innta masse nevrotoksiske molekyler når problemet kan løses enkelt ved å tørke soppen. Ruseffekten vil naturligvis bli litt annerledes når du ikke blir direkte forgiftet i tillegg, noe jeg tør påstå er det absolutt beste utgangspunkt for alle uerfarne soppinteresserte.


peace out
Sist endret av mentalmelt; 16. mai 2008 kl. 01:58.
Trådstarter
15 1
Sitat av tbhan55
Her er den opskrift jeg oprindelig brugte da jeg begyndte at ta fluesoppe.

http://www.jamesarthur.yage.net/recipe.html
Vis hele sitatet...
Det der tror jeg at jeg skal prøve på ! jeg skal oversette den til norsk også ^^
Sitat av GoodInfluence
Det der tror jeg at jeg skal prøve på ! jeg skal oversette den til norsk også ^^
Vis hele sitatet...
Lykke til. Om capo420 mener Pastor David skriver rotete, vent til han har lest gjennom stoffet til James Arthur på http://www.jamesarthur.yage.net - DET er syke greier, om man sikter til å faktisk _huske_ innholdet. Jeg anbefaller uansett stoffet til Donald E. Teeter, og brukeren Enki (passende navn) på Norshroom har oversatt en hel del innholdsrik informasjon med oppskrifter og jakting på forumet http://www.norshroom.org i "Erfaringer".


Forskjellen på James Arthur og Donald E. Teeter er følgende:


James Arthur sier: Kom folkens! Ta minst 30 gram tørket av Rød Fluesopp, hopp ut av kroppen og inn i hollow earth ut mot stjernene og reis langt langt vekk! Om du virkelig er ute etter å reise, hvorfor ikke blande det hele med enda med store mengder cubensis! Da kan du møte aliens og virkelig ture balle mens du slurker ivei på eget piss og virkelig koser deg!

Donald E. Teeter sier: Yo folkens! Vet du? Små ansvarlige doser med rød fluesopp tørket, f.eks. 3 til 10 gram, gir en utrolig avslappende følelse med klarhet i hodet, en form du kan gjøre stort sett hva du vil med. Du kan lese, meditere, være med venner, feste, trimme osv - hele tiden eskortert av en fantastisk energi produsert av denne soppen i moderate mengder. Du kan også bruke amanita muscaria til å heale sår, fikse smerter og jeg har forsket meg frem til at denne soppen mest sansynlig inneholder anti-VIROTISKE (dyrt og skjeldent) enheter som kan brukes som medisin for en hel del. Jeg er klar over at rød fluesopp går igjen i urinen, men har ikke funnet det nødvendig å drive med den slags selv.
Sitat av mentalmelt
Ja.

En ringerev kan du være så mye du vil i ditt eget nabolag, her på forumet derimot er du simpelthen hva du skriver, og når du skriver tøv så blir du heller ikke ansett som noen ringerev, ihvertfal ikke av meg..

Det finnes ingen kilder eller historiske bevis på at vikingene benyttet seg av fleinsopp, og spesielt ikke til kamp. Du har ingen kilder på dette, og det har heller ingen andre, så påstanden din om at vikingene blandet Amanita med Semilanceata før de flippet ut er helt useriøs, enkelt og greit.

Om du skulle finne noe så er du imidlertid mer enn velkommen til å poste det i den tråden her: "Historisk bruk av fleinsopp". Hadde satt stor pris på det, dog jeg regner med at du ikke har så mye å by på.

Ang giftigheten av fersk fluesopp så løser du ingenting ved å spy etter inntak. Ibotensyren er jo allerede i blodet ditt, hvis ikke så hadde du ikke fått noen særlig ruseffekt. Et av de primære aktive virkestoffene er også et nevrotoksin, noe som betyr at du blir forgiftet samtidig som du blir beruset. Å spy vil redusere skaden, men ikke forhindre den.


Jeg synes det er dumt å anbefale folk å innta masse nevrotoksiske molekyler når problemet kan løses enkelt ved å tørke soppen. Ruseffekten vil naturligvis bli litt annerledes når du ikke blir direkte forgiftet i tillegg, noe jeg tør påstå er det absolutt beste utgangspunkt for alle uerfarne soppinteresserte.


peace out
Vis hele sitatet...

deNår t gjelder konkrete historiske beviser er det få å refferere til, men det er som sagt nok av hint og antydninger.... det nærmeste historisk bevis må jo være at islenderne har integrert ordet berserk i navnet på fluesopp..


http://en.wikipedia.org/wiki/Amanita_muscaria
Berserker rages

"The notion that Nordic Vikings used A. muscaria to produce their berserker rages was first suggested by the Swedish professor Samuel Ödman in 1784.[84] Ödman based his theories on reports about the use of fly agaric among Siberian shamans. The notion has become widespread since the 19th century, but no contemporary sources mention this use or anything similar in their description of berserkers. Today, it is generally considered an urban legend or at best speculation that cannot be proven. On the whole, muscimol, the psychoactive ingredient, is a mild relaxant, but it is widely known, as with all drugs that it can create a range of reactions within a range of people [85] and it is possible that it could make a person incredibly angry, as well as make them "very jolly or sad, [jump] about, [dance], [sing] or [give] way to great fright". [86]"

<----hint og antydninger (fra gammelt av)



http://botit.botany.wisc.edu/toms_fungi/dec99.html

"These mushrooms were effectively used by the Vikings when they were getting ready to invade a land. The Vikings essentially turned off their fear emotions, thus gaining their reputation for their fierceness. The people of many cultures of northern Europe lived in constant fear of invasion. Vikings would enter a village fearlessly, wreak havoc among the people and carry off the women. Before entering battle, the Vikings would go through a religious ritual in which they would dance around the woods and consume Amanita muscaria. So the main reason the Vikings were able to fight without fear is that they were on drugs! For this reason the Vikings were also known as the berserkers."


http://leda.lycaeum.org/?ID=8188

"I can’t help but reiterate to the reader that just because some modern people cannot seem to consistently feel the same effects from A. muscaria as is postulated the ancients did in no way should lessen the theory of A. muscaria being the divine Soma of the 4000 year old Rigveda and one of the world oldest religious tools. As is well know shamanism didn’t just mean kicking back after the ingestion of an entheogen, the way which many moderns work with entheogens. Instead archaic man was very proficient in many techniques to alter their state of awareness, and these no doubt where used in combination with the mushroom, thereby altering the purely psychopharmacological effects of the mushrooms alkaloids. Modern man is also much more familiar with strong synthetic chemical hallucinogens. In our age of LSD, Psilocybin, and DMT we can’t help but feel that anything less than the experiences these produce could be considered powerful. But to the ancient Siberians, whose familiarity with stronger entheogens was nonexistent, an Amanita experience, which can induce both heaven and hell, would certainly take on Godly proportions. Might it even be possible that as the earliest waves of archaic man past over the present day Americas they brought with them their Amanita traditions, nesting in a few spots such as the Pacific Northwest, Canada, the Great Lakes region, Mexico, and Guatemala, and that some sought out new allies in Psilocybe, Datura, and Cactaceae species as well as in Yage, and Ebena. Our reference for a Godly entheogenic experience has changed from that of archaic mankind. Many believe this mushroom lacks entheogenic value, but history has shown that it has long been valued by mankind, throughout Europe, Siberia, and in the Americas. I think it is unwise to compare our western philosophical understanding of A. muscaria to that of the religio-magical experiences of the ancients. This is a powerful mushroom that deserves our respect and attention for possibly being the ancient source for that which makes us human."


http://leda.lycaeum.org/?ID=8720

"Fly agaric is also the kind of mushroom that Vikings took to enter the "beserker" state for battle. The Icelandic name for the fly agaric contains the word 'berserk' in it."



http://cannabisculture.com/articles/3136.html

"Modern Christmas traditions are based on ancient mushroom-using shamans."



http://video.google.com/videoplay?do...68493586165660

"sacred weeds serien, informativt."



http://en.wikipedia.org/wiki/Berserk..._berserkergang

en smule andre teorier som i bunn og grunn bare støtter opp under en teori om et spessielt blandingsforhold/sammensetning av diverse stoffer.


Så som sagt ikke mange beviser men mange teorier... går mye på ordtaket "ingen røyk uten ild"..


Angående giftigheten i fluesopp er det jo gjerne derfor du renser deler av systemet ved å spy opp restematerialene etter inntak, giftigheten vedvarer men da i mindre overkommelige mengder, men nødvendig er det ikke.

Og om du inntar en deliriums gift/gift genrelt kan du da heller ikke forvente at gjentatt inntak vil ha annet enn negative effekter på kroppen din...måtehold er også en faktor...


peace out-
Åsatru - der har vi virkelig et interessant tilfelle av skandinavisk teologi.

'Sejd was the craft of the Vanir.(Sejd and Galdr is what we to day call magic and shamanism). The greatest sejd woman of all times was Gulvig who caused the war between the ásir and Vanir (well maybe it was Odin who did. Depends on the viewpoint). Gulvig was really Mother Earth and the Mithgaards Serpent is called her magic wand. That it was mainly women that performed sejd is also known from certain Siberian tribes.'

New Age uten roten?

'The long tradition of sejd and Galdre lived on through the times in rural belief as witches and psychic women. For instance if you wanted to obtain psychic powers you would have to drink a soup boiled with a white adder. With shamanism comes also guardian spirits. The guardian spirit that follows a person through life is called a "Fylgje". When christians talk of guardian angels it is really this old pagan idea that lies behind it.'

Mm - ser nesten slik ut.

'The ability to appear in the shape of an animal is a characteristic of the shaman. Obviously This is not a physical transformation but rather a psychological identification with the animals mentality and behaviour. In fact when Bjarke appeared as a bear he used this psycho-shamanic force in order to increase his strength. It is known that Siberian shamans have used the Fly Agaric (Amanita muscaria) to achieve contact with the spiritual dimension. It is highly plausible that the berserks did the same thing, at least during battle.
That the berserks did not leave any trace in rural belief is due to their anarchistic nature. The monarch simply would not allow such uncontrollable behaviour. The imposing of christianity in Scandinavia had to do with the foreign policy of the time. The european superpowers (holy Roman empire) no longer accepted that the Scandinavian kings did nothing to stop the raids of private Vikings.'


Selvsagt ikke, romerene ville ha det for seg selv.


http://www.ifeho.de/Files/As-Vatru.htm
Sist endret av mahogn; 18. mai 2008 kl. 00:54.
wolty: At vikingene muligens benyttet seg av fluesopp har jeg ikke benektet. Det jeg imidlertid stiller spørsmålstegn ved er deres bruk av fleinsopp, og da spesielt til kampbruk. Kildene du refererer til nevner ikke fleinsopp ett eneste sted, så dette er jo egentlig ikke et svar på kritikken min i det hele tatt.
Sitat av mentalmelt
wolty: At vikingene muligens benyttet seg av fluesopp har jeg ikke benektet. Det jeg imidlertid stiller spørsmålstegn ved er deres bruk av fleinsopp, og da spesielt til kampbruk. Kildene du refererer til nevner ikke fleinsopp ett eneste sted, så dette er jo egentlig ikke et svar på kritikken min i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
At vikingene brukte fluesopp i krig er en ting, men å utelukke at vikingene aldri gikk i utmarka, aldri var tilstede da soppen var i sitt ess og at ingen av dem, noen gang, forsøkte å spise f.eks fleinsopp bare for å oppdage en tripp som iallefall ikke egnet seg i slosskamp - er kanskje å dra det litt langt.
Sitat av mahogn
At vikingene brukte fluesopp i krig er en ting, men å utelukke at vikingene aldri gikk i utmarka, aldri var tilstede da soppen var i sitt ess og at ingen av dem, noen gang, forsøkte å spise f.eks fleinsopp bare for å oppdage en tripp som iallefall ikke egnet seg i slosskamp - er kanskje å dra det litt langt.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler ikke på at mennesker som levde mellom 800-tallet og 1000-tallet inntok diverse psykoaktive vekster, deriblant fleinsopp. Som jeg allerede har skrevet i "Historisk bruk av fleinsopp"-tråden så finnes det indikasjoner på at spiss fleinsopp har vært brukt i så mye som 12.000 år.

Men om vi kan holde oss til saken her, og påstanden til wolty, så handler det om hvorvidt vikingene inntok en blanding av fleinsopp og fluesopp før de dro i kamp. For det første så er dette svært lite sansynlig, og for det andre så finnes det ingen historiske beviser på det.

Det finnes forøvrig heller ingen historiske bevis på annen bruk av fleinsopp i denne tidsepoken. Og selv om det er som du sier, sansynlig at den ble brukt, så kan man ikke komme med slike bastante kvasihistoriske uttalelser basert på sine egne sansynlighetsberegninger. Ihvertfal ikke om man skal engasjere seg i en seriøs debatt med mennesker som er interessert i dette temaet.
Fantastisk lesestoff av en artikkel om Amanita Muscaria og bl.a. dens symbolikk:

http://www.outlawjournalism.com/blog/?p=529
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvem av dere er faktisk klare over hvor mye av dagens "historie" som faktisk er til de grader mer 'teori' enn mine påstander, hintet til på folkemunne og nevnt opp gjennom historien som meget mulige teorier...
Men så det er sagt... ta fleinsopp og tenk på noe som gjør deg sint en gang.... slå litt på noen trær og se hva som skjer, bare prøv ^^
De som har prøvd fluesopp og oppnådd rus av det vet at en viking på fluesopp i beste fall ville forvirre fienden ved å sette seg ned og lukte på blomstene. Vil man foreta en komparativ studie er det bare å ta seg en tur på byn i en hvilken som helst norsk by og observere berserkene i sitt rette element, påvirket av det samme som vikingene ruset seg på. Legg til en dose sosiale problemer og kanskje litt mangelsykdommer, slitasjeskader og en øks så nærmer du deg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Leste nettopp på et annet forum, og ble tipset om disse videoene. Copy/paster:


video #1
James Arthur - Mushrooms and Mankind foredrag,
lengde: 01:59:32 (ca to timer)

link: http://www.hdtube.no/play.php?vid=259

video #2
James Arthur - Amanita Muscaria in History and Religion,
lengde: 01:33:32 (ca en og en halv time)

link: http://www.hdtube.no/play.php?vid=255


HDtube.no faktisk. Nytt tube samfunn for nordmenn. Kult!

Jeg har sett disse videoene, men de er vanskelig å finne.
Stilig at noen har tatt seg bryet med å laste dem opp hvertfall.
Heilt canooon
Fikk ikke helt med meg hvordan man skulle "tilberede" dem? Noen som kan quote, linke e.l.?
Okey, veldig veldig interessant tråd! Gleder meg til å prøve denne soppen, skal prøve å stille noen spørsmål nå før meskalinen begynner å få funk:

- Når er de først ute i skogene, må jeg vente helt til høsten (etter september?)?
- Hvor mye bør jeg som førstegangsbruker dytte i meg? Skjønner potensen varier en hel del.
- Hvordan tørker jeg soppen, best mulig og fortest mulig?

Leste tidligere i tråden at erfarne brukere mente rusen funket i omtrent alle sammhenger. Synes det er litt kult at jeg kan sitte sammen med nyktere venner helt balle uten å avsløre meg. Stemmer dette? For det er vel slikt at alle de psykoaktive virkningene du får er du helt hundre prosent klar over ikke er realiteten? Har jo prøvd noen enkelte psykoaktive stoffer og psykedelika, og synes det er utrolig fett å stå og snakke med kompiser mens tryne deres blir helt forvrengt, uten at jeg flipper ut.

Og sist men ikke minst. Det kan selfølgelig forekomme bad trips under fluesopp rus, men, er den som oftest mild, tenkere på iforhold til feks LSD.
Jeg har spist og røykt fluesopp, og jeg har sett andre spise/røyke fluesopp.

Jeg skal ikke være noen tante Sofie her, men fluesopp er ikke noe man kødder rundt med for å ha litt moro. Det jeg skriver her er det jeg selv har opplevd eller sett.

Dosen er vanskelig å beregne, og varierer fra sopp til sopp. Selv med samme sopp kan nogenlunde lik dose gi en person en ok opplevelse, mens en annen person tar samme dose og tilbringer et døgn i et helvete. Å ta mer enn tre gram ordentlig tørka sopp ville jeg ikke gjort.

Fluesopp er _giftig_ samtidig som den er psykoaktiv, og gir kraftige kroppslig virkninger. At man spyr litt skjer jo med inntak av mange psykoaktive stoffer, men det kan ikke sammenlignes med hva som skjer med et inntak av fluesopp som går litt galt. Det virker som om det er vanskelig å treffe rett dose, der man blir rusa uten kraftige fysiske bivirkninger.

Har sett folk svette så mye at klærne blir våte tvers gjennom, mens drool og spytt renner ut av munnen, man MÅ spytte ut og bare la det stå til, eller så har man en intens følelse av å drukne i sitt eget spytt. Kvalme som gjør at man spyr og spyr, kramper som gjør at tennene klaprer og hele kroppen rister. Dette kan foregå i opptil et døgn, pluss at man trenger et par dager før kroppen er noenlunde normal igjen. En bekjent fikk kramper som endte i noe som lignet epilepsi-anfall. Bør nevne at dette så jeg ikke selv, men har ingen grunn til å tro at det ikke er sant.

Blir man ordentlig tura av fluesopp er gjerne trippen dårlig. Kaotiske, kaosfylte, angstfylte, marerittaktige, usammenhengende og rare tanker man ikke har mulig til å styre. Den innsikten man kan få på flein/syre/etc har vært totalt manglende for meg og mine venner de gangene vi har rota rundt med fluesopp.

Aner ikke hvorfor, men ofte når man blir skikkelig langt borte så begynner mange å gå rundt og styre med ting, jeg syntes det ville være en god ide å klatre i et tre ute i hagen. Kom så langt at jeg vikla armer og bein rundt treet to timer i strekk og trodde at jeg var mange meter over bakken.

Jeg og andre har opplevd at enkelte ord eller lyder fra for eksempel en film eller sang setter seg fast i hodet, og at man i timer er helt opphengt i disse, som en kontinuerlig loop uten mening eller mål. Jeg var stuck med "Boom-dap-dap-TSCHUITT!!" på hjernen i mange timer, en kamerat lå med hodet i spypøsen og alt han sa var "også Basse som skal konfirmeres til våren og alltingen". Antagelig fordi Olsenbanden hadde vært på tv rett i forveien. Synet kan også være rart, som om man ikke kan fokusere som vanlig, øyet hopper rett fra det man ser på til neste ting man ser på uten å ta veien om det som ligger imellom.

I tillegg hjelper det jo ikke på psyken når man er ordentlig fysisk dårlig, man vet jo at folk har blitt kjørt på akutten etter å ha spist fluesopp.

Med svært små doser har jeg opplevd plutselig kvalme, fulgt av kraftig oppkast, som fort går over igjen. Etter en stund ffår man en rus som ligner litt på et par øl med noen smårare vibber. Ingenting å skrive hjem om, for å si det sånn.

Av de stoffer/planter jeg har prøvd er min erfaring at fluesopp er det mest tricky å beregne dose på. Selv når man får en "god" tripp er denne trippen mye dårligere enn psykoaktive substanser det er naturlig å sammenligne med. De fysiske bivirkningene som oppstår altfor ofte, er grusomme og må oppleves for å bli trodd. Dette gjelder oralt inntak av fluesopp, røyking av fluesopp er en helt annen og ekstremt mildere form for rus.
Har hørt at fersk flue sopp er mer gifitig enn om du tørker den. Og selv om den er tørket er det fortsatt gift i den, så bruk denne med måte.

Er nysgjerrig på effekten av denne, har sett noen dokumentarer og lest litt her og der om den. http://www.dmt-nexus.com/Webackup/video_filespage.htm har en helt ok dokumentar, hvor de tester den ut på 2 personer, med lege til stede og div andre profisjonelle folk innen psycedeliske planter.
Sitat av knuthulu
Jeg har spist og røykt fluesopp, og jeg har sett andre spise/røyke fluesopp.

Jeg skal ikke være noen tante Sofie her, men fluesopp er ikke noe man kødder rundt med for å ha litt moro. Det jeg skriver her er det jeg selv har opplevd eller sett.

Dosen er vanskelig å beregne, og varierer fra sopp til sopp. Selv med samme sopp kan nogenlunde lik dose gi en person en ok opplevelse, mens en annen person tar samme dose og tilbringer et døgn i et helvete. Å ta mer enn tre gram ordentlig tørka sopp ville jeg ikke gjort.

Fluesopp er _giftig_ samtidig som den er psykoaktiv, og gir kraftige kroppslig virkninger. At man spyr litt skjer jo med inntak av mange psykoaktive stoffer, men det kan ikke sammenlignes med hva som skjer med et inntak av fluesopp som går litt galt. Det virker som om det er vanskelig å treffe rett dose, der man blir rusa uten kraftige fysiske bivirkninger.

Har sett folk svette så mye at klærne blir våte tvers gjennom, mens drool og spytt renner ut av munnen, man MÅ spytte ut og bare la det stå til, eller så har man en intens følelse av å drukne i sitt eget spytt. Kvalme som gjør at man spyr og spyr, kramper som gjør at tennene klaprer og hele kroppen rister. Dette kan foregå i opptil et døgn, pluss at man trenger et par dager før kroppen er noenlunde normal igjen. En bekjent fikk kramper som endte i noe som lignet epilepsi-anfall. Bør nevne at dette så jeg ikke selv, men har ingen grunn til å tro at det ikke er sant.

Blir man ordentlig tura av fluesopp er gjerne trippen dårlig. Kaotiske, kaosfylte, angstfylte, marerittaktige, usammenhengende og rare tanker man ikke har mulig til å styre. Den innsikten man kan få på flein/syre/etc har vært totalt manglende for meg og mine venner de gangene vi har rota rundt med fluesopp.

Aner ikke hvorfor, men ofte når man blir skikkelig langt borte så begynner mange å gå rundt og styre med ting, jeg syntes det ville være en god ide å klatre i et tre ute i hagen. Kom så langt at jeg vikla armer og bein rundt treet to timer i strekk og trodde at jeg var mange meter over bakken.

Jeg og andre har opplevd at enkelte ord eller lyder fra for eksempel en film eller sang setter seg fast i hodet, og at man i timer er helt opphengt i disse, som en kontinuerlig loop uten mening eller mål. Jeg var stuck med "Boom-dap-dap-TSCHUITT!!" på hjernen i mange timer, en kamerat lå med hodet i spypøsen og alt han sa var "også Basse som skal konfirmeres til våren og alltingen". Antagelig fordi Olsenbanden hadde vært på tv rett i forveien. Synet kan også være rart, som om man ikke kan fokusere som vanlig, øyet hopper rett fra det man ser på til neste ting man ser på uten å ta veien om det som ligger imellom.

I tillegg hjelper det jo ikke på psyken når man er ordentlig fysisk dårlig, man vet jo at folk har blitt kjørt på akutten etter å ha spist fluesopp.

Med svært små doser har jeg opplevd plutselig kvalme, fulgt av kraftig oppkast, som fort går over igjen. Etter en stund ffår man en rus som ligner litt på et par øl med noen smårare vibber. Ingenting å skrive hjem om, for å si det sånn.

Av de stoffer/planter jeg har prøvd er min erfaring at fluesopp er det mest tricky å beregne dose på. Selv når man får en "god" tripp er denne trippen mye dårligere enn psykoaktive substanser det er naturlig å sammenligne med. De fysiske bivirkningene som oppstår altfor ofte, er grusomme og må oppleves for å bli trodd. Dette gjelder oralt inntak av fluesopp, røyking av fluesopp er en helt annen og ekstremt mildere form for rus.
Vis hele sitatet...

Ikke at du gjorde det, regner jeg med, men på Norshroom i den famøse amanita muscaria-tråden står det følgende advarsel merket av i rødt:


ADVARSEL:
Ikke konsumer (innta/drikk) øl, brus, etc før eller etter konsum av den tørkede Livets Urt.
Det ser ut til at Muskimol re-konverterer til Ibotensyre i tilstedeværelse av kullsyreholdige drikkevarer.



Jeg kjenner meg -ikke- igjen i de negative fysiske bivirkningene du nevner, med knusstørr Amanita Muscaria. Ikke fra 1-5 gram, og ei heller fra 5-10 gram, med soppen plukket selv, i Norge. Jeg investerte også i en mattørker tho og lot dem tørke i flere dager før jeg konsumerte - og jeg drakk vann, mye deilig godt friskt kildevann, aldri cola, farris ellerno annet. Hadde det finfint.

Jeg kokte tilogmed en rå muscaria plukket fra skogen noen minutter før jeg satt panna med 1l. vann på et svakt kokepunkt. Vannet småkokte, jeg la soppen oppi og lot den småkoke/simre i 20 min (såvidt det boblet). Jeg drakk ca en halv liter med Amanita Muscaria-te denne dagen, den andre halve literen gikk dagen derpå. En deilig avslappende rus syns jeg, da. Den metoden hentet jeg fra somashamans.com videoen.
Sist endret av mahogn; 28. juni 2008 kl. 07:54.
Sitat av hyys
Var det ikke denne soppen som gjorde vikingene så fryktet da?
Vis hele sitatet...
Ikke denne soppen alene. Men de inntok ofte den før de gikk ut i kamp - dette gjelder hovedsakelig "berserkene", som var elitesoldatene blant vikingene og regnes som noen av de mest brutale soldatene, til nå. Soppen økte "galskap-effekten" og smerteterskelen ble betraktelig høyere. Noe som gjorde at de kunne holde ut lenger og ikke minst "kjempe hardere".

Det er vel mer riktig å si at denne bidrog til å gjøre dem så fryktløse...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Nihil
Ikke denne soppen alene. Men de inntok ofte den før de gikk ut i kamp - dette gjelder hovedsakelig "berserkene", som var elitesoldatene blant vikingene og regnes som noen av de mest brutale soldatene, til nå. Soppen økte "galskap-effekten" og smerteterskelen ble betraktelig høyere. Noe som gjorde at de kunne holde ut lenger og ikke minst "kjempe hardere".

Det er vel mer riktig å si at denne bidrog til å gjøre dem så fryktløse...
Vis hele sitatet...
Denne påstanden har blitt fremmet mange ganger, uten at det egentlig er noe vitenskapelig hold i den. Dette er i beste fall en myte, med mindre noen kan bevise noe annet.

Dette har også vært debatert til det kjedelige på nFF, så det kan være lurt å søke før du poster sludder i fremtiden
Sitat av Tias
Denne påstanden har blitt fremmet mange ganger, uten at det egentlig er noe vitenskapelig hold i den. Dette er i beste fall en myte, med mindre noen kan bevise noe annet.

Dette har også vært debatert til det kjedelige på nFF, så det kan være lurt å søke før du poster sludder i fremtiden
Vis hele sitatet...

Men de var ikke alene. Jeg har selv sett dokumentaren (though husker ikk ehva den heter) det refereres til på wikipedia:

'Vikingenes berserker hadde gjerne også for vane å spise fluesopp for å gjøre seg ekstra skummel, sterk og gal før de skulle plyndre, selv om dette ikke kan bevises. Det er derfor fascinerende å ta med at Zulu-krigerene brukte Amanita Muscaria i uansvarlig store doser før de skulle i krig. Krigerene som hadde fått pulverisert fluesopp, cannabis samt andre diverse urter blåst opp i nesa, ble alltid satt fremst i rekka, akkurat som berserkene. Grunnen til dette lå i at rusen gjorde at synet til krigerene bestod i et uklart energifelt, de klarte bare se et rødt felt i alt levende som rørte på seg, samt en uforklarelig trang til å drepe det, fiende eller ikke. Derfor, høyere enn flyet, hogget krigerene gjerne ned alt de fikk øye på, samme hva det var, i en vill ekstase for hvert eneste slakt. Dette minner litt om perspektivet andre kulturer som kom i kontakt med vikingene på krigstien, fikk inntrykk av.'
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Wikipedia vedlikeholdes av privatpersoner og ikke akademikere, og er ikke anerkjent eller for den saks skyld godtatt som en god kilde.

Det er ikke så veldig mange tekster om vikinger og amanita, men en påstand har gått igjen i alle år: at vikingene spiste amanita for å oppnå sinne. Denne påstanden stammer fra Samuel Ödmann og en artikkel han forfattet i 1784, der han prøver å forklare vikingenes berserkergange ved at vikingene brukte urter (amanita) til å oppnå denne tilstanden. Dette stridet med datidens oppfatning av at vikingene var besatt av Satan, og ble naturligvis sett på som en mer moderne og vitenskapelig årsak.

Påstanden ble godtatt og har levd videre opp gjennom årene, til tross for at Ödmann aldri drev faktisk forskning ved å reise rundt og lignende - han var nemlig livredd sykdom og tilbrakte store deler av livet innelåst på soveværelset sitt, liggende i sin seng.

Jeg kan ikke annet enn å anbefale deg å lese Flugsvampen Och Människan av Högberg, Ole, ettersom denne tar for seg nettop dette samtidig som det faktisk er en god, anerkjent kilde. Kapittelet som tar for seg fluesopp og vikinger ligger i tillegg tilgjengelig på nettet, gjennom Web Archive (http://web.archive.org/web/200602250...gar+Flugsv.pdf).
Sitat av Tias
Denne påstanden har blitt fremmet mange ganger, uten at det egentlig er noe vitenskapelig hold i den. Dette er i beste fall en myte, med mindre noen kan bevise noe annet.
Vis hele sitatet...
Det er kun en teori, ja; men det er jo en viss grunn til å anta at den stemmer også.

http://www.agderviking.no/artikler/berserkene.html

http://www.arild-hauge.com/mead.htm
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Nihil
Det er kun en teori, ja; men det er jo en viss grunn til å anta at den stemmer også.

http://www.agderviking.no/artikler/berserkene.html

http://www.arild-hauge.com/mead.htm
Vis hele sitatet...
Nei det er det ikke. Dette er heller ikke forskning eller fagstoff, og det meste av det som blir skrevet på sidene du lenket til er også diskutert i Ole Högbergs avhandling (som jeg lenket til i forige innlegg). Jeg oppfordrer også deg til å lese denne.

Fluesopp fikk forresten navnet berserkersopp (berserkjasveppur) på Island først i 1920, altså lenge, lenge etter Ödmann fremmet teorien.
Sist endret av Tias; 29. juni 2008 kl. 21:59.
Hvertfall, du finner rød fluesopp ofte nær (ikke i) lyng nær ofte under furu, bjørk og gran mellom midten av august til oktober.
▼ ... over et år senere ... ▼
Når på året begynner fluesoppen å dukke frem fra jorda? vet det er på høsten, men ikke hvilken måned det er normalt for soppen å begyne å vokse?

Når på året begynner fluesoppen å dukke frem fra jorda? vet det er på høsten, men ikke hvilken måned det er normalt for soppen å begyne å vokse?
Sist endret av phyton; 17. juli 2009 kl. 18:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For den som er interesert står det en lengre avhandling om fluesopp og berserker her :
http://no.wikipedia.org/wiki/Berserk
Hele fluesopp debatten virker noe spekulativ og rar.......spis den som vil.