Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  244 26625
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Jeg helgarderer meg ja, og det er derfor jeg liker å sette vitenskap opp mot religion i samme slengen! (Som i den linken jeg gav dere.)
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg kommer med en teori om at du må slikke føttene mine ellers kommer du til helvete fordi JEG er Gud, vil du da slikke føttene mine for å helgardere deg?
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Så hvis jeg kommer med en teori om at du må slikke føttene mine ellers kommer du til helvete fordi JEG er Gud, vil du da slikke føttene mine for å helgardere deg?
Vis hele sitatet...
Hvis han var oppdratt til å tro at du var Gud og Guds ord er loven, hvorfor ikke?
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Jeg helgarderer meg ja, og det er derfor jeg liker å sette vitenskap opp mot religion i samme slengen! (Som i den linken jeg gav dere.)
Vis hele sitatet...
Nei, jeg trodde vi avklarte det der i ste. Du satte ikke opp religion mot vitenskap. Du pekte på ting i bibelen som senere har blitt bevist av forskere.
Noe av stoffet var litt liberalt tolket av nettsiden spør du meg, men nok om det.

Poenget her er at jeg mener bibelen er menneskeskapt, men at det mennesker slettes ikke var dumme selv om det er 2000 år siden. Akkurat som Maya-indianerne med helt andre guder kunne astronomi på et nivå som var tusenvis av år forut sin tid.

Du mener at siden noe i bibelen samsvarer med forskning, så er det et bevis på at gud finnes. Det er det jo slett ikke. Det er et bevis på at de som skrev bibelen hadde god forståelse av hvordan verden fungerer.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av qk7k Vis innlegg
Du mener at siden noe i bibelen samsvarer med forskning, så er det et bevis på at gud finnes. Det er det jo slett ikke. Det er et bevis på at de som skrev bibelen hadde god forståelse av hvordan verden fungerer.
Vis hele sitatet...
Nei, det har jeg aldri sagt. Jeg ser på kristendommen som mer fortrolig, pga det er flere tilfeller hvor vitenskap og fakta har blitt nevnt i bibelen.

Forståelse av hvordan verden fungerer, pga de hadde blitt fortalt det av gud.
Det er det jeg tror. Jeg trenger ikke å bevise alt.

For meg er det nå;

End of discussion.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det der er bullshit.

Mange kristne prøver å sette seg inn i vitenskapen.

Mange kristne prøver og å ytre sine meninger, men blir som oftest "flamet" eller ledd bort av folk.

I de fleste tilfeller jeg har sett ( og det er ganske mange) er det vanlig at den som er kristen blir grillet hardt, og ikke motsatt slik du sier det er.
Vis hele sitatet...
Okey, de tilfellene jeg har vært borti er det den kristne som er den med lukket sinn og prøver å motbevise "ateismen" (vitenskapen om du vil).
For meg blir det å tro på Gud like rart som å tro på feer og det flyvende spaghettimonsteret. Jeg følger tankegangen "innocent until proven guilty", altså at noe er usant før det er bevist, framfor at det er sant inntil det blir motbevist.
Men til info er jeg egentlig skeptisk til vitenskapen også. Historien har lært oss at mennesker har ofte trodd på noe som fakta i mange generasjoner før noen plutselig sa at det egentlig var feil. Hvorfor skal jeg tro på big bang teorien bare fordi andre sier at det er bevist?
Hvis ikke debattnivået er vesentlig skjerpet til neste gang jeg er innom, kommer jeg til å oppføre meg ikke så rent ulikt Gud i det gamle testamentet når det kommer til straffeutmåling.
True phreak.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hei!

Det å argumentere mot at dere ateister tar feil, blir kanskje litt dumt fra min side når jeg ikke helt forstår hva argumentasjonen deres handler om. Og siden jeg ikke har noen særlig forståelse for denne evolusjonsteorien, tenkte jeg å sette meg inn i den. Dere mener at verden ble til av et "poff". Dere mener også at vi mennesker stammer fra apene. Jeg har et par spørsmål til dere.

1) Hvor mange år/gammel er jorden?

2) Kan noen forklare rekkefølgen, big bang oppsto, hva skjer i neste rekkefølge for hvordan de forskjellige dyreartene ble til? Og viktigest - mennesket?

3) Charles Darwin mente at mennesket stammer fra apene. Hvorfor fortsetter ikke dette å skje i dag/dagens samfunn?

4) Hvordan vil dere forklare at universet ble til?

5) Masse og energi kan vel ikke bare forsvinne, eller oppstå naturlig, eller hva?

6) Hvem skapte fysikkens lover? Og hvem sin ide var dette?
Vis hele sitatet...
Gadd ikke lese hele tråden, men ser mange av de samme misforståelsene går igjen, og det er vel strengt tatt ting som har blitt tatt opp her på ff gjentatte ganger. Men jeg skal svare på de spørsmålene som ble stilt i første posten:

1) Jordens nøyaktige alder er vanskelig å stadfeste helt korrekt, da mennesker kun har vært i stand til å dokumentere de siste 7-8 000 årene eller så. Radiometrisk datering plasserer vel alderen noe rundt 4,5mrd år.

2) Big bang teorien går noe sånt som dette: Det smeller, universet oppstår, og alle de fysiske lovene som styrer universet "blir til" -> Stjerner oppstår og sprenger om hverandre i noen milliarder år og danner de tyngre grunnstoffene, som etterhvert fører til dannelse av solide himmellegemer (planeter, planetoider, måner, asteroider, kometer, kosmisk støv osv. Solsystemet vår med alle dets planeter mm. dannes -> På jorden dannes det med tiden organiske molekyler som stadig øker i kompleksitet, og etterhvert oppstår primitive celler som utvikler seg til det vi kjenner i dag. Rekkefølgen artene oppsto i, og hvordan de utviklet seg er et eget fagfelt, det heter biologi.

3) Evolusjonsteorien sier ikke at vi stammer fra apene. Vi stammer fra aper, altså humanoide primater. Apeartene som lever på jorden i dag er våre slektninger, vi deler stamfar.

4) Big Bang teorien er den ledende teorien som kan forklare hvordan universet "ble til".

5) Nei, det er riktig. Men energi kan omdannes til andre former. Hvis det er et argument for at en gud må ha skapt energi, må man pinadø forklare hvordan guden ble til og.

6) Fysikkens lover ble ikke skapt av "noen". De oppsto i det universet ble skapt.

Jeg anbefaler alle å se "Cosmos" med Carl Sagan. Det er en gammel dokumentarserie (fra 70-80 tallet), men høyst aktuell den dag i dag, og den svarer på de fleste spørsmålene som blir stilt her og vel så det, og den forklarer det på en måte alle kan forstå og verdsette. Et diskusjonsforum er virkelig ikke rette arena for å formidle denne kunnskapen på en god måte.
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Okey, de tilfellene jeg har vært borti er det den kristne som er den med lukket sinn og prøver å motbevise "ateismen" (vitenskapen om du vil).
For meg blir det å tro på Gud like rart som å tro på feer og det flyvende spaghettimonsteret. Jeg følger tankegangen "innocent until proven guilty", altså at noe er usant før det er bevist, framfor at det er sant inntil det blir motbevist.
Men til info er jeg egentlig skeptisk til vitenskapen også. Historien har lært oss at mennesker har ofte trodd på noe som fakta i mange generasjoner før noen plutselig sa at det egentlig var feil. Hvorfor skal jeg tro på big bang teorien bare fordi andre sier at det er bevist?
Vis hele sitatet...
Da lurer jeg på hvor mange tilfeller du har vært borti. Jeg har helt ærlig vært borti over hundre, og har en annen oppfatning. Men for all del. Jeg trekker tilbake at det er bullshit, da folk har ulike erfaringer på slikt.
True phreak.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Da lurer jeg på hvor mange tilfeller du har vært borti. Jeg har helt ærlig vært borti over hundre, og har en annen oppfatning. Men for all del. Jeg trekker tilbake at det er bullshit, da folk har ulike erfaringer på slikt.
Vis hele sitatet...
Problemet er at religiøse og ateister svært ofte diskuterer på ulikt grunnlag, og min erfaring er at religiøse svært sjelden har noe særlig realfaglig forståelse eller bakgrunn. Det er kritisk for å forstå sakens kjerne.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Da lurer jeg på hvor mange tilfeller du har vært borti. Jeg har helt ærlig vært borti over hundre, og har en annen oppfatning. Men for all del. Jeg trekker tilbake at det er bullshit, da folk har ulike erfaringer på slikt.
Vis hele sitatet...
Ok, skal innrømme at jeg ikke har vært borti så altfor mange tilfeller (selv om det er noen få). Grunnen til dette er at min tro er min tro. Folk kan godt tro hva de vil, selv om jeg har null forståelse for at noen tror helt og holdent på Gud, og det uten å bare finne en trøst i å tro på noe. Men for all del, I'm done here, liker egentlig ikke slike diskusjoner
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Jeg tror du egentlig ikke vet noenting, men innbiller deg at DU KultNick, DU er en av få som har SKJØNT DET.


For all del, lev i håpet/troen/viten på at DU har funnet DET mennesket har lurt på i noen år samt 4-5 miliarder rundt deg ikke er enige i FORDI du SKJØNNER. De har sine troer, du har din tro. Selv har jeg ingen tro, jeg er åpen - ikke overbevist om du vil.
Vis hele sitatet...
Stikkordet her er at du tror, uten å ha noen rasjonell eller logisk grunn til det.

Jeg har aldri påstått at jeg sitter på noen svar, hvor i all verden tar du det fra? Innleggene dine demonstrerer tydelig at du ikke tenker rasjonelt og logisk, noe som også forklarer din tidligere tilknytning til religion.

Det eneste jeg påstår er at en vitenskapelig fremgangsmåte er den beste for å erverve kunnskap om hva som helst, kontra å bare tro på ting fordi det står i en bok, helt uten begrunnende kilder.
Sist endret av KultNick; 11. januar 2012 kl. 23:32.
mutasjonene er helt tilfeldige. ikke noe kroppen preparerer for neste genrasjon. de bare kommer fra unøyaktigheter. det er rett og slett de indevidene som får en "heldig muttasjon" i forrhold til omgivelsene har større sansynelighet til å føre denne "heldige muttasjonen" videre til neste genrasjon, i forrhold til de individene som ikke har denne mutasjonen, eller har fått en "uheldig mutasjon". å slik fortsetter det, å man får forkjellige raser,eventuelt arter som har hatt forskjellige mutasjoner oppgjennom. dermed tilpasser en art seg det lokale økomsystemet.
Sist endret av doomsaier; 11. januar 2012 kl. 23:44.
Er det bare meg eller blir evolusjon forklart på en elendig måte nesten overalt? Selvom jeg fikk 4 i naturfag på ungdomsskolen, kunne jeg seriøst ikke mer enn "arter utvikler seg over tid" angående evolusjon. Er mulig jeg tar noe feil her, men hvis jeg har skjønt det riktig foregår evolusjon slik:

Det første livet på jorden var encellede organismer. Hvordan den oppstod er det ingen som vet, men en teori er lyn som slo ned i vann. Alle organismer har DNA. Dette er noe protein-greier som er i hver eneste celle i kroppen vår. Når organismer formerer seg, vil DNA til avkommet være en blanding av DNA'et til foreldrene, PLUSS noen få tilfeldige endringer, altså mutasjoner. Dette kan være alt fra rare sykdommer, til en liten klump over rompa. Så la oss si at vi går tilbake i tid:

Et dyr på størrelse med T-Rex blir født med en "liten klump over rompa". Siden dyret har mest vekt på framsiden av kroppen, hjelper denne klumpen dyret til å holde balansen, siden den nå blir tyngre på baksiden. Dette er altså en gunstig mutasjon, da balanse vil hjelpe dyret i å jakte, og å unngå farer da den kan løpe fortere. På grunn av dette vil denne spesifikke specimenen ha større sjans til å leve lenge, dermed større sjans for å få mange barn. Han lever lenge, og får 10 unger. Disse ungene har samme klumpen på rompa. Den med størst klump lever lengst, og får flest unger, og slik fortsetter det i noen millioner år. Til slutt er ikke denne klumpen en klump lenger, men en hale. T-Rex!

Dette kalles naturlig seleksjon. En annen "type" evolusjon er seksuell eleksjon. Det som skjer der er at damer foretrekker visse trekk hos mennene. For mennesker kan dette være brei hake, kraftig bygd kropp etc. Over tid vil altså en art endre seg, da damene luker ut visse typer. I fremtiden kan dette føre til at mennesker er høyere, penere etc. På en annen side får jo også "stygge" formert seg med andre stygge, så jeg vet ikke om det vil ha noe å si.

Håper noen kan gi innspill da jeg egentlig har veldig liten peiling på dette. :P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hei!
Det å argumentere mot at dere ateister tar feil, blir kanskje litt dumt fra min side når jeg ikke helt forstår hva argumentasjonen deres handler om. Og siden jeg ikke har noen særlig forståelse for denne evolusjonsteorien, tenkte jeg å sette meg inn i den. Dere mener at verden ble til av et "poff".
Vis hele sitatet...
Evolusjonsteorien seier ingenting om korleis universet eller livet oppsto, men om korleis livet kan utvikle seg.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Dere mener også at vi mennesker stammer fra apene.
Vis hele sitatet...
Vi stammer ikkje frå nokon nolevande aper, men vi har felles forfedre. Til liks med at vi har felles forfedre med alt levande på jorda.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
1) Hvor mange år/gammel er jorden?
Vis hele sitatet...
Ærleg tala - wikipedia har artikkel omd ette, med metodikken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_the_Earth
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
2) Kan noen forklare rekkefølgen, big bang oppsto, hva skjer i neste rekkefølge for hvordan de forskjellige dyreartene ble til? Og viktigest - mennesket?
Vis hele sitatet...
Det er tre seperate spørsmål. Big bang har wikipedia ein god artikkel om, og Hawking har skreve ein del god litteratur - m.a. A brief history of time.

Korleis livet oppsto er omdiskutert, men ein del, m.a. Richard Dawkins dokumenterer mogelege gjennom uorganisk evolusjon. Boka The Blind Wathchmaker og Climbing Mount Improbable tar for seg evolusjon på glimrande vis, og dokumenterer steg for steg korleis det fungerer.

Dyrearter blir til ved seleksjon og mutasjon - og når ein har akkumulert nok endringer har ein ein ny art. Grunnen til at du får ein ny art kan vere mange, men geografisk skilje er eit klassisk eksempel, tatt opp av Darwin.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
3) Charles Darwin mente at mennesket stammer fra apene. Hvorfor fortsetter ikke dette å skje i dag/dagens samfunn?
Vis hele sitatet...
Det er ei kontinuerleg utvikling, og du kan aldri settje ein strek og sei at det er eit menneske og det ei ape, om du hadde hatt alle eksemplara tilbake til forfedrene mellom sjimpanse og menneske oppstilt. Men gradvis hadde det gått meir og meir mot aper, over millioner av år. Evolusjon skjer i høgste grad i dag, men er vanskelig å observere på anna enn bakterier på grunn av generasjonstida involvert.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
5) Masse og energi kan vel ikke bare forsvinne, eller oppstå naturlig, eller hva?
Vis hele sitatet...
Da er det to spørsmål - har universet netto energi, eller går det i null totalt sett? Og gjeld dei fysiske lovene vi opplever utanfor universet, eller er dei eit produkt av universet? Hawking tar for seg ein del av dette på ein lettfatteleg måte.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
6) Hvem skapte fysikkens lover? Og hvem sin ide var dette?
Vis hele sitatet...
Kven skapte? Er det ikkje betre å sjå på dei som fundamentale eigenskaper ved universet?

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg skjønner bare ikke hvordan flere millioner ikke forstår hva de leser, eller nekter å tro at det er sant på grunn av en eller annen religion.
Vis hele sitatet...
Mennesker er ikkje spesielt gode på å vurdere sannhetsgehalten utan hjelpemiddel. Confirmation bias, cherry picking m.m. er velkjente problemer.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det finnes jo flere forskere som har studert vitenskap uten å komme med noen konklusjon.
Vis hele sitatet...
Du studerer ikkje vitenskap. Det er ein metode for å finne ut noko om ting, og ut frå det konkludere med kva som er rett.

Og for å spinne litt viare på det du seier: mange religiøse har ikkje forstått evolusjonsteorien, og kjem i realiteten med gigantiske stråmenn. Då er det ikkje eit ærleg forsøk på å forstå etter min smak, men heller eit forsøk på å diskreditere. Som døme kan ein jo nevne det å trekke big bang inn i evolusjonsteorien; dei to tinga har ingenting med kvarandre å gjer. Andre vanlege stråmenn er å vise til termodynamikken (jorda er ikkje eit lukka system uansett), samanlikne det med oddsa for at ein orkan i ein skraphaug kan skape ein 747 og slikt noko. Det er uinteressant å komme med, for det er ingen som har påstått det heller.
Sist endret av vidarlo; 12. januar 2012 kl. 04:27.
Mye har blitt forklart allerede, men jeg ser det regjerer noen misforståelser angående Big bang og evolusjonsteorien, så jeg kan prøve å klare opp litt.

Først, Big bang. Flere har omtalt det som et smell, og at partikler ble slynget ut, men det blir litt feil. Mange tror også at Big bang skjedde ett sted, men det er også feil – Big bang skjedde over alt. I starten av Big bang var hele universet knøttlite. Det var ikke en singularitet, som enkelte hevder (dette er ikke mulig i følge kvantemekanikken), men absolutt alt var samlet på ett lite sted. Dette inkluderer selve rommet – altså det fantes ikke mer rom enn et knøttlite område hvor alt befant seg inni. Energitettheten, og dermed temperaturen, var da så høy at ingenting hadde partikkelform, og alt var en energisuppe vi ikke har helt oversikt over hvordan fungerte enda.

Men universet utvidet seg, før det plutselig skjøt fart og utvidet seg i et helt ufattelig tempo i et ufattelig kort øyeblikk, og deretter roet seg litt ned igjen. Når volumet øker faller energitettheten, og dermed også temperaturen, og etter ca ett mikrosekund var det kjølig nok til at kvarker begynte å danne protoner og nøytroner, og etter noen minutter var temperaturen lav nok til at protoner og nøytroner dannet hydrogen- og heliumkjerner. Etter ca 379000 år var det kjølig nok til at kjernene kunne slå seg sammen med elektroner og danne de første enkle atomene – dette var nesten utelukkende hydrogen (en variant kalt deuterium) og helium, pluss bittelitt litium. Den videre utviklingen besto av at små ujevnheter i distribusjonen av atomer i universet klumpet seg videre sammen på grunn av tyngdekraften, og etterhvert som klumpene ble større og tettere ble også trykket i kjernen voldsomt. Til slutt blir trykket så stort at de frastøtende kreftene mellom atomkjernene ikke lenger klarer å motstå trykket fra tyngdekraften, og de blir presset sammen til en større kjerne. Dette gir et nytt grunnstoff – to hydrogen blir til helium, for eksempel, mens helium og hydrogen blir til litium, og helium pluss helium blir til beryllium – og frigjør energi som gjør temperaturen og trykket enda høyere, og man får en løpsk fusjonsprosess i gassklumpen. Dette er en stjerne.

Etterhvert som stjernene fusjonerer grunnstoffer vil en del av de komme til et punkt hvor de ikke klarer å holde seg selv sammen, og eksploderer i et enormt smell kalt en supernova. Det gjør at tyngre grunnstoffer blir slynget ut i universet, og disse stoffene – slik som karbon og jern – kan danne planeter som danner seg rundt nye stjerner, som igjen dannes av gjenværende hydrogen og helium. Og dit har vi kommet i dag. For hvordan universet oppsto vil jeg også anbefale Lawrence Krauss sin forelesning A Universe From Nothing, som har blitt linket til tidligere. Han har også nettopp sluppet en bok som omhandler nettopp dette, og som ser ut til å høste mye skryt.


Så, evolusjonsteorien. Noen her påstår at astronauters svekkelse av skjelettet er evolusjon, men dette er helt feil. Dette er bare en svekkelse som kommer av mindre bruk, og er ikke mer evolusjon enn et skrubbsår er. Evolusjon angår arvelige egenskaper, og slike tilegnede "egenskaper" er ikke arvelig. Det hører til en forestilling kalt Lamarckisme, som man med økt forståelse for prosessen har kunnet avfeie som gal. Og når det kommer til om vi stammer fra aper, så har en del påpekt, som riktig er, at vi ikke stammer fra noen nålevende aper, men at vi har samme apeforfar. Jeg vil også gjerne legge til at vi ikke bare stammer fra aper, men er aper.

Sjiraffen er et dyr som ofte brukes for å beskrive evolusjonsprosessen. Tenk deg at Afrika er hjemmet til en rekke korthalsede sjiraffer, og at ingen sjiraffer har lang hals. Sjiraffer spiser blader fra trær, og ressursene er begrenset. I denne populasjonen av sjiraffer vil det alltid være en viss variasjon i hvor lang hals de har. Noen har en centimeter lenger enn gjennomsnittet, og noen har en centimeter kortere. De som har litt lenger hals enn gjennomsnittet vil ha en fordel fordi de når opp til blader som henger enda litt høyere, og dette gjør de mer velfødd og øker deres sannsynlighet for å få flere avkom som får mer næring og har større sjanse for å overleve, i tillegg til at avkommet også sannsynligvis vil ha en litt lenger hals enn gjennomsnittet, som de har arvet gjennom genene fra mor og/eller far. De som har en centimeter lenger hals vil altså spre seg mer, og vil til slutt dominere populasjonen. Men man vil fortsatt ha en variasjon, og selv om gjennomsnittet har økt, vil fortsatt de med litt lenger hals ha en fordel. På denne måten vil sjiraffenes halser vokse bittelitt fra generasjon til generasjon. Nye kombinasjoner av eksisterende gener, og en sjelden og heldig mutasjon av noens gen, vil sørge for at man får en stadig vekst av halsen, inntil den blir så lang at de negative konsekvensene av en enda lenger hals (ustabilitet, blodtrykk, etc) dominerer over de positive. Dette er akkurat det samme som når mennesker driver avl av dyr, bare at det her er naturlige prosesser som bestemmer hva som skal "avles på", og ikke mennesker – førstnevnte kalles naturlig seleksjon og sistnevnte kalles kunstig seleksjon.

Denne prosessen kan også skape nye arter i tillegg ved at noen individer søker nytt terreng, eller at en eller annen naturbegivenhet adskiller deler av en populasjon. Noen kan for eksempel trekke oppover i fjellet mens andre blir igjen i lavlandet, og de forskjellige miljøene vil gi forskjellige såkalte evolusjonspress for de to gruppene, og de vil utvikle seg i forskjellig retning inntil de er så forskjellige at vi kan kalle de nye arter, og de kanskje ikke lenger kan få avkom på kryss av populasjonene. Denne prosessen kalles allopatri.

Så hvordan kan vi vite at dette stemmer? Kan vi observere evolusjon pågå i et tempo høyt nok til at vi kan oppleve endringene? Ja, det kan vi. Hva skjer når du spiser antibiotika? De svakeste bakteriene dør først, og de sterkeste dør senere. Hvis du avslutter kuren før du skal, noe legene presiserer at du ikke må, har du drevet et avlsprogram for å avle frem mer antibiotikaresistente bakterier gjennom evolusjonære prosesser. Vi har også observert noe som kalles industriell melanisme. Melanisme er det motsatte av albinisme, og er styrt av gener. I områder med tung industri og mye sot vil det være bedre kamuflasje å være mørk enn lys, og man har observert at enkelte møll utvikler seg fra å være lyse eller sortprikkete til å bli helt svarte på noen generasjoner – dette er naturlig seleksjon i observerbar praksis. Avl på husdyr og kjæledyr, som hunder, er andre eksempler på evolusjon, bare styrt av kunstig i stedet for naturlig seleksjon.

Bevis for felles biologisk går blant annet på fossiler og det åpenbare arvetreet i DNA – selv i ikkekodende DNA (deler av DNA-molekylet som ikke har noen funksjon) ser man dette arvetreet. For en meget utfyllende oversikt, kan man se følgende artikkel på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Evidence_of_common_descent

Det som er viktig er at evolusjonsteorien ikke er en løs teori om at evolusjon har foregått og foregår, men et omfattende og detaljert teoretisk rammeverk for akkurat hvordan dette har foregått. Et annet navn på denne teorien er moderne evolusjonær syntese, og det at vi er et resultat av evolusjon er ikke en teori, men et fastslått faktum på lik linje som at det er tyngdekraftstiltrekning til solen som forhindrer jorden fra å fyke ut i universet på et soloraid.


Når det kommer til hvor naturlovene kom fra, så er ikke dette noe man kan si med hundre prosent sikkerhet, men mesteparten ser ut til å komme av det enkle prinsippet om at universet må i prinsipp se likt ut for alle. Altså naturlovene kan ikke endre seg bare fordi man har en relativ hastighet i forhold til andre, for eksempel. Dette invariansprinsippet forklarer opphavet til det aller meste av fysiske lover, fra relativitetsteoriene til termodynamikken til elektromagnetisk stråling til energibevaringsprinsippet. Fysikeren Victor Stenger har skrevet mange gode bøker, og i sin The Fallacy of Fine Tuning, som jeg varmt anbefaler, går han gjennom dette på en lettfattelig måte.


Til slutt må jeg bare påpeke at det er vanskelig å ikke humre i skjegget når noen, slik som Odonkor, sitter på en PC eller en smartphone og skriver på et forum på internett mens han hevder at vitenskap er like usikkert og arbitrært som religion. All teknologi, all kunnskap om jorden og universet, og all evidensbasert medisin, for å nevne noe, har kommet som et direkte resultat av vitenskap. Her har ikke religion tilført noe som helst. Og da blir det fort riktig så fjollete å hevde at vitenskap er like usikkert som eldgamle religiøse røverhistorier.
Sist endret av Provo; 12. januar 2012 kl. 07:57.
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Hvorfor skulle det hellige ikke være likestilt med fakta?
Vis hele sitatet...
Jeg skal være litt lusen og parere spørsmålet ditt med et spørsmål; kan du gi meg en eneste god grunn til at det hellige skal være likestilt med fakta? Jeg er faktisk oppriktig interessert i hvorfor du mener dette skal være tilfellet.

Sitat av Odonkor Vis innlegg
Fordi du ikke er avansert nok til å forstå at det ene ikke nødvendigvis er mer rett enn det andre?
Vis hele sitatet...
Og da sparer vi oss selvfølgelig for svar som dette.

Sitat av Odonkor Vis innlegg
Ifølge DEG, min realitet kan være en HELT annen enn din, for meg kan det hende at en penn kan fly men da er man vel sinnsforvirret? (ser du tendensene? hva sa prestene 1000 år tilbake til kritikerne?)
Vis hele sitatet...
Din realitet er ikke så fryktelig annerledes enn min, når alt kommer til alt. Vi lever på samme planet, i det samme solsystemet, i det samme universet, vi bruker akkurat de samme fysiske prinsippene når vi kommuniserer over internett, vi kan begge erfare og observere effektene av naturlover og så videre. Du griper også etter tynne strå når du forsøker å sammenligne prestenes kritikk 1000 år tilbake i tid med den kritikken du møter nå.

Og ja, du er mest sannsynlig en smule sinnsforvirret hvis pennen din flyr oppover når du ruller den over kanten av bordet ditt, og du er den eneste som oppfatter det slik

Sitat av Odonkor Vis innlegg
Hvorfor kan ikke det samme sies om evolusjonen? Fordi du sier det? Backet opp av en teori, akkurat som religiøse.
Vis hele sitatet...
Fordi evolusjon ikke er avhengig av enkeltindividers oppfatninger og overbevisninger om universet. Evolusjon er en helt frittstående og selvstendig naturlig prosess som finner sted her på jorda, og som kan observeres av hvem som helst. Gjelder dette religion?

Sitat av Odonkor Vis innlegg
Evolusjonen er så absolutt snakk, akkurat som det vi to gjør her og nå.
Vis hele sitatet...
For n-te gang, evolusjon er ikke bare snakk! Vil du kanskje også si at medisin bare er snakk? Eller fysikk og kjemi - i det hele tatt hele vitenskapen? Da lurer jeg på, hvis dette bare var snakk på lik linje med det vi gjør nå, hvorfor du kan forvente å leve til du blir over 70 (antar at du er en han), hvorfor du kan sitte og lire av deg alt våset ditt over internett, hvorfor du har tilgang på rikelig med medisiner og all annen teknologi vi til daglig omgås med? Det ville jo vært ganske rart hvis vitenskapen bare var snakk...

Sitat av Odonkor Vis innlegg
For deg er ditt mer rett enn mitt (uten at du helt evner(?) å forstå tankesettet jeg innehar).
Vis hele sitatet...
Joda, jeg tror jeg forstår tankesettet ditt, men jeg finner det totalt absurd, arbitrært og meningsløst. Du har absolutt rett til å mene hva du vil om universet, men dette betyr ikke at du ikke kan ta graverende feil under vekten av objektive observasjoner og vitenskap.

Sitat av Odonkor Vis innlegg
For meg er mitt ikke nødvendigvis mer rett enn ditt, men vent litt, jeg har jo ingen tro...
Vis hele sitatet...
Godt at du innser at ditt ikke nødvendigvis er mer riktig, da! Et steg i riktig retning, og det eneste som mangler nå er at du trekker fingrene ut av øra og forstår at noen ting faktisk er mer riktige enn andre her i universet.
Sist endret av Sky; 12. januar 2012 kl. 08:35.
Den avgjørende og knusende forskjellen, Odonkor, er at hvis alle menneskehetens bøker og all vår kunnskap plutselig forsvant, så ville vi likevel funnet tilbake til alle våre nåværende vitenskapelige funn – slik som evolusjonsteorien, Big bang, og så videre – gitt nok tid. Men religionene ville vært tapt for alltid, og vi ville aldri kommet opp med akkurat de samme religionene en gang til. Derfor er ikke religion likestilt med vitenskap, og ikke tro på guder likestilt med manglende tro på guder.
Er Big Bang bevist? Har man bevis for Big Bang?
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Er Big Bang bevist? Har man bevis for Big Bang?
Vis hele sitatet...
Den er naturligvis ikke bevist i en absolutt forstand, men det er en mengde vitenskapelig "evidence" som støtter bildet. Eksempler på dette er blant annet fordelingen av grunnstoffer i universet, universets ekspansjon, bakgrunnstrålingen vi observerer og fluktuasjoner i denne, og høyenergi eksperimenter med partikler i partikkelakseleratorer. Vi har med andre ord svært gode grunner til å tro at Big Bang teorien gir en korrekt beskrivelse av universet vårt, selv om ikke alle detaljene har blitt satt på plass enda.
Sist endret av Sky; 12. januar 2012 kl. 09:19.
Det virker som en gjenganger at kritikere av evolusjonsteorien ikke helt forstår hva evolusjon er, og svarer med "om jeg vifter med armene mine hver dag, får ungene mine vinger?" og lignende. Nå er det allerede nevnt, men for sikkerhets skyld: evolusjon kan skje over flere milioner år.

Og dere som ikke tror på evolusjonen, hvordan forklarer dere nye arter? Ikke arter vi kun nylig har observert for første gang, men arter som ikke har eksistert for n antall år siden.


ClaesGreve: Jeg vil anbefale denne videoen (A Universe From Nothing av Lawrence Krauss), en forelesning som tar for seg Big Bang, ingenting og det faktum at universet er flatt.
Evolusjoner kan vel skje over natta også, mener og ha lest at møll i Manchester skifta farge på vingene fra hvit til sort farge på grunn av økende fabrikk ekspanderingen i byen på 1800 tallet. Trærne i byen ble rett og slett mørkere ved stammen og møllen tilpasset seg det for kamuflasjens skyld. Noen som vet noe mer om dette?
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Evolusjoner kan vel skje over natta også, mener og ha lest at møll i Manchester skifta farge på vingene fra hvit til sort farge på grunn av økende fabrikk ekspanderingen i byen på 1800 tallet. Trærne i byen ble rett og slett mørkere ved stammen og møllen tilpasset seg det for kamuflasjens skyld. Noen som vet noe mer om dette?
Vis hele sitatet...
De skifta ikke farge nei, når trærne ble mørkere kunne rovdyrene lettere se de lyse møllene i forhold til de svarte. Dermed hadde de svarte møllene bedre sjanser til å føre genene videre fordi det var flere av dem en av de hvite.

http://en.wikipedia.org/wiki/Peppered_moth_evolution
Sist endret av Tsunami; 12. januar 2012 kl. 10:12.
Sitat av Tsunami Vis innlegg
De skifta ikke farge nei, når trærne ble mørkere kunne rovdyrene lettere se de lyse møllene i forhold til de svarte. Dermed hadde de svarte møllene bedre sjanser til å føre genene videre fordi det var flere av dem en av de hvite.

http://en.wikipedia.org/wiki/Peppered_moth_evolution
Vis hele sitatet...
Okay, det var sånn det var ja
True phreak.
Denne youtube-videoen forklarer gangen i evolusjonsprosessen ypperlig!

http://www.youtube.com/watch?v=gZpsVSVRsZk&feature=fvst
Sist endret av Orph; 12. januar 2012 kl. 11:14.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hei!

Det å argumentere mot at dere ateister tar feil, blir kanskje litt dumt fra min side når jeg ikke helt forstår hva argumentasjonen deres handler om. Og siden jeg ikke har noen særlig forståelse for denne evolusjonsteorien, tenkte jeg å sette meg inn i den. Dere mener at verden ble til av et "poff". Dere mener også at vi mennesker stammer fra apene. Jeg har et par spørsmål til dere.

1) Hvor mange år/gammel er jorden?

2) Kan noen forklare rekkefølgen, big bang oppsto, hva skjer i neste rekkefølge for hvordan de forskjellige dyreartene ble til? Og viktigest - mennesket?

3) Charles Darwin mente at mennesket stammer fra apene. Hvorfor fortsetter ikke dette å skje i dag/dagens samfunn?

4) Hvordan vil dere forklare at universet ble til?

5) Masse og energi kan vel ikke bare forsvinne, eller oppstå naturlig, eller hva?

6) Hvem skapte fysikkens lover? Og hvem sin ide var dette?
Vis hele sitatet...

Selv som ateist blir det vanskelig å forklare hvordan det hele ble til.
men jeg skal prøve å besvare spørsmålene dine så godt som jeg kan.

Først kan jeg jo begynne med hvorfor jeg er ateist. For jeg har jo, som sikkert flest nordmenn, ikke alltid hvert ikke-religiøs.
Det hele begynte rundt konfirmasjons perioden, hvor presten min fortalte oss om jesu budskap, og om hvordan han helbredet det syke osv.
For meg som likte å ha et litt mer vitenskaplig syn på ting, så fant jeg dette bare ulogisk. bare det faktum at svarene på alle spørsmålene mine, slik som "Hvordan gikk han på vannet?" ble svart med enten "Nei, han var jo Guds sønn" eller "Sånn er det bare". Så ble det mer eller mindre bare dumt for meg.

jeg liker å se hvordan ting er bygd opp, vite hvorfor ting er som de er.
jeg vil se på en matteformel og kunne forstå oppbygningen av den.

Sånn, nå over til spørsmålene dine.

1. jeg antar at ingen med sikkerhet kan si hvor gammel jorden er, men etter hva forskere har funnet ut, og etter hvor bra hukommelsen min er, tror jeg den var 4,7 milliarder år.

2.Jeg skjønner skepsissen rundt "Big Bang" teorien. for for at noe skal si, eksplodere, må det jo være et materiale til å bli sprengt.
og å akkseptere for at det alltid har vært et univers, kan være vanskelig å fortså. Men selv som atesit er det vasnskelig å forstå dette.
men om du søker opp steven hawking's siste prosjekt, så driver han nettopp med dette. hvor han utforsker teorien med omvendte sorte hull. så istedet for å trekke til seg materialer, spyr den det heller ut.

3. Darwins teori fortsetter idag, uten tvil. men dette går veldig sakte.
som under 1200 tallet var gjennomsnittshøyden mye lavere enn det den er idag. så vi utvikler oss hele tiden.
en annen interessant teori er "The stoned ape theory". hvor de diskuterer hvordan homo sapiens sapiens ble til som de ble. Teorien utforsker at aper (våre forgjenere) spiste psykadeliske sopper, noe over X antall millioner år fikk hjernen til å vokse. For det er ingen registrerte arter der ute som har hatt så stor vekst i hjernen som apene (-->som ble til mennesker vi er idag). Noe forskere konkluderte med at det hadde noe med de psykadeliske middlene å gjøre)

4. Jeg holder meg til Stewen hawking's teori om omvendt sort hull. jeg sier ikke det er sånn det er, men det er en kilde jeg har tro på *Smileyface**

5. Nei, helt rett, 10 poeng til deg. energi kan aldri helt forsvinne. Om et materiale oppløses blir den bare omgjort til en annen form for energi. The circle of life

6. dette går over min kompetanse til å besvare.
men siden jeg føler meg forpliktet til å svare, og ved å holde menneskeheten ved min side vil jeg si "FOLKET"
True phreak.
Sitat av Orph Vis innlegg
Denne youtube-videoen forklarer gangen i evolusjonsprosessen ypperlig!

http://www.youtube.com/watch?v=gZpsVSVRsZk&feature=fvst
Vis hele sitatet...
Jeg vil også legge til at hele dokumentarserien ligger på youtube, og som jeg har nevnt tidligere, er dette en ypperlig "innføring" i universets "liv".

Sitat av Pandalicious Vis innlegg
2.Jeg skjønner skepsissen rundt "Big Bang" teorien. for for at noe skal si, eksplodere, må det jo være et materiale til å bli sprengt.
Vis hele sitatet...
Og dette er en populær misforståelse. "Big Bang" var ikke en eksplosjon. Teorien beskriver en ekspansjon av romtiden med et uendelig lite utgangspunkt. Vitenskapen har gitt oss en nokså pålitelig forestilling av universets gang helt tilbake til ~10^-6s etter "smellet" (legg merke til anførselstegnene), men hva som skjedde før det blir bare hypoteser, da det er vanskelig å teste empirisk.

Noen ganger irriterer jeg meg voldsomt over tidsfristen for endring av innlegg.
Mange her ser på vitenskap som en alternativ religion. Istedenfor å fokusere på hvem som har rett foretrekker jeg å fokusere på hva jeg har utbytte av i fremtiden.

Vitenskap er klart det beste når det kommer til å forutse fremtidige hendelser basert på den nåværende tilstanden. Det følger logisk av måten vitenskapen er bygd opp. Kun de teoriene som best predikerer utfallet av hendelser blir beholdt, resten forkastes.

Disse teoriene kan også brukes til å forklare fortiden. Eventuelt kan man bruke fortiden til å validere teoriene. Det er ikke vanskelig å vise at evolusjonen fungerer rent logisk når man har de nødvendige molekylærbiologiske forkunnskapene. Det er heller ikke vanskelig å simulere prinsippene til evolusjonen ved f.eks. bruk av genetiske algoritmer. Det som er derimot er vanskelig å bevise er at det faktisk var slik mennesker oppstod. Men så lenge alle observasjoner tyder på at dette stemmer velger ihvertfall jeg å "tro" på dette.

Religion gir også noe som ikke vitenskapene kan gi oss. Den gir oss håp og vilje til å prøve og overleve når det ser mørkt ut. I motgang er religion en god støttespiller og dette er ironisk nok vitenskaplig bevist.

De fleste religioner gir oss også moralske regler som man skal følge. Ikke alle reglene er i utgangspunktet direkte gunstig for individet, men de gagner ofte samfunnet som individet lever i og på den måten drar individet fordel av disse reglene hvis mange nok i samfunnet følger de. Gitt nok tid kan nok vitenskapen igjennom spillteori identifisere det optimale settet med moralske regler, men i mellomtiden er religion et godt andrevalg.

Selv klarer jeg ikke å tro på noen gud. Jeg er dessverre altfor kritisk. Jeg kan allikevel se flere positive fordeler ved religion, men dessverre også flere ulemper. Mitt råd er å ta til seg det som virker fornuftig og så ignorere resten.
Big Bang-teorien er ikke mer bekreftet enn Bibelen. Alt er teorier.
Evolusjonen har enkelte dekkende bevis, men er fortsatt også en TEORI.

Det gir bare en mer rasjonell forklaring enn "Gud skapte verden på sju dager og sju netter". Jeg vet da ærlig talt ikke hvordan han kunne vite forskjell på dag og natt, om solen ikke eksisterte? Dinosaurer er heller ikke nevnt i Bibelen, men har eksistert.
Er så merkelig med alle som kritiserer vitenskapen for ikke å ha absolutte bevis på alt (nå skal det legges til at vitenskapen har bevis på mye mer enn man tror, hvis man først gidder å sette seg inn i det. ). Selve grunnen til at vitenskapen er mer troverdig enn religion er jo nettopp fordi forskere ikke hevder å bare ha funnet ut alt fra en skapning i himmelen. Poenget er jo nettopp at det må forskes på det. Alt må bygges opp med fakta, og derfor kan man ikke bare slå fast i dag hvordan absolutt alt henger sammen. Det er utrolig strenge krav for hva som kan bli godkjent som fakta, og til tross for dette har man kommet svært langt.

Vitenskapen er 100% åpen for alle. Alle kan sjekke faka, og alle kan forske selv. Religion baserer seg derimot på noe man tror Gud sa til Jesus og diverse andre karakterer. Hvis vi sier at det er sant at Gud overleverte informasjon til sine profeter, så tok det jo uansett flere hundre år før tekstene ble skrevet ned og samlet. Hviskeleken x100.
Sitat av Sky Vis innlegg
Den er naturligvis ikke bevist i en absolutt forstand, men det er en mengde vitenskapelig "evidence" som støtter bildet. Eksempler på dette er blant annet fordelingen av grunnstoffer i universet, universets ekspansjon, bakgrunnstrålingen vi observerer og fluktuasjoner i denne, og høyenergi eksperimenter med partikler i partikkelakseleratorer. Vi har med andre ord svært gode grunner til å tro at Big Bang teorien gir en korrekt beskrivelse av universet vårt, selv om ikke alle detaljene har blitt satt på plass enda.
Vis hele sitatet...
Jeg begynner å forstå hva du mener. Siden du sier at vi har svært gode grunner til å trå at Big Bang teorien gir en korrekt beskrivelse av universet vårt, tror du vi i våres genereasjon kommer til å oppleve at forskerene klarer å komme/stille med bevis som stemmer 100% ?

Med dagens tekonologi, som er overlegen, og som stadig utvikle seg burde vi jo komme flere steg videre etterhvert.

Sitat av qk7k Vis innlegg
Vitenskapen er 100% åpen for alle. Alle kan sjekke faka, og alle kan forske selv. Religion baserer seg derimot på noe man tror Gud sa til Jesus og diverse andre karakterer. Hvis vi sier at det er sant at Gud overleverte informasjon til sine profeter, så tok det jo uansett flere hundre år før tekstene ble skrevet ned og samlet. Hviskeleken x100.
Vis hele sitatet...
Ja, det må ha tatt ganske lang tid før de ble skrevet ned. Men i følge bibelen hadde jo Gud ganske mange vitner på den tid. Etter han sto opp fra døden viste han seg for over 500 mennesker den første tiden.

Problemet med vitenskapen er vel at folk ikke helt skjønner sammenhengen. Bare dette med at big bang og evolusjonsteorien er det samme, tror jeg det er ganske mange som fortsatt tror. Da snakker jeg ikke bare om religiøse, men også de som gir en god faen eller ateister.

Sitat av Provo Vis innlegg
Den avgjørende og knusende forskjellen, Odonkor, er at hvis alle menneskehetens bøker og all vår kunnskap plutselig forsvant, så ville vi likevel funnet tilbake til alle våre nåværende vitenskapelige funn – slik som evolusjonsteorien, Big bang, og så videre – gitt nok tid. Men religionene ville vært tapt for alltid, og vi ville aldri kommet opp med akkurat de samme religionene en gang til. Derfor er ikke religion likestilt med vitenskap, og ikke tro på guder likestilt med manglende tro på guder.
Vis hele sitatet...
KP til det forrige innlegget ditt. Det forklarte hva jeg var ute etter på en god måte, da du ikke bare kjørte på med fagord slik wikipedia ofte gjør.

Jeg bare lurer på hvorfor du mener at religionene vil være tapt for alltid. Siden folk sitter inne med all kunnskap og lærdom av disse religionene. Selv om alle bøkene og skriftene hadde blitt borte, kunne jo bare hele bibelen lages feilfri på nytt gjennom nye tekster.
Sitat av ComaAmerica Vis innlegg
Big Bang-teorien er ikke mer bekreftet enn Bibelen. Alt er teorier.
Evolusjonen har enkelte dekkende bevis, men er fortsatt også en TEORI.
Vis hele sitatet...
Ja det er en teori, ikke en HYPOTESE som bibelen.
Tror du må lære deg forskjellen mellom teori og hypotese.
Sitat av Orph Vis innlegg
Problemet er at religiøse og ateister svært ofte diskuterer på ulikt grunnlag, og min erfaring er at religiøse svært sjelden har noe særlig realfaglig forståelse eller bakgrunn. Det er kritisk for å forstå sakens kjerne.
Vis hele sitatet...
Den påstanden er jeg enig med deg i. Jeg vil og tilføye at over halvparten av alle ikke-trodende jeg har snakket med heller ikke har realfaglig forståelse. Noe som gir mye kunnskap og forståelse om dette emnet. Mange her kritiserer for at alle burde kunne dette plettfritt i naturfag på ungdomsskolen. Helt ærlig tror jeg ikke det er snakk om store flertallet som virkelig sitter igjen med en god formulering av dett, slik noen få personer her på nFF har komt med.
True phreak.
Sitat av ComaAmerica Vis innlegg
Big Bang-teorien er ikke mer bekreftet enn Bibelen. Alt er teorier.
Evolusjonen har enkelte dekkende bevis, men er fortsatt også en TEORI.

Det gir bare en mer rasjonell forklaring enn "Gud skapte verden på sju dager og sju netter". Jeg vet da ærlig talt ikke hvordan han kunne vite forskjell på dag og natt, om solen ikke eksisterte? Dinosaurer er heller ikke nevnt i Bibelen, men har eksistert.
Vis hele sitatet...
Det finnes langt flere bevis som støtter Big Bang-teorien enn bibelen. Bibelen er ikke en teori. Det er en hypotese uten empiri (utover eksempler som "Gud skapte Jorden. Jorden eksisterer, derfor eksisterer gud", som selvfølgelig er feilaktig logikk).

At evolusjon skjer er et faktum, det kan observeres, som tidligere nevnt, hos bakterier og enkelte insekter som reagerer på plutselige forandringer i sine omgivelser ved at fysiologien til arten endrer seg over noen generasjoner. Evolusjonsteorien forklarer hvordan det skjer.

Det virker ikke som om forstår hva en vitenskapelig teori er, og hva det betyr når en hypotese aksepteres som teori.


Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Den påstanden er jeg enig med deg i. Jeg vil og tilføye at over halvparten av alle ikke-trodende jeg har snakket med heller ikke har realfaglig forståelse. Noe som gir mye kunnskap og forståelse om dette emnet. Mange her kritiserer for at alle burde kunne dette plettfritt i naturfag på ungdomsskolen. Helt ærlig tror jeg ikke det er snakk om store flertallet som virkelig sitter igjen med en god formulering av dett, slik noen få personer her på nFF har komt med.
Vis hele sitatet...
Det skal jeg ikke si noe på, det finnes nok av tosker i "ateist-leiren" og. Å diskutere en slik sak uten å forstå begge sidene av saken er litt meningsløst, synes nå jeg.
Sist endret av Orph; 12. januar 2012 kl. 13:29.
Sitat av Provo Vis innlegg
Mye har blitt forklart allerede, men jeg ser det regjerer noen misforståelser angående Big bang og evolusjonsteorien, så jeg kan prøve å klare opp litt.
Vis hele sitatet...
Du skriver at mange missforstår, noe som er litt interessant da det ikke bare gjaldt meg. Jeg lurer på hvorfor det er så mange som forbinder bigbang og evolusjonsteorien som det samme. Og som i tillegg tror det du og slashdot rettet på.. da snakker jeg ikke bare om religiøse mennesker. Uansett er dette ting som tar litt tid å sette seg inn i. Jeg fikk svar på det jeg lurte på, men nå sitter jeg igjen med nye spørsmål. Men det tar vel tid å skaffe seg en oversiktlig forståelse av ting man aldri har vært borti.
True phreak.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Du skriver at mange missforstår, noe som er litt interessant da det ikke bare gjaldt meg. Jeg lurer på hvorfor det er så mange som forbinder bigbang og evolusjonsteorien som det samme. Og som i tillegg tror det du og slashdot rettet på.. da snakker jeg ikke bare om religiøse mennesker. Uansett er dette ting som tar litt tid å sette seg inn i. Jeg fikk svar på det jeg lurte på, men nå sitter jeg igjen med nye spørsmål. Men det tar vel tid å skaffe seg en oversiktlig forståelse av ting man aldri har vært borti.
Vis hele sitatet...
Igjen, se Carl Sagan's "Cosmos" på Youtube. Da sitter man igjen med et langt bedre bilde av helheten.
Sitat av Orph Vis innlegg
Igjen, se Carl Sagan's "Cosmos" på Youtube. Da sitter man igjen med et langt bedre bilde av helheten.
Vis hele sitatet...
Skal se den i kveld, sammen med et X-anntall andre youtubevideoer.

Sitat av emptychange Vis innlegg
Men hvis Gud ikke finnes, hvem skrev da Bibelen? Tenk på den dere!
Vis hele sitatet...
Det er jo mennesker som har skrevet bibelen uansett da. Ihvertfall mye av det.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg

Ja, det må ha tatt ganske lang tid før de ble skrevet ned. Men i følge bibelen hadde jo Gud ganske mange vitner på den tid. Etter han sto opp fra døden viste han seg for over 500 mennesker den første tiden.


.
Vis hele sitatet...
Haha, nettopp. I følge bibelen. Det er rett og slett ikke troverdig. For det første er budskapet overlevert fra en skapning som ikke beviselig finnes, til folk som ikke beviselig finnes. I tillegg tok det flere hundre år før budskapet ble skrevet ned. Altså blir det som viskeleken. Det kan ha vært 5 "vitner", som ble til 50, som ble til 500. Det er en så syltynn teori at noe som ble overlevert muntlig i en tid hvor man ikke hadde utdanning og trodde på mirakler, i tillegg skulle bli overført helt korrekt i muntlig form gjennom hundrevis av år. Det går ikke an.


Ting blir jo for guds skyld vridd ti ganger rundt på to ledd; fra øyenvitne til Se og Hør...jajjaja elendig eksempel :P

Sitat av emptychange Vis innlegg
Men hvis Gud ikke finnes, hvem skrev da Bibelen? Tenk på den dere!
Vis hele sitatet...
Både du og jeg kan jo skrive en bok og kalle det guds ord. Troller du bare eller?
True phreak.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Men hvis Gud ikke finnes, hvem skrev da Bibelen? Tenk på den dere!
Vis hele sitatet...
Hvis Allah ikke finnes, hvem skrev Qu'ranen? Hvis Jahve ikke finnes, hvem skrev Tanákh? Hvis gudene fra antikkens Hellas ikke finnes, hvorfor står det om dem i Illiaden? Bibelen er en samling med historier, mange av dem basert på aksiomet "gud finnes" (et aksiom er en antatt sannhet som ikke er bevist). Forkaster man aksiomet, er mye av det som står i bibelen meningsløst.

Bra forsøk på trolling.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Skal se den i kveld, sammen med et X-anntall andre youtubevideoer.
Vis hele sitatet...
Du klarer nok ikke se den på en kveld. Det er 13 episoder, hver på halvannen time. Men det er absolutt verdt å se.
Sist endret av Orph; 12. januar 2012 kl. 13:41.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Men hvis Gud ikke finnes, hvem skrev da Bibelen? Tenk på den dere!
Vis hele sitatet...

Men hvis ikke Bilbo Lommelun finnes, hvem skrev da Hobbiten? (En forfatter, rettere sagt J.R.R.Tolkien)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ComaAmerica Vis innlegg
Big Bang-teorien er ikke mer bekreftet enn Bibelen. Alt er teorier.
Vis hele sitatet...
Teori vil sei at det er eit rammeverk som stemmer med observasjonane, og kan brukast til å forutsjå ny kunnskap. Teori er det sterkaste bolverket i vitskapen. Det som blir kalla teori i daglegtalen er i beste fall hypotese i vitenskapen. Forøvrig klassisk stråmann.

Viare er det å hevde at big bang ikkje er betre fundamentert enn bibelen skrikande ignorans. Argumentasjonen for big bang står du fritt til å kritisere.
Sitat av ComaAmerica Vis innlegg
Evolusjonen har enkelte dekkende bevis, men er fortsatt også en TEORI.
Vis hele sitatet...
Enkelte?!

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg begynner å forstå hva du mener. Siden du sier at vi har svært gode grunner til å trå at Big Bang teorien gir en korrekt beskrivelse av universet vårt, tror du vi i våres genereasjon kommer til å oppleve at forskerene klarer å komme/stille med bevis som stemmer 100% ?
Vis hele sitatet...
Stemmer 100%? Tja, kanskje. Det som er klart er at stadig meir stemmer med den. Rødskift er enkelt observerbart, og stemmer med big bang. Fordelinga av grunnstoff er enkelt observerbart, og stemmer med big bang. Bakgrunnsstrålinga er enkelt observerbar og stemmer med big bang. Alle dei tinga kan ha andre forklaringer, men det blir omtrent som eit puslespill; når svært mange biter passer sammen og gir brotstykke av eit bilete er ein rimeleg sikker på at ein iallefall har biter fra samme puslespill, sjølv om ein ikkje ser alle detaljer i bildet.
Sitat av ComaAmerica Vis innlegg
Big Bang-teorien er ikke mer bekreftet enn Bibelen. Alt er teorier.
Evolusjonen har enkelte dekkende bevis, men er fortsatt også en TEORI.
Vis hele sitatet...
Du ser bort ifra at den ene teorien har mye mer bevis å støtte seg på enn den andre noensinne vil ha. En teori i vitenskapelig praksis er ikke det samme som at du har en teori om en flyvende giraff som spiser stjernestøv til lunch.
Sitat av ComaAmerica Vis innlegg
Det gir bare en mer rasjonell forklaring enn "Gud skapte verden på sju dager og sju netter". Jeg vet da ærlig talt ikke hvordan han kunne vite forskjell på dag og natt, om solen ikke eksisterte? Dinosaurer er heller ikke nevnt i Bibelen, men har eksistert.
Vis hele sitatet...
Tror du Big Bang teorien ble funnet opp med lik linje med religion fordi man ønsket en mer rasjonell forklaring? Universet er blitt observert og man har trukket en konklusjon basert på observasjonene. Ikke omvendt.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg bare lurer på hvorfor du mener at religionene vil være tapt for alltid. Siden folk sitter inne med all kunnskap og lærdom av disse religionene. Selv om alle bøkene og skriftene hadde blitt borte, kunne jo bare hele bibelen lages feilfri på nytt gjennom nye tekster.
Vis hele sitatet...
Jeg sa bøker og kunnskap. Altså, hvis all kunnskap forsvant ut av hodene på alle mennesker samtidig som alle bøkene forsvant, så ville religionene vært tapt for alltid, mens vi ville funnet ut av de samme vitenskapelige teoriene gitt nok tid.

Man kan også si det på en annen måte. Si at vi fikk kontakt med en utenomjordisk rase minst like teknologisk utviklet som oss. Vitenskapen vår ville i prinsipp vært lik, men vi ville selvsagt aldri i verden hatt de samme religionene. Vitenskapelige fakta er oppdaget, mens religiøse historier er oppdiktet.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Du skriver at mange missforstår, noe som er litt interessant da det ikke bare gjaldt meg. Jeg lurer på hvorfor det er så mange som forbinder bigbang og evolusjonsteorien som det samme.
Vis hele sitatet...
Altfor lite vitenskap på skolen, og altfor lite spennende vinkling på den vitenskapen som er, tror jeg er hovedsynderen, sammen med en manglende vilje til å tilbakevise påstander basert i overtro. En større interesse for vitenskap og en større kunnskap om vitenskapelige metoder blant folk flest hadde vært utelukkende positivt på alle måter.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg sa bøker og kunnskap. Altså, hvis all kunnskap forsvant ut av hodene på alle mennesker samtidig som alle bøkene forsvant, så ville religionene vært tapt for alltid, mens vi ville funnet ut av de samme vitenskapelige teoriene gitt nok tid.

Man kan også si det på en annen måte. Si at vi fikk kontakt med en utenomjordisk rase minst like teknologisk utviklet som oss. Vitenskapen vår ville i prinsipp vært lik, men vi ville selvsagt aldri i verden hatt de samme religionene. Vitenskapelige fakta er oppdaget, mens religiøse historier er oppdiktet.


Altfor lite vitenskap på skolen, og altfor lite spennende vinkling på den vitenskapen som er, tror jeg er hovedsynderen, sammen med en manglende vilje til å tilbakevise påstander basert i overtro. En større interesse for vitenskap og en større kunnskap om vitenskapelige metoder blant folk flest hadde vært utelukkende positivt på alle måter.
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg missforstod. Tar poenget nå.

Jeg er veldig enig i at det er altfor lite vitenskap på skolen. Jeg gikk på kristen privatskole, og hørte ekstremt lite vitenskap. ( Skjønner hvorfor, i ettertid). Men jeg tror det er snakk om en del flere skoler, ikke bare de religiøse. Men som jeg har nevnt tidligere tror jeg det er en del som gir en god faen i hvor vi kommer fra, og dermed ikke har noe interesse for vitenskap.
Jeg tror ikke religioner utelukker verken evolusjonen eller utviklings-teorien. Så vidt jeg vet står det ikke hvordan Gud skapte jorden, dyrene og menneskene i noen av de religiøse skriftene. 7 dager i Bibelen kan ha vært symbolsk (dessuten er det umulig å måle dager uten en sol, og en roterende jordklode), og da kan det ha tatt lengre tid i vår målestokk. Siden en eventuell Gud ikke ville vært på jordkloden ville dagene uansett vært uavhengige av det vi kaller en dag.

Big-Bang kan jo også ha vært skapt av en Gud, eller en høyere makt.

Hvis du vil "se" Darwins sin teori i praksis må du ha en art som lever kort, siden utviklingen skjer over flere generasjoner. Feks kan du utsette døgnfluer for radioaktivitet, og da vil du se genetiske forandringer som feks annen øyenfarge. Hvis et rovdyr kun spiste de med den gamle fargen ville de med den nye bli flest av.

Genetiske defekter på mennesker å dyr er i de fleste tilfeller uheldige, men i noen få av tilfellene er de fordelaktige. Da vil genene føres videre, og med flere sånne forandringer kan en ny art oppstå.

Hvis du ser på universet som et resultat av Big Bang har vi jo ikke fri vilje, alle atomene (inkludert de som er deg og meg) beveger seg bare etter fysikkens lover og vi er heldige nok til å være i stand til å observere det.

Livet startet som noen "organismer" som egentlig bare var små maskiner som dupliserte seg selv. Så gikk det galt, og nye former for dupliseringsmaskiner oppsto.
Heldige de som er levende og bevisste ett sted og får vite hva universet utvider seg inn i :P
Sitat av soulz Vis innlegg
Heldige de som er levende og bevisste ett sted og får vite hva universet utvider seg inn i :P
Vis hele sitatet...
Tviler på at noen kommer til å finne ut av dette, det ekspanderer jo hele tiden. Men kanskje noe som at universet vi lever i kollapser en gang langt inne i fremtiden, og alt vil være over på ett blunk.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hvis dere ser på historien (faget historie) så vil dere se at religion vil alltid være der. Det har vært religion hos grekerne, hos romerne, vikingene, araberne osv... Det vil alltid være noen som har en form for religion omså hvor mange teorier det kommer ut. Det er akkurat som om at det vil alltid være idioter.

Hvis det hadde vært noe endelig, noe som ikke kommer til å skje med det første, så hadde ikke dere hatt denne debatten nå.
Kjapp kommentar til: "Evoulsjon er bare en teori", har blitt linket til samme side før i en liknende debatt, men skader ikke å opplyse noen fler uopplyste.

http://notjustatheory.com/

Les litt der så skjønner du fort hva som er forskjellen på "Jeg har en teori om at du sover med med min kone" og Evolusjonsteorien.
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Jeg lurer på en ting. Har ikke veldig stor kunnskap innenfor dette, men:

Ifølge forskerene så ville ikke vårt solsystem eksistert hadde sola/månen vert plassert (1?) meter til høyre eller venstre i forhold til hvordan det er i dag. Så hvordan kan det ha seg at det ble plassert slik naturlig? Noen må stå bak mener jeg.


Må også nevne at jeg ikke fatter hvorfor disse ateisme vs religion trådene blir diskutert. Det er umulig å komme til en enighet da ingen her har erfart hvordan verden ble til. Pic's or it didn't happen.
Ser også mange sier at vi religiøse er helt skrudd i hode, og begriper ikke hvordan vi kan tro noe sånt. Da lurer jeg på hvordan dere ateister kan ha mer kjennskap til hvordan jorden ble til enn oss religiøse. Forskerene kan forske så mye de vil. De kommer ikke lengre enn til teorier. Ingenting er bevist og ingenting vil bli bevist
Sitat av colabox Vis innlegg
Jeg lurer på en ting. Har ikke veldig stor kunnskap innenfor dette, men:

Ifølge forskerene så ville ikke vårt solsystem eksistert hadde sola/månen vert plassert (1?) meter til høyre eller venstre i forhold til hvordan det er i dag.
Vis hele sitatet...
Kilde til det?