Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 7375
[disclamer] Dette prosjektet er gjennomført på grunnlag av ren, botanisk interesse, og har ikke som formål å produsere et ulovlig rusmiddel.
Planten i seg selv er ikke regnet som et preparat, og er derfor verken ulovlig eller underlagt noen form for restriksjoner. Ingen lover har blitt brutt,
ingen produkter har blitt framstilt av plantematerialet, og denne teksten er heller ikke ment som en oppfordring til dette.
[/disclamer]



PS: Trykk på bildene = større bilder.


Jeg har lenge hatt lyst til å prøve å dyrke fram noen kaktuser, og plutselig en kveld var tiden inne.
Så da ble det bestilt San Pedro (Trichocereus Pachanoi) og Peruvian Torch (Trichocereus Peruvianus) frø på nettet.

Jeg bestilte, og ventet pent i 14-20 dager på at min lille pakke skulle komme seg gjennom tollen og til sitt nye hjem.
Jeg skulle gjerne ha bestilt med Peyote frø også, men dette var dessverre ikke lov å sende til Norge.

Bestilling og betaling gikk fint, og vips var ventetiden også over.
60stk San Pedro frø og 20stk Peruvian Torch frø lå klare til å bli plantet i jord.
http://bildr.no/thumb/880634.jpeg


Nå måtte det handles på Plantasjen:

http://bildr.no/thumb/880638.jpeg
- Minidrivhus x4

- Kaktusjord

http://bildr.no/thumb/880639.jpeghttp://bildr.no/thumb/880640.jpeg
- Kaktusnæring & spruteflaske


Jeg fulgte en enkel guide fra nettet, i korte trekk så gjorde følgende:

Først stekte jeg kaktusjorden i ovnen i 1 time for å være sikker på at den var steril.
http://bildr.no/thumb/880641.jpeg


Når den så var avkjølt, ble den fuktet med så mye vann at det såvidt piplet ut litt når jorden ble klemt sammen i hånden.
Når jorden var fuktig nok, ble den fordelt utover i 4 minidrivhus.

Så skulle frøene plantes.
Ifølge guiden så skal frøene mellom en og 2 frølengder ned i jorden, noe som vil si mellom 0.1 og 0.2 millimeter ca.
Kaktusfrøene er små! Men jeg gjorde så godt jeg kunne, og brukte en penn til å dytte frøene forsiktig ned i jorden.
http://bildr.no/thumb/880642.jpeg


Det kan ta mellom 2 og 4 uker før frøene begynner å spire.
For at flest mulig frø skal spire, skal jorden holdes fuktig og det bør være så høy luftfuktighet som mulig inne i minidrivhuset.
Frøene liker ikke direkte sollys, så en må tenke igjennom hvor man kan sette minidrivhusene for optimale forhold.

Jeg satte de i en vinduskarm hvor solen aldri skinner, men hvor det fortsatt kommer dagslys inn.
Temperaturen er ideell mellom 20 og 30 'C, så jeg satte fram et termometer så jeg kunne ha litt kontroll på temperaturen.
http://bildr.no/thumb/880643.jpeg



Så er var det bare å vente...

Etter 14 dager har 20 av de 80 frøene som ble plantet har begynt å spire!
Dette er spennende
http://bildr.no/thumb/880647.jpeg


Jeg vil prøve å oppdatere tråden så ofte som mulig.
Hvis det er noe dere lurer på, så er det bare å spørre
Sist endret av Penesmurfen; 11. mai 2011 kl. 01:21.
Den disclaimeren funker på loggen min, fordi planten jeg dyrket ikke inneholdt stoffer som er oppført på narkotikalisten. Du har jo strengt tatt brutt Landbruks- og matdepartementets forskrift om såvarer - § 28, som forbyr innførsel av frø av planter, som inneholder narkotiske stoffer. Bare til informasjon.

Men uansett, bra initiativ! Skal følge med på loggen din =)
Felurian
Penesmurfen's Avatar
Trådstarter
Aww, det hørtes da brutalt ut

Syntes det klinget så bra,
og etter å ha lest Meskalin/kaktus-tråden trodde jeg ikke det var et lovbrudd..
Jaja, kompliserte saker.

Men kaktusene lever enn så lenge,
jeg får nynne dont worry, be happy for meg selv inntil vidre
Du får smøre deg med tålmodighet. Disse kaktusene vokser ikke spesielt fort her til lands. Hva slags lys har du tenkt at de skal få etter hvert?
Dette var interessant, skal følge med på denne tråden! =)

OT:

Vet noen om det er mulig å dyrke kakao-bønne planter innendørs?
Evt. hvor det er mulig å få tak i slike frø?
Sist endret av Torepia; 11. mai 2011 kl. 04:23.
Sitat av Penesmurfen Vis innlegg
Aww, det hørtes da brutalt ut

Syntes det klinget så bra,
og etter å ha lest Meskalin/kaktus-tråden trodde jeg ikke det var et lovbrudd..
Jaja, kompliserte saker.
Vis hele sitatet...
Hehe, ja, det skal ikke være enkelt å drive med botanikk her til lands Det er altså importen av frøene som er forbudt, ikke dyrkingen av selve planten.

Jeg skal følge med på loggen din, da jeg er svært opptatt av kaktuser selv, og det gleder meg at også andre slenger seg på kaktusbonde-bølgen
Kaktuser er favorittplantene mine, så denne må jeg nesten følge med på. Vet at Peyote bruker veldig lang tid på å bli voksen, hvor lang tid bruker disse to?
Spennende! Dette skal jeg følge med på
Morsomt prosjekt.

Men, sett at noen klarer å dyrke frem disse kaktusene her til lands uten å bryte loven (er det ikke lov til å kjøpe stiklinger fra sverige, f.eks.?), lar det seg gjøre å lage frø fra disse for videresalg innenlands?
Felurian
Penesmurfen's Avatar
Trådstarter
I sitt naturlige miljø, er det vanlig at San Pedro vokser rundt en halvmeter i året. Er litt mer usikker på Peruvian Torch, men begge er ihvertfall betydelig raskere enn Peyote!

Hjemmedyrking har jeg lest alt fra 5 til 35 cm i året,
så blir spennende å se

Når spirene har blitt 1-2cm i diameter skal de pottes om,
tenkte da å gi noen av de litt forskjellig mengder vann/ næring/ lys/ temperatur, og rapportere hva som gir best resultater her.

Så bare å tittet innom loggen med noen månders mellomrom,
og se hva som skjer
Et kort spørsmål.
Jeg fikk en SanPedro-kaktus her om dagen på ca. 15cm som var klippet av fra en større kaktus.
Fikk instrukser om å la den ligge til tørk på hylla i ca. 3 uker før jeg setter'n i jord.
Det jeg lurer på er om jeg må sterilisere den jorda jeg skal sette den i først, eller er dette unødvendig da det allerede er en kaktus, og ikke et frø?
Sist endret av El MunchoGrande; 11. mai 2011 kl. 16:28.
Felurian
Penesmurfen's Avatar
Trådstarter
Det kommer mer an på om du gidder?
Sikkert noen her på Freak som har gode kunnskaper ang dette.

Tar ihvertfall bare en time i ovnen,
Så har du drept det som er av mikroorganismer og bakterier i jorda
Hva slags rusmidler er i en kaktus?
Sitat av gorm Vis innlegg
Morsomt prosjekt.

Men, sett at noen klarer å dyrke frem disse kaktusene her til lands uten å bryte loven (er det ikke lov til å kjøpe stiklinger fra sverige, f.eks.?), lar det seg gjøre å lage frø fra disse for videresalg innenlands?
Vis hele sitatet...
Det lar seg gjøre, men frøene er fortsatt forbudt å omsette.

Sitat av KafanEdetta Vis innlegg
Hva slags rusmidler er i en kaktus?
Vis hele sitatet...
Meskalin.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det lar seg gjøre, men frøene er fortsatt forbudt å omsette.

Meskalin.
Vis hele sitatet...
Kan huske jeg leste en gang på forumet her at kaktusen innholder andre alkaloider også?
Felurian
Penesmurfen's Avatar
Trådstarter
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Kan huske jeg leste en gang på forumet her at kaktusen innholder andre alkaloider også?
Vis hele sitatet...
This --> Meskalin/ Kaktus tråden.
Sterilisering av jorden er ikke nødvendig. Jeg har aldri gjort det, og har dyrket kaktuser både fra frø og stiklinger
Felurian
Penesmurfen's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hva slags lys har du tenkt at de skal få etter hvert?
Vis hele sitatet...
Se der ja,
så ikke spørsmålet før nå

Lampe du tenker på?

Har ærlig talt ikke tenkt noe på det,
iogmed at det er ~et år til kaktusene er tøffe nok til å tåle direkte sollys.

Jeg tar gjerne imot forslag og anbefalinger!
Blir som regel ikke stor suksess av å gro slike kaktuser fra frø i vinduskarm her i Norge. Mest sannsynlig ender du opp med kaktuser som er svært tynne i bunn og gror seg fetere oppover, og forblir relativt tynne og ubrukelige + at det tar rundt to år før de er høyere enn en tannpirker. Lett å overvanne, få pester etc. Skaff deg en skikkelig HPS eller CFL lampe så fort som mulig så har du større sjangse for suksess. Eller skaff deg noen voksne eksemplarer

Et tips er å kutte kaktusene på deres tjukkeste punkt etter hvert og la de ligge i noen uker til de har begynt å få røtter før du planter de på nytt

Uansett, blir spennende å se hva du får til Kan jo gå ganske bra.

El MunchoGrande: Er ikke et must og har lest at en mulig årsak til at kaktuser produserer meskalin er fordi det virker beskyttende mot mikroorganismer. Hvis dette stemmer vil nok meskalinkonsentrasjonen i kaktusen din være større om du har den i usterilisert jord vs. sterilisert jord. På en annen side er du hvert fall mer garantert for at du ikke får skadedyr som dreper planten din dersom du steriliserer.
Felurian
Penesmurfen's Avatar
Trådstarter
Hva gjør en HPS eller CFL lampe "skikkelig"?
Pris, styrke, (merke?) osv..


In other news;
12 av 20 Peruvian Torch har vist tegn til liv,
24 av 60 San Pedro frø har vært like flinke

Pics will come!
Bare lurte på.. Er det smart å sterilisere jorda? Såvidt jeg har fått med meg har diverse mikroorganismer i jordsmonnet en viktig ''jobb'' der i mangel av bedre ord. Og plantejord man kjøper er oftest blitt tilsatt nettopp de som er nyttige.
250 w hps skulle funka fint det. Får "blåst" de opp skikkelig. Hadde absolutt vært en fordel om dette ble brukt under spiringsprosessen og ikke etter dog.
Sitat av Googæl Vis innlegg
Bare lurte på.. Er det smart å sterilisere jorda? Såvidt jeg har fått med meg har diverse mikroorganismer i jordsmonnet en viktig ''jobb'' der i mangel av bedre ord. Og plantejord man kjøper er oftest blitt tilsatt nettopp de som er nyttige.
Vis hele sitatet...
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Sterilisering av jorden er ikke nødvendig. Jeg har aldri gjort det, og har dyrket kaktuser både fra frø og stiklinger
Vis hele sitatet...
Jeg er helt med på din "økologiske" eller "biodynamiske" tankegang Planter har klart seg veldig bra med usterilisert jord en god stund Skulle man imidlertid få problemer med å få frøene til å spire eller spirene til å overleve pga. sopp eller andre mikroorganismer pga. høye forekomster i jorden man bruker eller speseilt gunstig klima (for sopp etc.) der man skal så, så kan man jo vurdere slike tiltak. For meg har det dog alltid fungert uten.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg er helt med på din "økologiske" eller "biodynamiske" tankegang Planter har klart seg veldig bra med usterilisert jord en god stund Skulle man imidlertid få problemer med å få frøene til å spire eller spirene til å overleve pga. sopp eller andre mikroorganismer pga. høye forekomster i jorden man bruker eller speseilt gunstig klima (for sopp etc.) der man skal så, så kan man jo vurdere slike tiltak. For meg har det dog alltid fungert uten.
Vis hele sitatet...
Akkurat, sterilisert jord vil jo heller få en bakteriekultur lik dem man har inne der den dyrkes, og hvem vet hva som dukker opp der. Og ikke minst visse bakterier er flinke til å holde sopp og liknende unna. Klimaet inne vil jo være ganske fundamentalt annerledes enn det i ørkenen der de vosker, høyere og jevnere luftfuktighet blant annet. Dette vil jo påvirke bakteriene i jorda.

Men som sagt, plantejord man kjøper er tilsatt de som er gunstige, som også vil holde de skadelige unna. Ellers, bland litt sand i jorda der du planter dem over. Kaktuser liker ikke næringsrik jord De er tilpasset noen av de mest ekstreme forhold man finner på jorda. Har ikke dyrket frem psykedeliske kaktuser, men har prøvet og feilet på mange andre.

Noe som er smart er å spraye dem med vann på morran (etterlikner vanndugg) og etterhvert som de blir eldre la jorda tørke ut innimellom, særlig på vinteren. Å spraye dem med vann hver morgen holder for kaktuser lenge
▼ ... noen uker senere ... ▼
Venter i spenning på oppdateringer!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen av mine kaktuser (som jeg plantet sammen med Penesmurfen) har fått litt rar farge.
Legger ved bilde av en som ser vanlig grønn ut, og en som ser 'rar' ut:

http://haraldhobbit.no-ip.org/div/kaktus1.jpg
http://haraldhobbit.no-ip.org/div/kaktus2.jpg

Noen som vet hva dette kan skyldes.
De har fått vann i form fra sprayflaske inne i minidrivhuset sitt.
Har en gang i blandt sprayet oppunder lokket, men aldri vannet jorda de står i direkte.
De stod i starten i et lyst rom, men aldri i direkte sollys.
Etter 3-4 uker har de stått rett ved vinduskarmen og fått direkte sollys.

Veldig mange av dem er også veldig mye tynnere på bunn enn på topp.
Kanskje så mye som dobbelt så tykke på toppen som ved roten.
Tenkte kanskje det kunne ha noe med lysmengen å gjøre (siden flere her nevner at lite lys vil gi tynne kaktuser), det var derfor jeg flyttet dem til vinduskarmen for mere sollys.

Jeg har planer om å sette opp en vifte til å blåse på dem for å etterligne miljøet deres i Andesfjellenes forblåste fjellsider. Kanskje det vil stimulere dem til å få tykkere stammer?

WTB tips!
Felurian
Penesmurfen's Avatar
Trådstarter
Det går ikke fort!

Men det ser ut som de trives

http://bildr.no/thumb/914590.jpeg
Se der ja, spirer og gror, var litt tynn nede, men vi får vente å se
Ser ut som dere får kaktuser som er tynne i bunn og vokser seg tjukkere oppover ja. De vil forbli ubrukelige og er disponert for å råtne/brekke nede ved bunnen etterhvert som de blir større. Men alt håp er ikke ute. La de vokse og når dere ser at de ikke blir tjukkere så skjær de ved det tykkeste punktet og la de tørke en måneds tid.

At den er brun er bare pga du har stressa den med for mye lys.
Sitat av Trippa Vis innlegg
Ser ut som dere får kaktuser som er tynne i bunn og vokser seg tjukkere oppover ja. De vil forbli ubrukelige og er disponert for å råtne/brekke nede ved bunnen etterhvert som de blir større. Men alt håp er ikke ute. La de vokse og når dere ser at de ikke blir tjukkere så skjær de ved det tykkeste punktet og la de tørke en måneds tid.

At den er brun er bare pga du har stressa den med for mye lys.
Vis hele sitatet...
Husk å bruk ren kniv. Og ikke få luft inn i kaktusen, det kan drepe den hvis jeg husker rett.
Sist endret av Mathsterk; 25. juni 2011 kl. 23:17.
Luft inn i den ja hehe. Hvis du skal pode en kaktus må du passe på å ikke få luftbobler mellom dem.
Sitat av Trippa Vis innlegg
At den er brun er bare pga du har stressa den med for mye lys.
Vis hele sitatet...
Ok.
Bør jeg flytte dem til et sted med mindre lys?
Eller skal de bare få stå der de er og venne seg til lyset?
Felurian
Penesmurfen's Avatar
Trådstarter
Ifølge den groguiden jeg leste skulle de ikke ha direkte sollys på ~1 år.
Uansett, jeg lar mine stå å kose seg i skyggen en stund til
Sett noe som beskytter den mot sollyset foran den. Teip opp et lag dasspapir på ruta feks, da får de diffust lys og vil like seg veldig.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noe nytt for grologgen ?
Sitat av Torepia Vis innlegg
Dette var interessant, skal følge med på denne tråden! =)

OT:

Vet noen om det er mulig å dyrke kakao-bønne planter innendørs?
Evt. hvor det er mulig å få tak i slike frø?
Vis hele sitatet...
Går sikkert ann å få sendt deg noen kakao frø herfra, men hva i all verden skal du med disse i norge? Ubehandlede kakao frukter ligner mest på hermetiske hundeballer og smaker ikke spesielt godt (minner ikke om sjokolade)
For ikke å snakke om at kakao vokser på trær som er litt store å ha i stua.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvordan går det Penesmurfen? Hadde vært kult med en oppdatering
Hehe, gleder meg til å se de ferdige kaktusene om 8-9 år

Neida, har planer om å plante selv også. Fin tid nå, nå som sola begynner og komme frem og varme litt
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Du må for all del ikke finne på å pode kaktusen din før den er blitt betraktelig større enn de på bildet. De har forresten en helt normal fasong. Dette vil jevne seg ut når de blir litt større, men det kan være lurt å plante kaktusen litt dypere etter hvert slik at den får mer støtte.. Hvis du investerer i en skikkelig grolampe som du setter katusene under kan du fint høste om et til to år. Bare pass på at de har relativt store potter når de vokser til sik at røttene får sjangs til å utvikle seg bra. Da unngår du også at kaktusen tipper over.
Sist endret av ganjaman#1; 7. juni 2012 kl. 09:50.