Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2469
Jeg ønsker å koble til en nettverksstasjon med net use kommandoen. Men ser ikke ut til at jeg er helt inne på .bat filer.

Jeg har skrevet:
NET USE V: \\10.10.10.54\nettverk {*}
pause

Men da får jeg feilmeldingen "Logon failure: unknown user name or bad password.", som sikkert er for at jeg må logge inn med brukernavn og passord på den mappen. Hvordan får jeg til dette i .bat filen?

Har sett litt på syntax-hjelpen i cmd vinduet:
NET USE
[devicename | *] [\\computername\sharename[\volume] [password | *]]

Har prøvd denne litt, men da blinker vinduet bare til, uten at jeg ser hva som skjer.

Edit: La til hele feilmeldingen.
Sist endret av dico; 11. januar 2008 kl. 09:32.
legg til "pause" på siste linje i batfilen, så ser du hva som skjer.

edit:

Kode

@echo off
color 0A
net use * /DELETE /Y
echo ---------------------------------
echo Dette kan ta litt tid. Bare vent 
echo til det er ferdig.
echo ---------------------------------
net use \\Printserver /USER:DOMENE\Bruker3 /PERSISTENT:YES
net use K: \\Printserver\Kunder /USER:DOMENE\Bruker3 /PERSISTENT:YES
net use S: \\Printserver\Skanning /USER:DOMENE\Bruker3 /PERSISTENT:YES
echo ---------------------------------
echo Ferdig, enten lukkes vinduet slik 
echo det skal av seg selv, eller så 
echo trykker du på X oppe i høyre
echo hjørne
echo ---------------------------------
Dette er en av de filene vi bruker på jobb for å reparere tilkoplingene til de nettverksdiskene vi bruker. Nå henter vi riktignok brukerene ut fra en domeneserver, men det du ønsker skulle ikke være så forskjellig.
Sist endret av meitemark; 11. januar 2008 kl. 09:49.
Trådstarter
Edit: Takk, skal prøve det der


Jeg har da skrevet pause ser du
Og da får jeg denne feilmeldingen: Logon failure: unknown user name or bad password.

Jeg har å skrevet pause når jeg holdt på å leke meg med denne:
"[devicename | *] [\\computername\sharename[\volume] [password | *]]"
Men da blinket vinduet bare til. Uten at jeg rakk å se hva som skjedde. (og ja, hadde pause til slutt=)


Funket bra det. Men så har det seg slik at om jeg vil logge inn på samme server på to forskjellige mapper som har vært sitt brukernavn, er det mulig?

Nå satt jeg det opp slik:
net use Y: \\10.10.10.54\nettverk1/ USER:bruker1 /PERSISTENT:YES
net use X: \\10.10.10.54\nettverk2/ USER:bruker2 /PERSISTENT:YES

Men da får jeg denne feilmeldingen:
Multiple connections to a server or shared resource by the same user, using more
than one user name, are not allowed. Disconnect all previous connections to the
server or shared resource and try again..

Er det mulig å trikse til dette?
Sist endret av dico; 11. januar 2008 kl. 09:50.
Sitat av dico
Jeg har skrevet:
NET USE V: \\10.10.10.54\nettverk {*}
pause
Vis hele sitatet...
Du skal i hvert fall ikke ha med bindehakene rundt asterisk.
Prøv denne:

NET USE V: \\10.10.10.54\nettverk *

PS.
Net use /help gir hjelpetekst. Tegnforklaring til hjelpeteksten:
[, {, } og ] grupperer parametere og skal ikke tas med i kommandoen
| betyr enten eller (det ene eller det andre).
Trådstarter
"NET USE V: \\10.10.10.54\nettverk {*}"
Den linja var det noen som sendte meg. Vet ikke hva stjernen gjør en gang - hva gjør den?

En annen ting er; Kan jeg lage en promt etter username og? Slik at jeg slipper å skrive brukernavnet i selve .bat filen. Litt tungvindt om jeg skal sende filen til flere på nettverket.
Etter hva jeg vet takler ikke windows å logge seg inn på to stasjoner med forskjellig brukernavn når tilkoplingen skjer til samme maskin. Det finnes heller ikke som jeg vet noen mulig omvei. (Dog, det finnes sikkert noe, det er bare komplisert)
Sitat av dico
"NET USE V: \\10.10.10.54\nettverk {*}"
Den linja var det noen som sendte meg. Vet ikke hva stjernen gjør en gang - hva gjør den?

En annen ting er; Kan jeg lage en promt etter username og? Slik at jeg slipper å skrive brukernavnet i selve .bat filen. Litt tungvindt om jeg skal sende filen til flere på nettverket.
Vis hele sitatet...
Asteriks betyr at programmet (tilkoblingen) skal stoppe opp og spørre etter passordet.

I stedenfor brukernavnet kan du skrive %username% (med prosenttegnene). Da vil maskinen henter identiteten til den aktuelle brukeren som er pålogget.
Sitat av meitemark
Etter hva jeg vet takler ikke windows å logge seg inn på to stasjoner med forskjellig brukernavn når tilkoplingen skjer til samme maskin. Det finnes heller ikke som jeg vet noen mulig omvei. (Dog, det finnes sikkert noe, det er bare komplisert)
Vis hele sitatet...
En må angi maskinen med IP-adresse og ikke navn. Da går det bra.
Trådstarter
Sitat av Trovi
En må angi maskinen med IP-adresse og ikke navn. Da går det bra.
Vis hele sitatet...
Maskinen/serveren i .bat filen? Er jo det jeg har gjort, men får jo den feilmeldingen da.
Sitat av dico
Nå satt jeg det opp slik:
net use Y: \\10.10.10.54\nettverk1/ USER:bruker1 /PERSISTENT:YES
net use X: \\10.10.10.54\nettverk2/ USER:bruker2 /PERSISTENT:YES
Vis hele sitatet...
Her er det to ting som er feil; Det skal/bør vel være:
net use Y: \\10.10.10.54\nettverk1 /USER:bruker1 * /PERSISTENT:YES
net use X: \\10.10.10.54\nettverk2 /USER:bruker2 * /PERSISTENT:YES

Det er en feilpassering av en "/" foran "User" samt at maskinen må be om passordet (*) for minst en av brukerene.

Men hvordan planlegger du å bruke denne filen?
Jeg antar at du vil distribuere den til x-antall brukere, de skal trykke på den en gang og så skal de være tilkoblet Y: og X: også ved neste pålogging. I så fall vil det neppe kunne fungere, da maskinen har sannsynligvis glemt passordet for den ene brukeren.

(Jeg har Windows 2000 Pro mot en Windows 2000 server.)