Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3764
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, da var det min tur til å bli stoppet av onkel blå.

Jeg kjørte opp for bil for litt over et år siden nå, da jeg har avventet lappen i 9 år. Grunnet at jeg hadde stor angst for å kjøre bil.

Så jeg er ikke en råkjører i trafikken og følger de reglene som skal følges. Men som mange av dere så koser jeg meg med en joint nå og da.

Jeg hadde en episode for mange år siden der jeg ble tatt for noe dop, dette gjorde at politiet stoppet meg, eksakt 1 år etter jeg kjørte opp.

Det første de kommenterte at de ville sjekke meg, med tanke på at jeg hadde noe gammelt rusk på rullebladet, men de hadde absolutt ingenting å si på kjøringen min.

Leverte spytteprøve, og den slo ut. Rett på stasjonen å ta blodprøve. Lappen fikk jeg tilbake da de ikke hadde noe mistanke om at jeg kjørte ruset.
Noe jeg aldri gjør heller. Jeg hadde vært på jobb den dagen å var på vei hjem.

Nå er det 3 uker siden jeg ble stoppet. Har ikke hørt noe. Men kan noen komme med gode tips til hvordan jeg skal gå frem om de eventuelt tar lappen min?


Om jeg faktisk hadde kjørt i rusa tilstand, da har jeg bare meg selv å takke.
Men jeg har så stor respekt for trafikk, og andre i trafikken at jeg ikke kunne gjort noe sånt..

jeg vet også at måten politiet regner seg frem til promille er ganske så feil.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Over 0,01µm i blod tilsvarer "over 0.5 i promille" og da blir det førerkortbeslag i minst 12mnd uansett.

Er du over den grensen vil du få krav om å sende inn førerkortet.

Hvis det er tre uker siden blodprøven så er dette avklart innen noen få dager.
Anonym bruker
"Overrasket Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor lenge siden røyka du da?
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor lenge siden røyka du da?
Vis hele sitatet...
Rundt 17-18 timer kanskje.
røyket du mye dagen før? tror du ligger i grenseland.
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av sonofsam1 Vis innlegg
røyket du mye dagen før? tror du ligger i grenseland.
Vis hele sitatet...
Ble 4 j.
1g totalt.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Umulig å si helt sikkert men tror du skal være langt under 0,01µm etter 17 timer. Går nok helt fint!

Mulig du får en bot hvis du ligger mellom "0.2-0.5 i promille", men det fører vanligvis ikke til beslag av førerkort.
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Umulig å si helt sikkert men tror du skal være langt under 0,01µm etter 17 timer. Går nok helt fint!

Mulig du får en bot hvis du ligger mellom "0.2-0.5 i promille", men det fører vanligvis ikke til beslag av førerkort.
Vis hele sitatet...
Jeg krysser fingrene for det
Mulig du slipper unna siden du fikk tilbake førerkortet. Hadde de derimot tatt beslag i førerkortet er kjangsen ganske syltynn for å få den tilbake.

Det er noe dritt at de skal holde på sånn. De lager jo rusmisbrukere på den måten. Håper du får beholde lappen
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
"Leverte spytteprøve, og den slo ut. Rett på stasjonen å ta blodprøve. Lappen fikk jeg tilbake da de ikke hadde noe mistanke om at jeg kjørte ruset.
Noe jeg aldri gjør heller. Jeg hadde vært på jobb den dagen å var på vei hjem."


Jeg vil tro det tar ca 14 dager så får du ett brev i posten med "forelegg" på ala 5000kr for bruk.
Det er kun fordi du fikk førerkortet tilbake, kompis av meg og meg ble stoppet, jeg greide å forklare at jeg ikke hadde noe aning om hva som har blitt gjort eller skal bli gjort.. min kompis spurte bare om jeg ville bli med en tur i skogen.. Symptom testen gikk glatt hos meg..

Kompisen min ble kjørt til legevakt men beholdt lappen og han fikk brev i kassa 14 dager etter på 5k for bruk.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg sier TRO fordi det er kun basert på erfaring.
Kanskje sette av litt mer tid mellom røyking og kjøring, så risikoen for å bli tatt blir mindre? Selvom du slipper unna, er regnummeret ditt notert, og du bør forvente å bli stoppet oftere i framtiden.
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har nå sluttet å røyke, for å se hva som kommer til å skje. Og ja, det blir ikke røyking dagen før kjøring mer.
Både godt for meg, og pengoboka.


Takker for gode svar håper virkelig ikke dem krever lappen tilbake
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis det er mindre enn to år siden du tok lappen så har du prøvetid. I prøvetiden mister man lappen på alt over 0,2 i promille, og ikke 0,5 som er tilfellet når prøvetiden er over.
Anonym bruker
"Arg Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mista lappen i Juli i fjor (har fått den tilbake nå). Røyka daglig og røyka ein joint 3 timer før jeg ble stoppa, ga utslag for misstanke på spytt testen og ble tatt med til legevakta. Tok nesten 3 måneder før jeg fikk noe svar og resultatet var litt over lovlig grense. Mista lappen i 6 måneder og fikk 11500 i bot(senket til 9500 pga. lang behandlingstid). Hadde prøvetid.
Siden du fikk beholde førerkortet inntil videre så ville jeg ikke stressa noe med det.
Digital nomade
trippy's Avatar
Jeg fikk også beholde førerkortet inntil jeg fikk svar på blodprøve, tok noen måneder så ble jeg oppringt av politiet om at jeg var over en viss grense THC når jeg ble stoppet og måtte levere inn førerkortet hos politiet.

Det hele endte med 2år uten lappen, 1 brutto månedslønn i bot og 30 dager ubetinget pga brutt prøvetid fra andre eskapader.

Er nå noen måneder unna 3,5år med urinprøver
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Måtte opprette en ny konto da jeg ikke husker mitt passord, og freak ikke lar meg gjenopprette.. Synd...

Men ble oppringt av politiet, som ønsket at jeg skulle inn på avhør. Det passet ikke for min del når de ringte i går, da de ønsker at jeg skal på avhør et stykke unna.
Nevnte at jeg kunne komme i dag.. jeg skulle da få beskjed på sms i går, om tidspunkt, da han ikke helt hadde oversikt.
Har sittet en stund i dag å ventet på telefon, men ingen telefon har kommet. Syns det er litt merkelig at de skal ringe å ha meg inn på avhør, for så å ikke komme med et tidspunkt. Og ikke sende melding når det var avtalen.


Hva tenker freaks om dette?
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Da er jeg tilbake på min bruker igjen.

De har enda ikke ringt meg. Burde jeg ringe tilbake på samme nummer å be om avhøret?
Hvis du vil ha fortgang ja, hvia det ikke er så farlig for deg så nei.
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Hvis du vil ha fortgang ja, hvia det ikke er så farlig for deg så nei.
Vis hele sitatet...
Er vel i hovedsak for å bli ferdig med saken. Men ingen svar når jeg ringer. Så de får bare ringe meg når de har tid.