Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 2985
Satt å leste på VG når denne artikkelen kommer.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=152882
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=152854

I artikkelen står det at Frank Aarebrot vil at ungdom (BARN) ned til 12 år skal få stemme.
Dette syns jeg er uhørt! Det er svært skjeldent at et barn på den alderen skjønner seg på politikk. Stemming er svært viktig for samfunnet, man bestemmer tross alt hvordan politikk LANDET skal ha, og det berører alle, om vi har sosialisme eller kapitalisme eller hva det nå enn er. Først i niendeklasse lærer man om politikk, om sosialisme og partier, og man får med ett et mye bredere syn på politikk, men selv da, når man er 14 år, syns jeg ikke at de fleste 14-åringer har nok innsikt og refleksjon over politikken til at man skal kunne stemme, for politikk er jo tross alt ganske avanserte greier.

I artikkelen er det også nevnt at man skal kunne få stemme når man er 16 år. Jeg er selv 16 år, og det forslaget virker fortsatt idiotisk for meg. Mange 16-åringer er usikre på seg selv, selvom man kanskje ikke veit det selv, og partier som f.eks vigrid kan oppstå, og få plass i stortinget. Jeg syns vi skal ha samme aldersgrense vi har nå, jeg tror det er best for samfunnet vårt, for det skjer svært mye i løpet av de åra mellom 16 (om ikke 12) og 18.

- På en måte har jo åtteåringer, mentalt, allerede stemmerett. Personer med Downs syndrom kan stemme
Vis hele sitatet...
Vel, de greier vel å stemme, men har de nok innsikt i politikk til å stemme?

Jeg veit at typisk har en tråd om stemmerett blandt unge, men jeg velger allikevel å lage denne tråden, i og med at det ikke omhandler helt det samme temaet.

Hva syns dere? Burde tolvåringer kunne få stemme? Eller sekstenåringer? Eller burde vi opprettholde den grensa vi har her i landet, og gjøre ingen forskjell?
Sist endret av bendiks; 17. juli 2007 kl. 19:11.
dette er bare en pr-kåt person som vil komme i nyhetsbildet med sine absurde meninger i agurktiden, det beste man kan gjøre er å le av han på gata og slutte å lese VG!
Jeg synes selv at vi ungdommer er alt for useriøse og mange vet ikke hvordan voksenlivet med regninger og jobb er. derav la stemmeretten være på 18 år er lurt.
Men andre ting kan man sette ned, slik som alkohol og tobakk alderen.
Synes vi burde opprette en slags test som man må bestå før man kan stemme.
Sitat av Tang0
dette er bare en pr-kåt person som vil komme i nyhetsbildet med sine absurde meninger i agurktiden, det beste man kan gjøre er å le av han på gata og slutte å lese VG!
Vis hele sitatet...
Han er fra barneombudet, og det er flere ganger tatt opp om man skal senke stemmerettsalderen, så det er ikke bare han som er gal da eller? At man skal ta det helt ned til 12 år derimot, er noe som er litt merkelig syns jeg.

Sitat av kristaver
Synes vi burde opprette en slags test som man må bestå før man kan stemme.
Vis hele sitatet...
den er jeg enig i.
Sist endret av bendiks; 17. juli 2007 kl. 19:16.
Slik som jeg forsto artikkelen, skulle 12/16åringer kunne få stemme på lokalvalg. En av grunnene var fordi når ungdommen blir myndige, flytter de vekk fra hjemmestedet (elns) og ikke har mulighet for å kunne påvirke lokalvalgene.

Men er helt enig med det, kan ikke se for meg 12åringer med sterke politiske argumenter.

Kan hende jeg har lest feil på artikkelen eller rett og slett er litt sløv akkurat nå
Sitat av Remien
Slik som jeg forsto artikkelen, skulle 12/16åringer kunne få stemme på lokalvalg. En av grunnene var fordi når ungdommen blir myndige, flytter de vekk fra hjemmestedet (elns) og ikke har mulighet for å kunne påvirke lokalvalgene.

Men er helt enig med det, kan ikke se for meg 12åringer med sterke politiske argumenter.

Kan hende jeg har lest feil på artikkelen eller rett og slett er litt sløv akkurat nå
Vis hele sitatet...
joa, det er lokalvalg, men da velger man jo tross alt hvordan menneske og parti som skal styre fylket og kommunen vår.
Tolv åringer? Nope.
Og 16 syntes jeg også er litt for ungt..!
Jeg mener at vi heller burde beholde den aldersgrensen vi har...!
Da jeg var tolv ville jeg stemt RV bare fordi jeg syntes det var et kult navn, nå vet jeg ikke lenger, gir ballan i politik, og det gjør ogsaå veldig mangen andre på min alder.
Hvis man skal stemme bare fordi man kan, ikke fordi man er enig i/tror på det partiet har og si eller står for og kan gjøre, som jeg frykter kan komme til og skje hvis barn ned i tolvårsalderen får stemmerett.

Da kan det plutselig vere at det sitter en horde av fjortiser rundt i landet og sier til kompiser: "Hahaha, helt blåst, jeg stemte Vigrid lixom..! Haha, hvor sykt er ikke det A?"

Ikke at alle ville gjøre dette, men det står jo i fare for og skje i stor grad, så jeg tviler på at det ville vere noen god ide og innføre stemmerett for ungdom i så lav alder, hvis mesteparten ikke orker og sette seg inn i politikk.
Folkens, dere bommer helt. Fyren mener ikke at tolvåringer bør ha stemmerett i en ideell verden, han kritiserer det nåværende demokratiet ved å si at vi like gjerne kan gi tolvåringer stemmerett så lenge folk som er over 18 og har stemmerett er såpass idioter som de er.
Enig med at tolv-åringer ikke skjønner noe av politik.. Selv forstår jeg ikke en dritt
Hørte om det på radioen, et av argumentene var noe slikt som "de vet hva de selv syns er rett eller galt, dermed kan de stemme utifra det".

Jeg synes dette blir for tåpelig. Man bør opparbeide seg en forståelse for og innsikt i samfunnet, og gjøre seg opp en egen mening om hva man står for, før man skal få stemme.

Denne saken er om lokalvalget, men keg husker hvordan skolevalget før forrige stortingsvalg gikk for seg på vår videregående skole. FRP sa de ville senke alkoholpriser og aldersgrensen, dermed vant de valget. Dette vil kanskje ikke forekomme i like stor grad i et ekte valg, men det vil selvfølgelig påvirke resultatet til en viss grad.

Det blir rett og slett for dumt når noen vil at barn skal springe og stemme på den som roper én fristende sak høyt, uten å sette seg inn i partiets øvrige politikk.
Sitat av MArkAnus
Jeg synes selv at vi ungdommer er alt for useriøse og mange vet ikke hvordan voksenlivet med regninger og jobb er. derav la stemmeretten være på 18 år er lurt.
Men andre ting kan man sette ned, slik som alkohol og tobakk alderen.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo faktisk slik at svært mange myndige personer stemmer uten å ha noen som helst innsikt i politikken til de ulike partiene også. Stemming fordi "slekta har gjort det så lenge jeg kan huske" er akkurat like hodeløst som noe en tolvåring kunne ha greid.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Dessuten er det vel også et svar til ønsket om at 16 åringer skal få stemmerett (husker jeg ikke hvem som uttalte akkurat dette). Han mener vel at 16 åringer ikke vil være noe bedre enn 12 åringer til å stemme, skal man tillate 16 åringer kan like godt 12 åringene også stemme... (Klønte formulert, men dere forstår )
Mitt syn er annerledes. Da jeg var 12-15 var jeg mer politisk interessert enn nå.
Jeg såg mye på TV, og da vi hadde kun NRK og TV2, såg jeg på debattprogrammer, og hadde ett bevisst forhold til de ulike partiene.

Nå har jeg stemmerett, men vet ikke lengre hva jeg skal stemme.
Jeg har mindre peiling, er mindre engasjert og ikke like oppdatert på politikk nå, enn på den alderen. Det er mange skoleelever som vet bedre hva partiene står for, og hva de mener, enn personer over 18.

De politikerne som satser på barne-, ungdom- og videregående skoler, får ikke like mange stemmer som de fortjener, fordi de som bruker skolene, ikke har stemmerett.
En tolvåring er lett match å påvirke, det samme gjelder en del sekstenåringer. Valget ville bli en eneste stor konkurranse om hvem som delte ut flest nintendospill og godteri, og resultatet ville bli ei regjering ingen drømte om at kunne vinne. Heia 18 års aldersgrense på å stemme. Tilogmed mange av disse er jo totalt fjerne når det kommer til politikk, og stemmer bare på dem som er for billig fyll og mot skatt. Dette er jo fansen til FrP et fint eksempel på.
Synes det burde være obligatorisk å sette seg inn i hvert enkelt parti før man fikk lov til å stemme. Tenk så mye krøll og fordommer vi ville unngått.

Klart mange under atten også interesserer seg for politikk, men å gi denne gruppa stemmerett ville ikke vært det smarteste de kunne gjøre. Flesteparten er jo totalt uinteresserte.
Sist endret av Poke; 17. juli 2007 kl. 19:44.
Poke: De aller fleste over 18 er jo totalt uintereseerte i tilleg. Kansje grunnen til at de under atten ikke bryr seg er nettopp at de ikke får stemme? Selv er jeg iverig støtter av alle aldersgrenser vi har i Norge. 16 års regelen for mopped og sex syns jeg er fin, siden den ikke bidrar til seksuelt press i en lav alder. 18 års regelen for alkohol syns jeg er fin fordi da er ikke folk komplett idioter lengre. Personelig syns jeg bil burde forbys i forldel for et godt utviklet kolletkivtraffiksystem og miljøet, men så lenge bilen lever er 18 en fin grense. Økonomisk frihet på en alder av 15 er fin. Men straffe grensa burde laves til 14. Da jeg var 15 fikk jeg så grisebank av en 14åring (og syv av hans venner) at jeg vokna neste dag og kunne ikke bevege venstrehalvdel av min ansikt. Det som skjedde var at han måtte si unskyld. Det var noe pinelig for meg, spessielt siden han gjorde det med en flir rundt munnen mens han mumlet "husker du når du begynte å riste og hoste blod?"
Sist endret av Propaganda; 17. juli 2007 kl. 20:27.
Sitat av Propaganda
Poke: De aller fleste over 18 er jo totalt uintereseerte i tilleg. Kansje grunnen til at de under atten ikke bryr seg er nettopp at de ikke får stemme? Selv er jeg iverig støtter av alle aldersgrenser vi har i Norge. 16 års regelen for mopped og sex syns jeg er fin, siden den ikke bidrar til seksuelt press i en lav alder. 18 års regelen for alkohol syns jeg er fin fordi da er ikke folk komplett idioter lengre. Personelig syns jeg bil burde forbys i forldel for et godt utviklet kolletkivtraffiksystem og miljøet, men så lenge bilen lever er 18 en fin grense. Økonomisk frihet på en alder av 15 er fin. Men straffe grensa burde laves til 14. Da jeg var 15 fikk jeg så grisebank av en 14åring (og syv av hans venner) at jeg vokna neste dag og kunne ikke bevege venstrehalvdel av min ansikt. Det som skjedde var at han måtte si unskyld. Det var noe pinelig for meg, spessielt siden han gjorde det med en flir rundt munnen mens han mumlet "husker du når du begynte å riste og hoste blod?"
Vis hele sitatet...
Helt enig.. kanskje til 13 år også. Er alt for mange skrudde tenåringer som skal tøffe seg. Lærer seg å følge lover og slikt og måtte ta ansvar for det man gjør. Kan være rullebladfritt inntil man er 15 da
Jeg er 16 og kan ikke en dritt om politikk. Alt jeg vet er han han derre Stoltenberg er statsminister. Ingen av vennene mine kan noe om politikk heller.
Sitat av Propaganda
Personelig syns jeg bil burde forbys i forldel for et godt utviklet kolletkivtraffiksystem og miljøet,
Vis hele sitatet...
jahaja? Du vet at uansett hvor godt kollektivnettet blir bygd ut så er det alltid behov for biler. Vi har enkelte områder i vårt vakre fjord og fjellland der man er avhengig av biler eller terrengkjøretøy for å komme seg fram. At Norge kutter ut bilene sine hjelper lite. Vi kan heller ordne det slik at kullkraftverk etc. i utlandet renses. Da er utslippet lavere og vi har fortsatt frihet til å dra hvor man vil i landet her uten å bli diktert av den allmektige staten.
Forby bil sier du, gjelder det el biler også?
Hadde grensa på å velge gått ned, tror jeg at det er mange 16åringer som hadde stemt på de partiene som er for at grensa på alkohol og tobakk skal ned.

Jeg ville gjort det:P
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Tror jeg nevnte dette i en tidligere tråd, men jeg er helhjertet for å øke aldersgrensen på både det å kunne stemme/drikke alkohol og det å kjøre bil.
Ja, jeg er vell enig med nso her. Øk aldersgrensene på alt. Samtidig synes jeg dette er en ganske intressang diskusjon, vi må jo huske på at folk med eksempelvis store psykiske utviklingshemninger problemer har stemmerett, og med all respekt vil jeg tørre og påstå at en 16-åring tross alt ikke er så veldig mye mindre moden.
Å senke aldersgrenser på noe som helst vil virke mot sitt formål. Hvis man har et problem med at befolkningen egasjerer seg lite i politikk er jeg enig KrFU's forslag om å belønne de som stemmer med at de ikke blir straffet med høyere skatt. At det å stemme blir en slags plikt når du er myndig. Ikke at du MÅ stemme på et parti, men at hvis du ikke VIL stemme så kommer du deg til stemmelokalet og stemmer blankt i det minste.

Les saken på VG.no:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=152886
Uten å ta med det ivioyner skrev i betraktning, så tviler jeg sterkt på at en 12 åring som går på barneskolen har stort nok innsikt i politikk til å forstå meningen med å kunne stemme på de forskjellige partiene. Når man er så ung, vet man ikke hva voksenlivet går ut på. Som feks Betale mat, husleie, vaske klær og komme seg på jobb.
Pøh, Jeg synes 12 åringer skal få stemme, og jeg skjønte meg på politikk! (er 13 nå.)

Hvorfor skulle vi ikke få stemme? Mange uansvarlige voksne som oppfører seg som en 5 åring, Men mange 12 åringer er 5 åringer i hodet også.

Det er vi som er framtiden, Så vi burde få bestemme over den selv.



Det virker som mange av dere er skeptiske til 12 åringer, Jeg også men. Er dumt og si at vi ikke skal få stemme for framtiden vår, Dere er generasjonen før oss. Ett sammspill mellom den unge generasjonen og den gamle kan jeg gå med på.
Sist endret av M. Inconnus; 17. juli 2007 kl. 23:12.
Jeg må bare si at etter å ha moderert freakforum i flere år er jeg for å bumpe alderen for stemmerett opp til 20, kanskje 22 slik det var i gode gamle dager. Og jeg er ikke 20 selv.
Zolantor: 6-åringer er også "framtiden", skal de også få stemmerett?
Sitat av Zolantor
Det er vi som er framtiden, Så vi burde få bestemme over den selv.
.
Vis hele sitatet...
Godt mulig.. men jeg syns det burde vært en nedre grense på maks 16 år.. da er det 3 år til du er myndig og det du har stemt for blir satt til verks (selv om det er mye som ikke blir det)
Sitat av RipZ
Zolantor: 6-åringer er også "framtiden", skal de også få stemmerett?
Vis hele sitatet...

Hvorfor ikke 4 åringer i slengen. Dum post spør du meg. 12 år burde vært minst, Unnskyld viss jeg glemte og skrive det.

Men, Det finnes sikkert 6 åringer som er moden nok men, let lenge da
Sitat av Zolantor
Hvorfor ikke 4 åringer i slengen. Dum post spør du meg. 12 år burde vært minst, Unnskyld viss jeg glemte og skrive det.

Men, Det finnes sikkert 6 åringer som er moden nok men, let lenge da
Vis hele sitatet...
Det du sier om 6-åringer gjelder også 12- og 13-åringer. De fleste har ikke snøring, men det finnes noen får unntak.
Jeg syntes også jeg skulle få stemme når jeg var 12-13
men når jeg tenker tilbake i ettertid så var de daværende problemstillingene som jeg syntes var viktig blåbær i forhold til det som teller nå.
Jeg er 20 år nå og har en liten sønn på 1 år driver i tillegg eget firma samtidig som jeg jobber full arb.uke og har opplevd mye mye rart oppigjennom årene.
Jeg vet hvordan livet er fra mange sider, har stor familie hvor hver og en har sine problemer og jeg har en relativt god innsikt i samfunnsproblemer.

Ikke kom her å si att 12 åringer eller 16 åringer for den saks skyld skal få være med å velge fremtidige regjeringer når de aller aller fleste av disse fortsatt blir dueholdt av foreldrene..

16 åringer kan nok få lov til å stemme ved lokale valg men ikke pokker om det skal få være med å bestemme utenrikspolitikk eller eldrepolitikk.

Å si att dere er fremtiden sier ingenting, hva med dine besteforeldre eller foreldre? skal vi bare glemme dem?
Hva med ei uføretrygdet 40 år gammel dame som har tourettes å epilepsi og har ett barn på 10 år som sier neitakk om ett tilbud fra en kamerat om fotball leir fordi tiåringen vet att de ikke har råd til det..

i rest my case
Sist endret av Tang0; 17. juli 2007 kl. 23:35.
Nso og ivioyner, hvorfor vil dere øke aldersgrensene?

Når man blir 18 år, regnes man som myndig. Myndig = voksen i mine øyne, og da burde man absolutt få gjøre voksenting også. Når man endelig har fylt 18, så følger det med MYE dritt, og noen fordeler, man skal kunne glede seg til man blir 18 år, men samtidig tåle dritten som følger med også, (ansvar osv) Et sted må man starte med lappen og slikt, og 18 er en bra alder, for da er man midt i videregående, altså lett å skaffe seg lappen. Er man 20-22 studerer man, og har ofte dårligere råd. Når man er 18 år, så er man voksen. Man burde egentlig senket brennevinsaldersgrensen til 18 spør du meg, og jeg sier ikke dette fordi jeg ikke er 18 enda, for mine goder, men fordi det virker mest fornuftigst.
Heh. Jeg synes jeg fremdeles er for ung til å stemme :P Jeg ville mest sansynelig stemt på det partiet med mest liberale holdninger overfor hasj.

Syns å øke aldersgrensen på bil til 20 hadde vært en veldig god idè.
Kanskje det ville forhindret MASSE ulykker av tøffe "enda-fjortiss-i-hodet" personer (selv om de finnes på godt over 20 år og).
Prisen på sertifikatet er også helt latterlig høyt, heve aldersgrensen, gjøre det billigere.
Har ventet med å ta hele lappen av prinsipper.
Sitat av korzac
Heh. Jeg synes jeg fremdeles er for ung til å stemme :P Jeg ville mest sansynelig stemt på det partiet med mest liberale holdninger overfor hasj.

Syns å øke aldersgrensen på bil til 20 hadde vært en veldig god idè.
Kanskje det ville forhindret MASSE ulykker av tøffe "enda-fjortiss-i-hodet" personer (selv om de finnes på godt over 20 år og).
Prisen på sertifikatet er også helt latterlig høyt, heve aldersgrensen, gjøre det billigere.
Har ventet med å ta hele lappen av prinsipper.
Vis hele sitatet...
Og hva vil skje hvis de senker prisen på lappen? Og du ville stemt på et parti fordi de er liberale ovenfor hasj? Det virker jo bare idiotisk

Oppdatering: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=152895
Sist endret av bendiks; 18. juli 2007 kl. 03:00.
Hvorfor vil man ikke la yngre få stemmerett?
Fordi de ikke vet nok om hva de ulike partiene står for,
eller fordi de har så "håpløse" politiske standpunkter?

Nå er det ikke sånn at det skjer noe magisk idet du fyller 18, og du plutslig skjønner. "aha, det og det partiet, ja!".
Plenty personer over 18 vet ikke hva f.eks. Senterpartiet, og Venstre står for.
For at personer skal få stemmerett, synes jeg de måtte gå igjennom en slags "politisk prøve", der de viser at de skjønner systemet, klarer å skille mellom partiene, og vet hva de står for.

Når folk stemmer på partier uten å vite hva de står for, DA svekker vi demokratiet.
Dersom man sanker stemmer ved å sette opp en liten bod, og dele ut smultringer på nærmat, eller lignende, det er da vi mister den gode politikken.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sant nok Emtpyy, men jeg syns ikke personer under 18 år burde få stemmerett. Vet ikke med dere, men jeg var i alle fall mye mer radikal når jeg var yngre, klar til å kapre verden med sosialistiske revolusjoner, eller sådan anarki hvis det var kulere. I dag... vel, jeg tror jeg stemmer litt mer fornuftig og saksbasert fremfor ideologisk / følelsesmessig i dag.

Forøvrig enig med ivi og nso. 21 år syns jeg hadde passet fint for stemmerett, alkoholaldersgrensene syns jeg er fine som de er. Offentlig steining av de som langer alkohol til barn under 18 år hadde dog vært fint. Avskaffing av russetiden :-D
Sist endret av Tias; 18. juli 2007 kl. 08:12.
Etter min mening er en 12 åring langt ifra det stadiet hvor en kan ta en slik selvstendig avgjørelse. En 12 åring vet ingen ting om konsekvensene av sitt valg. En 12 åring er også sterkt(!) påvirkelig, spesielt fra foreldrene. Om ett slikt forslag gikk gjennom ville de aller fleste 12 åringer stemt det foreldrene sa de skulle.

Zolantor, du sier "vi er fremtiden" men hva vet du egentlig om samfunnsstyring? Hva kan du om politisk historie? 12 åringer er også fremtiden til f.eks. telenor, betyr det at alle 12 åringer skal inviteres til telenors generalforsamling og gis stemmerett?

En 12 åring har ingen sans for økonomisk styring. Når jeg var 12 (er først i 87) gikk min økonomiske sans ut på å spør om jeg kunne få ting, samt å best mulig bruke lommepengene mine.. Hvordan skal du da kunne ha en mening om ettergivelse av lån til u-land?

Om spørsmålet rundt utviklingshemmedes stemmerett, er det svært vanskelig å trekke opp klare linjer da dette fremtoner seg svært forskjellig fra person til person. Men jeg mener ærlig at ikke alle skal ha stemmerett, da en del er så lett påvirkelige at de lett kan formes til å stemme det deres nærmeste vil de skal stemme. Men som sagt er ikke dette like lett som å sette en aldersgrense.

Om aldersgrensen burde settes opp til 20 eller ikke har jeg ikke helt bestemt meg for enda. Mange er svært opptatte av politikk når de er 18, men de aller fleste kan trenge en større dose lærdom og erfaring før de kan ta ett skikkelig valg. (igjen, jeg er selv fremdeles 19) Mange stemmer bare det samme som de få i "gjengen" som bryr seg noe særlig.

Det er riktig at du på mange måter er "voksen" når du fyller 18, ivertfall i lovens forstand. Men du er strafferettslig ansvarlig når du er 15.. Etter min mening er det å være "voksen" en sinnstilstand, og om du setter opp aldersgrensen til 20 vil du få en mer "voksen" gjeng som stemmer ved valget. En 12 åring skal ikke en gang måtte uroe seg med valg og politikk, de voksne skal ta seg av dette mens de tar seg av barnet. Jeg ser ikke hvordan noen som såvidt har begynt å oppdage sin egen seksualitet, f.eks. skal kunne ta stilling til ett forslag til felles ekteskapslov..
Sist endret av Graps; 18. juli 2007 kl. 08:41.
Sitat av Emptyy
Hvorfor vil man ikke la yngre få stemmerett?
Fordi de ikke vet nok om hva de ulike partiene står for,
eller fordi de har så "håpløse" politiske standpunkter?

Nå er det ikke sånn at det skjer noe magisk idet du fyller 18, og du plutslig skjønner. "aha, det og det partiet, ja!".
Plenty personer over 18 vet ikke hva f.eks. Senterpartiet, og Venstre står for.
For at personer skal få stemmerett, synes jeg de måtte gå igjennom en slags "politisk prøve", der de viser at de skjønner systemet, klarer å skille mellom partiene, og vet hva de står for.

Når folk stemmer på partier uten å vite hva de står for, DA svekker vi demokratiet.
Dersom man sanker stemmer ved å sette opp en liten bod, og dele ut smultringer på nærmat, eller lignende, det er da vi mister den gode politikken.
Vis hele sitatet...
Det skjer MYE med kroppen mellom 16 og 18 år. Kroppen blir mye mer voksen i løpet av den tiden, men SELVFØLGELIG er det ikke alle som er voksne da. Det kan jo alle skjønne, det fins folk som aldri vokser opp spør du meg. Om de ikke har noe innsikt i politikk når de er 18 år, så kan de vel bare ikke stemme da? Og ja, jeg er veldig enig i den politiske prøven som har blitt foreslått, men hvis vi skulle hatt prøver for alt her i livet, så ville det blitt rart. Vi har aldersgrenser, og det er en grunn til det. Skulle man tatt en prøve om du ville tålt en 18 årsgrense film, eller tatt en prøve om du kunne drukket alkohol? Nei, jeg syns det er bra vi har aldersgrense!
Sitat av max-mekka
Det skjer MYE med kroppen mellom 16 og 18 år. Kroppen blir mye mer voksen i løpet av den tiden, men SELVFØLGELIG er det ikke alle som er voksne da. Det kan jo alle skjønne, det fins folk som aldri vokser opp spør du meg. Om de ikke har noe innsikt i politikk når de er 18 år, så kan de vel bare ikke stemme da? Og ja, jeg er veldig enig i den politiske prøven som har blitt foreslått, men hvis vi skulle hatt prøver for alt her i livet, så ville det blitt rart. Vi har aldersgrenser, og det er en grunn til det. Skulle man tatt en prøve om du ville tålt en 18 årsgrense film, eller tatt en prøve om du kunne drukket alkohol? Nei, jeg syns det er bra vi har aldersgrense!
Vis hele sitatet...
Hvorvidt kroppen vokser, spiller jo liten rolle. Det er ikke slik at politiske kunnskaper vokser i takt med kroppen, vel?

En av hovedargumentene til at yngre skulle få stemmerett ved lokalvalg, var at i distriktene, hvor det er veldig lite folk under 30 med stemmerett, blir ikke skolene prioritert i det hele tatt av velgerne, fordi det nettopp er veldig lite studenter og skoleelever over 18 år.

Der jeg voks opp, utpå fjerne vestlandet, får lokalpolitikerne gjennomslag når de foreslår fler barnehageplasser, utbygging av boligfelt, avskaffing av eiendomskatt og andre tiltak som hjelper til for familier.
Det de ikke får gjennomslag for, er tilbud og tiltak for unge. For vi unge, flyttet ut av fylket i en alder av 18-20.
Det er derfor yngre burde få stemmerett.

Edit: Problemet, mekkern, er jo at personer uten innsikt stemmer likevell, pga. den fine smultringen de fikk på nærmat.
Sist endret av Emptyy; 18. juli 2007 kl. 13:51.
Sitat av max-mekka
Og hva vil skje hvis de senker prisen på lappen? Og du ville stemt på et parti fordi de er liberale ovenfor hasj? Det virker jo bare idiotisk

Oppdatering: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=152895
Vis hele sitatet...
Det var bare et poeng for å vise at jeg følger null med på politikk, og at hvis jeg ikke gjør det, tviler jeg på at en 12åring er så veldig mye mer into it (fiktivt eks. FRP vil fjerne MVA. på spill! La oss stemme på de!).

Hvis de senker prisen på lappen, hm, det som hadde skjedd var at de som ikke hadde søkkrike foreldre eller har en bra jobb kanskje fikk muligheten til å ta lappen uten så veldig mye problem.

Å hindre folk i å ta lappen på grunn av prisen er dårlig sikkerhet i seg selv, for idiotene i trafikken finnes der allerede, og er som regel fartsbøllene som synes det er så sinnsykt kult med bil, som anstrenger seg hardest for å få den etter hva jeg har sett.

Strengere regler og mer fotobokser/UP er heller et sted å begynne med å fjerne fartsbøllene.
Først å fremst vil jeg si at jeg er 100% enig med trådstarter, det er rett å slett idiotisk å la tolvåringer ha stemmerett. At en 16 åring skulle ha stemmerett ser jeg ikke på som helt utenkelig.
- Flest mulig bør få delta demokratisk og 16-åringer kan bli dømt, de kan ha sex og de kan ferdes i trafikken. Men de har ikke mulighet til å påvirke hvilke lover de kan bli dømt etter eller abortbestemmelser. De påvirkes altså av et lovverk som de selv ikke har mulighet til å påvirke.
Vis hele sitatet...
Er dette så ulogisk da?

Så la oss si at 16 åringer hadde fått stemmerett. Dette ville betyd en god del stemmer, og jeg er sikker på at alle politiske partier hadde gjort sitt for å ”kapre” disse stemmene.

Da er det jo mulig, som sagt her tidligere, det blir en ”smøre” kampanje. ”Kom, stem på oss, så får dere godteri!” Men helt seriøst, kan du se for deg Erna Solberg løpe rundt med godtepose å samle inn stemmer? For det kan ikke jeg.

Det jeg tror hadde skjedd, er at politikerne hadde blitt tvunget til fokusere mer på ungdom. Besøk på skolene og få ungdom engasjert i politiske debatter. Rett og slett, å få ungdom interessert i politikk.

Det kunnet jo ha kommet gode ting ut av det. Desverre har jeg ennå ikke fått gjort meg en helt klar mening om temaet
Sitat av |24/\/\0
jahaja? Du vet at uansett hvor godt kollektivnettet blir bygd ut så er det alltid behov for biler. Vi har enkelte områder i vårt vakre fjord og fjellland der man er avhengig av biler eller terrengkjøretøy for å komme seg fram. At Norge kutter ut bilene sine hjelper lite. Vi kan heller ordne det slik at kullkraftverk etc. i utlandet renses. Da er utslippet lavere og vi har fortsatt frihet til å dra hvor man vil i landet her uten å bli diktert av den allmektige staten.
Forby bil sier du, gjelder det el biler også?
Vis hele sitatet...
Ja, det var vell ment halveis som en spøk, men nå som vi er inne på temaet.

Diktert av den allmektige staten? Give me a freaking break! Dere frpere kan ikke ta bussen uten at dere føler at staten har kontroll over dere. Dere går allt for langt i denne frihets debatten deres. Og nei, jeg representerer ikke en revlusonær kraft som vil ta over Norge, og derfor sprer jeg bare propaganda, jeg representerer mine egnde meninger. Jeg ser for meg et system i fremtiden der du nærmest ikke trenger bil. Kollektiv traffik fra by til by er så godt utbygd både i buss og bil, at det ikke er nødvendig for et daglig bruk. Og når du skal på ferie har staten gratis elbiler til utleie. Slik blir du også kvitt utslipp i laginga av bilen, siden folket deler biler.

Når jeg sier jeg vil at biler skal bli uvlovlig var det bare for å sette det på spissen. Men at biler blir så ubrukelig at folk kommer til å slutte å bruke det, ser jeg helst
Når jeg var 12år så var jeg mest opptatt av hvilken lipgloss som matchet skoene best, og hvilken farge på bodyglitteret som matchet skoene mine...
Såå... Nei takk til 12åringer med stemmerett!
Politikk var ikke en gang på tenkt i mitt liv da jeg var 12!

18år er en fin tid å få stemmerett på :-)

Dersom jeg hadde hatt stemmerett når jeg var 16år, så hadde jeg nok brydd meg litt mer om politikk, VELDIG mye mer faktisk.
Jeg brydde meg mer om politikk da jeg var 16, enn hva jeg gjør nå.
- Men så er da ikke jeg noe normalt menneske heller da! HeHe.
De fleste 16åringer bekyrmere seg for om de får tak i HB til helga og om de får kjøpt røyk.
Eller om de blir ferska for å fyllekjøre med moped.
Den "generelle" 16åring er jo veldig lite utkvilet, på en måte.
Det er mye som enda ikke har kommet på plass oppi hodet, den er fremdeles under ombygging.

Dere har vel følgt meg på resultatene etter "skole valg"?
Hvor ungdomsskole elever har sitt eget valg hvor de stemmer på det partiet de liker best.
Det er ikke uten grunn at FRP vant.
De vil jo ha lavere aldersgrense på alkohol og tobakk + lavere avgifter...
Mens de "driter i" de som er syke og de med barn.
- Altså, de er rettet mot ungdommen, og ikke til de "eldre" generasjonene.
Sist endret av GothQueen; 19. juli 2007 kl. 17:51. Grunn: kom på no mer
Jeg mener at 16 åringer bør få stemme ved lokalvalg. Problemet er bare at det finnes en del uansvarlige på den alderen som rett og slett ikke skjønner seg på politikk. Så nyansert og inviklet som politikken er, skal det litt til å sette seg ordentlig inn i den. En test, som skrevet tidligere i denne tråden, hadde vært et bra verktøy. Test 16/17-åringene, er de skikket, la dem stemme. Enkelt og greit.

Jeg tror bevisst at ungdommer vil bry seg mer om politikk hvis de får rett til å stemme som 16-åringer. Det handler om å lære å ta ansvaret på alvor.

Men, men, back to reality;
Har man stemmerett bør man stemme! Jeg mener derfor at det bør ikke være snakk om å senke aldersgrensen før de som er 18 år i Norge i dag lærer å ta ansvar selv. Stem!
en tolvåring kommer sansynligvis til å stemme for det de blir bedd om. (med andre ord, hva foreldrene deres sier de skal gjøre)

med mindre det er snakk om en rimelig moden tolvåring som kan litt da...
Sitat av Emptyy
Hvorvidt kroppen vokser, spiller jo liten rolle. Det er ikke slik at politiske kunnskaper vokser i takt med kroppen, vel?

En av hovedargumentene til at yngre skulle få stemmerett ved lokalvalg, var at i distriktene, hvor det er veldig lite folk under 30 med stemmerett, blir ikke skolene prioritert i det hele tatt av velgerne, fordi det nettopp er veldig lite studenter og skoleelever over 18 år.

Der jeg voks opp, utpå fjerne vestlandet, får lokalpolitikerne gjennomslag når de foreslår fler barnehageplasser, utbygging av boligfelt, avskaffing av eiendomskatt og andre tiltak som hjelper til for familier.
Det de ikke får gjennomslag for, er tilbud og tiltak for unge. For vi unge, flyttet ut av fylket i en alder av 18-20.
Det er derfor yngre burde få stemmerett.

Edit: Problemet, mekkern, er jo at personer uten innsikt stemmer likevell, pga. den fine smultringen de fikk på nærmat.
Vis hele sitatet...
Men vil det ikke bli samme problem for de eldre da? Hvis de unge får stemmerett, hva med de eldre f.eks? Det du beskriver her emptyern, det virker som et samfunn uten innsikt, så er enig at vi burde ha en form for test, men det har jeg allerede sagt meg enig i. Men tviler sterkt på at de veldig unge vil bestå den testen. Men du har absolutt et poeng.
Det jeg synes hadde vært det beste er en blandig.
For eksempel: du kan stemme fra du er 16 men du må avlegge en test om de politiske partiene vi har her i norge og hva hvert enkelt står for.
På denne måten får de som har satt seg inn i politiken en sjangse til å være med og samtidigt slipper vi de som stemmer på det partiet som de synes er kule pga billigere spill\spriit\tobbak.
dette vil være til du er fylte 20 år.

Ang bil lappen (sorry litt off-topic men må bare hyle ut) så har jeg noen svært "populære" meninger om den.
jeg jobber som langtransportsjåfør og jeg ser VELDIGT mye rart langsetter veien av unge(fjortis kjøring) så vel som eldre (som burde vist bedre).
Når jeg har CE lappen må hvert 5 år inn og ta ny test (liten teoretisk + praktisk del) og legeatest og en hel del andre ting.
Det skulle blitt mye verre å kunne ta bil lappen. For i norge er det i dag nesten som en menmeske rett å få bil lappen om det ikke er det allerede, men den skulle ikke bli dyrere for den er dyr nok fra før.
Jeg er delvis enige ang bilforbud, ihvertfall i de større byene men mange plasser i vårt vidstrakte land er dette verken praktisk eller økonomisk og ihvertfall ikke miljøvennligt, tenk deg selv en buss i ei lita bygd som kjører og kjører og hvis den er heldig får han en passasjer kl 3 om natta.

avslutter med (for jeg vet det kommer) å si til de som gjærne vil ha alt godset over på jernbanen og ha vekk lastebilen fra veien er at den dagen de har lagt skinner til hvert et Jæ... hus og byggefelt her i norge så slutter jeg gjerne i jobben (begynner som lokkfører)
heller en test om hvilket parti du vil stemme på og hvorfor. Du kan som 16 åring vite mye om et parti og du kan stemme det foreldrene dine stemmer. Det er bedre å la 16åringen reflektere i denne testen. Ikke alle som er like oppdater tpå kystpartiet , norgespatriotene , nkp osv..
Sitat av draco12345
Det skulle blitt mye verre å kunne ta bil lappen.
Vis hele sitatet...
Ja, men ikke mye dyrere!
For de færresten har råd til å ta lappen, uten støtte fra foreldrene sine.
Uansett om de jobber to deltidsjobber, så er det svina dyrt :-S

Annyway...
Det å legge opp til en "politisk test" for stemmere, det er ingen dårlig idé!
MEN! Det koster mye penger!

Og som vi alle vet, så er Norge et fattig land, vi har jo ikke en gang råd til å ha verken politi, helsevesen eller skoler! Hvordan skal de da få råd til å finansiere en test for mange tusen tenåringer?
Sitat av GothQueen
Ja, men ikke mye dyrere!
For de færresten har råd til å ta lappen, uten støtte fra foreldrene sine.
Uansett om de jobber to deltidsjobber, så er det svina dyrt :-S

Annyway...
Det å legge opp til en "politisk test" for stemmere, det er ingen dårlig idé!
MEN! Det koster mye penger!

Og som vi alle vet, så er Norge et fattig land, vi har jo ikke en gang råd til å ha verken politi, helsevesen eller skoler! Hvordan skal de da få råd til å finansiere en test for mange tusen tenåringer?
Vis hele sitatet...
vi kan vel kutte i uhjelpen?