Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 15164
Siden det er sommer igjen er det blitt høysesong for edderkopp invasjon.
Drepte 4 stykker i natt.

Hvordan de kommer inn er vel vinduene som er åpne, men disse må være åpne pga: 6 pcer lager mye varme.

Noen som vet om noe som kan holde edderkopper vekke?
Vifte og lukket vindu.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Edderkoppene kommer inn uansett om du har isolert vinduene tenker jeg, de forsvinner jo inn i de tetteste stedene på "listene" langs veggen. Det jeg har hørt som holder dem vekke er å holde det rent. Passe på å støvsuge en del inne imellom og tørke støv osv:P men vet ingen fasit
insektsmidler, sånn som man sprayer rundt vinduer og sånt?
xShadyx's Avatar
Trådstarter
Vifte vungerer ikke alene når luften er så dårlig som den blir.

Finnes det ikke noe gift sån som med maur?
De går inn, spiser for så å dø?

Edit @ mathsterk
Hvor får jeg tak i dette?
Sist endret av xShadyx; 29. juni 2010 kl. 07:07.
Sitat av Dj Shadyz Vis innlegg
Edit @ mathsterk
Hvor får jeg tak i dette?
Vis hele sitatet...
jeg kjøpte det i fjor på rema 1000.

det er vel bare å ta en tur innom noen butikker.
jeg hadde også veldig mye edderkopper. Løse seg ved at at jeg støvsugde 1 gang mer i uka, vaska gulva regelmessig en gang i uka, og at jeg lufta ut mye mer. La merke til at jeg hadde høy fuktighet hos meg.
Stikk innom en butikk som har peiling som f.eks byggmaker eller noe. spør man de så vet de nok garantert om hva som må til for å få fjernet disse edderkoppene og andre insekter
En liten stund etter edderkoppene dine er døde kommer du til å se en eksplosjon av andre insekt typer.

Det er en ting du skal tenke på før du utrydder edderkoppene dine: Edderkopper er ansvarlig for å holde de fleste hus insektfrie.
Som nevnt av Dexter, om du har mange edderkopper, er det fordi disse har mat. Maten er nok mindre digg og ha i hus.

Myggnetting i vinduene? I ramme da selfølgelig. Eller Myggnetting til og henge over seng :-)
Selv har jeg begge deler, da mygg på kveldstid er grunn nr 1 til at jeg noen ganger er søvnløs.
Hvorfor vil du ha dem vekk da?

De gjør jo deg aldri noe...
Hjelper å støvsuge! Sliter med det samme selv, men om jeg støvsuger oftere enn annenhver mnd så merker jeg de ikke! (Støvsugd ukentlig store deler av årets edderkopp sesong og da har de vært borte! Når jeg lar det gå lang tid i mellom så dukker de opp overalt... ugh...)

Tenker også å kjøpe en sånn greie som sender ut lydsignaler som bare insekter hører, som man putter i stikk kontakta. Veit ikke om det funker, eller fins lenger. Sånn som ofte var i postordrekataloger før i tida.
Sist endret av vacant; 29. juni 2010 kl. 10:31.
Anbefaler deg å gå til innkjøp av insektsmiddelet 810 som du sprayer på en tørr klut/papir, for deretter å smøre karmer osv med. Funker til det meste av insekter og er særdeles effektiv. Skulle prisen på den være for dyr (koster vel 249 på Jernia), kan du alltids prøve Kirk permetrin som ligger på 129 eller noe.

Har ikke prøvd Kirken selv, men har hittil i år merket en relativt stor forskjell fra i fjor da jeg brukte 810en i år.
Sist endret av Dibsent; 29. juni 2010 kl. 11:17.
Sitat av vacant Vis innlegg
Hjelper å støvsuge! Sliter med det samme selv, men om jeg støvsuger oftere enn annenhver mnd så merker jeg de ikke! (Støvsugd ukentlig store deler av årets edderkopp sesong og da har de vært borte! Når jeg lar det gå lang tid i mellom så dukker de opp overalt... ugh...)

Tenker også å kjøpe en sånn greie som sender ut lydsignaler som bare insekter hører, som man putter i stikk kontakta. Veit ikke om det funker, eller fins lenger. Sånn som ofte var i postordrekataloger før i tida.
Vis hele sitatet...
Rett det du sier, det som hjelper er å støvsuge ofte, ikke ha det rotete, fjerne spindelvev med en gang for å vise edderkoppen at dette er et dårlig sted å bo. Har selv en slik ultralyd greie som sender ut lydsignaler, er lenge siden jeg har sett edderkopp her, men kan også være at jeg har netting fremfor vinduet mitt.
kom på en løsning til, skaff en hund som spiser nesten alt!
Virkelig tenkt lenge på en morsomhet mathsterk?
Sist endret av prick; 29. juni 2010 kl. 11:35.
hvis du dreper alle du ser ( drit i om det bringer ulykke ) så må det jo gå tomt for edderkopper til slutt ?
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Edderkopper kommer gjerne på steder med mye rot. Sørg for å holde det noe lunde ryddig. Samtidig er frisk luft greit. En alternativ løsning jeg ville anbefalt, er å heller bruke denne flotte sommerstiden på å komme seg ut i frisk luft med venner, framfor å råtne foran PCen. Da slår du to edderkopper i en smekk
Sitat av asyis Vis innlegg
hvis du dreper alle du ser ( drit i om det bringer ulykke ) så må det jo gå tomt for edderkopper til slutt ?
Vis hele sitatet...
Dreper du én, er du garantert at det kommer flere... Her er det ikke noe særlig med edderkopper, men når det kommer noen lar jeg de bare henge seg i et hjørne og dø sakte av sult eller hva faen det er de dør av.. Dreper jeg de kommer det enda flere dagen etter, og dagen etter det.
Sitat av mathsterk Vis innlegg
kom på en løsning til, skaff en hund som spiser nesten alt!
Vis hele sitatet...
Da må det være bedre med en katt, som faktisk jakter og spiser edderkopper.

En ansatt hos Boss anbefalte meg ei flaske Sintrina Pu, som sprayes på vegger/sprekker. Det er klissete, og fluer setter seg fast i det og dør. Mulig det fungerer, men det har ingen avstøtende effekt.
Sitat av mathsterk Vis innlegg
kom på en løsning til, skaff en hund som spiser nesten alt!
Vis hele sitatet...
Har en 11 måneder alaskan husky her som er en hund etter insekter. Enten hun spiser edderkopper inne, eller hopper etter (og tar) fluer og sommerfugler ute. Vil dog ikke anbefale noen å skaffe seg bikkje på grunn av eddderkoppfrykt. En hund er og skal være så mye mer
Does not forgive
Buddapower's Avatar
De fleste maursprayer funker mot de fleste andre "husinsekter" inkludert edderkopper. Bare spray på dette godt rundt hele vinduet 1 gang i uka, så blir du nok kvitt problemet.
Jeg pleier også å spraye rundt hele senga for å være helt sikker
mus tar de.
Har hørt noe om at edderkopper går etter der det er fuktig (?). Kan noen bekrefte dette?
xShadyx's Avatar
Trådstarter
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Har hørt noe om at edderkopper går etter der det er fuktig (?). Kan noen bekrefte dette?
Vis hele sitatet...
Ja dette er sant...

Takker for alle tipsene
Sitat av keentoo Vis innlegg
mus tar de.
Vis hele sitatet...
.. og insekter.

Bærbar elektronisk skadedyr-jager, modell 0240 * Jager bort mus, lopper, edderkopper og mange insekter.
Sitat av Gromle Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Tviler på at denne har noen effekt på edderkopper. Edderkopper kan riktignok oppfatte svake luftstrømmer, men har ingen hørsel. Akkurat som ultralyd ikke har noen dokumentert effekt mot mygg (selv om man får kjøpt ultralydbaserte myggjagere mange steder), har det etter all sannsynlighet ikke heller noen dokumentert effekt mot edderkopper.

http://www.straightdope.com/columns/...repellers-work
http://www.consumeraffairs.com/news02/lentek.html
Hvorfor vil du bli kvitt eddekopper de gjør deg ingen ting og de holder borte alle andre insekter
xShadyx's Avatar
Trådstarter
Sitat av Runardo Vis innlegg
Hvorfor vil du bli kvitt eddekopper de gjør deg ingen ting og de holder borte alle andre insekter
Vis hele sitatet...
La os si at du ser denne karen løpe over sengen din for så å forsvinne...
http://omhelland.com/bilder/storhusedderkopp.jpg

Tørr du å legge deg?
Er det i Norge?
Kan du ikke bare dyppe den pent i Plumboen din?
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Hvorfor vil du ha dem vekk da?

De gjør jo deg aldri noe...
Vis hele sitatet...
dem gjør deg veldig mye om du har dem krypende rundt omkring mens du sover! å sansynligheten at dem kravle nedi kjeften din mens du sover er ganske stor, deffor DØD over ederkopper !
Sitat av randomfish Vis innlegg
dem gjør deg veldig mye om du har dem krypende rundt omkring mens du sover! å sansynligheten at dem kravle nedi kjeften din mens du sover er ganske stor, deffor DØD over ederkopper !
Vis hele sitatet...
Det er bare en myte (faktisk en myte satt i gang som et eksempel på at folk tror omtrent hva som helst når de leser det på nettet).

http://www.washington.edu/burkemuseu...eyousleep.html
http://www.snopes.com/science/stats/spiders.asp
Sitat av Dj Shadyz Vis innlegg
La os si at du ser denne karen løpe over sengen din for så å forsvinne...
http://omhelland.com/bilder/storhusedderkopp.jpg

Tørr du å legge deg?
Vis hele sitatet...

For noen uker siden stod det plutselig en slik en på gulvet mitt. Fikk full panikk. De er jævlig raske òg, så vanskelig å slå ihjel. Støvsuger fikset det dog.

Det skal sies at edderkopper er nyttedyr. De spiser andre små drittinsekter, så det er ikke så dumt å ha dem.

Men de er jævlig skumle.

Edit: Kan nevne at den edderkoppen er en Tegenaria Atrica, populært kalt "Stor husedderkopp" i Norge. Det er litt feil da Stor husedderkopp egentlig er Tegenaria duellica, men den finner man ikke så langt nord som Norge.
Sist endret av Kalakov; 30. juni 2010 kl. 12:30.
Ikke la vinduet stå åpent, det fikset problemet for meg iallefall.
Edderkoppene kan like gjerne komme inn gjennom sprekker i listverk/vegger og dører, så skal du legge ut insektsmiddel, anbefaler jeg deg å spraye godt inn i kriker og kroker i listverk og vegger osv når du først er i gang.

Husedderkoppen er ikke spesielt digg å ha i hus, selv om en ikke er farlig, kan den faktisk bite, den er i tillegg en jaktedderkopp, så den er veldig kjapp (og hårete )

Står litt om bekjemping her:

http://www.nhm.uio.no/fagene/zoologi...edderkopp.html
Sitat av znapper Vis innlegg
Edderkoppene kan like gjerne komme inn gjennom sprekker i listverk/vegger og dører, så skal du legge ut insektsmiddel, anbefaler jeg deg å spraye godt inn i kriker og kroker i listverk og vegger osv når du først er i gang.

Husedderkoppen er ikke spesielt digg å ha i hus, selv om en ikke er farlig, kan den faktisk bite, den er i tillegg en jaktedderkopp, så den er veldig kjapp (og hårete )

Står litt om bekjemping her:

http://www.nhm.uio.no/fagene/zoologi...edderkopp.html
Vis hele sitatet...
Biter noe jævlig og. Sitter her med en vond klump på låret med et stort rødt område rundt.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Har hørt noe om at edderkopper går etter der det er fuktig (?). Kan noen bekrefte dette?
Vis hele sitatet...
Fader, kaste ut dama i sommerhalvåret da? :P
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Biter noe jævlig og. Sitter her med en vond klump på låret med et stort rødt område rundt.
Vis hele sitatet...
What? Kødder du? Bilde? Har hørt at de KAN bite, men har aldri hørt om noen som faktisk har blitt bitt/har fått noen sånn reaksjon?
Sitat av Dj Shadyz Vis innlegg
La os si at du ser denne karen løpe over sengen din for så å forsvinne...
http://omhelland.com/bilder/storhusedderkopp.jpg

Tørr du å legge deg?
Vis hele sitatet...
Bor du i australia?
http://farm4.static.flickr.com/3058/3031851813_08d355f2dc.jpg
Mye edderkopper i hus, kan være en indikasjon på fuktproblemer, så dersom man ikke blir kvitt problemet, må man bekjempe fukten, samt forsøke å få fjernet ynglestedene.
Men jaktedderkopper som husedderkoppen, kan komme inn utenfra (man merker gjerne på antallet om de lever sammen med deg, eller om det er en og annen streifer som er innom vil jeg tro).
Sitat av atomet Vis innlegg
What? Kødder du? Bilde? Har hørt at de KAN bite, men har aldri hørt om noen som faktisk har blitt bitt/har fått noen sånn reaksjon?
Vis hele sitatet...
Ikke noe bilde nei, ikke tenkt på at det var noe å ta bilde av. Har ikke mobil med god nok kvalitet til det. Eg trodde heller ikke at det var noen reell fare for edderkoppbitt i Norge. Men googlet det og fant ut det må ha vært det, noe annet kan det vel ikke være. ikke gått ute i shorts eller badet eller noe. Men kan selvsagt ikke vite noe 100% da jeg ikke har sett det selv.

"Effekter av bitt av våre store arter (fortrinnsvis korsedderkoppen med slektninger, myredderkopp, vannedderkopp og muligens stor kjelleredderkopp) er svært lokale og kan vel på det verste sammenlignes med et vepsestikk."

Nå har jeg aldri fått vepsestikk, men det kan vel stemme. Klumpen er relativt stor, og ond å ta på, og på sitt verste kjente jeg den godt når jeg gikk, og veldig rødt godt utover rundt den. Men er jo ikke noe big deal på noen måte. Begynner å mildne nå, da det har gått noen dager. Eneste er at jeg ikke liker tanken på hvordan den edderkoppen jeg har hatt på meg så ut. Mistenker den svære knurrende jævelen oppi vinduskarmen rundt den tiden, som damen måtte drepe for meg. (machoman, eg vet).Har evig fobi mot de. Bruker et par minutter på å sjekke soverommet før jeg legger meg nå.
Sist endret av Don Veto; 30. juni 2010 kl. 16:37.