Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 7072
Hei.
Jeg har et varmeelement på 6kW her. Hva jeg skal bruke det til, kan dere vel gjette
Men på hybelen har jeg kun 16ampere automatsikring (Rask), og jeg lurer da på hva som vil skje hvis jeg forsøker å bruke dette varmeelementet? Vil da sikringen ryke? Hva er da poenget med så store varmeelement? Kan nevne at dette varmeelementet egentlig var i en vaskemaskin.
Jepp sikringen vil gå. Du trenger en 32a for å få fart på det varmeelementet! Det forutsetter jo da at du skal bruke det med full effekt.
Ganske enkel matte det, 16A x 230V = 3680W = 3.6kW. Så nei, det går ikkje.

Får at du skal kunne bruke det 6kW varme elementet, så blir det 6000W / 230V = 26A, også må du ta i beregning at det er litt motstand i kabler o.l. så du må vel ha værtfall 30A.
Sist endret av Masi; 3. desember 2010 kl. 09:53.
Sitat av ohmyfg Vis innlegg
Jepp sikringen vil gå. Du trenger en 32a for å få fart på det varmeelementet! Det forutsetter jo da at du skal bruke det med full effekt.
Vis hele sitatet...
Er det mulig å serie (parallell?)koble sikringer, slik at vi får flere ampere?
Sist endret av Hybelkanin1; 3. desember 2010 kl. 09:54. Grunn: Faen, manglet en l i parallell.
Ok. Titegnz
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Er det mulig å serie (parallell?)koble sikringer, slik at vi får flere ampere?
Vis hele sitatet...
Hvordan tror du det hadde gått med kabelen mellom sikring(ene) og varmeelementet da?
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Er det mulig å serie (parallell?)koble sikringer, slik at vi får flere ampere?
Vis hele sitatet...
Ja det er mulig, men anbefales virkelig ikke... Se forøvrig denne tråden.
Det er vel ikkje trefasa? (tre tilkoblinger pluss jord)

edit:
Vil da sikringen ryke? Hva er da poenget med så store varmeelement?
Vis hele sitatet...
Det finns og større sikringar enn 16A. Ikkje alt som blir produsert er meint å bli brukt på ein hybel med kun 16A B-automatsikringar.
Sist endret av snuskatten; 3. desember 2010 kl. 20:23.
hva i alle dager skal du med et 6000W varmeelement ... skal du ha det digre HB apparatet, eller er det et mere uskyldig akvarie på strørrelse med et boblebad
Sitat av Masi Vis innlegg
Ganske enkel matte det, 16A x 230V = 3680W = 3.6kW. Så nei, det går ikkje.

Får at du skal kunne bruke det 6kW varme elementet, så blir det 6000W / 230V = 26A, også må du ta i beregning at det er litt motstand i kabler o.l. så du må vel ha værtfall 30A.
Vis hele sitatet...
Hvis du tenker gjennom det der ei gang til, vil du fort se at "litt motstand i kabler o.l", vil gjøre at det holder med 25A sikring.

jeg har nå min tvil på at varmeelementet er enfaset, og om det skulle være det, så er det nok uansett en mulighet for å koble det om til 1/4 av effekten
Overskuddsmateriell
Sitat av snuskatten Vis innlegg
Det er vel ikkje trefasa? (tre tilkoblinger pluss jord)

edit:
Det finns og større sikringar enn 16A. Ikkje alt som blir produsert er meint å bli brukt på ein hybel med kun 16A B-automatsikringar.
Vis hele sitatet...
Er vell ikke vanlig med større sikringer enn 16A på ett enfase anlegg.

En 16A sikring vil holde hos deg hvis kobler deg på med 3-fase
Da vil du ha en belastning på ca 15A per kurs
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Er vell ikke vanlig med større sikringer enn 16A på ett enfase anlegg.

En 16A sikring vil holde hos deg hvis kobler deg på med 3-fase
Da vil du ha en belastning på ca 15A per kurs
Vis hele sitatet...
Om du tror det så tror du feil

Ta for eksempel uttaket til komfyren, hva slags sikring tror du den kursen er sikret med?
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Er vell ikke vanlig med større sikringer enn 16A på ett enfase anlegg.

En 16A sikring vil holde hos deg hvis kobler deg på med 3-fase
Da vil du ha en belastning på ca 15A per kurs
Vis hele sitatet...
Hjelp jo ikkje å ha ett trefaset varmeelement hvis han ikkje har 3-faser inn til huset. Ja, jeg vet at man kan bruke kondensator får å lage en tredje fase, men strømmen vil ikkje bli mindre hvis han må skape en tredje fase med kondensator.

Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
Om du tror det så tror du feil

Ta for eksempel uttaket til komfyren, hva slags sikring tror du den kursen er sikret med?
Vis hele sitatet...
Det er vel ganske vanlig å ha flere 20A og 25A sikringer i nye hus, ikkje bare til komfyr, men vaskemaskin/tørketrommel.. o.l.
Sitat av Masi Vis innlegg
Hjelp jo ikkje å ha ett trefaset varmeelement hvis han ikkje har 3-faser inn til huset. Ja, jeg vet at man kan bruke kondensator får å lage en tredje fase, men strømmen vil ikkje bli mindre hvis han må skape en tredje fase med kondensator.

Det er vel ganske vanlig å ha flere 20A og 25A sikringer i nye hus, ikkje bare til komfyr, men vaskemaskin/tørketrommel.. o.l.
Vis hele sitatet...
1. Kondensatortrikset brukes på motorer, på varmeelementer gjør det ikke noe om du kun kobler på to faser, det vil bare resultere i endret effekt.

2. Da er ikke disse vaskemaskinene/tørketromlene koblet til med "vanlig stikkontakt" isåfall
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
2. Da er ikke disse vaskemaskinene/tørketromlene koblet til med "vanlig stikkontakt" isåfall
Vis hele sitatet...
Jeg har nu ikkje jobbet så mye som elektrikker, men var her får en stund siden lamme en kar som jobber fulltid som elektrikker, vi monterte 20A sikring og dobbel-stikk (ganske vanlige stikk-kontakter med jord :P) på badet, en til vaskemaskin og en til tørketrommel.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Masi Vis innlegg
Jeg har nu ikkje jobbet så mye som elektrikker, men var her får en stund siden lamme en kar som jobber fulltid som elektrikker, vi monterte 20A sikring og dobbel-stikk (ganske vanlige stikk-kontakter med jord :P) på badet, en til vaskemaskin og en til tørketrommel.
Vis hele sitatet...
Om dere monterte standard stikk på 20 ampere kurs bør han elektrikkeren håpe det aldri skjer noe på den plassen som fører til tilsyn..
En vanlig stikk kontakt skal ikke ha høyere enn 16A sikring..
Vanlig stikkontakt på 20A kurs? Sist jeg sjekka på jobb tåler "normale" stikkontakter bare 16A, så den der er litt tricky om man begynner å belaste kursen
Sitat av Masi Vis innlegg
Jeg har nu ikkje jobbet så mye som elektrikker, men var her får en stund siden lamme en kar som jobber fulltid som elektrikker, vi monterte 20A sikring og dobbel-stikk (ganske vanlige stikk-kontakter med jord :P) på badet, en til vaskemaskin og en til tørketrommel.
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg jobbet sammen med folk som brukte spiker til erstatning til smeltesikringer.

Konklusjon: Selv om folk jobber betyr det jo ikke att de har peiling