Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 30140
Jeg lurer veldig på om det er noen andre enn meg som har hørt om Trypophobia.

Først; litt basic info:

The phobia of holes. Specifically, naturally occurring holes whether in clusters or not.

Here are specific types of naturally occurring holes which are gross in the extreme to anyone who suffers from this phobia. Due to the nature of the phobia and the nature of the holes which occur in different types of tissues, human and animal, this is quite a big category. In types of meat holes are found and I think these are to allow veins through. There are lots of completely disgusting holes found in various types of offal. I believe that sweetbreads are particularly good for finding holes in (if you fancy this). Human pores on their skin, if enlarged, blackheads, pockmarks left by acne or other skin disorders. Holes in skin caused by creatures that may have eaten through the skin creating a hole. The most gross thing I've seen recently is the holes left on my skin by recently succumbing to that most childhood of illnesses, chickenpox!... ...Cheese that has holes may seem the most obvious, but I understand that this doesn't affect everyone. However, blue cheeses have the mold injected into them. The holes created by the mold working its way through the cheese are revolting... ...Those dried seed pods you get in pot pourri... ...Holes that are either naturally occurring in rocks or are created by the flow of water... ...Corals that contains holes. Natural sea sponges... ...Holes created in ice and snow as it melts.
Vis hele sitatet...
Første gangen jeg hørte ordet var på 4chan. Leste litt på /b/, når jeg ser det her. http://thumbnails24.imagebam.com/7134/88718871330441.gif
Bare så det er sagt, leste jeg ikke noen kommentarer eller lignende før jeg så bildet. Åpnet bildet i stort format, siden jeg hadde sett det i lite format tidligere, og lurte på hva det var. Ser på bildet en liten stund, og syns riktig nok det er litt creepy. Stirrer lenger, for å prøve å sette fingeren på hva det er som gjør bildet så creepy. Begynner etterhvert å bli kald og svette, samtidig som jeg føler at jeg må ha frisk luft. Blir også kvalm, og går ut for å ta meg et glass kaldt vann. Heldigvis går det fort over, men jeg har nesten ikke klart å tenke på annet de siste to dagene. Så på det samme bildet igjen, og noe av det samme skjedde, dog i mildere form.

Så mitt spørsmål er altså; Har noen opplevd det samme? Og, er dette bare bullshit / noe jeg innbiller meg?
haha, vet ikke hva det er, men det bildet var ekkelt!
Flere tusen lider av Trypophobia, hehe bildet er litt tricky & creepy, litt illusion som trigger det flere hakk.
Sikkert mange som syntes det bildet der var vemmelig sånn som deg, mennesker får jo fobier av alt merkelig, vi har jo en livlig fantasi.
King Of Nipples
0rgasmatr0n's Avatar
Minner meg om denne filmen http://www.youtube.com/watch?v=mnNAeVLlY8w
Det finnes et bilde hvor noen har manipulert bildet som trådstarter viser til inn i fingertuppene på en hånd. Det er et ekstremt ekkelt. Jeg kommer ikke til å lese denne tråden igjen siden noen sikkert vet hva jeg snakker om, og poster det bildet her.
Merkelig nok fant jeg en ny skrivebordsbakgrunn nå.. den fobien du beskriver, er ikke den ment på folk som er redd for å få hull i seg? altså fysisk redd for hull.. Tar av fordi de får et stikk i fingeren
Sist endret av Heisenberg1; 10. mars 2010 kl. 02:48.
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det finnes et bilde hvor noen har manipulert bildet som trådstarter viser til inn i fingertuppene på en hånd. Det er et ekstremt ekkelt. Jeg kommer ikke til å lese denne tråden igjen siden noen sikkert vet hva jeg snakker om, og poster det bildet her.
Vis hele sitatet...
Vet at det finnes mange slike bilder, men det som er så rart for min del er at det er de naturlige bildene som trigger det. Så at bildet der tilsvarende var manipulert inn på brystvorten til en person. Veldig ekkelt, det skal jeg gi deg, men fikk ikke samme kvalmen/svetten av dette.
http://xcd.xanga.com/2778503b675a026...b136034929.jpg

http://www.sourho.net/misc/wtffingers.jpg

synes disse to er verst....
Sist endret av alexguge; 14. mars 2010 kl. 01:48.
jamen yolo da.
luni's Avatar
http://www.radio86.co.uk/system/files/images/Lotus_seed.jpg

Det er bare lotusfrø.
De bildene der var faktisk skikkelig ekle. Frysninger og gåsehud her nå :s
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Planten i førstepost var veldig fancy. Flott å ta bilder av. Noen som har navn? Tineye-søk ga ingen resultat.
Fobier er like lette å få som de er å kvitte seg med. Eller med andre ord, det er noe du gjør, ikke noe du "har" som sådan. It's all in your head.
Sist endret av H2O; 14. mars 2010 kl. 09:26.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det finnes et bilde hvor noen har manipulert bildet som trådstarter viser til inn i fingertuppene på en hånd. Det er et ekstremt ekkelt. Jeg kommer ikke til å lese denne tråden igjen siden noen sikkert vet hva jeg snakker om, og poster det bildet her.
Vis hele sitatet...

Jeg vet akkurat hvilke bildet du snakker om, og jeg var glad for at jeg hadde glemt den. Det bildet der er sååå creppy! Jeg for angst av å se på den..

http://www.sourho.net/misc/wtffingers.jpg
Sist endret av BaJa; 14. mars 2010 kl. 16:52.
Trådstarter
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Jeg vet akkurat hvilke bildet du snakker om, og jeg var glad for at jeg hadde glemt den. Det bildet der er sååå creppy! Jeg for angst av å se på den..
Vis hele sitatet...
Glad for at jeg leste innlegget dit på iPhone, ser ikke hva det er bilde av ^^.
Men det er virkelig ingen grunn til å poste slike bilder, er det? Folk finner dem selv, om de vil se hva det er snakk om.
Sist endret av binkabi; 14. mars 2010 kl. 16:59.
Den med fingertuppene og den som viser inn i hælene på en person som ligger i en seng er de verste.

Trengte bare stirre på de i en 5 minutter for å "overkomme" uvelheten. Tenker grunnen til at jeg følte meg uvel først var fordi at det rett og slett er unormalt å kunne se inn i lemmene til et menneske på den måten.
Andre bilder fra rotten og 4chan har aldri gjort meg uvel på den måten før.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
LOL? Seriøst? Greit nok at bildene var litt "ekkel". Men fysisk kvalme av det? Fobier er noen merkelige greier
Sitat av Waggo Vis innlegg
Den med fingertuppene og den som viser inn i hælene på en person som ligger i en seng er de verste.

Trengte bare stirre på de i en 5 minutter for å "overkomme" uvelheten. Tenker grunnen til at jeg følte meg uvel først var fordi at det rett og slett er unormalt å kunne se inn i lemmene til et menneske på den måten.
Andre bilder fra rotten og 4chan har aldri gjort meg uvel på den måten før.
Vis hele sitatet...
Ja. Sett en del på bildet med fingrene nå. Synes det er drøyt nasty, men det fascinerer og. Greier liksom ikke sette fingeren på hva det er som gjør det så ekkelt. Nå er det ikke spesielt ekkelt lenger og jeg får ikke den samme ugne følelsen som jeg gjorde i starten.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Bildet av fingrene og av hælene du skriver om er manipulert. Det er munnen til en Havniøye (Petromyzon marinus) som er en kjeveløs fiskeart i gruppen niøyer. Den blir inntil 90 cm lang og 2,5 kg tung. Havniøye lever av blod og kroppsvæske fra andre fisker som den suger seg fast til. Fritt sitert fra Wikipedia.



Faen, mann! Jeg kommer ikke til å sove i natt.
null reaksjon fra min side. Puppen var litt morsom tho
hvor i allverden er dette ekkelt ? :P
Sitat av 0bs Vis innlegg
hvor i allverden er dette ekkelt ? :P
Vis hele sitatet...
Fordi det er en "fobi" for noen mennesker.
Sist endret av Sluzzz; 16. mars 2010 kl. 13:47.
Er glad jeg røyker marihuana så jeg glemmer dette relativt fort
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Fordi det er en "fobi" for noen mennesker.
Vis hele sitatet...
Tja, å si "fobi" vil nok være riktig i en del tilfeller, men feil i andre.
Sitat av Wikipedia - Phobia
A phobia (from the Greek: φόβος, phóbos, meaning "fear" or "morbid fear") is an intense and persistent fear of certain situations, activities, things, animals, or people. The main symptom of this disorder is the excessive and unreasonable desire to avoid the feared stimulus. When the fear is beyond one's control, and if the fear is interfering with daily life, then a diagnosis under one of the anxiety disorders can be made.
Vis hele sitatet...
Så kan man jo diskutere i det lange og breie hva "intensive and persistent" kan innebære.

En googling på "trypophobia" gir meg 26 100 treff, og det kommer frem "fear of clusters or holes" på et antall kilder. Så en skal ikke se bort fra at dette er en faktisk fobi. Når det finnes en fobi mot fredag den 13., så vil noe så vanlig som hull ganske naturlig også være gjenstand for irrasjonell frykt.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Disse bildene gir meg en intens kløe på kroppen, det er den eneste reaksjonen jeg får.

Tho', det er bare på de bildene hvor disse lotus-blomstene er manipulert på menneskehud jeg reagerer.

Var litt ekkelt å finne bildene, men jeg overkom kløen etterhvert som jeg så på det, men tror nok aldri jeg vil bli kvitt denne fobien eller hva man vil kalle det.

FYI: Det føles for meg som om man skraper negler over en tavle.


PS! Åpnet denne tråden igjen grunnet en reddit for nærbilder av øyne, som jeg finner mer fascinerende enn at jeg reagerer på det. Hvorpå noen kommenterte at man ikke burde google trypophobia; hvordan kunne jeg la være?
Sist endret av waf; 14. januar 2011 kl. 09:24.
Jeg skjønner ikke helt hva dere holder på med her i denne tråden, men det tyder vel bare på at jeg ikke har denne fobien, heldigvis.

Liggesår burde være skikkelig eyecandy for folk med denne fobien.
Bildet var vemmelig i seg selv, men det kunne vært interessant å få høre reaksjonen til en med trypophobia.
Sist endret av Knask; 14. januar 2011 kl. 09:35.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
De fingra gir meg samme effekten som å se på naturprogram om maur og småkryp. Kløe.
Noe som gjør det vemmelig er at det ser ut som om menneskekroppen er hul, og bygd opp av små sprøe skall innvendig UUUUUUSJJ
http://www.culturasubterranea.comli....rypophobia.jpg <--- dette bilde klarer ikke jeg se på, blir kvalm, får frysninger og blir skikkelig uvell.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hva dere holder på med her i denne tråden, men det tyder vel bare på at jeg ikke har denne fobien, heldigvis.

Liggesår burde være skikkelig eyecandy for folk med denne fobien.
Bildet var vemmelig i seg selv, men det kunne vært interessant å få høre reaksjonen til en med trypophobia.
Vis hele sitatet...
Nei, har ikke noe problemer å se på dette. Derimot det jeg linket er helt forferdelig.
Da tro jeg at denne her kommer til å gjøre susen: http://picz.no/1143

Ville det vært verre dersom hullene hadde væsket også?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Da tro jeg at denne her kommer til å gjøre susen: http://picz.no/1143

Ville det vært verre dersom hullene hadde væsket også?
Vis hele sitatet...
Meh, det er noe som ikke trigget like ille der. Kan vær fordi jeg har sittet å sett på sånne bilder i 20 min nå... har helt syke chills nå...(etter alt det andre)
Sist endret av Oransje; 14. januar 2011 kl. 10:05.
Eneste som egentlig friker meg ut er de greiene som er i hulla. Det med fingern var ikke noe skummelt. Den jenta med hull i seg var litt verre, men jeg ble fort vandt med det.

titta på det aller første bildet (som TS posta) i starten og skjønte ikke engang hva som bildet skulle bety. Etter det så var det egentlig bare de greie som var PLASSERT i hulla. Kjente jeg liksom fikk en rask frysning gjennom kroppen av det, men ingenting annet.

Og som han over meg; den der var ikke ille i det hele tatt synes jeg.
UGH. Jeg klikka ikke på bildene, for jeg har sett dem før og er lite keen på å se dem igjen. Første gangen jeg så bildet med fingertuppene, ble jeg sittende å gni mine egne fingre mot hverandre i sikkert en halvtime, nesten for å overbevise meg selv om at det ikke var hull i fingrene mine. Sykt ekkelt, men det er fint å høre at det ikke bare er jeg som har reagert med avsky på de bildene. Jeg er normal
Fy flate,jeg blir helt ør i kroppen. Kjenner kvalme og uggenhet. Kos dere med tråden, for jeg kommer aldri til og se inn hit igjen
Tror ikke det er masse som slår denne:
Btw, har Trypophobia jeg og.

http://www.cheatengine.org/forum/files/b6tv0g_195.jpg
Jeg føler ikke ubehag eller noe sånt når jeg ser på de men jeg får følelsen at det er munnen til et slags dyr, eller at det er et slags dyr som bor inni kroppen/foten/tingen.

Kanskje det bare er frykten at ting som kan spise oss vanligvis gjemmer seg i hull/huler/mørket og det går på instinkt ? Kan ikke tenke meg at tidligere ur-mennesker osv vandret inn i huler uten å være redde for eventuelle dyr som gjemte seg.
http://bildr.no/thumb/800144.jpeg

klikk for større, hvis du har lyst
Æsj, hva faen har skjedd?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hva dere holder på med her i denne tråden, men det tyder vel bare på at jeg ikke har denne fobien, heldigvis.

Liggesår burde være skikkelig eyecandy for folk med denne fobien.
Bildet var vemmelig i seg selv, men det kunne vært interessant å få høre reaksjonen til en med trypophobia.
Vis hele sitatet...
Du er ond!
Sitat av Space-Time Vis innlegg
Æsj, hva faen har skjedd?
Vis hele sitatet...
Vet ikke, fant det på 4chan. får den "trypophobiafølelsen" av å se på det Sykt ekkelt!
Noen som vil komme til meg for litt kjeks?
http://img513.imageshack.us/img513/1309/wholecrumpets.jpg

Kjenner jeg blir uggen av de andre bildene.
Det hadde vært hyggelig om folk kunne linke bildene via en link, og ikke poste det rett i tråden, slik at vi er tvunget til å se det. Ugh.
Shady Banana
Quix's Avatar
Virker som om det er mange her inne som faktisk har Trypophobia. Får null reaksjon what so ever.
Jeg får lyst å klemme ut de dottene som er inni alle hullene på bildene
▼ ... over et år senere ... ▼
http://vimeo.com/channels/hd#36857924
Hva med denne? Funker denne på samme måte for noen?
▼ ... over et år senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg kom til å tenke på denne tråden igjen da jeg så Celebrities without teeth på reddit. *flosse tenner*

…som lenker til celebrities without eyebrows. Snakker om forskjell.
Får ikke noen reaksjon av bildene annet enn at jeg vil poppe den som kviser.
Synes ikke det er noe spesielt med dem, vi alle ha slike hull i kroppen, populært kalt porer, hvor det er mye eklere ting i.
Sist endret av TylerDurden; 24. november 2013 kl. 13:04.
Hva er egentlig Trypophobia?
Sitat av Maiskolben Vis innlegg
Hva er egentlig Trypophobia?
Vis hele sitatet...
Les førstepost...