Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 13789
Baconpakke kjøpt inn for 5 eller 7 dager siden har blitt gjenglemt i posen og kost seg i romtemperatur... det er av typen Grilstad Gullbacon, sealet pakke.

Trygt å spise? Hva kan skje med kjøttet?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har spist mye eldre bacon enn det der og jeg lever enda.
Jeg regner med du skal steke det før du spiser?
facepalmer mye
Spirituell's Avatar
Trådstarter
Skal stekes, ja. Noen andre som har vært i samme situasjon? Hehe
Ja, det er trygt.
Bacon er både vakumpakket og saltet, så det har lang holdbarhet. Kaldt eller ikke
Var i samme situasjon som deg og spiste bacon som var gjenglemt ute på kjøkkenbenken, hadde vel ligget ute i seks dager. Smakte som normalt etter å ha blitt stekt, og jeg føler meg like frisk. Bare å spise.
facepalmer mye
Spirituell's Avatar
Trådstarter
Takk takk alle sammen!
Merker at folk er forskjellige, for min del ville jeg aldi rørt det baconet, men så skal det sies at jeg ikke trives med å spise noe mat som har blitt åpnet og ligget noen dager, men forsatt har lang holdbarhetsdato. Spesielt Leverpostei, Makrell i tomat og alt av kylling/fisk
Nå har vel ikke pakken vært åpnet, men lukket. Luktesans er en fin ting når det kommer til mat. Lukter det ikke vondt så smaker man på det. Saltet i baconet holder det holdbart i lang, lang tid.

Jeg spiste akkurat en pakke bacon fra Bunnpris. Av det billige slaget. Den smakte direkte vondt, men det pga. billigmerket til Bunnpris.
De fleste dårlige bakterier er salt-intolerante, er derfor halveis "råtten" mat kan spises som spekemat og slikt.
hadde aldri i livet spist det.. romtemperatur hos meg er 23-25 grader... men du lukter godt hvis baconet har blitt surt
Du merker det vell rimelig fort om det er bedervet når du åpner pakken, men personlig så ville jeg kastet pakken..
Sist endret av Vod0; 10. november 2013 kl. 00:09.
Sitat av Patricia Vis innlegg
Merker at folk er forskjellige, for min del ville jeg aldi rørt det baconet, men så skal det sies at jeg ikke trives med å spise noe mat som har blitt åpnet og ligget noen dager, men forsatt har lang holdbarhetsdato. Spesielt Leverpostei, Makrell i tomat og alt av kylling/fisk
Vis hele sitatet...
Alt du nevner er jo strengt tatt ganske forskjellig fra ett produkt som er både vakumpakket, røkt og saltet...

Btw, på din lokale matbutikk, hvordan ligger makrell i tomaten og leverposteien? Hos alle de lokale her ligger de i romvarme før de selges.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hadde aldri i livet spist det.. romtemperatur hos meg er 23-25 grader... men du lukter godt hvis baconet har blitt surt
Vis hele sitatet...
Tydelig at personer som dette ikke har vært ute mye over lengre tid. Ikke at det er noe galt i det, men en 4-5 dagers fjelltur hvor man har en pakke bacon man vil spise den siste dagen er ikke dårlig bare fordi du har hatt den i sekken. Samme prinsippet gjelder når det har vært inne i en pose i ca samme temperatur i like mange dager.

Derimot hadde vakumpakkingen vært brutt ville jeg vært mer skeptisk til å spise den. Vakumpakket bacon som får luft har en tendens til å bli dårlig, selv i butikkhyllene hvor den er nedkjølt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bacon er rimelig sterkt salta, og delvis tørka, så det er relativt dårleg grobotn for bakterier. Så lenge du steiker det godt, så er risikoen nær null. Det finst to ting å vere redd for: giftige bakterier (boutolisme f.eks.) og infeksjoner. Sistnevnte er det vanlege, og den risikoen reduserer du til null når kjøttet har vore oppvarma til over hundre grader i et minutt eller to.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Btw, på din lokale matbutikk, hvordan ligger makrell i tomaten og leverposteien? Hos alle de lokale her ligger de i romvarme før de selges.
Vis hele sitatet...
Etter boksene er forseglet i fabrikken, blir jo alle boksene autoklavert (sterilisert). Hvis det hadde vært noe som ligner levende bakterier der etterpå, og oppbevart i romtemperatur noen mnd., skal jeg love deg det hadde blitt huskestue og jojomage hvis du hadde spist dette. I aller verste fall død.
Sist endret av aluminiumfluorid; 10. november 2013 kl. 01:13.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Etter boksene er forseglet i fabrikken, blir jo alle boksene autoklavert (sterilisert). Hvis det hadde vært noe som ligner levende bakterier der etterpå, og oppbevart i romtemperatur noen mnd., skal jeg love deg det hadde blitt huskestue og jojomage hvis du hadde spist dette. I aller verste fall død.
Vis hele sitatet...
Det er jo sant, la nettopp merke til at han snakket om åpnede bokser, ikke lukkede.
facepalmer mye
Spirituell's Avatar
Trådstarter
Oppdatering: bacon ble spist for nøyaktig 24 timer siden, og jeg er ikke død! Ble litt for lenge på pannen, men smaken var helt normal.